vineri, 23 noiembrie 2007
77/08.02.96 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi personalului scriptic ale Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
                cu privire la aprobarea Regulamentului,
                structurii şi personalului scriptic ale
                Serviciului de stat pentru supravegherea
                             asigurărilor

                          Nr.77  din  08.02.96

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.23-24/185 din 18.04.1996

                                * * *
    Abrogat: 23.11.2007
    Hotărîrea Guvernului nr.1215 din 13.11.2007

     În conformitate  cu  Legea nr. 1508-XII din 15 iunie 1993 "Cu  pri-
vire  la  asigurări" (Monitor, 1993, nr. 12, art. 376), Guvernul  Repub-
licii Moldova HOTĂRĂŞTE:

     1. Se aprobă:
     Regulamentul  Serviciului  de stat pentru supravegherea  asigurări-
lor (se anexează);
     structura Serviciului  de  stat pentru supravegherea  asigurărilor,
conform anexei;
     personalul scriptic  al  Serviciului de stat  pentru  supravegherea
asigurărilor  în  număr de 10 unităţi, cu excepţia personalului  de  de-
servire.

     2. Retribuirea  muncii personalului Serviciului de stat pentru  su-
pravegherea  asigurărilor  se efectuează conform hotărîrilor  Guvernului
Republicii  Moldova nr.207 din 20 aprilie 1993 "Cu privire la  salariza-
rea  personalului  din organele administraţiei de stat în  baza  Reţelei
tarifare unice de salarizare", cu modificările ulterioare, şi nr. 22 din
14  ianuarie  1994 "Cu privire la stabilirea recompensei  lunare  pentru
vechimea  în  muncă  personalului din organele administraţiei  de  stat"
(Monitor, 1994, nr. 1, art. 20).
     Şefului Serviciului  de stat pentru supravegherea asigurărilor i se
atribuie  categoria  tarifară  a şefului Direcţiei principale  a  Minis-
terului Finanţelor.

     3. Se abrogă  punctul 7 al Hotărîrii Guvernului Republicii  Moldova
nr.  296  din 12 iunie 1991 "Cu privire la măsurile de perfecţionare  şi
reglementare a activităţii de asigurare".

VICEPRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                                 Ion GUŢU

Contrasemnată:

Ministrul finanţelor                               Valeriu Chiţan

                                                      Anexă
                                           la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova nr. 77
                                           din 8 februarie 1996

                     S T R U C T U R A
     Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor

     1. Secţia analiză şi evidenţă
     2. Secţia control.
 [Anexa modificată prin Hot.Guv. nr.895 din 03.08.04, în vigoare 13.08.04]

                                                    Aprobat
                                         prin Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova nr. 77
                                           din 8 februarie 1996

                    R E G U L A M E N T U L
     Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor

     1. Dispoziţii generale

     1.1. Serviciul  de stat pentru supravegherea asigurărilor pe  lîngă
Ministerul  Finanţelor (în continuare - Serviciul) este un organ al  ad-
ministraţiei  publice,  care exercită, în limitele  competenţelor  sale,
supravegherea  de stat asupra agenţilor economici, inclusiv străini,  cu
orice  formă  de proprietate, care practică activităţi de  asigurare  pe
teritoriul  Republicii Moldova,precum şi asupra agenţilor economici care
sînt înregistraţi în republică şi practică activităţi de asigurare peste
hotarele ei.
     1.2. Serviciul  este  chemat să supravegheze activitatea de  asigu-
rare,  să  garanteze protecţia drepturilor şi intereselor  legitime  ale
asiguraţilor  şi asigurătorilor, respectarea legislaţiei privind  asigu-
rările.
     1.3. Serviciul  previne,  limitează şi suprimă activitatea  monopo-
listă  şi  concurenţa neloială în sfera asigurărilor, în condiţiile  le-
gii.
     1.4. Structura  şi  efectivul  Serviciului, nivelul  salariilor  şi
premiilor, mărimea indemnizaţiilor pentru vechimea în muncă se aprobă de
către  Guvernul  Republicii  Moldova. Cheltuielile  pentru  întreţinerea
Serviciului se finanţează din bugetul statului.
     1.5. În activitatea  sa Serviciul se conduce de Constituţia şi  le-
gile  Republicii  Moldova, decretele Preşedintelui  Republicii  Moldova,
hotărîrile  Guvernului Republicii Moldova, de alte acte normative,  care
reglementează  activitatea de asigurare, precum şi de prezentul  Regula-
ment.
     1.6. Conducerea  metodologică  generală a Serviciului este  exerci-
tată de Ministerul Finanţelor.

     2. Funcţiile principale ale Serviciului

     2.1. Serviciul  îşi realizează activitatea în interacţiune cu  alte
organe  de  stat, cu organizaţiile publice şi cu cetăţenii şi are  urmă-
toarele funcţii:
    2.1.1. examinarea documentelor de constituire (inclusiv modificările
şi  completările) ale organizaţiilor de asigurare prezentate de  acestea
în  modul  stabilit  prin acte normative ale Serviciului  şi  eliberarea
avizului   pentru  a  fi  prezentat  Camerei  Înregistrării  de  Stat  a
Ministerului Dezvoltării Informaţionale;
 [Pct.2.1.1 modificat prin Hot.Guv. nr.30 din 10.01.06, în vigoare 24.01.06]

    2.1.2. examinarea şi coordonarea condiţiilor generale şi speciale de
asigurare  prezentate  de  către organizaţiile de asigurare  Camerei  de
Licenţiere  în scopul obţinerii licenţei pentru activitatea în  domeniul
asigurărilor;
     2.1.3. elaborarea  şi aprobarea regulilor obligatorii de creare  şi
repartizare  a rezervelor de asigurare, a indicatorilor unici şi a  for-
melor de evidenţă şi gestiune a operaţiunilor de asigurare;
     2.1.4. controlul  asupra  corectitudinii  calculării  tarifelor  de
asigurare;
     2.1.5. lămurirea legislaţiei privind asigurările;
     2.1.6. sintetizarea  practicii de asigurare, elaborarea  propuneri-
lor de perfecţionare a activităţii de asigurare;
     2.1.7. elaborarea şi aprobarea actelor normative şi metodologice în
materie de asigurări, obligatorii pentru toţi asigurătorii,  independent
de formele lor organizaţional-juridice;
     2.1.8. formarea şi reciclarea cadrelor Serviciului.
 [Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.895 din 03.08.04, în vigoare 13.08.04]

     3. Drepturile Serviciului

     3.1. Serviciul  de  stat pentru supravegherea asigurărilor este  în
drept:
     3.1.1. să primească  de  la asigurători dări de seamă privind  ope-
raţiunile  de  asigurare şi reasigurare, date şi alte informaţii  despre
activitatea  lor economico-financiară, precum şi să ceară de la  organi-
zaţii  şi  instituţiile bancare, de audit şi cu alte profiluri  informa-
ţiile necesare activităţii lui;
     3.1.2. să verifice  autenticitatea informaţiilor cuprinse în  dări-
le  de  seamă prezentate de asigurători şi respectarea legislaţiei  pri-
vind asigurările;
    3.1.3. să emită   prescripţii  obligatorii  în  vederea   lichidării
încălcărilor  depistate,  să  sesizeze Camera de Licenţiere  în  vederea
emiterii   prescripţiei  privind  lichidarea  încălcărilor  ce  ţin   de
condiţiile   de   licenţiere  măsuri  aplicabile  în  cazul   încălcării
legislaţiei,  a  modului de desfăşurare a activităţilor de asigurare  şi
altor  activităţi  economico-financiare,încălcare  ce duce  la  scăderea
solvabilităţii  organizaţiei  de  asigurare,  precum şi  în  cazul  cînd
aceasta  timp  de  un  an  din data  primirii  licenţei  nu  a  efectuat
operaţiuni de asigurare;
     3.1.4. să stabilească,în  caz de insolvabilitate a  asigurătorului,
administrarea  temporară a acestuia sau să ia măsuri în vederea  suspen-
dării activităţii lui;
     3.1.5. să utilizeze  în  mod autonom, în cazul falimentului  asigu-
rătorului,  rezerva  de prime a asigurărilor pe termen lung şi a  fondu-
lui  de  asigurare a pensiilor în scopul îndeplinirii obligaţiunilor  a-
sigurătorului  falit faţă de asiguraţi şi beneficiari sau să o  transmi-
tă unui alt asigurător, în condiţiile prezentei legi.
     3.2. În cazul  cînd indicatorii reali ai activităţii asigurătorului
nu   corespund  cerinţelor  prevăzute  în  punctele  3.1.1.-3.1.5.   ale
prezentului  Regulament, Serviciul este autorizat să dea  asigurătorilor
indicaţii obligatorii privind aplicarea următoarelor prescripţii:
     3.2.1. mărirea sau micşorarea fondurilor speciale;
     3.2.2. modificarea  tarifelor, primelor de asigurare, regulilor  şi
condiţiilor de asigurare;
     3.2.3. modificarea  modului  de  investire a  mijloacelor  temporar
disponibile;
     3.2.4. aplicarea sau modificarea schemei de reasigurare.
     3.3. Serviciul fixează termenele executării prescripţiilor sale. În
cazul neexecutării lor în termen:
    3.3.1. sesizează   Camera  de  Licenţiere  în  vederea   suspendării
licenţelor eliberate asigurătorului;
    3.3.2. sesizează   Camera   de  Licenţiere  în  vederea   retragerii
licenţelor eliberate;
     3.3.3. ia decizii    cu   privire   la   suspendarea    activităţii
asigurătorului;
     3.3.4. stabileşte  cerinţele privind solvabilitatea  asigurătorului
în funcţie de specificul operaţiilor efectuate de acesta.
 [Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.895 din 03.08.04, în vigoare 13.08.04]

     4. Efectuarea  controalelor, stabilirea încălcărilor,  sancţiunilor
        şi contestarea lor

     4.1. Colaboratorii  Serviciului  sînt  împuterniciţi  să  efectueze
controlul   activităţii   organizaţiilor  de  asigurare,   să   constate
încălcările,  devierile de la legislaţia de asigurare şi de la alte acte
normative  în vigoare, care reglementează activitatea organizaţiilor  de
asigurare (asigurătorilor, intermediarilor).
     4.2. Rezultatele    controlului   se   consemnează   într-un    act
(proces-verbal),  în  care se specifică încălcările depistate şi se  dau
indicaţii pentru înlăturarea lor.
     4.3. Actul (procesul-verbal)   se   semnează  de  către   angajaţii
Serviciului  care  au efectuat controlul, precum şi de  conducătorul  şi
contabilul-şef ai structurilor controlate.
     4.4. În cazul   în  care  conducătorii  organizaţiei  de  asigurare
controlată  refuză  să  semneze actul (procesul-verbal)  fără  a  enunţa
motivele,   colaboratorii   Serviciului  care  au   efectuat   controlul
menţionează  acest fapt în act (procesul-verbal) , indicînd  necesitatea
prezentării  respectivilor  conducători  la  Serviciul  de  stat  pentru
supravegherea  asigurărilor  pentru  a  lua  cunoştinţă  de  rezultatele
controlului şi a semna actul (procesul-verbal) întocmit.
     4.5. Neprezentarea   conducătorilor   organizaţiei   de   asigurare
controlate   în   termenul  stabilit  sau  refuzul  de  a  semna   actul
(procesul-verbal) nu constituie un temei pentru suspendarea sancţiunilor
împotriva organizaţiei în cauză.
     4.6. Contestarea  faptelor  fixate  în  act  (procesul-verbal)  sau
anularea deciziilor cu privire la aplicarea sancţiunilor se face în baza
unei  note  explicative, care se anexează la  documentele  justificative
(sau  copiile originalelor acestora ) prin decizia persoanelor abilitate
ale Serviciului.
     4.7. Colaboratorii  Serviciului  efectuează controalele în bază  de
legitimaţii.
     4.8. Decizia   privind   sancţionarea  organizaţiei  de   asigurare
controlată,  conform  legislaţiei  în  vigoare, se  ia  de  către  şeful
Serviciului    sau   de   către   adjunctul   lui   pe   baza    actelor
(proceselor-verbale),    întocmite    de   colaboratorii    Serviciului.
Sancţiunile stabilite de către Serviciu au caracter obligatoriu.
     4.9. Acţiunile  colaboratorilor  Serviciului pot fi  contestate  în
organele ierarhic superioare şi în instanţele judecătoreşti.
     Depunerea contestaţiei   nu   suspendă  acţiunile   reclamate   ale
persoanelor  oficiale ale Serviciului şi, totodată, nu exclude aplicarea
sancţiunilor de către acestea.

     5. Organizarea şi funcţionarea Serviciului

     5.1. Serviciul  este  o  subdiviziune  structurală  a  Ministerului
Finanţelor,  are statut de persoană juridică, cont de decontare şi  alte
conturi  în  bănci,  ştampilă  cu Stema de Stat  a  Republicii  Moldova,
ştampile şi alte atribute necesare pentru  exercitarea activităţii lui.
     5.2. Şeful Serviciului  este  confirmat şi eliberat din funcţie  de
Guvern la propunerea ministrului finanţelor.
     Şeful adjunct  al Serviciului este desemnat şi eliberat din funcţie
de către ministrul finanţelor la propunerea şefului Serviciului.
     5.3. Şeful Serviciului:
     poartă răspundere   personală  pentru  îndeplinirea  sarcinilor  şi
obligaţiunilor Serviciului;
     stabileşte atribuţiile  funcţionale  ale  adjunctului  său  şi  ale
angajaţilor Serviciului;
     acţionează, fără  procură,  din  numele Serviciului  şi  reprezintă
interesele  lui,  dispune  de  mijloacele şi  averea  acestuia,  încheie
contracte,    dirijează    întreaga   activitate    organizatorică    şi
administrativă a aparatului subordonat;
     aprobă, în limitele  cheltuielilor  pentru întreţinerea  aparatului
Serviciului,    efectivul-limită   şi   regulamentele    subdiviziunilor
structurale ale Serviciului;
     emite hotărîri,  ordine,  instrucţiuni  în probleme  de  asigurare,
executorii   pentru  toate  organizaţiile  de  asigurare,  pentru  toate
instituţiile şi toţi cetăţenii.