HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
privind unele măsuri de prevenire a şomajului în masă
Nr.173 din 10.03.95
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.21/165 din 13.04.1995
* * *
Întru executarea Programului de activitate a Guvernului Republicii
Moldova pentru anii 1994-1997 şi în scopul creării condiţiilor necesare
pentru evitarea disponibilităţii în masă a angajaţilor, Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la utilizarea forţei de muncă
în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor, conform anexei nr.
1.
2. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în comun cu:
Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, ministerele şi
departamentele de ramură, în termen de pînă la 15 martie 1995, să
elaboreze şi să înainteze Guvernului spre aprobare Programul de stat de
utilizare a forţei de muncă în anul 1995;
Ministerul Economiei, în termen de două săptămîni, să elaboreze şi
să aprobe Recomandări privind reglementarea procesului de
disponibilizare în masă a angajaţilor;
Fondul Social, în termen de o lună, să elaboreze şi să aprobe
Regulamentul de şomaj;
Consiliul Federaţiei Sindicatelor Independente din Moldova şi
patronatul, în termen de două luni, să elaboreze proiectul
Regulamentului comisiilor teriroriale tripartite, prezentîndu-l
Guvernului spre aprobare.
3. Ministerul Învăţămîntului:
în comun cu Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, Protecţiei
Sociale şi Familiei, ministerele şi departamentele interesate, în termen
de două luni, să prezinte Guvernului propuneri privind utilizarea
instituţiilor de învăţămînt în republică în vederea instruirii
profesionale a şomerilor;
să elaboreze şi să completeze, începînd cu semestrul doi al anului
1995, programele de studii pentru cursurile superioare ale instituţiilor
de învăţămînt cu profil economic şi tehnic cu un curs special, care ar
conţine bazele activităţii de antreprenoriat şi să asigure aceste
instituţii cu materiale metodice necesare;
în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei să
prevadă la unele din instituţiile de învăţămînt universitar pregătirea
şi perfecţionarea profesională a specialiştilor pentru organele
Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă.
4. În scopul elaborării măsurilor coordonate de determinare şi
realizare a politicii de prevenire a şomajului în masă, organele
administraţiei publice locale, în termen de o lună, să instituie comisii
tripartite, pe baze obşteşti, de promovare a utilizării forţei de muncă,
în componenţa cărora vor fi incluşi reprezentanţi ai organelor
administraţiei publice locale, patronatul şi sindicatele.
5. Se aprobă Modificările ce se operează în Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 582 din 5 septembrie 1992 "Cu privire la
lucrările publice remunerate" (Monitor, 1992, nr. 9, art. 275), conform
anexei nr. 2.
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr. 173 din 10 martie 1995
REGULAMENT
cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile
disponibilizării în masă a angajaţilor
Prezentul Regulament stabileşte criteriile disponibilizării în masă
a angajaţilor, măsurile şi principiile de colaborare dintre organele
administraţiei publice locale, patronat şi sindicate în aceste condiţii.
I. Dispoziţii generale
1. Criteriile de bază ale disponibilizării în masă este indicele
numărului angajaţilor concediaţi în urma lichidării, reorganizării sau
reprofilării întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor,
efectuării măsurilor cu privire la reducerea numărului sau a statelor de
personal într-o anumită perioadă calendaristică.
Disponibilizare în masă se consideră concedierea de la întreprinderi
în baza punctului 1, art. 38 al Codului Muncii, a angajaţilor în număr
de 50 şi mai mulţi în decursul a 30 zile calendaristice.
2. În cadrul comisiilor tripartite de utilizare a forţei de muncă se
organizează consultaţii, se elaborează măsuri privind asigurarea cu
locuri de muncă a angajaţilor în condiţiile disponibilizării în masă a
angajaţilor şi se stabilesc sursele de finanţare a acestor măsuri.
3. Patronii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, sînt obligaţi
cu trei luni înainte de începerea procesului de disponibilizare în masă
să prezinte oficiilor forţei de muncă şi organelor sindicale respective
informaţii despre disponibilizarea în masă a angajaţilor (anexa nr. 1),
iar cu două luni înainte - despre disponibilizarea personală a fiecărui
angajat (anexa nr. 2).
II. Măsurile de asigurare cu locuri de muncă a cetăţenilor
în condiţiile disponibilizării în masă
4. Condiţiile şi măsurile de disponibilizare în masă a angajaţilor,
de regulă, sînt prevăzute într-un compartiment aparte al contractului
colectiv de muncă şi sînt îndeplinite de către patron.
În acest compartiment pot fi incluse:
măsurile cu privire la redistribuirea angajaţilor destinaţi
disponibilizării în cadrul aceleiaşi unităţi de producţie;
măsurile de transferare organizată cu consimţămîntul angajaţilor
disponibilizaţi la alte întreprinderi, care duc lipsă de forţă de muncă
calificată;
măsurile de reducere a timpului de lucru în scopul evitării
disponibilizării; acordarea concediilor suplimentare parţial plătite sau
neplătite;
garanţiile de asigurare cu locuri de muncă a unor categorii aparte
de lucrători destinaţi disponibilizării;
angajamentul patronului de a încheia cu organele de asigurare
contractele de asigurare colectivă în caz de şomaj;
alte măsuri.
Condiţiile şi măsurile incluse în acest compartiment trebuie să fie
conforme cu prevederile articolelor 3,6 şi 8 din Cod Muncii şi Legii cu
privire la contractele colective de muncă.
5. În cazurile cînd în contractele colective de muncă încheiate nu
au fost incluse măsuri de prevenire a disponibilizării angajaţilor în
masă, se creează comisii pentru efectuarea negocierilor în această
chestiune, componenţa cărora se stabileşte prin deciziile părţilor
contractante.
6. Pe parcursul negocierilor comisiile analizează activitatea
economică a întreprinderii, elaborează variante alternative ale
activităţii ei de mai departe sau un complex de măsuri care trebuie
înfăptuite de către patron pînă la începutul disponibilizărilor în masă,
în scopul reducerii numărului angajaţilor disponibilizaţi. Concomitent
se stabilesc sursele de finanţare a măsurilor preconizate.
Acordurile obţinute se anexează în contractul colectiv de muncă.
Acorduri similare se pot încheia şi la nivel ramural şi teritorial.
7. Organele administraţiei publice locale sînt în drept să restituie
patronatului din contul bugetelor locale cheltuielile suportate în
legătură cu măsurile de asigurare cu locuri de muncă a cetăţenilor
disponibilizaţi.
Condiţiile şi cuantumul restituirii cheltuielilor se stabilesc de
către organul administraţiei publice locale, ţinîndu-se cont de situaţia
pieţei muncii şi posibilităţile financiare.
8. În cazul lichidării, suspendării parţiale sau totale a
activităţii întreprinderii din iniţiativa organelor administraţiei
publice locale măsurile de asigurare cu locuri de muncă a angajaţilor
disponibilizaţi sînt finanţate, de regulă, din bugetele acestor organe.
III. Relaţiile dintre organele administraţiei publice locale,
patronat şi sindicate în perioada disponibilizării
în masă a angajaţilor
9. Relaţiile dintre organele administraţiei publice locale, patronat
şi sindicate în perioada disponibilizării în masă a angajaţilor se
realizează în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi cu
contractele colective de muncă şi convenţiile încheiate între aceste
organizaţii, în modul stabilit.
10. Este oportun ca organele administraţiei publice locale:
lunar, împreună cu oficiile forţei de muncă, să analizeze piaţa
muncii şi influenţa exercitată asupra acesteia de către
disponibilizările în masă ale angajaţilor pe teritoriul subordonat;
în baza analizei pieţei muncii, în comun cu partenerii sociali
(patronatul şi sindicatele), să elaboreze măsuri de plasare în cîmpul
muncii a angajaţilor disponibilizaţi, să organizeze lucrări publice
remunerate etc.;
să acţioneze în calitate de mijlocitor în unităţile economice, la
rezolvarea situaţiilor de conflict dintre patronat şi sindicate în
perioada disponibilizării în masă a angajaţilor;
să coordoneze îndeplinirea programului de calificare şi recalificare
a lucrătorilor disponibilizaţi;
să elaboreze propuneri de reprofilare sau privatizare a unităţilor
economice.
11. În caz de lichidare a unităţilor economice în urma falimentului,
obligaţiunile patronatului faţă de angajaţi se îndeplinesc în
conformitate ci legislaţia în vigoare.
Anexa nr. 1
la Regulamentul cu privire
la utilizarea forţei de muncă
în condiţiile disponibilizării
în masă a angajaţilor
INFORMAŢIE
despre disponibilizarea în masă a angajaţilor
______________________________________________________________________
(denumirea completă a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei)
1. Adresa_____________________________________________________________
2. Telefonul__________________________________________________________
3. Personalul scriptic ocupat la întreprindere la data eliberării
(persoane)____________________________________________________________
4. Cauza disponibilizării în masă______________________________________
5. Numărul angajaţilor care vor fi puşi
în disponibilizare (persoane)__________________________________________
6. Data începerii disponibilizării_____________________________________
7. Data finalizării disponibilizării___________________________________
Date cu privire la angajaţii care vor fi puşi în disponibilitate
______________________________________________________________________
Profesia (meseria) Numărul (persoane) Data eliberării
______________________________________________________________________
Total:
"____" ____________199 Semnătura conducătorului
_________________________________________
Numele, prenumele, telefonul executorului
Anexa nr. 1
la Regulamentul cu privire
la utilizarea forţei de muncă
în condiţiile disponibilizării
în masă a angajaţilor
Unitatea economică__________________Cod__________
Ministerul (Departamentul)__________Cod__________
Localitatea ___________str.________________nr.______
INFORMAŢIE
privind apropiata disponibilizare a angajaţilor
-----------------------------------------------------------------------
Numele, |Sexul| Ziua |Meseria (spe- |Funcţia|Salarul|Adresa de la
prenumele, | |naşte-|cialitatea), |ocupată|mediu |domiciliu,
patronimicul| |rii |conform diplo-|la uni-|lunar |telefonul
| | |mei de studii |tate, | (lei) |
| | | |califi-| |
| | | |carea | |
-------------|-----|------|--------------|-------|-------|-------------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
-----------------------------------------------------------------------
I. Muncitori
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
II. Funcţionari
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Note:
1. Motivul disponibilizării____________________________
2. Data disponibilizării_______________________________
3. Numărul scriptic al angajaţilor____________________
4. Se prezintă conform art. 45/2 al Codului Muncii
"____"______________199
____________________________________________________
(Numele, prenumele, patronimicul, funcţia, telefonul)
--------------------------
(semnătura)
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr. 173 din 10 martie 1995
MODIFICĂRILE
ce se operează la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr. 582 din 5 septembrie 1992
În alineatul întîi al punctului 1 cuvintele "persoanele ce întîmpină
greutăţi la plasarea în cîmpul muncii" se substituie prin cuvintele
"şomeri";
punctul 2 se expune în redacţie nouă:
"2. Se stabileşte că lucrările publice se finanţează din contul
mijloacelor unităţilor economice unde ele sînt organizate, bugetelor
locale ale organelor administraţiei publice locale, precum şi din contul
fondului de şomaj al Fondului Social al Republicii Moldova.
Organele administraţiei publice locale în scopurile indicate să
prevadă anual în măsurile de dezvoltare economică şi socială a
teritoriului şi în programele locale de utilizare a forţei de muncă
presursele materiale şi financiare necesare";
În alineatul 1 al punctului 6 cifra "4" se substiuie prin cifra "6";
se abrogă alineatul 5 al punctului 3, punctele 5 şi 8;
anexa la hotărîre se expune într-o redacţie nouă:
"Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
din 5 septembrie 1992 nr. 582
REGULAMENT
privind organizarea lucrărilor publice remunerate
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul Regulament a fost elaborat în conformitate cu
legislaţia în vigoare în scopul atenuării urmărilor sociale şi economice
ale creşterii şomajului şi determină principiile de bază ale relaţiilor
dintre organele administraţiei publice locale, organele Serviciului de
stat pentru utilizarea forţei de muncă şi patroni în vederea organizării
finanţării şi executării lucrărilor publice remunerate (în continuare -
lucrări publice).
2. Lucrări publice sînt considerate orice tipuri de activităţi
temporare accesibile tuturor şomerilor, care nu necesită o pregătire
profesională.
3. În sistemul de ocupare a forţei de muncă lucrările publice au
menirea de a rezolva următoarele sarcini:
atenuarea urmărilor economice şi sociale ale creşterii şomajului;
crearea condiţiilor pentru plasarea în cîmpul muncii a şomerilor;
deprinderea cu activitatea de muncă a persoanelor care pentru prima
dată îşi caută un loc de muncă şi nu posedă vreo profesie (specialitate)
inclusiv a tineretului;
reabilitarea activităţii de muncă a persoanelor care au o
întrerupere îndelungată (de peste un an) în activitatea profesională;
încadrarea în muncă a persoanelor de vîrstă prepensionară care şi-au
pierdut mobilitatea profesională şi teritorială.
4. În baza prezentului Regulament în teritoriu se întocmesc
documente respective privind organizarea locurilor publice, luîndu-se în
considerare particularităţile dezvoltării social-economice şi situaţia
pieţei muncii în teritoriu.
5. Organele administraţiei publice locale determină ramurile
economiei pentru efectuarea lucrărilor publice. Prioritate sînt
considerate ramurile care contribuie la dezvoltarea socială a
teritoriului (deservirea populaţiei, ocrotirea sănătăţii, comerţul şi
alimentaţia publică, transportul, cultura etc.).
Volumul, durata, sursele financiare şi locul executării lucrărilor
publice sînt prevăzute anual în programele locale de utilizare a forţei
de muncă.
II. Modul, condiţiile de organizare şi finanţare
a lucrărilor publice
6. Lucrările publice sînt organizate în bază de contract de către
organele administraţiei publice locale, la propunerea şi cu participarea
oficiilor forţei de muncă la întreprinderi, instituţii şi organizaţii,
indiferent de tipul de proprietate şi cu forma de gospodărire (În
continuare - unităţi economice).
Prin decizia organului administraţiei publice locale contractele de
organizare a lucrărilor publice la unităţile economice pot fi încheiate
de către oficiul forţei de muncă.
7. La tipurile de bază a lucrărilor publice se referă:
efectuarea măsurilor pentru asanarea ecologică a mediului
înconjurător, rezervaţiile naturale, inclusiv lucrărilor de recultivare
a pămînturilor, înverzirea şi amenajarea teritoriilor, alte lucrări
funciare;
lucrările auxiliare în construcţia şi reparaţia spaţiului locativ, a
obiectelor de menire social-culturală (instituţiilor preşcolare,
terenurilor sportive, instituţiilor culturale, de ocrotire a sănătăţii,
caselor pentru bătrîni şi invalizi etc., în construcţia şi reparaţia
drumurilor, comunicaţiilor de apeducte, canalizaţie, gaz şi alte
comunicaţii, restabilirea monumentelor istorico-arhitecturale, a
complexelor, rezervaţiilor naturale;
îngrijirea bătrînilor şi invalizilor, acordarea ajutorului la
îngrijirea bolnavilor;
lucrările cu caracter sezonier (deservirea populaţiei, recoltarea şi
prelucrarea roadei, deservirea balneo-sanatorială etc.).
8. Relaţiile dintre părţile participante la organizarea şi
efectuarea lucrărilor publice sînt reglementate de contractele încheiate
între:
oficiile forţei de muncă şi unităţile economice;
unităţile economice şi şomeri.
În contractul încheiat între oficiile forţei de muncă şi unităţile
economice sînt specificate volumele de lucru, durata lor, condiţiile de
remunerare a muncii, responsabilitatea reciprocă a părţilor privind
finanţarea, crearea condiţiilor sigure de muncă, asigurarea cu mijloace
de muncă, iar în caz de necesitate, cu îmbrăcăminte specială şi mijloace
de protecţie contra influenţei condiţiilor nocive ale mediului de
producere.
La contract se anexează, ca parte componentă a lui, devizul de
cheltuieli pentru lucrările publice, cu indicarea surselor financiare.
9. Nu se permite efectuarea lucrărilor publice la unităţile
economice în cadrul cărora pentru executarea lucrărilor respective sînt
prevăzute mijloace financiare şi există locuri disponibile de muncă.
Nu se admite organizarea lucrărilor publice plătite la lichidarea
consecinţelor avariilor, calamităţilor naturale şi altor situaţii
excepţionale.
10. Selectarea şi îndreptarea persoanelor la lucrările publice este
efectuată de către oficiile forţei de muncă.
La lucrările publice sînt îndreptaţi cetăţenii înregistraţi la
oficiile forţei de muncă în calitate de şomeri, iar angajarea lor la
aceste lucrări se efectuează numai în cazurile cînd persoanele dispun de
îndreptarea corespunzătoare a oficiului forţei de muncă.
Dreptul prioritar de a fi încadraţi la lucrări publice îl pot
dobîndi:
şomerii pentru care expiră termenul de plată a ajutorului de şomaj;
persoanele care nu au posibilitatea de a trece un curs de calificare
sau recalificare;
persoanele de vîrstă prepensionară.
11. Oficiile forţei de muncă informează persoanele îndreptate la
lucrările publice despre condiţiile, regimul, remunerarea şi stimularea
muncii.
12. Pentru executarea lucrărilor publice între patron şi şomer se
încheie un contract individual de muncă pe un termen de pînă la două
luni calendaristice cu dreptul de a fi prelungit, cu consimţămîntul
părţilor, pînă la cinci luni. În contract, printr-un punct aparte, se
specifică condiţia că în caz dacă cetăţeanul îşi va găşi un loc de muncă
corespunzător permanent, patronul este obligat să desfacă contractul de
muncă, la depunerea cererii respective de către lucrător.
13. Unităţile economice nu pot refuza angajarea la lucrări publice a
persoanelor îndreptate de către oficiile forţei de muncă, dacă între ele
a fost încheiat un contract respectiv.
14. Finanţarea lucrărilor publice se efectuează din contul
mijloacelor cu destinaţie specială ale unităţilor economice, bugetelor
locale şi a mijloacelor fondului de şomaj.
Mijloacele din bugetul local şi fondul de şomaj sînt alocate pentru
remunerarea muncii angajaţilor la lucrările publice finanţate din
bugetul local, luîndu-se în considerare defalcările pentru asigurarea
socială.
15. Organele administraţiei publice locale şi ale Serviciului de
stat pentru utilizarea forţei de muncă prevăd anual în bugetele locale
şi în fondul de şomaj mijloacele financiare pentru executarea lucrărilor
publice.
III. Retribuirea muncii la lucrările publice
16. Persoanele angajate la lucrările publice sînt retribuite pentru
efectuarea volumului de lucru concret sau a timpului efectiv lucrat în
conformitate cu condiţiile de retribuire a muncii existente la unităţile
economice sau pe baze contractuale, însă nu mai jos de salariul minim pe
republică.
17. În caz de folosire a formelor de muncă flexibile, numărului
scăzut de ore de muncă, lucrului pe timp de noapte etc., retribuirea se
efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
18. La lucrările publice, finanţate din mijloacele bugetului local:
şomerilor ce beneficiează de ajutor de şomaj acest ajutor li se
păstrează pe toată durata lucrărilor, dar nu poate depăşi 9 luni
calendaristice, incluzînd şi perioada de şomaj;
şomerilor ce nu beneficiază de ajutor de şomaj li se stabileşte un
adaos la salariu în mărime de 50 procente din salariul minim stabilit pe
republică pe toată durata lucrărilor.
Plăţile stabilite persoanelor respective sînt efectuate din contul
mijloacelor cu destinaţie specială ale fondului de şomaj, proporţional
numărului zilelor efectiv lucrate la aceste lucrări.
19. Din toate tipurile de plăţi efectuate pentru executarea
lucrărilor publice se fac reţinerile prevăzute de legislaţia în vigoare.
20. Oficiile forţei de muncă efectuează evidenţa persoanelor
antrenate la lucrările publice conform formularului stabilit de
Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
Unităţile economice prezintă lunar oficiilor forţei de muncă
registrul de pontaj pentru persoanele antrenate la lucrările publice
remunerate, precum şi informaţia privind volumul de lucru efectuat
(servicii).
IV. Garanţiile sociale ale cetăţenilor angajaţi la lucrările publice
21. Participarea persoanelor la lucrările publice se admite numai în
baza acordului lor venevol.
22. Asupra persoanelor ce exercită lucrările publice se extind
normele legislaţiei muncii şi asigurării sociale.
Cheltuielile pentru despăgubire, în caz de mutilare a lucrătorului,
sînt suportate de către patron conform legislaţiei în vigoare.
23. Timpul participării şomerilor la lucrările publice, conform
legislaţiei în vigoare, se include în vechimea în muncă a şomerului şi
nu o întrerupe.
V. Exercitarea controlului asupra efectuării
lucrărilor publice
24. Controlul asupra efectuării lucrărilor publice se exercită de
către organele administraţiei publice locale, organele Serviciului de
stat pentru utilizarea forţei de muncă şi alte organe împuternicite.
25. Litigiile referitoare la efectuarea şi remunerarea lucrărilor
publice se soluţionează de instanţele judecătoreşti în modul stabilit de
legislaţia în vigoare."