luni, 1 ianuarie 2024
59/29.03.2012 Lege privind activitatea specială de investigaţii

L E G E

privind activitatea specială de investigaţii

 

nr. 59  din  29.03.2012

 

Monitorul Oficial nr.113-118/373 din 08.06.2012

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiunea şi domeniul de reglementare a activităţii speciale de investigaţii

Articolul 2. Sarcinile activităţii speciale de investigaţii

Articolul 3. Principiile activităţii speciale de investigaţii

Articolul 4. Protecţia drepturilor şi libertăţilor persoanei la realizarea activităţii speciale de investigaţii

Articolul 5. Protecţia datelor cu caracter personal în procesul exercitării activităţii speciale de investigaţii

Articolul 51. Cooperarea internaţională

 

Capitolul II

SUBIECŢII CARE EFECTUEAZĂ ACTIVITATEA SPECIALĂ DE INVESTIGAŢII

Articolul 6. Subiecţii care efectuează activitatea specială de investigaţii

Articolul 7. Competenţa autorităţilor ale căror subdiviziuni specializate efectuează activitatea specială de investigaţii

Articolul 8. Conducătorii subdiviziunilor specializate ale autorităţilor care efectuează activitatea specială de investigaţii

Articolul 9. Ofiţerul de investigaţii

Articolul 10. Grupul de ofiţeri de investigaţii

Articolul 11. Obligaţiile ofiţerului de investigaţii

Articolul 12. Drepturile ofiţerului de investigaţii

Articolul 13. Răspunderea ofiţerului de investigaţii

Articolul 14. Împuternicirile procurorului în cadrul activităţii speciale de investigaţii

Articolul 15. Colaboratorii confidenţiali

Articolul 16. Asistenţa acordată subiecţilor activităţii speciale de investigaţii

Articolul 17. Garanţiile şi protecţia socială a ofiţerilor de investigaţii

 

Capitolul III

MĂSURILE SPECIALE DE INVESTIGAŢII

 

Secţiunea 1

Dispunerea, autorizarea, efectuarea, prelungirea, încetarea

şi consemnarea măsurilor speciale de investigaţii

Articolul 18. Abrogat

Articolul 19. Dispunerea măsurilor speciale de investigaţii

Articolul 20. Autorizarea, efectuarea, prelungirea şi încetarea măsurilor speciale de investigaţii

Articolul 21. Dosarul special

Articolul 22. Consemnarea măsurilor speciale de investigaţii

Articolul 221. Amânarea informării persoanei supuse măsurii speciale de investigaţii

Articolul 23. Abrogat

Articolul 24. Utilizarea rezultatelor măsurilor speciale de investigaţii

Articolul 25. Abrogat

Articolul 26. Contestarea măsurilor speciale de investigaţii

 

Secţiunea a 2-a

Măsurile speciale de investigaţii

Articolul 27. Măsurile speciale de investigaţii

Articolul 28. Localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice

Articolul 29. Interceptarea şi înregistrarea comunicărilor şi/sau a imaginilor

Articolul 30. Reţinerea, cercetarea, predarea sau ridicarea trimiterilor poştale

Articolul 31. Accesul la informaţiile financiare

Articolul 32. Colectarea de informaţii de la furnizorii de servicii de comunicaţii electronice

Articolul 33. Accesarea, interceptarea şi înregistrarea datelor informatice

Articolul 34. Identificarea abonatului sau a utilizatorului unei reţele de comunicaţii electronice

Articolul 35. Achiziţia de control

Articolul 36. Investigaţia sub acoperire

Articolul 361. Colectarea mostrelor pentru cercetarea comparată

Articolul 362. Cercetarea obiectelor şi a documentelor

Articolul 363. Urmărirea vizuală

Articolul 364. Culegerea de informaţii

 

Capitolul IV

ASIGURAREA FINANCIARĂ A ACTIVITĂŢII SPECIALE DE INVESTIGAŢII

Articolul 37. Finanţarea activităţii speciale de investigaţii

 

Capitolul V

CONTROLUL ŞI COORDONAREA ACTIVITĂŢII SPECIALE DE INVESTIGAŢII

Articolul 38. Controlul parlamentar

Articolul 39. Controlul exercitat de către procuror

Articolul 40. Controlul departamental

Articolul 41. Coordonarea activităţii speciale de investigaţii

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 42. Intrarea în vigoare. Îndatoririle Guvernului. Dispoziţii tranzitorii. Abrogări

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii sintagma “Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei” se substituie cu sintagma “Centrul Naţional Anticorupţie” conform Legii nr.120 din 25.05.2012, în vigoare 08.12.2012

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiunea şi domeniul de reglementare a activităţii speciale de investigaţii

(1) Activitatea specială de investigaţii reprezintă o activitate cu caracter secret şi/sau public, efectuată de către autorităţile publice competente, cu sau fără utilizarea mijloacelor tehnice speciale, în scopul colectării informaţiilor necesare pentru prevenirea criminalităţii, al asigurării ordinii publice şi siguranţei în locurile de detenţie.

(2) Prezenta lege reglementează activitatea specială de investigaţii în afara procesului penal, subiecţii şi măsurile speciale de investigaţii ale acesteia, activitatea cu colaboratorii confidenţiali, precum şi asigurarea financiară a activităţii speciale de investigaţii.

[Art.1 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 2. Sarcinile activităţii speciale de investigaţii

Sarcinile activităţii speciale de investigaţii sînt:

a) relevarea şi prevenirea criminalităţii;

 

[Lit.b) art.2 abrogată prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

c) căutarea persoanelor care sunt dispărute fără urmă, se sustrag de la urmărirea penală sau de la judecată, se ascund de organul de urmărire penală sau de instanţa de judecată, se eschivează de la executarea pedepsei sau au evadat din locurile de detenţie;

 

[Lit.c1) art.2 abrogată prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

d) colectarea informaţiilor privind posibilele fapte sau evenimente care ar putea periclita ordinea publică sau siguranţa în locurile de detenţie;

e) asigurarea protecţiei martorilor şi a altor participanţi la procesul penal;

f) asigurarea protecţiei subiecţilor activităţii speciale de investigaţii.

[Art.2 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.2 completat prin Legea nr.326 din 23.12.2013, în vigoare 25.02.2014]

 

Articolul 3. Principiile activităţii speciale de investigaţii

Activitatea specială de investigaţii se bazează pe principiile:

a) legalităţii;

a1) proporţionalităţii;

b) respectării drepturilor şi libertăţilor persoanei;

c) oportunităţii şi inofensivităţii;

d) îmbinării metodelor publice şi secrete;

d1) confidenţialităţii;

e) cooperării cu alte autorităţi publice;

f) deideologizării şi nepărtinităţii.

[Art.3 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 4. Protecţia drepturilor şi libertăţilor persoanei la realizarea activităţii speciale de investigaţii

(1) În timpul efectuării activităţii speciale de investigaţii se interzice încălcarea drepturilor şi libertăţilor persoanei. Limitările parţiale ale drepturilor şi libertăţilor persoanei au caracter temporar şi pot fi aplicate doar în conformitate cu procedura stabilită de prezenta lege.

(2) Activitatea specială de investigaţii se realizează indiferent de sex, rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, origine, statut, avere, convingeri, opinii sau alte circumstanţe.

(3) Subiecţilor activităţii speciale de investigaţii li se interzice să determine persoana la săvârşirea faptelor ilegale, direct sau indirect, prin presiune, instigare, încurajare sau limitare a libertăţii de a alege propriul comportament.

(4) Orice persoană supusă măsurii speciale de investigaţii are dreptul să fie informată după efectuarea acesteia, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege, precum şi să-i fie reparat prejudiciul material şi moral cauzat prin încălcarea prezentei legi.

(5) Persoana care consideră că prin acţiunile subiecţilor activităţii speciale de investigaţii i-au fost încălcate drepturile şi libertăţile sale poate contesta aceste acţiuni în modul stabilit de prezenta lege.

[Art.4 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 5. Protecţia datelor cu caracter personal în procesul exercitării activităţii speciale de investigaţii

(1) Persoanele care au acces la datele cu caracter personal ale persoanei supuse măsurii speciale de investigaţii sînt obligate să păstreze confidenţialitatea datelor respective în conformitate cu prevederile Legii nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.

(2) Accesul la dosarul special sau la materialele din dosarul special al altor persoane decât cele care efectuează nemijlocit măsurile speciale de investigaţii este interzis, cu excepţia conducătorului subdiviziunii specializate, a conducătorului autorităţii publice şi a angajaţilor desemnaţi, în limita competenţei, de către acesta, a procurorului care a autorizat măsura specială de investigaţii sau a solicitat autorizarea măsurii speciale de investigaţii de către instanţa de judecată, a procurorului ierarhic superior, a instanţei de judecată sau a instanţei de judecată ierarhic superioare, care a examinat contestaţia.

[Art.5 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.5 completat prin Legea nr.87 din 28.04.2016, în vigoare 07.06.2016]

 

Articolul 51. Cooperarea internaţională

În cazurile prevăzute de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi de actele normative ale Republicii Moldova, autorităţile publice care efectuează activitatea specială de investigaţii au dreptul de a coopera cu organele de ocrotire a normelor de drept şi organizaţiile internaţionale prin acordarea asistenţei şi realizarea schimbului de informaţii.

[Art.51 introdus prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Capitolul II

SUBIECŢII CARE EFECTUEAZĂ ACTIVITATEA SPECIALĂ DE INVESTIGAŢII

Articolul 6. Subiecţii care efectuează activitatea specială de investigaţii

(1) Activitatea specială de investigaţii se efectuează de către ofiţerii de investigaţii din cadrul procuraturilor specializate, ai subdiviziunilor specializate din cadrul ori subordonate Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Centrului Naţional Anticorupţie, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Serviciului Vamal, Serviciului Fiscal de Stat şi Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

(2) Se interzice efectuarea măsurilor speciale de investigaţii de către alte autorităţi decît cele prevăzute la alin.(1).

(3) Ofiţerul de investigaţii care efectuează activitatea specială de investigaţii îşi realizează sarcinile în mod independent, sub controlul conducătorului subdiviziunii specializate şi, după caz, al procurorului care a autorizat sau a solicitat autorizarea măsurii speciale de investigaţii.

[Art.6 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.6 modificat prin Legea nr.188 din 11.09.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Art.6 modificat prin Legea nr.245 din 15.11.2018, în vigoare 12.01.2019]

 

Articolul 7. Competenţa autorităţilor ale căror subdiviziuni specializate efectuează activitatea specială de investigaţii

(1) În scopul organizării şi realizării activităţii speciale de investigaţii, autorităţile ale căror subdiviziuni specializate efectuează activitatea specială de investigaţii au competenţa de:

a) a crea şi a administra sisteme informaţionale şi bănci de date pentru a asigura realizarea sarcinilor activităţii speciale de investigaţii;

a1) a utiliza gratuit, inclusiv prin intermediul platformei de interoperabilitate, datele sistemelor informaţionale şi ale băncilor de date, cu excepţiile prevăzute de lege;

b) a încheia acorduri cu privire la folosirea încăperilor de serviciu, a locuinţelor, a mijloacelor de transport, a bunurilor întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, unităţilor militare, precum şi a altor bunuri ale persoanelor fizice şi juridice;

c) a confecţiona şi a folosi, în cadrul efectuării activităţii speciale de investigaţii, acte, documente, ştampile sau alte rechizite pentru codificarea identităţii persoanelor fizice şi juridice ale subdiviziunilor specializate, a încăperilor şi a mijloacelor de transport şi/sau pentru susţinerea legendei investigatorilor sub acoperire şi a colaboratorilor confidenţiali;

d) a achiziţiona, a adapta şi a utiliza programe informatice şi softuri, precum şi mijloace tehnice speciale, cum ar fi: aparate de fotografiat, de înregistrare audio şi video, alte mijloace tehnice moderne pentru obţinerea în secret a informaţiei;

e) a înfiinţa, în modul stabilit de lege, întreprinderi, organizaţii şi subdiviziuni în vederea soluţionării sarcinilor prevăzute de prezenta lege;

f) a utiliza serviciile specialiştilor pentru a realiza sarcinile activităţii speciale de investigaţii;

g) a utiliza substanţe chimice speciale de marcare care nu prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea omului.

 

[Alin.(2) art.7 abrogat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

(3) Subdiviziunile specializate ale autorităţilor care efectuează activitatea specială de investigaţii, în limitele competenţei lor, au dreptul să colecteze informaţiile necesare ce caracterizează persoanele supuse verificării pentru:

 

[Lit.a) alin.(3) art.7 abrogată prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

b) admiterea la muncă la obiectivele care prezintă un pericol sporit pentru viaţa şi sănătatea oamenilor;

c) admiterea la organizarea şi efectuarea unor măsuri speciale de investigaţii sau accesul la materialele primite pe parcursul executării acestor măsuri;

d) stabilirea sau întreţinerea relaţiilor de colaborare la organizarea şi efectuarea măsurilor speciale de investigaţii;

e) examinarea de către organul de licenţiere a cererii de eliberare a licenţei pentru activitatea particulară de detectiv şi/sau de pază;

f) asigurarea securităţii interne.

[Art.7 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.7 modificat prin Legea nr.80 din 05.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

Articolul 8. Conducătorii subdiviziunilor specializate ale autorităţilor care efectuează activitatea specială de investigaţii

(1) Conducătorul subdiviziunii specializate a autorităţii care efectuează activitatea specială de investigaţii, denumită în continuare subdiviziune specializată, repartizează actele prin care se dispune efectuarea măsurilor speciale de investigaţii, coordonează activitatea ofiţerilor de investigaţii din subordine şi exercită controlul asupra lor prin indicaţii scrise.

(2) Conducătorul subdiviziunii specializate autorizează măsurile prevăzute la art.27 alin.(1) pct.3) şi exercită controlul asupra executării lor.

(3) Conducătorul subdiviziunii specializate poartă răspundere pentru organizarea activităţii şi pentru respectarea termenului de efectuare a acesteia.

(4) În cazul efectuării activităţii speciale de investigaţii de către conducătorul subdiviziunii specializate, asupra acestuia se răsfrîng drepturile şi obligaţiile ofiţerului de investigaţii.

(5) În exercitarea funcţiilor administrative, conducătorul subdiviziunii specializate dă indicaţii care sînt obligatorii pentru ofiţerii de investigaţii.

[Art.8 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 9. Ofiţerul de investigaţii

(1) Ofiţerul de investigaţii este persoana împuternicită care, în numele statului şi în limitele competenţei sale, efectuează activitatea specială de investigaţii în conformitate cu prevederile prezentei legi.

 

[Alin.(2) art.9 abrogat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

(3) Identitatea ofiţerilor de investigaţii care activează în calitate de investigatori sub acoperire, precum şi identitatea persoanelor antrenate în calitate de investigatori sub acoperire constituie secret de stat şi pot fi dezvăluite numai cu acordul scris al acestora şi în conformitate cu Legea nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.

(4) Ofiţerul de investigaţii poartă răspundere pentru realizarea nemijlocită a măsurii speciale de investigaţii pe care o efectuează.

(5) Ofiţerii de investigaţii pot fi detaşaţi la procuraturile specializate în condiţiile legii.

(6) Ofiţerii de investigaţii pasibili de detaşare se selectează în mod individual, în baza unor criterii stabilite de regulamentul de activitate al procuraturii specializate, de către procurorul-şef al procuraturii specializate. Detaşarea se face cu acordul scris al ofiţerului de investigaţii selectat, prin ordinul comun al Procurorului General şi al conducătorului autorităţii în care activează ofiţerul de investigaţii detaşat.

[Art.9 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.9 completat prin Legea nr.152 din 01.07.2016, în vigoare 01.08.2016]

 

Articolul 10. Grupul de ofiţeri de investigaţii

(1) În cazul unor investigaţii complexe, crearea grupului de ofiţeri de investigaţii se dispune:

a) de către conducătorul subdiviziunii specializate, dacă în componenţa grupului se includ ofiţeri de investigaţii din cadrul aceleiaşi subdiviziuni specializate;

b) de către conducătorul autorităţii publice, dacă în componenţa grupului se includ ofiţeri de investigaţii din cadrul diferitor subdiviziuni specializate ale aceleiaşi autorităţi publice;

c) prin ordin comun, de către conducătorii autorităţilor publice, dacă în componenţa grupului se includ ofiţeri de investigaţii din cadrul diferitor subdiviziuni specializate ale diferitor autorităţi publice.

(2) La momentul constituirii grupului ce efectuează activitatea specială de investigaţii, conducătorul subdiviziunii specializate sau conducătorul autorităţii publice desemnează un ofiţer de investigaţii în calitate de conducător al grupului, care coordonează activitatea ofiţerilor de investigaţii din cadrul acestuia.

[Art.10 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 11. Obligaţiile ofiţerului de investigaţii

Ofiţerul de investigaţii are următoarele obligaţii:

a) să respecte drepturile şi interesele legitime ale persoanei;

b) să efectueze, în limitele competenţei, toate măsurile în vederea realizării sarcinilor activităţii speciale de investigaţii;

c) să execute indicaţiile scrise ale conducătorului subdiviziunii specializate, ordonanţele procurorului şi încheierile instanţei de judecată;

d) să informeze alte autorităţi care efectuează activitatea specială de investigaţii despre faptele ilicite devenite cunoscute, ce ţin de competenţa acestor autorităţi, şi să le acorde ajutorul necesar;

e) să respecte regulile de conspiraţie la exercitarea activităţii speciale de investigaţii;

f) să respecte confidenţialitatea datelor cu caracter personal ce au devenit cunoscute în timpul efectuării activităţii speciale de investigaţii;

g) să respecte proporţionalitatea dintre dreptul lezat şi necesitatea măsurii ce se efectuează;

h) alte obligaţii prevăzute de prezenta lege.

[Art.11 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 12. Drepturile ofiţerului de investigaţii

(1) Ofiţerul de investigaţii are următoarele drepturi:

a) să efectueze măsurile speciale de investigaţii potrivit competenţei şi în limitele legii;

b) să stabilească relaţii cu persoanele care şi-au dat consimţămîntul de a colabora, în mod confidenţial, cu subdiviziunile specializate;

c) să utilizeze gratuit sistemele informaţionale şi băncile de date ce asigură realizarea sarcinilor activităţii speciale de investigaţii;

d) să folosească, pe parcursul efectuării măsurilor speciale de investigaţii, în bază de contract sau prin acord scris, încăperile de serviciu, locuinţele, mijloacele de transport, bunurile întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, unităţilor militare, precum şi alte bunuri ale persoanelor fizice şi juridice;

e) să fie instruit iniţial şi continuu;

f) să utilizeze mijloacele financiare destinate finanţării activităţii speciale de investigaţii.

(2) Ofiţerul de investigaţii este independent în stabilirea tehnicilor aplicate, a modalităţii şi a tacticii de efectuare a măsurii speciale de investigaţii.

(3) Ofiţerul de investigaţii are dreptul să refuze sau să renunţe la efectuarea măsurii speciale de investigaţii dacă există circumstanţe reale care pun în pericol viaţa şi/sau sănătatea sa ori a altor persoane. Refuzul sau renunţarea la efectuarea măsurii speciale de investigaţii se comunică în scris, prin depunerea unui raport motivat, conducătorului subdiviziunii specializate.

[Art.12 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 13. Răspunderea ofiţerului de investigaţii

Ofiţerul de investigaţii răspunde disciplinar, contravenţional sau penal pentru faptele ilegale săvîrşite în timpul efectuării măsurii speciale de investigaţii.

 

Articolul 14. Împuternicirile procurorului în cadrul activităţii speciale de investigaţii

În cadrul activităţii speciale de investigaţii, procurorul are următoarele competenţe:

a) autorizează măsurile speciale de investigaţii care, potrivit prezentei legi, urmează a fi autorizate de procuror;

b) coordonează măsurile speciale de investigaţii efectuate în cadrul unui dosar special pe care le-a autorizat sau asupra cărora a solicitat autorizarea judecătorului de instrucţie;

c) controlează legalitatea efectuării măsurilor speciale de investigaţii, precum şi rezultatele măsurilor speciale de investigaţii pe care le-a autorizat sau asupra cărora a solicitat autorizarea judecătorului de instrucţie;

d) examinează contestaţiile sau plângerile persoanelor asupra legalităţii măsurilor speciale de investigaţii efectuate de ofiţerul de investigaţii;

[Lit.e)-f) art.14 abrogate prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

[Art.14 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 15. Colaboratorii confidenţiali

(1) Colaboratorii confidenţiali sînt persoane care, printr-un acord scris sau verbal, se obligă să ofere ofiţerului de investigaţii informaţii, să participe la pregătirea şi efectuarea activităţii speciale de investigaţii, precum şi să contribuie într-un alt mod, neinterzis de lege, la activităţile speciale de investigaţii.

(2) Antrenarea colaboratorilor confidenţiali la efectuarea măsurilor speciale de investigaţii poate fi realizată cu titlu oneros sau gratuit.

 

[Alin.(3) art.15 abrogat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

(4) Colaboratorii confidenţiali sînt obligaţi să păstreze secretul informaţiilor ce le-au devenit cunoscute în timpul colaborării confidenţiale şi să prezinte informaţii veridice.

(5) În scopul asigurării securităţii colaboratorilor confidenţiali, a membrilor familiilor şi a rudelor acestora, se permite efectuarea de măsuri speciale de investigaţii în vederea protecţiei lor în modul stabilit de lege. Informaţia despre colaboratorul confidenţial poate fi făcută publică doar cu acordul scris al acestuia.

(6) Ofiţerilor de investigaţii li se interzice să antreneze în activitatea specială de investigaţii, în calitate de colaboratori confidenţiali, deputaţi, judecători, procurori, ofiţeri de urmărire penală şi avocaţi.

(7) Activitatea colaboratorilor confidenţiali se află sub controlul conducătorilor autorităţilor ale căror subdiviziuni efectuează activitatea specială de investigaţii şi al conducătorilor subdiviziunilor specializate respective.

(8) Organizarea activităţii cu colaboratorii confidenţiali, precum şi asigurarea financiară a activităţii speciale de investigaţii sunt stabilite prin acte departamentale interne.

[Art.15 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 16. Asistenţa acordată subiecţilor activităţii speciale de investigaţii

(1) Persoanele fizice şi juridice, indiferent de forma juridică de organizare, sunt obligate să acorde asistenţă subdiviziunilor specializate, să acorde acces direct şi gratuit la sistemele informaţionale şi băncile de date administrate de către stat, să pună imediat la dispoziţia acestora informaţiile solicitate, precum şi, în măsura posibilităţilor, în bază de contract sau a înţelegerii verbale, să ofere bunuri mobile şi imobile, alte obiecte şi documente necesare pentru realizarea sarcinilor activităţii speciale de investigaţii. Cheltuielile sau prejudiciul cauzat de acţiunile autorităţilor ale căror subdiviziuni specializate efectuează activitatea specială de investigaţii se compensează în baza contractului sau la cererea proprietarilor ori posesorilor bunurilor vizate.

(2) Persoanele juridice prestatoare de servicii poştale şi de comunicaţii electronice sînt obligate să asigure, în bază de contract, spaţiile şi condiţiile tehnice necesare pentru înfăptuirea de către subdiviziunile specializate a măsurilor speciale de investigaţii, precum şi să întreprindă acţiuni pentru păstrarea confidenţialităţii conţinutului, metodelor şi tacticii acestor măsuri.

[Art.16 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 17. Garanţiile şi protecţia socială a ofiţerilor de investigaţii

(1) Asupra ofiţerilor de investigaţii se extind garanţiile protecţiei juridice şi sociale a angajaţilor autorităţilor în care sînt încadraţi.

(2) Nimeni nu are dreptul să intervină în acţiunile legitime ale ofiţerilor de investigaţii, cu excepţia persoanelor nemijlocit împuternicite prin lege.

[Art.17 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Capitolul III

MĂSURILE SPECIALE DE INVESTIGAŢII

 

Secţiunea 1

Dispunerea, autorizarea, efectuarea, prelungirea, încetarea

şi consemnarea măsurilor speciale de investigaţii

[Denumirea modificată prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 18. Măsurile speciale de investigaţii

[Art.18 abrogat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.18 completat prin Legea nr.102 din 21.07.2016, în vigoare 12.11.2016]

 

Articolul 19. Dispunerea măsurilor speciale de investigaţii

(1) Temeiuri pentru dispunerea măsurilor speciale de investigaţii sunt:

1) indiciile temeinice:

a) care denotă suspiciuni cu privire la un pericol iminent de atentare împotriva persoanei, sănătăţii publice, patrimoniului, ordinii şi securităţii publice;

b) privind punerea în pericol a securităţii ofiţerului de investigaţii, a investigatorului sub acoperire, a colaboratorului confidenţial sau a membrilor familiilor acestora, a martorilor şi a altor participanţi la procesul penal;

c) privind punerea în pericol a siguranţei în locurile de detenţie;

2) informaţiile, devenite cunoscute, privind:

a) persoanele care se sustrag de la urmărirea penală sau de la judecată, se ascund de organul de urmărire penală sau de instanţa de judecată, se eschivează de la executarea pedepsei sau au evadat din locurile de detenţie;

b) persoanele dispărute fără urmă sau cadavrele neidentificate;

3) interpelările organelor de drept ale altor state, ale organizaţiilor internaţionale sau ale instituţiilor/agenţiilor Uniunii Europene, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(2) Efectuarea măsurilor speciale de investigaţii dispuse în temeiul alin.(1) pct.1) încetează din momentul în care din rezultatele acestora reiese că se pregăteşte, se săvârşeşte sau a fost săvârşită o infracţiune, urmând a se proceda în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală.

(3) Măsurile speciale de investigaţii se dispun în cazul în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

a) realizarea sarcinilor prezentei legi este imposibilă pe altă cale;

b) acţiunea este necesară şi proporţională cu restrângerea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului;

c) se urmăreşte un scop legitim.

(4) Măsurile speciale de investigaţii se dispun prin ordonanţa ofiţerului de investigaţii, în care se indică:

a) data şi locul întocmirii;

b) numele, prenumele şi funcţia persoanei care o întocmeşte;

c) măsura specială de investigaţii a cărei efectuare se dispune şi a cărei autorizare urmează să se solicite;

d) temeiul dispunerii măsurii speciale de investigaţii şi argumentele care demonstrează îndeplinirea cumulativă a condiţiilor prevăzute la alin.(3);

e) ofiţerul de investigaţii responsabil de efectuarea măsurii speciale de investigaţii;

f) perioada pentru care se dispune efectuarea şi se solicită autorizarea măsurii speciale de investigaţii;

g) identitatea atribuită investigatorului sub acoperire, precum şi activităţile pe care acesta le va desfăşura;

h) numele, prenumele, datele de identificare ale persoanei supuse măsurii speciale de investigaţii sau datele de identificare ale obiectului supus măsurii speciale de investigaţii, dacă sunt cunoscute.

[Art.19 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 20. Autorizarea, efectuarea, prelungirea şi încetarea măsurilor speciale de investigaţii

(1) Măsurile speciale de investigaţii specificate la art.27 alin.(1) pct.1) se autorizează, prin încheiere motivată, de către judecătorul de instrucţie, cele specificate la art.27 alin.(1) pct.2) – prin ordonanţă motivată, de către procuror, iar cele specificate la art.27 alin.(1) pct.3) – prin rezoluţie, de către conducătorul subdiviziunii specializate.

(2) Procedura de autorizare a măsurilor speciale de investigaţii specificate la art.27 alin.(1) pct.1) este reglementată de Codul de procedură penală, care se aplică în mod corespunzător, cu excepţiile prevăzute de prezenta lege, iar procedura de autorizare a măsurilor speciale de investigaţii specificate la art.27 alin.(1) pct.2) şi 3) este reglementată de prezenta lege.

(3) Măsurile speciale de investigaţii prevăzute la art.27 alin.(1) pct.1) se autorizează la demersul motivat al procurorului, iar cele prevăzute la art.27 alin.(1) pct.2) – la demersul motivat al conducătorului subdiviziunii specializate. În demers se indică argumentele care justifică imposibilitatea realizării sarcinilor prezentei legi pe altă cale, necesitatea şi proporţionalitatea efectuării măsurii speciale de investigaţii şi rezultatul scontat. La demers se anexează ordonanţa privind dispunerea efectuării măsurii speciale de investigaţii şi materialele ce confirmă necesitatea efectuării măsurii speciale de investigaţii.

(4) Măsurile speciale de investigaţii prevăzute la art.27 alin.(1) pct.3) se autorizează, prin rezoluţie, de către conducătorul subdiviziunii specializate, care se aplică direct pe ordonanţa ofiţerului de investigaţii.

(5) Măsura specială de investigaţii se dispune pe o perioadă de 30 de zile, termenul începând să curgă din data autorizării, şi poate fi prelungită motivat, în acelaşi mod, până la 180 de zile calculate cumulativ, cu excepţiile stabilite de prezenta lege.

(6) Fiecare prelungire a duratei măsurii speciale de investigaţii nu poate depăşi 30 de zile. Măsurile speciale de investigaţii prevăzute la art.27 alin.(1) pct.1) se prelungesc de către judecătorul de instrucţie care a autorizat măsura specială de investigaţii, iar în lipsa acestuia – de către un judecător din instanţa de judecată competentă desemnat aleatoriu. Măsurile speciale de investigaţii prevăzute la art.27 alin.(1) pct.2) se prelungesc de către procurorul care a autorizat măsura specială de investigaţii, iar în lipsa acestuia – de către un procuror din procuratura competentă desemnat de către procurorul ierarhic superior.

(7) Dacă termenul pentru care s-a autorizat efectuarea măsurii speciale de investigaţii a fost prelungit până la 180 de zile calculate cumulativ, este interzisă autorizarea efectuării măsurii speciale de investigaţii din aceleaşi motive şi în privinţa aceloraşi persoane, cu excepţia cazurilor de apariţie a unor noi circumstanţe, de căutare a persoanelor învinuite/inculpate sau condamnate care se ascund de organul de urmărire penală sau de instanţa de judecată ori se eschivează de la executarea pedepsei privative de libertate, de căutare a deţinuţilor evadaţi, de efectuare a investigaţiilor sub acoperire, cazuri în care se permite autorizarea efectuării măsurii speciale de investigaţii până la 2 ani calculaţi cumulativ.

(8) Măsura specială de investigaţii autorizată începe la data indicată în actul de dispunere sau cel târziu la data expirării termenului pentru care a fost autorizată.

(9) Ofiţerul de investigaţii care a efectuat măsura specială de investigaţii, în termen de cel mult 30 de zile de la data autorizării măsurii speciale de investigaţii sau în termenul stabilit în actul de dispunere, informează, printr-un raport, conducătorul subdiviziunii specializate sau procurorul care a autorizat măsura specială de investigaţii despre rezultatele obţinute, iar în caz de necesitate, solicită prelungirea acesteia.

(10) Dacă, în urma examinării raportului, conducătorul subdiviziunii specializate sau procurorul constată că nu sunt respectate condiţiile de efectuare a măsurii speciale de investigaţii sau că prin aceasta se încalcă disproporţionat ori în mod vădit drepturile, libertăţile şi interesele legitime ale persoanelor, acesta dispune încetarea măsurii speciale de investigaţii.

(11) Conducătorul subdiviziunii specializate sau procurorul, la solicitarea ofiţerului de investigaţii, încetează măsura specială de investigaţii înainte de expirarea termenului pentru care efectuarea acesteia a fost autorizată imediat ce au dispărut temeiurile şi/sau motivele ce au justificat autorizarea acesteia sau dacă din rezultatele obţinute reiese că se pregăteşte, se săvârşeşte sau a fost săvârşită o infracţiune, urmând a se proceda în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală.

[Art.20 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 21. Dosarul special

(1) În scopul sistematizării informaţiilor acumulate, al verificării şi aprecierii rezultatelor activităţii speciale de investigaţii, precum şi al adoptării în baza lor a deciziilor corespunzătoare, se iniţiază şi se ţin dosare speciale, la care se anexează toate materialele acumulate. Iniţierea şi ţinerea dosarului special sunt supuse înregistrării obligatorii.

(2) Dosarul special nu poate servi drept temei pentru limitarea drepturilor şi libertăţilor omului prevăzute de lege.

(3) Categoriile dosarelor speciale, modul de iniţiere, de ţinere, de gestionare şi de nimicire a acestora se reglementează prin acte normative departamentale, emise de autorităţile publice ale căror subdiviziuni specializate efectuează activitate specială de investigaţii, coordonate cu Procuratura Generală.

(4) Dosarele speciale care conţin informaţii atribuite la secret de stat se gestionează şi se nimicesc conform procedurii stabilite în Legea nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.

 

[Alin.(5) art.21 abrogat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

(6) Rezultatele efectuării măsurilor speciale de investigaţii obţinute în privinţa persoanelor se păstrează în dosarul special şi se nimicesc odată cu acesta, cu excepţiile stabilite de prezenta lege.

[Art.21 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 22. Consemnarea măsurilor speciale de investigaţii

(1) După finalizarea efectuării măsurii speciale de investigaţii şi constatarea lipsei necesităţii prelungirii efectuării acesteia sau, în caz de necesitate, pe parcursul realizării ei, ofiţerul de investigaţii care a efectuat măsura specială de investigaţii întocmeşte un proces-verbal în care consemnează:

a) locul şi data întocmirii procesului-verbal;

b) locul, data şi ora începerii şi finalizării măsurii speciale de investigaţii;

c) funcţia, numele şi prenumele ofiţerului de investigaţii care a efectuat măsura specială de investigaţii şi care a întocmit procesul-verbal, cu excepţia datelor persoanelor ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat;

d) numele, prenumele, calitatea persoanelor care au participat la efectuarea măsurii speciale de investigaţii şi, dacă este necesar, adresele lor, obiecţiile şi explicaţiile acestora, cu excepţia datelor persoanelor ale căror identitate şi calitate constituie secret de stat;

e) numărul dosarului special în cadrul căruia se efectuează măsura specială de investigaţii;

f) menţiunea privind actele de dispoziţie ale ofiţerului de investigaţii şi privind rezoluţia de autorizare a conducătorului subdiviziunii specializate sau, după caz, privind actele de autorizare ale procurorului ori ale judecătorului de instrucţie;

g) datele de identitate şi alte informaţii pertinente despre persoana în privinţa căreia s-a efectuat măsura specială de investigaţii, dacă sunt cunoscute;

h) descrierea detaliată a faptelor constatate, precum şi a acţiunilor întreprinse în cadrul efectuării măsurii speciale de investigaţii;

i) menţiunea privind utilizarea mijloacelor tehnice în cadrul efectuării măsurii speciale de investigaţii, obiectele faţă de care au fost aplicate acestea, rezultatele obţinute şi datele de identificare ale suportului informaţional pe care s-au stocat acestea; alte informaţii relevante obţinute în urma efectuării măsurii speciale de investigaţii.

(2) La procesul-verbal se anexează, în plic sigilat, purtătorul material de informaţii care conţine rezultatele măsurilor speciale de investigaţii şi, după caz, stenograma fonogramelor.

(3) Procesul-verbal, suportul informaţional şi, după caz, stenograma fonogramelor se anexează la dosarul special, format în condiţiile prezentei legi.

(4) La finalizarea efectuării măsurii speciale de investigaţii sau la solicitarea judecătorului de instrucţie ori a procurorului care a autorizat măsura specială de investigaţii, ofiţerul de investigaţii transmite, pentru verificarea respectării legalităţii la efectuarea măsurii speciale de investigaţii, în termen de cel mult 10 zile, procesul-verbal privind consemnarea rezultatelor efectuării măsurii speciale de investigaţii, la care se anexează toate materialele acumulate în urma efectuării acesteia.

(5) În cazul în care se constată că măsura specială de investigaţii s-a efectuat cu încălcarea vădită a drepturilor şi libertăţilor persoanei sau că ofiţerul de investigaţii a acţionat cu depăşirea prevederilor încheierii/ordonanţei de autorizare, judecătorul de instrucţie sau procurorul declară nule rezultatele măsurii speciale de investigaţii efectuate şi dispune, prin încheiere/ordonanţă, nimicirea acestora.

(51) Nimicirea rezultatelor măsurilor speciale de investigaţii efectuate fără respectarea legalităţii, declarate nule, se realizează în termen de 30 de zile de la:

a) expirarea termenului de contestare a încheierii judecătorului de instrucţie sau a ordonanţei procurorului, dacă nu a fost depusă contestaţie;

b) menţinerea încheierii judecătorului de instrucţie sau a ordonanţei procurorului, dacă a fost depusă contestaţie şi aceasta a fost respinsă.

 

[Alin.(6)-(8) art.22 abrogate prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

(9) După constatarea respectării sau nerespectării legalităţii, procurorul, în termen de cel mult 15 zile de la data emiterii încheierii/ordonanţei privind verificarea respectării legalităţii la efectuarea măsurii speciale de investigaţii, informează în scris, prin scrisoare recomandată, persoana care a fost supusă măsurii speciale de investigaţii despre acest fapt. Materialele ce confirmă informarea persoanei se anexează la dosarul special.

(10) În termen de 30 de zile de la data informării prevăzute la alin.(9), persoana supusă măsurii speciale de investigaţii are dreptul să ia cunoştinţă de actele de dispoziţie privind dispunerea, autorizarea, prelungirea şi încetarea efectuării măsurii speciale de investigaţii, de procesul-verbal privind consemnarea rezultatelor efectuării măsurii speciale de investigaţii, de informaţiile de pe suportul informaţional şi de încheierea/ordonanţa privind verificarea respectării legalităţii la efectuarea măsurii speciale de investigaţii, cu excepţia informaţiilor atribuite la secret de stat.

(11) Nimicirea rezultatelor măsurilor speciale de investigaţii efectuate cu respectarea legalităţii se realizează în termen de 90 de zile de la:

a) expirarea termenului de luare a cunoştinţei, dacă persoana nu a făcut uz de acest drept;

b) expirarea termenului de contestare a încheierii judecătorului de instrucţie sau a ordonanţei procurorului, dacă nu a fost depusă contestaţie;

c) menţinerea încheierii judecătorului de instrucţie sau a ordonanţei procurorului, dacă a fost depusă contestaţie şi aceasta a fost respinsă.

[Art.22 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 221. Amânarea informării persoanei supuse măsurii speciale de investigaţii

(1) Se amână informarea persoanei supuse măsurii speciale de investigaţii dacă există unul dintre următoarele temeiuri:

a) informarea constituie risc sporit pentru viaţa şi sănătatea persoanei;

b) este necesară efectuarea altei măsuri speciale de investigaţii în cadrul aceluiaşi dosar special;

c) rezultatele măsurii speciale de investigaţii impun începerea procesului penal.

(2) Ofiţerul de investigaţii care gestionează dosarul special întocmeşte un raport motivat în care expune existenţa unuia dintre temeiurile indicate în alin.(1), care se aprobă de către conducătorul subdiviziunii specializate şi se transmite procurorului spre examinare.

(3) Procurorul, la examinarea raportului întocmit şi aprobat conform alin.(2), constată prezenţa sau absenţa temeiurilor de amânare a informării persoanei supuse măsurii speciale de investigaţii, stabileşte dacă aceste temeiuri au caracter permanent sau provizoriu şi, prin ordonanţă, admite sau respinge autorizarea amânării informării persoanei supuse măsurii speciale de investigaţii.

(4) În funcţie de caracterul permanent sau provizoriu al temeiurilor de amânare a informării, procurorul poate autoriza amânarea informării pentru o perioadă determinată, subdiviziunea specializată care a iniţiat măsura specială de investigaţii fiind obligată, la expirarea perioadei respective, să reevalueze temeiurile de amânare a informării şi să întreprindă acţiunile necesare, în conformitate cu prevederile prezentei legi. Refuzul procurorului privind autorizarea amânării informării poate fi contestat de către conducătorul subdiviziunii specializate la procurorul ierarhic superior.

(5) În cazul temeiurilor cu caracter permanent, fiecare perioadă de timp pentru care poate fi autorizată amânarea informării, până la reevaluarea temeiurilor, nu poate depăşi 180 de zile, iar în cazul temeiurilor cu caracter provizoriu, fiecare perioadă de timp pentru care poate fi autorizată amânarea informării, până la reevaluarea temeiurilor, nu poate depăşi 30 de zile.

(6) Ordonanţa emisă de către procuror privind autorizarea amânării informării şi raportul întocmit de către ofiţerul de investigaţii şi aprobat de către conducătorul subdiviziunii specializate se anexează la dosarul special.

[Art.221 introdus prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 23. Accesul la sistemele informaţionale

[Art.23 abrogat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.23 completat prin Legea nr.143 din 19.07.2018, în vigoare 10.11.2018]

 

Articolul 24. Utilizarea rezultatelor măsurilor speciale de investigaţii

(1) Rezultatele măsurilor speciale de investigaţii efectuate în conformitate cu prevederile prezentei legi pot servi drept temei pentru:

a) sesizarea organului de urmărire penală, în cazul în care ofiţerul de investigaţii constată o bănuială rezonabilă cu privire la pregătirea sau la săvârşirea unei infracţiuni;

b) sesizarea agentului constatator, în cazul în care ofiţerul de investigaţii constată o suspiciune rezonabilă cu privire la pregătirea sau la săvârşirea unei contravenţii;

c) efectuarea altor măsuri speciale de investigaţii în scopul realizării sarcinilor prezentei legi;

d) schimbul de informaţii cu alte autorităţi publice, cu organele de drept ale altor state, cu organizaţiile internaţionale şi cu instituţiile/agenţiile Uniunii Europene, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(2) Informaţiile despre forţele, mijloacele, metodele, tehnica specială, sursele, planurile şi rezultatele efectuării activităţii speciale de investigaţii, despre organizarea şi tactica efectuării măsurilor speciale de investigaţii, precum şi despre identitatea investigatorilor sub acoperire şi a colaboratorilor confidenţiali, care constituie secret de stat pot fi desecretizate în conformitate cu Legea nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.

(3) Utilizarea rezultatelor măsurilor speciale de investigaţii specificate la art.27 alin.(1) pct.1) şi 2) din cadrul unui dosar special în cadrul altui dosar special se efectuează doar cu autorizarea procurorului sau a judecătorului de instrucţie care a autorizat iniţial măsura specială de investigaţii, iar în lipsa acestuia – de către un procuror din procuratura competentă desemnat de către procurorul ierarhic superior sau de către un judecător de instrucţie din instanţa de judecată competentă desemnat aleatoriu.”

[Art.24 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 25. Confidenţialitatea datelor cu privire la măsurile speciale de investigaţii

[Art.25 abrogat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 26. Contestarea măsurilor speciale de investigaţii

(1) Ordonanţa procurorului prin care a fost admisă sau respinsă autorizarea efectuării măsurii speciale de investigaţii ori prin care a fost constatată respectarea sau nerespectarea legalităţii efectuării măsurii speciale de investigaţii poate fi contestată la procurorul ierarhic superior de către:

a) conducătorul subdiviziunii specializate care a solicitat autorizarea efectuării măsurii speciale de investigaţii;

b) persoana supusă măsurii speciale de investigaţii.

(2) Cererea de contestare se adresează procurorului ierarhic superior în termen de cel mult 15 zile de la data aducerii la cunoştinţă a ordonanţei şi se depune direct acestuia sau procurorului care a emis actul contestat. În cazul în care cererea de contestare a fost depusă procurorului care a emis actul contestat, acesta este obligat, în termen de cel mult 48 de ore de la primire, să transmită procurorului ierarhic superior cererea de contestare, însoţită de explicaţiile sale şi de procesul-verbal privind consemnarea rezultatelor efectuării măsurii speciale de investigaţii cu toate anexele la acesta.

(3) Pentru a asigura examinarea cererii de contestare, conducătorul subdiviziunii specializate pune la dispoziţia procurorului ierarhic superior toate materialele necesare, cu excepţia celor care conţin date despre persoanele care au contribuit în mod confidenţial la efectuarea măsurii speciale de investigaţii.

(4) Procurorul ierarhic superior examinează cererea de contestare în termen de cel mult 5 zile şi dispune, prin ordonanţă, care nu poate fi contestată:

a) admiterea cererii de contestare cu anularea ordonanţei procurorului ierarhic inferior şi pronunţarea unei noi decizii pe marginea celor contestate;

b) respingerea cererii de contestare cu menţinerea ordonanţei procurorului ierarhic inferior.

(5) Procedura de contestare a încheierilor judecătorului de instrucţie privind măsurile speciale de investigaţii este reglementată de Codul de procedură penală şi se aplică în mod corespunzător.

[Art.26 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Secţiunea a 2-a

Măsurile speciale de investigaţii

[Secţiunea a 2-a în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 27. Măsurile speciale de investigaţii

(1) Pentru realizarea sarcinilor prevăzute de prezenta lege pot fi dispuse şi efectuate următoarele măsuri speciale de investigaţii:

1) cu autorizarea judecătorului de instrucţie, la demersul procurorului:

a) localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice;

b) interceptarea şi înregistrarea comunicărilor şi/sau a imaginilor;

c) reţinerea, cercetarea, predarea sau ridicarea trimiterilor poştale;

d) colectarea de informaţii de la furnizorii de servicii de comunicaţii electronice;

e) accesarea, interceptarea şi înregistrarea datelor informatice;

2) cu autorizarea procurorului, la demersul conducătorului subdiviziunii specializate:

a) identificarea abonatului sau a utilizatorului unei reţele de comunicaţii electronice;

b) accesul la informaţiile financiare;

c) achiziţia de control;

d) investigaţia sub acoperire;

e) colectarea mostrelor pentru cercetarea comparată;

3) cu autorizarea conducătorului subdiviziunii specializate, la demersul ofiţerului de investigaţii:

a) cercetarea obiectelor şi a documentelor;

b) urmărirea vizuală;

c) culegerea de informaţii.

(2) Lista măsurilor specificate la alin.(1) este exhaustivă şi poate fi modificată doar prin lege.

(3) Măsurile prevăzute la alin.(1) pct.1) se efectuează numai în cazul:

a) căutării persoanelor care se sustrag de la urmărire penală sau judecarea cauzei ori a persoanelor care se eschivează de la executarea pedepsei penale sau au evadat din locurile de detenţie, condamnate pentru infracţiuni grave, deosebit de grave sau excepţional de grave;

b) asigurării protecţiei martorilor şi a altor participanţi la procesul penal.

(4) Organizarea, tactica şi metodica efectuării măsurilor speciale de investigaţii, regulile cu privire la gestionarea, păstrarea şi distrugerea materialelor obţinute, măsurile de asigurare a integrităţii şi a confidenţialităţii acestora, confecţionarea şi folosirea actelor de codificare la efectuarea măsurilor speciale de investigaţii, efectuarea investigaţiilor sub acoperire, conducerea şi coordonarea activităţii efectuate sub acoperire, precum şi utilizarea resurselor financiare alocate pentru efectuarea activităţii speciale de investigaţii sunt stabilite printr-un regulament comun al autorităţilor publice în cadrul cărora sunt constituite subdiviziuni specializate care efectuează activitate specială de investigaţii, coordonat cu Procuratura Generală.

(5) În procesul de efectuare a măsurilor speciale de investigaţii, în condiţiile prezentei legi, se face uz de sisteme informaţionale şi bănci de date, de aparate de înregistrare foto, audio şi video, de alte mijloace tehnice, inclusiv de mijloace tehnice speciale pentru obţinerea în secret a informaţiilor.

(6) Clasificatorul mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea în secret a informaţiilor în activitatea specială de investigaţii se aprobă de către Guvern.

(7) Activităţile de import, export, proiectare, producere şi comercializare a mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea în secret a informaţiilor se înfăptuiesc doar cu avizul subiecţilor care efectuează activitatea specială de investigaţii.

(8) Achiziţionarea mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea în secret a informaţiilor în activitatea specială de investigaţii se efectuează fără desfăşurarea procedurii de achiziţii publice.

(9) Se interzice utilizarea mijloacelor tehnice speciale pentru obţinerea în secret a informaţiilor de către persoanele fizice sau juridice neîmputernicite în acest sens prin lege.

[Art.27 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 28. Localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice

(1) Localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice reprezintă urmărirea cu folosirea mijloacelor tehnice care determină locul aflării obiectului la care sunt ataşate.

(2) Localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice se efectuează doar în condiţii ce exclud pătrunderea în domiciliu.

[Art.28 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 29. Interceptarea şi înregistrarea comunicărilor şi/sau a imaginilor

(1) Interceptarea comunicărilor şi/sau a imaginilor presupune folosirea unor mijloace tehnice prin intermediul cărora se poate afla conţinutul informaţiilor audio sau video transmise între două sau mai multe persoane, iar înregistrarea acestora presupune stocarea pe un suport informaţional a informaţiilor obţinute în urma interceptării.

(2) Stenograma comunicărilor constituie reproducerea integrală, în formă scrisă, pe suport de hârtie, a comunicărilor interceptate şi înregistrate care au importanţă pentru investigaţii. În stenograma comunicărilor se indică data, ora şi durata comunicării, numele persoanelor, dacă sunt cunoscute, ale căror comunicări sunt stenografiate, precum şi alte date. Se interzice stenografierea comunicărilor dintre avocat şi client. Fiecare pagină a procesului-verbal de interceptare şi a stenogramei se semnează de către persoana care le-a întocmit. La procesul-verbal se anexează suportul informaţional pe care au fost înregistrate comunicările interceptate, făcându-se menţiune despre împachetarea şi sigilarea acestuia.

[Art.29 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 30. Reţinerea, cercetarea, predarea sau ridicarea trimiterilor poştale

(1) Pot fi reţinute, cercetate, predate sau ridicate următoarele trimiteri poştale: scrisori de orice gen, telegrame, radiograme, banderole, colete poştale, containere poştale, mandate poştale.

(2) Ordonanţa privind dispunerea efectuării măsurii speciale de investigaţii prevăzute de prezentul articol, pe lângă elementele prevăzute la art.20, conţine: motivele dispunerii reţinerii, cercetării, predării sau ridicării trimiterilor poştale, denumirea instituţiei poştale în sarcina căreia se atribuie obligaţia de a reţine trimiterile poştale, numele şi prenumele persoanei/persoanelor ale cărei/căror trimiteri poştale trebuie să fie reţinute, adresa exactă a acestor persoane, genul de trimiteri poştale care se reţin, se cercetează, se predau sau se ridică.

(3) Ofiţerul de investigaţii aduce la cunoştinţa reprezentantului instituţiei poştale, contra semnătură, mandatul judecătoresc sau, după caz, extrasul din ordonanţa procurorului, care va conţine elementele unui mandat judecătoresc, cu privire la reţinerea, cercetarea, predarea sau ridicarea trimiterilor poştale.

(4) Reprezentantul instituţiei poştale comunică imediat ofiţerului de investigaţii desemnat pentru efectuarea măsurii speciale de investigaţii despre reţinerea trimiterilor poştale indicate în mandatul judecătoresc sau, după caz, în extrasul din ordonanţa procurorului.

(5) Prezentându-se în instituţia poştală, ofiţerul de investigaţii deschide şi examinează trimiterile poştale respective. La descoperirea obiectelor şi/sau a documentelor care au importanţă probatorie pentru cauza penală, ofiţerul de investigaţii le ridică sau face copii de pe acestea, prelevează mostre, execută mulaje sau tipare de urme. În lipsa unor asemenea obiecte şi/sau documente, ofiţerul de investigaţii dispune înmânarea/expedierea trimiterilor poştale cercetate destinatarului.

(6) În procesul-verbal de consemnare a rezultatelor reţinerii, cercetării, predării sau ridicării trimiterilor poştale se indică de către cine, unde şi când a fost reţinută, cercetată, predată sau ridicată trimiterea poştală, genul de trimitere poştală, precum şi de pe care trimiteri poştale au fost făcute copii, prelevate mostre, executate mulaje sau tipare de urme, ce mijloace tehnice au fost utilizate şi ce s-a constatat. Toţi participanţii şi cei prezenţi la această măsură specială de investigaţii sunt preveniţi despre obligativitatea păstrării secretului corespondenţei, nedivulgării informaţiilor cu privire la investigaţiile speciale, precum şi despre răspunderea penală prevăzută la art.178 din Codul penal nr.985/2002. Aceasta se consemnează în procesul-verbal.

[Art.30 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.30 modificat prin Legea nr.245 din 15.11.2018, în vigoare 12.01.2019]

 

Articolul 31. Accesul la informaţiile financiare

Accesul la informaţiile financiare reprezintă obţinerea conţinutului tranzacţiilor financiare după realizarea acestora, efectuate de către persoane fizice şi juridice prin intermediul băncilor sau al altor persoane/organizaţii care intermediază tranzacţiile financiare ori obţinerea de la entităţile respective a înscrisurilor sau a informaţiilor aflate în posesia acestora referitoare la depunerile, conturile sau tranzacţiile unei persoane.

[Art.31 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 32. Colectarea de informaţii de la furnizorii de servicii de comunicaţii electronice

(1) Colectarea informaţiei de la furnizorii de servicii de comunicaţii electronice constă în colectarea, cu suportul furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, a informaţiei disponibile, generate sau procesate în cadrul furnizării propriilor servicii de comunicaţii electronice, inclusiv de roaming, necesare pentru identificarea şi urmărirea sursei de comunicaţii electronice, pentru identificarea destinaţiei, a tipului, a datei, a orei şi a duratei comunicaţiei electronice, pentru identificarea echipamentului de comunicaţii electronice al utilizatorului sau a altui dispozitiv utilizat pentru comunicaţie, pentru identificarea coordonatelor echipamentului terminal de comunicaţii mobile, informaţie, în special, despre:

a) numerele de telefon înregistrate pe numele unei persoane pentru care a fost autorizată măsura specială de investigaţie;

b) abonaţii numerelor de telefon sau utilizatorii adreselor de internet protocol (IP) pentru care a fost autorizată măsura specială de investigaţie;

c) serviciile de comunicaţii electronice prestate utilizatorului;

d) sursa de comunicaţii electronice (numărul de telefon al apelantului sau adresa de internet protocol (IP));

e) destinaţia comunicaţiei electronice (numărul de telefon al apelatului sau adresa de internet protocol (IP); numărul de telefon spre care este redirecţionat apelul);

f) tipul, data, ora şi durata comunicaţiei electronice, inclusiv ale tentativelor de apel eşuate;

g) echipamentul de comunicaţii electronice al utilizatorului sau un alt dispozitiv utilizat pentru comunicaţie (identificatorul internaţional al echipamentului mobil (IMEI) al apelantului şi cel al apelatului; adresa media acces control (adresa MAC) a echipamentului de acces la serviciile fixe amplasat în locaţia clientului (CPE); în cazul serviciilor preplătite anonime – data şi ora la care a fost iniţial activat serviciul şi denumirea locaţiei (Cell ID) din care a fost activat serviciul);

h) locaţia echipamentului de comunicaţii mobile (denumirea locaţiei (Cell ID) de la începutul comunicaţiei; locaţia geografică a celulei prin referinţă la denumirea locaţiei, în perioada în care datele sunt reţinute);

i) adresele fizice de prestare a serviciului fix.

(2) După recepţionarea actului de autorizare a măsurii speciale de investigaţii, informaţiile solicitate se prezintă de către furnizorul de servicii, în scris, într-un singur exemplar, fără păstrarea copiei (inclusiv în format electronic), în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data primirii actului.

(3) Angajaţii responsabili ai furnizorului de servicii semnează un angajament de nedivulgare a informaţiilor ce ţin de efectuarea măsurii speciale de investigaţii, precum şi a altor informaţii devenite cunoscute lor în rezultatul interacţiunii cu reprezentanţii organelor de drept.

[Art.32 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 33. Accesarea, interceptarea şi înregistrarea datelor informatice

(1) Accesarea şi/sau interceptarea datelor informatice constă în folosirea unor metode şi/sau mijloace tehnice, fără suportul furnizorului de servicii electronice, pentru obţinerea datelor informatice stocate pe un suport informaţional, fără înştiinţarea proprietarului sau a utilizatorului acestuia, şi/sau pentru colectarea datelor informatice asociate comunicărilor prin intermediul unui sistem informatic. Înregistrarea datelor informatice constă în stocarea informaţiilor obţinute în urma accesării şi/sau interceptării pe un suport informaţional.

(2) Dispoziţiile art.29 alin.(2) se aplică în mod corespunzător.

[Art.33 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 34. Identificarea abonatului sau a utilizatorului unei reţele de comunicaţii electronice

(1) Identificarea abonatului sau a utilizatorului unei reţele de comunicaţii electronice constă în:

1) solicitarea de la furnizorul de servicii de comunicaţii electronice:

a) a datelor de identificare (numele, prenumele, IDNP, adresa) ale abonatului sau ale utilizatorului unei reţele de comunicaţii electronice (identificatorul internaţional al abonatului mobil (IMSI), numărul de telefon, numărul de serie al modulului de identificare a abonatului (al cartelei SIM), adresa de internet protocol (IP), adresele fizice de prestare a serviciului fix);

b) a numerelor de telefon şi/sau a adreselor de internet protocol (IP) înregistrate pe numele unei persoane;

2) stabilirea faptului dacă un serviciu de comunicaţii electronice este activ sau a fost activ la o anumită dată.

(2) Ordonanţa privind dispunerea efectuării măsurii speciale de investigaţii prevăzute de prezentul articol, pe lângă elementele prevăzute la art.20, conţine:

1) datele de identificare ale furnizorului de servicii care dispune de datele specificate la alin.(1) sau le ţine sub control;

2) datele de identificare ale abonatului, ale proprietarului sau ale utilizatorului, dacă sunt cunoscute;

3) motivarea îndeplinirii condiţiilor de dispunere a măsurii speciale de investigaţii;

4) menţiunea cu privire la obligaţia persoanei sau a furnizorului de servicii de a comunica, în condiţii de confidenţialitate, informaţiile solicitate.

(3) După recepţionarea actului de autorizare a măsurii speciale de investigaţii, informaţiile solicitate se prezintă de către furnizorul de servicii, în scris, într-un singur exemplar, fără păstrarea copiei (inclusiv în format electronic), în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 5 zile de la data primirii actului.

(4) Angajaţii responsabili ai furnizorului de servicii semnează un angajament de nedivulgare a informaţiilor ce ţin de efectuarea măsurii speciale de investigaţii, precum şi a altor informaţii devenite cunoscute lor în rezultatul interacţiunii cu reprezentanţii organelor de drept.

(5) Persoanele care sunt chemate să colaboreze cu subdiviziunea specializată au obligaţia de a păstra secretul operaţiunii efectuate. Încălcarea acestei obligaţii atrage răspundere penală.

[Art.34 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 35. Achiziţia de control

Achiziţia de control constă în cumpărarea de servicii sau bunuri aflate în circulaţie liberă, limitată sau interzisă, pentru efectuarea unor constatări tehnico-ştiinţifice sau efectuarea expertizei ori pentru identificarea făptuitorilor.

[Art.35 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 36. Investigaţia sub acoperire

(1) Investigaţia sub acoperire reprezintă colectarea de date şi informaţii de către investigatorul sub acoperire sub o identitate codificată, fictivă sau reală, care acţionează în temeiul şi în limitele prevederilor legale.

(2) În ordonanţa de dispunere a efectuării investigaţiei sub acoperire se indică, pe lângă elementele prevăzute la art.20, identitatea atribuită investigatorului sub acoperire, precum şi activităţile pe care acesta le va desfăşura.

(3) În cazul în care apreciază necesitatea folosirii de către investigatorul sub acoperire a măsurilor speciale de investigaţii prevăzute la art.27 alin.(1) pct.1), procurorul sesizează judecătorul de instrucţie în vederea emiterii unei încheieri pentru efectuarea măsurii speciale de investigaţii.

(4) Investigatorii sub acoperire sunt angajaţi, special desemnaţi în acest scop, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, al Centrului Naţional Anticorupţie, al Serviciului Vamal, al Serviciului Fiscal de Stat sau al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor ori sunt persoane antrenate în efectuarea unei măsuri speciale de investigaţii concrete.

(5) Investigatorul sub acoperire culege date şi informaţii, pe care le pune, în totalitate, la dispoziţia ofiţerului de investigaţii care a dispus măsura specială de investigaţii.

(6) Investigatorului sub acoperire i se interzice să provoace comiterea de infracţiuni.

(7) Autorităţile publice pot folosi sau pune la dispoziţia investigatorului sub acoperire orice înscrisuri ori obiecte necesare pentru efectuarea măsurii speciale de investigaţii autorizate. Persoana care foloseşte sau pune la dispoziţie înscrisurile ori obiectele nu poartă răspundere pentru aceasta.

(8) În procesul activităţilor desfăşurate, investigatorul sub acoperire efectuează măsurile speciale de investigaţii autorizate în funcţie de situaţia creată şi conform convingerii personale.

(9) Identitatea investigatorului sub acoperire este cunoscută numai ofiţerului de investigaţii care a dispus efectuarea măsurii speciale de investigaţii şi poate fi dezvăluită numai cu acordul scris al investigatorului şi în conformitate cu Legea nr.245/2008 cu privire la secretul de stat.

(10) În cazul în care există pericol real pentru viaţa şi sănătatea investigatorului sub acoperire, precum şi în cazul descoperirii identităţii acestuia, ofiţerul de investigaţii îl retrage imediat din misiunea sub acoperire.

(11) În cazul în care există date veridice că investigatorul sub acoperire a depăşit limitele acţiunilor autorizate, fapt care a prejudiciat sau poate prejudicia realizarea scopurilor măsurii speciale de investigaţii, precum şi în cazul în care el a comis încălcări grave ale legii sau a comis o infracţiune, activitatea acestuia este întreruptă imediat de către ofiţerul de investigaţii.

(12) În caz de necesitate, investigatorul sub acoperire poate fi înlocuit, cu sau fără întreruperea activităţii.

[Art.36 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 361. Colectarea mostrelor pentru cercetarea comparată

Colectarea mostrelor pentru cercetarea comparată constă în depistarea, ridicarea şi conservarea suportului material de informaţii, cum ar fi un obiect sau o substanţă, în scopul comparării acestor mostre cu materialele de care subdiviziunile specializate deja dispun sau în scopul depistării ulterioare a obiectelor/substanţelor identice cu cele ce prezintă interes special.

[Art.361 introdus prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 362. Cercetarea obiectelor şi a documentelor

(1) Cercetarea obiectelor şi a documentelor constă în studierea acestora, inclusiv din punct de vedere ştiinţific, precum şi în contrapunerea lor cu alte obiecte şi documente, pentru constatarea unor fapte şi circumstanţe relevante.

(2) Cercetarea obiectelor şi a documentelor se efectuează de către ofiţerul de investigaţii, cu participarea, după caz, a specialistului care posedă cunoştinţe necesare pentru studierea lor.

[Art.362 introdus prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 363. Urmărirea vizuală

Urmărirea vizuală reprezintă relevarea şi documentarea cronologică a acţiunilor/inacţiunilor, a poziţionărilor, a mişcărilor şi a contactelor (legăturilor) persoanelor, supravegherea imobilelor, urmărirea şi localizarea mijloacelor de transport şi a altor obiecte cu sau fără fixarea foto/video.

[Art.363 introdus prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 364. Culegerea de informaţii

Culegerea de informaţii constă în dobândirea informaţiilor despre persoane fizice şi juridice, bunuri mobile şi imobile, fapte, evenimente şi circumstanţe care prezintă interes, prin comunicare nemijlocită cu alte persoane, prin studiere de documente, materiale, baze de date, sisteme informaţionale şi surse deschise, prin adresare de solicitări persoanelor fizice şi juridice care posedă sau care dispun de informaţii care prezintă interes, precum şi prin intermediul fotorobotului şi al altor metode ce oferă posibilitatea de a identifica cu o probabilitate sporită o persoană.

[Art.364 introdus prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Capitolul IV

ASIGURAREA FINANCIARĂ A ACTIVITĂŢII SPECIALE DE INVESTIGAŢII

Articolul 37. Finanţarea activităţii speciale de investigaţii

(1) Autorităţilor ale căror subdiviziuni specializate sînt împuternicite cu efectuarea activităţii speciale de investigaţii li se alocă de la bugetul de stat mijloace financiare.

(2) Controlul asupra utilizării mijloacelor financiare alocate pentru activitatea specială de investigaţii este exercitat de către conducătorii autorităţilor respective, precum şi de către un reprezentant al Ministerului Finanţelor special împuternicit, conform regulilor speciale aprobate de Guvern.

[Art.37 modificat prin Legea nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Capitolul V

CONTROLUL ŞI COORDONAREA ACTIVITĂŢII SPECIALE DE INVESTIGAŢII

Articolul 38. Controlul parlamentar

(1) Controlul parlamentar asupra activităţii speciale de investigaţii este exercitat de către Comisia securitate naţională, apărare şi ordine publică.

(2) Autorităţile care efectuează activitatea specială de investigaţii sînt obligate să prezinte Procurorului General, pînă la data de 15 ianuarie a anului următor, un raport cu privire la activitatea specială de investigaţii, care va cuprinde:

a) numărul de măsuri speciale de investigaţii autorizate;

b) numărul de măsuri speciale de investigaţii anulate;

c) rezultatele măsurilor speciale de investigaţii.

(3) Procurorul General, în baza rapoartelor prezentate şi în baza informaţiei de care dispune procuratura, prezintă Comisiei securitate naţională, apărare şi ordine publică raportul final al activităţii speciale de investigaţii pînă la data de 15 februarie a fiecărui an.

(4) Comisia securitate naţională, apărare şi ordine publică poate solicita, în limitele competenţei, orice informaţie suplimentară cu privire la activitatea specială de investigaţii, cu excepţia dosarelor speciale, dacă consideră că raportul prezentat este incomplet.

 

Articolul 39. Controlul exercitat de către procuror

(1) Controlul asupra executării prezentei legi se efectuează de către procurorii ierarhic superiori în baza plângerilor depuse de către persoanele ale căror drepturi şi interese legitime se presupune că au fost încălcate în urma efectuării activităţii speciale de investigaţii sau din oficiu.

(2) Procurorii ierarhic superiori care efectuează controlul au drept de acces la informaţiile ce constituie secret de stat în modul stabilit de lege.

(3) Activitatea colaboratorilor confidenţiali se află sub controlul Procurorului General sau al unui procuror special împuternicit prin ordin al Procurorului General.

[Art.39 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 40. Controlul departamental

Controlul departamental asupra activităţii ofiţerilor de investigaţii se asigură de către conducătorii autorităţii administrative care efectuează activitate specială de investigaţii.

[Art.40 în redacţia Legii nr.286 din 05.10.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 41. Coordonarea activităţii speciale de investigaţii

(1) Activitatea specială de investigaţii este coordonată de către Consiliul de coordonare, constituit pe lîngă Procurorul General.

(2) Din componenţa Consiliului de coordonare fac parte Procurorul General, care este, concomitent, şi preşedintele Consiliului, şi conducătorii subdiviziunilor specializate. Consiliul de coordonare îşi exercită activitatea în baza regulamentului aprobat de către Procurorul General.

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 42.

(1) Prezenta lege intră în vigoare la 6 luni de la data publicării.

(2) Guvernul, în termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi, va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege.

(3) Măsurile speciale de investigaţii aflate în proces de implementare vor fi efectuate, pînă la încetarea acestora, în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală al Republicii Moldova şi ale Legii nr.45-XIII din 12 aprilie 1994 privind activitatea operativă de investigaţii.

(4) La data intrării în vigoare a prezentei legi, persoanele care, conform Legii nr.45-XIII din 12 aprilie 1994 privind activitatea operativă de investigaţii, au activat în cadrul subdiviziunilor specializate vor continua să activeze în calitate de ofiţeri de investigaţii.

(5) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr.45-XIII din 12 aprilie 1994 privind activitatea operativă de investigaţii (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.11–13, art.38), cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIMarian LUPU

Chişinău, 29 martie 2012.
Nr.59.