sâmbătă, 30 octombrie 1993
659/21.10.93 Hotărîre privind Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         Privind Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi
                     dezvoltarea micului business.

                          Nr.659 din 21.10.93

                    Monitor nr.10/323 din 30.10.1993

                                * * *

   În temeiul Legii   Republicii   Moldova  "Cu  privire  la   limitarea
activităţii  monopoliste  şi dezvoltarea concurenţei" şi  al  Decretului
Preşedintelui  Republicii Moldova din 2 lunie 1993 nr.78 "Cu privire  la
susţinerea  şi protecţia de către stat a antreprenoriatului", în  scopul
funanţării operaţiilor de dezvoltare a antreprenoriatului şi concurenţei
Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:

   1. Se instituie   Fondul  pentru  susţinerea  antreprenoriatului   şi
dezvoltarea micului business.

   2. Se aprobă:
   Regulamentul   privind   activitatea   Fondului   pentru   susţinerea
antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business (anexa nr.1);
   componenţa Consiliului director al Fondului (anexa nr.2).

   3. Se stabileşte că:
   Fondul pentru  susţinerea  antreprenoriatului şi dezvoltarea  micului
business  este  o organizaţie de stat, care îşi  desfăşoară  activitatea
conform legislaţiei Republicii Moldova şi Regulamentul aprobat;
   întreţinerea   direcţiei  executive  a  Fondului  pentru   susţinerea
antreprenoriatului   şi   dezvoltarea  micului   business,   remunerarea
preşedintelui  Consiliului director, precum şi a experţilor, angajaţi la
lucrările  de analizare şi evaluare a proiectelor prezentate la  concurs
se efectuează din contul mijloacelor Fondului.
   30 la sută din  asistenţa internaţională (cu excepţian asistenţei  cu
destinaţie  medicală)  se  transferă cu destinaţie  specială  în  Fondul
pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business.

   4. Ministerul   Muncii  şi  Protecţiei  Sociale,  în  colaborare   cu
Ministerul   Finanţelor   şi  Consiliul  director  al  Fondului   pentru
susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business, în termen
de  două săpţămîni, să prezinte Guvernului propuneri privind remunerarea
preşedintelui  Consiliului director al Fondului, lucrătorilor  direcţiei
executive şi experţilor.


             PRIM-MINISTRU
             AL REPUBLICII MOLDOVA                 ANDREI SANGHELI


                                             Anexa nr.1
                                      la Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova
                                    din 21 octombrie 1993 nr.659

                            REGULAMENT

     privind activitatea Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului
                        şi dezvoltarea micului business

   Prezentul Regulament  stabileşte statutul juridic, scopul, sarcinile,
funcţiile,  drepturile principale şi principiile de gestiune a  Fondului
pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business (în
continuare - Fondul) în Republica Moldova.

                        I. Principii generale

   1. Fondul se  constituie  ca o organizaţie necomercială, fără a  avea
drept scop principal al activităţii sale obţinerea profitului.
   Fondul este creat  în  scopul  funanţării acţiunilor  orientate  spre
dezvoltarea antreprenoriatului, micului business, bazate pe proprietatea
privată, inclusiv a fermierilor şi concurenţei.

   2. Fondul se subordonează Guvernului Republicii Moldova.

   3. Fondul este persoană juridică, dispune de balanţă proprie, cont de
decontare,  inclusiv  valutar şi alte conturi la  instituţiile  bancare,
deţine ştampila cu stema ţării.

   4. Fondul poartă   răspundere  pentru  angajamentele  sale  cu  toate
bunurile ce-i aparţin.

                II. Sarcinile principale ale Fondului

   5. Pentru aşi  realiza  scopurile sale Fondul îşi  asumă  următoarele
sarcini, care contribuie:
   la promovarea  politicii  de stat în domeniul formării relaţiilor  de
piaţă   pe  baza  susţinerii  antreprenoriatului,  dezvoltării   micului
business   şi   cncurenţei  prin  intermediul   mobilizării   resurselor
financiare  şi  utilizării  lor eficiente în procesul  de  elaborare  şi
realizare a programelor de demonopolizare a economieie republicii;
   la atragerea investiţiilor     străine     pentru     dezvoltarea
antreprenoriatului naţional;
   la crearea fondurilor   speciale   inovaţionale  şi   investiţionale,
băncilor    comerciale   particulare   ce   deservesc   structurile   de
antreprenoriat, constituie pe baza proprietăţii private;
   susţin financiar   întreprinderile   ce  desfăşoară  activitatea   de
antreprenoriat  în  ramurile prioritare ale economieie,  întreprinderile
mici  nou-create,  precum şi întreprinderile mici create  în  rezultatul
separării  sau divizării în procesul deetatizării şi privatizării, unele
categorii  de  cetăţeni  ce realizează programe  în  sprijinul  anumitor
grupuri sociale;
   stabileşte şi  promovează relaţii cu fonduri similare din alte state.

                       III. Funcţiile Fondului

   6. Potrivit sarcinilor  sale principale, Fondul exercită  următoarele
funcţii:
   acordarea unor  garanţii băncilor comerciale ce creditează,  inclusiv
prin credite preferenţiale, structurile de antreprenoriat nou-create;
   asigurarea angajamentelor  Fondului  faţă  de băncile  comerciale  în
organizaţiile de asigurare;
   acordarea preferenţială a creditelor pentru construcţia, modernizarea
şi  reconstrucţia  întreprinderilor mici, achiziţionarea tehnologiei  şi
utilajului, din ţară şi din străinătate în scopul efectuării activităţii
lor de antreprenoriat, procurarea licenţilor Know-how;
   acordarea de  împrumuturi, inclusiv preferenţiale, în special  pentru
achitarea  creditelor  din  ţară  şi  străinătate,  întreprinderilor  ce
desfăşoară  activitatea  de  antreprenoriat în ramurile  prioritare  ale
economiei;
   asistenţa la  încheierea  contractelor internaţionale şi plasarea  la
întreprinderile  mici a volumelor de livrare a producţiei, executarea  a
lucrărilor, prestări servicii pentru necesităţile statului;
   susţinerea investiţiilor  de risc ale întreprinderilor ce  asimilează
tehnologii noi;
   organizarea expertizei  ştiinţifice,  tehnico-economice şi de  brevet
asupra  investigaţiilor şi proiectelor destinate dezvoltării activităţii
de producţie a întreprinderilor;
   indentificarea   persoanelor   fizice  şi  juridice,  interesate   să
realizeze programele elaborate;
   achitarea parţială  a  cheltuielilor  pentru  remunerarea  experţilor
străini   şi  personalului  tehnic,  angajaţi  la  elaborarea  studiului
tehnico-economic şi realizarea proiectelor investiţionalede proporţii la
care  mai  mult  de  60  la sută din  mijloacele  de  finanţare  aparţin
structurilor de antreprenoriat înfiinţate pe baza propietăţii private;
   stimularea întreprinderilor mici, ce efectuează cercetări ştiinţifice
şi  de  proiectare  experimentale, elaborează şi  asimilează  tehnologii
avansate  şi noi tipuri de producţie, din contul beneficiului, rămas  la
dispoziţia  întreprinderilor, precum şi stimularea activităţii economiei
externe;
   contribuţia directă la crearea firmelor şi birourilor de consultaţii,
informaţionale  şi auditing, a centrelor de pregătire a cadrelor  pentru
structurile de antreprenoriat;
   finanţarea procesului  de  pregătire şi instruire a  cadrelor  pentru
activitatea de antreprenoriat;
   efectuarea activităţii  editoriale,  inclusiv de reclamă, în  vederea
realizării scopurilor activităţii Fondului;
   organizarea controlului  şi analizei privind eficienţa utilizării  de
către  agneţii  antreprenoriatului  a  mijloacelor alocate  de  Fond  şi
elaborarea  propunerilor  pentru Consiliul director al Fondului  privind
prelungirea  sau suspendarea finanţării sau retragerea înainte de termen
a mijloacelor alocate;
   executarea altor  funcţii de care le implică măsurile de susţinere şi
dezvoltare  a antreprenoriatului, de limitare a activităţii  monopoliste
şi dezvoltarea concurenţei în republică.

                       IV. Dreprurile Fondului

   7. În procesul  executării  sarcinilor sale principale,  Fondul  este
învestit cu următoarele drepturi:
   să posede, să  dispună şi să administreze proprietatea ce-i  aparţine
în corespundere cu scopurile statutare ale Fondului;
   sa-şi gestioneze mijloacele economice şi financiare, să investească o
parte  din mijloacele sale în hîrtiile de valoare şi depozitele  bancare
în  băncile  comerciale, cu dobînzi de depozitare la nivelul pieţei,  să
participe  cu  propriul  capital  la crearea  băncii  de  credit  pentru
structurile antreprenoriatului, înfiinţate pe baza proprietăţii private;
   în limitele mijloacelor  financiare aprobată, să stabilească de  sine
stătător  structura, schema de încadrare şi salariile pentru  personalul
Fondului;
   să creeze u fond  special pentru remunerarea colectivelor de creaţie,
consiliilor  de  experţi,  comisiilor, în componenţa  cărora  pot  intra
specialişti  străini, angajaţi temporar pentru efectuarea sarcinilor  şi
funcţiilor ce decurg din prezentul Regulament;
   să comande, pe   bază  de  contract,  lucrări  ştiinţifice,  programe
economice   şi  informaţionale,  menite  să  contribuie  la  accelerarea
procesului de dezvoltare a antreprenoriatului în republică;
   să intervină  în  calitate  de  depunător de  gaj  şi  garant  pentru
angajamentele întreprinderilor;
   să stabilească  relaţii  şi să colaboreze cu fondurile  similare  din
alte  state şi fondurile internaţionale, să convoace şedinţe republicane
şi   intenaţionale,  conferinţe  şi  simpozioane  vizînd  problemele  de
susţinere şi dezvoltare a antreprenoriatului;
   să acţioneze  în  calitate  de  fondator al  diferitor  asociaţii  şi
organizaţii  din  republică  şi  din  străinătate,  a  căror  activitate
corespunde sarcinilor Fondului;
   să creeze în modul stabilit unităţi teritoriale ale Fondului;
   să controleze   utilizarea  de  către  întreprinderi  a  subsidiilor,
creditelor şi altor mijoace alocate de Fond;
   să suspende finanţarea  şi  să retragă în modul  stabilit  mijloacele
alocate  în  cazul cînd se încalcă cerinţele privind utilizarea  lor  cu
destinaţie specială;
   să aprobe, în  limita conpetenţei sale, actele normative, obligatorii
pentru întreprinderile cărora Fondul le-a acordat credite (investiţii);
   să creeze banca   de  date  privind  întreprinderile  perticulare  şi
activitatea acestora;
   să exercite şi  alte funcţii stipulate în prezentul Regulament,  atît
pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi în afara hotarelor ei.

                       V. Patrimoniul Fondului

   8. Fondul deţine  bunuri patrimoniale acordate de către Guvern sau de
către organul administraţiei de stat împuternicit cu acest drept.

   9. Sursele de formare a patrimoniului Fondului:
   o parte din mijloacele fondului de rezervă al Guvernului;
   o parte din mijloacele,  obţinute  de  la  privatizare  şi  asistenţa
internaţională;
   vărsăminte benevole  şi  donaţii  de binefacere ale  structurilor  de
antreprenoriat şi ale cetăţenilor, inclusiv a celor străine;
   dobînzile bancare  pentru utilizarea mijloacelor temporar libere  ale
Fondului;
   alte surse ce nu contravin legislaţiei Republicii Moldova.

   10. Fondul organizează  şi  atrage creditele  investitorilor  străini
pentru  dezvoltarea  activităţii  de  antreprenoriat  şi  este  garantul
utilizării lor eficiente.

   11. Mijloacele  Fondului  sînt utilizate în corespundere  cu  devizul
aprobat  de  către Guvernul Republicii Moldova sau conform  contractului
pentru  executarea  unor  lucrări ce decurg din sarcilile  şi  funcţiile
Fondului.

   12. Mijloacele Fondului neutilizate în anul curent nu pot fi retrase.

   13. Creditele  străine se acordă întreprinderilor în conformitate  cu
rezultatele   concursului  organizat  de  către  Consiliul  director  al
Fondului.

   14. Credite preferenţiale   sau   cele   nerambursabile   se   acordă
întreprinderilor  în ramurile prioritare ale economiei în cazurile  cînd
volumul  producţiei  (lucrărilor, serviciilor) prioritare constituie  nu
mai  puţin  de 50 la sută din volumul total al  producţiei  (licrărilor,
serviciilor) întreprinderii în cauză.

                        VI. Gestiunea Fondului

   15. Fondul este  administrat de către Consiliul director al  Fondului
în  componenţa căruia intră reprezentanţi ai organelor administraţiei de
stat, structurilor de antreprenoriat, organizaţiilor ştiinţifice.
   Componenţa Consiliului director al Fondului se aprobă de către Guvern
pe  un  termen  de  3  ani,  la  propunerea  Ministerului  Economiei  şi
organizaţiilor obşteşti, care reprezintă antreprenoriatul.

   16. În cazul  retragerii înainte de termen a unui membru/unor  membri
din Consiliul director al Fondului, Ministerul Economiei, în termen de o
lună, propune Guvernului pentru confirmare alte candidaturi.

   17. Atribuţiile  executive ale Consiliul director al Fondului includ:
   stabilirea direcţiilor principale de activitate ale Fondului şi
   prezentarea acestora spre aprobarea guvernului;
   elaborarea şi aprobarea principiilor activităţii Consiliului 
director;
   stabilirea direcţiilor    pentru    cheltuielile   rambursabile    şi
nerambursabile ale Fondului:
   stabilirea condiţiilor  şi  modului  de  eliberare  şi  restituire  a
mijloacelor;
   numirea în funcţie, la propunerea preşedintelui Consiliului director,
a directorului executiv al Fondului;
   aprobarea cuantumului  de  cheltuieli  a structurii şi  numărului  de
salariaţi  ai  direcţiei executive a Fondului, precum şi a  rezultatelor
activităţii  anuale  a Fondului, inclusiv a unităţilor  teritoriale  ale
acestuia;
   determinarea   modului  de  repartizare  a  beneficiului  obţinut  în
rezultatul   activităţii  antreprenoriale  proprii  şi  de  acoperire  a
pierderilor;
   efectuarea controlului   asupra  activităţii  direcţiei  executive  a
Fondului, examinarea rezultatelor reviziilor;
   coordonarea operaţiilor  de  gaj  şi  garanţii,  efectuate  de  către
direcţia executivă a Fondului:
   informarea opiniei publice despre activitatea Fondului;
   adoptarea unor  decizii,  care  decurg din  atribuţiile  Fondului  şi
prevederile prezentului Regulament.

   18. Şedinţele  Consiliului  director  al  Fondului  se  convoacă  din
necesitate,  însă  nu  mai  rar decît o dată pe  lună  şi  se  consideră
deliberative   dacă   sînt  prezenţi  cel  puţin  2/3   din   componenţa
Consiliului.  Hotărîrile Consiliului director al Fondului se adoptă prin
vot  majoritar.  În cazul parităţii voturilor, votul preşedintelui  este
decisiv.
   Şedinţele extraordinare  ale  Consiliului  director  al  Fondului  se
convoacă la cererea a cel puţin trei membri ai Consiliului, precum şi la
propunerea directorului executiv al Fondului.
   Consiliul director  al  Fondului prezintă Guvernului raport anual  cu
privire la activitatea sa.

   19. Preşedintele  Consiliului director se numeşte în funcţie de către
Guvern.

   20. Preşedintele Consiliului director:
   poartă răspundere personală pentru executarea funcţiilor Fondului;
   organizează activitatea   Consiliului  director,  convoacă  şedinţele
acestuia şi prezidează şedinţele;
   reprezintă Fondului în relaţiile cu organele de stat şi organizaţiile
obşteşti, inclusiv şi cele internaţionale.

   21. Organul executiv  al Fondului este direcţia executivă, condusă de
directorul executiv al Fondului.

   22. Direcţia executivă:
   stabileşte în  limita mijloacelor şi cuantumului de cheltuieli pentru
întreţinerea  aparatului administrativ al Fondului structura, schema  de
încadrare, condiţiile de remunerare a personalului;
   primeşte de la  srtucturile de antreprenoriat cereri pentru acordarea
creditelor,  inclusiv  preferenţiale,  a ajutorului gratuit  la  crearea
structurilor noi de antreprenoriat şi pentru susţinerea celor existente,
analizează  cererile  înaintate  şi le pregăteşte  pentru  examinare  la
şedinţa Consiliului director al Fondului;
   organizează expertiza   independentă   a  proiectelor  înaintate   şi
prezintă  Consiliului  director al Fondului propuneri privind  cuantumul
mijloacelor de finanţare a acestora;
   stabileşte condiţiile desfăşurate concursului proiectelor prezentate;
   pregăteşte pentru   examunare  la  şedinţa  Consiliului  director  al
Fondului  materialele necesare în vederea susţinerii antreprenoriatului,
pregătind  cadre, organizînd seminare, simpozioane, expoziţii  destinate
dezvoltării antreprenoriatului şi iniţiativei particulare a cetăţenilor;
   dispune de mijloacele   Fondului  în  corespundere  cu  sarcinile  şi
funcţiile  acestuia  şi asigură controlul asupra utilizării  mijloacelor
Fondului cu destinaţie specială;
   prezintă spre  aprobare  Consiliului director al Fondului  dările  de
seamă  privind  executarea  bilanţului  de venituri  şi  cheltuieli  ale
Fondului;
   desfăşoară alte  activităţi  ce  decurg din  scopurile  şi  sarcinile
Fondului şi prevederile prezentului Regulament.

   23. Directorul executiv al Fondului:
   organizează activitatea   Fondului  şi  poartă  răspundere  personală
pentru rezultatele acesteia şi deciziile adoptate;
   analizează şi   eliberează   în   modul   stabilit   personalul,   în
corespundere cu structura şi componenţa direcţiei executive;
   dispune de mijloacele prevăzute de cheltuieli al direcţiei executive;
   aprobă regulamentul cu privire la unităţile teritoriale ale Fondului;
   încheie tranzacţii,  reprezintă  Fondul  în judecată  şi  arbitraj  ,
exercită alte funcţii legate de activitatea Fondului.

                   VII. Evidenţa şi dările de seamă

   24. Fondul ţine  evidenţa  contabilă  şi întocmeşte dările  de  seamă
statistice în corespundere cu legislaţia Republicii Moldova.

   25. Controlul asupra activităţii financiare a Fondului este exercitat
de  Ministerul Funanţelor. Rezultatele sînt aduse la cunoştinţă Fondului
şi Guvernului.

   26. Bilanţui anual de venituri şi cheltuieli ale Fondului se prezintă
Guvernului Republicii Moldova.

                VIII. Suspendarea activităţii Fondului

   27. Activitatea  Fondului  se  suspendă la  decizia  Guvernului  prin
lichidarea   sau   reorganizarea  lui  în  corespundere  cu   legislaţia
Republicii Moldova.

   28. Problema    utilizării   ulterioare   a   mijloacelor    speciale
vărsămintelor  şi  donaţiilor, aflate pe contul Fondului, este  pusă  în
sarcină comisiei de lichidare a Fondului, instituită de Guvern.


                                             Anexa nr.2
                                      la Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova
                                    din 21 octombrie 1993 nr.659

                   COMPONENŢA CONSILIULUI DIRECTOR
           al fondului pentru susţinerea antreprenoriatului
                   şi dezvoltarea micului business

   Sergiu Certan               - ministru al economiei, membru-cores-
                                 pondent al Academiei de Ştiinţe a
                                 Moldovei
   Valentin Ciumac             - ministeru al industriei 

   Anatol Arapu                - viceministru al relaţiilor econo-
                                 mice externe
   Alexei Cemîrtan             - viceministru al finanţelor

   Aglaia Crivcianschi         - prim-vicepreşedinte al Băncii Co-
                                 merciale pe Acţiuni "Banca Socială"
   Andrei Cucu                 - preşedintele Fondului Proprietăţii
                                 de Stat
   Andrei Schiţco              - director general al direcţiei exe-
                                 cutive a Uniunii Antreprenorilor
                                 şi Arendaşilor
   Vladimir Iacovlev           - consultant ştiinţific al Uniunii
                                 Antreprenorilor şi Arendaşilor
   Ion Guţu                    - director general al Uniunii ştiin-
                                 ţiifico-industriale 
   Gheroghe Cucu               - director general al asociaţiei de
                                 artă populară "Artizana"
   Natalia Vrabii              - prim-vicepreşedinte al comitetului
                                 de conducere al Băncii Comerciale
                                 "Moldova-Agroindbanc" S.A.
   Serghei Nichitin            - vicepreşedinte al asociaţiei pe
                                 acţiuni"Albina", doctor în economie
   Alexandru Muravschi         - şeful catedrei de management al
                                 Institutului de Perfecţionare a
                                 Cadrelor din Complexul Agroindus-
                                 trial, doctor în economie
   Vladimir Cramarenco         - colaborator ştiinţific, coordona-
                                 tor al Centrului de Studiere a
                                 problemelor Pieţei al Academiei de
                                 Ştiinţe a Moldovei
   Stanislav Şapa              - colaborator ştiinţific la Univer-
                                 sitatea Tehnică din Chişinău, Cen-
                                 trul de cercetări şi elaborări
                                 "Economiks-Expert LTD", doctor
                                 în economiei
   Victor Ţurcanu              - preşedintele direcţiei Băncii Co-
                                 merciale "Victoria-banc" S.A.
   Ludmila Ţurcan              - şeful secţiei principale dezvol-
                                 tate a activităţii de antrepreno-
                                 riat şi relaţii cu patronatul a
                                 Ministerului Economiei, doctor în
                                 economiei.