vineri, 5 august 2016
Ordin nr.115 din 06.09.2010 cu privire la aprobarea şi completarea formularului tipizat de document primar cu regim special "Factură fiscală"

O R D I N

cu privire la aprobarea şi completarea formularului tipizat

de document primar cu regim special “Factură fiscală“

 

nr. 115  din  06.09.2010

 

Monitorul Oficial nr.194-196/656 din 05.10.2010

 

* * *

Abrogat: 28.10.2017

Ordinul Ministerului Finanţelor nr.118 din 28.08.2017

 

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

nr. de înregistrare 774

din 16 septembrie 2010

____________________

Alexandru TĂNASE

 

Întru executarea prevederilor Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.399) şi punctului 3 alineatul 2 din Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17.03.1998 “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.30-33, art.288),

ORDON:

1. Se aprobă:

1) Formularul tipizat de document primar cu regim special “Factură fiscală ” (anexa nr.1);

2) Formularul “Anexă la factura fiscală” (anexa nr.2) ce reprezintă parte indispensabilă a facturii fiscale;

 

[Subpct.3) pct.1 abrogat prin Ordinul Min.Fin. nr.199 din 10.12.2015, în vigoare 01.01.2016]

 

4) Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factură fiscală” (anexa nr.4).

2. Formularul facturii fiscale, executate tipografic, conţine următoarele grade de protecţie:

1) hîrtie specială care nu are luminiscenţă în raze ultraviolete;

2) filigran bicolor;

3) ghioşuri;

4) milieu;

5) rozete;

6) microtext;

7) cod cu bare.

[Pct.2 completat prin Ordinul Min.Fin. nr.18 din 10.02.2014, în vigoare 21.03.2014]

 

3. Se stabileşte următoarea gamă coloristică pentru exemplarele formularelor facturilor fiscale, executate tipografic:

1) primul exemplar – culoarea bej;

2) al doilea exemplar – culoarea liliachie;

3) al treilea exemplar – culoarea peruzelei;

4) al patrulea exemplar – culoarea verde;

5) al cincilea exemplar – culoarea roz.

[Pct.3 completat prin Ordinul Min.Fin. nr.18 din 10.02.2014, în vigoare 21.03.2014]

 

4. Inspectoratului Fiscal Principal de Stat i se pune în sarcină tipărirea centralizată a formularelor facturilor fiscale, prevăzute cu însemne de protecţie, serie şi număr şi înregistrarea, evidenţa, păstrarea şi eliberarea acestora către agenţii economici – subiecţi impozabili cu TVA.

Eliberarea formularelor de facturi fiscale, executate tipografic, se efectuează de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat prin intermediul subdiviziunilor sale teritoriale.

5. Agenţii economici care dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară beneficiază de dreptul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale şi anexelor la acestea pe hîrtie prevăzută cu însemne de protecţie pentru documentarea livrărilor sale. Semnele de protecţie se stabilesc de către agentul economic conform necesităţilor şi posibilităţilor proprii. Hîrtia prevăzută cu însemne de protecţie utilizată la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale urmează să dispună de cel puţin un însemn de protecţie din cele specificate la pct.2 al prezentului ordin sau oricare alt însemn de protecţie (ca exemplu: emblema întreprinderii, logotipul, antetul etc.) stabilit de către agentul economic şi aprobat prin ordin intern.

Acordarea dreptului la tipărirea de sine stătător a facturilor fiscale şi anexelor la acestea se efectuează în baza recipisei emise în formă electronică, în urma depunerii de către agentul economic a unei solicitări prin intermediul sistemului informatic „Comandă on-line”.

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, pînă la intrarea în vigoare a prezentului ordin, va asigura implementarea unui serviciu electronic de comandă şi acordarea automatizată a seriei şi diapazonului de numere pentru facturile fiscale subiecţilor ce dispun de dreptul imprimării de sine stătător a acestora.

Agenţii economici cărora li s-a acordat dreptul la imprimarea de sine stătătoare a facturilor fiscale cu atribuirea seriei şi diapazonului de numere beneficiază de acest drept pe toată perioada deţinerii statutului de plătitor a TVA, fără necesitatea reconfirmării acestui drept pe parcursul perioadei menţionate.

Se permite utilizarea atît a formularelor de facturi fiscale executate tipografic, cît şi a celor perfectate în baza dreptului acordat de imprimare de sine stătător.

[Pct.5 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.123 din 21.09.2016, în vigoare 21.10.2016]

[Pct.5 în redacţia Ordinului Min.Fin. nr.199 din 10.12.2015, în vigoare 01.01.2016]

[Pct.5 modificat prin Ordinul Min.Fin. nr.169 din 03.12.2013, în vigoare 03.01.2014]

[Pct.5 modificat prin Ordinul Min.Fin. nr.117 din 06.08.2013, în vigoare 13.09.2013]

[Pct.5 în redacţia Ordinului Min.Fin. nr.128 din 24.10.2011, în vigoare 04.11.2011]

 

[Pct.51 abrogat prin Ordinul Min.Fin. nr.199 din 10.12.2015, în vigoare 01.01.2016]

[Pct.51 introdus prin Ordinul Min.Fin. nr.18 din 10.02.2014, în vigoare 21.03.2014]

 

6. Se permite utilizarea formularelor facturii fiscale, valabile pînă la intrarea în vigoare a prezentului Ordin, pînă la epuizarea totală a stocurilor aflate la subiecţii impozabili şi Serviciul Fiscal de Stat.

7. Prezentul ordin intră în vigoare începînd cu 01.11.2010.

8. Se abrogă, începînd cu 01.11.2010, Ordinul comun al Ministerului Finanţelor nr.32 din 11 martie 2002 şi al Departamentului Statistică şi Sociologie nr.30 din 13 martie 2002 referitor la aprobarea Instrucţiunii privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special al facturii fiscale pentru livrările de mărfuri şi servicii impozabile cu TVA şi operarea modificărilor în Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat cu regim special al facturii de expediţie pentru transporturile de mărfuri cu mijloace auto, aprobată prin Ordinul comun al Ministerului Finanţelor şi al Departamentului Analize Statistice şi Sociologie nr.85/59 din 6 iulie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.40-42, art.95).

 

MINISTRUL FINANŢELOR Veaceslav NEGRUŢA

Chişinău, 6 septembrie 2010.
Nr.115.

 

 

Ex. _________

Nr. exemplarului

№ экземпляра

Formular tipizat

 

Anexa nr.1

la Ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.115 din 6 septembrie 2010

 

Типовая форма

 

Приложение № 1

к Приказу Министерства Финансов

Республики Молдова

№ 115 от 6 сентября 2010 г.

 

FACTURĂ FISCALĂ ___________Seria, Nr.

НАЛОГОВАЯ НАКЛАДНАЯ _____Серия, №

 

Data eliberării /data livrării ________ / ________
Дата выписки /дата поставки
8. Foaia de parcurs __seria: _____ număr: _____ data _____
__ Путевой лист ______серия _____ номер ______ дата
9. Transportator
__ Перевозчик
c.f./ nr.TVA
ф.к./ код НДС
1. Furnizor:
_ Поставщик
c.f./ nr.TVA
ф.к./ код НДС
2. Cumpărător:
_ Покупатель
c.f./ nr.TVA
ф.к./ код НДС
3. Delegaţie _____data ______________ delegatul
_ Доверенность__ дата ______________ делегированный
4. Documente anexate
__Прилагаемые документы
5. Punct încărcare
_ Пункт погрузки
6. Punct descărcare
__Пункт разгрузки
7. Redirijări
__ Переадресовки

10.1
Denumirea mărfurilor,
serviciilor şi cod
nomenclator al mărfii

Наименование товаров,
услуг и номенклатурный
код товара

10.2
Uni-
tate
de
mă-
sură

Еди-
ница
изме-
рения
10.3
Cantita-
tea mărfu-
rilor,
volumul
servici-
ilor

Коли-
чество
товаров,
объем
услуг
10.4
Preţ
unitar
fără TVA,
lei

Цена
единицы
без НДС,
леев
10.5
Valoa-
rea
totală
fără
TVA,
lei

Общая
сумма
без
НДС,
леев
10.6
Cota
TVA,
%

Ставка
НДС,
%
10.7
Suma
totală
a TVA,
lei

Общая
сумма
НДС,
леев
10.8
Valoa-
rea
mărfu-
rilor,
servici-
ior, lei

Стои-
мость
товаров,
услуг,
леев
10.9
Altă
infor-
maţie

Другая
инфор-
мация
10.10
Tip am-
balaj

Тип
упа-
ковки
10.11
Număr
locuri

Коли-
чество
мест
10.12
Masa
brută,
tone

Масса
брутто,
тонн
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11. TOTAL (pe pagină)/
__Всего (по странице)
xxxx
12. TOTAL (pe factura fiscală)/
__Всего (по налоговой накладной)
xxxx

13. Permis eliberarea:
__ Отпуск разрешил: ______________________________________________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

 
14. Predat bunurile (serviciile):
__ Сдал материальные ценности (услуги) _____________________________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

L.Ş.

М.П.
 
15. Primit bunurile intermediarul (transportatorul):
__ Принял материальные ценности посредник (перевозчик) _____________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

 
16. Predat bunurile intermediarul (transportatorul):
__ Сдал материальные ценности посредник (перевозчик) _______________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

 
17. Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul:
__ Принял материальные ценности (услуги) покупатель _________________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

L.Ş.

М.П.

18. Timpul de staţionare a mijlocului de transport
___ Время простоя транспортного средства

19. Ruta şi distanţa de transport, km
__Маршрут движения и расстояние
__перевозки, км

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

Operaţia
Операция
Ziua, luna, ora, minutele la
День, месяц, час, минуты
Semnătura
Подпись
Sosire
Прибытия
Plecare
Убытия
Staţionare
Простоя
Încărcare
Погрузка
Descărcare
Разгрузка
20. Forma de plată
_ _ Вид оплаты
21. Menţiuni
_ _ Отметки

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

 

22. Calculul prestaţiilor de transport
_ _ Расчет транспортных услуг

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

 

 

 

Anexa nr.2

la Ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.115 din 6 septembrie 2010

 

Приложение № 2

к Приказу Министерства Финансов

Республики Молдова

№ 115 от 6 сентября 2010 г.

ANEXĂ____________Seria, Nr.

ПРИЛОЖЕНИЕ_____Серия, №

 

LA FACTURA FISCALĂ________Seria, Nr.________Data__________c.f./nr. TVA

К НАЛОГОВОЙ НАКЛАДНОЙ___Серия, №________от____________ф.к./код НДС

 

10.1
Denumirea mărfurilor,
serviciilor şi cod
nomenclator al mărfii

Наименование товаров,
услуг и номенклатурный
код товара

10.2
Uni-
tate
de
mă-
sură

Еди-
ница
изме-
рения
10.3
Cantita-
tea măr-
furilor,
volumul
serviciilor

Коли-
чество
товаров,
объем
услуг
10.4
Preţ
unitar
fără
TVA,
lei

Цена
еди-
ницы
без
НДС,
леев
10.5
Valoa-
rea
totală
fără
TVA,
lei

Общая
сумма
без
НДС,
леев
10.6
Cota
TVA,
%

Ставка
НДС,
%
10.7
Suma
totală
a TVA,
lei

Общая
сумма
НДС,
леев
10.8
Valoarea
mărfuri-
lor, ser-
viciior,
lei

Стои-
мость
товаров,
услуг,
леев
10.9
Altă
infor-
maţie

Другая
инфор-
мация
10.10
Tip am-
balaj

Тип
упа-
ковки
10.11
Număr
locuri

Коли-
чество
мест
10.12
Masa
brută,
tone

Масса
брутто,
тонн
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11. TOTAL (pe pagină)/
__ Всего (по странице)
xxxx

 

 

[Anexa nr.3 abrogată prin Ordinul Min.Fin. nr.199 din 10.12.2015, în vigoare 01.01.2016]

 

 

Anexa nr.4

la Ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.115 din 6 septembrie 2010

 

INSTRUCŢIUNE

privind completarea formularului tipizat de document primar

cu regim special “Factură fiscală”

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezenta Instrucţiune reglementează modul de completare a formularului tipizat de document primar cu regim special “Factură fiscală”.

2. Noţiuni generale:

1) Furnizor – persoană, înregistrată în calitate de subiect impozabil cu TVA conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal, care efectuează livrarea impozabilă de mărfuri (servicii);

2) Cumpărător – persoana căreia furnizorul livrează mărfuri, prestează servicii;

3) preţ de achiziţie – preţul producătorului de peste hotare, diminuat cu suma rabatului comercial acordat, indicat în documentele primare, cu luarea în calcul a drepturilor de import achitate (cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, care se va trece în cont), a cheltuielilor de transport (după caz, în funcţie de condiţiile de livrare), recalculat în monedă naţională (lei), conform cursului oficial al leului moldovenesc stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data efectuării operaţiunii de vămuire;

4) preţ de livrare – preţul producătorului autohton diminuat cu suma rabatului comercial acordat, indicat în documentele primare (cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, care se va trece în cont).

3. Formularele facturii fiscale şi a anexei la factura fiscală sînt executate tipografic şi imprimate de sine stătător, cu atribuirea seriei şi numărului.

4. În dependenţă de numărul exemplarelor de facturi fiscale executate tipografic utilizate la documentarea livrării şi specificul livrării, destinaţia acestora se stabileşte după cum urmează:

1) Exemplarul 1 al facturii fiscale pentru livrările de mărfuri (servicii) se arhivează la cumpărătorul de mărfuri (servicii), este destinat pentru înregistrarea intrării în gestiune a mărfurilor şi conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal asigură dreptul la trecerea în cont a sumei TVA aferente procurărilor de mărfuri (servicii).

2) Exemplarul 2 al facturii fiscale se arhivează la furnizorul de mărfuri (servicii), este destinat pentru înregistrarea scoaterii din gestiune a valorilor materiale şi eliberarea lui atrage după sine calcularea TVA pe livrarea efectuată de către subiectul impozabil.

3) La livrarea mărfurilor primul, al treilea şi al patrulea exemplare, confirmate prin semnătura şi ştampila (parafa) furnizorului şi semnătura intermediarului (transportatorului), se remit intermediarului (transportatorului), din care:

a) primul exemplar este înmînat după caz de către furnizor, intermediar (transportator) cumpărătorului de mărfuri;

b) al treilea şi al patrulea exemplare, confirmate prin semnătura şi ştampila (parafa) cumpărătorului se remit intermediarului (transportatorului) şi servesc ca bază pentru evidenţa activităţii de transport.

4) al cincilea exemplar se completează de către furnizor şi serveşte drept autorizaţie la ieşirea unităţii de transport de la locul de încărcare.

La imprimarea facturilor fiscale generate în SIA „e-Factura”, precum şi la imprimarea de sine stătătoare a facturilor fiscale de către subiecţii ce dispun de acest drept, indicarea numărului de ordine a exemplarului nu este obligatorie.

5. În cazul cînd în factura fiscală este imposibilă reflectarea tuturor denumirilor şi caracteristicilor mărfurilor sau serviciilor se completează anexa la factura fiscală, care reprezintă parte indispensabilă a facturii fiscale.

În anexa la factura fiscală se indică seria, numărul şi data facturii fiscale, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA al furnizorului.

6. Cu condiţia respectării prevederilor “Instrucţiunii privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova, nr.406-II din 23 decembrie 1997nr.294 din 17 martie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, agenţilor economici înregistraţi în calitate de subiecţi impozabili cu TVA, care dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară li se permite utilizarea facturilor fiscale:

1) imprimate tipografic pe hîrtie prevăzută cu însemne de protecţie, serie şi număr;

2) imprimate de sine stătător pe hîrtie prevăzută cu însemne de protecţie, seria şi numărul atribuite de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat;

3) generate în SIA „e-Factura”.

7. Sistemul unitar de înseriere şi numerotare a formularelor facturii fiscale se asigură de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.

8. Factura fiscală se perfectează de către furnizor pentru fiecare cumpărător în parte, cu excepţia cazurilor stabilite de Codul fiscal, cu completarea obligatorie a tuturor rechizitelor necesare pentru achitarea completă şi corectă pe livrările efectuate şi de asemenea pentru scoaterea din gestiune şi intrarea în gestiune a mărfurilor livrate, precum şi pentru confirmarea faptului livrării serviciilor impozabile de către furnizor beneficiarilor. Pentru livrările efectuate în locurile special amenajate pentru vînzarea cu amănuntul furnizorii pot elibera o factură fiscală generalizatoare în baza bonurilor maşinilor de casă şi control prezentate de către cumpărător.

Dacă reieşind din specificul livrării nu apare necesitatea completării unor indicatori, ei nu se completează.

Subiecţii impozabili cu TVA ce dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară şi care îşi execută dreptul la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale pe hîrtie prevăzută cu însemne de protecţie, cu condiţia reflectării în factura fiscală a informaţiei necesare prevăzute prin Titlul III al Codului fiscal, pot să includă informaţie adăugătoare, reieşind din specificul activităţii desfăşurate.

După necesitate, la factura fiscală imprimată de sine stătător se imprimă anexa, conform formei stabilite în anexa nr.2 la prezentul ordin, pe care se indică seria şi numărul facturii fiscale, a cărei parte componentă este anexa.

În anexele la facturile fiscale imprimate de sine stătător de către subiecţii ce dispun de acest drept, indicarea seriei şi numărului anexei nu se efectuează.

 

II. COMPLETAREA FACTURII FISCALE LA LIVRAREA MĂRFURILOR

 

[Pct.9 abrogat prin Ordinul Min.Fin. nr.199 din 10.12.2015, în vigoare 01.01.2016, celelalte puncte renumerotate]

 

9. În cadrul livrărilor de mărfuri factura fiscală se completează în modul următor:

1) În rîndul “Data eliberării/data livrării” furnizorul indică respectiv ziua, luna, anul eliberării facturii fiscale şi efectuării livrării.

2) În rîndul 1 “Furnizor” – denumirea subiectului impozabil cu TVA, care transmite dreptul de proprietate asupra mărfurilor, specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA.

3) În rîndul 2 “Cumpărător” – denumirea subiectului la care a trecut dreptul de proprietate asupra mărfurilor specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA.

În cazul eliberării facturii fiscale conform prevederilor art.1171 alin.(4) din Codul fiscal, să indică numai codul – 117-1-4.

În cazul eliberării facturii fiscale subiecţilor specificaţi la art.104 lit.c) din Codul fiscal furnizorii sunt în drept să reflecte seria şi numărul paşaportului ţării sale, sau seria şi numărul legitimaţiei de acreditare.

4) În rîndul 3 “Delegaţie” se indică seria, numărul delegaţiei şi data, precum şi numele, prenumele persoanei delegate şi denumirea cumpărătorului care a eliberat delegaţia, în celelalte cazuri – numele, prenumele persoanei căreia i s-au livrat valori materiale.

5) În rîndul 4 “Documente anexate” – denumirea şi numărul documentelor anexate la factura fiscală (anexa la factura fiscală, certificate, adeverinţe, facturi, copia dispoziţiei de plată a accizelor etc.), pe care intermediarul (transportatorul) este obligat să le primească şi să le transmită cumpărătorului împreună cu marfa.

În cazul cînd în rîndul 4 “Documente anexate” este imposibilă specificarea tuturor documentelor, atunci lista documentelor anexate la factura fiscală va continua pe verso facturii fiscale, indicînd: “Documente anexate”, enumerîndu-se în continuare în ordine cronologică denumirea şi numărul documentelor anexate.

6) În rîndul 5 “Punct încărcare” – adresa primului loc în care mărfurile sînt încărcate în unitatea de transport (sau locul în care autotractorul este cuplat la o semiremorcă încărcată).

7) În rîndul 6 “Punct descărcare” – adresa locului de descărcare a mărfurilor.

8) În situaţia cînd pe traseu se schimbă punctul de descărcare a mărfii, aceste informaţii se înregistrează în rîndul 7 “Redirijări” în toate exemplarele facturii fiscale care au fost înmînate intermediarului (transportatorului). La redirijarea mărfii, adresa indicată în rîndul 6 “Punct descărcare” se barează şi se înscrie adresa nouă a locului de descărcare. Aceste înscrieri se certifică prin semnătura intermediarului (transportatorului) şi ulterior de către cumpărător.

9) În rîndul 8 “Foaia de parcurs” se indică seria, numărul şi data emiterii foii de parcurs, care se anexează la factura fiscală.

10) În rîndul 9 “Transportator” furnizorul înscrie denumirea, adresa şi codul fiscal al transportatorului cu unitatea de transport a căruia va fi efectuată livrarea mărfurilor.

11) În coloana 10.1 se indică corespunzător pentru fiecare tip de marfă denumirea mărfurilor livrate. În cazul livrării mărfurilor impozabile cu accize şi a celor impozitate cu TVA la cota redusă se indică şi datele privind codul nomenclator conform Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova aprobat prin Legea nr.172 din 25.07.2014.

12) În coloanele 10.2 – 10.4 se indică corespunzător pentru fiecare tip de marfă unitatea de măsură, cantitatea mărfurilor sau volumul serviciilor, preţul unitar fără TVA.

13) În coloanele 10.5 – 10.8 se indică corespunzător pentru fiecare tip de marfă :

a) valoarea totală fără TVA, determinată ca produs al indicatorilor din coloanele 10.3 şi 10.4, care include şi suma accizului în cazul efectuării unei livrări impozabile cu acciz;

b) cota TVA aferentă;

c) suma totală a TVA, determinată ca produsul indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.6;

d) valoarea totală a mărfurilor, serviciilor, determinată ca sumă a indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.7.

14) În coloana 10.9 “Altă informaţie”, în cazul livrării mărfurilor supuse accizelor se indică de către agenţii economici ce deţin statutul de plătitor de acciz, în lei suma accizelor aferentă lor. Pentru mărfurile social-importante pentru care, potrivit Hotărîrii Guvernului nr.774 din 20.06.2016 cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante, este reglementat adaosul comercial, la fiecare etapă de comercializare se va indica preţul de achiziţie/livrare şi mărimea adaosului comercial cumulativ. Informaţia referitor la preţuri se înscrie iniţial de către producător sau importator, fiind transcrisă ulterior de fiecare furnizor.

Adaosul comercial cumulativ pentru mărfurile autohtone reprezintă suma adaosului comercial aplicat la toate etapele de comercializare după producător, inclusiv la operaţiunea pentru care se perfectează factura fiscală, exprimat în procente în raport cu preţul de livrare.

Adaosul comercial cumulativ pentru mărfurile importate reprezintă suma adaosului comercial aplicat la toate etapele de comercializare, inclusiv adaosul comercial al importatorului şi la operaţiunea pentru care se perfectează factura fiscală, exprimat în procente în raport cu preţul de achiziţie.

În caz de necesitate pentru completarea informaţiei privind preţul de achiziţie/livrare şi a adaosului comercial cumulativ în coloana 10.9 se vor utiliza două rînduri.

15) În coloana 10.10 “Tip ambalaj” se indică tipul de ambalaj, în care se transportă marfa (de exemplu: ladă, cutie, butoi, pachet, coş). La transportarea mărfurilor neambalate se indică prescurtat “n/a”.

16) În coloana 10.11 “Număr locuri” – numărul de locuri pentru fiecare tip de marfă şi de ambalaj specificat respectiv în coloanele 10.1 şi 10.10.

17) În coloana 10.12 “Masa brută, tone” – greutatea brută în tone a mărfurilor (inclusiv ambalajele). Se înscrie greutatea pentru fiecare tip de marfă şi greutatea totală a mărfurilor transportate. Nu se înscrie greutatea transportată în cazul cînd la transportarea încărcăturii nu este posibilă determinarea cantităţii acesteia prin măsurare, cîntărire etc.

18) În rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” se indică totalurile pe pagină a indicatorilor reflectaţi în coloanele 10.5, 10.7, 10.8 şi 10.12.

19) În rîndul 12 “TOTAL (pe factura fiscală)” se indică suma indicatorilor reflectaţi în rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” din factura fiscală şi din anexele la factura fiscală.

20) În rîndul 13 “Permis eliberarea” se indică funcţia, numele, prenumele persoanei responsabile, care permite eliberarea şi expedierea mărfii în adresa cumpărătorului, pe toate exemplarele facturii fiscale semnează persoana responsabilă şi se aplică ştampila (parafa) furnizorului.

21) În rîndul 14 “Predat bunurile (serviciile)” pe toate exemplarele facturii fiscale semnează persoana responsabilă de expedierea mărfii.

22) În rîndul 15 “Primit bunurile intermediarul (transportatorul)” – pe toate exemplarele facturii fiscale se indică numele, prenumele intermediarului (transportatorului) şi prin semnătură se confirmă faptul primirii mărfurilor pentru transportare.

23) În rîndurile 16 “Predat bunurile intermediarul (transportatorul)” şi 17 “Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul” – intermediarul (transportatorul) confirmă prin semnătură că a predat încărcătura, iar persoana de răspundere a cumpărătorului pe al doilea, al treilea şi al patrulea exemplare ale facturii fiscale certifică prin semnătură şi ştampilă (parafă) primirea încărcăturii de la intermediar (transportator).

În cazul cînd mărfurile sînt primite în baza delegaţiei vizate de cumpărător, persoana autorizată confirmă prin semnătură în rîndul 17 “Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul”.

10. Pe versoul blanchetei facturii fiscale, în cadrul livrărilor de mărfuri se completează următoarele:

1) În rîndul 18 “Timpul de staţionare a mijlocului de transport” se indică timpul sosirii, staţionării la încărcarea mărfurilor şi plecării mijlocului de transport (ore, minute) confirmat prin semnătura şi ştampila furnizorului.

Cînd încărcătura ajunge la destinaţie, intermediarul (transportatorul) sau reprezentantul furnizorului predă factura fiscală (un exemplar) cumpărătorului, în atribuţia căruia intră înscrierea timpului sosirii la descărcare şi timpului plecării după efectuarea descărcării, timpului staţionării (ore, minute) confirmată prin semnătura şi ştampila cumpărătorului.

2) În rîndul 19 “Ruta şi distanţa de transport, km”, se înscrie distanţa, care trebuie parcursă de unitatea de transport între punctul de încărcare şi punctul de descărcare. Dacă transportarea se face de intermediar (transportator), distanţa prevăzută pentru parcurs, se coordonează cu beneficiarul serviciilor de transport.

3) În rîndul 20 “Forma de plată” se va specifica în regie (pentru necesităţi proprii), în acord, tarif pe unitate de timp, pentru kilometraj, tarif negociabil etc.

4) În cazurile cînd la transportarea mărfurilor se stabilesc încălcări ale legilor de transportare a încărcăturilor, în rîndul 21 “Menţiuni” se fac menţiuni despre întocmirea proceselor-verbale, precum şi înscrierile organelor rutiere de control. În rîndul în cauză se mai indică date nereflectate în factura fiscală, dar necesare pentru achitarea serviciilor de transport prestate sau pentru declararea reclamaţiilor privind respectarea obligaţiunilor contractuale.

5) În rîndul 22 “Calculul prestaţiilor de transport” transportatorul calculează mărimea plăţii pentru serviciile de transport prestate. Suma calculată serveşte drept bază de încaare a plăţii de la beneficiarul serviciilor de transport.

 

III. COMPLETAREA FACTURII FISCALE LA LIVRAREA SERVICIILOR

11. Pentru livrările de servicii factura fiscală se completează în modul următor:

1) “Data eliberării/data livrării” – furnizorul indică respectiv ziua, luna şi anul eliberării facturii fiscale şi efectuării livrării.

2) În rîndul 1 “Furnizor” – denumirea subiectului impozabil cu TVA ce prestează servicii specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor a TVA.

3) În rîndul 2 “Cumpărător” – denumirea subiectului care beneficiază de servicii prestate de către furnizor şi specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA.

În cazul eliberării facturii fiscale conform prevederilor art.1171 alin.(4) din Codul fiscal, să indică numai codul – 117-1-4.

În cazul eliberării facturii fiscale subiecţilor specificaţi la art.104 lit.c) din Codul fiscal furnizorii sunt în drept să reflecte seria şi numărul paşaportului ţării sale, sau seria şi numărul legitimaţiei de acreditare.

4) În rîndul 4 “Documente anexate” – denumirea şi numărul documentelor anexate la factura fiscală (anexa la factura fiscală, certificate, adeverinţe, facturi, acte ale lucrărilor îndeplinite, copia dispoziţiei de plată a accizelor).

În cazul cînd în rîndul 4 “Documente anexate” este imposibilă specificarea tuturor documentelor, atunci lista documentelor anexate la factura fiscală va continua pe verso facturii fiscale, indicînd: “Documente anexate”, enumerîndu-se în continuare în ordine cronologică denumirea şi numărul documentelor anexate.

5) În coloana 10.1 “Denumirea mărfurilor, serviciilor şi cod nomenclator al mărfii” – se indică denumirea serviciilor prestate.

6) În coloana 10.3 “Cantitatea mărfurilor, volumul serviciilor” – în cazul în care este posibil se specifică volumul serviciilor prestate.

7) În coloanele 10.5 – 10.8 se indică respectiv:

a) valoarea serviciilor fără TVA;

b) cota TVA ce se aplică la serviciile prestate, lucrările executate;

c) suma TVA, obţinută ca produs al indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.6;

d) valoarea totală a serviciilor, obţinută ca sumă a indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.7.

8) În rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” se indică totalurile pe pagină a indicatorilor reflectaţi în coloanele 10.5, 10.7 şi 10.8.

9) În rîndul 12 “TOTAL (pe factura fiscală)” se indică suma indicatorilor reflectaţi în rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” din factura fiscală şi din anexele la factura fiscală.

10) În rîndul 14 “Predat bunurile (serviciile)” pe toate exemplarele facturii fiscale se semnează persoana responsabilă de acordarea serviciilor şi se aplică ştampila subiectului impozabil cu TVA care acordă servicii.

11) În rîndul 17 “Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul” pe primul exemplar al facturii fiscale cumpărătorul certifică prin semnătură şi ştampilă faptul beneficierii serviciilor.

 

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.123 din 21.09.2016, în vigoare 21.10.2016]

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul Min.Fin. nr.100 din 22.07.2016, în vigoare 05.08.2016]

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul Min.Fin. nr.199 din 10.12.2015, în vigoare 01.01.2016]

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul Min.Fin. nr.134 din 11.09.2014, în vigoare 19.09.2014]

[Anexa nr.4 completată prin Ordinul Min.Fin. nr.18 din 10.02.2014, în vigoare 21.03.2014]

[Anexa nr.4 completată prin Ordinul Min.Fin. nr.35 din 21.03.2013, în vigoare 14.06.2013]

[Anexa nr.4 modificată prin Ordinul Min.Fin. nr.30 din 25.03.2011, în vigoare 17.05.2011]