joi, 13 aprilie 1995
173/10.03.95 Hotărîre privind unele măsuri de prevenire a şomajului în masă
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         privind unele măsuri de prevenire a şomajului în masă

                         Nr.173  din  10.03.95

    
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.21/165 din 13.04.1995 * * * Întru executarea Programului de activitate a Guvernului Republicii Moldova pentru anii 1994-1997 şi în scopul creării condiţiilor necesare pentru evitarea disponibilităţii în masă a angajaţilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor, conform anexei nr. 1. 2. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în comun cu: Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, ministerele şi departamentele de ramură, în termen de pînă la 15 martie 1995, să elaboreze şi să înainteze Guvernului spre aprobare Programul de stat de utilizare a forţei de muncă în anul 1995; Ministerul Economiei, în termen de două săptămîni, să elaboreze şi să aprobe Recomandări privind reglementarea procesului de disponibilizare în masă a angajaţilor; Fondul Social, în termen de o lună, să elaboreze şi să aprobe Regulamentul de şomaj; Consiliul Federaţiei Sindicatelor Independente din Moldova şi patronatul, în termen de două luni, să elaboreze proiectul Regulamentului comisiilor teriroriale tripartite, prezentîndu-l Guvernului spre aprobare. 3. Ministerul Învăţămîntului: în comun cu Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, ministerele şi departamentele interesate, în termen de două luni, să prezinte Guvernului propuneri privind utilizarea instituţiilor de învăţămînt în republică în vederea instruirii profesionale a şomerilor; să elaboreze şi să completeze, începînd cu semestrul doi al anului 1995, programele de studii pentru cursurile superioare ale instituţiilor de învăţămînt cu profil economic şi tehnic cu un curs special, care ar conţine bazele activităţii de antreprenoriat şi să asigure aceste instituţii cu materiale metodice necesare; în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei să prevadă la unele din instituţiile de învăţămînt universitar pregătirea şi perfecţionarea profesională a specialiştilor pentru organele Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă. 4. În scopul elaborării măsurilor coordonate de determinare şi realizare a politicii de prevenire a şomajului în masă, organele administraţiei publice locale, în termen de o lună, să instituie comisii tripartite, pe baze obşteşti, de promovare a utilizării forţei de muncă, în componenţa cărora vor fi incluşi reprezentanţi ai organelor administraţiei publice locale, patronatul şi sindicatele. 5. Se aprobă Modificările ce se operează în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 582 din 5 septembrie 1992 "Cu privire la lucrările publice remunerate" (Monitor, 1992, nr. 9, art. 275), conform anexei nr. 2. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 173 din 10 martie 1995 REGULAMENT cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor Prezentul Regulament stabileşte criteriile disponibilizării în masă a angajaţilor, măsurile şi principiile de colaborare dintre organele administraţiei publice locale, patronat şi sindicate în aceste condiţii. I. Dispoziţii generale 1. Criteriile de bază ale disponibilizării în masă este indicele numărului angajaţilor concediaţi în urma lichidării, reorganizării sau reprofilării întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, efectuării măsurilor cu privire la reducerea numărului sau a statelor de personal într-o anumită perioadă calendaristică. Disponibilizare în masă se consideră concedierea de la întreprinderi în baza punctului 1, art. 38 al Codului Muncii, a angajaţilor în număr de 50 şi mai mulţi în decursul a 30 zile calendaristice. 2. În cadrul comisiilor tripartite de utilizare a forţei de muncă se organizează consultaţii, se elaborează măsuri privind asigurarea cu locuri de muncă a angajaţilor în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor şi se stabilesc sursele de finanţare a acestor măsuri. 3. Patronii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, sînt obligaţi cu trei luni înainte de începerea procesului de disponibilizare în masă să prezinte oficiilor forţei de muncă şi organelor sindicale respective informaţii despre disponibilizarea în masă a angajaţilor (anexa nr. 1), iar cu două luni înainte - despre disponibilizarea personală a fiecărui angajat (anexa nr. 2). II. Măsurile de asigurare cu locuri de muncă a cetăţenilor în condiţiile disponibilizării în masă 4. Condiţiile şi măsurile de disponibilizare în masă a angajaţilor, de regulă, sînt prevăzute într-un compartiment aparte al contractului colectiv de muncă şi sînt îndeplinite de către patron. În acest compartiment pot fi incluse: măsurile cu privire la redistribuirea angajaţilor destinaţi disponibilizării în cadrul aceleiaşi unităţi de producţie; măsurile de transferare organizată cu consimţămîntul angajaţilor disponibilizaţi la alte întreprinderi, care duc lipsă de forţă de muncă calificată; măsurile de reducere a timpului de lucru în scopul evitării disponibilizării; acordarea concediilor suplimentare parţial plătite sau neplătite; garanţiile de asigurare cu locuri de muncă a unor categorii aparte de lucrători destinaţi disponibilizării; angajamentul patronului de a încheia cu organele de asigurare contractele de asigurare colectivă în caz de şomaj; alte măsuri. Condiţiile şi măsurile incluse în acest compartiment trebuie să fie conforme cu prevederile articolelor 3,6 şi 8 din Cod Muncii şi Legii cu privire la contractele colective de muncă. 5. În cazurile cînd în contractele colective de muncă încheiate nu au fost incluse măsuri de prevenire a disponibilizării angajaţilor în masă, se creează comisii pentru efectuarea negocierilor în această chestiune, componenţa cărora se stabileşte prin deciziile părţilor contractante. 6. Pe parcursul negocierilor comisiile analizează activitatea economică a întreprinderii, elaborează variante alternative ale activităţii ei de mai departe sau un complex de măsuri care trebuie înfăptuite de către patron pînă la începutul disponibilizărilor în masă, în scopul reducerii numărului angajaţilor disponibilizaţi. Concomitent se stabilesc sursele de finanţare a măsurilor preconizate. Acordurile obţinute se anexează în contractul colectiv de muncă. Acorduri similare se pot încheia şi la nivel ramural şi teritorial. 7. Organele administraţiei publice locale sînt în drept să restituie patronatului din contul bugetelor locale cheltuielile suportate în legătură cu măsurile de asigurare cu locuri de muncă a cetăţenilor disponibilizaţi. Condiţiile şi cuantumul restituirii cheltuielilor se stabilesc de către organul administraţiei publice locale, ţinîndu-se cont de situaţia pieţei muncii şi posibilităţile financiare. 8. În cazul lichidării, suspendării parţiale sau totale a activităţii întreprinderii din iniţiativa organelor administraţiei publice locale măsurile de asigurare cu locuri de muncă a angajaţilor disponibilizaţi sînt finanţate, de regulă, din bugetele acestor organe. III. Relaţiile dintre organele administraţiei publice locale, patronat şi sindicate în perioada disponibilizării în masă a angajaţilor 9. Relaţiile dintre organele administraţiei publice locale, patronat şi sindicate în perioada disponibilizării în masă a angajaţilor se realizează în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi cu contractele colective de muncă şi convenţiile încheiate între aceste organizaţii, în modul stabilit. 10. Este oportun ca organele administraţiei publice locale: lunar, împreună cu oficiile forţei de muncă, să analizeze piaţa muncii şi influenţa exercitată asupra acesteia de către disponibilizările în masă ale angajaţilor pe teritoriul subordonat; în baza analizei pieţei muncii, în comun cu partenerii sociali (patronatul şi sindicatele), să elaboreze măsuri de plasare în cîmpul muncii a angajaţilor disponibilizaţi, să organizeze lucrări publice remunerate etc.; să acţioneze în calitate de mijlocitor în unităţile economice, la rezolvarea situaţiilor de conflict dintre patronat şi sindicate în perioada disponibilizării în masă a angajaţilor; să coordoneze îndeplinirea programului de calificare şi recalificare a lucrătorilor disponibilizaţi; să elaboreze propuneri de reprofilare sau privatizare a unităţilor economice. 11. În caz de lichidare a unităţilor economice în urma falimentului, obligaţiunile patronatului faţă de angajaţi se îndeplinesc în conformitate ci legislaţia în vigoare. Anexa nr. 1 la Regulamentul cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor INFORMAŢIE despre disponibilizarea în masă a angajaţilor ______________________________________________________________________ (denumirea completă a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei) 1. Adresa_____________________________________________________________ 2. Telefonul__________________________________________________________ 3. Personalul scriptic ocupat la întreprindere la data eliberării (persoane)____________________________________________________________ 4. Cauza disponibilizării în masă______________________________________ 5. Numărul angajaţilor care vor fi puşi în disponibilizare (persoane)__________________________________________ 6. Data începerii disponibilizării_____________________________________ 7. Data finalizării disponibilizării___________________________________ Date cu privire la angajaţii care vor fi puşi în disponibilitate ______________________________________________________________________ Profesia (meseria) Numărul (persoane) Data eliberării ______________________________________________________________________ Total: "____" ____________199 Semnătura conducătorului _________________________________________ Numele, prenumele, telefonul executorului Anexa nr. 1 la Regulamentul cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor Unitatea economică__________________Cod__________ Ministerul (Departamentul)__________Cod__________ Localitatea ___________str.________________nr.______ INFORMAŢIE privind apropiata disponibilizare a angajaţilor ----------------------------------------------------------------------- Numele, |Sexul| Ziua |Meseria (spe- |Funcţia|Salarul|Adresa de la prenumele, | |naşte-|cialitatea), |ocupată|mediu |domiciliu, patronimicul| |rii |conform diplo-|la uni-|lunar |telefonul | | |mei de studii |tate, | (lei) | | | | |califi-| | | | | |carea | | -------------|-----|------|--------------|-------|-------|------------- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 ----------------------------------------------------------------------- I. Muncitori _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ II. Funcţionari _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ Note: 1. Motivul disponibilizării____________________________ 2. Data disponibilizării_______________________________ 3. Numărul scriptic al angajaţilor____________________ 4. Se prezintă conform art. 45/2 al Codului Muncii "____"______________199 ____________________________________________________ (Numele, prenumele, patronimicul, funcţia, telefonul) -------------------------- (semnătura) Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 173 din 10 martie 1995 MODIFICĂRILE ce se operează la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 582 din 5 septembrie 1992 În alineatul întîi al punctului 1 cuvintele "persoanele ce întîmpină greutăţi la plasarea în cîmpul muncii" se substituie prin cuvintele "şomeri"; punctul 2 se expune în redacţie nouă: "2. Se stabileşte că lucrările publice se finanţează din contul mijloacelor unităţilor economice unde ele sînt organizate, bugetelor locale ale organelor administraţiei publice locale, precum şi din contul fondului de şomaj al Fondului Social al Republicii Moldova. Organele administraţiei publice locale în scopurile indicate să prevadă anual în măsurile de dezvoltare economică şi socială a teritoriului şi în programele locale de utilizare a forţei de muncă presursele materiale şi financiare necesare"; În alineatul 1 al punctului 6 cifra "4" se substiuie prin cifra "6"; se abrogă alineatul 5 al punctului 3, punctele 5 şi 8; anexa la hotărîre se expune într-o redacţie nouă: "Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 5 septembrie 1992 nr. 582 REGULAMENT privind organizarea lucrărilor publice remunerate I. Dispoziţii generale 1. Prezentul Regulament a fost elaborat în conformitate cu legislaţia în vigoare în scopul atenuării urmărilor sociale şi economice ale creşterii şomajului şi determină principiile de bază ale relaţiilor dintre organele administraţiei publice locale, organele Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă şi patroni în vederea organizării finanţării şi executării lucrărilor publice remunerate (în continuare - lucrări publice). 2. Lucrări publice sînt considerate orice tipuri de activităţi temporare accesibile tuturor şomerilor, care nu necesită o pregătire profesională. 3. În sistemul de ocupare a forţei de muncă lucrările publice au menirea de a rezolva următoarele sarcini: atenuarea urmărilor economice şi sociale ale creşterii şomajului; crearea condiţiilor pentru plasarea în cîmpul muncii a şomerilor; deprinderea cu activitatea de muncă a persoanelor care pentru prima dată îşi caută un loc de muncă şi nu posedă vreo profesie (specialitate) inclusiv a tineretului; reabilitarea activităţii de muncă a persoanelor care au o întrerupere îndelungată (de peste un an) în activitatea profesională; încadrarea în muncă a persoanelor de vîrstă prepensionară care şi-au pierdut mobilitatea profesională şi teritorială. 4. În baza prezentului Regulament în teritoriu se întocmesc documente respective privind organizarea locurilor publice, luîndu-se în considerare particularităţile dezvoltării social-economice şi situaţia pieţei muncii în teritoriu. 5. Organele administraţiei publice locale determină ramurile economiei pentru efectuarea lucrărilor publice. Prioritate sînt considerate ramurile care contribuie la dezvoltarea socială a teritoriului (deservirea populaţiei, ocrotirea sănătăţii, comerţul şi alimentaţia publică, transportul, cultura etc.). Volumul, durata, sursele financiare şi locul executării lucrărilor publice sînt prevăzute anual în programele locale de utilizare a forţei de muncă. II. Modul, condiţiile de organizare şi finanţare a lucrărilor publice 6. Lucrările publice sînt organizate în bază de contract de către organele administraţiei publice locale, la propunerea şi cu participarea oficiilor forţei de muncă la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de tipul de proprietate şi cu forma de gospodărire (În continuare - unităţi economice). Prin decizia organului administraţiei publice locale contractele de organizare a lucrărilor publice la unităţile economice pot fi încheiate de către oficiul forţei de muncă. 7. La tipurile de bază a lucrărilor publice se referă: efectuarea măsurilor pentru asanarea ecologică a mediului înconjurător, rezervaţiile naturale, inclusiv lucrărilor de recultivare a pămînturilor, înverzirea şi amenajarea teritoriilor, alte lucrări funciare; lucrările auxiliare în construcţia şi reparaţia spaţiului locativ, a obiectelor de menire social-culturală (instituţiilor preşcolare, terenurilor sportive, instituţiilor culturale, de ocrotire a sănătăţii, caselor pentru bătrîni şi invalizi etc., în construcţia şi reparaţia drumurilor, comunicaţiilor de apeducte, canalizaţie, gaz şi alte comunicaţii, restabilirea monumentelor istorico-arhitecturale, a complexelor, rezervaţiilor naturale; îngrijirea bătrînilor şi invalizilor, acordarea ajutorului la îngrijirea bolnavilor; lucrările cu caracter sezonier (deservirea populaţiei, recoltarea şi prelucrarea roadei, deservirea balneo-sanatorială etc.). 8. Relaţiile dintre părţile participante la organizarea şi efectuarea lucrărilor publice sînt reglementate de contractele încheiate între: oficiile forţei de muncă şi unităţile economice; unităţile economice şi şomeri. În contractul încheiat între oficiile forţei de muncă şi unităţile economice sînt specificate volumele de lucru, durata lor, condiţiile de remunerare a muncii, responsabilitatea reciprocă a părţilor privind finanţarea, crearea condiţiilor sigure de muncă, asigurarea cu mijloace de muncă, iar în caz de necesitate, cu îmbrăcăminte specială şi mijloace de protecţie contra influenţei condiţiilor nocive ale mediului de producere. La contract se anexează, ca parte componentă a lui, devizul de cheltuieli pentru lucrările publice, cu indicarea surselor financiare. 9. Nu se permite efectuarea lucrărilor publice la unităţile economice în cadrul cărora pentru executarea lucrărilor respective sînt prevăzute mijloace financiare şi există locuri disponibile de muncă. Nu se admite organizarea lucrărilor publice plătite la lichidarea consecinţelor avariilor, calamităţilor naturale şi altor situaţii excepţionale. 10. Selectarea şi îndreptarea persoanelor la lucrările publice este efectuată de către oficiile forţei de muncă. La lucrările publice sînt îndreptaţi cetăţenii înregistraţi la oficiile forţei de muncă în calitate de şomeri, iar angajarea lor la aceste lucrări se efectuează numai în cazurile cînd persoanele dispun de îndreptarea corespunzătoare a oficiului forţei de muncă. Dreptul prioritar de a fi încadraţi la lucrări publice îl pot dobîndi: şomerii pentru care expiră termenul de plată a ajutorului de şomaj; persoanele care nu au posibilitatea de a trece un curs de calificare sau recalificare; persoanele de vîrstă prepensionară. 11. Oficiile forţei de muncă informează persoanele îndreptate la lucrările publice despre condiţiile, regimul, remunerarea şi stimularea muncii. 12. Pentru executarea lucrărilor publice între patron şi şomer se încheie un contract individual de muncă pe un termen de pînă la două luni calendaristice cu dreptul de a fi prelungit, cu consimţămîntul părţilor, pînă la cinci luni. În contract, printr-un punct aparte, se specifică condiţia că în caz dacă cetăţeanul îşi va găşi un loc de muncă corespunzător permanent, patronul este obligat să desfacă contractul de muncă, la depunerea cererii respective de către lucrător. 13. Unităţile economice nu pot refuza angajarea la lucrări publice a persoanelor îndreptate de către oficiile forţei de muncă, dacă între ele a fost încheiat un contract respectiv. 14. Finanţarea lucrărilor publice se efectuează din contul mijloacelor cu destinaţie specială ale unităţilor economice, bugetelor locale şi a mijloacelor fondului de şomaj. Mijloacele din bugetul local şi fondul de şomaj sînt alocate pentru remunerarea muncii angajaţilor la lucrările publice finanţate din bugetul local, luîndu-se în considerare defalcările pentru asigurarea socială. 15. Organele administraţiei publice locale şi ale Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă prevăd anual în bugetele locale şi în fondul de şomaj mijloacele financiare pentru executarea lucrărilor publice. III. Retribuirea muncii la lucrările publice 16. Persoanele angajate la lucrările publice sînt retribuite pentru efectuarea volumului de lucru concret sau a timpului efectiv lucrat în conformitate cu condiţiile de retribuire a muncii existente la unităţile economice sau pe baze contractuale, însă nu mai jos de salariul minim pe republică. 17. În caz de folosire a formelor de muncă flexibile, numărului scăzut de ore de muncă, lucrului pe timp de noapte etc., retribuirea se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare. 18. La lucrările publice, finanţate din mijloacele bugetului local: şomerilor ce beneficiează de ajutor de şomaj acest ajutor li se păstrează pe toată durata lucrărilor, dar nu poate depăşi 9 luni calendaristice, incluzînd şi perioada de şomaj; şomerilor ce nu beneficiază de ajutor de şomaj li se stabileşte un adaos la salariu în mărime de 50 procente din salariul minim stabilit pe republică pe toată durata lucrărilor. Plăţile stabilite persoanelor respective sînt efectuate din contul mijloacelor cu destinaţie specială ale fondului de şomaj, proporţional numărului zilelor efectiv lucrate la aceste lucrări. 19. Din toate tipurile de plăţi efectuate pentru executarea lucrărilor publice se fac reţinerile prevăzute de legislaţia în vigoare. 20. Oficiile forţei de muncă efectuează evidenţa persoanelor antrenate la lucrările publice conform formularului stabilit de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Unităţile economice prezintă lunar oficiilor forţei de muncă registrul de pontaj pentru persoanele antrenate la lucrările publice remunerate, precum şi informaţia privind volumul de lucru efectuat (servicii). IV. Garanţiile sociale ale cetăţenilor angajaţi la lucrările publice 21. Participarea persoanelor la lucrările publice se admite numai în baza acordului lor venevol. 22. Asupra persoanelor ce exercită lucrările publice se extind normele legislaţiei muncii şi asigurării sociale. Cheltuielile pentru despăgubire, în caz de mutilare a lucrătorului, sînt suportate de către patron conform legislaţiei în vigoare. 23. Timpul participării şomerilor la lucrările publice, conform legislaţiei în vigoare, se include în vechimea în muncă a şomerului şi nu o întrerupe. V. Exercitarea controlului asupra efectuării lucrărilor publice 24. Controlul asupra efectuării lucrărilor publice se exercită de către organele administraţiei publice locale, organele Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă şi alte organe împuternicite. 25. Litigiile referitoare la efectuarea şi remunerarea lucrărilor publice se soluţionează de instanţele judecătoreşti în modul stabilit de legislaţia în vigoare."