vineri, 27 octombrie 2000
Regulamentul transporturilor auto de călători şi bagaje din 09.12.99
              MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI COMUNICAŢIILOR
        Regulamentul transporturilor auto de călători şi bagaje

                            din  09.12.1999

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.137-138/362 din 27.10.2000

                                * * *

                                                   Aprob 
                                        Ministrul Transporturilor
                                        şi  Comunicaţiilor al Re-
                                        publicii Moldova                 
                                        ________________V.CHEIBAŞ
                                        9 decembrie 1999

                       R E G U L A M E N T U L
              TRANSPORTURILOR AUTO DE CĂLĂTORI ŞI BAGAJE

                        I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul  Regulament  este  elaborat în  conformitate  cu  Codul
transporturilor  auto al Republicii Moldova art.2 şi 54 (Legea  organică
nr.116-XIV  din  29.07.98, M.O. nr.90-91, 1998, art.581)  şi  stabileşte
condiţiile  principale  de efectuare pe teritoriul Republicii Moldova  a
transporturilor de pasageri şi bagaje cu mijloacele de transport auto şi
este  executoriu  pentru întreprinderile de transport auto şi  posesorii
mijloacelor  de transport (în continuare agenţi transportatori),  precum
şi  pentru  întreprinderile, instituţiile, organizaţiile  şi  persoanele
care   beneficiază  de  serviciile  transportului  auto  (în  continuare
beneficiari).
    2. Agenţii transportatori   de  toate  formele  de  proprietate   şi
organizatorico-juridice,  care  practică  activitatea  de  transport  în
transportul   auto  de  pasageri,  trebuie  să  satisfacă   necesităţile
populaţiei  de prestare a serviciului de transport, asigurînd în strictă
corespundere  cu  legislaţia şi actele normative ale Republicii  Moldova
securitatea  circulaţiei  şi siguranţa pasagerilor,  protecţia  mediului
contra  influenţei negative a transportului auto, crearea  comodităţilor
maxime  şi  a  gradului  înalt de cultură a  deservirii  pasagerilor  în
autogări  şi  staţiile  auto,  în autobuze şi  taximetre,  precum  şi de
transportare şi integritate a bagajelor.
    3. Administrarea  de  stat a transportului auto este  exercitată  de
organul  ramural  al administraţiei publice centrale în interacţiune  cu
organele administraţiei publice locale şi alte organe abilitate.
    Administraţia  publică  locală  a municipiilor în care  se  practică
activitatea  de transportare a călătorilor cu transportul electric, auto
şi  taximetric  elaborează, în conformitate cu legislaţia în vigoare  şi
prezentul  Regulament Regulile transportării călătorilor şi bagajelor cu
transportul municipal în comun pe teritoriul respectiv.
    4. Agenţii economici  pot efectua următoarele tipuri de transport de
călători:
    a) transporturi  de  călători şi bagaje cu autobuze şi microbuze  cu
itinerar pe rute prestabilite;
    b) transporturi neregulate (ocazionale):
    - transporturi în folos public;
    - transporturi în folos propriu;
    - transporturi turistice;
    c) transporturi în regim taxi.
    5. În scopul asigurării dirijării de stat a activităţii de transport
auto, reglementării utilizării transportului auto, sporirii calităţii şi
eficienţei  deservirii  populaţiei, întreprinderilor şi  organizaţiilor,
protecţiei  mediului şi sporirii siguranţei transporturilor de pasageri,
activitatea  de  transport  auto  a persoanelor juridice  şi  fizice  în
Republica Moldova se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    6. Pentru fiecare   mijloc  de  transport,  activitatea  căruia   se
practică  în bază de licenţă, se eliberează "Carnet de activitate pentru
vehicul",   de  către  Î.S.  "Inspectoratul  Transporturilor  Auto".  La
transportarea pasagerilor sînt admise unităţile de transport proiectate,
construite  şi  dotate  corespunzător  de  către  uzinele  specializate.
Reutilarea  unităţilor de transport din automobile mărfare în automobile
destinate  transportului de călători este interzisă. Asemenea automobile
nu sînt admise la transportarea călătorilor.
    7. Noţiuni de bază
    - Călători (pasageri)  -  persoane transportate cu  un  autovehicul,
care nu participă la conducerea acestuia;
    - echipaj al  mijlocului  de transport auto - grup de persoane  care
conduc şi deservesc mijlocul de transport;
    - agent transportator  -  orice persoană fizică sau  juridică,  care
transportă  cu  autovehicule călători, bagaje şi mărfuri  ale  agenţilor
economici  şi  cetăţenilor  ori  execută sau  organizează,  din  proprie
iniţiativă  sau prin înţelegere cu expeditorul de mărfuri  (destinatarul
mărfurilor),   operaţiuni  prevăzute  în  contractul  de  transport   şi
expediţie;
    - autogară (staţie auto) - complex de clădiri incluzînd o clădire cu
sală  de aşteptare, case de bilete şi alte încăperi destinate deservirii
pasagerilor, peroane pentru îmbarcarea-debarcarea pasagerilor, locuri de
parcare pentru transportul auto;
    - autopavilion  -  construcţie  pentru protejarea  de  intemperii  a
pasagerilor şi aşteptarea mijloacelor de transport auto;
    - punct de oprire  - loc special amenajat pe parcurs destinat pentru
îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor;
    - bagaj - obiecte  ale  pasagerilor, transportate separat de  el  în
secţia de bagaje;
    - bagaj de mînă  -  obiecte  ale  pasagerului care se  permit  a  fi
transportate fără plată în salonul autovehiculului;
    - chitanţă (bilet)  de  bagaje  - document care  confirmă  plata  şi
primirea bagajului la transport;
    - bilet - document  care  confirmă plata şi dreptul la călătorie  al
pasagerului,   încheierea   contractului  de  transport  între   agentul
transportator  şi pasager, precum şi existenţa asigurării obligatorii  a
pasagerului;
    - contract -  obligaţie  reciprocă între autogară (staţie  auto)  şi
agentul transportator;
    - rută - parcursul   stabilit  anticipat  al  autovehiculului  între
anumite puncte;
    - cursă - comunicaţie  de  pasageri  pe  o rută aprobată  la  o  oră
stabilită de orar;
    - orar de circulaţie  -  grafic  sau tabel,  conţinînd  date  despre
timpul, locul şi itinerarul efectuării curselor;
    - tarif - generalizare  a  taxelor  de  plată  pentru  transportarea
pasagerilor şi bagajelor;
    - trafaret -  indicator pentru informarea pasagerilor despre rută şi
regimul de parcurs al autobuzului;
    - foaie de parcurs  - document de evidenţă primară cu regim  special
prevăzut cu semne de protecţie, serie şi număr, tapate prin tipografie;
    - diagramă -  document eliberat de autogară sau staţie auto, în care
se indică numărul şi preţul biletelor realizate;
    - autobuz - automobil  destinat,  prin construcţie, transportului  a
mai  mult de 17 persoane (inclusiv conducătorul) şi bagajelor  acestora.
Poate avea unul sau două niveluri (autobuz cu etaj);
    - minibuz (sau  microbuz) - autovehicul, destinat prin  construcţie,
transportării a 10-17 persoane, pe scaune, inclusiv conducătorul auto;
    - autoturism  - autovehicul care, prin construcţie şi echipare, este
destinat transportului de persoane, bagajului şi/sau bunurilor acestora,
şi are maximum 9 locuri (inclusiv conducătorul);
    - licenţă - document  care confirmă dreptul agenţilor transportatori
la activitatea de transport auto;
    - autorizaţie   -   document   care   confirmă   dreptul   agentului
transportator de a deservi ruta indicată;
    - listă de control  - document care confirmă persoanele transportate
pe rute neregulate;
    - listă de evidenţă  a biletelor - document de evidenţă a  biletelor
eliberate   pasagerilor   şi  sumelor  încasate  de   la   transportarea
călătorilor şi a diagramelor pe rutele regulate;
    - transporturi  în folos public - operaţiuni de transport  efectuate
pe baza unui contract (cerere), contra plată, de către un agent economic
în condiţiile respective reglementărilor din transport;
    - transporturi  în  folos  propriu - operaţiuni  de  transport  fără
încasarea  unui tarif sau a echivalentului în natură ori în servicii  al
acestuia;
    - transporturi  turistice - operaţiuni de transport efectuate contra
plată la deservirea unui grup turistic;
    - carnet CFR  -  foaie  de parcurs destinată  pentru  transporturile
ocazionale internaţionale de călători;
    - transporturi  în  regim taxi - operaţiuni de  transport  efectuate
contra plată la deservirea călătorilor cu autoturisme special amenajate.
    8. Clasificarea transporturilor
    După condiţiile  de  lucru  şi ţinerea evidenţei  transporturile  de
pasageri şi bagaje se divizează în:
    - regulate -   îndeplinite  pe  rute  stabilite  anterior,   conform
tarifelor şi periodicităţii stabilite de orar;
    - neregulate  - îndeplinite conform condiţiilor stabilite în fiecare
caz concret în conformitate cu capitolul VI al prezentului Regulament.
    După lungime şi teritoriul parcurs transporturile se divizează în:
    - urbane - transporturi în limitele oraşului sau localităţii;
    - suburbane -   transporturi  între  localităţi,  precum  şi   între
localităţi  şi zonele colectivelor pomicole şi vile, locurile de  odihnă
în masă ce intră în intravilanul oraşului (localităţii) la o distanţă de
pînă la 50 km, inclusiv în limita teritoriului Republicii Moldova;
    - interurbane  - transporturi între localităţile Republicii  Moldova
la o distanţă de peste 50 km;
    - internaţionale  -  transporturi peste hotarele Republicii  Moldova
sau de peste hotare în Republica Moldova.
    După regimul  de efectuare transporturile se divizează în obişnuite,
rapide  -  cu un număr limitat de opriri intermediare şi expres  -  fără
opriri intermediare.

              II. DREPTURI, OBLIGAŢII ŞI RESPONSABILITĂŢI
    9. Pasagerul are dreptul:
    - să procure  biletul  sau documentul de călătorie respectiv  pentru
oricare  rută regulată în modul stabilit. Pasagerului i se poate  refuza
călătoria  în  cazul lipsei locurilor libere, încălcării de către  el  a
ordinii  publice,  tentativei de a transporta bagaje sau bagaje de  mînă
interzise  spre  transportare,  conform nomenclatorului,  greutăţii  sau
gabaritelor;
    - să fie însoţit  de  un copil în vîrstă de pînă la 6 ani  inclusiv,
care  va  călători gratis, dacă el nu ocupă loc aparte de şezut, iar  în
cazul  cînd  este  însoţit de cîţiva copii în vîrstă de pînă  la  6  ani
pentru fiecare copil, în afară de unul transportat gratis, să achite 50%
din  costul total al călătoriei pasagerului matur cu dreptul de a  ocupa
loc  separat pentru şezut. Călătoria copiilor în vîrstă de la 6 pînă  la
10  ani  inclusiv  este achitată în mărime de 50% din costul  deplin  al
călătoriei  pasagerului matur, avînd dreptul a ocupa loc separat  pentru
şezut.  Călătoria  copiilor în vîrstă de peste 10 ani se achită  conform
tarifului deplin;
    - să transporte  cu sine gratis bagajul de mînă în volumul  stabilit
de prezentul Regulament;
    - în cazul sistării  forţate a călătoriei pînă la încheierea ei  din
cauza   bolii  sau  accidentului  să  primească  costul  călătoriei   şi
transportului bagajelor pentru distanţa neparcursă;
    - pînă la plecarea autobuzului în cauză să restituie biletul în casa
de bilete şi să primească suma achitată (inclusiv comisioanele) în cazul
plecării  autobuzului  cu  întîrziere  mai mare decît o  oră,  în  cazul
neacordării  locului indicat pe bilet sau dacă pasagerului i s-a acordat
un  loc în autobuz de clasă mai joasă decît pentru cea care i s-a vîndut
biletul.  Dacă  pasagerul este de acord să călătorească cu autobuzul  de
clasă  mai  joasă, lui i se restituie diferenţa dintre suma achitată  şi
plata  cuvenită  pentru călătoria în aceste condiţii. Dacă este  pus  la
dispoziţie  un  autobuz  (taximetru), călătoria cu care costă  mai  mult
decît a achitat pasagerul, plata suplimentară nu se achită;
    - în cazul întîrzierii  la autobuz în decursul a 3 ore, iar în cazul
întîrzierii din motive de boală sau din cauza accidentului - în decursul
a  72 de ore din momentul plecării autobuzului, să înnoiască documentele
de  călătorie,  achitînd  suplimentar 25% din costul  biletului  sau  să
primească costul călătoriei minus 25% din costul biletului şi comisionul
achitat. Pentru înnoirea biletului de călătorie, în cazul întîrzierii cu
peste  72  ore, pasagerul se adresează cu o cerere în scris către  şeful
autogării  (staţiei auto), anexînd documentele ce confirmă  îmbolnăvirea
sau accidentul;
    - la întoarcerea  biletului în casa de bilete nu mai tîrziu decît cu
2  ore  pînă  la  plecarea autobuzului să  primească  costul  deplin  al
călătoriei  minus comisionul achitat pentru vînzarea preliminară, iar la
întoarcerea  biletului  mai tîrziu de acest termen, însă nu  mai  tîrziu
decît  cu  15 minute pînă la plecarea autobuzului, să  primească  costul
călătoriei minus 15% din costul biletului şi comisionului achitat pentru
vînzarea preliminară a biletului;
    - să transporte  contra  plată conform tarifului stabilit bagaje  în
mărimi  stabilite  de  prezentul Regulament,  animale  (cîini,  pisici),
animale mici şi păsări în cuşti;
    - să declare  valoarea bagajelor predate la transport, achitînd taxa
stabilită;
    - la recuperarea prejudiciului cauzat;
    - să primească  la timpul util informaţia deplină despre  serviciile
de transport, condiţiile şi modul circulaţiei.
    Pasagerul este obligat:
    - să se călăuzească de prezentul Regulament;
    - să procure   bilet   pentru  călătorie  şi  pentru   transportarea
bagajelor în concordanţă cu costul călătoriei, să ocupe locul indicat pe
bilet, să păstreze biletul pînă la sfîrşitul călătoriei şi să-l prezinte
la cererea persoanelor cu drept de control;
    - să sosească  la locul îmbarcării în autobuz nu mai tîrziu decît cu
15 minute pînă la plecarea lui;
    - să urce (coboare) după oprirea mijloacelor de transport doar de pe
platforma  de  îmbarcare, iar în lipsa atarei platforme - de pe  trotuar
sau marginea drumului.
    Dacă aceasta   este  imposibil,  din  partea  părţii  carosabile  cu
condiţia  că  nu  va  periclita  şi nu va  crea  obstacole  pentru  alţi
participanţi la trafic.
    Pasagerul poartă  răspundere conform legislaţiei Republicii  Moldova
şi poate fi expulzat din mijlocul de transport pentru încălcarea ordinii
publice,  nerespectarea  clauzelor  prezentului  Regulament,  precum  şi
pentru   orice   prejudiciu  cauzat  din  vina  lui,   inclusiv   pentru
deteriorarea sau murdărirea autobuzului.
    Pasagerului i se interzice:
    - în timpul deplasării   să   sustragă  atenţia  şoferului   de   la
conducerea mijlocului de transport;
    - să transporte  obiecte ascuţite şi de tăiat, arme de foc fără huse
sau   neambalate,   substanţe  otrăvitoare,  explozive,   toxice,   uşor
inflamabile,  caustice  şi rău mirositoare, precum şi obiecte,  care  ar
putea  murdări  îmbrăcămintea  altor pasageri şi salonul  mijlocului  de
transport  auto,  bagaje  şi bagaje de mînă  voluminoase,  care  creează
obstacole la trecerea pasagerilor;
    - să fumeze şi  să folosească băuturi alcoolice, să se afle în stare
de  ebrietate  şi  îmbrăcăminte  murdară, care  ar  putea  murdări  alţi
pasageri şi banchetele;
    - să creeze obstacole  şi  să activeze mecanismele de deschidere  şi
închidere  a  uşilor,  în  afara cazurilor de  evitare  a  avariilor  şi
accidentelor,   să   deschidă   uşile   pînă  la   oprirea   deplină   a
autovehiculului;
    - să scoată prin ferestrele deschise mîinile şi capul;
    - să folosească  utilajul  de  avariere fără  necesitate,  în  afara
cazurilor excepţionale;
    - să introducă schimbări în bilete şi să le transmită altor persoane;
    - să blocheze  cu bagajele şi bagajele de mînă trecerile şi accesele
la  uşile de intrare şi ieşire ale saloanelor, să transporte bagajul  în
salon şi pe banchetele autobuzelor, care au secţii de bagaje,
    - să urce, să  coboare, să ţină deschise sau să forţeze  deschiderea
uşilor  autovehiculului  de  transport în comun de  persoane  în  timpul
mersului acestuia;
    - să călătorească pe scările tramvaielor, troleibuzelor, autobuzelor
sau  ale altor mijloace de transport ori stînd în picioare în  caroseria
autocamioanelor;
    - în cazul opririi sau staţionării să deschidă uşile autovehiculului
decît după ce s-au asigurat că nu există nici un pericol;
    - se interzice  în mod nejustificat aflarea pe carosabilul  drumului
după coborîrea din autovehicul;
    - să arunce din vehicul obiecte de orice preţ.
    10. Drepturile, obligaţiile si responsabilitatea echipajului
    Echipajul are dreptul:
    - să ceară de la pasageri îndeplinirea obligaţiilor;
    - să nu permită  călătoria  sau  să  dea  jos  la  oprirea  cea  mai
apropiată pasagerul, care a încălcat cerinţele prezentului Regulament şi
obligaţiile  conform contractului de transport sau ca urmare a purtării,
bolii  acestuia şi din alte cauze, care ar putea pune în pericol  restul
pasagerilor;
    - să nu elibereze  bagajul fără o cercetare suplimentară, dacă nu  a
fost confirmată documentar predarea bagajelor;
    - să primească  de  la serviciile de control explicaţii  în  vederea
încălcărilor comise.
    Echipajul este obligat:
    - să se călăuzească    de    prezentul   Regulament,    Regulamentul
circulaţiei   rutiere,  regulile  exploatării  tehnice  a   autobuzului,
instrucţiunea  de funcţie şi să îndeplinească indicaţiile serviciilor de
dispecerat în cazul transporturilor regulate;
    - să dispună  şi  să prezinte pentru control organelor abilitate  cu
funcţii   de  control  documentele  de  înmatriculare  a  mijlocului  de
transport,   legitimaţia  de  şofer,  autorizaţie  legalizată  şi   altă
documentaţie necesară în dependenţă de tipul de transportare;
    - în cazul staţionării  forţate  pînă la încheierea rutei din  cauza
defectelor tehnice, bolii echipajului sau accidentului rutier să asigure
deplasarea călătorilor pînă la punctul destinat sau iniţial;
    - să asigure  cu  stricteţe respectarea  Regulamentului  circulaţiei
rutiere  şi altor acte normative ce reglementează asigurarea securităţii
circulaţiei rutiere la transportarea pasagerilor;
    - să respecte itinerarul şi orarul de circulaţie;
    - să supravegheze   respectarea  de  către  pasageri  a  prezentului
Regulament,  amplasarea bagajelor şi bagajelor de mînă, să primească, să
plaseze şi să elibereze bagajele în punctele de oprire prevăzute de orar;
    - să controleze dispunerea de bilete de călătorie şi transport bagaj
şi conformitatea acestora;
    - să întreţină  mijlocul  de transport în stare tehnică şi  sanitară
cuvenită;
    - să aibă aspect  îngrijit  şi  să menţină curăţenia şi  ordinea  la
locul său de lucru şi în salon;
    - să fie politicos  şi  amabil  cu pasagerii, intransigent  faţă  de
neajunsurile  în  deservirea  pasagerilor şi  neîntîrziat  să  lichideze
aceste neajunsuri;
    - să anunţe denumirea staţiilor şi timpul de staţionare în acestea;
    - să oprească autobuzul la semnalul persoanelor cu drept de control,
să  îndeplinească  indicaţiile  lor şi să acorde  ajutor  la  efectuarea
controlului.
    - să efectueze  la autogări şi staţiile auto îmbarcarea  pasagerilor
cu  bilete, iar pe parcurs să elibereze bilete cu înscrierea în fişa  de
evidenţă  a  biletelor.  Să  elibereze fiecărui  pasager  bilet.  Să  nu
efectueze îmbarcarea călătorilor fără bilete.
    Echipajului i se interzice:
    - plecarea în cursă fără documentaţia de parcurs şi documentele care
acordă dreptul de transportare a pasagerilor;
    - transportarea pasagerilor fără bilete.

Notă: Vezi Rectificarea din Monitorul Oficial nr.11-13
      din 01.02.2001 pag.86

    - să încalce fără motive întemeiate orarul de circulaţie;
    - să înceapă  deplasarea  pînă la închiderea deplină a uşilor şi  să
deschidă pînă la oprirea mijlocului de transport;
    - să transporte  pe  banchetele dinainte ale taximetrelor  copii  în
vîrstă  de  pînă la 12 ani, chiar dacă sînt ţinuţi în braţe de  persoane
majore;
    - să transporte  în salon obiecte neprevăzute de condiţiile tehnice,
piese de schimb şi recipiente cu lichide tehnice;
    - să fumeze în  salon, să folosească aparatajul audio şi video, dacă
pasagerii au obiecţii referitor la aceasta;
    - să transporte   persoane  peste  numărul  locurilor  prevăzute  în
instrucţia uzinei producătoare;
    - îmbarcarea călătorilor în afara opririlor prevăzute de itinerar.
    11. Drepturile,    obligaţiile   şi   responsabilitatea    agenţilor
transportatori.
    Agenţii transportatori au dreptul:
    - să ceară de   la  beneficiari,  inclusiv  pasagerii,   respectarea
clauzelor  Legii  transporturilor, Codului transporturilor auto  şi  ale
prezentului Regulament;
    - să anuleze  cursa  în condiţii, care el nu le-a putut prevedea  şi
evita, necătînd la toate măsurile întreprinse;
    - să fixeze în  documentele asupra bagajelor starea bagajelor sau  a
ambalajului  acestora,  în  cazul divergentelor cu pasagerul  să  refuze
primirea bagajului.
    Agentul transportator este obligat:
    - să se călăuzească de prezentul Regulament;
    - să asigure  prezentarea la timp a autobuzelor în stare tehnică  şi
sanitară  cuvenită,  călătoria  în  siguranţă  şi  confortabilă  conform
contractului de transport şi orarul aprobat;
    - să ia măsuri de preîntîmpinare a avariilor şi accidentelor;
    - să asigure călătoria pasagerilor pînă la punctul terminus al rutei
fără cheltuieli suplimentare pentru aceştia în cazul anulării călătoriei
din cauza defecţiunii tehnice a autovehiculului;
    - să realizeze  măsuri de reducere a acţiunii nocive a transportului
auto asupra sănătăţii oamenilor şi mediului;
    - să încheie  cu  organizaţiile de asigurare contracte de  asigurare
obligatorie a pasagerilor;
    - să asigure  acordarea  primordială a transportului auto în  scopul
lichidării    consecinţelor   calamităţilor   naturale,   catastrofelor,
avariilor şi altor situaţii excepţionale;
    - să respecte   drepturile  cetăţenilor  preconizate  de  legislaţia
Republicii Moldova vizînd călătoria cu înlesniri pe rutele regulate;
    - să îndeplinească  însărcinările  de  stat  în  vederea  asigurării
necesităţilor apărării şi securităţii statului.
    Agentul transportator,  în  conformitate  cu  legislaţia  Republicii
Moldova, poartă răspundere materială pentru:
    - prejudiciul  cauzat  în  urma decesului  sau  vătămării  sănătăţii
oamenilor la folosirea transportului auto;
    - pierderea,  lipsa,  alterarea  sau deteriorarea  bagajului  primit
pentru  transportare, deteriorarea drumurilor şi altor mijloace  tehnice
ce asigură circulaţia;
    - prejudiciul cauzat mediului;
    - să formeze  echipajele  din conducători auto ce posedă permise  de
conducere de categoriile respective, vechime în muncă de cel puţin 3 ani;
    - să organizeze cursuri de reciclare profesională a echipajelor;
    - să asigure  controlul medical (atestarea medical - profesională) a
şoferilor;
    - zilnic să efectueze   examenul   medical  al   conducătorilor   de
transport  şi  controlul tehnic al unităţilor de transport înainte de  a
ieşi pe rută cu înscrierea în registrele respective.

               III. ORGANIZAREA TRANSPORTURILOR REGULATE
    12. Rutele regulate  se  organizează  în baza  analizei  legăturilor
economice  şi  sociale  dintre  localităţi,  luîndu-se  în  consideraţie
deplasările  populaţiei, legătura cu alte tipuri de transport şi  rutele
de transport auto de călători în vigoare.
    13. Organizarea   rutelor  noi,  modificarea  sau  închiderea  celor
existente se efectuează:
    a) a celor urbane  - de către agenţii transportatori, de comun acord
cu organele administraţiei publice locale;
    b) suburbane  -  de către agenţii transportatori, de comun acord  cu
organele  administraţiei  publice locale şi aprobarea de  către  organul
administraţiei publice centrale de ramură;
    c) interurbane - de către organul administraţiei publice centrale de
ramură;
    d) internaţionale   -   de  către  organul  administraţiei   publice
centrale,  de comun acord cu organele de administrare a  transporturilor
auto   ale  altor  state,  în  baza  acordurilor  internaţionale  şi  în
conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
    Transporturile  internaţionale  de pasageri se vor efectua  în  baza
acestui  Regulament,  Convenţiilor  internaţionale,  la  care  Republica
Moldova  este parte, acordurilor internaţionale, legislaţiei ţărilor  de
trecere.   Agenţii  transportatori  la  transporturi  internaţionale  de
pasageri  vor  face  tot  posibilul  de  a  executa  şi  alte  Convenţii
internaţionale în domeniu.
    14. Antrenarea    agenţilor    transportatori   pentru    efectuarea
transporturilor  regulate se va efectua conform Regulamentului dat şi în
baza  Regulamentului  privind modul de atribuire a rutelor  regulate  de
pasageri spre deservire după agenţii transportatori.
    15. Transporturile   regulate   de  pasageri  sînt   organizate   pe
drumurile,   starea   cărora  în  decursul  întregului   an   corespunde
standardelor în vigoare.
    Deschiderea rutelor noi se permite după controlul stării drumurilor,
pe  care  ele trec, în comun cu reprezentanţii  organizaţiilor  rutiere,
poliţiei  rutiere  şi ai agenţilor transportatori interesaţi în  vederea
corespunderii  stării  drumurilor, acceselor la autogări,  staţii  auto,
punctele  de  oprire  şi  drumurilor provizorii  de  ocolire  cerinţelor
siguranţei  circulaţiei  şi  protecţiei transportului  auto.  Totalurile
controlului  se  fixează  într-un  act  respectiv,  în  baza  căruia  se
întocmeşte  paşaportul rutei, indicîndu-se distanţele dintre punctele de
oprire,  condiţiile  rutiere, existenţa serviciilor de  deservire  (SAC,
SDT, parcări, hoteluri), altei informaţii necesare.
    Se stabileşte  viteza  calculată de circulaţie pe fiecare sector  al
rutei,  durata  staţionărilor şi timpul aflării în cursă.  Luîndu-se  în
vedere   cerinţele  populaţiei,  se  stabileşte  cea  mai  raţională  şi
acceptabilă  oră de plecare din punctele iniţiale şi finale ale rutei şi
se întocmeşte orarul de circulaţie şi tabelul costului călătoriei.
    16. De dreptul de a închide provizoriu ruta, inclusiv în tranzit, în
cazul    condiţiilor   rutiere   şi   meteorologice   nefavorabile   sau
cataclismelor  dispune şeful autogării, staţiei auto si poliţia rutieră.
Despre aceasta este informat imediat organul respectiv al administraţiei
publice  locale,  autogările şi staţiile auto plasate pe  traseul  rutei
provizoriu  închise,  agenţii  transportatori antrenaţi,  iar  în  cazul
închiderii  rutelor interurbane şi internaţionale - suplimentar  organul
administraţiei    publice   centrale   de   specialitate   în   domeniul
transporturilor.  În  cazul  stării  nesatisfăcătoare a  drumului  -  de
asemenea şi organizaţia rutieră, de competenţa căreia el este.
    17. Informaţia   privind  deschiderea,  închiderea  sau  modificarea
rutelor  de  pasageri  se prezintă autogărilor şi staţiilor auto  cu  10
zile, iar în punctele de oprire - în ajunul modificării rutei. Referitor
la  rutele  urbane  şi  suburbane informaţia este  comunicată  de  către
organele administraţiei publice locale prin intermediul presei locale.
    18. În scopul  deservirii  calitative şi eficiente a pasagerilor  pe
rutele  suburbane, interurbane şi internaţionale organele administraţiei
publice  locale atrag mijloace bugetare, extrabugetare şi private pentru
construcţia,  dotarea  şi susţinerea activităţii autogărilor,  staţiilor
auto şi punctelor de oprire.
    Autogările şi  staţiile  auto trebuie să aibă case de bilete şi,  în
dependenţă  de  volumul  şi  caracterul  transporturilor,  -  camere  de
păstrare a bagajelor şi bagajelor de mînă, săli de aşteptare, camere ale
mamei  şi  copilului, bufete şi restaurante, încăperi pentru  deservirea
sanitaro-igienică   a  pasagerilor,  precum  şi  camere  pentru   odihna
şoferilor  şi  taxatorilor, încăperi de serviciu pentru persoanele  care
nemijlocit deservesc pasagerii. Amplasarea autogărilor şi staţiilor auto
în   oraşe  şi  localităţi  trebuie  să  asigure  deservirea  comodă   a
pasagerilor.
    Pe teritoriul  învecinat  cu autogările şi staţiile auto trebuie  să
fie peroane pentru trecerea pasagerilor pînă la transportul auto, dotate
cu  indicatoare  şi îngrădite, precum şi de parcări  pentru  transportul
auto.
    La autogări şi  staţii  auto se expun pentru informarea  pasagerilor
orarul  de  circulaţie a autobuzelor pe toate rutele, tabelele  costului
călătoriei pasagerilor şi transportării bagajelor, schemele planificării
saloanelor autobuzelor de tipurile principale folosite, clauzele de bază
ale  Regulamentelor,  precum  şi  anunţuri despre  timpul  începerii  şi
încheierii  lucrului  caselor  de  bilete,  indicatoarele  ieşirii  spre
îmbarcare, numerele platformelor cu indicatoarele denumirilor rutelor şi
timpului de plecare.
    Punctele de oprire se dotează, în măsura posibilităţilor, cu case de
bilete, autopavilioane şi locuri acoperite pentru aşteptarea pasagerilor
şi  se  înzestrează cu indicatoarele intervalelor de timp de  circulaţie
sau orare. Orarul sosirii şi plecării se expune în cazul intervalelor de
circulaţie de peste 20 minute.
    Locurile de amplasare  a  punctelor  de oprire  sînt  coordonate  cu
organele locale şi poliţia rutieră.
    Pentru staţionarea  taximetrelor  în oraşe şi localităţi  primăriile
organizează parcări speciale amenajate.
    Reparaţia şi  întreţinerea punctelor de oprire şi parcărilor  pentru
taximetre  în  oraşe  şi  localităţi  se  execută  de  către  primăriile
respective.
    19. Transportul auto se prezintă pentru îmbarcare: cu 25 minute pînă
la  plecarea autobuzelor care au secţii de bagaje, cu 15 minute pînă  la
plecarea  autobuzelor  de tip obişnuit (fără secţie de bagaje  în  afara
salonului).
    20. Transportul  de pasageri pe rutele interurbane şi internaţionale
se  efectuează  după  numărul  de  locuri de  şezut  stabilit  de  uzina
producătoare  a transportului auto, luîndu-se în vedere restricţiile  şi
completările  stipulate în Regulamentul circulaţiei rutiere, şi de către
organul administraţiei publice centrale de ramură.
    În autobuzele care circulă pe rutele urbane şi suburbane locurile pe
scaune nu se numerotează, iar transportarea călătorilor se efectuează în
conformitate  cu  capacitatea  nominală  a  autobuzului  (microbuzului),
conform paşaportului uzinei producătoare.
    21. Îmbarcarea   pasagerilor  în  autobuze  pentru  rute  urbane  şi
suburbane  se  efectuează conform rîndului prin uşa din urmă, ieşirea  -
prin uşa din faţă.
    Dacă autobuzul  are  trei  sau  patru  uşi, prin  uşa  din  faţă  se
efectuează  doar ieşirea pasagerilor, prin cea din urmă - doar  urcarea,
iar prin uşa din mijloc - urcarea şi coborîrea pasagerilor.
    Dacă autobuzul  are  o  singură  uşă, intrarea  se  efectuează  după
coborîrea pasagerilor din autobuz.
    Prin uşa din  faţă a autobuzului au dreptul la îmbarcare:  pasagerii
cu  copii  de vîrstă preşcolară, femeile gravide, persoanele  de  vîrstă
înaintată,  invalizii  cu  semne vizibile de  invaliditate,  copiii  din
clasele primare, persoanele care efectuează controlul.
    Pentru pasagerii  cu  copii de vîrstă preşcolară,  femeile  gravide,
invalizii  şi cetăţenii de vîrstă înaintată sînt rezervate primele patru
locuri  din  partea  stîngă.  Aceste locuri trebuie să  fie  marcate  cu
indicatoare,   conţinînd  inscripţia  "Pentru  pasagerii  cu  copii   şi
invalizi". Alţi pasageri, care au ocupat aceste locuri, sînt obligaţi să
le elibereze pentru cetăţenii menţionaţi.
    Intrarea pasagerilor în autobuz şi ieşirea din el se efectuează după
oprirea deplină a autobuzului.
    Se interzice   îmbarcarea  şi  debarcarea  pasagerilor  în  punctele
neprevăzute în orar şi interzise de Regulamentul circulaţiei rutiere.
    22. Pentru efectuarea    transporturilor    de   pasageri    agenţii
transportatori  trebuie  să folosească material rulant în stare  tehnică
bună,  care  corespunde  cerinţelor  documentaţiei  normativ-tehnice  şi
Regulamentului circulaţiei rutiere. Mijloacele de transport auto înainte
de ieşirea în cursă trebuie să fie examinate minuţios şi spălate bine.
    În salon trebuie să fie indicatorul cu numele şi prenumele membrilor
echipajului,   trusa  medicală,  mijloace  antiincendiare,  perdele   la
ferestre,  huse  şi rezemătoare pentru cap la banchetele moi, precum  şi
extrasul din dispoziţiile principale ale prezentului Regulament.
    Autobuzele trebuie  să  aibă  pe parbrize indicatoare  cu  denumirea
punctelor  iniţial şi final ale rutei şi laterale cu indicarea punctelor
iniţial,  final  şi  a punctelor intermediare  principale  pe  parcursul
autobuzului. Pe rutele urbane şi suburbane suplimentar se indică numărul
rutei.
    Controlul asupra  dotării  depline a autobuzelor se pune în  sarcina
lucrătorilor  autogărilor şi staţiilor auto, dispecerilor de  circulaţie
de  la  dispeceratele  liniare.  Transportul  auto  care  nu  corespunde
cerinţelor principale de dotare sînt întoarse în parc cu întocmirea unui
act respectiv.
    23. Echipajul  mijlocului  de transport auto trebuie să dispună  de:
foaie  de  parcurs,  fişă  de evidenţă  a  biletelor,  tabelul  costului
călătoriei, orarul deplasării, schema rutei, carnet de activitate pentru
vehicul,  permis de execuţie pentru rută, precum şi o rezervă de  bilete
de  călătorie  pentru a fi eliberate pasagerilor în punctele de  oprire,
unde nu sînt case de bilete.
                  IV. ORGANIZAREA VÎNZĂRII BILETELOR
    24. Documente   pentru  dreptul  de  călătorie  a  pasagerilor  sînt
biletele   de  forma  stabilită.  Forma  biletelor,  modul  vînzării  şi
folosirea  lor,  termenul  lor  de valabilitate se  stabilesc  de  către
organul  administraţiei  publice centrale de ramură. Biletul trebuie  să
conţină datele principale: denumirea autogării (staţiei auto) de plecare
şi  de  destinaţie;  numărul biletului scris  prin  metoda  tipografică,
costul  biletului,  data  eliberării biletului, data  şi  ora  plecării,
numărul locului, locul eliberării.
    Vînzarea biletelor se fixează în fişa de evidenţă a biletelor.
    25. Pentru călătoria  cu autobuzul pasagerul este obligat să procure
biletul  de  călătorie, iar pentru transportarea bagajelor - biletul  de
bagaje, achitînd costul conform tarifelor în vigoare.
    Biletul de călătorie  este  valabil doar pentru autobuzul de  cursa,
numărul căreia şi data plecării sînt indicate pe el.
    Biletele fără   indicarea   staţiei  de  destinaţie,  cu   denumirea
autogării  sau  staţiei  auto indicate eronat sau cu corectări  şi  alte
incorectitudini se consideră nevalabile.
    În cazul pierderii  biletului  duplicatul nu se  eliberează,  costul
biletului  nu se restituie, pretenţiile nu se primesc, pasagerului nu  i
se   permite   călătoria.  Pe  rutele  interurbane  şi   internaţionale,
pasagerului, care a pierdut biletul, i se permite călătoria, dacă numele
lui  fixat în borderoul de casă este confirmat prin documente ce  atestă
identitatea.
    26. Pentru călătoria pasagerilor şi transportarea bagajelor vînzarea
biletelor  se efectuează de către casele autogărilor, staţiilor auto  şi
punctelor  de oprire, iar în punctele de oprire, unde vînzarea de casă a
biletelor nu este organizată - de către şoferii autobuzelor.
    În autobuzele  de  rută  urbană  cu tarif  unic  se  poate  practica
autotaxarea.  Călătorul  achită taxa pentru călătorie  şi  transportarea
bagajului prin compostarea tichetelor respective.
    În autobuzele  de  rută urbană sau suburbană care sînt deservite  de
taxatori,   călătorul   achită  călătoria  şi  transportarea   bagajului
nemijlocit  la  taxator cu eliberarea biletelor respective. În cazul  în
care   taxatorul   lipseşte,  achitarea  se  efectuează  nemijlocit   la
conducătorul autovehiculului.
    Transportarea călătorilor pe rutele urbane se organizează în baza:
    - abonamentelor lunare;
    - abonamentelor lunare pentru elevi şi studenţi;
    - legitimaţiilor  unor  categorii  de pasageri care  beneficiază  de
facilităţi conform legislaţiei.
    În dependenţă  de volumul şi caracterul fluxului de pasageri  casele
de  vînzare a biletelor se deschid pentru anumite direcţii şi tipuri  de
transporturi.
    În transportul   de  călători  cu  autobuzele  de  rută  urbană  sau
suburbană  poate  fi  prevăzută călătoria în bază  de  abonament  lunar,
semilunar,  nelimitat,  pot fi prevăzute călătorii limitate în  decursul
zilei şi săptămînii pe anumite direcţii etc.
    27. Lucrul caselor de bilete trebuie să fie organizat în aşa mod, ca
să  fie  asigurată  primirea  rapidă de către pasageri  a  biletelor  de
călătorie,  excluzîndu-se posibilitatea expedierii autobuzelor cu locuri
libere în cazul existenţei pasagerilor.
    Vînzarea biletelor se efectuează:
    a) de către casele  vînzării preliminare cu 10 zile pînă la  plecare
şi se încheie la ora 17.00 în ajunul zilei plecării.
    Vînzarea preliminară  a biletelor este organizată de administraţiile
autogărilor  (staţiilor auto). Casele vînzării preliminare (inclusiv  cu
furnizarea  la  domiciliu) efectuează vînzarea biletelor nu mai mult  de
75%  din locurile în autobuze, 25% din locuri pentru fiecare cursă  sînt
rezervate pentru vînzarea curentă.
    Pentru vînzarea preliminară şi furnizarea la domiciliu se percepe un
comision   în  mărimile  stabilite  de  tarifele  pentru  călătoria   cu
autobuzele;
    b) de către casele   vînzării  curente  ale  punctelor  iniţiale  de
plecare în ziua plecării autobuzului;
    c) la autogările  (staţiile  auto) din momentul sosirii  autobuzului
sau primirii informaţiei despre existenţa locurilor libere în autobuz.
    Casele de bilete ale autogărilor (staţiilor auto) trebuie să lucreze
într-un   regim,  care  permite  pasagerilor  la  timp  să   întocmească
documentele de călătorie.
    Casele de bilete  ale autogărilor şi staţiilor auto încheie vînzarea
biletelor:  în punctele iniţiale ale rutei cu 5 minute pînă la  plecare;
în punctele intermediare nemijlocit înainte de plecarea autobuzului.
    28. Casele autogărilor  şi  staţiilor auto trebuie să fie dotate  cu
indicatoare,  care  să  conţină:  numărul  casei,  timpul  începerii  şi
încheierii  lucrului  casei, numele şi prenumele casierului,  precum  şi
denumirea  punctelor  de  destinaţie  sau rutelor pentru  care  se  vînd
biletele.
    Pe fiecare casă,  care realizează bilete în oricare direcţie, pentru
informarea  pasagerilor se afişează înştiinţarea "Bilete se vînd  pentru
toate direcţiile".
    29. Biletele  pentru  călătoria cu autobuze se vînd contra  numerar,
iar  în  unele cazuri la prezentarea documentelor corespunzătoare,  prin
transfer.
    Vînzarea biletelor  de  către case se efectuează  conform  rîndului.
Dreptul de procurare a biletelor în afara rîndului se acordă pasagerilor
în concordanţă cu legislaţia în vigoare.
    30. Vînzarea   biletelor  pentru  călătoria  cu  autobuze  pe   rute
interurbane  se efectuează conform numărului de locuri pentru şezut.  La
deservirea  rutelor  interurbane  de  către 2  şoferi  locul  nr.3  este
rezervat  pentru odihna şoferului al doilea. Pasagerii sînt obligaţi  să
ocupe locurile, numerele cărora sînt indicate pe bilete.
    Se permite vînzarea biletelor şi transportarea pasagerilor pe rutele
suburbane  cu  lungimea de pînă la 50 km conform  capacităţii  nominale,
stabilite  de  uzina producătoare. Pe rutele interurbane cu lungimea  de
peste 50 km biletele se realizează numai conform locurilor pe banchete.
    31. Casierul are dreptul să refuze vînzarea biletelor în următoarele
cazuri:
    a) dacă nu sînt locuri libere în autobuz;
    b) dacă pasagerul   se  află  în  stare  de  ebrietate  sau   bolnav
într-atît, că poate să tulbure liniştea altor pasageri;
    c) dacă conţinutul  bagajului sau bagajului de mînă este interzis de
a fi transportat conform nomenclatorului, greutăţii sau gabaritelor.
    32. Călătoria  conform  tarifelor preferenţiale a unor categorii  de
pasageri,  enumerate  în anexa la prezentul Regulament, se permite  doar
persoanelor care beneficiază de acest drept în concordanţă cu legislaţia
şi  hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, la prezentarea de către ei
a documentelor respective care atestă acest drept.

         V. ORGANIZAREA TRANSPORTĂRII ŞI PĂSTRĂRII BAGAJELOR
                         ŞI BAGAJELOR DE MÎNĂ
    33. Transportarea bagajului şi bagajului de mînă.
    Pasagerul are  dreptul  să  transporte în autobuz  bagaje,  achitînd
costul transportării conform tarifelor stabilite. La transport se admite
bagajul cu gabarite în limita 60x40x20 - 100x50x30 cm şi cu greutatea nu
mai mare de 60 kg.
    Bagajul se transportă  în secţia de bagaje, iar în lipsa secţiei  de
bagaje  -  în  salonul autobuzului, norma pentru un  pasager  fiind:  în
autobuze fără secţie de bagaje - un loc; în autobuze cu secţie de bagaje
- 2 locuri.
    Pentru transportarea bagajului de mînă (obiecte cu greutatea pînă la
30  kg) cu gabarite nu mai mari de 60x40x20 cm, care nu incomodează alţi
pasageri, plata nu se percepe.
    Pentru transportarea  bagajului  cu mărimea de peste 60x40x20 cm  în
autobuze  de  rută suburbană şi interurbană pasagerul procură  bilet  de
bagaje de forma stabilită.
    Biletul de bagaje  poate  fi  procurat la casele de  bilete  sau  la
controlorul  care dirijează îmbarcarea, iar în lipsa caselor - la  şofer
sau taxator.
    În autobuzele  de  rută  urbană  cu tarif  unic  autotaxarea  pentru
transportarea  unui loc de bagaj călătorul o efectuează prin compostarea
unui tichet.
    La predarea bagajului  în secţia de bagaje a autobuzului pasagerului
i  se  eliberează  un jeton cu număr  (etichetă),  duplicatul  (cotorul)
căruia  se  fixează  de  bagaj. În punctul de  destinaţie  bagajul  este
eliberat  pasagerului  la  prezentarea jetonului cu  număr  (etichetei).
Jetoanele   cu  număr  (etichetele)  sînt  fabricate  de  către  agenţii
transportatori de sine stătător şi se eliberează echipajului autobuzului
spre decontare.
    În autobuze fără  secţie de bagaje locul pentru bagaj este  stabilit
nemijlocit  de către şofer în aşa mod, ca să fie asigurată trecerea fără
obstacole a pasagerilor prin uşile de intrare şi ieşire.
    Pe unele rute  bagajul  poate fi transportat separat de  pasager  cu
automobile  de bagaje. În acest caz pasagerului i se eliberează chitanţa
de bagaje ca confirmare a primirii bagajului.
    Pasagerul are  dreptul la predarea bagajului la transport să declare
valoarea  lui, achitînd taxa stabilită. Valoarea declarată nu trebuie să
depăşească costul real al bagajului.
    În caz că valoarea   bagajului  declarată  de  pasager  este   mare,
transportatorul  are  dreptul  să ceară de la pasager  prezentarea  spre
examinare  a  conţinutului bagajelor şi, dacă în flagrant nu  corespunde
suma  valorii declarate şi conţinutul bagajului, să stabilească valoarea
reală sau să refuze primirea bagajului cu valoare declarată.
    Bagajele primite  la  transport  separat de pasager trebuie  să  fie
transportate pînă la punctul de destinaţie nu mai tîrziu de ziua sosirii
pasagerului în acest punct conform orarului.
    Bagajele se eliberează   în   punctul  destinaţiei   prezentatorului
chitanţei de bagaje sau jetonului cu număr (etichetei).
    Dacă chitanţa  de  bagaje sau jetonul cu număr (eticheta) nu a  fost
prezentată,  transportatorul  eliberează  bagajul doar  cu  condiţia  că
pretendentul va dovedi dreptul său asupra bagajului.
    Dacă dovezile  prezentate nu sînt suficiente, transportatorul  poate
cere un gaj, care se restituie după expirarea unui an din ziua depunerii
bagajului, sau la prezentarea dovezilor exhaustive.
    Bagajul nerevendicat la sosirea mijlocului de transport, independent
de  faptul  că a fost eliberată asupra lui sau nu chitanţa,  jetonul  cu
număr   (eticheta),   se  transmite  pentru  păstrare  responsabilă   şi
transportatorul îl păstrează pe seama pasagerului.
    Agentul transportator  poate  să  încredinţeze  păstrarea  bagajului
persoanei  terţe,  în  acest  caz persoana în cauză  are  dreptul  la  o
recompensă.
    De integritatea  bagajului  şi  bagajului de  mînă,  transportat  de
pasager în salonul autobuzului, poartă răspundere însuşi pasagerul.
    Responsabilitatea  în  mărimea  stabilită  de  prezentul  Regulament
pentru  integritatea  bagajelor  transportate în secţia  de  bagaje  din
momentul  primirii la transport pînă în momentul eliberării lor este  pe
seama  întreprinderii  auto,  căreia îi aparţine mijlocul  de  transport
auto, dacă altele nu sînt prevăzute de contract.
    34. Păstrarea bagajelor şi bagajelor de mînă
    Păstrarea bagajului  şi bagajului de mînă se efectuează în  camerele
de  păstrare  ale  autogărilor  sau staţiilor auto,  unde  acestea  sînt
organizate.  Orele  de lucru ale camerelor de păstrare se  stabilesc  în
dependenţă de orarul circulaţiei, precum şi condiţiile locale.
    Camerele de păstrare  primesc  de la pasageri obiecte  la  păstrare,
independent  de  faptul,  dacă  aceştia dispun sau nu  de  documente  de
călătorie.
    La păstrare nu  sînt primite: substanţe uşor inflamabile, explozive,
otrăvitoare,  caustice,  rău  mirositoare,  arme de  foc,  obiecte  care
murdăresc camera de păstrare şi obiectele ce se află în ea.
    Pasagerul are  dreptul la predarea în camera de păstrare să  declare
valoarea  totală sau a unor obiecte (locuri). Pentru declararea  valorii
obiectelor  predate  în camera de păstrare se percepe o taxă în  mărimea
stabilită.
    În caz că costul  obiectelor  predate provoacă dubii,  administraţia
autogării  sau  staţiei  auto  are dreptul  să  ceară  prezentarea  spre
examinare  a conţinutului bagajului întru stabilirea costului lui  real.
În  cazul  refuzului pasagerului de a prezenta bagajul  sau  neacordului
pasagerului  în  vederea  evaluării  costului  lui  real,  obiectele  la
păstrare nu se primesc.
    În camera de  păstrare se primesc obiectele în ambalaj sau  obiecte,
pentru păstrarea cărora ambalajul nu este necesar.
    Plata pentru  păstrarea  obiectelor predate camerei de  păstrare  se
percepe  conform  tarifelor  în  vigoare. La predarea  spre  păstrare  a
obiectelor  legate  plata se percepe pentru fiecare loc aparte. O  parte
din zi se consideră zi completă.
    Obiectele se primesc în camera de păstrare pentru o perioadă de pînă
la  30 zile. Obiectele nerevendicate în decursul a 30 zile urmează a  fi
transmise  organizaţiilor  comerciale  locale pentru a fi  realizate  în
modul stabilit.
    La prezentarea   chitanţei  de  bagaje  sau  a  jetonului  cu  număr
(etichetei)  asupra  obiectelor  nerevendicate în termen de 6  luni  din
momentul  realizării  bagajului pasagerul are dreptul să primească  suma
achitată   agentului   transportator  pentru   obiectele   nerevendicate
transmise   organizaţiilor  comerciale,  minus  sumele  care  îi   revin
agentului transportator.
    Păstrarea bagajelor  de  mînă  poate fi organizată  de  asemenea  în
camerele  de  păstrare  automate. Modul păstrării  şi  responsabilitatea
părţilor  sînt  stabilite  de instrucţiunea cu  privire  la  exploatarea
camerelor de păstrare automate.
    35. Operaţiunile cu obiectele uitate şi găsite
    Asupra obiectelor,  documentelor  sau banilor  găsiţi  administraţia
autogării  (staţiei  auto)  întocmeşte un act în 3  exemplare,  care  se
înregistrează într-un registru separat.
    Obiectele, documentele  sau  banii  uitaţi de pasageri  şoferul  sau
taxatorul le transmite conform actului administraţiei autogării, staţiei
auto  sau punctului de oprire, iar la sfîrşitul lucrului un exemplar  al
actului este transmis administraţiei întreprinderii sale.
    Conform actului  obiectele  se transmit camerei de păstrare  sau  la
depozit, documentele - organelor de poliţie, banii - în contabilitate.
    Administraţia  autogării, staţiei auto sau punctului de oprire  este
obligată  să anunţe despre obiectele găsite prin reţeaua de  radioficare
şi  să  expună  la  un  loc vizibil un anunţ, în  care  se  indică  unde
persoanele se pot adresa pentru a le primi.
    Eliberarea obiectelor  găsite se efectuează conform cererii în scris
a  pasagerului, sub semnătură, indicînd dovezile apartenenţei obiectelor
în  cauză.  Cheltuielile  ce ţin de expedierea şi  păstrarea  obiectelor
găsite  sînt suportate de posesorul obiectelor. Obiectele găsite, costul
cărora  este  mai  mic decît costul păstrării, sînt  eliberate  în  baza
permisiunii  în scris a şefului autogării, staţiei auto sau punctului de
oprire.
    Obiectele găsite  se  păstrează timp de 15 zile, apoi se  realizează
prin reţeaua comercială locală în modul stabilit.
    36. Responsabilitatea pentru bagajul pierdut sau lipsă
    Agenţii transportatori,   autogările   şi   staţiile   auto   poartă
răspundere materială pentru pierderea, vătămarea sau deteriorarea, lipsa
obiectelor predate camerei de păstrare sau primite la transport, dacă nu
vor dovedi, că aceasta a avut loc nu din vina lor.
    Pentru pierderea  şi  lipsa obiectelor predate camerei  de  păstrare
agentul  transportator  sau  autogara, staţia  auto  poartă  răspundere,
respectiv, în următoarea mărime:
    a) pentru bagajele   primite  la  transport  sau  obiectele  predate
camerei   de  păstrare  cu  valoarea  declarată  -  în  mărimea  valorii
declarate,  dacă  nu va fi demonstrat, că ea este mai mică decît  costul
real;
    b) pentru bagajul  primit la transport fără valoarea declarată -  în
mărime  de  0,1  salarii minime pentru un kg de  greutate  a  bagajului,
indicată  în  chitanţa de bagaje sau jetonul cu număr  (etichetă).  Dacă
greutatea bagajului nu este indicată, în calcul se iau 50 kg;
    c) pentru obiectele   predate  camerei  de  păstrare  fără   valoare
declarată  -  în  mărime  de 0,2 salarii minime pentru  un  kilogram  de
greutate indicată în chitanţă;
    d) pentru deteriorarea  sau vătămarea obiectelor autogara sau staţia
auto achită suma, cu care s-a redus costul.
    Pentru transportarea cu întîrziere a bagajelor agentul transportator
achită  o amendă în mărime de 10% din plata de transport pentru  fiecare
zi,  considerînd ziua necompletă ca zi întreagă, însă nu mai mult de 50%
din plata de transport.
    Pasagerul este  în  drept să considere bagajul pierdut şi  să  ceară
compensarea  costului  lui,  dacă  bagajul  nu va  sosi  în  punctul  de
destinaţie   în  decursul  a  10  zile  după  încheierea  termenului  de
transportare a bagajului.
    Dacă bagajul,    pentru   pierderea   sau   lipsa   căruia   agentul
transportator  a  achitat  recompensa cuvenită, va  fi  ulterior  găsit,
pasagerul  este  în drept să ceară eliberarea acestui bagaj,  restituind
recompensa primită pentru pierderea sau lipsa acestuia.
    În cazul pierderii  sau deteriorării bagajului transportat din  vina
agentului transportator la cererea pasagerului se întocmeşte un act în 3
exemplare  şi se semnează de şofer şi pasager. Un exemplar al actului se
transmite pasagerului.

              VI. ORGANIZAREA TRANSPORTURILOR NEREGULATE
    37. Transporturi neregulate (ocazionale) de călători în folos public
    Transporturi  neregulate (ocazionale) de călători în folos public se
efectueză  pe bază de contract (cerere) stabilit în fiecare caz concret,
contra  plată, dintre un agent transportator şi o persoană juridică  sau
fizică în condiţiile respectării reglementărilor date.
    Echipajul mijlocului   de  transport  auto,  în  timpul   efectuării
transporturilor trebuie să dispună de:
    - foaia de parcurs;
    - carnet de corespundere pentru vehicul;
    - lista de control   în   care   vor   fi   înregistraţi   călătorii
transportaţi,  înregistrată la gara auto sau alt organ abilitat, într-un
registru  special  cu  minimum 12 ore înainte de  efectuarea  cursei  şi
legalizat prin aplicarea ştampilei organului abilitat;
    - documentele  de  plată ce confirmă achitarea serviciilor de  către
beneficiar.
    Suplimentar pentru efectuarea rutelor internaţionale:
    - CFP (carnet foae de pasaj);
    - autorizaţii  conform cerinţelor acordurilor internaţionale (în caz
dacă sînt prevăzute de contractele bilaterale).
    Tarifele la efectuarea transporturilor neregulate în folos public se
stabilesc  pe  baza  contractului, dar nu mai  mici  de  tarifele-minime
pentru un pasager/kilometru aprobate conform legislaţiei.
    38. Transporturi neregulate (ocazionale) de călători în folos propriu
    Transporturile  neregulate (ocazionale) de călători în folos propriu
se efectuează în următoarele condiţii:
    - foloseşte vehicule deţinute în proprietate sau arendate, care sînt
conduse de către angajaţi ai agentului transportator;
    - este o activitate  accesorie sau auxiliară a celorlalte activităţi
ale întreprinderii;
    - persoanele  transportate sînt angajaţii întreprinderii sau membrii
de familie ai acestora, scopul transportului fiind deplasarea în interes
de serviciu sau social.
    Echipajul mijlocului   de   transport  auto  în  timpul   efectuării
transporturilor trebuie să dispună de:
    - foaia de parcurs;
    - carnet de corespundere pentru vehicul;
    - lista de control  în care vor înregistraţi călătorii  transportaţi
şi  care  trebue  să  fie  semnată  de  conducătorul  întreprinderii  şi
legalizată prin aplicarea ştampilei.
    În cazul cînd aceeaşi grupă de călători este transportată pe aceeaşi
rută  o  perioadă mai îndelungată se permite îndeplinirea unei liste  de
control  pe această perioadă cu indicarea punctelor iniţial şi  terminus
ale rutei.
    Persoanele care vor fi transportate cu mijlocul de transport trebuie
să  posede legitimaţii de serviciu şi să corespundă statelor de angajaţi
ai întreprinderii.
    Suplimentar pentru îndeplinirea rutelor neregulate internaţionale în
folos propriu:
    - CFP;
    - autorizaţii  conform cerinţelor acordurilor internaţionale (în caz
dacă sînt prevăzute de contractele bilaterale).
    39. Transporturi turistice
    Transporturile  turistice se efectuează în condiţiile deplasării  în
scopuri turistice a unui grup de persoane.
    Echipajul mijlocului   de   transport  auto  în  timpul   efectuării
transporturilor trebuie să dispună de:
    - foaia de parcurs;
    - carnet corespundere pentru vehicul;
    - lista de control   în   care   vor   fi   înregistraţi   călătorii
transportaţi,  semnată de conducătorul întreprinderii şi legalizată prin
aplicarea ştampilei.
    Suplimentar pentru  îndeplinirea  rutelor neregulate  internaţionale
turistice:
    - CFP;
    - autorizaţii  conform cerinţelor acordurilor internaţionale (în caz
dacă sînt prevăzute de contractele bilaterale).
    Persoanele care vor fi transportate cu mijlocul de transport trebuie
să posede documente de identificare corespunzător înscrierilor din lista
de control.
    Tarifele la efectuarea  transporturilor  turistice se  stabilesc  pe
bază  contractuală,  dar  nu  mai  mici  de  tarifele-minime  pentru  un
pasager/kilometru aprobate conform legislaţiei.
    40. Listele de control
    Listele de control de forma stabilită se eliberează de către organul
abilitat  de către Ministerul Transporturillor şi Comunicaţiilor şi sînt
documente  de evidenţă strictă, se întocmesc pentru fiecare cursă aparte
cu  completarea datelor necesare. După efectuarea transportului,  lunar,
listele  de  control  trebuie restituite organului care  le-a  eliberat.
Listele  de  control  în  copii sau în  formă  liberă,  fără  ştampilele
agentului  transportator  şi organului care le-a eliberat, se  consideră
nevalabile.

                    VII. TRANSPORTURI CU TAXIMETRE
    Autoturismele  pot fi folosite în scopuri comerciale în calitate  de
taximetre    pentru   deservirea   atît   a   populaţiei,   cît   şi   a
întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor.
    Agentul transportator,  care  efectuează transporturi cu  taximetre,
trebuie  să  dispună  de licenţa pentru genul de  activitate  în  cauză,
eliberată de organele abilitate.
    La transporturi  cu  taximetre sînt admise persoane, care dispun  de
permis  de  conducere de categoria "B" sau "D" şi au atins vîsta  de  21
ani. Nu li se permite practicarea acestui gen de activitate cetăţenilor,
care  conduc autovehicule cu dirijare manuală şi au certificate medicale
cu termen de valabilitate limitat.
    După condiţiile  de  transportare taximetrele se divizează  în  două
tipuri:
    a) taximetre  de  uz  individual - care efectuează  transporturi  la
solicitarea beneficiarului, folosind aparatele de taxat;
    b) taximetre  cu itinerar - care efectuează transporturi pe rută  şi
conform orarului aprobat, utilizînd biletele.
    Taximetrele de uz individual trebuie să aibă:
    - pe caroserie  -  felinar distinctiv, care luminează în  timpul  de
noapte,  pe fondul oranj al căruia este aplicat simbolul taximetrelor  -
eşichierul,  totodată trebuie să fie prevăzută deconectarea  felinarului
în cazul cînd taximetrul este ocupat de pasageri;
    - în salon -  aparatul de taxat şi indicatorul cu numele  şoferului,
numerele  de  telefon ale agentului transportator, timpului de lucru  al
taximetrului, tariful şi modul achitării călătoriei;
    - la şofer -  licenţa,  chitanţa  de  încasare  a  plăţii  de  forma
stabilită.
    Se prevede şi  aplicarea  pe  uşile din faţă, portbagaj şi  capot  a
simbolului  transporturilor  cu taximetre (eşichier), iar pe  uşile  din
faţă - a emblemei agentului transportator şi denumirii oraşului, în care
el este dislocat.
    Taximetrele cu itinerar trebuie să aibă:
    - în faţă, pe  partea laterală şi din spate - indicatorul  numărului
rutei cu iluminare în timp de noapte;
    - pe indicatorul  lateral, în afară de numărul rutei, trebuie să fie
indicată denumirea punctelor iniţial, final şi intermediare principale;
    - în faţă - semnal  luminescent de control de culoare verde, care se
aprinde, dacă în taximetrul cu itinerar sînt locuri libere;
    - în salon -  extras din prezentul Regulament cu indicarea  costului
călătoriei,  numerelor  de telefon ale agentului transportator,  numelui
şoferului, timpului de lucru şi orarului de circulaţie;
    - la şofer -  licenţa, autorizaţia de deservire a rutei, bilete  sau
tichete de forma stabilită.
    Se prevede şi  aplicarea în faţă, pe partea laterală şi în spate  pe
caroseria  taximetrului  cu  itinerar a  simbolului  transporturilor  cu
taximetre (eşichier).
    Se interzice deplasarea transportului auto cu felinarele distinctive
stabilite  şi  simbolica  transporturilor cu taximetre dacă  şoferul  nu
dispune  de  documentaţia  de  licenţă pentru dreptul  de  practicare  a
acestui   gen  de  activitate.  Dacă  sînt  depistate  asemenea  cazuri,
felinarele  distinctive  trebuie  să fie demontate  sau  acoperite,  iar
simbolul taximetrelor să fie înlăturat.
    Este interzisă  deservirea  pasagerilor  cu  aparate  de  taxat  sau
vitezometre defectate.
    Timpul de lucru  al şoferului taximetrului nu trebuie să  depăşească
în  linii generale 12 ore pe zi, luîndu-se în vedere timpul de lucru  la
locul permanent.
    Numărul de pasageri   admis  spre  transportare  este  stabilit   de
caracteristicile  tehnice  ale taximetrelor, totodată nu trebuie să  fie
depăşit numărul de locuri pentru şezut în salon.
    În cazul solicitării   depline  a  taximetrului  se  permite  de   a
transporta suplimentar nu mai mult decît un copil în vîrstă de pînă la 6
ani. Copiii în vîrstă de peste 6 ani sînt egalaţi cu pasagerii maturi şi
ocupă  loc separat pentru şezut. În caz că pasagerul matur este  însoţit
de  cîţiva  copii  în  vîrstă de pînă la 6 ani lor li se  oferă  un  loc
separat pentru doi copii.
    Copiilor pînă  la  12  ani  li se interzice de  a  ocupa  locuri  pe
bancheta din faţă alături de şofer.
    Taximetrele sînt puse la dispoziţia pasagerilor:
    a) la parcări  - conform rîndului. Dreptul de a angaja taximetre  în
afara  rîndului  este  acordat  persoanelor  în  concordanţă  cu  actele
legislative  şi în primul rînd pasagerilor cu copii sugaci şi de  vîrstă
preşcolară,   femeilor   gravide,  invalizilor  cu  semne  vizibile   de
invaliditate şi persoanele, care au avut de suferit în urma accidentelor;
    b) în afara parcărilor  -  la  semnalul pasagerului  prin  ridicarea
mîinii.  Se interzice de a opri taximetrul în apropierea nemijlocită  de
locul  parcării (mai puţin de 200 metri). Lîngă gări taximetrele pot  fi
angajate doar la parcări;
    c) conform comenzilor preliminare prin telefonul de la domiciliu sau
serviciu,  precum şi nemijlocit la punctele de dispecerat sau la agenţii
transportatori.  Comenzile  prin telefoanele de serviciu  sînt  primite,
indicîndu-se  numărul  de  telefon, denumirea organizaţiei,  funcţia  şi
numele persoanei care face comanda. Comenzile prin telefoanele - automat
nu  sînt  primite. În cazul comenzilor preliminare nu  este  obligatorie
plata în avans.
    Autoturismele   taximetre  pot  fi  acordate  şi  pentru  deservirea
întreprinderilor  şi  organizaţiilor conform acordurilor  (contractelor)
sau   cererilor  (comenzilor)  cu  achitarea  plăţii  conform  tarifului
contractual. În acest caz automobilele se acordă pe timpul convenit, iar
persoanele împuternicite confirmă prin semnătura lor parcursul şi timpul
de lucru al taximetrului.
    Îmbarcarea în  taximetru  şi debarcarea pasagerilor se permite  doar
din  partea dreaptă în direcţia circulaţiei, din partea trotuarului  sau
marginii drumului.
    Este interzisă    îmbarcarea   sau   debarcarea   pasagerilor    din
autovehiculul  oprit  la culoarea roşie a semaforului, gestul  persoanei
care reglementează circulaţia sau în alt caz neprevăzut fără permisiunea
şoferului.  Deschiderea uşilor taximetrului pînă la oprirea lui  deplină
se interzice.
    Pasagerul propune şoferului itinerarul de deplasare, iar dacă acesta
nu  a fost propus, şoferul este obligat să transporte pasagerul la locul
solicitat  pe  calea  cea  mai scurtă. Şoferul  are  dreptul  să  refuze
pasagerului  deplasarea  pe  strada sau drumul indicat, dacă  acesta  nu
corespunde cerinţelor securităţii circulaţiei.
    Cu taximetrul  de uz individual se admite transportarea fără plată a
bagajului,  care conform gabaritelor poate fi plasat liber în  portbagaj
cu capotul închis.
    În salonul taximetrului  se permite de a transporta diverse  obiecte
(tele-, videoaparataj şi alte obiecte de uz casnic şi cultural) care pot
fi  plasate  liber  pe  banchetele  din  urmă,  trec  liber  prin  uşile
taximetrului, nu deteriorează şi nu murdăresc căptuşeala şi utilajul din
salon,  nu  încurcă şoferului de a conduce automobilul şi  nu-i  acoperă
cîmpul vizual.
    Cu taximetrul  de itinerar se permite de a transporta fără plată  un
loc  de  bagaj  cu  gabaritele de pînă  la  75x50x30  cm.  Transportarea
bagajului peste cantitatea indicată nu se permite.
    Cu taximetre  se  permite  transportarea cîinilor doar  cu  botniţă,
plasîndu-i   pe   podeaua  caroseriei,  totodată  responsabilitatea   de
curăţenia în salon o poartă pasagerul.

      VIII. CONTROLUL ACTIVITĂŢII TRANSPORTULUI AUTO DE CĂLĂTORI
    41. Controlul  asupra activităţii transportului auto de călători  la
linie  este exercitat de lucrătorii organelor abilitate, care dispun  de
legitimaţia  cu drept de control. În afară de legitimaţie de control  de
forma  stabilită  persoana  care efectuează controlul  trebuie,  în  mod
obligatoriu, să aibă documentaţie de evidenţă strictă (formulare de acte
şi  procese-verbale),  care  confirmă dreptul de  a  efectua  controlul,
uniformă respectivă, maşină special amenajată.
    Persoana care  efectuează  controlul  are  dreptul  să  oprească  pe
parcurs mijlocul de transport auto ce transportă călători prin ridicarea
mîinii sau bastonului de modelul stabilit.
    Controlorul trebuie  să  fie  echipat  în uniformă  specială  şi  să
respecte  cerinţele  cu privire la staţionarea vehiculelor fără  a  face
prejudicii traficului asigurat.
    Semnalul de oprire  trebuie să fie dat pe un sector de drum drept nu
mai  puţin  decît  cu  100 m de la autovehiculul  în  mişcare  în  afara
oraşului.  Nu se permite oprirea autobuzelor pe rutele urbane în  timpul
circulaţiei.
    Înainte de efectuarea   controlului  controlorul  este  obligat   să
prezinte  şoferului  sau  taxatorului legitimaţia ce acordă  dreptul  la
control.   Şoferul   şi  taxatorul  sînt  obligaţi  să  prezinte   toate
documentele  solicitate  pentru control, să acorde ajutor la  efectuarea
controlului, să îndeplinească toate indicaţiile controlorului.
    Dacă în autovehiculul  ce transportă pasageri lipseşte  documentaţia
necesară  (de  licenţă,  de plată sau bilete, borderoul de  control  sau
lista  etc.) se întocmeşte un proces-verbal sau act de forma  stabilită,
care  se  expediază organelor respective în scopul de a  se  întreprinde
măsurile prevăzute de lege.
    În cazul depistării  în  mijlocul  de transport a  unui  pasager  cu
bagaje  interzise la transport persoana vinovată este amendată în  modul
stabilit  şi  este  dată afară din mijlocul de  transport,  necătînd  la
faptul  că a achitat costul călătoriei. Posesorul bagajului interzis  la
transport  plăteşte  amenda  pentru  fiecare loc de  bagaje  în  mărimea
prevăzută de tarife.
    Dacă în transportul auto, care transportă călători pe rute regulate,
a  fost  găsit  un  pasager  cu bilet nevalabil sau  fără  bilet  şi  nu
beneficiază  de dreptul la călătoria gratis, şoferului sau taxatorului i
se  aplică o amendă în modul stabilit de legislaţie sau se întocmeşte un
proces-verbal  sau  act,  călătorul  procură biletul,  iar  şoferul  sau
taxatorul  vinovat  de  transportarea pasagerului fără bilet  în  scopul
însuşirii încasărilor este tras la răspundere administrativă sau penală.
    Călătorul, care  nu a achitat plata pentru călătorie şi a  prezentat
documente  nevalabile  pentru  dreptul  la călătoria  fără  plată,  este
obligat  să  plătească  o amendă în modul stabilit de legislaţie  şi  să
achite  costul  călătoriei pentru întreg parcursul (de la locul  urcării
pînă în punctul de destinaţie).
    Dacă pasagerul  delincvent nu are bani, precum şi în cazul refuzului
pasagerului de a achita amenda sau plata pentru călătorie, se întocmeşte
un  proces-verbal,  care urmează a fi expediat organelor  judecătoreşti,
iar pasagerul părăseşte transportul auto.
    Procesul-verbal  trebuie să fie semnat de persoana care l-a întocmit
şi   de   către   delincvent.  Dacă  delincventul  refuză   să   semneze
procesul-verbal,  refuzul trebuie să fie confirmat în procesul-verbal de
către  martori.  Refuzul  de  a semna  actul  sau  procesul-verbal  este
calificat  ca încălcare gravă de disciplină şi se consideră confirmare a
încălcării.
    Dacă persoana care încalcă disciplina nu este de acord cu conţinutul
actului sau procesul-verbal, el trebuie să-şi exprime în el obiecţiile.
    La perceperea  amenzii se eliberează o chitanţă de forma  stabilită.
Eliberarea în loc de chitanţă a documentelor de călătorie este interzisă.

             IX. PRETENŢII, ACŢIUNI, RESTITUIREA PLĂŢILOR
                      ŞI RECUPERAREA PREJUDICIULUI
    În cazul neîndeplinirii   cursei  de  pasageri  din  vina  agentului
transportator  pasagerului  i se restituie costul deplin  al  biletului,
inclusiv taxa pentru vînzarea preliminară.
    În scopul opririi  forţate  a  autobuzului de  rută  interurbană  pe
parcurs,  indiferent  de  cauza  care a  provocat  oprirea,  şi  nefiind
posibilitate  de  a transporta pasagerul pînă în punctul de  destinaţie,
precum şi în cazul anulării călătoriei din cauza bolii sau accidentului,
lui  i se restituie costul călătoriei (fără taxa de asigurare) şi  plata
pentru  transportarea  bagajului (fără taxa pentru  valoarea  declarată)
pentru distanţa neparcursă.
    Şoferul autobuzului defectat este obligat să efectueze transbordarea
pasagerilor   în  alt  autobuz  sau,  în  măsura  posibilităţilor,  să-i
transporte  pînă  la  staţia sau gara din imediata apropiere.  În  cazul
transbordării  biletele  vîndute sînt valabile pentru călătoria cu  alte
autobuze,  care  se deplasează în aceeaşi direcţie. În cazul  schimbării
autobuzului  de  tip  comun cu un autobuz cu  strapontine  moi  biletele
vîndute sînt valabile fără plata suplimentară.
    Banii sînt restituiţi pasagerului:
    a) cu o zi calendaristică (pînă la 18 ore) pînă la plecarea în cursă
a  autobuzului - de către casele vînzării preliminare a biletelor,  care
au vîndut sau au adus biletul;
    b) în ziua plecării  autobuzului în cursă - de către casele vînzării
curente, care au vîndut biletul.
    În cazul pierderii  sau deteriorării bagajului transportat din  vina
agentului transportator la cererea pasagerului se întocmeşte un act în 3
exemplare  care  se semnează de către şofer şi pasager. Un  exemplar  al
actului   transmis   pasagerului   serveşte  temei   pentru   înaintarea
pretenţiei.  În  cerere  se  indică  conţinutul  pretenţiei,  precum  şi
calculul  mărimii prejudiciului, anexîndu-se în mod obligatoriu actul şi
alte documente, care confirmă mărimea prejudiciului.
    Pentru deteriorarea  utilajului  mijlocului de transport auto de  la
persoanele  vinovate,  în  modul  stabilit de lege,  se  percepe  costul
deteriorării determinat în act.
    Modul şi termenul înaintării şi examinării pretenţiilor care apar la
transportarea  pasagerilor şi bagajelor sînt reglementate de  legislaţia
în  vigoare.  Pasagerul poate înainta pretenţii către  transportator  în
scris  în  decursul a 7 zile din ziua sosirii pasagerului în punctul  de
destinaţie.
    Acţiunile agenţilor  transportatori către pasageri pot fi  intentate
în  judecată în decurs de 6 luni (din cauza evenimentului, care a servit
drept temei pentru intentarea acţiunii).
    Dacă pasagerul nu este de acord cu calculul plăţii pentru utilizarea
transportului   auto,   el   este  în  drept  să  adreseze   o   petiţie
transportatorului, indicînd esenţa plîngerii, data, timpul îmbarcării şi
numărul  autovehiculului,  de care a beneficiat, denumirea staţiei  auto
sau autogării, unde a fost procurat biletul.
    Transportatorul  este  obligat  să  examineze  petiţia  în  termenul
stabilit   de  legislaţie  şi  să  comunice  petiţionarului  rezultatele
examinării.
    Dreptul de intentare  a  acţiunii în legătură cu decesul,  leziunile
corporale  sau  orice prejudiciu cauzat sănătăţii pasagerului se  stinge
după  expirarea  a 3 ani. Termenul de prescripţie nu poate depăşi 5  ani
din ziua cauzării prejudiciului pasagerului.
    Dreptul de intentare  a acţiunii în legătură cu pierderea totală sau
parţială a bagajului, deteriorarea lui se stinge după expirarea unui an.
    Pînă la intentarea   acţiunii  este  obligatoriu  de  a  înainta   o
pretenţie  faţă de transportator. Pretenţiile şi acţiunile referitor  la
transporturi se examinează în modul stabilit de legislaţie.