joi, 20 septembrie 2001
Hotărîre nr.20 din 04.09.2001 referitor la examinarea adresării unui grup de operatori - prestatori de servicii Internet către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Telecom...
                Agenţia Naţională pentru Reglementare
                  în Telecomunicaţii şi Informatică

       Hotărîre referitor la examinarea adresării unui grup de
      operatori - prestatori de servicii Internet către Agenţia
           Naţională pentru Reglementare în Telecomunicaţii
           şi Informatică privind situaţia creată pe piaţa
              serviciilor de transport date şi Internet

                        Nr.20  din  04.09.2001

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.114-115/273 din 20.09.2001

                                * * *

    La 3 august 2001  către  Agenţia  Naţională pentru  Reglementare  în
Telecomunicaţii  şi Informatică (ANRTI) a parvenit o adresare din partea
unui  grup  de operatori - prestatori de servicii Internet prin care  se
reclamă  concurenţa neloială şi abuzarea de situaţia dominantă pe  piaţa
serviciilor   de   telecomunicaţii  de  către  Societatea   pe   Acţiuni
"Moldtelecom", prin stabilirea unor tarife sub nivelul costului (acţiuni
de  dumping)  şi  crearea  unor condiţii discriminatorii  prin  care  se
provoacă  înlăturarea  de  pe piaţă a altor operatori  şi  se  afectează
drepturile lor.
    Prin argumentele  invocate,  operatorii - prestatori ai  serviciilor
Internet  consideră că S.A. "Moldtelecom" încalcă legile: "Cu privire la
limitarea  activităţii  monopoliste" (art.5), "Cu privire  la  protecţia
concurenţei" (art.3), "Cu privire la proiectul individual de privatizare
a S.A. "Moldtelecom" (art.6), "Legea telecomunicaţiilor" (art.6, 20, 21,
22),  iar  Agenţia Naţională pentru Reglementare în  Telecomunicaţii  şi
Informatică încalcă "Legea telecomunicaţiilor" (art.8, 9, 10).
    În temeiul art.14  al  Legii  telecomunicaţiilor, după  audierea  în
şedinţă   publică   a   reprezentanţilor  autorilor  adresării,   şi   a
reprezentanţilor  S.A.  "Moldtelecom", examinînd argumentele  expuse  în
cadrul  şedinţei, consultînd cadrul legal şi reglementar existent precum
şi  prevederile acordurilor internaţionale care se referă la crearea  de
condiţii egale tuturor participanţilor la piaţă,
    Consiliul de administraţie hotărăşte:

    1.Referitor la dumping
    1.1. A constata că:
    a) conform art.2   alineatul   19)  al   Legii   telecomunicaţiilor,
serviciul Cross Net nu este serviciu public de bază;
    b) avînd în vedere  că  S.A."Moldtelecom"  (pînă  în  ianuarie  1999
Î.S."Moldtelecom")   prestează  servicii  de  linii  închiriate  (numite
ulterior  "Cross Net") din 1997 (în baza tarifelor, aprobate în  acelaşi
an de Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii şi reaprobate în 1999 de
Ministerul  Transporturilor şi Comunicaţiilor, care au fost calculate în
baza   costurilor),   înaintea   apariţiei  pe  piaţa   serviciilor   de
telecomunicaţii  a  altor  operatori cu servicii  similare,  tariful  la
serviciul "Cross Net" nu se consideră ca preţ monopolist jos (dumping);
    c) întrucît în  licenţa individuală, acordată S.A."Moldtelecom" este
prevăzută  obligaţia  de a presta acest serviciu, tariful  pentru  acest
serviciu  public  urmează  în continuare să fie aprobat de  ANRTI,  după
aprobarea de către Guvern a Regulamentului cu privire la tarifele pentru
serviciile   publice   de   telecomunicaţii   şi   informatică.   Pentru
reexaminarea  tarifelor conform Regulamentului menţionat şi pentru a lua
în   consideraţie  obiecţiile  operatorilor  -  prestatori  de  servicii
Internet, ANRTI va apela la serviciile unui expert independent.
    Reieşind din   cele  constatate,  în  această  privinţă,  faptul  de
încălcare a legislaţiei, menţionate în adresare, nu a avut loc.

    1.2. A constata că:
    a) S.A."Moldtelecom"  a  lansat serviciul Internet  Total  printr-un
număr de acces unic cu tarif unic pentru toţi utilizatorii din Republica
Moldova. "S.A."Moldtelecom", fără acordul ANRTI, a creat condiţii pentru
municipiul Chişinău prin care apelurile spre serviciu se rutează ocolind
centrala interurbană;
    b) aceste acţiuni  nu  contravin în această privinţă legislaţiei  în
vigoare, deoarece legislaţia nu stabileşte careva interdicţii;
    c) veniturile  totale  de  la  serviciul  pentru  luna  august  2001
(conform   datelor  S.A."Moldtelecom")  acoperă  integral  cheltuielile,
inclusiv  pentru serviciile de bază, componentă a serviciului dat,  deci
la  momentul  actual,  dumping-ul  pe piaţa  serviciilor  Internet  prin
intermediul serviciului Internet Total, nu se confirmă;
    d) totuşi, există  premize  că în anumite condiţii, cheltuielile  nu
vor   fi   acoperite,  deoarece  tariful  Internet  Total   nu   acoperă
cheltuielile pentru apelurile din judeţe pentru anumite tranşe orare.
    A cere de la  S.A."Moldtelecom" revederea tarifelor pentru a asigura
acoperirea garantată a tuturor cheltuielilor, inclusiv pentru serviciile
de bază.

    2. Privind discriminarea
    2.1. A constata că:
    a) S.A."Moldtelecom",  utilizînd  situaţia  sa  dominantă  pe  piaţa
serviciilor  de  bază,  a  lansat de fapt un serviciu nou  de  acces  la
Internet,  pe care îl foloseşte exclusiv pentru sine, prestînd serviciul
Internet  Total  cu utilizarea resurselor limitate (numerotarea), ce  se
află  în  gestionarea sa şi a posibilităţilor serviciilor de bază,  fără
acordul ANRTI;
    b) conform Legii  telecomunicaţiilor  acest  serviciu  nu  poate  fi
atribuit la serviciile de bază;
    c) S.A."Moldtelecom"  nu  a  făcut  publică  atît  posibilitatea  de
folosire a acestui mod de acces pentru alţi operatori, cît şi condiţiile
de utilizare a lui;
    d) deoarece,   la  momentul  lansării  serviciului  Internet   Total
(aprilie  2001)  nu existau prevederi legale de publicare obligatorie  a
condiţiilor  similare  pentru  alţi operatori şi nu  au  fost  depistate
refuzuri  de  oferire  a  accesului,  nu  exista  motiv  de  a  confirma
discriminarea şi de constatare a încălcării în această privinţă de către
S.A."Moldtelecom" şi ANRTI a legislaţiei, menţionate în adresare.
    În legătură cu  ratificarea  Protocolului de aderare la  Organizaţia
Mondială  a Comerţului (OMC), avînd în vedere poziţia dominantă pe piaţa
serviciilor   de   bază   a  S.A."Moldtelecom",   în   scopul   evitării
discriminării  altor operatori Internet, a cere, ca S.A."Moldtelecom" să
creeze  şi să facă publice posibilităţile de acces pentru alţi operatori
în  condiţii şi de calitate nu mai joase decît pentru serviciile proprii
în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai tîrziu de o lună.
 
    2.2. A constata că:
    a) S.A."Moldtelecom"   este  unicul  operator  care  posedă   canale
internaţionale  de  fibră  optică ce le poate închiria  altor  operatori
pentru acces la Internet Global. Pe piaţa serviciilor Internet există şi
alţi  operatori ce prestează acelaşi tip de servicii prin alte  mijloace
tehnice;
    b) Internet Dedicat  este  un  serviciu  liberalizat  şi  stabilirea
tarifelor ţine de competenţa S.A."Moldtelecom";
    c) S.A."Moldtelecom",  reieşind din cerinţele pieţii, în iulie 2001,
a  micşorat tarifele la serviciile cu viteză de pînă la 512 kb/s, lăsînd
tarifele pentru viteze mai mari neschimbate, prin aceasta creînd premise
pentru o eventuală discriminare a operatorilor interesaţi.
    Reieşind din cele constatate, în baza Acordului OMC şi a legislaţiei
şi  actelor normative ale Republicii Moldova, întru asigurarea aplicării
mecanismului  de realizare a angajamentelor asumate de Republica Moldova
faţă  de OMC, a cere S.A."Moldtelecom" de a revizui tarifele la Internet
Dedicat în termen cît mai curînd posibil, dar nu mai tîrziu de o lună.

    2.3.vIP Call
    A constata că:
    a) S.A."Moldtelecom",  utilizînd  situaţia  sa  dominantă  pe  piaţa
serviciilor de bază, a lansat un serviciu pentru accesarea IP-telefoniei
pe  care îl foloseşte exclusiv pentru sine, prestînd serviciul vIP  Call
cu  utilizarea  resurselor limitate, ce se află în gestionarea sa  şi  a
posibilităţilor  serviciilor de bază, fără acordul ANRTI, neţinînd  cont
de  prevederile  planului  naţional de numerotare de perspectivă  şi  de
posibilitatea de asigurare a accesului altor operatori pentru serviciile
IP-telefonie în aceleaşi condiţii;
    b) la momentul  lansării  serviciului nu existau  prevederi  legale,
care  cereau  publicarea condiţiilor de prestare a serviciilor  similare
pentru alţi operatori.
    Refuzuri la oferirea  condiţiilor similare nu au fost stabilite.  De
aceea,   nu  poate  fi  confirmat  faptul  discriminării  şi  încălcării
legislaţiei, menţionat în adresare.
    Avînd în vedere  necesitatea respectării prevederilor Acordului  OMC
şi   a   legislaţiei   Republicii  Moldova  de  creare   a   condiţiilor
nediscriminatorii pentru toţi participanţii la piaţa acestor servicii şi
în   legătură   cu   adresarea   operatorilor  Internet,   a   cere   ca
S.A."Moldtelecom",   pînă   la  trecerea  deplină  la  noul  sistem   de
numerotare, să determine rezervele libere existente de numerotare aflate
în gestiunea sa din Planul Naţional de Numerotare (PNN), şi, coordonînd,
cu  ANRTI,  să  propună operatorilor Internet, care  vor  avea  acorduri
separate   pentru   prestarea  serviciilor  IP-telefonie  cu   achitarea
deficitului   de  acces,  să  aloce  numere  (coduri)  de  acces  pentru
IP-telefonie  în termen de o lună şi să publice condiţiile de oferire  a
serviciului.
    În caz contrar, ANRTI va interveni cu o hotărîre suplimentară asupra
interzicerii folosirii exclusive de către S.A."Moldtelecom" a codului de
acces 8(0)16.
    ANRTI va prevedea  în  noul  plan de numerotare  alocarea  codurilor
(numerelor) speciale pentru serviciile de acces la IP-telefonie.

    3. Privind interconectarea şi veniturile
    A constata că:
    a) în legătură  cu  faptul, că în legislaţia Republicii  Moldova  nu
există  definiţia  de "interconectare a reţelelor", la  adresarea  ANRTI
Ministerul  Transporturilor şi Comunicaţiilor a dat o definiţie,  bazată
pe directiva Uniunii Europene 97/33CE, care este în concordanţă cu Anexa
la  Lista  Angajamentelor  Specifice  ale Republicii  Moldova  în  sfera
serviciilor  "Angajamente adiţionale ale Republicii Moldova în  sectorul
telecomunicaţiilor" a Protocolului de aderare la OMC şi din care reiese,
că   joncţiunea   dintre  reţelele  operatorilor  Internet  şi   cea   a
Operatorului Naţional se califică drept interconectare;
    b) necătînd la  faptul  că  Politica şi Strategia  de  dezvoltare  a
telecomunicaţiilor  în Republica Moldova nu sînt publicate,  principiile
şi    regulile   de   interconectare   sînt   stabilite   în   Proiectul
"Regulamentului  cu  privire la interconectare", care este  elaborat  de
ANRTI   şi,   după  publicarea  documentelor  menţionate  şi   ajustarea
Proiectului  Regulamentului  la  aceste  documente,  va  fi  aprobat  şi
publicat, organizînd în prealabil o anchetă publică pe site-ul ANRTI;
    c) faptul obţinerii  veniturilor de la serviciile neprestate nu  s-a
confirmat. S.A."Moldtelecom" a obţinut veniturile sale pentru serviciile
oferite în conformitate cu tarifele aprobate de Minister, de aceea nu se
poate confirma încălcarea legislaţiei, menţionate în adresare.
    Pînă la aprobarea   şi  publicarea  Regulamentului  cu  privire   la
interconectări,  avînd  în vedere, că de facto are  loc  interconectarea
între  reţelele operatorilor Internet şi S.A."Moldtelecom", se recomandă
operatorilor  Internet  şi S.A."Moldtelecom" să negocieze şi să  încheie
acorduri  de interconectare în baza regulilor, stabilite în Acordul OMC.
Condiţiile economice din acorduri ţin de competenţa părţilor interesate.
    În procesul elaborării   cadrului   reglementar  ANRTI  va  lua   în
consideraţie   şi  alte  propuneri  constructive,  exprimate  în  cadrul
audierii.
    A publica prezenta  hotărîre  în  Monitorul  Oficial  al  Republicii
Moldova.

    Preşedintele
    Agenţiei Naţionale pentru Reglementare 
    în Telecomunicaţii şi Informatică               Stepan Muzîca

    Chişinău, 4 septembrie 2001.
    Nr. 20.