HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi personalului scriptic ale Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor Nr.77 din 08.02.96 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.23-24/185 din 18.04.1996 * * * În conformitate cu Legea nr. 1508-XII din 15 iunie 1993 "Cu pri- vire la asigurări" (Monitor, 1993, nr. 12, art. 376), Guvernul Repub- licii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Serviciului de stat pentru supravegherea asigurări- lor (se anexează); structura Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor, conform anexei; personalul scriptic al Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor în număr de 10 unităţi, cu excepţia personalului de de- servire. 2. Retribuirea muncii personalului Serviciului de stat pentru su- pravegherea asigurărilor se efectuează conform hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova nr.207 din 20 aprilie 1993 "Cu privire la salariza- rea personalului din organele administraţiei de stat în baza Reţelei tarifare unice de salarizare", cu modificările ulterioare, şi nr. 22 din 14 ianuarie 1994 "Cu privire la stabilirea recompensei lunare pentru vechimea în muncă personalului din organele administraţiei de stat" (Monitor, 1994, nr. 1, art. 20). Şefului Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor i se atribuie categoria tarifară a şefului Direcţiei principale a Minis- terului Finanţelor. 3. Se abrogă punctul 7 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 296 din 12 iunie 1991 "Cu privire la măsurile de perfecţionare şi reglementare a activităţii de asigurare". VICEPRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion GUŢU Contrasemnată: Ministrul finanţelor Valeriu Chiţan Anexă la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 77 din 8 februarie 1996 S T R U C T U R A Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor 1. Secţia analiză şi evidenţă 2. Secţia licenţiere şi control. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 77 din 8 februarie 1996 R E G U L A M E N T U L Serviciului de stat pentru supravegherea asigurărilor 1. Dispoziţii generale 1.1. Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor pe lîngă Ministerul Finanţelor (în continuare - Serviciul) este un organ al ad- ministraţiei publice, care exercită, în limitele competenţelor sale, supravegherea de stat asupra agenţilor economici, inclusiv străini, cu orice formă de proprietate, care practică activităţi de asigurare pe teritoriul Republicii Moldova,precum şi asupra agenţilor economici care sînt înregistraţi în republică şi practică activităţi de asigurare peste hotarele ei. 1.2. Serviciul este chemat să supravegheze activitatea de asigu- rare, să garanteze protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale asiguraţilor şi asigurătorilor, respectarea legislaţiei privind asigu- rările. 1.3. Serviciul previne, limitează şi suprimă activitatea monopo- listă şi concurenţa neloială în sfera asigurărilor, în condiţiile le- gii. 1.4. Structura şi efectivul Serviciului, nivelul salariilor şi premiilor, mărimea indemnizaţiilor pentru vechimea în muncă se aprobă de către Guvernul Republicii Moldova. Cheltuielile pentru întreţinerea Serviciului se finanţează din bugetul statului. 1.5. În activitatea sa Serviciul se conduce de Constituţia şi le- gile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, de alte acte normative, care reglementează activitatea de asigurare, precum şi de prezentul Regula- ment. 1.6. Conducerea metodologică generală a Serviciului este exerci- tată de Ministerul Finanţelor. 2. Funcţiile principale ale Serviciului 2.1. Serviciul îşi realizează activitatea în interacţiune cu alte organe de stat, cu organizaţiile publice şi cu cetăţenii şi are urmă- toarele funcţii: 2.1.1. înregistrarea asigurătorilor, indiferent de structura lor organizatorică şi juridică; 2.1.2. ţinerea registrului unic de stat al asigurătorilor; 2.1.3. acordarea licenţelor pentru activităţi de asigurare; 2.1.4. elaborarea şi aprobarea regulilor obligatorii de creare şi repartizare a rezervelor de asigurare, a indicatorilor unici şi a for- melor de evidenţă şi gestiune a operaţiunilor de asigurare; 2.1.5. controlul asupra corectitudinii calculării tarifelor de asigurare; 2.1.6. lămurirea legislaţiei privind asigurările; 2.1.7. sintetizarea practicii de asigurare, elaborarea propuneri- lor de perfecţionare a activităţii de asigurare; 2.1.8. elaborarea şi aprobarea actelor normative şi metodologice în materie de asigurări, obligatorii pentru toţi asigurătorii, independent de formele lor organizaţional-juridice; 2.1.9. formarea şi reciclarea cadrelor Serviciului. 3. Drepturile Serviciului 3.1. Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor este în drept: 3.1.1. să primească de la asigurători dări de seamă privind ope- raţiunile de asigurare şi reasigurare, date şi alte informaţii despre activitatea lor economico-financiară, precum şi să ceară de la organi- zaţii şi instituţiile bancare, de audit şi cu alte profiluri informa- ţiile necesare activităţii lui; 3.1.2. să verifice autenticitatea informaţiilor cuprinse în dări- le de seamă prezentate de asigurători şi respectarea legislaţiei pri- vind asigurările; 3.1.3. să emită prescripţii obligatorii în vederea lichidării în- călcărilor depistate, să suspende sau să limiteze acţiunea licenţelor, ori să decidă revocarea lor, măsuri aplicabile în cazul încălcării le- gislaţiei,a modului de desfăşurare a activităţilor de asigurare şi al- tor activităţi economico-financiare,încălcare ce duce la scăderea sol- vabilităţii organizaţiei de asigurare, precum şi în cazul cînd aceasta timp de un an din data primirii licenţei nu a efectuat operaţiuni de asigurare; 3.1.4. să stabilească,în caz de insolvabilitate a asigurătorului, administrarea temporară a acestuia sau să ia măsuri în vederea suspen- dării activităţii lui; 3.1.5. să utilizeze în mod autonom, în cazul falimentului asigu- rătorului, rezerva de prime a asigurărilor pe termen lung şi a fondu- lui de asigurare a pensiilor în scopul îndeplinirii obligaţiunilor a- sigurătorului falit faţă de asiguraţi şi beneficiari sau să o transmi- tă unui alt asigurător, în condiţiile prezentei legi. 3.2. În cazul cînd indicatorii reali ai activităţii asigurătorului nu corespund cerinţelor prevăzute în punctele 3.1.1.-3.1.5. ale prezentului Regulament, Serviciul este autorizat să dea asigurătorilor indicaţii obligatorii privind aplicarea următoarelor prescripţii: 3.2.1. mărirea sau micşorarea fondurilor speciale; 3.2.2. modificarea tarifelor, primelor de asigurare, regulilor şi condiţiilor de asigurare; 3.2.3. modificarea modului de investire a mijloacelor temporar disponibile; 3.2.4. aplicarea sau modificarea schemei de reasigurare. 3.3. Serviciul fixează termenele executării prescripţiilor sale. În cazul neexecutării lor în termen: 3.3.1. sistează acţiunea licenţelor eliberate asigurătorului; 3.3.2. retrage licenţele eliberate; 3.3.3. ia decizii cu privire la suspendarea activităţii asigurătorului; 3.3.4. stabileşte cerinţele privind solvabilitatea asigurătorului în funcţie de specificul operaţiilor efectuate de acesta. 4. Efectuarea controalelor, stabilirea încălcărilor, sancţiunilor şi contestarea lor 4.1. Colaboratorii Serviciului sînt împuterniciţi să efectueze controlul activităţii organizaţiilor de asigurare, să constate încălcările, devierile de la legislaţia de asigurare şi de la alte acte normative în vigoare, care reglementează activitatea organizaţiilor de asigurare (asigurătorilor, intermediarilor). 4.2. Rezultatele controlului se consemnează într-un act (proces-verbal), în care se specifică încălcările depistate şi se dau indicaţii pentru înlăturarea lor. 4.3. Actul (procesul-verbal) se semnează de către angajaţii Serviciului care au efectuat controlul, precum şi de conducătorul şi contabilul-şef ai structurilor controlate. 4.4. În cazul în care conducătorii organizaţiei de asigurare controlată refuză să semneze actul (procesul-verbal) fără a enunţa motivele, colaboratorii Serviciului care au efectuat controlul menţionează acest fapt în act (procesul-verbal) , indicînd necesitatea prezentării respectivilor conducători la Serviciul de stat pentru supravegherea asigurărilor pentru a lua cunoştinţă de rezultatele controlului şi a semna actul (procesul-verbal) întocmit. 4.5. Neprezentarea conducătorilor organizaţiei de asigurare controlate în termenul stabilit sau refuzul de a semna actul (procesul-verbal) nu constituie un temei pentru suspendarea sancţiunilor împotriva organizaţiei în cauză. 4.6. Contestarea faptelor fixate în act (procesul-verbal) sau anularea deciziilor cu privire la aplicarea sancţiunilor se face în baza unei note explicative, care se anexează la documentele justificative (sau copiile originalelor acestora ) prin decizia persoanelor abilitate ale Serviciului. 4.7. Colaboratorii Serviciului efectuează controalele în bază de legitimaţii. 4.8. Decizia privind sancţionarea organizaţiei de asigurare controlată, conform legislaţiei în vigoare, se ia de către şeful Serviciului sau de către adjunctul lui pe baza actelor (proceselor-verbale), întocmite de colaboratorii Serviciului. Sancţiunile stabilite de către Serviciu au caracter obligatoriu. 4.9. Acţiunile colaboratorilor Serviciului pot fi contestate în organele ierarhic superioare şi în instanţele judecătoreşti. Depunerea contestaţiei nu suspendă acţiunile reclamate ale persoanelor oficiale ale Serviciului şi, totodată, nu exclude aplicarea sancţiunilor de către acestea. 5. Organizarea şi funcţionarea Serviciului 5.1. Serviciul este o subdiviziune structurală a Ministerului Finanţelor, are statut de persoană juridică, cont de decontare şi alte conturi în bănci, ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, ştampile şi alte atribute necesare pentru exercitarea activităţii lui. 5.2. Şeful Serviciului este confirmat şi eliberat din funcţie de Guvern la propunerea ministrului finanţelor. Şeful adjunct al Serviciului este desemnat şi eliberat din funcţie de către ministrul finanţelor la propunerea şefului Serviciului. 5.3. Şeful Serviciului: poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiunilor Serviciului; stabileşte atribuţiile funcţionale ale adjunctului său şi ale angajaţilor Serviciului; acţionează, fără procură, din numele Serviciului şi reprezintă interesele lui, dispune de mijloacele şi averea acestuia, încheie contracte, dirijează întreaga activitate organizatorică şi administrativă a aparatului subordonat; aprobă, în limitele cheltuielilor pentru întreţinerea aparatului Serviciului, efectivul-limită şi regulamentele subdiviziunilor structurale ale Serviciului; emite hotărîri, ordine, instrucţiuni în probleme de asigurare, executorii pentru toate organizaţiile de asigurare, pentru toate instituţiile şi toţi cetăţenii.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀