HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Privind Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business. Nr.659 din 21.10.93 Monitor nr.10/323 din 30.10.1993 * * * În temeiul Legii Republicii Moldova "Cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei" şi al Decretului Preşedintelui Republicii Moldova din 2 lunie 1993 nr.78 "Cu privire la susţinerea şi protecţia de către stat a antreprenoriatului", în scopul funanţării operaţiilor de dezvoltare a antreprenoriatului şi concurenţei Guvernul Republicii Moldova hotărăşte: 1. Se instituie Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business. 2. Se aprobă: Regulamentul privind activitatea Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business (anexa nr.1); componenţa Consiliului director al Fondului (anexa nr.2). 3. Se stabileşte că: Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business este o organizaţie de stat, care îşi desfăşoară activitatea conform legislaţiei Republicii Moldova şi Regulamentul aprobat; întreţinerea direcţiei executive a Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business, remunerarea preşedintelui Consiliului director, precum şi a experţilor, angajaţi la lucrările de analizare şi evaluare a proiectelor prezentate la concurs se efectuează din contul mijloacelor Fondului. 30 la sută din asistenţa internaţională (cu excepţian asistenţei cu destinaţie medicală) se transferă cu destinaţie specială în Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business. 4. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în colaborare cu Ministerul Finanţelor şi Consiliul director al Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business, în termen de două săpţămîni, să prezinte Guvernului propuneri privind remunerarea preşedintelui Consiliului director al Fondului, lucrătorilor direcţiei executive şi experţilor. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 21 octombrie 1993 nr.659 REGULAMENT privind activitatea Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business Prezentul Regulament stabileşte statutul juridic, scopul, sarcinile, funcţiile, drepturile principale şi principiile de gestiune a Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business (în continuare - Fondul) în Republica Moldova. I. Principii generale 1. Fondul se constituie ca o organizaţie necomercială, fără a avea drept scop principal al activităţii sale obţinerea profitului. Fondul este creat în scopul funanţării acţiunilor orientate spre dezvoltarea antreprenoriatului, micului business, bazate pe proprietatea privată, inclusiv a fermierilor şi concurenţei. 2. Fondul se subordonează Guvernului Republicii Moldova. 3. Fondul este persoană juridică, dispune de balanţă proprie, cont de decontare, inclusiv valutar şi alte conturi la instituţiile bancare, deţine ştampila cu stema ţării. 4. Fondul poartă răspundere pentru angajamentele sale cu toate bunurile ce-i aparţin. II. Sarcinile principale ale Fondului 5. Pentru aşi realiza scopurile sale Fondul îşi asumă următoarele sarcini, care contribuie: la promovarea politicii de stat în domeniul formării relaţiilor de piaţă pe baza susţinerii antreprenoriatului, dezvoltării micului business şi cncurenţei prin intermediul mobilizării resurselor financiare şi utilizării lor eficiente în procesul de elaborare şi realizare a programelor de demonopolizare a economieie republicii; la atragerea investiţiilor străine pentru dezvoltarea antreprenoriatului naţional; la crearea fondurilor speciale inovaţionale şi investiţionale, băncilor comerciale particulare ce deservesc structurile de antreprenoriat, constituie pe baza proprietăţii private; susţin financiar întreprinderile ce desfăşoară activitatea de antreprenoriat în ramurile prioritare ale economieie, întreprinderile mici nou-create, precum şi întreprinderile mici create în rezultatul separării sau divizării în procesul deetatizării şi privatizării, unele categorii de cetăţeni ce realizează programe în sprijinul anumitor grupuri sociale; stabileşte şi promovează relaţii cu fonduri similare din alte state. III. Funcţiile Fondului 6. Potrivit sarcinilor sale principale, Fondul exercită următoarele funcţii: acordarea unor garanţii băncilor comerciale ce creditează, inclusiv prin credite preferenţiale, structurile de antreprenoriat nou-create; asigurarea angajamentelor Fondului faţă de băncile comerciale în organizaţiile de asigurare; acordarea preferenţială a creditelor pentru construcţia, modernizarea şi reconstrucţia întreprinderilor mici, achiziţionarea tehnologiei şi utilajului, din ţară şi din străinătate în scopul efectuării activităţii lor de antreprenoriat, procurarea licenţilor Know-how; acordarea de împrumuturi, inclusiv preferenţiale, în special pentru achitarea creditelor din ţară şi străinătate, întreprinderilor ce desfăşoară activitatea de antreprenoriat în ramurile prioritare ale economiei; asistenţa la încheierea contractelor internaţionale şi plasarea la întreprinderile mici a volumelor de livrare a producţiei, executarea a lucrărilor, prestări servicii pentru necesităţile statului; susţinerea investiţiilor de risc ale întreprinderilor ce asimilează tehnologii noi; organizarea expertizei ştiinţifice, tehnico-economice şi de brevet asupra investigaţiilor şi proiectelor destinate dezvoltării activităţii de producţie a întreprinderilor; indentificarea persoanelor fizice şi juridice, interesate să realizeze programele elaborate; achitarea parţială a cheltuielilor pentru remunerarea experţilor străini şi personalului tehnic, angajaţi la elaborarea studiului tehnico-economic şi realizarea proiectelor investiţionalede proporţii la care mai mult de 60 la sută din mijloacele de finanţare aparţin structurilor de antreprenoriat înfiinţate pe baza propietăţii private; stimularea întreprinderilor mici, ce efectuează cercetări ştiinţifice şi de proiectare experimentale, elaborează şi asimilează tehnologii avansate şi noi tipuri de producţie, din contul beneficiului, rămas la dispoziţia întreprinderilor, precum şi stimularea activităţii economiei externe; contribuţia directă la crearea firmelor şi birourilor de consultaţii, informaţionale şi auditing, a centrelor de pregătire a cadrelor pentru structurile de antreprenoriat; finanţarea procesului de pregătire şi instruire a cadrelor pentru activitatea de antreprenoriat; efectuarea activităţii editoriale, inclusiv de reclamă, în vederea realizării scopurilor activităţii Fondului; organizarea controlului şi analizei privind eficienţa utilizării de către agneţii antreprenoriatului a mijloacelor alocate de Fond şi elaborarea propunerilor pentru Consiliul director al Fondului privind prelungirea sau suspendarea finanţării sau retragerea înainte de termen a mijloacelor alocate; executarea altor funcţii de care le implică măsurile de susţinere şi dezvoltare a antreprenoriatului, de limitare a activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei în republică. IV. Dreprurile Fondului 7. În procesul executării sarcinilor sale principale, Fondul este învestit cu următoarele drepturi: să posede, să dispună şi să administreze proprietatea ce-i aparţine în corespundere cu scopurile statutare ale Fondului; sa-şi gestioneze mijloacele economice şi financiare, să investească o parte din mijloacele sale în hîrtiile de valoare şi depozitele bancare în băncile comerciale, cu dobînzi de depozitare la nivelul pieţei, să participe cu propriul capital la crearea băncii de credit pentru structurile antreprenoriatului, înfiinţate pe baza proprietăţii private; în limitele mijloacelor financiare aprobată, să stabilească de sine stătător structura, schema de încadrare şi salariile pentru personalul Fondului; să creeze u fond special pentru remunerarea colectivelor de creaţie, consiliilor de experţi, comisiilor, în componenţa cărora pot intra specialişti străini, angajaţi temporar pentru efectuarea sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prezentul Regulament; să comande, pe bază de contract, lucrări ştiinţifice, programe economice şi informaţionale, menite să contribuie la accelerarea procesului de dezvoltare a antreprenoriatului în republică; să intervină în calitate de depunător de gaj şi garant pentru angajamentele întreprinderilor; să stabilească relaţii şi să colaboreze cu fondurile similare din alte state şi fondurile internaţionale, să convoace şedinţe republicane şi intenaţionale, conferinţe şi simpozioane vizînd problemele de susţinere şi dezvoltare a antreprenoriatului; să acţioneze în calitate de fondator al diferitor asociaţii şi organizaţii din republică şi din străinătate, a căror activitate corespunde sarcinilor Fondului; să creeze în modul stabilit unităţi teritoriale ale Fondului; să controleze utilizarea de către întreprinderi a subsidiilor, creditelor şi altor mijoace alocate de Fond; să suspende finanţarea şi să retragă în modul stabilit mijloacele alocate în cazul cînd se încalcă cerinţele privind utilizarea lor cu destinaţie specială; să aprobe, în limita conpetenţei sale, actele normative, obligatorii pentru întreprinderile cărora Fondul le-a acordat credite (investiţii); să creeze banca de date privind întreprinderile perticulare şi activitatea acestora; să exercite şi alte funcţii stipulate în prezentul Regulament, atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi în afara hotarelor ei. V. Patrimoniul Fondului 8. Fondul deţine bunuri patrimoniale acordate de către Guvern sau de către organul administraţiei de stat împuternicit cu acest drept. 9. Sursele de formare a patrimoniului Fondului: o parte din mijloacele fondului de rezervă al Guvernului; o parte din mijloacele, obţinute de la privatizare şi asistenţa internaţională; vărsăminte benevole şi donaţii de binefacere ale structurilor de antreprenoriat şi ale cetăţenilor, inclusiv a celor străine; dobînzile bancare pentru utilizarea mijloacelor temporar libere ale Fondului; alte surse ce nu contravin legislaţiei Republicii Moldova. 10. Fondul organizează şi atrage creditele investitorilor străini pentru dezvoltarea activităţii de antreprenoriat şi este garantul utilizării lor eficiente. 11. Mijloacele Fondului sînt utilizate în corespundere cu devizul aprobat de către Guvernul Republicii Moldova sau conform contractului pentru executarea unor lucrări ce decurg din sarcilile şi funcţiile Fondului. 12. Mijloacele Fondului neutilizate în anul curent nu pot fi retrase. 13. Creditele străine se acordă întreprinderilor în conformitate cu rezultatele concursului organizat de către Consiliul director al Fondului. 14. Credite preferenţiale sau cele nerambursabile se acordă întreprinderilor în ramurile prioritare ale economiei în cazurile cînd volumul producţiei (lucrărilor, serviciilor) prioritare constituie nu mai puţin de 50 la sută din volumul total al producţiei (licrărilor, serviciilor) întreprinderii în cauză. VI. Gestiunea Fondului 15. Fondul este administrat de către Consiliul director al Fondului în componenţa căruia intră reprezentanţi ai organelor administraţiei de stat, structurilor de antreprenoriat, organizaţiilor ştiinţifice. Componenţa Consiliului director al Fondului se aprobă de către Guvern pe un termen de 3 ani, la propunerea Ministerului Economiei şi organizaţiilor obşteşti, care reprezintă antreprenoriatul. 16. În cazul retragerii înainte de termen a unui membru/unor membri din Consiliul director al Fondului, Ministerul Economiei, în termen de o lună, propune Guvernului pentru confirmare alte candidaturi. 17. Atribuţiile executive ale Consiliul director al Fondului includ: stabilirea direcţiilor principale de activitate ale Fondului şi prezentarea acestora spre aprobarea guvernului; elaborarea şi aprobarea principiilor activităţii Consiliului director; stabilirea direcţiilor pentru cheltuielile rambursabile şi nerambursabile ale Fondului: stabilirea condiţiilor şi modului de eliberare şi restituire a mijloacelor; numirea în funcţie, la propunerea preşedintelui Consiliului director, a directorului executiv al Fondului; aprobarea cuantumului de cheltuieli a structurii şi numărului de salariaţi ai direcţiei executive a Fondului, precum şi a rezultatelor activităţii anuale a Fondului, inclusiv a unităţilor teritoriale ale acestuia; determinarea modului de repartizare a beneficiului obţinut în rezultatul activităţii antreprenoriale proprii şi de acoperire a pierderilor; efectuarea controlului asupra activităţii direcţiei executive a Fondului, examinarea rezultatelor reviziilor; coordonarea operaţiilor de gaj şi garanţii, efectuate de către direcţia executivă a Fondului: informarea opiniei publice despre activitatea Fondului; adoptarea unor decizii, care decurg din atribuţiile Fondului şi prevederile prezentului Regulament. 18. Şedinţele Consiliului director al Fondului se convoacă din necesitate, însă nu mai rar decît o dată pe lună şi se consideră deliberative dacă sînt prezenţi cel puţin 2/3 din componenţa Consiliului. Hotărîrile Consiliului director al Fondului se adoptă prin vot majoritar. În cazul parităţii voturilor, votul preşedintelui este decisiv. Şedinţele extraordinare ale Consiliului director al Fondului se convoacă la cererea a cel puţin trei membri ai Consiliului, precum şi la propunerea directorului executiv al Fondului. Consiliul director al Fondului prezintă Guvernului raport anual cu privire la activitatea sa. 19. Preşedintele Consiliului director se numeşte în funcţie de către Guvern. 20. Preşedintele Consiliului director: poartă răspundere personală pentru executarea funcţiilor Fondului; organizează activitatea Consiliului director, convoacă şedinţele acestuia şi prezidează şedinţele; reprezintă Fondului în relaţiile cu organele de stat şi organizaţiile obşteşti, inclusiv şi cele internaţionale. 21. Organul executiv al Fondului este direcţia executivă, condusă de directorul executiv al Fondului. 22. Direcţia executivă: stabileşte în limita mijloacelor şi cuantumului de cheltuieli pentru întreţinerea aparatului administrativ al Fondului structura, schema de încadrare, condiţiile de remunerare a personalului; primeşte de la srtucturile de antreprenoriat cereri pentru acordarea creditelor, inclusiv preferenţiale, a ajutorului gratuit la crearea structurilor noi de antreprenoriat şi pentru susţinerea celor existente, analizează cererile înaintate şi le pregăteşte pentru examinare la şedinţa Consiliului director al Fondului; organizează expertiza independentă a proiectelor înaintate şi prezintă Consiliului director al Fondului propuneri privind cuantumul mijloacelor de finanţare a acestora; stabileşte condiţiile desfăşurate concursului proiectelor prezentate; pregăteşte pentru examunare la şedinţa Consiliului director al Fondului materialele necesare în vederea susţinerii antreprenoriatului, pregătind cadre, organizînd seminare, simpozioane, expoziţii destinate dezvoltării antreprenoriatului şi iniţiativei particulare a cetăţenilor; dispune de mijloacele Fondului în corespundere cu sarcinile şi funcţiile acestuia şi asigură controlul asupra utilizării mijloacelor Fondului cu destinaţie specială; prezintă spre aprobare Consiliului director al Fondului dările de seamă privind executarea bilanţului de venituri şi cheltuieli ale Fondului; desfăşoară alte activităţi ce decurg din scopurile şi sarcinile Fondului şi prevederile prezentului Regulament. 23. Directorul executiv al Fondului: organizează activitatea Fondului şi poartă răspundere personală pentru rezultatele acesteia şi deciziile adoptate; analizează şi eliberează în modul stabilit personalul, în corespundere cu structura şi componenţa direcţiei executive; dispune de mijloacele prevăzute de cheltuieli al direcţiei executive; aprobă regulamentul cu privire la unităţile teritoriale ale Fondului; încheie tranzacţii, reprezintă Fondul în judecată şi arbitraj , exercită alte funcţii legate de activitatea Fondului. VII. Evidenţa şi dările de seamă 24. Fondul ţine evidenţa contabilă şi întocmeşte dările de seamă statistice în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova. 25. Controlul asupra activităţii financiare a Fondului este exercitat de Ministerul Funanţelor. Rezultatele sînt aduse la cunoştinţă Fondului şi Guvernului. 26. Bilanţui anual de venituri şi cheltuieli ale Fondului se prezintă Guvernului Republicii Moldova. VIII. Suspendarea activităţii Fondului 27. Activitatea Fondului se suspendă la decizia Guvernului prin lichidarea sau reorganizarea lui în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova. 28. Problema utilizării ulterioare a mijloacelor speciale vărsămintelor şi donaţiilor, aflate pe contul Fondului, este pusă în sarcină comisiei de lichidare a Fondului, instituită de Guvern. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 21 octombrie 1993 nr.659 COMPONENŢA CONSILIULUI DIRECTOR al fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business Sergiu Certan - ministru al economiei, membru-cores- pondent al Academiei de Ştiinţe a Moldovei Valentin Ciumac - ministeru al industriei Anatol Arapu - viceministru al relaţiilor econo- mice externe Alexei Cemîrtan - viceministru al finanţelor Aglaia Crivcianschi - prim-vicepreşedinte al Băncii Co- merciale pe Acţiuni "Banca Socială" Andrei Cucu - preşedintele Fondului Proprietăţii de Stat Andrei Schiţco - director general al direcţiei exe- cutive a Uniunii Antreprenorilor şi Arendaşilor Vladimir Iacovlev - consultant ştiinţific al Uniunii Antreprenorilor şi Arendaşilor Ion Guţu - director general al Uniunii ştiin- ţiifico-industriale Gheroghe Cucu - director general al asociaţiei de artă populară "Artizana" Natalia Vrabii - prim-vicepreşedinte al comitetului de conducere al Băncii Comerciale "Moldova-Agroindbanc" S.A. Serghei Nichitin - vicepreşedinte al asociaţiei pe acţiuni"Albina", doctor în economie Alexandru Muravschi - şeful catedrei de management al Institutului de Perfecţionare a Cadrelor din Complexul Agroindus- trial, doctor în economie Vladimir Cramarenco - colaborator ştiinţific, coordona- tor al Centrului de Studiere a problemelor Pieţei al Academiei de Ştiinţe a Moldovei Stanislav Şapa - colaborator ştiinţific la Univer- sitatea Tehnică din Chişinău, Cen- trul de cercetări şi elaborări "Economiks-Expert LTD", doctor în economiei Victor Ţurcanu - preşedintele direcţiei Băncii Co- merciale "Victoria-banc" S.A. Ludmila Ţurcan - şeful secţiei principale dezvol- tate a activităţii de antrepreno- riat şi relaţii cu patronatul a Ministerului Economiei, doctor în economiei.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀