L E G E
cu privire la migraţia de muncă
nr. 180-XVI din 10.07.2008
Monitorul Oficial nr.162-164/598 din 29.08.2008
* * *
C U P R I N S Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
Articolul 2. Obiectul de reglementare
Articolul 3. Sfera de aplicare a prezentei legi
Capitolul II
IMIGRAREA ÎN REPUBLICA MOLDOVA ÎN SCOP DE MUNCĂ
A STRĂINILOR
Articolul 4. Condiţii de imigrare în Republica Moldova în scop de muncă
Articolul 5. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă
Articolul 6. Depunerea actelor şi perfectarea permiselor de şedere provizorie în scop de muncă
Articolul 7. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii imigranţi
Articolul 71. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinii a căror calificare este inclusă în Lista ocupaţiilor prioritare
Articolul 8. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru persoane cu funcţii de conducere
Articolul 81. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinii angajaţi în proiecte investiţionale de importanţă naţională
Articolul 82. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii înalt calificaţi
Articolul 9. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii detaşaţi
Articolul 10. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii frontalieri şi sezonieri
Articolul 11. Refuzul acordării sau prelungirii dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă
Articolul 12. Revocarea dreptului la muncă
Articolul 13. Abrogat
Articolul 14. Drepturile şi obligaţiile lucrătorilor imigranţi
Articolul 141. Achitarea taxei de stat
Capitolul III
ANGAJAREA PROVIZORIE ÎN MUNCĂ ÎN STRĂINĂTATE
A CETĂŢENILOR REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 15. Modul de angajare provizorie în muncă în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
Articolul 16. Condiţiile de angajare provizorie în muncă în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova în mod individual
Articolul 17. Eliberarea licenţei pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
Articolul 18. Sistarea temporară a licenţei pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
Articolul 19. Retragerea licenţei pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
Articolul 191. Condiţiile de licenţiere pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural
Articolul 192. Suspendarea licenţei pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural
Articolul 193. Retragerea licenţei pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural
Articolul 20. Evidenţa lucrătorilor emigranţi
Articolul 21. Drepturile şi obligaţiile agenţiei private
Articolul 22. Drepturile şi obligaţiile lucrătorului emigrant
Articolul 23. Restricţii privind emigrarea în scop de muncă
Capitolul IV
SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL RESPECTĂRII
LEGISLAŢIEI ÎN DOMENIUL MIGRAŢIEI DE MUNCĂ
Articolul 24. Supravegherea şi controlul de stat
Articolul 25. Soluţionarea litigiilor
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 26. Îndatoririle Guvernului
Articolul 27. Intrarea în vigoare
Anexa nr.1 Clauze minime ale contractului individual de muncă
Anexa nr.2 Clauze minime ale acordului de colaborare dintre intermediarul/ beneficiarul solicitant străin şi agenţia privată de ocupare a forţei de muncă privind plasarea în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
Notă: În textul legii, cuvintele „Agenţia Naţională”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă” la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvîntul „angajator”, la orice formă gramaticală – cu cuvintele „beneficiar solicitant” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017
Notă: În textul legii, sintagma „Camera de Licenţiere”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „organul de licenţiere” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.80 din 05.05.2017, în vigoare 26.05.2017
Notă: În textul legii, sintagma “Ministerul Afacerilor Interne” se înlocuieşte cu sintagma “autoritatea competentă pentru străini”, iar textul “contract de colaborare” se înlocuieşte cu textul “acord de colaborare” conform Legii nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni se definesc astfel:
migraţia de muncă – deplasarea benevolă a cetăţenilor Republicii Moldova peste hotare, precum şi sosirea benevolă a străinilor pe teritoriul Republicii Moldova, în scopul desfăşurării unor activităţi provizorii de muncă;
lucrător imigrant – străin autorizat să desfăşoare o activitate provizorie de muncă pe teritoriul Republicii Moldova;
lucrător emigrant – cetăţean al Republicii Moldova, cu domiciliul permanent pe teritoriul acesteia, care s-a deplasat în mod voluntar în altă ţară cu scopul de a desfăşura o activitate provizorie de muncă;
lucrător detaşat – străin calificat, angajat oficial al unei întreprinderi cu sediul pe teritoriul altui stat, detaşat temporar în baza unui contract de prestare a serviciilor şi/sau de executare a lucrărilor ori în baza unui act de detaşare la un beneficiar solicitant din Republica Moldova, unde îşi va desfăşura activitatea conform contractului sau actului de detaşare;
lucrător sezonier – străin /cetăţean al Republicii Moldova angajat pe teritoriul Republicii Moldova /al altui stat în baza unui contract individual de muncă cu durata determinată sau la o muncă determinată efectuată într-o anumită perioadă a anului calendaristic;
lucrător frontalier – cetăţean al unui stat care are frontieră comună cu Republica Moldova, încadrat în muncă în zona de frontieră pe teritoriul Republicii Moldova, şi cetăţean al Republicii Moldova încadrat în muncă în zona de frontieră a statului cu frontiera comună cu Republica Moldova şi care se întoarce zilnic sau cel puţin o dată în săptămînă pe teritoriul statului în care îşi are domiciliul permanent şi al cărui cetăţean este;
intermediar străin – persoană juridică, indiferent de forma juridică de organizare şi tipul de proprietate, învestită cu dreptul de intermediere şi recrutare a lucrătorilor străini;
acord de colaborare – acord încheiat între beneficiarul solicitant sau intermediarul autorizat al unei părţi şi beneficiarul solicitant sau intermediarul altei părţi contractante privind drepturile şi obligaţiile părţilor în vederea prestării serviciilor de selectare a forţei de muncă şi de angajare în cîmpul muncii;
beneficiar solicitant – întreprindere/organizaţie/instituţie, persoană juridică de drept public sau de drept privat, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, care angajează străini sau beneficiază de munca străinilor;
lucrător înalt calificat – străin care deţine competenţe speciale şi esenţiale pentru producere şi cercetare, privind tehnicile, procesele, procedurile sau gestionarea întreprinderii. La evaluarea acestor competenţe se iau în considerare atît competenţele specifice necesare pentru desfăşurarea activităţii întreprinderii, cît şi deţinerea unui nivel înalt de calificare într-un anumit profil ocupaţional sau o anumită activitate care necesită cunoştinţe tehnice specifice, inclusiv apartenenţa la o profesie acreditată.
[Art.1 modificat prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.1 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 2. Obiectul de reglementare
Prezenta lege reglementează desfăşurarea activităţilor de muncă provizorii ale lucrătorilor imigranţi, condiţiile de acordare, prelungire şi revocare a dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă, precum şi condiţiile de angajare provizorie în muncă a cetăţenilor Republicii Moldova în străinătate.
Articolul 3. Sfera de aplicare a prezentei legi
(1) Prevederile prezentei legi se extind asupra străinilor sosiţi pe teritoriul Republicii Moldova în scopul desfăşurării unor activităţi provizorii de muncă, asupra persoanelor fizice şi persoanelor juridice, indiferent de forma juridică de organizare şi tipul de proprietate, asupra autorităţilor administraţiei publice, asupra cetăţenilor Republicii Moldova care emigrează provizoriu în străinătate în scopul angajării în muncă.
(2) Nu cad sub incidenţa prezentei legi următoarele categorii de persoane:
a) personalul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, al organizaţiilor internaţionale acreditate în Republica Moldova şi membrii familiilor lor;
b) jurnaliştii străini acreditaţi în Republica Moldova;
c) oamenii de creaţie şi lucrătorii din cultură, sosiţi pentru o perioadă de scurtă durată (pînă la 90 zile), precum şi personalul colectivelor artistice, inclusiv cel administrativ şi de deservire, plecat/sosit în turneu;
c1) cadrele ştiinţifico-didactice universitare şi cercetătorii ştiinţifici aflaţi în mobilitate academică, în baza acordurilor interinstituţionale, cu dreptul de a ţine cursuri sau a efectua studii de cercetare pentru o perioadă de scurtă durată (pînă la 90 de zile);
d) lucrătorii liber-profesionişti (persoanele care exercită profesii libere);
d1) străinii sosiţi pentru activităţi de cercetare ştiinţifică în cadrul proiectelor europene sau internaţionale, cu excepţia celor sosiţi la muncă în baza contractului individual de muncă;
e) marinarii;
f) persoanele sosite/plecate la studii, inclusiv în cadrul schimbului de elevi, precum şi pentru formare profesională neremunerată sau pentru perfecţionare;
f1) studenţii antrenaţi în perioada vacanţelor în diferite programe educaţional-culturale în străinătate;
g) străinii cu domiciliul permanent în Republica Moldova;
h) cetăţenii Republicii Moldova cu domiciliul permanent în străinătate;
h1) străinii titulari ai dreptului de şedere permanentă pe teritoriul Republicii Moldova;
h2) străinii cu drept de şedere provizorie pentru reîntregirea familiei;
h3) străinii toleraţi, pe perioada în care li s-a acordat tolerarea rămînerii pe teritoriul Republicii Moldova;
i) deservenţii şi salariaţii cultelor religioase;
j) persoanele pentru care, conform tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, este stabilit un alt mod de angajare;
k) persoanele aflate în vizite de afaceri, persoanele transferate temporar de către o persoană juridică străină dintr-un stat membru al Uniunii Europene, stagiarii absolvenţi de studii superioare, vînzătorii profesionişti, prestatorii de servicii contractuale, profesioniştii independenţi, definiţi la art.3 din Legea nr.200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova;
l) persoanele cu funcţii de conducere din cadrul unei persoane juridice cu activităţi în domeniul tehnologiei informaţiei şi specialiştii din domeniul tehnologiei informaţiei;
m) străinii care sînt asociaţi sau acţionari ai persoanelor juridice cu investiţii străine înregistrate în Republica Moldova şi nu deţin funcţii remunerate în cadrul acestora.
[Art.3 completat prin Legea nr.186 din 26.07.2018, în vigoare 24.09.2018]
[Art.3 completat prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.3 completat prin Legea nr.121 din 23.06.2017, în vigoare 14.09.2017]
[Art.3 completat prin Legea nr.23 din 10.03.2017, în vigoare 14.04.2017]
[Art.3 completat prin Legea nr.244 din 03.11.2016, în vigoare 23.12.2016]
[Art.3 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Capitolul II
IMIGRAREA ÎN REPUBLICA MOLDOVA ÎN SCOP DE MUNCĂ A STRĂINILOR
[Denumirea cap.II modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 4. Condiţii de imigrare în Republica Moldova în scop de muncă
(1) În Republica Moldova, imigrarea în scop de muncă a străinilor se efectuează în funcţie de necesităţile economiei naţionale în forţă de muncă calificată în cazul în care ocuparea locurilor de muncă vacante nu poate fi asigurată din resursele umane autohtone, în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale altor acte normative şi ale tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
(2) Statul asigură, conform legislaţiei în vigoare, protecţia lucrătorilor imigranţi fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau origine socială.
(3) În scopul asigurării necesităţilor economiei naţionale cu forţă de muncă, Guvernul, în baza Clasificatorului ocupaţiilor din Republica Moldova, aprobă şi actualizează, anual sau la necesitate, Lista ocupaţiilor prioritare.
[Alin.(4) art.4 abrogat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
(5) Pe teritoriul Republicii Moldova, străinii îşi desfăşoară activităţile de muncă în baza unui permis de şedere provizorie în scop de muncă.
(6) Evidenţa lucrătorilor imigranţi este ţinută de autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă prin Sistemul informaţional automatizat, în condiţiile legii.
[Art.4 modificat prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.4 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 5. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă
(1) Dreptul la muncă se acordă străinului de către autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă. Dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă de către autoritatea competentă pentru străini.
(2) Dreptul la muncă serveşte temei pentru legalizarea şederii provizorii în scop de muncă a străinilor pe teritoriul Republicii Moldova.
(3) Dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă următoarelor categorii de persoane:
a) lucrătorilor imigranţi;
b) lucrătorilor detaşaţi;
c) lucrătorilor sezonieri;
d) lucrătorilor frontalieri;
e) altor categorii prevăzute de acordurile bilaterale în domeniu semnate de Republica Moldova cu alte state.
(4) Dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă nu se acordă minorilor, imigranţilor înmatriculaţi în instituţiile de învăţămînt din Republica Moldova pentru perioada de studii.
(41) Străinii cu drept de şedere provizorie pentru studii pot desfăşura activităţi de muncă pe teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu legislaţia muncii, pentru o perioadă ce nu va depăşi 10 ore pe săptămînă sau echivalentul în zile într-un an.
(5) Dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă pot fi prelungite dacă au fost respectate condiţiile iniţiale de acordare.
(6) Dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă încetează din momentul expirării termenului pentru care au fost acordate sau din momentul revocării acestor drepturi.
(7) Pînă la expirarea termenului de şedere provizorie în scop de muncă, străinul are dreptul de a se angaja la un alt beneficiar solicitant în condiţiile prezentei legi.
[Art.5 modificat prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.5 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 6. Depunerea actelor şi perfectarea permiselor de şedere provizorie în scop de muncă
(1) Pînă la sosirea străinului în Republica Moldova, după caz, beneficiarul solicitant depune la ghişeul unic de documentare a străinilor în cadrul autorităţii competente pentru străini (în continuare – ghişeu unic) actele prevăzute de prezenta lege în vederea acordării/prelungirii dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă.
(2) Autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă examinează actele depuse şi emite decizia privind acordarea/prelungirea/refuzul dreptului la muncă.
(3) Autoritatea competentă pentru străini examinează actele depuse şi emite decizia privind acordarea/prelungirea/refuzul dreptului la şedere provizorie în scop de muncă.
(4) În baza deciziei privind acordarea dreptului la muncă şi a deciziei privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă se eliberează permisul de şedere provizorie în scop de muncă în condiţiile legii.
(5) Permisul de şedere provizorie în scop de muncă se eliberează pentru un nou termen, în baza deciziei privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă, dacă au fost respectate condiţiile iniţiale de eliberare.
(6) Autoritatea competentă pentru străini va prezenta autorităţii competente pentru ocuparea forţei de muncă copia deciziei de refuz al dreptului de şedere a străinilor cărora li s-a acordat/prelungit dreptul la muncă.
(7) Nu este necesară obţinerea dreptului la muncă pentru următoarele categorii de străini:
a) lucrători imigranţi din domeniul sportului;
b) străini invitaţi la muncă de către Guvern sau de către organele centrale de specialitate ale administraţiei publice;
c) specialişti sosiţi în baza tratatelor internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte;
d) lucrători înalt calificaţi;
e) persoane cu funcţii de conducere;
f) străinii angajaţi în proiecte investiţionale de importanţă naţională;
g) lucrători detaşaţi pentru o perioada cumulativă de cel mult 90 de zile;
h) străini a căror calificare este inclusă în Lista ocupaţiilor prioritare.
(8) Dreptul la muncă, după caz, şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă servesc drept temei pentru obţinerea invitaţiei necesare şi, după caz, a vizei de şedere pe termen lung în Republica Moldova.
(9) Toate actele în vederea acordării/prelungirii dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă se depun la ghişeul unic în limba de stat sau în traducere în limba de stat, întocmită şi certificată de traducători autorizaţi în conformitate cu Legea nr.264/2008 cu privire la statutul, autorizarea şi organizarea activităţii de interpret şi traducător în sectorul justiţiei.
[Art.6 în redacţia Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.6 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
[Art.6 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]
Articolul 7. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii imigranţi
(1) Pentru acordarea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă străinului, beneficiarul solicitant depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) copia de pe anunţul publicitar de angajare, publicat în presă, şi oferta locurilor de muncă vacante;
b) demersul privind acordarea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
c) proiectul contractului individual de muncă cu indicarea salariului lunar al străinului, stabilit în mărime nu mai mică decît salariul mediu lunar pe economie prognozat pentru anul de gestiune, iar în cazul lucrătorilor înalt calificaţi, salariul lunar nu poate fi mai mic decît 5 salarii medii lunare pe economie prognozate pentru anul de gestiune;
d) copia de pe paşaportul naţional al străinului;
e) copia de pe actul de studii sau de pe alt act ce confirmă pregătirea profesională a străinului invitat la muncă, iar în cazul în care străinii se angajează în domeniul educaţiei sau sănătăţii – şi avizul autorităţilor competente ale Republicii Moldova;
f) cazierul judiciar al străinului sau alt document cu aceeaşi valoare juridică;
g) dovada asigurării medicale locale sau internaţionale care va acoperi Republica Moldova;
h) declaraţia privind asigurarea străinului cu spaţiu de locuit în Republica Moldova.
(2) Autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă va identifica şi va propune beneficiarului solicitant posibilitatea de angajare a lucrătorilor din resursele umane autohtone, iar în cazul neidentificării potenţialilor angajaţi care corespund calificării şi cerinţelor beneficiarului solicitant, în termen de cel mult 10 zile calendaristice va emite decizia privind acordarea dreptului la muncă.
(3) În termen de 25 de zile calendaristice de la data depunerii actelor la ghişeul unic, autoritatea competentă pentru străini va emite decizia privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă.
(4) Autoritatea competentă pentru străini, în termen de 7 zile calendaristice de la data depunerii cererii pentru perfectarea permisului de şedere provizorie în scop de muncă, va elibera străinului permisul de şedere provizorie în scop de muncă, cu achitarea tarifelor stabilite pentru eliberarea actului de identitate.
(5) Dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă pentru o perioadă de pînă la un an, cu posibilitatea de a fi prelungită pentru un nou termen.
(6) În vederea prelungirii dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă acordate străinului, beneficiarul solicitant, cu cel puţin 25 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere provizorie în scop de muncă, depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) copia de pe permisul de şedere provizorie în scop de muncă eliberat anterior;
c) copia de pe contractul individual de muncă;
d) copia de pe paşaportul naţional al străinului;
e) dovada asigurării medicale locale sau internaţionale care va acoperi Republica Moldova;
f) declaraţia privind asigurarea străinului cu spaţiu de locuit în Republica Moldova.
(7) Decizia privind prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului se emite în termen de cel mult 20 de zile calendaristice de la data depunerii demersului.
[Art.7 în redacţia Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.7 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 71. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinii a căror calificare este inclusă în Lista ocupaţiilor prioritare
(1) În vederea acordării dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinul a cărui calificare este inclusă în Lista ocupaţiilor prioritare, beneficiarul solicitant depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(1) lit.c)–h).
(2) În termen de 20 de zile calendaristice din momentul depunerii demersului, autoritatea competentă pentru străini emite decizia privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă.
(3) Dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă pentru o perioadă de pînă la un an, cu posibilitatea de a fi prelungită pentru un nou termen.
(4) În vederea prelungirii dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului specificat la alin.(1), beneficiarul solicitant, cu cel puţin 25 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere provizorie în scop de muncă, depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(6) lit.b)–f).
(5) Decizia privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului se emite în termen de cel mult 20 de zile calendaristice de la data depunerii demersului.
(6) În temeiul deciziei privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă şi al cererii pentru perfectarea permisului de şedere provizorie în scop de muncă, autoritatea competentă pentru străini, în termen de 7 zile calendaristice de la data depunerii de către străin a cererii pentru perfectarea permisului de şedere provizorie în scop de muncă, va elibera străinului permisul de şedere provizorie în scop de muncă, cu achitarea taxelor stabilite pentru eliberarea actului de identitate.
[Art.71 introdus prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
Articolul 8. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru persoane cu funcţii de conducere
(1) Dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă străinilor care deţin funcţii de conducere şi gestionează personalul angajat din subordine în cadrul unui beneficiar solicitant în care au fost efectuate investiţii în conformitate cu prevederile Legii nr.81/2004 cu privire la investiţiile în activitatea de întreprinzător.”
(2) În vederea acordării dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinul cu funcţie de conducere, beneficiarul solicitant depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(1) lit.c)–h);
c) copiile de pe formularele statistice „Cu privire la investiţii” şi „Mobilitatea salariaţilor şi locurile de muncă”, care să confirme efectuarea investiţiei sau crearea locurilor de muncă în cadrul beneficiarului solicitant.
(3) În termen de 15 zile calendaristice din momentul depunerii demersului, autoritatea competentă pentru străini va emite decizia privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă.
(4) Se acordă drept de şedere provizorie în scop de muncă persoanelor cu funcţii de conducere din cadrul beneficiarului solicitant în cazul în care, în ultimii 3 ani de gestiune, s-au efectuat investiţii sau au fost create locuri de muncă cu respectarea următoarelor condiţii:
a) pentru investiţii în valoare echivalentă cu 60–200 de salarii medii lunare pe economie prognozate sau pentru cel puţin 4 locuri de muncă cu salariu mediu lunar pe economie prognozat – pe un termen de 2 ani;
b) pentru investiţii în valoare echivalentă cu 200–600 de salarii medii lunare pe economie prognozate sau pentru cel puţin 8 locuri de muncă cu salariu mediu lunar pe economie prognozat – pe un termen de 3 ani;
c) pentru investiţii în valoare echivalentă cu 600–2000 de salarii medii lunare pe economie prognozate sau pentru cel puţin 15 locuri de muncă cu salariu mediu lunar pe economie prognozat – pe un termen de 4 ani;
d) pentru investiţii în valoare echivalentă cu 2000–4000 de salarii medii lunare pe economie prognozate sau pentru cel puţin 25 de locuri de muncă cu salariu mediu lunar pe economie prognozat – pe un termen de 5 ani;
e) pentru investiţii în valoare echivalentă cu peste 4000 de salarii medii lunare pe economie prognozate sau pentru cel puţin 50 de locuri de muncă cu salariu mediu lunar pe economie prognozat – pe un termen de 8 ani.
(5) Străinii specificaţi la alin.(1) au dreptul la prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă în corespundere cu prevederile alin.(4).
(6) Permisul de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinul specificat la alin.(4) se perfectează în termen de 7 zile calendaristice de la data depunerii demersului, cu achitarea tarifelor stabilite pentru eliberarea actului de identitate.
(7) În vederea prelungirii dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului, specificat la alin.(4), beneficiarul solicitant, cu cel puţin 25 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere provizorie în scop de muncă, depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(6) lit.b)–f);
c) documentele prevăzute la alin.(2) lit.c) din prezentul articol, care confirmă efectuarea investiţiei sau crearea locurilor de muncă în cadrul beneficiarului solicitant respectiv.
(8) Autoritatea competentă pentru străini examinează demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului şi emite decizia privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă în termen de cel mult 15 zile calendaristice din momentul depunerii demersului.
[Art.8 în redacţia Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.8 modificat prin Legea nr.283 din 16.12.2016, în vigoare 27.06.2017]
[Art.8 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 81. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinii angajaţi în proiecte investiţionale de importanţă naţională
(1) Pentru întreprinderile incluse de către Guvern în lista proiectelor investiţionale de importanţă naţională se permite angajarea străinilor în următoarele condiţii:
a) la angajarea în cadrul întreprinderilor respective nu se solicită decizia privind acordarea dreptului la muncă prevăzută la art.7;
b) acordul cu privire la implementarea proiectelor investiţionale conţine prevederi conform cărora numărul angajaţilor străini se va diminua în favoarea angajaţilor autohtoni, astfel încît, după 5 ani de la demararea implementării proiectelor, numărul angajaţilor străini să nu depăşească 50% din numărul total de angajaţi. În cazul nerespectării condiţiei date, angajarea străinilor se efectuează conform art.7.
(2) În vederea acordării dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinul angajat în proiecte investiţionale de importanţă naţională, beneficiarul solicitant depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(1) lit.c)–h);
c) actele ce confirmă participarea beneficiarului solicitant în proiectele investiţionale de importanţă naţională.
(3) Decizia privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă se emite în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la data depunerii demersului.
(4) În vederea prelungirii dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului specificat la alin.(2), beneficiarul solicitant, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere provizorie în scop de muncă, depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(6) lit.b)–f).
(5) Autoritatea competentă pentru străini examinează demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă şi emite decizia privind prelungirea acestuia în termen de cel mult 15 zile calendaristice din momentul depunerii demersului.
(6) Permisul de şedere provizorie în scop de muncă se perfectează în termen de 7 zile calendaristice de la data depunerii demersului, cu achitarea tarifelor stabilite pentru eliberarea actului de identitate.
(7) Dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă pentru o perioadă de pînă la un an, cu posibilitatea prelungirii pentru un nou termen.
[Art.81 introdus prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
Articolul 82. Acordarea şi prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii înalt calificaţi
(1) Dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă străinilor care sînt lucrători înalt calificaţi cu următoarele condiţii:
a) beneficiarul solicitant intenţionează să angajeze un străin pe un loc de muncă corespunzător, cu contract individual de muncă, pe o durată determinată cu o durată normală a timpului de muncă, şi să îi achite un salariu în mărime de cel puţin 5 salarii medii lunare pe economie prognozate pentru anul de gestiune;
b) străinul îndeplineşte condiţiile de pregătire profesională, experienţă în activitate sau competenţe specifice în domeniul pentru care este angajat.
(2) În vederea acordării dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinul specificat la alin.(1), beneficiarul solicitant depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(1) lit.c)–h);
c) curriculum vitae al străinului;
d) recomandările şi alte documente ce atestă obţinerea unei experienţe cu un nivel superior sau a unei calificări superioare necesare pentru ocuparea locului de muncă.
(3) Decizia privind acordarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru străinul specificat la alin.(1) se emite în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la data depunerii demersului.
(4) În vederea prelungirii dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului specificat la alin.(1), beneficiarul solicitant, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere provizorie în scop de muncă, depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) documentele prevăzute la art.7 alin.(6) lit.b)–f).
(5) În termen de cel mult 15 zile calendaristice din momentul depunerii demersului, autoritatea competentă pentru străini examinează demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului şi emite decizia de prelungire a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă al străinului.
(6) Permisul de şedere provizorie în scop de muncă se perfectează în termen de 7 zile calendaristice de la data depunerii demersului, cu achitarea tarifelor stabilite pentru eliberarea actului de identitate.
(7) Dreptul de şedere provizorie în scop de muncă se acordă pentru o perioadă de pînă la un an, cu posibilitatea de a fi prelungită pentru un nou termen.
[Art.82 introdus prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
Articolul 9. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii detaşaţi
(1) Un străin poate fi detaşat pe teritoriul Republicii Moldova pentru o perioadă cumulativă de cel mult 90 de zile calendaristice în decursul unui an calendaristic, fără a se obţine în prealabil de către beneficiarul solicitant dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorul detaşat.
(2) Beneficiarul solicitant va depune la ghişeul unic o declaraţie pe propria răspundere privind scopul şi durata detaşării străinului, cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de a-şi începe activitatea străinul detaşat în cadrul beneficiarului solicitant. Orice modificare a elementelor prevăzute în declaraţie se comunică la ghişeul unic în cel mult 3 zile lucrătoare de la data producerii.
(3) Declaraţia prevăzută la alin.(2) va fi însoţită de:
a) copia de pe actul de detaşare emis de către întreprinderea nerezidentă;
b) copia de pe paşaportul naţional al străinului detaşat;
c) copia de pe contractul de executare a lucrărilor şi/sau de prestare a serviciilor, încheiat între persoana juridică din Republica Moldova şi persoana juridică din străinătate;
d) datele de identificare ale persoanei juridice străine care face detaşarea: denumirea, adresa, datele de contact, numărul de identificare.
(4) Pentru străinii detaşaţi pentru o perioada cumulativă mai mare de 90 de zile calendaristice în decursul unui an calendaristic se va solicita acordarea dreptului la muncă (cu excepţia cazului în care străinul este lucrător înalt calificat sau persoană cu funcţie de conducere) şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă. În acest scop, beneficiarul solicitant va depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) copia de pe actul de detaşare emis de către întreprinderea care detaşează străinul;
b) copia de pe contractul de prestare a serviciilor şi/sau de executare a lucrărilor, încheiat între beneficiarul solicitant şi întreprinderea care detaşează străinul;
c) documentele prevăzute la art.7 alin.(1) lit.d)–h);
d) copia de pe raportul financiar al beneficiarului solicitant pentru ultima perioadă de gestiune, dacă aceasta depăşeşte 3 luni.
(5) Decizia privind acordarea dreptului la muncă, după caz, şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii detaşaţi se emite în termen de cel mult 15 zile calendaristice de la data depunerii demersului pentru toată durata contractului de detaşare, dar care nu trebuie să fie mai mare de un an.
(6) Dreptul la muncă, după caz, şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii detaşaţi se prelungesc pentru un nou termen, dacă au fost respectate condiţiile iniţiale de acordare a drepturilor în cauză, dar să nu depăşească termenul contractului de prestare a serviciilor şi/sau de executare a lucrărilor.
(7) În vederea prelungirii dreptului la muncă, după caz, şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorul detaşat, beneficiarul solicitant, cu cel puţin 25 de zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere provizorie în scop de muncă, depune la ghişeul unic următoarele documente:
a) demersul privind prelungirea dreptului la muncă, după caz, şi demersul privind prelungirea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă;
b) copia de pe actul de detaşare emis de către întreprinderea care detaşează străinul;
c) copia de pe contractul de prestare a serviciilor şi/sau de executare a lucrărilor, încheiat între beneficiarul solicitant şi întreprinderea care detaşează străinul;
d) documentele prevăzute la art.7 alin.(6), lit.b), d)–f).
(8) Permisul de şedere provizorie în scop de muncă se perfectează în termen de 7 zile calendaristice de la data depunerii demersului, cu achitarea tarifelor stabilite pentru eliberarea actului de identitate.
[Art.9 în redacţia Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.9 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 10. Acordarea şi prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorii frontalieri şi sezonieri
(1) În Republica Moldova, activitatea de muncă a lucrătorilor frontalieri şi sezonieri se desfăşoară în baza condiţiilor generale de imigrare în scop de muncă şi în baza acordurilor bilaterale la care Republica Moldova este parte.
(2) În vederea acordării dreptului la muncă şi dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorul frontalier sau sezonier, beneficiarul solicitant depune la ghişeul unic documentele prevăzute la art.7 alin.(1) lit.b)–h).
(3) Lucrătorilor sezonieri, sosiţi în Republica Moldova pe un termen ce depăşeşte 30 de zile, li se acordă dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă pentru perioada solicitată, care însă nu va depăşi 9 luni.
(4) În vederea prelungirii dreptului la muncă şi dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorul frontalier sau sezonier, beneficiarul solicitant, cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de expirarea termenului de valabilitate a permisului de şedere provizorie în scop de muncă, depune la ghişeul unic documentele prevăzute la art.7 alin.(6).
(5) Decizia privind prelungirea dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă pentru lucrătorul frontalier sau sezonier se emite în cel mult 15 zile calendaristice de la data depunerii demersului.
[Art.10 modificat prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
Articolul 11. Refuzul acordării sau prelungirii dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă
(1) Beneficiarului solicitant i se refuză angajarea în muncă a străinului în cazul în care:
a) în urma examinării documentelor prezentate s-a constatat că acestea au fost perfectate cu abateri de la normele stabilite sau conţin date neautentice;
b) la data depunerii demersului, nu sînt îndeplinite condiţiile prevăzute la art.4 alin.(1) şi (3);
c) beneficiarul solicitant a intrat oficial în procedură de insolvabilitate sau de lichidare;
d) beneficiarul solicitant nu are activitate economică pe parcursul anului de gestiune şi nu a achitat impozitele, contribuţiile de asigurări sociale de stat şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în folosul străinului angajat.
(2) Străinilor nu li se acordă dreptul la muncă şi dreptul de şedere provizorie în scop de muncă în cadrul întreprinderii/organizaţiei/instituţiei licenţiate pentru desfăşurarea activităţii de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova.
(3) Decizia privind refuzul acordării sau al prelungirii dreptului la muncă se emite în termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data depunerii documentelor.
(4) Beneficiarul solicitant este în drept să conteste în instanţa de contencios administrativ decizia privind refuzul acordării sau al prelungirii dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă.
(5) În cazul emiterii deciziei privind refuzul acordării sau prelungirii dreptului la muncă şi a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă, autoritatea competentă pentru străini comunică în scris beneficiarului solicitant în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii deciziei respective, indicînd motivele refuzului.
[Art.11 în redacţia Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.11 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 12. Revocarea dreptului la muncă
(1) Dreptul la muncă se revocă în următoarele condiţii:
a) în cazul în care contractul individual de muncă a fost reziliat din motive justificabile, în conformitate cu Codul muncii;
b) la solicitarea străinului;
c) dacă, în urma verificărilor efectuate şi/sau a sesizărilor primite de la autorităţile competente, s-a constatat că titularul nu mai îndeplineşte condiţiile în baza cărora i s-a acordat sau s-a prelungit dreptul la muncă.
(2) Decizia de revocare a dreptului la muncă se adoptă în termen de 15 zile lucrătoare de la data stabilirii temeiului de revocare şi se comunică în scris titularului şi autorităţii competente pentru străini în termen de 5 zile lucrătoare, cu indicarea temeiurilor de revocare.
[Alin.(3) art.12 abrogat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
(4) Revocarea dreptului de şedere provizorie în scop de muncă se efectuează conform legislaţiei în vigoare.
(5) Pierderea, deteriorarea sau distrugerea permisului de şedere provizorie în scop de muncă se declară la ghişeul unic în termen de 15 zile calendaristice de la data constatării.
(6) Permisul de şedere provizorie în scop de muncă expirat sau anulat se depune sau, după caz, se reţine la autoritatea competentă pentru străini, însoţit, după caz, de cererea de anulare şi de documentele care atestă încetarea raporturilor de muncă.
[Art.12 modificat prin Legea nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
Articolul 13. Cota de imigrare în scop de muncă
[Art.13 abrogat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
[Art.13 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]
Articolul 14. Drepturile şi obligaţiile lucrătorilor imigranţi
(1) Lucrătorii imigranţi beneficiază de toate drepturile şi libertăţile stabilite de legislaţia în domeniu a Republicii Moldova.
(2) Beneficiarul solicitant este obligat să informeze străinul despre:
a) dreptul acordat şi condiţiile de solicitare a vizei de şedere pe termen lung sau de intrare în ţară fără viză;
b) conţinutul contractului individual de muncă, în special condiţiile de salarizare, precum şi despre asigurarea cu spaţiu locativ;
c) contribuţiile de asigurare socială de stat şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pe durata angajării pe piaţa muncii din Republica Moldova.
(3) Odată cu sosirea străinului în Republica Moldova, beneficiarul solicitant:
a) va semna cu străinul contractul individual de muncă;
b) va asigura ca străinul să se prezinte la ghişeul unic în scopul iniţierii procedurilor tehnice de eliberare a permisului de şedere provizorie în scop de muncă.
(4) Beneficiarul solicitant va suporta cheltuielile de transport al lucrătorului imigrant în ţara de origine, în caz de accident de muncă sau de deces.
[Art.14 în redacţia Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.14 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 141. Achitarea taxei de stat
Pentru examinarea demersului privind acordarea sau prelungirea dreptului la muncă, beneficiarul solicitant achită taxa de stat în mărimea prevăzută de Legea taxei de stat nr.1216/1992.
[Art.141 în redacţia Legii nr.165 din 20.07.2017, în vigoare 06.10.2017]
[Art.141 introdus prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Capitolul III
ANGAJAREA PROVIZORIE ÎN MUNCĂ ÎN STRĂINĂTATE
A CETĂŢENILOR REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 15. Modul de angajare provizorie în muncă în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
Angajarea provizorie în muncă în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova se face:
a) în mod individual, în baza unui contract individual de muncă încheiat cu beneficiarul solicitant înainte de ieşirea din ţară;
b) prin intermediul agenţiilor private de ocupare a forţei de muncă, care dispun de licenţă;
c) în conformitate cu prevederile acordurilor bilaterale.
Articolul 16. Condiţiile de angajare provizorie în muncă în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova în mod individual
În cazul în care cetăţeanul Republicii Moldova se angajează provizoriu în muncă în străinătate în mod individual, el este în drept, în vederea asigurării protecţiei lui, să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să obţină un contract individual de muncă;
b) să înregistreze contractul individual de muncă la autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă;
c) să înregistreze contractul individual de muncă la Casa Naţională de Asigurări Sociale şi să achite contribuţiile de asigurări sociale;
d) să prezinte la autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă, în modul stabilit de Guvern, documentul de confirmare, emis de organul competent de protecţie a copiilor din raionul/sectorul de domiciliu al părinţilor, privind luarea la evidenţă a copiilor minori care rămîn în ţară.
Articolul 17. Eliberarea licenţei pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
(1) Agenţia privată de ocupare a forţei de muncă (denumită în continuare agenţie privată) desfăşoară activitatea de selectare şi plasare a forţei de muncă în străinătate prin prestarea serviciilor de mediere a muncii.
(2) Agenţia privată prestează servicii de mediere a muncii în baza licenţei pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova.
(3) Licenţa pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova se eliberează de către organul de licenţiere, dacă agentul economic întruneşte următoarele condiţii:
a) dispune de spaţiu (încăperi cu destinaţie nelocativă) uşor accesibil pentru toate categoriile de cetăţeni, mobilat corespunzător şi dotat cu mijloace de telecomunicaţii (computer, telefon, fax);
b) dispune de licenţă sau de un alt document, eliberat de o instituţie abilitată în acest domeniu, ce confirmă dreptul intermediarului /beneficiarului solicitant străin de mediere sau angajare a străinilor, legalizat în modul stabilit;
c) a încheiat cu intermediarii/beneficiarii solicitanţi, persoane juridice sau fizice autorizate de organul competent din străinătate, acorduri de colaborare în care sînt stipulate oferte veridice de locuri de muncă şi a coordonat cu aceştia proiectul contractului individual de muncă, întocmit în conformitate cu legislaţia ţării de destinaţie şi legislaţia Republicii Moldova;
d) a coordonat cu autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă acordul de colaborare cu intermediarul /beneficiarul solicitant străin şi proiectul contractului individual de muncă;
e) dispune de personal calificat, cu domiciliul permanent pe teritoriul Republicii Moldova, care posedă abilităţi profesionale necesare pentru desfăşurarea activităţii prevăzute de prezenta lege (conducătorul şi colaboratorii agenţiei private trebuie să fie cetăţeni ai Republicii Moldova, cu studii superioare sau medii de specialitate şi să cunoască limba de stat). Nu pot activa în domeniul plasării în cîmpul muncii în străinătate cetăţenii Republicii Moldova care au antecedente penale nestinse sau neanulate în modul stabilit de lege;
f) dispune de o bancă de date veridice privind ofertele şi solicitările de locuri de muncă în străinătate, condiţiile de ocupare a acestor locuri, nivelul de calificare a candidaţilor ce urmează a fi selectaţi pentru încadrarea în muncă.
(4) Sînt considerate veridice ofertele de locuri de muncă prezentate de beneficiari solicitanţi care cuprind următoarele elemente cu caracter minimal:
a) condiţiile de angajare, de încetare a angajării sau de reangajare, durata şi natura angajării;
b) funcţia sa, calificarea profesională, salariul, durata timpului de muncă şi de odihnă, achitarea orelor suplimentare de lucru, concediul de odihnă plătit, condiţiile de muncă, măsurile de protecţie şi securitate a muncii;
c) acordarea de despăgubiri angajaţilor în cazul accidentelor de muncă şi al bolilor profesionale;
d) condiţiile de trai şi de asigurare a hranei;
e) asigurarea îndeplinirii formalităţilor, asumarea cheltuielilor de transport;
f) fiscalitatea şi alte contribuţii care grevează veniturile angajaţilor.
(41) Autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă examinează acordurile de colaborare ale agenţiei private cu intermediarul/beneficiarul solicitant din străinătate, întocmite în conformitate cu cerinţele stipulate în anexa nr.2, şi proiectele contractelor individuale de muncă în termen de pînă la 15 zile lucrătoare.
(5) Persoanele fizice şi juridice care nu dispun de licenţă, dar care desfăşoară activităţi de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova, inclusiv activităţi de creare a unei bănci de date, de publicare a anunţurilor, de difuzare a informaţiei cu privire la beneficiari solicitanţi şi intermediari străini, poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
[Art.17 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 18. Sistarea temporară a licenţei pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
(1) Licenţa pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova este sistată temporar în condiţiile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în cazul în care titularul:
a) activează cu licenţă sau un alt document ce confirmă dreptul intermediarului/beneficiarului solicitant străin de mediere sau angajare a străinilor avînd termenul de valabilitate expirat;
b) în 6 luni de activitate nu a înregistrat contracte individuale de muncă la autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă, cu excepţia situaţiei în care se constată că agenţia privată nu a încheiat contracte;
c) nu prezintă la timp autorităţii competente pentru ocuparea forţei de muncă dările de seamă statistice în forma stabilită;
d) nu pune la dispoziţia cetăţenilor care solicită angajarea în muncă informaţii veridice şi autentice despre posibilitatea de angajare, despre condiţiile contractului individual de muncă, despre condiţiile de muncă şi de remunerare, despre condiţiile climaterice şi de trai din ţara de destinaţie;
e) nu repară prejudiciile cauzate solicitantului locului de muncă prin încălcarea procedurii de mediere a unui loc de muncă.
(2) Licenţa poate fi sistată temporar la dorinţa titularului în cazul în care acesta se află în imposibilitatea de a activa.
[Art.18 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.18 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 19. Retragerea licenţei pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova
(1) Licenţa pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova se retrage în condiţiile Legii nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător:
a) în cazul în care instanţa de judecată a stabilit că titularul de licenţă a fost implicat în traficul de fiinţe umane;
b) în cazul în care titularul de licenţă prestează servicii de selectare şi plasare a forţei de muncă în străinătate în baza licenţei sau a acordului de colaborare cu un alt intermediar /beneficiar solicitant străin neindicat în licenţă;
c) în cazul în care titularul de licenţă a perceput plată de la cetăţeni pentru serviciile de mediere;
d) în cazul în care titularul de licenţă organizează angajarea în muncă în străinătate fără acorduri de colaborare cu intermediarul /beneficiarul solicitant din ţara de destinaţie;
e) în cazul în care titularul de licenţă prestează servicii de angajare în cîmpul muncii în străinătate fără încheierea unor contracte individuale de muncă între lucrătorii emigranţi şi beneficiarul solicitant din ţara de destinaţie;
f) în cazul în care titularul de licenţă face, direct sau indirect, publicitate falsă locurilor de muncă în străinătate;
g) în cazul în care titularul de licenţă oferă servicii de mediere a muncii la o altă adresă decît cea indicată în licenţă;
g1) în cazul în care titularul de licenţă nu a intervenit pentru soluţionarea litigiilor apărute între beneficiarul solicitant din ţara de destinaţie şi cetăţeanul Republicii Moldova;
h) dacă se repetă una din situaţiile prevăzute la art.18 alin.(1);
i) la solicitarea titularului.
(2) Titularul licenţei retrase are dreptul să solicite eliberarea unei noi licenţe pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova numai după expirarea termenului de 3 ani din data retragerii, cu excepţia cazului prevăzut la alin.(1) lit.i).
(3) Organul de licenţiere prezintă autorităţii competente pentru ocuparea forţei de muncă în termen de 5 zile lucrătoare, informaţia privind licenţele reperfectate, cele sistate temporar şi cele retrase.
[Art.19 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
[Art.19 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 191. Condiţiile de licenţiere pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural
(1) În scopul obţinerii licenţei pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural care prevăd componenta de angajare remunerată în cîmpul muncii pe o perioadă determinată de timp, în perioada vacanţei de vară, solicitanţii trebuie să demonstreze:
a) deţinerea unor spaţii (încăperi nelocative) şi a dotărilor tehnice şi tehnologice necesare pentru buna desfăşurare a activităţii licenţiate (computer, telefon, fax);
b) existenţa contractelor de colaborare încheiate cu intermediarii/angajatorii străini persoane juridice autorizate de autoritatea publică competentă din străinătate să implementeze programe de schimb educaţional-cultural, contracte întocmite în conformitate cu dreptul internaţional privat şi cu legislaţia civilă a Republicii Moldova;
c) existenţa următoarelor clauze minime în contractele de colaborare cu intermediarii/angajatorii străini:
– asigurarea medicală (durata ei, cine o achită şi pe teritoriul cărui stat);
– asigurarea pentru accidente de muncă;
– compensarea daunelor şi a prejudiciilor produse prin accidentele de muncă;
– transportul accidentatului sau al defunctului în ţară;
– expedierea actelor constatatoare ale accidentelor de muncă la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova;
d) prestarea serviciilor de mediere a procesului de încadrare/înscriere în programele de schimb educaţional-cultural doar în baza unor contracte încheiate cu participanţii la program (în conformitate cu contractele de colaborare menţionate la lit.b)), în care vor fi prevăzute expres serviciile oferite şi costurile acestora. O clauză contractuală obligatorie se va referi la faptul că participantul la program îşi asumă responsabilitatea de a informa autorităţile moldoveneşti, prin intermediul misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova din străinătate, privind noul său loc de muncă şi de şedere temporară; asigurarea reparării prejudiciilor suferite de participanţii la programe, cauzate prin neonorarea clauzelor contractului de prestare a serviciilor de mediere, precum şi a clauzelor din alte contracte sau antecontracte, inclusiv din cele nenumite, încheiate cu participanţii la programe;
e) prestarea serviciilor de mediere a participării studenţilor la programele de schimb educaţional-cultural contra unei sume ce va include toate taxele şi plăţile aferente serviciilor respective;
f) deţinerea unei pagini web funcţionale, pe care vor fi plasate şi actualizate informaţii privind condiţiile de participare la program şi ofertele veridice privind locurile de muncă, datele de contact ale persoanelor responsabile ale titularului de licenţă;
g) existenţa unui personal calificat:
- conducătorul – cetăţean al Republicii Moldova cu domiciliul permanent pe teritoriul acestei ţări, avînd studii superioare (de licenţă şi/sau de master, după caz) sau studii medii (de cultură generală sau profesionale tehnice, după caz), cunoscător al uneia din limbile de circulaţie internaţională şi fără antecedente penale nestinse;
- angajatul – persoană cu studii superioare sau studii medii de specialitate, cunoscătoare a uneia din limbile de circulaţie internaţională;
h) asigurarea aducerii la cunoştinţa participanţilor la program a datelor de contact ale intermediarului/angajatorului (sponsorului) autorizat;
i) crearea şi gestionarea propriei baze de date prin înregistrarea tuturor participanţilor la programe, a ofertelor veridice de locuri de muncă, precum şi a perioadei de valabilitate a ofertelor;
j) asigurarea confidenţialităţii datelor personale ale participanţilor la programe şi utilizarea acestora doar în scopuri legate de activitatea licenţiată;
k) organizarea sesiunilor de orientare pentru participanţii la programe, cu prezentarea informaţiei complete şi veridice privind posibilitatea de angajare în străinătate, privind condiţiile stipulate în ofertele angajatorului străin, condiţiile climatice şi de trai, cultura ţării de destinaţie;
l) întocmirea şi ţinerea registrelor de evidenţă a persoanelor înscrise/ selectate/încadrate în programe şi a certificatelor eliberate de instituţiile de învăţămînt superior.
(2) Deţinătorii de licenţă pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural care prevăd componenta de angajare remunerată în cîmpul muncii pe o perioadă determinată de timp, în perioada vacanţei de vară, vor asigura transmiterea lunară către organul de licenţiere şi Ministerul Afacerilor Interne (în format electronic sau pe suport de hîrtie) a listelor de participanţi înscrişi/încadraţi în programe, cu indicarea, pentru fiecare participant, a perioadei de valabilitate a ofertei de muncă acceptate şi a locului de şedere a acestuia, în baza Regulamentului cu privire la mobilitatea studenţilor încadraţi în programe de schimb educaţional-cultural care prevăd componenta de angajare remunerată în cîmpul muncii pe o perioadă determinată de timp, în perioada vacanţei de vară, elaborat de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării şi aprobat prin hotărîre de Guvern.
(3) Deţinătorii de licenţă sînt obligaţi să asigure încadrarea/înscrierea în programe doar a persoanelor ce întrunesc următoarele condiţii:
a) student la învăţămîntul de zi, fapt confirmat prin certificatul eliberat de instituţia de învăţămînt superior;
b) cunoaşterea suficient de bună (la nivel de conversaţie) a limbii ţării în care urmează să fie încadrat în muncă, fapt confirmat de întocmirea fişei test de cunoaştere a limbii.
Deţinătorii de licenţă sînt obligaţi să asigure participanţii la programe, în proporţie de 100%, cu locuri de muncă anterior plecării din ţară.
(4) Solicitanţii de licenţă vor anexa la cererea de eliberare a licenţei, suplimentar faţă de documentele prevăzute de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, următoarele documente:
a) o copie a extrasului din Registrul bunurilor imobile sau a contractului de locaţiune a imobilului în care se va desfăşura activitatea licenţiată;
b) o copie a contractului de colaborare încheiat cu intermediarul/angajatorul străin;
c) o copie a documentului ce confirmă dreptul intermediarului/angajatorului străin de a derula activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural care prevăd componenta de angajare remunerată în cîmpul muncii pe o perioadă determinată de timp, în perioada vacanţei de vară, legalizat în modul stabilit;
d) proiectul contractului de prestare a serviciilor de mediere;
e) copii de pe diplomele de studii superioare (de licenţă şi/sau de master, după caz) sau de studii medii (de cultură generală sau profesionale tehnice, după caz) ale conducătorului şi angajaţilor;
f) copii de pe buletinele de identitate ale conducătorului şi angajaţilor;
g) o declaraţie pe propria răspundere a conducătorului privind lipsa antecedentelor penale.
(5) Contractul de colaborare cu intermediarul/angajatorul străin şi termenul de valabilitate al acestuia şi al actelor permisive de rigoare vor fi indicate în anexa la licenţă.
[Art.191 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 192. Suspendarea licenţei pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural
(1) Licenţa pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural poate fi suspendată în conformitate cu Legea nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.
(2) Drept temei pentru suspendarea licenţei servesc:
a) expirarea termenului documentului eliberat de autoritatea publică competentă, ce confirmă dreptul intermediarului/angajatorului (sponsorului) străin de a implementa programe de schimb educaţional-cultural, legalizat în modul stabilit, şi/sau a termenului contractului de colaborare cu intermediarul/angajatorul (sponsorul) din ţara de destinaţie;
b) netransmiterea lunară, pînă la data de 5 a următoarei luni, pe adresa organului de licenţiere, a listelor de participanţi încadraţi în programe, conform condiţiilor de licenţiere.
[Art.192 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 193. Retragerea licenţei pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural
(1) Retragerea licenţei pentru activitatea de încadrare/înscriere a studenţilor în programe de schimb educaţional-cultural care prevăd componenta de angajare remunerată în cîmpul muncii pe o perioadă determinată de timp, în perioada vacanţei de vară poate fi dispusă în conformitate cu Legea nr.235/2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.
(2) Drept temei pentru realizarea acţiunilor de retragere a licenţei servesc:
a) existenţa unei sentinţe definitive a instanţei de judecată privind condamnarea titularului de licenţă sau a unei persoane responsabile a acestuia pentru infracţiunile de trafic de fiinţe umane, organizare a migraţiei ilegale sau fals în acte publice;
b) desfăşurarea activităţii de către titularul de licenţă în lipsa unui contract de colaborare cu intermediarul/angajatorul (sponsorul) străin sau în baza unui contract cu termenul expirat, sau cu un intermediar/angajator (sponsor) străin neindicat în licenţă;
c) desfăşurarea activităţii de către titularul de licenţă fără a avea încheiate contracte de prestare a serviciilor de mediere cu participanţii la programe;
d) efectuarea directă sau indirectă a publicităţii false privind ofertele de muncă în străinătate;
e) desfăşurarea activităţii la o altă adresă decît cea indicată în licenţă;
f) neexecutarea obligaţiilor de reparare a prejudiciilor cauzate participanţilor la programe prin neonorarea obligaţiilor contractuale;
g) repetarea uneia din situaţiile care au condus la suspendarea licenţei, cu excepţia cazului de suspendare a licenţei la iniţiativa titularului de licenţă.
(3) Titularul licenţei retrase are dreptul să solicite eliberarea unei noi licenţe după expirarea termenului de 3 ani de la data retragerii primei licenţe.
[Art.193 introdus prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 20. Evidenţa lucrătorilor emigranţi
(1) Autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă va înregistra contractele individuale de muncă încheiate între beneficiarii solicitanţi străini şi cetăţenii Republicii Moldova în cazul angajării individuale.
(2) Agenţiile private vor înregistra la autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă contractele individuale de muncă încheiate între beneficiarii solicitanţi străini şi cetăţenii Republicii Moldova pînă la ieşirea din ţară a lucrătorilor emigranţi.
(3) Înregistrarea datelor cetăţenilor care solicită un loc de muncă în străinătate, precum şi a contractelor individuale de muncă sau a altor date, nu impune achitarea unor taxe sau plăţi.
(4) Datele personale ale lucrătorilor emigranţi nu pot fi utilizate în alte scopuri decît plasarea în cîmpul muncii în străinătate. Colectarea, selectarea, păstrarea, difuzarea sau orice altă utilizare a datelor cu privire la lucrătorii emigranţi este considerată confidenţială şi se protejează în modul stabilit de lege.
Articolul 21. Drepturile şi obligaţiile agenţiei private
(1) Agenţii economici care desfăşoară activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova au dreptul:
a) să desfăşoare activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova conform legislaţiei în vigoare;
b) să contribuie la încheierea contractelor individuale de muncă sau să încheie contracte individuale de muncă cu cetăţenii care solicită angajarea în muncă în străinătate în baza procurii beneficiarului solicitant, legalizată în modul stabilit;
c) să presteze servicii de mediere a muncii prin coordonarea cererii cu oferta locurilor de muncă;
d) să creeze şi să gestioneze propria bază de date privind oferta locurilor de muncă, calificarea solicitanţilor şi să publice informaţii privind locurile de muncă vacante şi condiţiile de ocupare a acestora;
e) să creeze asociaţii profesionale, conform legislaţiei în vigoare.
(2) Agenţii economici care desfăşoară activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova sînt obligaţi:
a) să obţină licenţă pentru activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova, să respecte condiţiile de licenţiere şi legislaţia în vigoare;
b) să încheie acord de colaborare cu intermediarul/beneficiarul solicitant străin în baza licenţei sau a altui document ce confirmă dreptul de mediere sau angajare, eliberate partenerului respectiv de către organele competente ale ţării de destinaţie;
c) să ţină sub control îndeplinirea clauzelor contractului individual de muncă, încheiat între cetăţeanul Republicii Moldova şi beneficiarul solicitant din ţara de destinaţie, şi să intervină pentru soluţionarea litigiilor apărute;
d) să acorde gratuit solicitanţilor unui loc de muncă în străinătate informaţia completă şi veridică privind posibilitatea de angajare în străinătate, condiţiile contractului individual de muncă, condiţiile climaterice şi de trai, cultura ţării de destinaţie;
e) să încheie cu solicitantul locului de muncă un contract de prestare a serviciilor de mediere a angajării în cîmpul muncii în străinătate;
f) să înmîneze lucrătorului emigrant contractul individual de muncă, întocmit în corespundere cu cerinţele stipulate în anexa nr.1, pînă la ieşirea acestuia de pe teritoriul ţării, dacă contractul respectiv este încheiat în Republica Moldova;
g) să comunice lucrătorului emigrant datele intermediarului sau ale beneficiarului solicitant străin;
h) să înregistreze la autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă contractele individuale de muncă /proiectele contractelor individuale de muncă;
i) să prezinte trimestrial autorităţii competente pentru ocuparea forţei de muncă dări de seamă privind persoanele mediate şi angajate în străinătate, conform modelului stabilit;
j) să prezinte organului de licenţiere noile acorduri de colaborare cu partenerii străini, însoţite de copiile licenţelor sau ale altor documente ce confirmă dreptul partenerului din ţara de destinaţie pentru activitatea de mediere sau de angajare a străinilor, legalizate în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova şi a ţării de destinaţie, precum şi proiectele contractelor individuale de muncă;
k) să creeze şi să gestioneze propria bază de date prin înregistrarea tuturor solicitanţilor unui loc de muncă în străinătate, a locurilor de muncă vacante, a lucrătorilor emigranţi angajaţi prin intermediul agenţiei, precum şi a termenului de valabilitate a contractului individual de muncă.
(3) Agenţii economici care desfăşoară activitatea de plasare în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova nu au dreptul:
a) să activeze în baza unui acord de colaborare cu partenerul străin sau în baza licenţei acestuia cu termenul de valabilitate expirat;
b) să activeze împreună cu alţi parteneri, la o altă adresă şi în baza altor acorduri de colaborare decît cele indicate în licenţă;
c) să perceapă plăţi sau comisioane de la persoanele mediate sau angajate în străinătate cu contract individual de muncă.
[Art.21 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 22. Drepturile şi obligaţiile lucrătorului emigrant
(1) Cetăţenii Republicii Moldova, solicitanţi ai unui loc de muncă provizoriu în străinătate, se bucură de drepturile consfinţite de Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.
(2) În condiţiile prezentei legi, lucrătorul emigrant are dreptul:
a) să-şi stabilească locul provizoriu de muncă în afara hotarelor ţării, conform legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova şi legislaţiei ţării de destinaţie;
b) să fie informat adecvat despre natura locului de muncă, calificarea cerută, condiţiile de muncă şi de trai (inclusiv costul vieţii), salarizarea, securitatea socială, locuinţa, transferul economiilor, precum şi despre reţinerile din salariu pentru impozite şi alte plăţi;
c) să-şi apere drepturile şi interesele în instanţele judecătoreşti ale ţării de destinaţie şi să fie protejat de stat prin intermediul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale Republicii Moldova;
d) să aibă acces la informaţia privind oportunităţile de angajare în Republica Moldova;
e) să beneficieze de alte drepturi prevăzute de legislaţia în vigoare.
(3) În condiţiile prezentei legi, lucrătorul emigrant este obligat:
a) să respecte legislaţia ţării de destinaţie şi regulamentul intern al beneficiarului solicitant;
b) să respecte clauzele contractului individual de muncă;
c) să nu depăşească termenul legal de şedere pe teritoriul ţării de destinaţie;
d) să prezinte la autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă copia documentului de confirmare privind luarea la evidenţă a copiilor minori care rămîn în ţară, emis de organul competent de protecţie a copiilor din raionul/sectorul de domiciliu al părinţilor.
Articolul 23. Restricţii privind emigrarea în scop de muncă
(1) Cetăţenii Republicii Moldova au restricţii de emigrare în scop de muncă în următoarele situaţii:
a) în baza unei hotărîri a instanţei judecătoreşti, sînt traşi la răspundere penală sau se află sub urmărire penală;
b) în baza unei hotărîri a instanţei judecătoreşti, au obligaţii patrimoniale faţă de stat sau faţă de unele persoane fizice şi/sau juridice;
c) nu au prezentat documentul de confirmare privind luarea la evidenţă a copiilor minori care rămîn în ţară, emis de organul competent de protecţie a copiilor din raionul/sectorul de domiciliu al părinţilor;
d) în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
(2) Intermediarul sau, după caz, agenţia privată va anunţa solicitantul unui loc de muncă în străinătate cu privire la restricţiile prevăzute la alin.(1) pînă la negocierea în vederea încheierii contractului individual de muncă.
Capitolul IV
SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL RESPECTĂRII
LEGISLAŢIEI ÎN DOMENIUL MIGRAŢIEI DE MUNCĂ
Articolul 24. Supravegherea şi controlul de stat
(1) Supravegherea şi controlul de stat asupra respectării legislaţiei în domeniul migraţiei de muncă sînt efectuate, în limita competenţelor, de către autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă, organul de licenţiere, Inspecţia Muncii şi autoritatea competentă pentru străini.
(2) În vederea aplicării prevederilor prezentei legi, autorităţile indicate la alin.(1) au următoarele atribuţii specifice:
a) autoritatea competentă pentru străini asigură controlul asupra contracarării muncii ilegale a străinilor pe teritoriul Republicii Moldova;
b) Inspecţia Muncii asigură controlul privind respectarea clauzelor contractului individual de muncă al lucrătorilor imigranţi;
c) Organul de licenţiere, în comun cu autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă, asigură controlul privind respectarea condiţiilor de licenţiere.
(3) În urma controlului efectuat, se întocmeşte un proces-verbal în două exemplare, unul dintre care se înmînează agentului economic, iar al doilea se păstrează la autoritatea competentă pentru ocuparea forţei de muncă.
(4) În cazul în care depistează încălcări ale legislaţiei sau ale condiţiilor de licenţiere din partea titularului de licenţă, organul de control sesizează organul de licenţiere, prezentîndu-i în anexă documentele constatatoare.
(5) Guvernul va efectua schimb de informaţii şi va coopera cu sindicatele şi patronatele în vederea asigurării protecţiei drepturilor lucrătorilor migranţi.
[Art.24 modificat prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
Articolul 25. Soluţionarea litigiilor
Litigiile care apar în procesul aplicării prezentei legi se soluţionează în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în corespundere cu prezenta lege.
Prezenta lege intră în vigoare la 1 ianuarie 2009.
VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Maria POSTOICO |
Chişinău, 10 iulie 2008. | |
Nr.180-XVI. |
Clauze minime ale contractului individual de muncă
1. În contractul individual de muncă vor fi stipulate următoarele date:
a) data şi locul de încheiere a contractului individual de muncă, data de la care contractul urmează să-şi producă efectele;
b) date referitoare la beneficiarul solicitant sau intermediarul străin (denumirea şi adresa juridică a întreprinderii, numărul şi data înregistrării, denumirea organului de stat care a autorizat/licenţiat beneficiarul solicitant, numele şi funcţia persoanei responsabile);
c) date referitoare la lucrător (numele şi prenumele, data şi locul naşterii, cetăţenia şi domiciliul permanent, starea familială, numărul paşaportului, studiile, profesia pentru care se angajează, domeniul de activitate).
2. Compartimentul “Obligaţiile beneficiarului solicitant” va include:
a) retribuţia lucrătorului şi echivalentul acesteia într-o valută convenţională; termenele şi modul de plată a salariului pentru munca prestată în orele de program (8 ore pe zi) şi, după caz, pentru munca prestată peste orele de program, pe timp de noapte sau în condiţii nefavorabile; compensaţia pentru munca prestată în zilele de odihnă şi de sărbătoare;
b) concediul anual plătit, alte suplimente şi indemnizaţii prevăzute de legislaţie;
c) modul de achitare a cheltuielilor de drum din ţara de origine în ţara de destinaţie;
d) asigurarea cu locuinţă corespunzătoare normelor sanitare, condiţiile de alimentare;
e) asigurarea medicală (durata, cine o achită şi pe teritoriul cărei ţări);
f) asigurarea contra accidentelor de muncă, compensarea daunelor şi prejudiciilor cauzate ca urmare a accidentelor de muncă, transportul accidentatului sau al defunctului în ţara de origine, cercetarea accidentelor de muncă şi a cazurilor de îmbolnăvire profesională, întocmirea şi expedierea actelor corespunzătoare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate ale ţării de origine.
3. Compartimentul “Obligaţiile lucrătorului” va include:
a) respectarea legislaţiei ţării de destinaţie;
b) respectarea regulamentului de ordine interioară a muncii, a modului stabilit de păstrare a valorilor materiale şi documentelor;
c) respectarea disciplinei de muncă, a regulilor de protecţie a muncii şi a disciplinei tehnologice;
d) îndeplinirea dispoziţiilor beneficiarului solicitant ce ţin de activitatea de muncă;
e) păstrarea secretelor tehnologice şi comerciale în măsura prescrisă de legislaţia ţării de destinaţie;
f) răspunderea materială pentru pagubele pricinuite beneficiarului solicitant.
4. Compartimentul “Condiţii generale” va include:
a) condiţiile de prelungire sau desfacere a contractului individual de muncă înainte de expirarea termenului lui de valabilitate;
b) modalitatea de transfer al mijloacelor financiare cîştigate;
c) responsabilitatea părţilor pentru nerespectarea clauzelor din contractul individual de muncă, modul de soluţionare a litigiilor;
d) impozitarea şi mărimea reţinerilor din salariu;
e) termenul de valabilitate a contractului individual de muncă, începutul şi încetarea raporturilor de muncă.
Notă: Anexa la lege devine anexa nr.1 conform Legii nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013
Clauze minime ale acordului de colaborare
dintre intermediarul/beneficiarul solicitant străin şi agenţia privată de ocupare
a forţei de muncăprivind plasarea în cîmpul muncii în străinătate
a cetăţenilor Republicii Moldova
Acordul de colaborare privind plasarea în cîmpul muncii în străinătate a cetăţenilor Republicii Moldova va conţine cel puţin următoarele:
1. Date generale:
a) data şi locul încheierii acordului de colaborare, data de la care acordul urmează să-şi producă efectele;
b) date referitoare la intermediarul/beneficiarul solicitant străin (denumirea şi adresa juridică a întreprinderii, numărul şi data înregistrării, denumirea organului de stat care a autorizat/licenţiat beneficiarul solicitant, numele şi funcţia persoanei responsabile);
c) date referitoare la agenţia privată de ocupare a forţei de muncă din Republica Moldova (denumirea şi adresa juridică a agentului economic, numărul şi data înregistrării, iar în cazul cînd acesta este titular de licenţă – numărul şi data eliberării licenţei, numele şi funcţia persoanei responsabile).
2. Obiectul acordului.
3. Oferta locurilor de muncă:
a) numărul estimativ al locurilor de muncă conform specialităţilor solicitate;
b) condiţiile de angajare, de încetare a activităţii de muncă, durata şi natura angajării;
c) funcţia, specialitatea sau profesia potrivit căreia va fi prestată munca, salariul, durata timpului de muncă şi de odihnă, concediul de odihnă plătit, condiţiile de muncă.
4. Drepturile şi obligaţiile agenţiei private de ocupare a forţei de muncă (în contextul prezentei legi).
5. Obligaţiile intermediarului/beneficiarului solicitant străin, inclusiv:
a) respectarea cerinţelor de securitate şi de sănătate în muncă stabilite în ţara-gazdă pentru genul de muncă prestat, asigurarea medicală a lucrătorului emigrant (durata, modul de achitare);
b) procedura de compensare a daunelor survenite în urma traumelor, leziunilor corporale, bolilor profesionale sau a altor daune cauzate sănătăţii lucrătorului emigrant;
c) achitarea de către beneficiarul solicitant a compensaţiilor prevăzute de legislaţia statului beneficiar solicitant în cazul decesului lucrătorului emigrant din vina beneficiarul solicitant;
d) responsabilitatea beneficiarului solicitant în organizarea transportării lucrătorului emigrant decedat şi suportarea de către beneficiarul solicitant a tuturor cheltuielilor legate de transportare;
e) informarea misiunii diplomatice sau a oficiului consular al Republicii Moldova despre decesul lucrătorului emigrant.
6. Responsabilitatea părţilor pentru nerespectarea clauzelor acordului de colaborare, modul de soluţionare a litigiilor.
7. Termenul de valabilitate al acordului de colaborare, condiţiile de prelungire sau de desfacere înainte de termen a acestuia.
[Anexa nr.2 introdusă prin Legea nr.303 din 26.12.2012, în vigoare 29.03.2013]
