(AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN TELECOMUNICAŢII ŞI INFORMATICĂ)
H O T Ă R Î R E
referitor la examinarea adresării unui grup de operatori - prestatori
de servicii Internet către Agenţia Naţională pentru Reglementare
în Telecomunicaţii şi Informatică privind situaţia creată pe
piaţa serviciilor de transport date şi Internet
nr. 20 din 04.09.2001
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.114-115/273 din 20.09.2001
* * *
Notă: Vezi Legea comunicaţiilor electronice nr.241-XVI din 15.11.2007, art.8 (în vigoare – 14.03.2008)
La 3 august 2001 către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică (ANRTI) a parvenit o adresare din partea unui grup de operatori - prestatori de servicii Internet prin care se reclamă concurenţa neloială şi abuzarea de situaţia dominantă pe piaţa serviciilor de telecomunicaţii de către Societatea pe Acţiuni “Moldtelecom”, prin stabilirea unor tarife sub nivelul costului (acţiuni de dumping) şi crearea unor condiţii discriminatorii prin care se provoacă înlăturarea de pe piaţă a altor operatori şi se afectează drepturile lor.
Prin argumentele invocate, operatorii - prestatori ai serviciilor Internet consideră că S.A. “Moldtelecom” încalcă legile: “Cu privire la limitarea activităţii monopoliste” (art.5), “Cu privire la protecţia concurenţei” (art.3), “Cu privire la proiectul individual de privatizare a S.A. “Moldtelecom” (art.6), “Legea telecomunicaţiilor” (art.6, 20, 21, 22), iar Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică încalcă “Legea telecomunicaţiilor” (art.8, 9, 10).
În temeiul art.14 al Legii telecomunicaţiilor, după audierea în şedinţă publică a reprezentanţilor autorilor adresării, şi a reprezentanţilor S.A. “Moldtelecom”, examinînd argumentele expuse în cadrul şedinţei, consultînd cadrul legal şi reglementar existent precum şi prevederile acordurilor internaţionale care se referă la crearea de condiţii egale tuturor participanţilor la piaţă, Consiliul de administraţie
HOTĂRĂŞTE:
1. Referitor la dumping
1.1. A constata că:
a) conform art.2 alineatul 19) al Legii telecomunicaţiilor, serviciul Cross Net nu este serviciu public de bază;
b) avînd în vedere că S.A. “Moldtelecom” (pînă în ianuarie 1999 Î.S. “Moldtelecom”) prestează servicii de linii închiriate (numite ulterior “Cross Net”) din 1997 (în baza tarifelor, aprobate în acelaşi an de Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii şi reaprobate în 1999 de Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, care au fost calculate în baza costurilor), înaintea apariţiei pe piaţa serviciilor de telecomunicaţii a altor operatori cu servicii similare, tariful la serviciul “Cross Net” nu se consideră ca preţ monopolist jos (dumping);
c) întrucît în licenţa individuală, acordată S.A. “Moldtelecom” este prevăzută obligaţia de a presta acest serviciu, tariful pentru acest serviciu public urmează în continuare să fie aprobat de ANRTI, după aprobarea de către Guvern a Regulamentului cu privire la tarifele pentru serviciile publice de telecomunicaţii şi informatică. Pentru reexaminarea tarifelor conform Regulamentului menţionat şi pentru a lua în consideraţie obiecţiile operatorilor - prestatori de servicii Internet, ANRTI va apela la serviciile unui expert independent.
Reieşind din cele constatate, în această privinţă, faptul de încălcare a legislaţiei, menţionate în adresare, nu a avut loc.
1.2. A constata că:
a) S.A. “Moldtelecom” a lansat serviciul Internet Total printr-un număr de acces unic cu tarif unic pentru toţi utilizatorii din Republica Moldova. S.A. “Moldtelecom”, fără acordul ANRTI, a creat condiţii pentru municipiul Chişinău prin care apelurile spre serviciu se rutează ocolind centrala interurbană;
b) aceste acţiuni nu contravin în această privinţă legislaţiei în vigoare, deoarece legislaţia nu stabileşte careva interdicţii;
c) veniturile totale de la serviciul pentru luna august 2001 (conform datelor S.A. “Moldtelecom”) acoperă integral cheltuielile, inclusiv pentru serviciile de bază, componentă a serviciului dat, deci la momentul actual, dumping-ul pe piaţa serviciilor Internet prin intermediul serviciului Internet Total, nu se confirmă;
d) totuşi, există premize că în anumite condiţii, cheltuielile nu vor fi acoperite, deoarece tariful Internet Total nu acoperă cheltuielile pentru apelurile din judeţe pentru anumite tranşe orare.
A cere de la S.A. “Moldtelecom” revederea tarifelor pentru a asigura acoperirea garantată a tuturor cheltuielilor, inclusiv pentru serviciile de bază.
2. Privind discriminarea
2.1. A constata că:
a) S.A. “Moldtelecom”, utilizînd situaţia sa dominantă pe piaţa serviciilor de bază, a lansat de fapt un serviciu nou de acces la Internet, pe care îl foloseşte exclusiv pentru sine, prestînd serviciul Internet Total cu utilizarea resurselor limitate (numerotarea), ce se află în gestionarea sa şi a posibilităţilor serviciilor de bază, fără acordul ANRTI;
b) conform Legii telecomunicaţiilor acest serviciu nu poate fi atribuit la serviciile de bază;
c) S.A. “Moldtelecom” nu a făcut publică atît posibilitatea de folosire a acestui mod de acces pentru alţi operatori, cît şi condiţiile de utilizare a lui;
d) deoarece, la momentul lansării serviciului Internet Total (aprilie 2001) nu existau prevederi legale de publicare obligatorie a condiţiilor similare pentru alţi operatori şi nu au fost depistate refuzuri de oferire a accesului, nu exista motiv de a confirma discriminarea şi de constatare a încălcării în această privinţă de către S.A. “Moldtelecom” şi ANRTI a legislaţiei, menţionate în adresare.
În legătură cu ratificarea Protocolului de aderare la Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), avînd în vedere poziţia dominantă pe piaţa serviciilor de bază a S.A. “Moldtelecom”, în scopul evitării discriminării altor operatori Internet, a cere, ca S.A. “Moldtelecom” să creeze şi să facă publice posibilităţile de acces pentru alţi operatori în condiţii şi de calitate nu mai joase decît pentru serviciile proprii în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tîrziu de o lună după publicarea Regulamentului cu privire la interconectare.
[Pct.2.1 completat prin Hot.ANRTI nr.22 din 30.10.2001]
2.2. A constata că:
a) S.A. “Moldtelecom” este unicul operator care posedă canale internaţionale de fibră optică ce le poate închiria altor operatori pentru acces la Internet Global. Pe piaţa serviciilor Internet există şi alţi operatori ce prestează acelaşi tip de servicii prin alte mijloace tehnice;
b) Internet Dedicat este un serviciu liberalizat şi stabilirea tarifelor ţine de competenţa S.A. “Moldtelecom”;
c) S.A. “Moldtelecom”, reieşind din cerinţele pieţii, în iulie 2001, a micşorat tarifele la serviciile cu viteză de pînă la 512 kb/s, lăsînd tarifele pentru viteze mai mari neschimbate, prin aceasta creînd premise pentru o eventuală discriminare a operatorilor interesaţi.
Reieşind din cele constatate, în baza Acordului OMC şi a legislaţiei şi actelor normative ale Republicii Moldova, întru asigurarea aplicării mecanismului de realizare a angajamentelor asumate de Republica Moldova faţă de OMC, a cere S.A. “Moldtelecom” de a revizui tarifele la Internet Dedicat în termen cît mai curînd posibil, dar nu mai tîrziu de o lună.
2.3. vIP Call
A constata că:
a) S.A. “Moldtelecom”, utilizînd situaţia sa dominantă pe piaţa serviciilor de bază, a lansat un serviciu pentru accesarea IP-telefoniei pe care îl foloseşte exclusiv pentru sine, prestînd serviciul vIP Call cu utilizarea resurselor limitate, ce se află în gestionarea sa şi a posibilităţilor serviciilor de bază, fără acordul ANRTI, neţinînd cont de prevederile planului naţional de numerotare de perspectivă şi de posibilitatea de asigurare a accesului altor operatori pentru serviciile IP-telefonie în aceleaşi condiţii;
b) la momentul lansării serviciului nu existau prevederi legale, care cereau publicarea condiţiilor de prestare a serviciilor similare pentru alţi operatori.
Refuzuri la oferirea condiţiilor similare nu au fost stabilite. De aceea, nu poate fi confirmat faptul discriminării şi încălcării legislaţiei, menţionat în adresare.
ANRTI va prevedea în noul plan de numerotare alocarea codurilor (numerelor) speciale pentru serviciile de acces la IP-telefonie.
[Pct.2.3 modificat prin Hot.ANRTI nr.22 din 30.10.2001]
3. Privind interconectarea şi veniturile
A constata că:
a) în legătură cu faptul, că în legislaţia Republicii Moldova nu există definiţia de “interconectare a reţelelor”, la adresarea ANRTI Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor a dat o definiţie, bazată pe directiva Uniunii Europene 97/33CE, care este în concordanţă cu Anexa la Lista Angajamentelor Specifice ale Republicii Moldova în sfera serviciilor “Angajamente adiţionale ale Republicii Moldova în sectorul telecomunicaţiilor” a Protocolului de aderare la OMC şi din care reiese, că joncţiunea dintre reţelele operatorilor Internet şi cea a Operatorului Naţional se califică drept interconectare;
b) necătînd la faptul că Politica şi Strategia de dezvoltare a telecomunicaţiilor în Republica Moldova nu sînt publicate, principiile şi regulile de interconectare sînt stabilite în Proiectul “Regulamentului cu privire la interconectare”, care este elaborat de ANRTI şi, după publicarea documentelor menţionate şi ajustarea Proiectului Regulamentului la aceste documente, va fi aprobat şi publicat, organizînd în prealabil o anchetă publică pe site-ul ANRTI;
c) faptul obţinerii veniturilor de la serviciile neprestate nu s-a confirmat. S.A. “Moldtelecom” a obţinut veniturile sale pentru serviciile oferite în conformitate cu tarifele aprobate de Minister, de aceea nu se poate confirma încălcarea legislaţiei, menţionate în adresare.
În procesul elaborării cadrului reglementar ANRTI va lua în consideraţie şi alte propuneri constructive, exprimate în cadrul audierii.
A publica prezenta hotărîre în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
[Pct.3 modificat prin Hot.ANRTI nr.04 din 19.04.2002, în vigoare 02.05.2002]
[Pct.3 modificat prin Hot.ANRTI nr.22 din 30.10.2001]
PREŞEDINTELE AGENŢIEI | |
NAŢIONALE PENTRU REGLEMENTARE | |
ÎN TELECOMUNICAŢII ŞI INFORMATICĂ | Stepan MUZÎCA |
Chişinău, 4 septembrie 2001. | |
Nr.20. |
