marți, 17 februarie 2009
Hotărîre nr.44/5 din 18.09.2008 privind aprobarea Regulamentului cu privire la atestarea specialiştilor participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară

COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE

 

H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Regulamentului cu privire la atestarea specialiştilor

participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară

 

nr.44/5  din 18.09.2008

 

Monitorul Oficial nr.34-36/118 din 17.02.2009

 

* * *

Înregistrat:
ministrul justiţiei
___________Vitalie PÎRLOG
nr.648 din 10 februarie 2009

 

În scopul executării prevederilor art.1 alin.(1), art.3, art.4 alin.(1) şi alin.(2), art.8 lit.g), art.21 alin.(1) şi art.22 alin.(1) şi alin.(2) din Legea nr.192-XIV din 12.11. 1998 “Privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare” (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117-126 BIS), cu modificările ulterioare, art.1 din Legea nr.407-XVI din 21.12.2006 “Cu privire la asigurări” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.47-49, art.213), cu modificările ulterioare, art.52 alin.(6) lit.h) din Legea nr.199-XIV din 18.11.1998 “Cu privire la piaţa valorilor mobiliare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.27-28, art.123), cu modificările ulterioare, şi pct.36 din Regulamentul cu privire la exigenţele faţă de administratorii asociaţiilor de economii şi împrumut, aprobat prin Hotărîrea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.63/6 din 25.12.2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.37-39, art.90), Comisia Naţională a Pieţei Financiare

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la atestarea specialiştilor participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară (se anexează).

2. Se abrogă Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.10/12 din 28.09.1999 cu privire la aprobarea Regulamentului cu privire la atestarea specialiştilor participanţilor profesionişti pe piaţa valorilor mobiliare şi eliberarea certificatelor de calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.128-129, art.232), cu modificările ulterioare.

3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Comisiilor de atestare a specialiştilor participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară.

 

PREŞEDINTELE COMISIEI
NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIAREMihail CIBOTARU

Chişinău, 18 septembrie 2008.
Nr.44/5.

 

Anexă

la Hotărîrea Comisiei

Naţionale a Pieţei Financiare

nr.44/5 din 18 septembrie 2008

 

REGULAMENTUL

cu privire la atestarea specialiştilor participanţilor

profesionişti la piaţa financiară nebancară

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul cu privire la atestarea specialiştilor participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară (în continuare – Regulament) este elaborat în temeiul Legii nr.192-XIV din 12 noiembrie 1998 “Privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare”, legislaţiei ce reglementează activitatea participanţilor profesionişti la piaţa financiară nebancară şi stabileşte modul de atestare a persoanelor care solicită obţinerea certificatelor de calificare pentru dreptul de a activa ca specialist pe piaţa financiară nebancară.

2. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra:

1) solicitanţilor de a obţine certificate de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti la piaţa financiară din propria iniţiativă;

2) persoanelor care, conform actelor legislative şi normative în vigoare, sînt obligate să deţină certificat de calificare al specialistului participantului profesionist la piaţa financiară nebancară;

3) comisiilor de atestare, instituite în cadrul Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (în continuare – C.N.P.F.).

3. În prezentul Regulament sînt utilizate următoarele noţiuni:

1) atestare – procedura de apreciere a nivelului de pregătire profesională necesar pentru a activa pe piaţa financiară nebancară;

2) certificat de calificare – act eliberat de C.N.P.F., care atestă nivelul suficient de pregătire profesională pentru a activa în domeniul respectiv al pieţei financiare nebancare;

3) candidat – persoană admisă la atestare;

4) specialist – persoana care deţine certificat de calificare eliberat de C.N.P.F. în conformitate cu prezentul Regulament.

4. Pentru atestare şi eliberarea certificatului de calificare se achită plăţi stabilite în anexa la hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova cu privire la aprobarea bugetului C.N.P.F. pe anul respectiv.

 

II. COMISIA DE ATESTARE

5. Atestarea solicitanţilor de a obţine certificate de calificare se efectuează de către Comisiile de atestare instituite de C.N.P.F. (în continuare – Comisiile de atestare) în următoarele domenii:

1) Comisia de atestare a specialiştilor în domeniul valorilor mobiliare;

2) Comisia de atestare a actuarilor;

3) Comisia de atestare a specialiştilor (directorilor executivi şi contabililor-şefi) asociaţiilor de economii şi împrumut.

6. Componenţa Comisiilor de atestare, cu specificarea preşedinţilor şi secretarilor acestora, se aprobă prin hotărîrea C.N.P.F.

7. Membrii Comisiilor de atestare se numesc pe un termen de 2 ani.

8. Comisiile de atestare au următoarele atribuţii:

1) elaborează subiectele pentru atestare;

2) înaintea începerii atestării, sigilează plicurile cu seturile testelor de grilă şi asigură tragerea la sorţi a setului;

3) verifică identitatea candidaţilor conform actului de identitate;

4) repartizează candidaţii în sală, în ordine alfabetică, asigurînd păstrarea liniştii şi confidenţialităţii;

5) distribuie grilele de examen şi formularele-tip pentru răspunsuri;

6) colectează grilele de examen şi formularele-tip pentru răspunsuri;

7) analizează şi consemnează în procesul-verbal orice sesizare cu privire la organizarea şi desfăşurarea atestării;

8) întocmesc procesul-verbal privind desfăşurarea atestării, la care se anexează lista candidaţilor şi rezultatele obţinute de aceştia;

9) verifică şi evaluează rezultatele atestării;

10) decid asupra acordării (neacordării) certificatelor de calificare.

9. Preşedintele Comisiei de atestare:

1) asigură întocmirea şi păstrarea tuturor seturilor testelor de grilă pentru proba de atestare;

2) organizează desfăşurarea probelor de atestare;

3) prezidează şedinţele Comisiei de atestare;

4) explică modul de codificare a lucrărilor;

5) organizează verificarea lucrărilor şi evaluarea rezultatelor atestării;

6) semnează formularele-tip pentru răspunsuri;

7) anunţă ora de început şi ora de sfîrşit a atestării cu respectarea prevederilor capitolului IV, punctelor 25-27, şi aduce la cunoştinţă despre regulile reflectate în capitolul IV, punctele 28, 29, 32 şi 33;

8) prezintă Preşedintelui C.N.P.F. pentru semnare rezultatele atestării şi certificatele de calificare.

10. Secretarul Comisiei de atestare:

1) acumulează cererile depuse pentru susţinerea probei de atestare şi obţinerea certificatului de calificare;

2) apreciază şi informează solicitantul privind plenitudinea şi corespunderea setului actelor depuse cerinţelor prezentului Regulament;

3) apreciază corespunderea solicitanţilor cerinţelor stabilite în actele legislative şi actele normative ale C.N.P.F. şi întocmeşte lista candidaţilor pentru obţinerea certificatului de calificare;

4) întocmeşte dosarul personal pentru fiecare candidat;

5) întocmeşte procesul-verbal al şedinţei Comisiei de atestare;

6) asigură ţinerea Registrului de evidenţă a proceselor-verbale privind rezultatele atestării;

7) asigură întocmirea certificatelor de calificare şi verifică corectitudinea acestora;

8) înmînează certificatele de calificare;

9) transmite procesele-verbale ale şedinţelor Comisiei de atestare în arhiva C.N.P.F. la finele anului;

10) poartă răspundere pentru asigurarea evidenţei integrale a documentelor ce se referă la atestarea specialiştilor, precum şi pentru transmiterea acestora în arhiva C.N.P.F.

11. Comisia de atestare este responsabilă pentru prevenirea şi sancţionarea practicilor de fraudare a examenului.

12. Şedinţele Comisiilor de atestare se convoacă cel puţin o dată în trimestru. Cvorumul pentru desfăşurarea şedinţelor Comisiilor de atestare este de cel puţin 2/3 din numărul total de membri.

 

III. CERINŢE FAŢĂ DE CANDIDAT

13. Candidatul trebuie să dispună de diplomă de studii şi experienţă de muncă în dependenţă de domeniul pentru care se solicită certificatul de calificare, şi anume:

1) pentru obţinerea certificatului de calificare cu dreptul de activitate în domeniul valorilor mobiliare – studii universitare şi/sau postuniversitare financiar-economice şi/sau juridice;

2) pentru obţinerea certificatului de calificare al actuarului – studii universitare şi/sau postuniversitare matematice, statistice şi/sau financiar-economice;

3) pentru obţinerea certificatului de calificare cu dreptul de activitate în domeniul asociaţiilor de economii şi împrumut – candidatul la funcţia de director executiv trebuie să dispună de studii medii de specialitate/ universitare şi/sau experienţă de muncă de cel puţin 3 ani în sfera financiar-economică;

4) pentru obţinerea certificatului de calificare cu dreptul de activitate în domeniul asociaţiilor de economii şi împrumut – candidatul la funcţia de contabil-şef trebuie să dispună de studii universitare şi/sau studii medii de specialitate de profil şi experienţă de muncă în domeniul contabil de cel puţin 1 an.

14. Candidatul pentru obţinerea certificatului de calificare trebuie să prezinte confirmarea lipsei antecedentelor penale nestinse.

15. Prevederile capitolului III, punctul 13, subpunctul 1), nu se referă la persoanele a căror perioadă de activitate pe piaţa financiară nebancară în domeniul valorilor mobiliare la data intrării în vigoare a prezentului Regulament este de cel puţin 5 ani.

 

IV. PROCESUL DE ATESTARE

16. Pentru a fi admis la susţinerea probei de atestare şi obţinerea certificatului de calificare, solicitantul va depune la C.N.P.F. cererea întocmită conform anexei nr.1, cu anexarea următoarelor acte:

1) chestionarul-tip (conform anexei nr.2);

2) copia actului de identitate;

3) copia diplomei privind studiile respective;

4) copia carnetului de muncă sau a altor documente ce justifică vechimea în muncă;

5) cazierul judiciar în original, valabil;

6) 2 fotografii de dimensiunea 3×4;

7) copia dispoziţiei de plată privind achitarea plăţilor pentru atestare şi eliberarea certificatului.

17. Copiile actelor specificate în capitolul IV, punctul 16, se verifică de către secretarul Comisiei de atestare. În cazul apariţiei unor neclarităţi sau dubii privind veridicitatea informaţiei prezentate, secretarul Comisiei de atestare are dreptul să solicite prezentarea actelor respective în original.

18. La examenul de atestare se admit solicitanţii care au prezentat toate actele necesare şi corespund cerinţelor stabilite în actele legislative şi actele normative ale C.N.P.F. În cazul depistării ulterioare a datelor neautentice în documentele prezentate pentru atestare sau prezentării documentelor false, Comisia de atestare va anula decizia privind rezultatele atestării.

19. Lista candidaţilor, admişi la proba de atestare, se întocmeşte de către secretarul Comisiei de atestare cu trei zile calendaristice înainte de data desfăşurării probei de atestare şi se aprobă de către preşedintele Comisiei de atestare.

20. Secretarul Comisiei de atestare prezintă membrilor Comisiei dosarul personal al fiecărui candidat admis la proba de atestare, care cuprinde actele prevăzute la capitolul IV, punctul 16.

21. În ziua stabilită de C.N.P.F. pentru desfăşurarea probei de atestare candidatul se prezintă la locul desfăşurării probei. În scopul legitimării, candidatul trebuie să prezinte un act de identitate.

Persoanele fără act de identitate sau care au întîrziat se consideră absente şi sînt transferate în lista pentru proba ulterioară.

În cazul neprezentării la două probe consecutive, candidatul se exclude din lista candidaţilor şi, la prezentarea unei cereri noi, conform prevederilor capitolului IV, punctul 16, se include în lista iniţială.

22. Proba de atestare se desfăşoară în sediul C.N.P.F.

23. Subiectele pentru proba de atestare sînt elaborate de către membrii Comisiei de atestare – angajaţi ai C.N.P.F. şi aprobate prin ordinul preşedintelui C.N.P.F. Pentru fiecare sesiune pot fi elaborate seturi de teste grile diferite.

Subiectele pentru proba de atestare se plasează pe pagina-web oficială a C.N.P.F. (www.cnpf.md).

24. Pentru fiecare probă de atestare a specialiştilor în domeniul valorilor mobiliare şi specialiştilor asociaţiilor de economii şi împrumut Comisia de atestare întocmeşte minimum 3 seturi de teste grilă care se semnează de preşedintele Comisiei de atestare şi din care se va alege, prin tragere la sorţi, unul în ziua susţinerii.

25. Atestarea candidaţilor pentru obţinerea certificatului de calificare în domeniul valorilor mobiliare, precum şi pentru obţinerea certificatului de calificare pentru dreptul deţinerii funcţiei de director executiv (interimar al acestuia, conducător de filială sau reprezentanţă) din cadrul asociaţiilor de economii şi împrumut, constă din proba scrisă, pe care candidaţii trebuie să o susţină sub formă de test grilă. Testul conţine 20 de întrebări. Timpul-limită pentru atestare este de o oră astronomică.

Rezultatele atestării sînt apreciate în baza sistemului de 20 de puncte (pentru fiecare răspuns corect – cîte un punct). Se consideră atestat candidatul care a acumulat minim 15 puncte.

26. Atestarea candidaţilor pentru obţinerea certificatului de calificare al actuarului constă în prezentarea raportului de estimare (nepersonalizat, fără indicarea denumirii beneficiarului şi rechizitelor sale) şi/sau a calculului actuar al tarifelor şi rezervelor matematice, efectuat de către candidaţi preliminar momentului desfăşurării probei de atestare.

27. Atestarea candidaţilor pentru obţinerea certificatului de calificare al contabilului-şef al asociaţiei de economii şi împrumut constă în rezolvarea unui test grilă compus din 10 întrebări şi întocmirea unui raport financiar în baza datelor iniţiale puse la dispoziţia candidaţilor de către Comisia de atestare. Timpul-limită destinat probei scrise este de 2 ore astronomice.

Rezultatele atestării sînt apreciate prin calificativul “admis” sau “respins” pentru întocmirea raportului financiar şi în baza sistemului de 10 puncte (pentru fiecare răspuns corect – cîte un punct) pentru susţinerea testului grilă. Se consideră atestat candidatul care a obţinut calificativul “admis” pentru întocmirea raportului financiar, iar pentru test-minim 8 puncte.

28. Pe perioada desfăşurării atestării trebuie respectate următoarele reguli:

1) candidaţilor li se interzice intrarea în sala desfăşurării atestării cu telefoane mobile sau alte mijloace de comunicare/ transmitere de date;

2) în dreptul candidaţilor sînt admise următoarele obiecte: pix/stilou, calculator de buzunar, ceas, actul de identitate, formularele de examen;

3) răspunsurile la întrebările din testul grilă se vor înscrie pe formulare-tip pentru răspunsuri;

4) pe testul grilă nu trebuie făcute nici un fel de adnotări, acesta urmînd a fi restituit Comisiei de atestare la încheierea atestării;

5) candidaţii vor primi hîrtie pentru ciornă, care nu va fi predată la încheierea atestării;

6) formularul-tip se completează prin marcarea cu “X” a variantei de răspuns considerată corectă;

7) în cazul în care un candidat revine asupra variantei de răspuns, se completează un nou formular-tip pentru răspunsuri. Un candidat nu poate solicita suplimentar decît un singur formular-tip pentru răspunsuri;

8) este interzisă comunicarea pe orice temă între persoanele ce susţin atestarea şi între acestea şi supraveghetori;

9) nu se acceptă întrebări referitoare la subiectele incluse în testul grilă;

10) este interzisă consultarea în timpul atestării a oricărui tip de document;

11) este interzisă părăsirea sălii de atestare şi revenirea în sala de atestare pe perioada desfăşurării acesteia;

12) candidaţii pot preda formularele-tip cu răspunsuri şi testele grilă înainte de ora încheierii atestării, avînd obligaţia de a părăsi imediat sala de atestare;

13) la ora încheierii atestării, candidaţii vor preda membrilor Comisiei de atestare formularele-tip cu răspunsuri şi testele grile.

29. Încălcarea prevederilor capitolului IV, punctul 28, se constată de către orice membru al Comisiei de atestare şi se sancţionează de către preşedintele Comisiei de atestare prin excluderea din examen.

30. Verificarea lucrărilor se efectuează imediat după finisarea atestării şi numai de către membrii Comisiei de atestare. Atestarea va fi programată astfel încît să permită verificarea lucrărilor după finalizarea acestora, fără a se depăşi ora 20.00.

31. Pentru verificarea lucrărilor, la dispoziţia Comisiei de atestare se pun şabloane cu răspunsuri corecte, corespunzătoare subiectelor din testele grilă.

32. La verificarea lucrărilor vor fi considerate greşite răspunsurile care au fost marcate cu “X” mai multe variante de răspuns şi cele care au ştersături.

33. Se consideră corecte doar răspunsurile în care este marcată cu “X” doar varianta corectă.

34. Secretarul Comisiei de atestare întocmeşte procesul-verbal privind rezultatele atestării.

35. Procesul-verbal privind rezultatele atestării se semnează de către preşedintele şi secretarul Comisiei de atestare şi se contrasemnează de toţi membrii prezenţi la atestare.

36. Rezultatele atestării se anunţă în ziua lucrătoare imediat următoare după desfăşurarea atestării.

37. Candidatul poate contesta decizia Comisiei de atestare prin depunerea cererii respective pe numele preşedintelui Comisiei de atestare în decurs de 2 zile lucrătoare din ziua anunţării rezultatelor. Contestaţiile trebuie să fie argumentate.

38. Cererile pentru contestaţii se înregistrează de către secretarul Comisiei de atestare în Registrul de evidenţă a proceselor-verbale privind rezultatele atestării.

39. Cererile pentru contestaţii vor fi examinate de către Comisia de atestare în ziua imediat următoare după expirarea termenului de depunere a contestaţiilor. Comisia de atestare reverifică şi notează probele contestate. Schimbarea notei contestate cu nota acordată după examinarea contestaţiei se va face prin creştere sau prin menţinerea notei primite iniţial, aceasta fiind definitivă.

40. Examinarea contestaţiilor se consemnează în procese-verbale separate, semnate de către membrii Comisiei de atestare.

41. În cazul rezultatelor nesatisfăcătoare ale atestării, plata pentru atestare nu se restituie. Fiecare următoare tentativă de atestare este însoţită de achitarea plăţii.

42. Susţinerea repetată a examenului de atestare în caz de neacumulare a minimului de puncte se admite doar în cadrul şedinţei următoare a Comisiei de atestare.

 

V. ELIBERAREA CERTIFICATELOR DE CALIFICARE

43. În termen de 10 zile lucrătoare din ziua desfăşurării atestării, preşedintele Comisiei de atestare remite spre examinare Preşedintelui C.N.P.F. procesul-verbal privind rezultatele atestării.

44. În baza procesului-verbal privind rezultatele atestării, Preşedintele C.N.P.F. semnează certificatele de calificare ce urmează a fi eliberate persoanelor care au susţinut cu succes examenul de atestare.

45. Certificatul de calificare se eliberează în termen de o lună din ziua susţinerii probei de atestare.

46. Modelul formularelor şi caracteristicile tehnice ale certificatelor de calificare ale specialiştilor la piaţa financiară nebancară sînt prezentate în anexa nr.3.

47. Formularele certificatelor de calificare a specialiştilor la piaţa financiară nebancară sînt de strictă evidenţă.

48. Certificatul de calificare se eliberează pe un termen nelimitat.

 

VI. ELIBERAREA DUPLICATULUI CERTIFICATULUI DE CALIFICARE

49. În cazul pierderii certificatului de calificare, specialistul este obligat, în termen de 10 zile lucrătoare din data depistării pierderii, să depună la C.N.P.F. o cerere de eliberare a duplicatului certificatului de calificare cu anexarea copiei anunţului privind pierderea certificatului, publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, şi a documentului justificativ privind achitarea plăţii pentru eliberarea duplicatului.

50. În cazul deteriorării certificatului de calificare sau schimbării datelor personale ale specialistului, specialistul este obligat, în termen de 10 zile lucrătoare, să depună la C.N.P.F. o cerere de eliberare a duplicatului certificatului de calificare cu anexarea certificatului de calificare eliberat anterior în original, a documentelor justificative ce confirmă modificările şi achitarea plăţii pentru eliberarea duplicatului.

51. C.N.P.F. eliberează duplicatul certificatului de calificare în termen de 3 zile lucrătoare din data depunerii cererii pentru eliberarea acestuia.

52. Concomitent cu eliberarea duplicatului certificatului de calificare, C.N.P.F. anulează certificatul eliberat anterior şi introduce modificările respective în Registrul de evidenţă a certificatelor de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti.

 

VII. ŢINEREA REGISTRULUI DE EVIDENŢĂ A CERTIFICATELOR DE CALIFICARE

ALE SPECIALIŞTILOR PARTICIPANŢILOR PROFESIONIŞTI

53. Registrul de evidenţă a certificatelor de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti, care conţine informaţia despre certificatele de calificare eliberate şi substituite, se ţine de către C.N.P.F. atît pe suport de hîrtie, cît şi în format electronic.

54. Registrul de evidenţă a certificatelor de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti conţine următoarele date despre fiecare specialist:

1) datele personale ale specialistului:

a) numele, prenumele, patronimicul;

b) data naşterii;

c) datele de identitate: tipul actului de identitate, seria, numărul, codul fiscal, data şi organul eliberării;

d) domiciliul, numărul telefonului de contact;

2) date privind eliberarea şi substituirea certificatului:

a) data şi numărul deciziei Comisiei de atestare privind conferirea calificării şi eliberarea certificatului de calificare;

b) seria şi numărul formularului certificatului de calificare;

c) data eliberării certificatului de calificare şi numărul de înregistrare;

d) datele privind eliberarea duplicatului certificatului de calificare;

e) data expirării certificatului de calificare (pentru certificatele de calificare cu termen de valabilitate limitat, eliberate anterior);

3) datele privind domeniul de activitate al specialistului:

a) denumirea specializării (domeniul pieţei financiare nebancare);

b) datele participantului profesionist la piaţa financiară nebancară, care constituie locul de muncă al specialistului: denumirea participantului profesionist, adresa poştală, datele licenţei;

c) postul ocupat de specialist în cadrul participantului profesionist la piaţa financiară nebancară.

55. Datele despre specialişti şi certificatele de calificare eliberate (duplicatele certificatelor de calificare) se introduc în registru după eliberarea certificatului de calificare (duplicatului certificatului de calificare).

56. În cazul modificării numelui, prenumelui, patronimicului, datelor de identitate, domiciliului sau altor date din registru, specialistul, în termen ce nu depăşeşte 2 săptămîni din data modificării, este obligat să înştiinţeze în scris C.N.P.F., prezentînd copia actului ce confirmă modificările.

57. C.N.P.F. plasează pe pagina-web oficială (www.cnpf.md) următoarea informaţie din Registrul de evidenţă a certificatelor de calificare ale specialiştilor participanţilor profesionişti:

1) numele, prenumele, patronimicul specialistului care a obţinut certificat de calificare;

2) informaţia prevăzută în capitolul VII, punctul 54, subpunctele 2)-3).

 

VIII. SUBSTITUIREA CERTIFICATELOR DE CALIFICARE ELIBERATE

PÎNĂ LA INTRAREA ÎN VIGOARE A PREZENTULUI REGULAMENT

58. Specialistul care dispune de certificat de calificare cu termen de valabilitate limitat, eliberat pînă la intrarea în vigoare a prezentului Regulament, la expirarea acestuia:

1) obţine certificat de calificare cu termen de valabilitate nelimitat, în temeiul cererii depuse conform anexei nr.4, cu achitarea plăţii pentru perfectarea certificatului de tip nou – în cazul în care a activat pe piaţa financiară nebancară în baza certificatelor eliberate anterior mai mult de 5 ani;

2) obţine certificatul de calificare cu termen de valabilitate nelimitat după susţinerea examenului de atestare în conformitate cu prevederile capitolului IV – în cazul în care a activat pe piaţa financiară nebancară în baza certificatelor de calificare eliberate anterior mai puţin de 5 ani.

59. Certificatele de calificare cu termen de valabilitate nelimitat, obţinute pînă la intrarea în vigoare a prezentului Regulament, pot fi substituite cu certificate de tip nou la decizia specialistului. În acest caz, substituirea certificatelor se efectuează în temeiul cererii conform anexei nr.4 fără susţinerea examenului.

60. Eliberarea certificatelor de calificare de tip nou se efectuează contra unei plăţi stabilite în anexa la hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova cu privire la aprobarea bugetului C.N.P.F. pentru anul respectiv.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la atestarea

specialiştilor participanţilor profesionişti

la piaţa financiară nebancară

 

Cerere de atestare

 

1. Numele şi prenumele candidatului: ___________________________________________________________

 

2. Data naşterii:_____________________________________________________________________________

 

3. Datele buletinului de identitate:

Data eliberării ____________ oficiul ___________________

Valabil pînă la ____________ seria, numărul ____________

Codul fiscal _______________________________________

 

4. Adresa domiciliului:_____________________________________________________tel.________________

__________________________________________________________________________________________

 

5. Persoana juridică în cadrul căreia activez (denumirea, codul fiscal şi adresa):

__________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________

 

6. Postul ocupat:

__________________________________________________________________________________________

 

7. Domeniul de activitate pentru care se solicită atestarea __________________________________________

_________________________________________________________________________________________.

 

8. Lista documentelor anexate:

- chestionarul-tip;

- copia actului de identitate;

- copia diplomei privind studiile respective;

- copia carnetului de muncă sau a altor documente ce justifică vechimea în muncă;

- cazierul judiciar;

- copia dispoziţiei de plată privind achitarea plăţii pentru atestare;

- raportul de estimare şi/sau calculul actuar (pentru obţinerea certificatului de actuar).

 

Data completării ____________

 

Semnătura ____________

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la atestarea

specialiştilor participanţilor profesionişti

la piaţa financiară nebancară

 

CHESTIONAR-TIP

 

1. Numele şi prenumele ________________________________________________________________________

 

2. Data naşterii _______________________________________________________________________________

 

3. Studii (instituţia de învăţămînt, specialitatea, anul absolvirii)

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

 

4. Persoana juridică în cadrul căruia activaţi (denumirea, IDNO şi adresa)  ________________________________

_____________________________________________________________________________________________

 

5. Vechimea în muncă, inclusiv în domeniul economic, financiar,  juridic, statistic şi/sau matematic __________

_____________________________________________________________________________________________

 

6. Aveţi sau nu antecedente penale nestinse pentru falsificarea banilor, a documentelor, sustrageri sau darea/ luarea de mită?

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

 

7. Lista (cu indicarea denumirii depline, a adresei juridice, a anilor în care aţi activat) organizaţiilor care desfăşoară activitate profesionistă pe piaţa financiara nebancară, al căror fondator sau acţionar aţi fost (sînteţi) sau în cadrul cărora aţi activat în calitate de specialist:

1. __________________________________________________________________________________________

2. __________________________________________________________________________________________

3. __________________________________________________________________________________________

4. __________________________________________________________________________________________

 

 

Prin prezenta certific faptul că informaţia depusă de mine este veridică.

 

Data completării ____________

 

Semnătura ____________

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la atestarea

specialiştilor participanţilor profesionişti

la piaţa financiară nebancară

 

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

DE CALIFICARE AL SPECIALISTULUI

ÎN DOMENIUL VALORILOR MOBILIARE

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

de calificare al specialistului

 în domeniul valorilor mobiliare

 

Seria SPVM

 

Nr.____

 

În baza deciziei Comisiei de atestare a specialiştilor

în domeniul valorilor mobiliare din “___”____________ 20__

(procesul-verbal nr. ____)
dlui (dnei) ________________________________________

(numele şi prenumele titularului)

codul fiscal ______________________________________

 

i se conferă calificarea de

specialist în domeniul valorilor mobiliare

 

 
 

 

Foto

 

 

 

Preşedintele Comisiei

Naţionale a Pieţei Financiare

_____________________________

(semnătura)


Preşedintele Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)


Secretarul Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)

 

L.Ş

 

Eliberat la “___”___________ 20____

Nr. de înregistrare ________________

 

 

 

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

DE CALIFICARE AL ACTUARULUI

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

de calificare al actuarului

 

Seria A

 

Nr.____

 

În baza deciziei Comisiei de atestare a actuarilor

din “___”____________ 20__ (procesul-verbal nr.___)

dlui (dnei)________________________________________

(numele şi prenumele titularului)

codul fiscal ______________________________________

 

i se conferă calificarea de

actuar

 

 
 

 

Foto

 

 

 

Preşedintele Comisiei

Naţionale a Pieţei Financiare

_____________________________

(semnătura)


Preşedintele Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)


Secretarul Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)

 

L.Ş

 

Eliberat la  “___”___________  20____

Nr. de înregistrare ________________

 

 

 

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

DE CALIFICARE AL DIRECTORULUI

EXECUTIV AL ASOCIAŢIEI DE

ECONOMII ŞI ÎMPRUMUT

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

de calificare al directorului executiv

al asociaţiei de economii şi împrumut

 

Seria DEAEÎ

 

Nr.____

 

În baza deciziei Comisiei de atestare a specialiştilor

asociaţiilor de economii şi împrumut din “__”_________ 20_

(procesul-verbal nr.____)

dlui (dnei)________________________________________

(numele şi prenumele titularului)

codul fiscal ______________________________________

 

i se conferă calificarea de

director executiv al asociaţiei de economii

şi împrumut

 

 
 

 

Foto

 

 

 

Preşedintele Comisiei

Naţionale a Pieţei Financiare

_____________________________

(semnătura)


Preşedintele Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)


Secretarul Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)

 

L.Ş

 

Eliberat la  “___”___________  20____

Nr. de înregistrare ________________

 

Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.49-50 din 06.03.2009 pag.29 (cuvintele „în domeniul valorilor mobiliare” de citit „asociaţiilor de economii şi împrumut”)

 

 

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

DE CALIFICARE AL CONTABILULUI-ŞEF

AL ASOCIAŢIEI DE ECONOMII ŞI ÎMPRUMUT

 

 

REPUBLICA MOLDOVA

Comisia Naţională a Pieţei Financiare

 

 

CERTIFICAT

de calificare al contabilului-şef al

asociaţiei de economii şi împrumut

 

Seria CŞAEÎ

 

Nr.____

 

În baza deciziei Comisiei de atestare a specialiştilor

asociaţiilor de economii şi împrumut din “__”________ 20__

(procesul-verbal nr.______)

dlui (dnei)________________________________________

(numele şi prenumele titularului)

codul fiscal ______________________________________

 

i se conferă calificarea de

contabil-şef al asociaţiei de economii

şi împrumut

 

 
 

 

Foto

 

 

 

Preşedintele Comisiei

Naţionale a Pieţei Financiare

_____________________________

(semnătura)


Preşedintele Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)


Secretarul Comisiei de atestare

_____________________________

(semnătura)

 

L.Ş

 

Eliberat la  “___”___________  20____

Nr. de înregistrare ________________

 

 

Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.49-50 din 06.03.2009 pag.29 (cuvintele „în domeniul valorilor mobiliare” de citit „asociaţiilor de economii şi împrumut”)

 

Menţiune:

Seria certificatelor de calificare al directorului şi al contabilului-şef al asociaţiei de economii şi împrumut conţine şase simboluri, ultimul simbol corespunde categoriei asociaţiei de economii şi împrumut (A, B sau C).

 

Caracteristicile tehnice ale certificatului de calificare al specialistului participantului profesionist la piaţa financiară nebancară

 

1. Dimensiunile certificatului: 21cm × 15cm;

2. Pe aversul şi reversul certificatului stema de stat se imprimă în culori, conform poziţiei indicate în  model;

3. Pe toată suprafaţa reversului certificatului se imprimă o plasă haşurată, drept element de siguranţă;

4. Toate inscripţiile şi poziţiile acestora se imprimă conform modelului aprobat.

 

Anexa nr.4

la Regulamentul cu privire la atestarea

specialiştilor participanţilor profesionişti

la piaţa financiară nebancară

 

CERERE

pentru eliberarea certificatului de calificare

________________________________________

 

în locul certificatului de calificare

______________________________

 

de tip vechi

 

Subsemnatul (a) ______________________________________________________________________________

 

Anul, data naşterii _____________________________________________________________________________

Datele din buletinul de identitate:

 

Data eliberării ____________ oficiul __________________

Valabil pînă la ____________ seria, numărul ___________

Codul fiscal ___________________

Persoana juridică în numele căreia activez (denumirea, codul fiscal şi adresa)

____________________________________________________________________________________________

Postul ocupat ________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

Adresa domiciliului ____________________________________________________________________________

 

Telefonul de la domiciliu ________________________________, de la serviciu ___________________________

 

Solicit eliberarea certificatului de calificare pentru ___________________________________________________

în locul certificatului de calificare de tip vechi _______________________________________________________

 

La cerere se anexează:

copia buletinului de identitate;

certificatul de calificare de tip vechi;

două fotografii de dimensiuni 3×4.

 

Data completării ____________

 

Semnătura ____________