vineri, 4 noiembrie 2011
Ordin nr.115 din 06.09.2010 cu privire la aprobarea şi completarea formularului tipizat de document primar cu regim special "Factură fiscală"

O R D I N

cu privire la aprobarea şi completarea formularului tipizat

de document primar cu regim special “Factură fiscală“

 

nr. 115  din  06.09.2010

 

Monitorul Oficial nr.194-196/656 din 05.10.2010

 

* * *

ÎNREGISTRAT:

Ministerul Justiţiei

nr. de înregistrare 774

din 16 septembrie 2010

____________________

Alexandru TĂNASE

 

Întru executarea prevederilor Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.399) şi punctului 3 alineatul 2 din Hotărîrea Guvernului nr.294 din 17.03.1998 “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.406-II din 23 decembrie 1997” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.30-33, art.288),

ORDON:

1. Se aprobă:

1) Formularul tipizat de document primar cu regim special “Factură fiscală ” (anexa nr.1);

2) Formularul “Anexă la factura fiscală” (anexa nr.2) ce reprezintă parte indispensabilă a facturii fiscale;

3) Formularul Certificatului de atribuire a seriei şi diapazonului de numere documentelor primare cu regim special “Factură fiscală”, imprimate de sine stătător de subiecţii impozabili cu TVA ce dispun de sistem computerizat de evidenţă primară (anexa nr.3);

4) Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special “Factură fiscală” (anexa nr.4).

2. Formularul facturii fiscale conţine următoarele grade de protecţie:

1) hîrtie specială care nu are luminiscenţă în raze ultraviolete;

2) filigran bicolor;

3) ghioşuri;

4) milieu;

5) rozete;

6) microtext;

7) cod cu bare.

3. Se stabileşte următoarea gamă coloristică pentru exemplarele formularelor facturilor fiscale:

1) primul exemplar – culoarea bej;

2) al doilea exemplar – culoarea liliachie;

3) al treilea exemplar – culoarea peruzelei;

4) al patrulea exemplar – culoarea verde;

5) al cincilea exemplar – culoarea roz.

4. Inspectoratului Fiscal Principal de Stat i se pune în sarcină tipărirea centralizată a formularelor facturilor fiscale, prevăzute cu însemne de protecţie, serie şi număr şi înregistrarea, evidenţa, păstrarea şi eliberarea acestora către agenţii economici – subiecţi impozabili cu TVA.

Eliberarea formularelor de facturi fiscale, executate tipografic, se efectuează de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat prin intermediul subdiviziunilor sale teritoriale.

5. Agenţii economici care dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară beneficiază de dreptul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale pe hîrtie specială cu însemne de protecţie pentru documentarea livrărilor sale.

Hîrtia specială pentru imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale va conţine minimum următoarele însemne de protecţie:

a) fibre colorate vizibile integrate în stratul de hîrtie;

b) fibre invizibile, cu luminiscenţă în raze ultraviolete;

c) hîrtie fără luminiscenţă în raze ultraviolete.

Atribuirea seriei şi diapazonului de numere în scopul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale de către agenţii economici ce dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară se confirmă prin certificat, eliberat de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, formularul căruia se specifică în anexa nr.3.

La solicitarea ulterioară a seriei şi diapazonului de numere, agenţii economici ce beneficiază de dreptul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale, urmează să prezinte darea de seamă în formă liberă privind seria şi diapazonul de numere utilizate.

Dreptul imprimării de sine stătător a facturilor fiscale se acordă subiecţilor impozabili cu TVA care se conformează următoarelor cerinţe:

a) existenţa unui sistem computerizat de evidenţă contabilă;

b) existenţa unui sortiment mare şi/sau numărului mare de cumpărători;

c) valoarea livrărilor impozabile cu TVA în perioada ultimelor 12 luni determinate conform lit.e) depăşeşte 1.000.000 lei pe lună;

d) transparenţa ţinerii evidenţei contabile la întreprindere;

e) suma impozitelor şi taxelor achitate în bugetul de stat în perioada ultimelor 12 luni consecutive anterioare examinării cererii de solicitare a dreptului imprimării de sine stătător a facturilor fiscale (perioada octombrie anul precedent – septembrie anul curent sau perioada mai anul precedent – aprilie anul curent) nu este mai mică de 1200000 lei. Dacă perioada de la data înregistrării subiectului în calitate de plătitor al TVA este mai mică de un an, se va examina suma impozitelor şi taxelor achitate în bugetul de stat în perioada ultimelor 6 luni consecutive anterioare examinării cererii de solicitare a dreptului imprimării de sine stătător a facturilor fiscale (perioada aprilie-septembrie anul curent sau perioada noiembrie anul precedent – aprilie anul curent), care nu trebuie să fie mai mică de 600000 lei;

f) conform informaţiei care trebuie prezentată de contribuabil Inspectoratului Fiscal Principal de Stat concomitent cu cererea, salariul mediu lunar al unui angajat, îndreptat spre achitare în perioada ultimelor 12 luni consecutive anterioare examinării cererii de solicitare a dreptului imprimării de sine stătător a facturilor fiscale (perioada octombrie anul precedent – septembrie anul curent sau perioada mai anul precedent – aprilie anul curent) nu este mai mic decît cuantumul salariului mediu lunar pe economie, prognozat de Guvern pentru anul respectiv. Luînd în consideraţie că perioada de 12 luni consecutive cuprinde doi ani, salariul mediu lunar al unui angajat, îndreptat spre achitare, se determină ca media lunară pentru fiecare an separat. Dacă perioada de la data înregistrării subiectului în calitate de plătitor al TVA este mai mică de un an, se va examina salariul mediu lunar aferent perioadei de 6 luni (aprilie-septembrie anul curent sau noiembrie anul precedent – aprilie anul curent).

Cerinţele stabilite la lit.f) se vor aplica, începînd cu 1 ianuarie 2012.

[Pct.5 în redacţia Ordinului Min.Fin. nr.128 din 24.10.2011, în vigoare 04.11.2011]

 

6. Se permite utilizarea formularelor facturii fiscale, valabile pînă la intrarea în vigoare a prezentului Ordin, pînă la epuizarea totală a stocurilor aflate la subiecţii impozabili şi Serviciul Fiscal de Stat.

7. Prezentul ordin intră în vigoare începînd cu 01.11.2010.

8. Se abrogă, începînd cu 01.11.2010, Ordinul comun al Ministerului Finanţelor nr.32 din 11 martie 2002 şi al Departamentului Statistică şi Sociologie nr.30 din 13 martie 2002 referitor la aprobarea Instrucţiunii privind completarea formularului tipizat de document primar cu regim special al facturii fiscale pentru livrările de mărfuri şi servicii impozabile cu TVA şi operarea modificărilor în Instrucţiunea privind completarea formularului tipizat cu regim special al facturii de expediţie pentru transporturile de mărfuri cu mijloace auto, aprobată prin Ordinul comun al Ministerului Finanţelor şi al Departamentului Analize Statistice şi Sociologie nr.85/59 din 6 iulie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.40-42, art.95).

 

MINISTRUL FINANŢELOR Veaceslav NEGRUŢA

Chişinău, 6 septembrie 2010.
Nr.115.

 

Ex. _________

Nr. exemplarului

№ экземпляра

Formular tipizat

Anexa nr.1

la Ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.115 din 6 septembrie 2010

 

Типовая форма

Приложение № 1

к Приказу Министерства Финансов

Республики Молдова

№ 115 от 6 сентября 2010 г.

 

FACTURĂ FISCALĂ ___________Seria, Nr.

НАЛОГОВАЯ НАКЛАДНАЯ _____Серия, №

 

Data eliberării /data livrării ________ / ________
Дата выписки /дата поставки
8. Foaia de parcurs __seria: _____ număr: _____ data _____
__ Путевой лист ______серия _____ номер ______ дата
9. Transportator
__ Перевозчик
c.f./ nr.TVA
ф.к./ код НДС
1. Furnizor:
_ Поставщик
c.f./ nr.TVA
ф.к./ код НДС
2. Cumpărător:
_ Покупатель
c.f./ nr.TVA
ф.к./ код НДС
3. Delegaţie _____data ______________ delegatul
_ Доверенность__ дата ______________ делегированный
4. Documente anexate
__Прилагаемые документы
5. Punct încărcare
_ Пункт погрузки
6. Punct descărcare
__Пункт разгрузки
7. Redirijări
__ Переадресовки

10.1
Denumirea mărfurilor,
serviciilor şi cod
nomenclator al mărfii

Наименование товаров,
услуг и номенклатурный
код товара

10.2
Uni-
tate
de
mă-
sură

Еди-
ница
изме-
рения
10.3
Cantita-
tea mărfu-
rilor,
volumul
servici-
ilor

Коли-
чество
товаров,
объем
услуг
10.4
Preţ
unitar
fără TVA,
lei

Цена
единицы
без НДС,
леев
10.5
Valoa-
rea
totală
fără
TVA,
lei

Общая
сумма
без
НДС,
леев
10.6
Cota
TVA,
%

Ставка
НДС,
%
10.7
Suma
totală
a TVA,
lei

Общая
сумма
НДС,
леев
10.8
Valoa-
rea
mărfu-
rilor,
servici-
ior, lei

Стои-
мость
товаров,
услуг,
леев
10.9
Altă
infor-
maţie

Другая
инфор-
мация
10.10
Tip am-
balaj

Тип
упа-
ковки
10.11
Număr
locuri

Коли-
чество
мест
10.12
Masa
brută,
tone

Масса
брутто,
тонн
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11. TOTAL (pe pagină)/
__Всего (по странице)
xxxx
12. TOTAL (pe factura fiscală)/
__Всего (по налоговой накладной)
xxxx

13. Permis eliberarea:
__ Отпуск разрешил: ______________________________________________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

 
14. Predat bunurile (serviciile):
__ Сдал материальные ценности (услуги) _____________________________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

L.Ş.

М.П.
 
15. Primit bunurile intermediarul (transportatorul):
__ Принял материальные ценности посредник (перевозчик) _____________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

 
16. Predat bunurile intermediarul (transportatorul):
__ Сдал материальные ценности посредник (перевозчик) _______________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

 
17. Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul:
__ Принял материальные ценности (услуги) покупатель _________________________________________________

Funcţia, numele, prenumele şi semnătura

Должность, фамилия, имя и подпись

L.Ş.

М.П.

18. Timpul de staţionare a mijlocului de transport
___ Время простоя транспортного средства

19. Ruta şi distanţa de transport, km
__Маршрут движения и расстояние
__перевозки, км

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

Operaţia
Операция
Ziua, luna, ora, minutele la
День, месяц, час, минуты
Semnătura
Подпись
Sosire
Прибытия
Plecare
Убытия
Staţionare
Простоя
Încărcare
Погрузка
Descărcare
Разгрузка
20. Forma de plată
_ _ Вид оплаты
21. Menţiuni
_ _ Отметки

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

 

22. Calculul prestaţiilor de transport
_ _ Расчет транспортных услуг

____________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________

 

 

 

Anexa nr.2

la Ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.115 din 6 septembrie 2010

 

Приложение № 2

к Приказу Министерства Финансов

Республики Молдова

№ 115 от 6 сентября 2010 г.

ANEXĂ____________Seria, Nr.

ПРИЛОЖЕНИЕ_____Серия, №

 

LA FACTURA FISCALĂ________Seria, Nr.________Data__________c.f./nr. TVA

К НАЛОГОВОЙ НАКЛАДНОЙ___Серия, №________от____________ф.к./код НДС

 

10.1
Denumirea mărfurilor,
serviciilor şi cod
nomenclator al mărfii

Наименование товаров,
услуг и номенклатурный
код товара

10.2
Uni-
tate
de
mă-
sură

Еди-
ница
изме-
рения
10.3
Cantita-
tea măr-
furilor,
volumul
serviciilor

Коли-
чество
товаров,
объем
услуг
10.4
Preţ
unitar
fără
TVA,
lei

Цена
еди-
ницы
без
НДС,
леев
10.5
Valoa-
rea
totală
fără
TVA,
lei

Общая
сумма
без
НДС,
леев
10.6
Cota
TVA,
%

Ставка
НДС,
%
10.7
Suma
totală
a TVA,
lei

Общая
сумма
НДС,
леев
10.8
Valoarea
mărfuri-
lor, ser-
viciior,
lei

Стои-
мость
товаров,
услуг,
леев
10.9
Altă
infor-
maţie

Другая
инфор-
мация
10.10
Tip am-
balaj

Тип
упа-
ковки
10.11
Număr
locuri

Коли-
чество
мест
10.12
Masa
brută,
tone

Масса
брутто,
тонн
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11. TOTAL (pe pagină)/
__ Всего (по странице)
xxxx

 

 

Anexa nr.3

la Ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.115 din 6 septembrie 2010

 

Приложение № 3

к Приказу Министерства Финансов

Республики Молдова

№ 115 от 6 сентября 2010 г.

 

CERTIFICAT Nr. ____

Сертификат

 

________________ 20___

 

de atribuire a seriei şi diapazonului de numere documentelor primare cu regim special

“Factură fiscală” imprimate de sine stătător de subiecţii impozabili cu TVA ce dispun

de sistem computerizat de evidenţă primară

о выделении серии и диапазона номеров для первичного документа строгой

отчетности “Налоговая накладная”, распечатываемого самостоятельно

субъектами обложения НДС, располагающими компьютерной

системой бухгалтерского учета

 

Eliberat subiectului impozabil cu TVA __________________________________________________________

Выдан субъекту обложения НДС ___________________(denumirea/название)

____________________________________________________________________________________________

(adresa/адрес)

 

Cod fiscal /numărul de înregistrare în calitate de plătitor al TVA ________________ / _________________

Фискальный Код /регистрационный номер плательщика НДС

 

Se atribuie seria ________ şi diapazonul de numere de la ________________ pînă la ________________

Выдается серия _________ и диапазон номеров от ________________________ до

 

la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale.

для самостоятельной печати налоговых накладных

 

L.Ş.

М.П.

 

Şeful Inspectoratului

Fiscal Principal de Stat ________________________________________

(Numele, prenumele/Фамилия, отчество)

 

 

Anexa nr.4

la Ordinul Ministerului Finanţelor

al Republicii Moldova

nr.115 din 6 septembrie 2010

 

INSTRUCŢIUNE

privind completarea formularului tipizat de document primar

cu regim special “Factură fiscală”

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezenta Instrucţiune reglementează modul de completare a formularului tipizat de document primar cu regim special “Factură fiscală”.

2. Noţiuni generale:

1) Furnizor – persoană, înregistrată în calitate de subiect impozabil cu TVA conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal, care efectuează livrarea impozabilă de mărfuri (servicii);

2) Cumpărător – persoana căreia furnizorul livrează mărfuri, prestează servicii;

3) preţ de achiziţie – preţul producătorului de peste hotare/reprezentantului oficial al acestuia, diminuat cu suma rabatului comercial acordat, indicat în documentele primare, cu luarea în calcul a drepturilor de import achitate, a cheltuielilor de transport (după caz, în funcţie de condiţiile de livrare), recalculat în moneda naţională (lei), conform cursului de schimb valutar oficial stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data efectuării operaţiunii de vămuire;

4) preţ de livrare – preţul producătorului autohton diminuat cu suma rabatului comercial acordat, indicat în documentele primare.

[Pct.2 completat prin Ordinul Min.Fin. nr.30 din 25.03.2011, în vigoare 17.05.2011]

 

3. Formularele facturii fiscale şi a anexei la factura fiscală sînt executate tipografic şi imprimate de sine stătător, cu atribuirea seriei şi numărului.

4. Pentru livrările de mărfuri se utilizează factura fiscală şi anexa la factura fiscală în 3 şi 5 exemplare, iar pentru livrările de servicii – în 2 exemplare.

1) Exemplarul 1 al facturii fiscale pentru livrările de mărfuri (servicii) se arhivează la cumpărătorul de mărfuri (servicii), este destinat pentru înregistrarea intrării în gestiune a mărfurilor şi conform prevederilor Titlului III al Codului fiscal asigură dreptul la trecerea în cont a sumei TVA aferente procurărilor de mărfuri (servicii).

2) Exemplarul 2 al facturii fiscale se arhivează la furnizorul de mărfuri (servicii), este destinat pentru înregistrarea scoaterii din gestiune a valorilor materiale şi eliberarea lui atrage după sine calcularea TVA pe livrarea efectuată de către subiectul impozabil.

3) La livrarea mărfurilor primul, al treilea şi al patrulea exemplare, confirmate prin semnătura şi ştampila (parafa) furnizorului şi semnătura intermediarului (transportatorului), se remit intermediarului (transportatorului), din care:

a) primul exemplar este înmînat după caz de către furnizor, intermediar (transportator) cumpărătorului de mărfuri;

b) al treilea şi al patrulea exemplare, confirmate prin semnătura şi ştampila (parafa) cumpărătorului se remit intermediarului (transportatorului) şi servesc ca bază pentru evidenţa activităţii de transport.

4) al cincilea exemplar se completează de către furnizor şi serveşte drept autorizaţie la ieşirea unităţii de transport de la locul de încărcare.

5. În cazul cînd în factura fiscală este imposibilă reflectarea tuturor denumirilor şi caracteristicilor mărfurilor sau serviciilor se completează anexa la factura fiscală, care reprezintă parte indispensabilă a facturii fiscale.

6. Cu condiţia respectării prevederilor “Instrucţiunii privind evidenţa, eliberarea, păstrarea şi utilizarea formularelor tipizate de documente primare cu regim special”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova “Cu privire la executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova, nr.406-II din 23 decembrie 1997nr.294 din 17 martie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, agenţilor economici înregistraţi în calitate de subiecţi impozabili cu TVA, care dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară li se permite utilizarea facturilor fiscale:

1) imprimate tipografic pe hîrtie specială cu însemne de protecţie, serie şi număr;

2) imprimate de sine stătător pe hîrtie specială cu însemne de protecţie, seria şi numărul atribuite de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat conform certificatului specificat în anexa nr.3 la prezentul ordin.

7. Sistemul unitar de înseriere şi numerotare a formularelor facturii fiscale se asigură de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.

8. Factura fiscală se perfectează de către furnizor pentru fiecare cumpărător în parte, cu completarea obligatorie a tuturor rechizitelor necesare pentru achitarea completă şi corectă pe livrările efectuate şi de asemenea pentru scoaterea din gestiune şi intrarea în gestiune a mărfurilor livrate, precum şi pentru confirmarea faptului livrării serviciilor impozabile de către furnizor beneficiarilor.

Dacă reieşind din specificul livrării nu apare necesitatea completării unor indicatori, ei nu se completează.

Subiecţii impozabili cu TVA ce dispun de un sistem computerizat de evidenţă primară şi care îşi execută dreptul la imprimarea de sine stătător a facturilor fiscale pe hîrtia specială, cu condiţia reflectării în factura fiscală a informaţiei necesare prevăzute prin Titlul III al Codului fiscal, pot să includă informaţie adăugătoare, reieşind din specificul activităţii desfăşurate.

 

II. COMPLETAREA FACTURII FISCALE LA LIVRAREA MĂRFURILOR

9. Pentru livrările de mărfuri factura fiscală de regulă se perfectează într-un număr minim de 3 exemplare. În caz de necesitate factura fiscală se perfectează în 5 exemplare, destinate conform prevederilor din punctul 3 al prezentei instrucţiuni.

10. În cadrul livrărilor de mărfuri factura fiscală se completează în modul următor:

1) În rîndul “Data eliberării/data livrării” furnizorul indică respectiv ziua, luna, anul eliberării facturii fiscale şi efectuării livrării.

2) În rîndul 1 “Furnizor” – denumirea subiectului impozabil cu TVA, care transmite dreptul de proprietate asupra mărfurilor, specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA.

3) În rîndul 2 “Cumpărător” – denumirea subiectului la care a trecut dreptul de proprietate asupra mărfurilor specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA.

4) În rîndul 3 “Delegaţie” se indică seria, numărul delegaţiei şi data, precum şi numele, prenumele persoanei delegate şi denumirea cumpărătorului care a eliberat delegaţia, în celelalte cazuri – numele, prenumele persoanei căreia i s-au livrat valori materiale.

5) În rîndul 4 “Documente anexate” – denumirea şi numărul documentelor anexate la factura fiscală (anexa la factura fiscală, certificate, adeverinţe, facturi, copia dispoziţiei de plată a accizelor etc.), pe care intermediarul (transportatorul) este obligat să le primească şi să le transmită cumpărătorului împreună cu marfa.

În cazul cînd în rîndul 4 “Documente anexate” este imposibilă specificarea tuturor documentelor, atunci lista documentelor anexate la factura fiscală va continua pe verso facturii fiscale, indicînd: “Documente anexate”, enumerîndu-se în continuare în ordine cronologică denumirea şi numărul documentelor anexate.

6) În rîndul 5 “Punct încărcare” – adresa primului loc în care mărfurile sînt încărcate în unitatea de transport (sau locul în care autotractorul este cuplat la o semiremorcă încărcată).

7) În rîndul 6 “Punct descărcare” – adresa locului de descărcare a mărfurilor.

8) În situaţia cînd pe traseu se schimbă punctul de descărcare a mărfii, aceste informaţii se înregistrează în rîndul 7 “Redirijări” în toate exemplarele facturii fiscale care au fost înmînate intermediarului (transportatorului). La redirijarea mărfii, adresa indicată în rîndul 6 “Punct descărcare” se barează şi se înscrie adresa nouă a locului de descărcare. Aceste înscrieri se certifică prin semnătura intermediarului (transportatorului) şi ulterior de către cumpărător.

9) În rîndul 8 “Foaia de parcurs” se indică seria, numărul şi data emiterii foii de parcurs, care se anexează la factura fiscală.

10) În rîndul 9 “Transportator” furnizorul înscrie denumirea, adresa şi codul fiscal al transportatorului cu unitatea de transport a căruia va fi efectuată livrarea mărfurilor.

11) În coloana 10.1 se indică corespunzător pentru fiecare tip de marfă denumirea mărfurilor livrate. În cazul livrării mărfurilor impozabile cu accize şi a celor impozitate cu TVA la cota redusă se indică şi datele privind codul nomenclator conform Nomenclatorului Mărfurilor al Republicii Moldova aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1525 din 29 decembrie 2007.

12) În coloanele 10.2 – 10.4 se indică corespunzător pentru fiecare tip de marfă unitatea de măsură, cantitatea mărfurilor sau volumul serviciilor, preţul unitar fără TVA.

13) În coloanele 10.5 – 10.8 se indică corespunzător pentru fiecare tip de marfă :

a) valoarea totală fără TVA, determinată ca produs al indicatorilor din coloanele 10.3 şi 10.4, care include şi suma accizului în cazul efectuării unei livrări impozabile cu acciz;

b) cota TVA aferentă;

c) suma totală a TVA, determinată ca produsul indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.6;

d) valoarea totală a mărfurilor, serviciilor, determinată ca sumă a indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.7.

14) În coloana 10.9 “Altă informaţie”, în cazul livrării mărfurilor supuse accizelor se indică în lei suma accizelor aferentă lor. Pentru mărfurile social-importante pentru care, potrivit Hotărîrii Guvernului nr.547 din 4 august 1995 cu privire la măsurile de coordonare şi de reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor), este reglementat adaosul comercial, la fiecare etapă de comercializare se va indica preţul de achiziţie/livrare şi mărimea adaosului comercial cumulativ. Informaţia referitor la preţuri se înscrie iniţial de către producător sau importator, fiind transcrisă ulterior de fiecare furnizor.

Adaosul comercial cumulativ pentru mărfurile autohtone reprezintă suma adaosului comercial aplicat la toate etapele de comercializare după producător, inclusiv la operaţiunea pentru care se perfectează factura fiscală, exprimat în procente în raport cu preţul de livrare.

Adaosul comercial cumulativ pentru mărfurile importate reprezintă suma adaosului comercial aplicat la toate etapele de comercializare, inclusiv adaosul comercial al importatorului şi la operaţiunea pentru care se perfectează factura fiscală, exprimat în procente în raport cu preţul de achiziţie.

În caz de necesitate pentru completarea informaţiei privind preţul de achiziţie/livrare şi a adaosului comercial cumulativ în coloana 10.9 se vor utiliza două rînduri.

15) În coloana 10.10 “Tip ambalaj” se indică tipul de ambalaj, în care se transportă marfa (de exemplu: ladă, cutie, butoi, pachet, coş). La transportarea mărfurilor neambalate se indică prescurtat “n/a”.

16) În coloana 10.11 “Număr locuri” – numărul de locuri pentru fiecare tip de marfă şi de ambalaj specificat respectiv în coloanele 10.1 şi 10.10.

17) În coloana 10.12 “Masa brută, tone” – greutatea brută în tone a mărfurilor (inclusiv ambalajele). Se înscrie greutatea pentru fiecare tip de marfă şi greutatea totală a mărfurilor transportate. Nu se înscrie greutatea transportată în cazul cînd la transportarea încărcăturii nu este posibilă determinarea cantităţii acesteia prin măsurare, cîntărire etc.

18) În rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” se indică totalurile pe pagină a indicatorilor reflectaţi în coloanele 10.5, 10.7, 10.8 şi 10.12.

19) În rîndul 12 “TOTAL (pe factura fiscală)” se indică suma indicatorilor reflectaţi în rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” din factura fiscală şi din anexele la factura fiscală.

20) În rîndul 13 “Permis eliberarea” se indică funcţia, numele, prenumele persoanei responsabile, care permite eliberarea şi expedierea mărfii în adresa cumpărătorului, pe toate exemplarele facturii fiscale semnează persoana responsabilă şi se aplică ştampila (parafa) furnizorului.

21) În rîndul 14 “Predat bunurile (serviciile)” pe toate exemplarele facturii fiscale semnează persoana responsabilă de expedierea mărfii.

22) În rîndul 15 “Primit bunurile intermediarul (transportatorul)” – pe toate exemplarele facturii fiscale se indică numele, prenumele intermediarului (transportatorului) şi prin semnătură se confirmă faptul primirii mărfurilor pentru transportare.

23) În rîndurile 16 “Predat bunurile intermediarul (transportatorul)” şi 17 “Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul” – intermediarul (transportatorul) confirmă prin semnătură că a predat încărcătura, iar persoana de răspundere a cumpărătorului pe al doilea, al treilea şi al patrulea exemplare ale facturii fiscale certifică prin semnătură şi ştampilă (parafă) primirea încărcăturii de la intermediar (transportator).

În cazul cînd mărfurile sînt primite în baza delegaţiei vizate de cumpărător, persoana autorizată confirmă prin semnătură în rîndul 17 “Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul”.

[Pct.10 modificat prin Ordinul Min.Fin. nr.30 din 25.03.2011, în vigoare 17.05.2011]

 

11. Pe versoul blanchetei facturii fiscale, în cadrul livrărilor de mărfuri se completează următoarele:

1) În rîndul 18 “Timpul de staţionare a mijlocului de transport” se indică timpul sosirii, staţionării la încărcarea mărfurilor şi plecării mijlocului de transport (ore, minute) confirmat prin semnătura şi ştampila furnizorului.

Cînd încărcătura ajunge la destinaţie, intermediarul (transportatorul) sau reprezentantul furnizorului predă factura fiscală (un exemplar) cumpărătorului, în atribuţia căruia intră înscrierea timpului sosirii la descărcare şi timpului plecării după efectuarea descărcării, timpului staţionării (ore, minute) confirmată prin semnătura şi ştampila cumpărătorului.

2) În rîndul 19 “Ruta şi distanţa de transport, km”, se înscrie distanţa, care trebuie parcursă de unitatea de transport între punctul de încărcare şi punctul de descărcare. Dacă transportarea se face de intermediar (transportator), distanţa prevăzută pentru parcurs, se coordonează cu beneficiarul serviciilor de transport.

3) În rîndul 20 “Forma de plată” se va specifica în regie (pentru necesităţi proprii), în acord, tarif pe unitate de timp, pentru kilometraj, tarif negociabil etc.

4) În cazurile cînd la transportarea mărfurilor se stabilesc încălcări ale legilor de transportare a încărcăturilor, în rîndul 21 “Menţiuni” se fac menţiuni despre întocmirea proceselor-verbale, precum şi înscrierile organelor rutiere de control. În rîndul în cauză se mai indică date nereflectate în factura fiscală, dar necesare pentru achitarea serviciilor de transport prestate sau pentru declararea reclamaţiilor privind respectarea obligaţiunilor contractuale.

5) În rîndul 22 “Calculul prestaţiilor de transport” transportatorul calculează mărimea plăţii pentru serviciile de transport prestate. Suma calculată serveşte drept bază de încaare a plăţii de la beneficiarul serviciilor de transport.

 

III. COMPLETAREA FACTURII FISCALE LA LIVRAREA SERVICIILOR

12. Pentru livrările de servicii factura fiscală este perfectată în 2 exemplare în care obligatoriu se completează următoarele:

1) “Data eliberării/data livrării” – furnizorul indică respectiv ziua, luna şi anul eliberării facturii fiscale şi efectuării livrării.

2) În rîndul 1 “Furnizor” – denumirea subiectului impozabil cu TVA ce prestează servicii specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor a TVA.

3) În rîndul 2 “Cumpărător” – denumirea subiectului care beneficiază de servicii prestate de către furnizor şi specificate în coloana 10.1, adresa, contul bancar, codul băncii, codul fiscal şi numărul de înregistrare ca plătitor al TVA.

4) În rîndul 4 “Documente anexate” – denumirea şi numărul documentelor anexate la factura fiscală (anexa la factura fiscală, certificate, adeverinţe, facturi, acte ale lucrărilor îndeplinite, copia dispoziţiei de plată a accizelor).

În cazul cînd în rîndul 4 “Documente anexate” este imposibilă specificarea tuturor documentelor, atunci lista documentelor anexate la factura fiscală va continua pe verso facturii fiscale, indicînd: “Documente anexate”, enumerîndu-se în continuare în ordine cronologică denumirea şi numărul documentelor anexate.

5) În coloana 10.1 “Denumirea mărfurilor, serviciilor şi cod nomenclator al mărfii” – se indică denumirea serviciilor prestate.

6) În coloana 10.3 “Cantitatea mărfurilor, volumul serviciilor” – în cazul în care este posibil se specifică volumul serviciilor prestate.

7) În coloanele 10.5 – 10.8 se indică respectiv:

a) valoarea serviciilor fără TVA;

b) cota TVA ce se aplică la serviciile prestate, lucrările executate;

c) suma TVA, obţinută ca produs al indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.6;

d) valoarea totală a serviciilor, obţinută ca sumă a indicatorilor din coloanele 10.5 şi 10.7.

8) În rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” se indică totalurile pe pagină a indicatorilor reflectaţi în coloanele 10.5, 10.7 şi 10.8.

9) În rîndul 12 “TOTAL (pe factura fiscală)” se indică suma indicatorilor reflectaţi în rîndul 11 “TOTAL (pe pagină)” din factura fiscală şi din anexele la factura fiscală.

10) În rîndul 14 “Predat bunurile (serviciile)” pe toate exemplarele facturii fiscale se semnează persoana responsabilă de acordarea serviciilor şi se aplică ştampila subiectului impozabil cu TVA care acordă servicii.

11) În rîndul 17 “Primit bunurile (serviciile) cumpărătorul” pe primul exemplar al facturii fiscale cumpărătorul certifică prin semnătură şi ştampilă faptul beneficierii serviciilor.