HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Privind Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business Nr.659 din 21.10.93 Monitor nr.10/323 din 30.10.1993 * * *
Abrogat: 25.05.2007 Hotărîrea Guvernului nr. 538 din 17.05.2007 În temeiul Legii Republicii Moldova "Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei" şi al Decretului Preşedintelui Republicii Moldova din 2 lunie 1993 nr.78 "Cu privire la susţinerea şi protecţia de către stat a antreprenoriatului", în scopul funanţării operaţiilor de dezvoltare a antreprenoriatului şi concurenţei Guvernul Republicii Moldova hotărăşte: 1. Se instituie Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business. 2. Se aprobă: Regulamentul privind activitatea Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business (anexa nr.1); componenţa Consiliului director al Fondului (anexa nr.2). 3. Se stabileşte că: Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business este o organizaţie de stat, care îşi desfăşoară activitatea conform legislaţiei Republicii Moldova şi Regulamentul aprobat; întreţinerea direcţiei executive a Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business, remunerarea preşedintelui Consiliului director, precum şi a experţilor, angajaţi la lucrările de analizare şi evaluare a proiectelor prezentate la concurs se efectuează din contul mijloacelor Fondului. 30 la sută din asistenţa internaţională (cu excepţia asistenţei medicale cu destinaţie specială), inclusiv creditele cu destinaţie specială, se transferă în Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business.
[Alin. în redacţia Hot. Guv. nr.792 din 31.10.94] Ministerul Economiei, în comun cu Ministerul Finanţelor, la încheierea contractelor interguvernamentale privind acordarea de asistenţă internaţională republicii, va prevedea întru susţinerea financiară a agenţiilor micului business, alocări în Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business, conform hotărîrii în cauză.
[Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.792 din 31.10.94] 4. Se stabileşte că salarizarea personalului Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business se efectuează în temeiul Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 300 din 26 mai 1993 "Cu privire la perfecţionarea retribuirii muncii personalului din unităţile cu autonomie financiară.
[Pct.4 în redacţia Hot. Guv. nr.505 din 15.05.98] PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 21 octombrie 1993 nr.659 REGULAMENT privind activitatea Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business Prezentul Regulament stabileşte statutul juridic, scopul, sarcinile, funcţiile, drepturile principale şi principiile de gestiune a Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business (în continuare - Fondul) în Republica Moldova. I. Principii generale 1. Fondul se constituie ca o organizaţie necomercială, fără a avea drept scop principal al activităţii sale obţinerea profitului. Fondul este creat în scopul funanţării acţiunilor orientate spre dezvoltarea antreprenoriatului, micului business.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 2. Fondul se subordonează Guvernului Republicii Moldova. 3. Fondul este persoană juridică, dispune de balanţă proprie, cont de decontare, inclusiv valutar şi alte conturi la instituţiile bancare, deţine ştampila cu stema ţării. 4. Fondul poartă răspundere pentru angajamentele sale cu toate bunurile ce-i aparţin. II. Sarcinile principale ale Fondului 5. Pentru aşi realiza scopurile sale Fondul îşi asumă următoarele sarcini, care contribuie: la promovarea politicii de stat în domeniul formării relaţiilor de piaţă în baza mobilizării resurselor financiare şi utilizării lor eficiente în procesul de realizare a programelor naţionale de susţinere a businessului mic, a proiectelor şi măsurilor de dezvoltare a antreprenoriatului; la atragerea investiţiilor străine pentru dezvoltarea antreprenoriatului naţional; la crearea fondurilor speciale inovaţionale şi investiţionale, băncilor comerciale particulare ce deservesc structurile de antreprenoriat, constituie pe baza proprietăţii private; susţin financiar întreprinderile ce desfăşoară activitatea de antreprenoriat în ramurile prioritare ale economieie, întreprinderile mici nou-create, unele categorii de cetăţeni ce realizează programe în sprijinul anumitor grupuri sociale; stabileşte şi promovează relaţii cu fonduri similare din alte state; la implementarea programelor locale de susţinere a antreprenoriatului.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] III. Funcţiile Fondului 6. Potrivit sarcinilor sale principale, Fondul exercită următoarele funcţii: asigurarea financiară a politicii statului în domeniul dezvoltării antreprenoriatului; asigurarea angajamentelor Fondului faţă de băncile comerciale, instituţiile de microfinanţare în organizaţiile de asigurare; acordarea de împrumuturi, inclusiv preferenţiale, în special pentru achitarea creditelor din ţară şi străinătate, întreprinderilor ce desfăşoară activitatea de antreprenoriat în ramurile prioritare ale economiei; susţinerea investiţiilor de risc ale întreprinderilor ce asimilează tehnologii noi; organizarea expertizei ştiinţifice, tehnico-economice asupra investigaţiilor şi proiectelor destinate dezvoltării activităţii de producţie a întreprinderilor; indentificarea persoanelor fizice şi juridice, interesate să realizeze programele elaborate; achitarea parţială a cheltuielilor pentru remunerarea experţilor străini şi personalului tehnic, angajaţi la elaborarea studiului tehnico-economic şi realizarea proiectelor investiţionalede proporţii; stimularea întreprinderilor mici, ce efectuează cercetări ştiinţifice şi de proiectare experimentale, elaborează şi asimilează tehnologii avansate şi noi tipuri de producţie, din contul beneficiului, rămas la dispoziţia întreprinderilor, precum şi stimularea activităţii economiei externe; contribuţia directă la crearea firmelor şi birourilor de consultaţii, informaţionale şi auditing, a centrelor de pregătire a cadrelor pentru structurile de antreprenoriat; finanţarea procesului de pregătire şi instruire a cadrelor pentru activitatea de antreprenoriat; efectuarea activităţii editoriale, inclusiv de reclamă, în vederea realizării scopurilor activităţii Fondului; organizarea controlului şi analizei privind eficienţa utilizării de către agneţii antreprenoriatului a mijloacelor alocate de Fond şi elaborarea propunerilor pentru Consiliul director al Fondului privind prelungirea sau suspendarea finanţării sau retragerea înainte de termen a mijloacelor alocate; executarea altor funcţii de care le implică măsurile de susţinere şi dezvoltare a antreprenoriatului, de limitare a activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei în republică; participarea la organizarea expoziţiilor şi tîrgurilor de servicii şi mărfuri, produse de agenţii businessului mic şi mijlociu.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] IV. Dreprurile Fondului 7. În procesul executării sarcinilor sale principale, Fondul este învestit cu următoarele drepturi: să posede, să dispună şi să administreze proprietatea ce-i aparţine în corespundere cu scopurile statutare ale Fondului; sa-şi gestioneze mijloacele economice şi financiare, să investească o parte din mijloacele sale în hîrtiile de valoare şi depozitele bancare în băncile comerciale, cu dobînzi de depozitare la nivelul pieţei, să participe cu propriul capital la crearea băncii de credit pentru structurile antreprenoriatului, înfiinţate pe baza proprietăţii private; în limitele mijloacelor financiare aprobată, să stabilească de sine stătător structura, schema de încadrare şi salariile pentru personalul Fondului; să creeze u fond special pentru remunerarea colectivelor de creaţie, consiliilor de experţi, comisiilor, în componenţa cărora pot intra specialişti străini, angajaţi temporar pentru efectuarea sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prezentul Regulament; să comande, pe bază de contract, lucrări ştiinţifice, programe economice şi informaţionale, menite să contribuie la accelerarea procesului de dezvoltare a antreprenoriatului în republică; să intervină în calitate de depunător de gaj şi garant pentru angajamentele întreprinderilor; să stabilească relaţii şi să colaboreze cu fondurile similare din alte state şi fondurile internaţionale, să convoace şedinţe republicane şi intenaţionale, conferinţe şi simpozioane vizînd problemele de susţinere şi dezvoltare a antreprenoriatului; să acţioneze în calitate de fondator al diferitor asociaţii şi organizaţii din republică şi din străinătate, a căror activitate corespunde sarcinilor Fondului; să creeze în modul stabilit unităţi teritoriale ale Fondului; să controleze utilizarea de către întreprinderi a creditelor şi altor mijoace alocate de Fond; să suspende finanţarea şi să retragă în modul stabilit mijloacele alocate în cazul cînd se încalcă cerinţele privind utilizarea lor cu destinaţie specială; să aprobe, în limita conpetenţei sale, actele normative, obligatorii pentru întreprinderile cărora Fondul le-a acordat credite (investiţii); să creeze banca de date privind necesităţile susţinerii financiare şi de garantare a întreprinderilor private; să exercite şi alte funcţii stipulate în prezentul Regulament, atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi în afara hotarelor ei.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] V. Patrimoniul Fondului 8. Fondul deţine bunuri patrimoniale acordate de către Guvern sau de către organul administraţiei de stat împuternicit cu acest drept şi cele achiziţionate pe parcursul activităţii.
[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 9. Sursele de formare a mijloacelor Fondului sînt: a) pînă la 0,5% din veniturile bugetului de stat (cuantumul se stabileşte în fiecare an la adoptarea Legii bugetului); b) venitul obţinut din propria activitate; c) mijloacele alocate în cadrul asistenţei tehnice şi financiare internaţionale; d) vărsămintele benevole şi donaţiile persoanelor fizice şi juridice, inclusiv ale celor străine; e) alte surse ce nu contravin legislaţiei în vigoare.
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 10. Fondul organizează şi atrage creditele investitorilor străini pentru dezvoltarea activităţii de antreprenoriat şi este garantul utilizării lor eficiente. 11. Mijloacele Fondului sînt utilizate în corespundere cu devizul aprobat de către Guvernul Republicii Moldova sau conform contractului pentru executarea unor lucrări ce decurg din sarcilile şi funcţiile Fondului. 12. Mijloacele Fondului neutilizate în anul curent nu pot fi retrase. 13. Creditele se acordă întreprinderilor în conformitate cu rezultatele concursului organizat de către Consiliul director al Fondului.
[Pct.13 modif. prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 14. Credite preferenţiale sau cele nerambursabile se acordă întreprinderilor în ramurile prioritare ale economiei în cazurile cînd volumul producţiei (lucrărilor, serviciilor) prioritare constituie nu mai puţin de 50 la sută din volumul total al producţiei (licrărilor, serviciilor) întreprinderii în cauză. VI. Gestiunea Fondului 15. Fondul este administrat de către Consiliul de directori. În componenţa Consiliului de administrare al Fondului, în număr de 11 persoane, sînt incluşi reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Ministerului Finanţelor, mediului de afaceri şi băncilor comerciale.
[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 16. În cazul retragerii înainte de termen a unui membru/unor membri din Consiliul director al Fondului, Ministerul Economiei, în termen de o lună, propune Guvernului pentru confirmare alte candidaturi. 17. Atribuţiile executive ale Consiliul director al Fondului includ: stabilirea direcţiilor principale de activitate ale Fondului şi prezentarea acestora spre aprobarea guvernului; elaborarea şi aprobarea principiilor activităţii Consiliului director; stabilirea direcţiilor pentru cheltuielile rambursabile şi nerambursabile ale Fondului: stabilirea condiţiilor şi modului de eliberare şi restituire a mijloacelor; numirea în funcţie, la propunerea preşedintelui Consiliului director, a directorului executiv al Fondului; aprobarea cuantumului de cheltuieli a structurii şi numărului de salariaţi ai direcţiei executive a Fondului, precum şi a rezultatelor activităţii anuale a Fondului, inclusiv a unităţilor teritoriale ale acestuia; determinarea modului de repartizare a venitului obţinut în rezultatul activităţii proprii şi de acoperire a pierderilor; efectuarea controlului asupra activităţii direcţiei executive a Fondului, examinarea rezultatelor reviziilor; coordonarea operaţiilor de gaj şi garanţii, efectuate de către direcţia executivă a Fondului: informarea opiniei publice despre activitatea Fondului; adoptarea unor decizii, care decurg din atribuţiile Fondului şi prevederile prezentului Regulament.
[Pct.17 modif. prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 18. Şedinţele Consiliului director al Fondului se convoacă din necesitate, însă nu mai rar decît o dată pe trimestru şi se consideră deliberative dacă sînt prezenţi cel puţin 2/3 din componenţa Consiliului. Hotărîrile Consiliului director al Fondului se adoptă prin vot majoritar. În cazul parităţii voturilor, votul preşedintelui este decisiv. Şedinţele extraordinare ale Consiliului director al Fondului se convoacă la cererea a cel puţin trei membri ai Consiliului, precum şi la propunerea directorului executiv al Fondului. Consiliul director al Fondului prezintă Guvernului raport anual cu privire la activitatea sa.
[Pct.18 modif. prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 19. Preşedintele Consiliului director se numeşte în funcţie de către Guvern. 20. Preşedintele Consiliului director: poartă răspundere personală pentru executarea funcţiilor Fondului; organizează activitatea Consiliului director, convoacă şedinţele acestuia şi prezidează şedinţele.
[Pct.20 modif. prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] 21. Organul executiv al Fondului este direcţia executivă, condusă de directorul executiv al Fondului. 22. Direcţia executivă: stabileşte în limita mijloacelor şi cuantumului de cheltuieli pentru întreţinerea aparatului administrativ al Fondului structura, schema de încadrare, condiţiile de remunerare a personalului; primeşte de la srtucturile de antreprenoriat cereri pentru acordarea creditelor, inclusiv preferenţiale, a ajutorului gratuit la crearea structurilor noi de antreprenoriat şi pentru susţinerea celor existente, analizează cererile înaintate şi le pregăteşte pentru examinare la şedinţa Consiliului director al Fondului; organizează expertiza independentă a proiectelor înaintate şi prezintă Consiliului director al Fondului propuneri privind cuantumul mijloacelor de finanţare a acestora; stabileşte condiţiile desfăşurate concursului proiectelor prezentate; pregăteşte pentru examunare la şedinţa Consiliului director al Fondului materialele necesare în vederea susţinerii antreprenoriatului, pregătind cadre, organizînd seminare, simpozioane, expoziţii destinate dezvoltării antreprenoriatului şi iniţiativei particulare a cetăţenilor; dispune de mijloacele Fondului în corespundere cu sarcinile şi funcţiile acestuia şi asigură controlul asupra utilizării mijloacelor Fondului cu destinaţie specială; prezintă spre aprobare Consiliului director al Fondului dările de seamă privind executarea bilanţului de venituri şi cheltuieli ale Fondului; desfăşoară alte activităţi ce decurg din scopurile şi sarcinile Fondului şi prevederile prezentului Regulament. 23. Directorul executiv al Fondului: organizează activitatea Fondului şi poartă răspundere personală pentru rezultatele acesteia şi deciziile adoptate; analizează şi eliberează în modul stabilit personalul, în corespundere cu structura şi componenţa direcţiei executive; dispune de mijloacele prevăzute de cheltuieli al direcţiei executive; aprobă regulamentul cu privire la unităţile teritoriale ale Fondului; încheie tranzacţii, reprezintă Fondul în judecată şi arbitraj, exercită alte funcţii legate de activitatea Fondului; reprezintă Fondul în relaţiile cu organele de stat, obşteşti, comerciale, inclusiv cu cele internaţionale.
[Pct.23 modif. prin Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] VII. Evidenţa şi dările de seamă 24. Fondul ţine evidenţa contabilă şi întocmeşte dările de seamă statistice în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova. 25. Controlul asupra activităţii financiare a Fondului este exercitat de Ministerul Funanţelor. Rezultatele sînt aduse la cunoştinţă Fondului şi Guvernului. 26. Bilanţui anual de venituri şi cheltuieli ale Fondului se prezintă Guvernului Republicii Moldova. VIII. Suspendarea activităţii Fondului 27. Activitatea Fondului se suspendă la decizia Guvernului prin lichidarea sau reorganizarea lui în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova. 28. Problema utilizării ulterioare a mijloacelor speciale vărsămintelor şi donaţiilor, aflate pe contul Fondului, este pusă în sarcină comisiei de lichidare a Fondului, instituită de Guvern. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.659 din 21 octombrie 1993 Componenţa Consiliului director al Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business LAZĂR Valeriu - viceministru al economiei (preşedintele Consiliului) IABANJI Iulia - şeful direcţiei principale dezvoltarea micului business (secretarul Consiliului) Membrii Consiliului: SCHIŢCO Andrei - directorul executiv al Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business BĂLTEANU Ion - preşedintele Uniunii Meşterilor Populari din Republica Moldova ŞLOPAC Vera - şef al direcţiei generale finanţele economiei naţionale a Ministerului Finanţelor ROŞCOVANU Eugen - preşedintele Asociaţiei Micului Business din Moldova MUNTEANU Artur - directorul executiv al Alianţei de microfinanţare din Moldova - preşedintele Asociaţiei Băncilor din Moldova PROIDISVET Galina - prim-vicepreşedintele Băncii comerciale "Victoriabank" DUCA Ludmila - şeful direcţiei economie şi finanţe a Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business ŢURCAN Nina - directorul Agenţiei Naţionale de Stat pentru Ocuparea Forţei de Muncă VEVERIŢĂ Petru - preşedintele Asociaţiei Băncilor din Moldova BOREŢ Serghei - directorul general al Întreprinderii mixte "Acorex Wein Holding"
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.905 din 09.08.04, în vigoare 20.08.04] [Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.120 din 09.02.04, în vigoare 20.02.04] [Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.582 din 05.07.2001] [Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.547 din 12.06.2000] [Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.251 din 15.03.2000] [Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.879 din 28.09.99] [Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.1166 din 03.12.98] [Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.509 din 20.07.95] [Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.792 din 31.10.94]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀