HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA pentru aprobarea Regulamentului privind modul de cercetare a accidentelor de muncă Nr.380 din 23.04.97 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.31-32/377 din 15.05.1997 * * *
Abrogat: 11.06.2002 Hotărîrea Guvernului nr.706 din 05.06.2002 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul privind modul de cercetare a accidentelor de muncă (se anexează) şi se pune în aplicare de la 1 iulie 1997. 2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldovanr. 324 din 1 iunie 1993 "Cu privire la aprobarea Regulamentului asupra modului de comunicare, cercetare, raportare şi evidenţă a accidentelor de muncă" (Monitor, 1993, nr. 6, art. 185). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 23 aprilie 1997. Nr. 380. R E G U L A M E N T privind modul de cercetare a accidentelor de muncă I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul privind modul de cercetare a accidentelor de muncă (denumit în continuare Regulamentul) stabileşte modalitatea unică de comunicare, cercetare, evidenţă şi raportare a accidentelor de muncă şi este executoriu pentru autorităţile publice şi toate persoanele fizice şi juridice din teritoriul Republicii Moldova, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma organizaţional-juridică (denumite în continuare cu termenul generic "întreprinderi"). 2. Prevederile prezentului Regulament se aplică: 1) angajaţilor, membrilor cooperatori, elevilor şi studenţilor instituţiilor de învăţămînt în timpul instruirii în producţie sau practicii profesionale şi altor persoane participante la procesul de muncă (în continuare - angajaţi); 2) angajaţilor întreprinderilor din străinătate, detaşaţi în interes de serviciu la întreprinderile din Republica Moldova. 3. Administraţia întreprinderii are obligaţia să asigure comunicarea, cercetarea, evidenţa şi raportarea corectă şi în termenele stabilite a accidentelor de muncă produse, examinarea cauzelor acestora, elaborarea şi realizarea măsurilor de prevenire a unor asemenea evenimente. II. Definirea şi clasificarea accidentelor de muncă 4. Prin accident de muncă se subînţelege evenimentul în care s-a produs vătămarea violentă (rănirea, elecrocutarea, arsura, degerarea, asfixierea, intoxicaţia acută profesională etc.) a organismului angajatului, care a survenit ca urmare a acţiunii unor factori de risc (însuşiri, stări, procese, fenomene, inclusiv calamităţi naturale, comportamente, atac criminal asupra angajatului), a provocat pierderea temporară sau permanentă a capacităţii de muncă ori decesul angajatului şi a avut loc în timpul: 1) îndeplinirii îndatoririlor de serviciu, a sarcinilor de stat sau obşteşti; 2) pauzelor stabilite, schimbării îmbrăcămintei personale cu echipamentul individual de protecţie sau de lucru şi invers, preluării sau predării echipamentelor de muncă, locului de muncă sau a materialelor, frecventării încăperilor sanitaro-igienice şi auxiliare, aflării la locul de muncă sau aflării, deplasării pe teritoriul întreprinderii pe durata zilei de muncă; 3) desfăşurării instruirii în producţie sau practicii profesionale; 4) participării la acţiunile culturale, sportive sau la alte activităţi organizate de întreprindere; 5) deplasării spre locul de lucru şi invers cu transportul, oferit de întreprindere; 6) deplasării de la întreprinderea, în care este încadrat, la o altă întreprindere, la locuri de muncă dispersate, în altă localitate din ţară sau străinătate şi invers - pentru îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, a sarcinilor de stat sau obşeteşti, indiferent de apartenenţa mijlocului de transport utilizat; 7) salvării de vieţi omeneşti, prevenirii ori înlăturării unui pericol în împrejurările menţionate în subpunctele 1)-6) ale punctului 4 din prezentul Regulament. 5. Accidentele de muncă se clasifică conform următoarelor tipuri: 1) accident de muncă cu incapacitate temporară de muncă - accident de muncă ce a provocat pierderea parţială sau totală de către angajat a capacităţii de muncă pentru un anumit interval de timp, de cel puţin o zi, cu caracter reversibil după terminarea tratamentului medical adecvat, şi care a fost confirmată de instituţia medicală în modul stabilit; 2) accident de muncă grav - accident de muncă ce a provocat vătămarea gravă a angajatului, confirmată de instituţia medicală în modul stabilit; 3) accident de muncă mortal - accident de muncă ce a provocat imediat sau după un interval de timp decesul angajatului, confirmat de instituţia medico-legală în modul stabilit. 6. Felurile accidentelor de muncă: 1) accident de muncă individual - în urma căruia este afectat numai un angajat; 2) accident de muncă colectiv - în urma căruia sînt afectaţi concomitent cel puţin doi angajaţi din aceleaşi cauze, care cad sub incidenţa punctului 4 din prezentul Regulament. III. Comunicarea accidentelor de muncă 7. Fiecare accidentat sau martor ocular este obligat să anunţe imediat despre producerea accidentului conducătorul său direct sau oricare conducător superior al acestuia, care va comunica, la rîndul sau, evenimentul adminstraţiei şi comitetului sindical ale întreprinderii. 8. Administraţia întreprinderii şi conducătorul direct al accidentatului sînt obligaţi să ia măsuri pentru: acordarea primului ajutor, transportarea accidentatului la o instituţie medicală şi, dacă va fi necesar - pentru evacuarea personalului de la locul accidentului; menţinerea neschimbată a situaţiei reale în care s-a produs accidentul, pînă la primirea acordului persoanelor care efectuează cercetarea, cu excepţia cazurilor în care menţinerea acestei situaţii ar provoca alte accidente ori ar periclita viaţa sau sănătatea altor persoane. În cazul în care se impune modificarea situaţiei reale, în care s-a produs accidentul, se vor face fotografii şi scheme ale locului, unde s-a produs accidentul, se vor aduna probe materiale care pot furniza informaţii despre accidentul produs, pentru a fi predate persoanelor care efectuează cercetarea. 9. Dacă printre accidentaţi se vor afla şi angajaţii altor întreprinderi din ţară sau străinătate, administraţia întreprinderii în care s-a produs accidentul va comunica imediat despre aceasta şi administraţiei întreprinderilor respective. 10. În cazul accidentelor de muncă grave, mortale sau colective administraţia întreprinderii este obligată să anunţe imediat (prin telefon sau prin orice alte mijloace de comunicare): Inspecţia Muncii; inspectoratul teritorial de muncă; procuratura teritorială sau specializată; organizaţia sau autoritatea ierarhic superioară; conducerea sindicatului de ramură; organele pentru supravegherea tehnică sau energetică, dacă accidentele s-au produs la obiectele supuse supravegherii acestor organe; reprezentanţa diplomatică sau consulară a ţării de reşedinţă a accidentatului (în cazul accidentelor de muncă grave sau mortale, suportate de persoanele menţionate în subpunctul 2) al punctului 2 din prezentul Regulament. Comunicarea va cuprinde următoarele date: denumirea şi adresa întreprinderii; numele, prenumele, vîrsta şi profesia accidentatului; data şi ora producerii accidentului; locul şi împrejurările în care s-a produs accidentul; numele şi funcţia persoanei care a transmis comunicarea.
[Pct.10 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] [Pct.10 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98] IV. Cercetarea accidentelor de muncă 11. Cercetarea accidentelor de muncă constituie o activitate prin care sînt determinate împrejurările şi cauzele ce au condus la accidentarea angajaţilor, măsurile corespunzătoare luate întru prevenirea unor atare evenimente şi persoanele care au încălcat prevederile actelor normative de protecţie a muncii. Cercetarea accidentelor de muncă începe imediat după primirea comunicării. 12. Persoanele care efectuează cercetarea accidentelor de muncă au dreptul să ia declaraţii scrise de la orice angajat al întreprinderii şi să examineze orice documente ale acesteia din urmă, necesare pentru identificarea împrejurărilor şi cauzelor producerii accidentelor de muncă, iar persoanele ce le deţin sînt obligate să le pună la dispoziţie. La cercetarea accidentelor de muncă au dreptul să asiste persoanele care reprezintă interesele accidentaţilor sau ale familiilor acestora. 13. La cererea administraţiei întreprinderii sau inspectorului de muncă ori reprezentantului sindicatului de ramură, instituţia medicală care acordă asistenţă accidentatului este obligată să le elibereze certificatul medical cu privire la caracterul vătămării violente a organismului accidentatului, iar instituţia medico-legală - încheierea expertizei asupra cauzelor decesului accidentatului.
[Pct.13 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] 14. Dacă accidentele de muncă s-au produs în timpul accidentelor rutiere, oraganele respective ale Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea administraţiei întreprinderii, ai cărei angajaţi sînt sau au fost accidentaţii, sau a inspectorului de muncă, le vor elibera copiile autentificate ale documentelor de cercetare a accidentelor rutiere.
[Pct.14 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] 15. Persoanele care efectuează cercetarea accidentului de muncă vor perfecta dosarul de cercetare care va cuprinde: 1) încheierea privind accidentul de muncă ce se va întocmi în cazul accidentelor de muncă grave, mortale şi colective; 2) procesul-verbal de cercetare a accidentului de muncă care, în cazul accidentelor de muncă colective, se va întocmi pentru fiecare accidentat; 3) fotografii şi scheme ale locului unde s-a produs accidentul; 4) declaraţiile accidentaţilor, dacă va fi posibil; 5) declaraţiile persoanelor care au obligaţia să asigure măsurile de protecţie a muncii la locul de muncă unde s-a produs accidentul; 6) declaraţiile martorilor oculari şi ale oricăror persoane, care pot contribui la identificarea cauzelor şi a circumstanţelor în care s-a produs accidentul; 7) copiile sau extrasele din normele de protecţie a muncii, aferente locului de muncă unde s-a produs accidentul; 8) alte acte şi documente necesare pentru clarificarea cauzelor şi împrejurărilor în care s-a produs accidentul; 9) încheierea expertizei tehnice, dacă este necesară; 10) certificatul medical cu privire la caracterul vătămării violente a organismului accidentatului; 11) încheierea expertizei medico-legale privind cauzele decesului accidentatului. 16. Atunci cînd în urma cercetării se va constata că vătămarea violentă a organismului angajatului a survenit în timpul folosirii mijloacelor de transport, instalaţiilor, utilajelor, uneltelor şi încăperilor întreprinderii în scopuri personale şi fără permisiunea administraţiei acesteia, prin comiterea unui furt sau altui delict ori prin tentativă de sinucidere, persoanele care efectuează cercetarea, în termen de cel mult 5 zile din data obţinerii documentelor şi dovezilor necesare, vor întocmi un proces-verbal în formă liberă privind constatarea evenimentului respectiv. Dosarul de cercetare va cuprinde şi documentele menţionate în subpunctele 3)-11) ale punctului 15 din prezentul Regulament. Cercetarea accidentelor de muncă cu incapacitate temporară de muncă 17. Accidentele de muncă cu incapacitate temporară de muncă sînt cercetate de către întreprinderile în care s-au produs aceste evenimente. 18. Accidentele de muncă cu incapacitate temporară de muncă, suportate de angajaţii unei întreprinderi în timpul îndeplinirii îndatoririlor de serviciu la o altă întreprindere, se vor cerceta de către comisia întreprinderii în care s-au produs accidentele de muncă, cu participarea reprezentantului întreprinderii, ai cărei angajaţi sînt accidentaţii. Un exemplar al dosarului de cercetare va fi înaintat întreprinderii, al cărei angajat este accidentatul. 19. Accidentele de muncă cu incapacitate temporară de muncă, suportate de angajaţii întreprinderii care efectuează lucrări pe un sector repartizat acesteia de o altă întreprindere, vor fi cercetate de întreprinderea ce efectuează lucrările. 20. Accidentele de muncă cu incapacitate temporară de muncă, suportate de elevi şi studenţi în timpul desfăşurării instruirii în producere sau practicii profesionale sub conducerea personalului întreprinderii în care se efectuează instruirea sau practica, vor fi cercetate de întreprindere, cu participarea reprezentantului instituţiei de învăţămînt. 21. Accidentele de muncă cu incapacitate temporară de muncă, suportate de elevi şi studenţi în timpul desfăşurării instruirii în producere sau practicii profesionale sub conducerea personalului instituţiei de învăţămînt, pe un sector repartizat instituţiei de învăţămînt de o întreprindere, vor fi cercetate de instituţia de învăţămînt, cu participarea reprezentantului întreprinderii. 22. Pentru cercetarea accidentelor de muncă cu incapacitate temporară de muncă, administraţia întreprinderii este obligată să desemneze, prin dispoziţie scrisă, în termen de cel mult 24 ore din momentul producerii acestui eveniment, comisia de cercetare în număr de cel puţin trei persoane, în componenţa căreia vor intra conducătorul serviciului (specialistul) pentru protecţia muncii (preşedintele comisiei), împuternicitul superior pentru protecţia muncii al sindicatului (colectivului de muncă) din întreprindere şi un reprezentant al administraţiei întreprinderii. 23. Atunci cînd în urma cercetării se va constata că evenimentul investigat se încadrează în prevederile punctului 4 din prezentul Regulament, comisia de cercetare, în termen de cel mult 5 zile din data primirii sarcinii, va întocmi procesul-verbal de cercetare a accidentului de muncă. Dosarul de cercetare a accidentului de muncă cu incapacitate temporară de muncă se va perfecta într-un singur exemplar. Cercetarea accidentelor de muncă grave, mortale sau colective 24. Accidentele de muncă grave, mortale sau colective se vor cerceta de către inspectorul de muncă, cu participarea inspectorului tehnic din domeniul muncii sau altui reprezentant al organului sindicatului de ramură, reprezentantului autorităţii sau organizaţiei ierarhic superioare, reprezentantului administraţiei întreprinderii în care s-a produs accidentul, conducătorului serviciului (specialistului) pentru protecţia muncii şi împuternicitului superior pentru protecţia muncii al sindicatului (colectivului de muncă) din acea întreprindere. Accidentele de muncă grave, mortale sau colective, cares-au produs la obiectivele, supuse controlului organelor pentru supravegherea tehnică sau energetică, se vor cerceta şi cu participarea reprezentanţilor acestor organe. Accidentele de muncă grave, mortale sau colective, suportate de persoanele menţionate în subpunctul 2) al punctului 2 din prezentul Regulament, se vor cerceta şi cu participarea reprezentanţilor sau persoanelor de încredere ale întreprinderii, ai căror angajaţi sînt sau au fost accidentaţii.
[Pct.24 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] 25. Atunci cînd în urma cercetării se va constata că evenimentul cercetat cade sub incidenţa prevederilor punctului 4 din prezentul Regulament, inspectorul de muncă, în termen de cel mult 5 zile din data obţinerii documentelor şi dovezilor necesare, va întocmi o încheiere privind accidentul de muncă grav, mortal sau colectiv, care va fi semnată de participanţii la cercetare. În situaţia în care, la cercetarea unui accident de muncă grav, mortal sau colectiv, unul dintre participanţi nu va fi de acord cu conţinutul încheierii privind accidentul de muncă, acesta, odată cu semnarea ei, îşi va expune opinia separată într-o declaraţie pe care o va anexa la respectiva încheiere.
[Pct.25 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] 26. Înspectorul de muncă, în cel mult 5 zile după terminarea cercetării, va înainta dosarul de cercetare la Inspecţia Muncii. Dacă Inspecţia Muncii va constata că la cercetarea accidentului au fost admise erori, ea va dispune cercetarea pe nou a accidentului menţionat.
[Pct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] [Pct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98] 27. Cîte un exemplar al dosarului de cercetare se va înainta procuraturii teritoriale sau celei specializate, întreprinderii, al cărei angajat a fost sau este accidentatul, şi altor organe, ale căror reprezentanţi au participat la cercetare. Un exemplar al dosarului de cercetare se va păstra la inspectoratul teritorial de muncă. În cazul accidentelor de muncă grave, mortale sau colective, suportate de persoanele menţionate în subpunctul 2) din punctul 2 al prezentului Regulament, dosarele de cercetare vor fi înaintate întreprinderilor şi structurilor de stat pentru protecţia muncii din ţările de reşedinţă ale accidentaţilor.
[Pct.27 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] [Pct.27 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98] 28. Administraţia întreprinderii are obligaţia să asigure întocmirea procesului-verbal de cercetare a accidentului de muncă în conformitate cu conţinutul încheierii privind accidentul de muncă grav, mortal sau colectiv. V. Evidenţa şi raportarea accidentelor de muncă 29. Accidentele de muncă se înregistrează şi se ţin în evidenţă de către întreprinderile, ale căror angajaţi au fost sau sînt accidentaţii. 30. Accidentele de muncă, suportate de elevi şi studenţi în timpul desfăşurării instruirii în producţie sau practicii profesionale, sînt înregistrate: 1) de întreprindere, în cazul cînd instruirea sau practica se desfăşoară sub conducerea personalului întreprinderii, în care se efectuiează instruirea sau practica; 2) de instituţia de învăţămînt, în cazul cînd instruirea sau practica se desfăşoară sub conducerea personalului instituţiei de învăţămînt. 31. Întreprinderile vor întocmi şi înainta la inspectoratele teritoriale de muncă şi structurile statistice locale raportul anual privind situaţia accidentelor de muncă pînă la cel tîrziu 15 ianuarie a anului următor celui raportat.
[Pct.31 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] [Pct.31 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98] VI. Dispoziţii finale 32. Cheltuielile aferente cercetării accidentelor de muncă, perfectării şi expedierii dosarelor de cercetare le suportă întreprinderile la care s-au produs accidentele. 33. În cazul în care administraţia întreprinderii refuză întocmirea procesului-verbal de cercetare a accidentului de muncă, precum şi atunci cînd accidentatul sau persoana care îi reprezintă interesele nu este de acord cu conţinutul procesului-verbal, litigiul se va examina de către comisia pentru soluţionarea litigiilor de muncă din cadrul întreprinderii, al cărei angajat a fost sau este accidentatul, sau de către instanţa judecătorească. 34. La cererea accidentatului sau a persoanei care îi reprezintă interesele, precum şi a organizaţiei ierarhic superioare, a comitetului sindical din întreprindere şi altor organe interesate, administraţia întreprinderii este obligată să le expedieze copii autentificate ale procesului-verbal de cercetare în cel mult 3 zile din data adresării. 35. Dosarele de cercetare a accidentelor de muncă se păstrează la întreprindere timp de 50 ani, iar la organele interesate - după necesitate. 36. Conducerea autorităţilor şi organizaţiilor ierarhic superioare este obligată să asigure examinarea sistematică a cauzelor accidentelor de muncă, produse la întreprinderile din subordine, şi luarea măsurilor de prevenire a unor asemenea evenimente. 37. Controlul asupra respectării prevederilor prezentului Regulament îl efectuiează Inspecţia Muncii, autorităţile şi organizaţiile ierarhic superioare şi sindicatele.
[Pct.37 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001] [Pct.37 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98] 38. Încălcarea prevederilor prezentului Regulament atrage răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀