R E G U L A M E N T U L
transporturilor auto de călători şi bagaje
din 09.12.1999
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.137-138/362 din 27.10.2000
* * *
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.597 din 21.10.2009 privind unele măsuri de executare a Legii nr.21-XVIII din 18 septembrie 2009 (pct.1 - se transferă Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor competenţele ce ţin de domeniul transporturilor şi cele ce ţin de domeniul infrastructurii drumurilor, exercitate anterior de Agenţia Transporturi şi, respectiv, de Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului)
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.1084 din 24.09.2008 cu privire la reorganizarea unor organe centrale de specialitate ale administraţiei publice (pct.1 - se instituie Agenţia Transporturi prin reorganizarea Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor şi Administraţiei de Stat a Aviaţiei Civile)
Notă: Vezi Hot.Guv. nr.357 din 23.04.2005 privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova (pct.1 - se reorganizează Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, prin separarea funcţiilor ce ţin de domeniul telecomunicaţii, în Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor)
Aprob
Ministrul Transporturilor
şi Comunicaţiilor al
Republicii Moldova
_________V.CHEIBAŞ
9 decembrie 1999
Notă: Pe tot parcursul textului sintagma "transporturi în folos public" se exclude conform Ordinului Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor nr.177 din 18.06.2002, în vigoare 08.08.2002
Notă: Pe tot parcursul textului Regulamentului sintagmele "Carnet de activitate pentru vehicul; carnet de activitate pentru vehicul" şi "permis de execuţie pentru rută" se substituie respectiv cu sintagmele "Carnet de corespundere pentru vehicul" şi "Permis de activitate pentru traseu" conform Ordinului Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor nr.154 din 30.08.2001
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu Codul transporturilor auto al Republicii Moldova art.2 şi 54 (Legea organică nr.116-XIV din 29.07.98, M.O. nr.90-91, 1998, art.581) şi stabileşte condiţiile principale de efectuare pe teritoriul Republicii Moldova a transporturilor de pasageri şi bagaje cu mijloacele de transport auto şi este executoriu pentru întreprinderile de transport auto şi posesorii mijloacelor de transport (în continuare agenţi transportatori), precum şi pentru întreprinderile, instituţiile, organizaţiile şi persoanele care beneficiază de serviciile transportului auto (în continuare beneficiari).
2. Agenţii transportatori de toate formele de proprietate şi organizatorico-juridice, care practică activitatea de transport în transportul auto de pasageri, trebuie să satisfacă necesităţile populaţiei de prestare a serviciului de transport, asigurînd în strictă corespundere cu legislaţia şi actele normative ale Republicii Moldova securitatea circulaţiei şi siguranţa pasagerilor, protecţia mediului contra influenţei negative a transportului auto, crearea comodităţilor maxime şi a gradului înalt de cultură a deservirii pasagerilor în autogări şi staţiile auto, în autobuze şi taximetre, precum şi de transportare şi integritate a bagajelor.
3. Administrarea de stat a transportului auto este exercitată de organul ramural al administraţiei publice centrale în interacţiune cu organele administraţiei publice locale şi alte organe abilitate.
Administraţia publică locală a municipiilor în care se practică activitatea de transportare a călătorilor cu transportul electric, auto şi taximetric elaborează, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul Regulament Regulile transportării călătorilor şi bagajelor cu transportul municipal în comun pe teritoriul respectiv.
4. Agenţii economici pot efectua următoarele tipuri de transport de călători:
a) transporturi de călători şi bagaje cu autobuze şi microbuze cu itinerar pe rute prestabilite;
b) transporturi neregulate (ocazionale):
- transporturi în folos propriu;
- transporturi turistice;
c) transporturi în regim taxi.
5. În scopul asigurării dirijării de stat a activităţii de transport auto, reglementării utilizării transportului auto, sporirii calităţii şi eficienţei deservirii populaţiei, întreprinderilor şi organizaţiilor, protecţiei mediului şi sporirii siguranţei transporturilor de pasageri, activitatea de transport auto a persoanelor juridice şi fizice în Republica Moldova se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
6. Pentru fiecare mijloc de transport se eliberează "Carnet de corespundere pentru vehicul", de către Î.S. "Inspectoratul Transporturilor Auto". La transportarea pasagerilor sînt admise unităţile de transport proiectate, construite şi dotate corespunzător de către uzinele specializate. Reutilarea unităţilor de transport din automobile mărfare în automobile destinate transportului de călători este interzisă. Asemenea automobile nu sînt admise la transportarea călătorilor.
[Pct.6 modificat prin Ordinul Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor nr.27 din 11.03.2002]
7. Noţiuni de bază
- Călători (pasageri) - persoane transportate cu un autovehicul, care nu participă la conducerea acestuia;
- echipaj al mijlocului de transport auto - grup de persoane care conduc şi deservesc mijlocul de transport;
- agent transportator - orice persoană fizică sau juridică, care transportă cu autovehicule călători, bagaje şi mărfuri ale agenţilor economici şi cetăţenilor ori execută sau organizează, din proprie iniţiativă sau prin înţelegere cu expeditorul de mărfuri (destinatarul mărfurilor), operaţiuni prevăzute în contractul de transport şi expediţie;
- autogară (staţie auto) - complex de clădiri incluzînd o clădire cu sală de aşteptare, case de bilete şi alte încăperi destinate deservirii pasagerilor, peroane pentru îmbarcarea-debarcarea pasagerilor, locuri de parcare pentru transportul auto;
- autopavilion - construcţie pentru protejarea de intemperii a pasagerilor şi aşteptarea mijloacelor de transport auto;
- punct de oprire - loc special amenajat pe parcurs destinat pentru îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor;
- bagaj - obiecte ale pasagerilor, transportate separat de el în secţia de bagaje;
- bagaj de mînă - obiecte ale pasagerului care se permit a fi transportate fără plată în salonul autovehiculului;
- chitanţă (bilet) de bagaje - document care confirmă plata şi primirea bagajului la transport;
- bilet - document care confirmă plata şi dreptul la călătorie al pasagerului, încheierea contractului de transport între agentul transportator şi pasager, precum şi existenţa asigurării obligatorii a pasagerului;
- contract - obligaţie reciprocă între autogară (staţie auto) şi agentul transportator;
- rută - parcursul stabilit anticipat al autovehiculului între anumite puncte;
- cursă - comunicaţie de pasageri pe o rută aprobată la o oră stabilită de orar;
- orar de circulaţie - grafic sau tabel, conţinînd date despre timpul, locul şi itinerarul efectuării curselor;
- tarif - generalizare a taxelor de plată pentru transportarea pasagerilor şi bagajelor;
- trafaret - indicator pentru informarea pasagerilor despre rută şi regimul de parcurs al autobuzului;
- foaie de parcurs - document de evidenţă primară cu regim special prevăzut cu semne de protecţie, serie şi număr, tapate prin tipografie;
- diagramă - document eliberat de autogară sau staţie auto, în care se indică numărul şi preţul biletelor realizate;
- autobuz - automobil destinat, prin construcţie, transportului a mai mult de 17 persoane (inclusiv conducătorul) şi bagajelor acestora. Poate avea unul sau două niveluri (autobuz cu etaj);
- minibuz (sau microbuz) - autovehicul, destinat prin construcţie, transportării a 10-17 persoane, pe scaune, inclusiv conducătorul auto;
- autoturism - autovehicul care, prin construcţie şi echipare, este destinat transportului de persoane, bagajului şi/sau bunurilor acestora, şi are maximum 9 locuri (inclusiv conducătorul);
- licenţă - document care confirmă dreptul agenţilor transportatori la activitatea de transport auto;
- autorizaţie - document care confirmă dreptul agentului transportator de a deservi ruta indicată;
- listă de control - document care confirmă persoanele transportate pe rute neregulate;
- listă de evidenţă a biletelor - document de evidenţă a biletelor eliberate pasagerilor şi sumelor încasate de la transportarea călătorilor şi a diagramelor pe rutele regulate;
- transporturi în folos propriu - operaţiuni de transport fără încasarea unui tarif sau a echivalentului în natură ori în servicii al acestuia;
- transporturi turistice - operaţiuni de transport efectuate contra plată la deservirea unui grup turistic;
- carnet CFR - foaie de parcurs destinată pentru transporturile ocazionale internaţionale de călători;
- transporturi în regim taxi - operaţiuni de transport efectuate contra plată la deservirea călătorilor cu autoturisme special amenajate.
8. Clasificarea transporturilor
După condiţiile de lucru şi ţinerea evidenţei transporturile de pasageri şi bagaje se divizează în:
- regulate - îndeplinite pe rute stabilite anterior, conform tarifelor şi periodicităţii stabilite de orar;
- neregulate - îndeplinite conform condiţiilor stabilite în fiecare caz concret în conformitate cu capitolul VI al prezentului Regulament.
După lungime şi teritoriul parcurs transporturile se divizează în:
- urbane - transporturi în limitele oraşului sau localităţii;
- suburbane - transporturi între localităţi, precum şi între localităţi şi zonele colectivelor pomicole şi vile, locurile de odihnă în masă ce intră în intravilanul oraşului (localităţii) la o distanţă de pînă la 50 km, inclusiv în limita teritoriului Republicii Moldova;
- interurbane - transporturi între localităţile Republicii Moldova la o distanţă de peste 50 km;
- internaţionale - transporturi peste hotarele Republicii Moldova sau de peste hotare în Republica Moldova.
După regimul de efectuare transporturile se divizează în obişnuite, rapide - cu un număr limitat de opriri intermediare şi expres - fără opriri intermediare.
II. DREPTURI, OBLIGAŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
9. Pasagerul are dreptul:
- să procure biletul sau documentul de călătorie respectiv pentru oricare rută regulată în modul stabilit. Pasagerului i se poate refuza călătoria în cazul lipsei locurilor libere, încălcării de către el a ordinii publice, tentativei de a transporta bagaje sau bagaje de mînă interzise spre transportare, conform nomenclatorului, greutăţii sau gabaritelor;
- să fie însoţit de un copil în vîrstă de pînă la 6 ani inclusiv, care va călători gratis, dacă el nu ocupă loc aparte de şezut, iar în cazul cînd este însoţit de cîţiva copii în vîrstă de pînă la 6 ani pentru fiecare copil, în afară de unul transportat gratis, să achite 50% din costul total al călătoriei pasagerului matur cu dreptul de a ocupa loc separat pentru şezut. Călătoria copiilor în vîrstă de la 6 pînă la 10 ani inclusiv este achitată în mărime de 50% din costul deplin al călătoriei pasagerului matur, avînd dreptul a ocupa loc separat pentru şezut. Călătoria copiilor în vîrstă de peste 10 ani se achită conform tarifului deplin;
- să transporte cu sine gratis bagajul de mînă în volumul stabilit de prezentul Regulament;
- în cazul sistării forţate a călătoriei pînă la încheierea ei din cauza bolii sau accidentului să primească costul călătoriei şi transportului bagajelor pentru distanţa neparcursă;
- pînă la plecarea autobuzului în cauză să restituie biletul în casa de bilete şi să primească suma achitată (inclusiv comisioanele) în cazul plecării autobuzului cu întîrziere mai mare decît o oră, în cazul neacordării locului indicat pe bilet sau dacă pasagerului i s-a acordat un loc în autobuz de clasă mai joasă decît pentru cea care i s-a vîndut biletul. Dacă pasagerul este de acord să călătorească cu autobuzul de clasă mai joasă, lui i se restituie diferenţa dintre suma achitată şi plata cuvenită pentru călătoria în aceste condiţii. Dacă este pus la dispoziţie un autobuz (taximetru), călătoria cu care costă mai mult decît a achitat pasagerul, plata suplimentară nu se achită;
- în cazul întîrzierii la autobuz în decursul a 3 ore, iar în cazul întîrzierii din motive de boală sau din cauza accidentului - în decursul a 72 de ore din momentul plecării autobuzului, să înnoiască documentele de călătorie, achitînd suplimentar 25% din costul biletului sau să primească costul călătoriei minus 25% din costul biletului şi comisionul achitat. Pentru înnoirea biletului de călătorie, în cazul întîrzierii cu peste 72 ore, pasagerul se adresează cu o cerere în scris către şeful autogării (staţiei auto), anexînd documentele ce confirmă îmbolnăvirea sau accidentul;
- la întoarcerea biletului în casa de bilete nu mai tîrziu decît cu 2 ore pînă la plecarea autobuzului să primească costul deplin al călătoriei minus comisionul achitat pentru vînzarea preliminară, iar la întoarcerea biletului mai tîrziu de acest termen, însă nu mai tîrziu decît cu 15 minute pînă la plecarea autobuzului, să primească costul călătoriei minus 15% din costul biletului şi comisionului achitat pentru vînzarea preliminară a biletului;
- să transporte contra plată conform tarifului stabilit bagaje în mărimi stabilite de prezentul Regulament, animale (cîini, pisici), animale mici şi păsări în cuşti;
- să declare valoarea bagajelor predate la transport, achitînd taxa stabilită;
- la recuperarea prejudiciului cauzat;
- să primească la timpul util informaţia deplină despre serviciile de transport, condiţiile şi modul circulaţiei.
Pasagerul este obligat:
- să se călăuzească de prezentul Regulament;
- să procure bilet pentru călătorie şi pentru transportarea bagajelor în concordanţă cu costul călătoriei, să ocupe locul indicat pe bilet, să păstreze biletul pînă la sfîrşitul călătoriei şi să-l prezinte la cererea persoanelor cu drept de control;
- să sosească la locul îmbarcării în autobuz nu mai tîrziu decît cu 15 minute pînă la plecarea lui;
- să urce (coboare) după oprirea mijloacelor de transport doar de pe platforma de îmbarcare, iar în lipsa atarei platforme - de pe trotuar sau marginea drumului.
Dacă aceasta este imposibil, din partea părţii carosabile cu condiţia că nu va periclita şi nu va crea obstacole pentru alţi participanţi la trafic.
Pasagerul poartă răspundere conform legislaţiei Republicii Moldova şi poate fi expulzat din mijlocul de transport pentru încălcarea ordinii publice, nerespectarea clauzelor prezentului Regulament, precum şi pentru orice prejudiciu cauzat din vina lui, inclusiv pentru deteriorarea sau murdărirea autobuzului.
Pasagerului i se interzice:
- în timpul deplasării să sustragă atenţia şoferului de la conducerea mijlocului de transport;
- să transporte obiecte ascuţite şi de tăiat, arme de foc fără huse sau neambalate, substanţe otrăvitoare, explozive, toxice, uşor inflamabile, caustice şi rău mirositoare, precum şi obiecte, care ar putea murdări îmbrăcămintea altor pasageri şi salonul mijlocului de transport auto, bagaje şi bagaje de mînă voluminoase, care creează obstacole la trecerea pasagerilor;
- să fumeze şi să folosească băuturi alcoolice, să se afle în stare de ebrietate şi îmbrăcăminte murdară, care ar putea murdări alţi pasageri şi banchetele;
- să creeze obstacole şi să activeze mecanismele de deschidere şi închidere a uşilor, în afara cazurilor de evitare a avariilor şi accidentelor, să deschidă uşile pînă la oprirea deplină a autovehiculului;
- să scoată prin ferestrele deschise mîinile şi capul;
- să folosească utilajul de avariere fără necesitate, în afara cazurilor excepţionale;
- să introducă schimbări în bilete şi să le transmită altor persoane;
- să blocheze cu bagajele şi bagajele de mînă trecerile şi accesele la uşile de intrare şi ieşire ale saloanelor, să transporte bagajul în salon şi pe banchetele autobuzelor, care au secţii de bagaje,
- să urce, să coboare, să ţină deschise sau să forţeze deschiderea uşilor autovehiculului de transport în comun de persoane în timpul mersului acestuia;
- să călătorească pe scările tramvaielor, troleibuzelor, autobuzelor sau ale altor mijloace de transport ori stînd în picioare în caroseria autocamioanelor;
- în cazul opririi sau staţionării să deschidă uşile autovehiculului decît după ce s-au asigurat că nu există nici un pericol;
- se interzice în mod nejustificat aflarea pe carosabilul drumului după coborîrea din autovehicul;
- să arunce din vehicul obiecte de orice preţ.
10. Drepturile, obligaţiile si responsabilitatea echipajului
Echipajul are dreptul:
- să ceară de la pasageri îndeplinirea obligaţiilor;
- să nu permită călătoria sau să dea jos la oprirea cea mai apropiată pasagerul, care a încălcat cerinţele prezentului Regulament şi obligaţiile conform contractului de transport sau ca urmare a purtării, bolii acestuia şi din alte cauze, care ar putea pune în pericol restul pasagerilor;
- să nu elibereze bagajul fără o cercetare suplimentară, dacă nu a fost confirmată documentar predarea bagajelor;
- să primească de la serviciile de control explicaţii în vederea încălcărilor comise.
Echipajul este obligat:
- să se călăuzească de prezentul Regulament, Regulamentul circulaţiei rutiere, regulile exploatării tehnice a autobuzului, instrucţiunea de funcţie şi să îndeplinească indicaţiile serviciilor de dispecerat în cazul transporturilor regulate;
- să dispună şi să prezinte pentru control organelor abilitate cu funcţii de control documentele de înmatriculare a mijlocului de transport, legitimaţia de şofer, autorizaţie legalizată şi altă documentaţie necesară în dependenţă de tipul de transportare;
- în cazul staţionării forţate pînă la încheierea rutei din cauza defectelor tehnice, bolii echipajului sau accidentului rutier să asigure deplasarea călătorilor pînă la punctul destinat sau iniţial;
- să asigure cu stricteţe respectarea Regulamentului circulaţiei rutiere şi altor acte normative ce reglementează asigurarea securităţii circulaţiei rutiere la transportarea pasagerilor;
- să respecte itinerarul şi orarul de circulaţie;
- să supravegheze respectarea de către pasageri a prezentului Regulament, amplasarea bagajelor şi bagajelor de mînă, să primească, să plaseze şi să elibereze bagajele în punctele de oprire prevăzute de orar;
- să controleze dispunerea de bilete de călătorie şi transport bagaj şi conformitatea acestora;
- să întreţină mijlocul de transport în stare tehnică şi sanitară cuvenită;
- să aibă aspect îngrijit şi să menţină curăţenia şi ordinea la locul său de lucru şi în salon;
- să fie politicos şi amabil cu pasagerii, intransigent faţă de neajunsurile în deservirea pasagerilor şi neîntîrziat să lichideze aceste neajunsuri;
- să anunţe denumirea staţiilor şi timpul de staţionare în acestea;
- să oprească autobuzul la semnalul persoanelor cu drept de control, să îndeplinească indicaţiile lor şi să acorde ajutor la efectuarea controlului.
- să efectueze la autogări şi staţiile auto îmbarcarea pasagerilor cu bilete, iar pe parcurs să elibereze bilete cu înscrierea în fişa de evidenţă a biletelor. Să elibereze fiecărui pasager bilet. Să nu efectueze îmbarcarea călătorilor fără bilete.
Echipajului i se interzice:
- plecarea în cursă fără documentaţia de parcurs şi documentele care acordă dreptul de transportare a pasagerilor;
- transportarea pasagerilor fără bilete.
Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.11-13 din 01.02.2001 pag.86
- să încalce fără motive întemeiate orarul de circulaţie;
- să înceapă deplasarea pînă la închiderea deplină a uşilor şi să deschidă pînă la oprirea mijlocului de transport;
- să transporte pe banchetele dinainte ale taximetrelor copii în vîrstă de pînă la 12 ani, chiar dacă sînt ţinuţi în braţe de persoane majore;
- să transporte în salon obiecte neprevăzute de condiţiile tehnice, piese de schimb şi recipiente cu lichide tehnice;
- să fumeze în salon, să folosească aparatajul audio şi video, dacă pasagerii au obiecţii referitor la aceasta;
- să transporte persoane peste numărul locurilor prevăzute în instrucţia uzinei producătoare;
- îmbarcarea călătorilor în afara opririlor prevăzute de itinerar.
11. Drepturile, obligaţiile şi responsabilitatea agenţilor transportatori.
Agenţii transportatori au dreptul:
- să ceară de la beneficiari, inclusiv pasagerii, respectarea clauzelor Legii transporturilor, Codului transporturilor auto şi ale prezentului Regulament;
- să anuleze cursa în condiţii, care el nu le-a putut prevedea şi evita, necătînd la toate măsurile întreprinse;
- să fixeze în documentele asupra bagajelor starea bagajelor sau a ambalajului acestora, în cazul divergentelor cu pasagerul să refuze primirea bagajului.
Agentul transportator este obligat:
- să se călăuzească de prezentul Regulament;
- să asigure prezentarea la timp a autobuzelor în stare tehnică şi sanitară cuvenită, călătoria în siguranţă şi confortabilă conform contractului de transport şi orarul aprobat;
- să ia măsuri de preîntîmpinare a avariilor şi accidentelor;
- să asigure călătoria pasagerilor pînă la punctul terminus al rutei fără cheltuieli suplimentare pentru aceştia în cazul anulării călătoriei din cauza defecţiunii tehnice a autovehiculului;
- să realizeze măsuri de reducere a acţiunii nocive a transportului auto asupra sănătăţii oamenilor şi mediului;
- să încheie cu organizaţiile de asigurare contracte de asigurare obligatorie a pasagerilor;
- să asigure acordarea primordială a transportului auto în scopul lichidării consecinţelor calamităţilor naturale, catastrofelor, avariilor şi altor situaţii excepţionale;
- să respecte drepturile cetăţenilor preconizate de legislaţia Republicii Moldova vizînd călătoria cu înlesniri pe rutele regulate;
- să îndeplinească însărcinările de stat în vederea asigurării necesităţilor apărării şi securităţii statului.
Agentul transportator, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova, poartă răspundere materială pentru:
- prejudiciul cauzat în urma decesului sau vătămării sănătăţii oamenilor la folosirea transportului auto;
- pierderea, lipsa, alterarea sau deteriorarea bagajului primit pentru transportare, deteriorarea drumurilor şi altor mijloace tehnice ce asigură circulaţia;
- prejudiciul cauzat mediului;
- să formeze echipajele din conducători auto ce posedă permise de conducere de categoriile respective, vechime în muncă de cel puţin 3 ani;
- să organizeze cursuri de reciclare profesională a echipajelor;
- să asigure controlul medical (atestarea medical - profesională) a şoferilor;
- zilnic să efectueze examenul medical al conducătorilor de transport şi controlul tehnic al unităţilor de transport înainte de a ieşi pe rută cu înscrierea în registrele respective.
III. ORGANIZAREA TRANSPORTURILOR REGULATE
12. Rutele regulate se organizează în baza analizei legăturilor economice şi sociale dintre localităţi, luîndu-se în consideraţie deplasările populaţiei, legătura cu alte tipuri de transport şi rutele de transport auto de călători în vigoare.
13. Organizarea rutelor noi, modificarea sau închiderea celor existente se efectuează:
a) a celor urbane - de către agenţii transportatori, de comun acord cu organele administraţiei publice locale;
b) suburbane - de către agenţii transportatori, de comun acord cu organele administraţiei publice locale şi aprobarea de către organul administraţiei publice centrale de ramură;
c) interurbane - de către organul administraţiei publice centrale de ramură;
d) internaţionale - de către organul administraţiei publice centrale, de comun acord cu organele de administrare a transporturilor auto ale altor state, în baza acordurilor internaţionale şi în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
Transporturile internaţionale de pasageri se vor efectua în baza acestui Regulament, Convenţiilor internaţionale, la care Republica Moldova este parte, acordurilor internaţionale, legislaţiei ţărilor de trecere. Agenţii transportatori la transporturi internaţionale de pasageri vor face tot posibilul de a executa şi alte Convenţii internaţionale în domeniu.
14. Antrenarea agenţilor transportatori pentru efectuarea transporturilor regulate se va efectua conform Regulamentului dat şi în baza Regulamentului privind modul de atribuire a rutelor regulate de pasageri spre deservire după agenţii transportatori.
15. Transporturile regulate de pasageri sînt organizate pe drumurile, starea cărora în decursul întregului an corespunde standardelor în vigoare.
Deschiderea rutelor noi se permite după controlul stării drumurilor, pe care ele trec, în comun cu reprezentanţii organizaţiilor rutiere, poliţiei rutiere şi ai agenţilor transportatori interesaţi în vederea corespunderii stării drumurilor, acceselor la autogări, staţii auto, punctele de oprire şi drumurilor provizorii de ocolire cerinţelor siguranţei circulaţiei şi protecţiei transportului auto. Totalurile controlului se fixează într-un act respectiv, în baza căruia se întocmeşte paşaportul rutei, indicîndu-se distanţele dintre punctele de oprire, condiţiile rutiere, existenţa serviciilor de deservire (SAC, SDT, parcări, hoteluri), altei informaţii necesare.
Se stabileşte viteza calculată de circulaţie pe fiecare sector al rutei, durata staţionărilor şi timpul aflării în cursă. Luîndu-se în vedere cerinţele populaţiei, se stabileşte cea mai raţională şi acceptabilă oră de plecare din punctele iniţiale şi finale ale rutei şi se întocmeşte orarul de circulaţie şi tabelul costului călătoriei.
16. De dreptul de a închide provizoriu ruta, inclusiv în tranzit, în cazul condiţiilor rutiere şi meteorologice nefavorabile sau cataclismelor dispune şeful autogării, staţiei auto si poliţia rutieră. Despre aceasta este informat imediat organul respectiv al administraţiei publice locale, autogările şi staţiile auto plasate pe traseul rutei provizoriu închise, agenţii transportatori antrenaţi, iar în cazul închiderii rutelor interurbane şi internaţionale - suplimentar organul administraţiei publice centrale de specialitate în domeniul transporturilor. În cazul stării nesatisfăcătoare a drumului - de asemenea şi organizaţia rutieră, de competenţa căreia el este.
17. Informaţia privind deschiderea, închiderea sau modificarea rutelor de pasageri se prezintă autogărilor şi staţiilor auto cu 10 zile, iar în punctele de oprire - în ajunul modificării rutei. Referitor la rutele urbane şi suburbane informaţia este comunicată de către organele administraţiei publice locale prin intermediul presei locale.
18. În scopul deservirii calitative şi eficiente a pasagerilor pe rutele suburbane, interurbane şi internaţionale organele administraţiei publice locale atrag mijloace bugetare, extrabugetare şi private pentru construcţia, dotarea şi susţinerea activităţii autogărilor, staţiilor auto şi punctelor de oprire.
Autogările şi staţiile auto trebuie să aibă case de bilete şi, în dependenţă de volumul şi caracterul transporturilor, - camere de păstrare a bagajelor şi bagajelor de mînă, săli de aşteptare, camere ale mamei şi copilului, bufete şi restaurante, încăperi pentru deservirea sanitaro-igienică a pasagerilor, precum şi camere pentru odihna şoferilor şi taxatorilor, încăperi de serviciu pentru persoanele care nemijlocit deservesc pasagerii. Amplasarea autogărilor şi staţiilor auto în oraşe şi localităţi trebuie să asigure deservirea comodă a pasagerilor.
Pe teritoriul învecinat cu autogările şi staţiile auto trebuie să fie peroane pentru trecerea pasagerilor pînă la transportul auto, dotate cu indicatoare şi îngrădite, precum şi de parcări pentru transportul auto.
La autogări şi staţii auto se expun pentru informarea pasagerilor orarul de circulaţie a autobuzelor pe toate rutele, tabelele costului călătoriei pasagerilor şi transportării bagajelor, schemele planificării saloanelor autobuzelor de tipurile principale folosite, clauzele de bază ale Regulamentelor, precum şi anunţuri despre timpul începerii şi încheierii lucrului caselor de bilete, indicatoarele ieşirii spre îmbarcare, numerele platformelor cu indicatoarele denumirilor rutelor şi timpului de plecare.
Punctele de oprire se dotează, în măsura posibilităţilor, cu case de bilete, autopavilioane şi locuri acoperite pentru aşteptarea pasagerilor şi se înzestrează cu indicatoarele intervalelor de timp de circulaţie sau orare. Orarul sosirii şi plecării se expune în cazul intervalelor de circulaţie de peste 20 minute.
Locurile de amplasare a punctelor de oprire sînt coordonate cu organele locale şi poliţia rutieră.
Pentru staţionarea taximetrelor în oraşe şi localităţi primăriile organizează parcări speciale amenajate.
Reparaţia şi întreţinerea punctelor de oprire şi parcărilor pentru taximetre în oraşe şi localităţi se execută de către primăriile respective.
19. Transportul auto se prezintă pentru îmbarcare: cu 25 minute pînă la plecarea autobuzelor care au secţii de bagaje, cu 15 minute pînă la plecarea autobuzelor de tip obişnuit (fără secţie de bagaje în afara salonului).
20. Transportul de pasageri pe rutele interurbane şi internaţionale se efectuează după numărul de locuri de şezut stabilit de uzina producătoare a transportului auto, luîndu-se în vedere restricţiile şi completările stipulate în Regulamentul circulaţiei rutiere, şi de către organul administraţiei publice centrale de ramură.
În autobuzele care circulă pe rutele urbane şi suburbane locurile pe scaune nu se numerotează, iar transportarea călătorilor se efectuează în conformitate cu capacitatea nominală a autobuzului (microbuzului), conform paşaportului uzinei producătoare.
21. Îmbarcarea pasagerilor în autobuze pentru rute urbane şi suburbane se efectuează conform rîndului prin uşa din urmă, ieşirea - prin uşa din faţă.
Dacă autobuzul are trei sau patru uşi, prin uşa din faţă se efectuează doar ieşirea pasagerilor, prin cea din urmă - doar urcarea, iar prin uşa din mijloc - urcarea şi coborîrea pasagerilor.
Dacă autobuzul are o singură uşă, intrarea se efectuează după coborîrea pasagerilor din autobuz.
Prin uşa din faţă a autobuzului au dreptul la îmbarcare: pasagerii cu copii de vîrstă preşcolară, femeile gravide, persoanele de vîrstă înaintată, invalizii cu semne vizibile de invaliditate, copiii din clasele primare, persoanele care efectuează controlul.
Pentru pasagerii cu copii de vîrstă preşcolară, femeile gravide, invalizii şi cetăţenii de vîrstă înaintată sînt rezervate primele patru locuri din partea stîngă. Aceste locuri trebuie să fie marcate cu indicatoare, conţinînd inscripţia "Pentru pasagerii cu copii şi invalizi". Alţi pasageri, care au ocupat aceste locuri, sînt obligaţi să le elibereze pentru cetăţenii menţionaţi.
Intrarea pasagerilor în autobuz şi ieşirea din el se efectuează după oprirea deplină a autobuzului.
Se interzice îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor în punctele neprevăzute în orar şi interzise de Regulamentul circulaţiei rutiere.
22. Pentru efectuarea transporturilor de pasageri agenţii transportatori trebuie să folosească material rulant în stare tehnică bună, care corespunde cerinţelor documentaţiei normativ-tehnice şi Regulamentului circulaţiei rutiere. Mijloacele de transport auto înainte de ieşirea în cursă trebuie să fie examinate minuţios şi spălate bine.
În salon trebuie să fie indicatorul cu numele şi prenumele membrilor echipajului, trusa medicală, mijloace antiincendiare, perdele la ferestre, huse şi rezemătoare pentru cap la banchetele moi, precum şi extrasul din dispoziţiile principale ale prezentului Regulament.
Autobuzele trebuie să aibă pe parbrize indicatoare cu denumirea punctelor iniţial şi final ale rutei şi laterale cu indicarea punctelor iniţial, final şi a punctelor intermediare principale pe parcursul autobuzului. Pe rutele urbane şi suburbane suplimentar se indică numărul rutei.
Controlul asupra dotării depline a autobuzelor se pune în sarcina lucrătorilor autogărilor şi staţiilor auto, dispecerilor de circulaţie de la dispeceratele liniare. Transportul auto care nu corespunde cerinţelor principale de dotare sînt întoarse în parc cu întocmirea unui act respectiv.
23. Echipajul mijlocului de transport auto trebuie să dispună de: foaie de parcurs, fişă de evidenţă a biletelor, tabelul costului călătoriei, orarul deplasării, schema rutei, carnet de corespundere pentru vehicul, permis de activitate pentru traseu, precum şi o rezervă de bilete de călătorie pentru a fi eliberate pasagerilor în punctele de oprire, unde nu sînt case de bilete.
IV. ORGANIZAREA VÎNZĂRII BILETELOR
24. Documente pentru dreptul de călătorie a pasagerilor sînt biletele de forma stabilită. Forma biletelor, modul vînzării şi folosirea lor, termenul lor de valabilitate se stabilesc de către organul administraţiei publice centrale de ramură. Biletul trebuie să conţină datele principale: denumirea autogării (staţiei auto) de plecare şi de destinaţie; numărul biletului scris prin metoda tipografică, costul biletului, data eliberării biletului, data şi ora plecării, numărul locului, locul eliberării.
Vînzarea biletelor se fixează în fişa de evidenţă a biletelor.
25. Pentru călătoria cu autobuzul pasagerul este obligat să procure biletul de călătorie, iar pentru transportarea bagajelor - biletul de bagaje, achitînd costul conform tarifelor în vigoare.
Biletul de călătorie este valabil doar pentru autobuzul de cursa, numărul căreia şi data plecării sînt indicate pe el.
Biletele fără indicarea staţiei de destinaţie, cu denumirea autogării sau staţiei auto indicate eronat sau cu corectări şi alte incorectitudini se consideră nevalabile.
În cazul pierderii biletului duplicatul nu se eliberează, costul biletului nu se restituie, pretenţiile nu se primesc, pasagerului nu i se permite călătoria. Pe rutele interurbane şi internaţionale, pasagerului, care a pierdut biletul, i se permite călătoria, dacă numele lui fixat în borderoul de casă este confirmat prin documente ce atestă identitatea.
26. Pentru călătoria pasagerilor şi transportarea bagajelor vînzarea biletelor se efectuează de către casele autogărilor, staţiilor auto şi punctelor de oprire, iar în punctele de oprire, unde vînzarea de casă a biletelor nu este organizată - de către şoferii autobuzelor.
În autobuzele de rută urbană cu tarif unic se poate practica autotaxarea. Călătorul achită taxa pentru călătorie şi transportarea bagajului prin compostarea tichetelor respective.
În autobuzele de rută urbană sau suburbană care sînt deservite de taxatori, călătorul achită călătoria şi transportarea bagajului nemijlocit la taxator cu eliberarea biletelor respective. În cazul în care taxatorul lipseşte, achitarea se efectuează nemijlocit la conducătorul autovehiculului.
Transportarea călătorilor pe rutele urbane se organizează în baza:
- abonamentelor lunare;
- abonamentelor lunare pentru elevi şi studenţi;
- legitimaţiilor unor categorii de pasageri care beneficiază de facilităţi conform legislaţiei.
În dependenţă de volumul şi caracterul fluxului de pasageri casele de vînzare a biletelor se deschid pentru anumite direcţii şi tipuri de transporturi.
În transportul de călători cu autobuzele de rută urbană sau suburbană poate fi prevăzută călătoria în bază de abonament lunar, semilunar, nelimitat, pot fi prevăzute călătorii limitate în decursul zilei şi săptămînii pe anumite direcţii etc.
27. Lucrul caselor de bilete trebuie să fie organizat în aşa mod, ca să fie asigurată primirea rapidă de către pasageri a biletelor de călătorie, excluzîndu-se posibilitatea expedierii autobuzelor cu locuri libere în cazul existenţei pasagerilor.
Vînzarea biletelor se efectuează:
a) de către casele vînzării preliminare cu 10 zile pînă la plecare şi se încheie la ora 17.00 în ajunul zilei plecării.
Vînzarea preliminară a biletelor este organizată de administraţiile autogărilor (staţiilor auto). Casele vînzării preliminare (inclusiv cu furnizarea la domiciliu) efectuează vînzarea biletelor nu mai mult de 75% din locurile în autobuze, 25% din locuri pentru fiecare cursă sînt rezervate pentru vînzarea curentă.
Pentru vînzarea preliminară şi furnizarea la domiciliu se percepe un comision în mărimile stabilite de tarifele pentru călătoria cu autobuzele;
b) de către casele vînzării curente ale punctelor iniţiale de plecare în ziua plecării autobuzului;
c) la autogările (staţiile auto) din momentul sosirii autobuzului sau primirii informaţiei despre existenţa locurilor libere în autobuz.
Casele de bilete ale autogărilor (staţiilor auto) trebuie să lucreze într-un regim, care permite pasagerilor la timp să întocmească documentele de călătorie.
Casele de bilete ale autogărilor şi staţiilor auto încheie vînzarea biletelor: în punctele iniţiale ale rutei cu 5 minute pînă la plecare; în punctele intermediare nemijlocit înainte de plecarea autobuzului.
28. Casele autogărilor şi staţiilor auto trebuie să fie dotate cu indicatoare, care să conţină: numărul casei, timpul începerii şi încheierii lucrului casei, numele şi prenumele casierului, precum şi denumirea punctelor de destinaţie sau rutelor pentru care se vînd biletele.
Pe fiecare casă, care realizează bilete în oricare direcţie, pentru informarea pasagerilor se afişează înştiinţarea "Bilete se vînd pentru toate direcţiile".
29. Biletele pentru călătoria cu autobuze se vînd contra numerar, iar în unele cazuri la prezentarea documentelor corespunzătoare, prin transfer.
Vînzarea biletelor de către case se efectuează conform rîndului. Dreptul de procurare a biletelor în afara rîndului se acordă pasagerilor în concordanţă cu legislaţia în vigoare.
30. Vînzarea biletelor pentru călătoria cu autobuze pe rute interurbane se efectuează conform numărului de locuri pentru şezut. La deservirea rutelor interurbane de către 2 şoferi locul nr.3 este rezervat pentru odihna şoferului al doilea. Pasagerii sînt obligaţi să ocupe locurile, numerele cărora sînt indicate pe bilete.
Se permite vînzarea biletelor şi transportarea pasagerilor pe rutele suburbane cu lungimea de pînă la 50 km conform capacităţii nominale, stabilite de uzina producătoare. Pe rutele interurbane cu lungimea de peste 50 km biletele se realizează numai conform locurilor pe banchete.
31. Casierul are dreptul să refuze vînzarea biletelor în următoarele cazuri:
a) dacă nu sînt locuri libere în autobuz;
b) dacă pasagerul se află în stare de ebrietate sau bolnav într-atît, că poate să tulbure liniştea altor pasageri;
c) dacă conţinutul bagajului sau bagajului de mînă este interzis de a fi transportat conform nomenclatorului, greutăţii sau gabaritelor.
32. Călătoria conform tarifelor preferenţiale a unor categorii de pasageri, enumerate în anexa la prezentul Regulament, se permite doar persoanelor care beneficiază de acest drept în concordanţă cu legislaţia şi hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, la prezentarea de către ei a documentelor respective care atestă acest drept.
V. ORGANIZAREA TRANSPORTĂRII ŞI PĂSTRĂRII
BAGAJELOR ŞI BAGAJELOR DE MÎNĂ
33. Transportarea bagajului şi bagajului de mînă.
Pasagerul are dreptul să transporte în autobuz bagaje, achitînd costul transportării conform tarifelor stabilite. La transport se admite bagajul cu gabarite în limita 60x40x20 - 100x50x30 cm şi cu greutatea nu mai mare de 60 kg.
Bagajul se transportă în secţia de bagaje, iar în lipsa secţiei de bagaje - în salonul autobuzului, norma pentru un pasager fiind: în autobuze fără secţie de bagaje - un loc; în autobuze cu secţie de bagaje - 2 locuri.
Pentru transportarea bagajului de mînă (obiecte cu greutatea pînă la 30 kg) cu gabarite nu mai mari de 60x40x20 cm, care nu incomodează alţi pasageri, plata nu se percepe.
Pentru transportarea bagajului cu mărimea de peste 60x40x20 cm în autobuze de rută suburbană şi interurbană pasagerul procură bilet de bagaje de forma stabilită.
Biletul de bagaje poate fi procurat la casele de bilete sau la controlorul care dirijează îmbarcarea, iar în lipsa caselor - la şofer sau taxator.
În autobuzele de rută urbană cu tarif unic autotaxarea pentru transportarea unui loc de bagaj călătorul o efectuează prin compostarea unui tichet.
La predarea bagajului în secţia de bagaje a autobuzului pasagerului i se eliberează un jeton cu număr (etichetă), duplicatul (cotorul) căruia se fixează de bagaj. În punctul de destinaţie bagajul este eliberat pasagerului la prezentarea jetonului cu număr (etichetei). Jetoanele cu număr (etichetele) sînt fabricate de către agenţii transportatori de sine stătător şi se eliberează echipajului autobuzului spre decontare.
În autobuze fără secţie de bagaje locul pentru bagaj este stabilit nemijlocit de către şofer în aşa mod, ca să fie asigurată trecerea fără obstacole a pasagerilor prin uşile de intrare şi ieşire.
Pe unele rute bagajul poate fi transportat separat de pasager cu automobile de bagaje. În acest caz pasagerului i se eliberează chitanţa de bagaje ca confirmare a primirii bagajului.
Pasagerul are dreptul la predarea bagajului la transport să declare valoarea lui, achitînd taxa stabilită. Valoarea declarată nu trebuie să depăşească costul real al bagajului.
În caz că valoarea bagajului declarată de pasager este mare, transportatorul are dreptul să ceară de la pasager prezentarea spre examinare a conţinutului bagajelor şi, dacă în flagrant nu corespunde suma valorii declarate şi conţinutul bagajului, să stabilească valoarea reală sau să refuze primirea bagajului cu valoare declarată.
Bagajele primite la transport separat de pasager trebuie să fie transportate pînă la punctul de destinaţie nu mai tîrziu de ziua sosirii pasagerului în acest punct conform orarului.
Bagajele se eliberează în punctul destinaţiei prezentatorului chitanţei de bagaje sau jetonului cu număr (etichetei).
Dacă chitanţa de bagaje sau jetonul cu număr (eticheta) nu a fost prezentată, transportatorul eliberează bagajul doar cu condiţia că pretendentul va dovedi dreptul său asupra bagajului.
Dacă dovezile prezentate nu sînt suficiente, transportatorul poate cere un gaj, care se restituie după expirarea unui an din ziua depunerii bagajului, sau la prezentarea dovezilor exhaustive.
Bagajul nerevendicat la sosirea mijlocului de transport, independent de faptul că a fost eliberată asupra lui sau nu chitanţa, jetonul cu număr (eticheta), se transmite pentru păstrare responsabilă şi transportatorul îl păstrează pe seama pasagerului.
Agentul transportator poate să încredinţeze păstrarea bagajului persoanei terţe, în acest caz persoana în cauză are dreptul la o recompensă.
De integritatea bagajului şi bagajului de mînă, transportat de pasager în salonul autobuzului, poartă răspundere însuşi pasagerul.
Responsabilitatea în mărimea stabilită de prezentul Regulament pentru integritatea bagajelor transportate în secţia de bagaje din momentul primirii la transport pînă în momentul eliberării lor este pe seama întreprinderii auto, căreia îi aparţine mijlocul de transport auto, dacă altele nu sînt prevăzute de contract.
34. Păstrarea bagajelor şi bagajelor de mînă
Păstrarea bagajului şi bagajului de mînă se efectuează în camerele de păstrare ale autogărilor sau staţiilor auto, unde acestea sînt organizate. Orele de lucru ale camerelor de păstrare se stabilesc în dependenţă de orarul circulaţiei, precum şi condiţiile locale.
Camerele de păstrare primesc de la pasageri obiecte la păstrare, independent de faptul, dacă aceştia dispun sau nu de documente de călătorie.
La păstrare nu sînt primite: substanţe uşor inflamabile, explozive, otrăvitoare, caustice, rău mirositoare, arme de foc, obiecte care murdăresc camera de păstrare şi obiectele ce se află în ea.
Pasagerul are dreptul la predarea în camera de păstrare să declare valoarea totală sau a unor obiecte (locuri). Pentru declararea valorii obiectelor predate în camera de păstrare se percepe o taxă în mărimea stabilită.
În caz că costul obiectelor predate provoacă dubii, administraţia autogării sau staţiei auto are dreptul să ceară prezentarea spre examinare a conţinutului bagajului întru stabilirea costului lui real. În cazul refuzului pasagerului de a prezenta bagajul sau neacordului pasagerului în vederea evaluării costului lui real, obiectele la păstrare nu se primesc.
În camera de păstrare se primesc obiectele în ambalaj sau obiecte, pentru păstrarea cărora ambalajul nu este necesar.
Plata pentru păstrarea obiectelor predate camerei de păstrare se percepe conform tarifelor în vigoare. La predarea spre păstrare a obiectelor legate plata se percepe pentru fiecare loc aparte. O parte din zi se consideră zi completă.
Obiectele se primesc în camera de păstrare pentru o perioadă de pînă la 30 zile. Obiectele nerevendicate în decursul a 30 zile urmează a fi transmise organizaţiilor comerciale locale pentru a fi realizate în modul stabilit.
La prezentarea chitanţei de bagaje sau a jetonului cu număr (etichetei) asupra obiectelor nerevendicate în termen de 6 luni din momentul realizării bagajului pasagerul are dreptul să primească suma achitată agentului transportator pentru obiectele nerevendicate transmise organizaţiilor comerciale, minus sumele care îi revin agentului transportator.
Păstrarea bagajelor de mînă poate fi organizată de asemenea în camerele de păstrare automate. Modul păstrării şi responsabilitatea părţilor sînt stabilite de instrucţiunea cu privire la exploatarea camerelor de păstrare automate.
35. Operaţiunile cu obiectele uitate şi găsite
Asupra obiectelor, documentelor sau banilor găsiţi administraţia autogării (staţiei auto) întocmeşte un act în 3 exemplare, care se înregistrează într-un registru separat.
Obiectele, documentele sau banii uitaţi de pasageri şoferul sau taxatorul le transmite conform actului administraţiei autogării, staţiei auto sau punctului de oprire, iar la sfîrşitul lucrului un exemplar al actului este transmis administraţiei întreprinderii sale.
Conform actului obiectele se transmit camerei de păstrare sau la depozit, documentele - organelor de poliţie, banii - în contabilitate.
Administraţia autogării, staţiei auto sau punctului de oprire este obligată să anunţe despre obiectele găsite prin reţeaua de radioficare şi să expună la un loc vizibil un anunţ, în care se indică unde persoanele se pot adresa pentru a le primi.
Eliberarea obiectelor găsite se efectuează conform cererii în scris a pasagerului, sub semnătură, indicînd dovezile apartenenţei obiectelor în cauză. Cheltuielile ce ţin de expedierea şi păstrarea obiectelor găsite sînt suportate de posesorul obiectelor. Obiectele găsite, costul cărora este mai mic decît costul păstrării, sînt eliberate în baza permisiunii în scris a şefului autogării, staţiei auto sau punctului de oprire.
Obiectele găsite se păstrează timp de 15 zile, apoi se realizează prin reţeaua comercială locală în modul stabilit.
36. Responsabilitatea pentru bagajul pierdut sau lipsă
Agenţii transportatori, autogările şi staţiile auto poartă răspundere materială pentru pierderea, vătămarea sau deteriorarea, lipsa obiectelor predate camerei de păstrare sau primite la transport, dacă nu vor dovedi, că aceasta a avut loc nu din vina lor.
Pentru pierderea şi lipsa obiectelor predate camerei de păstrare agentul transportator sau autogara, staţia auto poartă răspundere, respectiv, în următoarea mărime:
a) pentru bagajele primite la transport sau obiectele predate camerei de păstrare cu valoarea declarată - în mărimea valorii declarate, dacă nu va fi demonstrat, că ea este mai mică decît costul real;
b) pentru bagajul primit la transport fără valoarea declarată - în mărime de 0,1 salarii minime pentru un kg de greutate a bagajului, indicată în chitanţa de bagaje sau jetonul cu număr (etichetă). Dacă greutatea bagajului nu este indicată, în calcul se iau 50 kg;
c) pentru obiectele predate camerei de păstrare fără valoare declarată - în mărime de 0,2 salarii minime pentru un kilogram de greutate indicată în chitanţă;
d) pentru deteriorarea sau vătămarea obiectelor autogara sau staţia auto achită suma, cu care s-a redus costul.
Pentru transportarea cu întîrziere a bagajelor agentul transportator achită o amendă în mărime de 10% din plata de transport pentru fiecare zi, considerînd ziua necompletă ca zi întreagă, însă nu mai mult de 50% din plata de transport.
Pasagerul este în drept să considere bagajul pierdut şi să ceară compensarea costului lui, dacă bagajul nu va sosi în punctul de destinaţie în decursul a 10 zile după încheierea termenului de transportare a bagajului.
Dacă bagajul, pentru pierderea sau lipsa căruia agentul transportator a achitat recompensa cuvenită, va fi ulterior găsit, pasagerul este în drept să ceară eliberarea acestui bagaj, restituind recompensa primită pentru pierderea sau lipsa acestuia.
În cazul pierderii sau deteriorării bagajului transportat din vina agentului transportator la cererea pasagerului se întocmeşte un act în 3 exemplare şi se semnează de şofer şi pasager. Un exemplar al actului se transmite pasagerului.
VI. ORGANIZAREA TRANSPORTURILOR NEREGULATE
[Pct.37 exclus prin Ordinul Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor nr.177 din 18.06.2002]
38. Transporturi neregulate (ocazionale) de călători în folos propriu
Transporturile neregulate (ocazionale) de călători în folos propriu se efectuează în următoarele condiţii:
- foloseşte vehicule deţinute în proprietate sau arendate, care sînt conduse de către angajaţi ai agentului transportator;
- este o activitate accesorie sau auxiliară a celorlalte activităţi ale întreprinderii;
- persoanele transportate sînt angajaţii întreprinderii sau membrii de familie ai acestora, scopul transportului fiind deplasarea în interes de serviciu sau social.
Echipajul mijlocului de transport auto în timpul efectuării transporturilor trebuie să dispună de:
- foaia de parcurs;
- carnet de corespundere pentru vehicul;
- lista de control în care vor înregistraţi călătorii transportaţi şi care trebue să fie semnată de conducătorul întreprinderii şi legalizată prin aplicarea ştampilei.
În cazul cînd aceeaşi grupă de călători este transportată pe aceeaşi rută o perioadă mai îndelungată se permite îndeplinirea unei liste de control pe această perioadă cu indicarea punctelor iniţial şi terminus ale rutei.
Persoanele care vor fi transportate cu mijlocul de transport trebuie să posede legitimaţii de serviciu şi să corespundă statelor de angajaţi ai întreprinderii.
Suplimentar pentru îndeplinirea rutelor neregulate internaţionale în folos propriu:
- CFP;
- autorizaţii conform cerinţelor acordurilor internaţionale (în caz dacă sînt prevăzute de contractele bilaterale).
39. Transporturi turistice
Transporturile turistice se efectuează în condiţiile deplasării în scopuri turistice a unui grup de persoane.
Echipajul mijlocului de transport auto în timpul efectuării transporturilor trebuie să dispună de:
- foaia de parcurs;
- carnet de corespundere pentru vehicul;
- lista de control în care vor fi înregistraţi călătorii transportaţi, semnată de conducătorul întreprinderii şi legalizată prin aplicarea ştampilei.
Suplimentar pentru îndeplinirea rutelor neregulate internaţionale turistice:
- CFP;
- autorizaţii conform cerinţelor acordurilor internaţionale (în caz dacă sînt prevăzute de contractele bilaterale).
Persoanele care vor fi transportate cu mijlocul de transport trebuie să posede documente de identificare corespunzător înscrierilor din lista de control.
Tarifele la efectuarea transporturilor turistice se stabilesc pe bază contractuală, dar nu mai mici de tarifele-minime pentru un pasager/kilometru aprobate conform legislaţiei.
40. Listele de control
Listele de control de forma stabilită se eliberează de către organul abilitat de către Ministerul Transporturillor şi Comunicaţiilor şi sînt documente de evidenţă strictă, se întocmesc pentru fiecare cursă aparte cu completarea datelor necesare. După efectuarea transportului, lunar, listele de control trebuie restituite organului care le-a eliberat. Listele de control în copii sau în formă liberă, fără ştampilele agentului transportator şi organului care le-a eliberat, se consideră nevalabile.
VII. TRANSPORTURI CU TAXIMETRE
Autoturismele pot fi folosite în scopuri comerciale în calitate de taximetre pentru deservirea atît a populaţiei, cît şi a întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor.
Agentul transportator, care efectuează transporturi cu taximetre, trebuie să dispună de licenţa pentru genul de activitate în cauză, eliberată de organele abilitate.
La transporturi cu taximetre sînt admise persoane, care dispun de permis de conducere de categoria "B" sau "D" şi au atins vîsta de 21 ani. Nu li se permite practicarea acestui gen de activitate cetăţenilor, care conduc autovehicule cu dirijare manuală şi au certificate medicale cu termen de valabilitate limitat.
După condiţiile de transportare taximetrele se divizează în două tipuri:
a) taximetre de uz individual - care efectuează transporturi la solicitarea beneficiarului, folosind aparatele de taxat;
b) taximetre cu itinerar - care efectuează transporturi pe rută şi conform orarului aprobat, utilizînd biletele.
Taximetrele de uz individual trebuie să aibă:
- pe caroserie - felinar distinctiv, care luminează în timpul de noapte, pe fondul oranj al căruia este aplicat simbolul taximetrelor - eşichierul, totodată trebuie să fie prevăzută deconectarea felinarului în cazul cînd taximetrul este ocupat de pasageri;
- în salon - aparatul de taxat şi indicatorul cu numele şoferului, numerele de telefon ale agentului transportator, timpului de lucru al taximetrului, tariful şi modul achitării călătoriei;
- la şofer - licenţa, chitanţa de încasare a plăţii de forma stabilită.
Se prevede şi aplicarea pe uşile din faţă, portbagaj şi capot a simbolului transporturilor cu taximetre (eşichier), iar pe uşile din faţă - a emblemei agentului transportator şi denumirii oraşului, în care el este dislocat.
Taximetrele cu itinerar trebuie să aibă:
- în faţă, pe partea laterală şi din spate - indicatorul numărului rutei cu iluminare în timp de noapte;
- pe indicatorul lateral, în afară de numărul rutei, trebuie să fie indicată denumirea punctelor iniţial, final şi intermediare principale;
- în faţă - semnal luminescent de control de culoare verde, care se aprinde, dacă în taximetrul cu itinerar sînt locuri libere;
- în salon - extras din prezentul Regulament cu indicarea costului călătoriei, numerelor de telefon ale agentului transportator, numelui şoferului, timpului de lucru şi orarului de circulaţie;
- la şofer - licenţa, autorizaţia de deservire a rutei, bilete sau tichete de forma stabilită.
Se prevede şi aplicarea în faţă, pe partea laterală şi în spate pe caroseria taximetrului cu itinerar a simbolului transporturilor cu taximetre (eşichier).
Se interzice deplasarea transportului auto cu felinarele distinctive stabilite şi simbolica transporturilor cu taximetre dacă şoferul nu dispune de documentaţia de licenţă pentru dreptul de practicare a acestui gen de activitate. Dacă sînt depistate asemenea cazuri, felinarele distinctive trebuie să fie demontate sau acoperite, iar simbolul taximetrelor să fie înlăturat.
Este interzisă deservirea pasagerilor cu aparate de taxat sau vitezometre defectate.
Timpul de lucru al şoferului taximetrului nu trebuie să depăşească în linii generale 12 ore pe zi, luîndu-se în vedere timpul de lucru la locul permanent.
Numărul de pasageri admis spre transportare este stabilit de caracteristicile tehnice ale taximetrelor, totodată nu trebuie să fie depăşit numărul de locuri pentru şezut în salon.
În cazul solicitării depline a taximetrului se permite de a transporta suplimentar nu mai mult decît un copil în vîrstă de pînă la 6 ani. Copiii în vîrstă de peste 6 ani sînt egalaţi cu pasagerii maturi şi ocupă loc separat pentru şezut. În caz că pasagerul matur este însoţit de cîţiva copii în vîrstă de pînă la 6 ani lor li se oferă un loc separat pentru doi copii.
Copiilor pînă la 12 ani li se interzice de a ocupa locuri pe bancheta din faţă alături de şofer.
Taximetrele sînt puse la dispoziţia pasagerilor:
a) la parcări - conform rîndului. Dreptul de a angaja taximetre în afara rîndului este acordat persoanelor în concordanţă cu actele legislative şi în primul rînd pasagerilor cu copii sugaci şi de vîrstă preşcolară, femeilor gravide, invalizilor cu semne vizibile de invaliditate şi persoanele, care au avut de suferit în urma accidentelor;
b) în afara parcărilor - la semnalul pasagerului prin ridicarea mîinii. Se interzice de a opri taximetrul în apropierea nemijlocită de locul parcării (mai puţin de 200 metri). Lîngă gări taximetrele pot fi angajate doar la parcări;
c) conform comenzilor preliminare prin telefonul de la domiciliu sau serviciu, precum şi nemijlocit la punctele de dispecerat sau la agenţii transportatori. Comenzile prin telefoanele de serviciu sînt primite, indicîndu-se numărul de telefon, denumirea organizaţiei, funcţia şi numele persoanei care face comanda. Comenzile prin telefoanele - automat nu sînt primite. În cazul comenzilor preliminare nu este obligatorie plata în avans.
Autoturismele taximetre pot fi acordate şi pentru deservirea întreprinderilor şi organizaţiilor conform acordurilor (contractelor) sau cererilor (comenzilor) cu achitarea plăţii conform tarifului contractual. În acest caz automobilele se acordă pe timpul convenit, iar persoanele împuternicite confirmă prin semnătura lor parcursul şi timpul de lucru al taximetrului.
Îmbarcarea în taximetru şi debarcarea pasagerilor se permite doar din partea dreaptă în direcţia circulaţiei, din partea trotuarului sau marginii drumului.
Este interzisă îmbarcarea sau debarcarea pasagerilor din autovehiculul oprit la culoarea roşie a semaforului, gestul persoanei care reglementează circulaţia sau în alt caz neprevăzut fără permisiunea şoferului. Deschiderea uşilor taximetrului pînă la oprirea lui deplină se interzice.
Pasagerul propune şoferului itinerarul de deplasare, iar dacă acesta nu a fost propus, şoferul este obligat să transporte pasagerul la locul solicitat pe calea cea mai scurtă. Şoferul are dreptul să refuze pasagerului deplasarea pe strada sau drumul indicat, dacă acesta nu corespunde cerinţelor securităţii circulaţiei.
Cu taximetrul de uz individual se admite transportarea fără plată a bagajului, care conform gabaritelor poate fi plasat liber în portbagaj cu capotul închis.
În salonul taximetrului se permite de a transporta diverse obiecte (tele-, videoaparataj şi alte obiecte de uz casnic şi cultural) care pot fi plasate liber pe banchetele din urmă, trec liber prin uşile taximetrului, nu deteriorează şi nu murdăresc căptuşeala şi utilajul din salon, nu încurcă şoferului de a conduce automobilul şi nu-i acoperă cîmpul vizual.
Cu taximetrul de itinerar se permite de a transporta fără plată un loc de bagaj cu gabaritele de pînă la 75x50x30 cm. Transportarea bagajului peste cantitatea indicată nu se permite.
Cu taximetre se permite transportarea cîinilor doar cu botniţă, plasîndu-i pe podeaua caroseriei, totodată responsabilitatea de curăţenia în salon o poartă pasagerul.
VIII. CONTROLUL ACTIVITĂŢII TRANSPORTULUI AUTO DE CĂLĂTORI
41. Controlul asupra activităţii transportului auto de călători la linie este exercitat de lucrătorii organelor abilitate, care dispun de legitimaţia cu drept de control. În afară de legitimaţie de control de forma stabilită persoana care efectuează controlul trebuie, în mod obligatoriu, să aibă documentaţie de evidenţă strictă (formulare de acte şi procese-verbale), care confirmă dreptul de a efectua controlul, uniformă respectivă, maşină special amenajată.
Persoana care efectuează controlul are dreptul să oprească pe parcurs mijlocul de transport auto ce transportă călători prin ridicarea mîinii sau bastonului de modelul stabilit.
Controlorul trebuie să fie echipat în uniformă specială şi să respecte cerinţele cu privire la staţionarea vehiculelor fără a face prejudicii traficului asigurat.
Semnalul de oprire trebuie să fie dat pe un sector de drum drept nu mai puţin decît cu 100 m de la autovehiculul în mişcare în afara oraşului. Nu se permite oprirea autobuzelor pe rutele urbane în timpul circulaţiei.
Înainte de efectuarea controlului controlorul este obligat să prezinte şoferului sau taxatorului legitimaţia ce acordă dreptul la control. Şoferul şi taxatorul sînt obligaţi să prezinte toate documentele solicitate pentru control, să acorde ajutor la efectuarea controlului, să îndeplinească toate indicaţiile controlorului.
Dacă în autovehiculul ce transportă pasageri lipseşte documentaţia necesară (de licenţă, de plată sau bilete, borderoul de control sau lista etc.) se întocmeşte un proces-verbal sau act de forma stabilită, care se expediază organelor respective în scopul de a se întreprinde măsurile prevăzute de lege.
În cazul depistării în mijlocul de transport a unui pasager cu bagaje interzise la transport persoana vinovată este amendată în modul stabilit şi este dată afară din mijlocul de transport, necătînd la faptul că a achitat costul călătoriei. Posesorul bagajului interzis la transport plăteşte amenda pentru fiecare loc de bagaje în mărimea prevăzută de tarife.
Dacă în transportul auto, care transportă călători pe rute regulate, a fost găsit un pasager cu bilet nevalabil sau fără bilet şi nu beneficiază de dreptul la călătoria gratis, şoferului sau taxatorului i se aplică o amendă în modul stabilit de legislaţie sau se întocmeşte un proces-verbal sau act, călătorul procură biletul, iar şoferul sau taxatorul vinovat de transportarea pasagerului fără bilet în scopul însuşirii încasărilor este tras la răspundere administrativă sau penală.
Călătorul, care nu a achitat plata pentru călătorie şi a prezentat documente nevalabile pentru dreptul la călătoria fără plată, este obligat să plătească o amendă în modul stabilit de legislaţie şi să achite costul călătoriei pentru întreg parcursul (de la locul urcării pînă în punctul de destinaţie).
Dacă pasagerul delincvent nu are bani, precum şi în cazul refuzului pasagerului de a achita amenda sau plata pentru călătorie, se întocmeşte un proces-verbal, care urmează a fi expediat organelor judecătoreşti, iar pasagerul părăseşte transportul auto.
Procesul-verbal trebuie să fie semnat de persoana care l-a întocmit şi de către delincvent. Dacă delincventul refuză să semneze procesul-verbal, refuzul trebuie să fie confirmat în procesul-verbal de către martori. Refuzul de a semna actul sau procesul-verbal este calificat ca încălcare gravă de disciplină şi se consideră confirmare a încălcării.
Dacă persoana care încalcă disciplina nu este de acord cu conţinutul actului sau procesul-verbal, el trebuie să-şi exprime în el obiecţiile.
La perceperea amenzii se eliberează o chitanţă de forma stabilită. Eliberarea în loc de chitanţă a documentelor de călătorie este interzisă.
IX. PRETENŢII, ACŢIUNI, RESTITUIREA PLĂŢILOR
ŞI RECUPERAREA PREJUDICIULUI
În cazul neîndeplinirii cursei de pasageri din vina agentului transportator pasagerului i se restituie costul deplin al biletului, inclusiv taxa pentru vînzarea preliminară.
În scopul opririi forţate a autobuzului de rută interurbană pe parcurs, indiferent de cauza care a provocat oprirea, şi nefiind posibilitate de a transporta pasagerul pînă în punctul de destinaţie, precum şi în cazul anulării călătoriei din cauza bolii sau accidentului, lui i se restituie costul călătoriei (fără taxa de asigurare) şi plata pentru transportarea bagajului (fără taxa pentru valoarea declarată) pentru distanţa neparcursă.
Şoferul autobuzului defectat este obligat să efectueze transbordarea pasagerilor în alt autobuz sau, în măsura posibilităţilor, să-i transporte pînă la staţia sau gara din imediata apropiere. În cazul transbordării biletele vîndute sînt valabile pentru călătoria cu alte autobuze, care se deplasează în aceeaşi direcţie. În cazul schimbării autobuzului de tip comun cu un autobuz cu strapontine moi biletele vîndute sînt valabile fără plata suplimentară.
Banii sînt restituiţi pasagerului:
a) cu o zi calendaristică (pînă la 18 ore) pînă la plecarea în cursă a autobuzului - de către casele vînzării preliminare a biletelor, care au vîndut sau au adus biletul;
b) în ziua plecării autobuzului în cursă - de către casele vînzării curente, care au vîndut biletul.
În cazul pierderii sau deteriorării bagajului transportat din vina agentului transportator la cererea pasagerului se întocmeşte un act în 3 exemplare care se semnează de către şofer şi pasager. Un exemplar al actului transmis pasagerului serveşte temei pentru înaintarea pretenţiei. În cerere se indică conţinutul pretenţiei, precum şi calculul mărimii prejudiciului, anexîndu-se în mod obligatoriu actul şi alte documente, care confirmă mărimea prejudiciului.
Pentru deteriorarea utilajului mijlocului de transport auto de la persoanele vinovate, în modul stabilit de lege, se percepe costul deteriorării determinat în act.
Modul şi termenul înaintării şi examinării pretenţiilor care apar la transportarea pasagerilor şi bagajelor sînt reglementate de legislaţia în vigoare. Pasagerul poate înainta pretenţii către transportator în scris în decursul a 7 zile din ziua sosirii pasagerului în punctul de destinaţie.
Acţiunile agenţilor transportatori către pasageri pot fi intentate în judecată în decurs de 6 luni (din cauza evenimentului, care a servit drept temei pentru intentarea acţiunii).
Dacă pasagerul nu este de acord cu calculul plăţii pentru utilizarea transportului auto, el este în drept să adreseze o petiţie transportatorului, indicînd esenţa plîngerii, data, timpul îmbarcării şi numărul autovehiculului, de care a beneficiat, denumirea staţiei auto sau autogării, unde a fost procurat biletul.
Transportatorul este obligat să examineze petiţia în termenul stabilit de legislaţie şi să comunice petiţionarului rezultatele examinării.
Dreptul de intentare a acţiunii în legătură cu decesul, leziunile corporale sau orice prejudiciu cauzat sănătăţii pasagerului se stinge după expirarea a 3 ani. Termenul de prescripţie nu poate depăşi 5 ani din ziua cauzării prejudiciului pasagerului.
Dreptul de intentare a acţiunii în legătură cu pierderea totală sau parţială a bagajului, deteriorarea lui se stinge după expirarea unui an.
Pînă la intentarea acţiunii este obligatoriu de a înainta o pretenţie faţă de transportator. Pretenţiile şi acţiunile referitor la transporturi se examinează în modul stabilit de legislaţie.
