marți, 11 iunie 2002
380/23.04.97 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului privind modul de cercetare a accidentelor de muncă
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
    pentru aprobarea Regulamentului privind modul de cercetare a
                         accidentelor de muncă

                         Nr.380  din  23.04.97

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.31-32/377 din 15.05.1997

                                * * *
    Abrogat: 11.06.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.706 din 05.06.2002

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă  Regulamentul privind modul de cercetare a accidentelor
de muncă (se anexează) şi se pune în aplicare de la 1 iulie 1997.
    2. Se abrogă  Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldovanr. 324 din  1
iunie  1993  "Cu privire la aprobarea Regulamentului asupra  modului  de
comunicare,  cercetare,  raportare şi evidenţă a accidentelor de  muncă"
(Monitor, 1993, nr. 6, art. 185).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion CIUBUC

    Chişinău, 23 aprilie 1997.
    Nr. 380.

                          R E G U L A M E N T
          privind modul de cercetare a accidentelor de muncă

                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul  privind modul de cercetare a accidentelor de  muncă
(denumit  în  continuare Regulamentul) stabileşte modalitatea  unică  de
comunicare,  cercetare, evidenţă şi raportare a accidentelor de muncă şi
este  executoriu pentru autorităţile publice şi toate persoanele  fizice
şi  juridice din teritoriul Republicii Moldova, indiferent de tipul  lor
de  proprietate şi forma organizaţional-juridică (denumite în continuare
cu termenul generic "întreprinderi").
    2. Prevederile prezentului Regulament se aplică:
    1) angajaţilor,   membrilor  cooperatori,  elevilor  şi  studenţilor
instituţiilor  de  învăţămînt  în  timpul instruirii  în  producţie  sau
practicii  profesionale  şi altor persoane participante la  procesul  de
muncă (în continuare - angajaţi);
    2) angajaţilor întreprinderilor din străinătate, detaşaţi în interes
de serviciu la întreprinderile din Republica Moldova.
    3. Administraţia    întreprinderii   are   obligaţia   să    asigure
comunicarea,  cercetarea, evidenţa şi raportarea corectă şi în termenele
stabilite a accidentelor de muncă produse, examinarea cauzelor acestora,
elaborarea   şi  realizarea  măsurilor  de  prevenire  a  unor  asemenea
evenimente.

                     II. Definirea şi clasificarea
                         accidentelor de muncă

    4. Prin accident  de  muncă se subînţelege evenimentul în  care  s-a
produs  vătămarea  violentă (rănirea, elecrocutarea, arsura,  degerarea,
asfixierea,   intoxicaţia   acută  profesională  etc.)  a   organismului
angajatului,  care a survenit ca urmare a acţiunii unor factori de  risc
(însuşiri,  stări,  procese,  fenomene,  inclusiv  calamităţi  naturale,
comportamente,  atac criminal asupra angajatului), a provocat  pierderea
temporară  sau permanentă a capacităţii de muncă ori decesul angajatului
şi a avut loc în timpul:
    1) îndeplinirii  îndatoririlor de serviciu, a sarcinilor de stat sau
obşteşti;
    2) pauzelor stabilite,   schimbării   îmbrăcămintei   personale   cu
echipamentul  individual de protecţie sau de lucru şi invers,  preluării
sau   predării   echipamentelor  de  muncă,  locului  de  muncă  sau   a
materialelor,  frecventării încăperilor sanitaro-igienice şi  auxiliare,
aflării  la  locul  de  muncă  sau  aflării,  deplasării  pe  teritoriul
întreprinderii pe durata zilei de muncă;
    3) desfăşurării instruirii în producţie sau practicii profesionale;
    4) participării   la  acţiunile  culturale,  sportive  sau  la  alte
activităţi organizate de întreprindere;
    5) deplasării  spre locul de lucru şi invers cu transportul,  oferit
de întreprindere;
    6) deplasării de la întreprinderea, în care este încadrat, la o altă
întreprindere,  la  locuri de muncă dispersate, în altă  localitate  din
ţară  sau  străinătate şi invers - pentru îndeplinirea îndatoririlor  de
serviciu,  a sarcinilor de stat sau obşeteşti, indiferent de apartenenţa
mijlocului de transport utilizat;
    7) salvării de  vieţi  omeneşti,  prevenirii  ori  înlăturării  unui
pericol în împrejurările menţionate în subpunctele 1)-6) ale punctului 4
din prezentul Regulament.
    5. Accidentele de muncă se clasifică conform următoarelor tipuri:
    1) accident de  muncă cu incapacitate temporară de muncă -  accident
de  muncă ce a provocat pierderea parţială sau totală de către angajat a
capacităţii  de muncă pentru un anumit interval de timp, de cel puţin  o
zi,   cu  caracter  reversibil  după  terminarea  tratamentului  medical
adecvat,  şi  care  a fost confirmată de instituţia  medicală  în  modul
stabilit;
    2) accident de  muncă  grav  -  accident  de  muncă  ce  a  provocat
vătămarea  gravă  a  angajatului, confirmată de instituţia  medicală  în
modul stabilit;
    3) accident de  muncă  mortal  -  accident de muncă  ce  a  provocat
imediat  sau după un interval de timp decesul angajatului, confirmat  de
instituţia medico-legală în modul stabilit.
    6. Felurile accidentelor de muncă:
    1) accident de  muncă individual - în urma căruia este afectat numai
un angajat;
    2) accident de  muncă  colectiv  -  în  urma  căruia  sînt  afectaţi
concomitent  cel  puţin  doi angajaţi din aceleaşi cauze, care  cad  sub
incidenţa punctului 4 din prezentul Regulament.

                III. Comunicarea accidentelor de muncă

    7. Fiecare accidentat  sau  martor  ocular este  obligat  să  anunţe
imediat  despre  producerea  accidentului conducătorul  său  direct  sau
oricare  conducător  superior al acestuia, care va comunica,  la  rîndul
sau,    evenimentul   adminstraţiei   şi   comitetului   sindical    ale
întreprinderii.
    8. Administraţia    întreprinderii   şi   conducătorul   direct   al
accidentatului sînt obligaţi să ia măsuri pentru:
    acordarea primului   ajutor,   transportarea  accidentatului  la   o
instituţie   medicală  şi,  dacă  va  fi  necesar  -  pentru   evacuarea
personalului de la locul accidentului;
    menţinerea neschimbată   a  situaţiei  reale  în  care  s-a   produs
accidentul,  pînă  la  primirea acordului  persoanelor  care  efectuează
cercetarea, cu excepţia cazurilor în care menţinerea acestei situaţii ar
provoca  alte  accidente  ori  ar periclita viaţa  sau  sănătatea  altor
persoane.  În  cazul în care se impune modificarea situaţiei  reale,  în
care  s-a  produs  accidentul,  se vor face  fotografii  şi  scheme  ale
locului,  unde s-a produs accidentul, se vor aduna probe materiale  care
pot  furniza  informaţii despre accidentul produs, pentru a  fi  predate
persoanelor care efectuează cercetarea.
    9. Dacă printre   accidentaţi   se  vor  afla  şi  angajaţii   altor
întreprinderi  din ţară sau străinătate, administraţia întreprinderii în
care  s-a  produs  accidentul  va comunica  imediat  despre  aceasta  şi
administraţiei întreprinderilor respective.
    10. În cazul  accidentelor  de  muncă grave, mortale  sau  colective
administraţia  întreprinderii  este  obligată să  anunţe  imediat  (prin
telefon sau prin orice alte mijloace de comunicare):
    Inspecţia Muncii;  inspectoratul  teritorial de  muncă;  procuratura
teritorială  sau  specializată;  organizaţia  sau  autoritatea  ierarhic
superioară;   conducerea   sindicatului  de  ramură;   organele   pentru
supravegherea  tehnică  sau energetică, dacă accidentele s-au produs  la
obiectele supuse supravegherii acestor organe; reprezentanţa diplomatică
sau   consulară  a  ţării  de  reşedinţă  a  accidentatului  (în   cazul
accidentelor  de  muncă  grave  sau  mortale,  suportate  de  persoanele
menţionate în subpunctul 2) al punctului 2 din prezentul Regulament.
    Comunicarea va cuprinde următoarele date:
    denumirea şi  adresa  întreprinderii; numele, prenumele,  vîrsta  şi
profesia  accidentatului; data şi ora producerii accidentului; locul  şi
împrejurările în care s-a produs accidentul; numele şi funcţia persoanei
care a transmis comunicarea.
 [Pct.10 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]
 [Pct.10 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98]

                 IV. Cercetarea accidentelor de muncă

    11. Cercetarea  accidentelor  de muncă constituie o activitate  prin
care   sînt  determinate  împrejurările  şi  cauzele  ce  au  condus  la
accidentarea   angajaţilor,   măsurile   corespunzătoare   luate   întru
prevenirea   unor  atare  evenimente  şi  persoanele  care  au  încălcat
prevederile actelor normative de protecţie a muncii.
    Cercetarea accidentelor   de  muncă  începe  imediat  după  primirea
comunicării.
    12. Persoanele  care efectuează cercetarea accidentelor de muncă  au
dreptul să ia declaraţii scrise de la orice angajat al întreprinderii şi
să  examineze  orice  documente ale acesteia din urmă,  necesare  pentru
identificarea  împrejurărilor  şi  cauzelor producerii  accidentelor  de
muncă, iar persoanele ce le deţin sînt obligate să le pună la dispoziţie.
    La cercetarea  accidentelor de muncă au dreptul să asiste persoanele
care reprezintă interesele accidentaţilor sau ale familiilor acestora.
    13. La cererea  administraţiei  întreprinderii sau inspectorului  de
muncă  ori reprezentantului sindicatului de ramură, instituţia  medicală
care  acordă  asistenţă  accidentatului este obligată  să  le  elibereze
certificatul  medical  cu  privire la caracterul  vătămării  violente  a
organismului  accidentatului, iar instituţia medico-legală -  încheierea
expertizei asupra cauzelor decesului accidentatului.
 [Pct.13 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]

    14. Dacă accidentele  de  muncă s-au produs în  timpul  accidentelor
rutiere,  oraganele  respective ale Ministerului Afacerilor Interne,  la
solicitarea administraţiei întreprinderii, ai cărei angajaţi sînt sau au
fost  accidentaţii, sau a inspectorului de muncă, le vor elibera copiile
autentificate ale documentelor de cercetare a accidentelor rutiere.
 [Pct.14 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]

    15. Persoanele  care efectuează cercetarea accidentului de muncă vor
perfecta dosarul de cercetare care va cuprinde:
    1) încheierea  privind accidentul de muncă ce se va întocmi în cazul
accidentelor de muncă grave, mortale şi colective;
    2) procesul-verbal  de  cercetare a accidentului de muncă  care,  în
cazul  accidentelor  de  muncă colective, se va întocmi  pentru  fiecare
accidentat;
    3) fotografii şi scheme ale locului unde s-a produs accidentul;
    4) declaraţiile accidentaţilor, dacă va fi posibil;
    5) declaraţiile persoanelor care au obligaţia să asigure măsurile de
protecţie a muncii la locul de muncă unde s-a produs accidentul;
    6) declaraţiile  martorilor  oculari şi ale oricăror persoane,  care
pot contribui la identificarea cauzelor şi a circumstanţelor în care s-a
produs accidentul;
    7) copiile sau extrasele din normele de protecţie a muncii, aferente
locului de muncă unde s-a produs accidentul;
    8) alte acte  şi documente necesare pentru clarificarea cauzelor  şi
împrejurărilor în care s-a produs accidentul;
    9) încheierea expertizei tehnice, dacă este necesară;
    10) certificatul medical cu privire la caracterul vătămării violente
a organismului accidentatului;
    11) încheierea  expertizei  medico-legale privind cauzele  decesului
accidentatului.
    16. Atunci cînd  în  urma  cercetării se va  constata  că  vătămarea
violentă  a  organismului  angajatului a survenit  în  timpul  folosirii
mijloacelor   de  transport,  instalaţiilor,  utilajelor,  uneltelor  şi
încăperilor  întreprinderii  în  scopuri personale şi  fără  permisiunea
administraţiei  acesteia, prin comiterea unui furt sau altui delict  ori
prin  tentativă de sinucidere, persoanele care efectuează cercetarea, în
termen  de cel mult 5 zile din data obţinerii documentelor şi  dovezilor
necesare,   vor  întocmi  un  proces-verbal  în  formă  liberă   privind
constatarea evenimentului respectiv. Dosarul de cercetare va cuprinde şi
documentele  menţionate  în  subpunctele  3)-11) ale  punctului  15  din
prezentul Regulament.

    Cercetarea accidentelor de muncă cu incapacitate temporară de muncă

    17. Accidentele  de  muncă cu incapacitate temporară de  muncă  sînt
cercetate de către întreprinderile în care s-au produs aceste evenimente.
    18. Accidentele   de  muncă  cu  incapacitate  temporară  de  muncă,
suportate   de  angajaţii  unei  întreprinderi  în  timpul  îndeplinirii
îndatoririlor  de  serviciu la o altă întreprindere, se vor  cerceta  de
către  comisia întreprinderii în care s-au produs accidentele de  muncă,
cu  participarea reprezentantului întreprinderii, ai cărei angajaţi sînt
accidentaţii.
    Un exemplar al dosarului de cercetare va fi înaintat întreprinderii,
al cărei angajat este accidentatul.
    19. Accidentele   de  muncă  cu  incapacitate  temporară  de  muncă,
suportate  de  angajaţii  întreprinderii care efectuează lucrări  pe  un
sector  repartizat acesteia de o altă întreprindere, vor fi cercetate de
întreprinderea ce efectuează lucrările.
    20. Accidentele   de  muncă  cu  incapacitate  temporară  de  muncă,
suportate  de  elevi  şi studenţi în timpul desfăşurării  instruirii  în
producere   sau  practicii  profesionale  sub  conducerea   personalului
întreprinderii  în  care se efectuează instruirea sau practica,  vor  fi
cercetate de întreprindere, cu participarea reprezentantului instituţiei
de învăţămînt.
    21. Accidentele   de  muncă  cu  incapacitate  temporară  de  muncă,
suportate  de  elevi  şi studenţi în timpul desfăşurării  instruirii  în
producere   sau  practicii  profesionale  sub  conducerea   personalului
instituţiei  de  învăţămînt,  pe  un sector  repartizat  instituţiei  de
învăţămînt  de  o  întreprindere,  vor fi  cercetate  de  instituţia  de
învăţămînt, cu participarea reprezentantului întreprinderii.
    22. Pentru cercetarea   accidentelor   de  muncă   cu   incapacitate
temporară  de  muncă,  administraţia  întreprinderii  este  obligată  să
desemneze,  prin  dispoziţie  scrisă, în termen de cel mult 24  ore  din
momentul  producerii acestui eveniment, comisia de cercetare în număr de
cel  puţin  trei persoane, în componenţa căreia vor  intra  conducătorul
serviciului   (specialistul)   pentru  protecţia  muncii   (preşedintele
comisiei),   împuternicitul   superior   pentru  protecţia   muncii   al
sindicatului   (colectivului   de   muncă)  din  întreprindere   şi   un
reprezentant al administraţiei întreprinderii.
    23. Atunci cînd  în  urma cercetării se va constata  că  evenimentul
investigat  se  încadrează  în  prevederile punctului  4  din  prezentul
Regulament,  comisia de cercetare, în termen de cel mult 5 zile din data
primirii   sarcinii,   va   întocmi  procesul-verbal  de   cercetare   a
accidentului  de muncă. Dosarul de cercetare a accidentului de muncă  cu
incapacitate temporară de muncă se va perfecta într-un singur exemplar.

    Cercetarea accidentelor de muncă grave, mortale sau colective

    24. Accidentele de muncă grave, mortale sau colective se vor cerceta
de  către inspectorul de muncă, cu participarea inspectorului tehnic din
domeniul  muncii  sau  altui reprezentant al organului  sindicatului  de
ramură,   reprezentantului   autorităţii   sau   organizaţiei   ierarhic
superioare,  reprezentantului administraţiei întreprinderii în care  s-a
produs  accidentul,  conducătorului serviciului (specialistului)  pentru
protecţia muncii şi împuternicitului superior pentru protecţia muncii al
sindicatului (colectivului de muncă) din acea întreprindere.
    Accidentele de  muncă grave, mortale sau colective, cares-au  produs
la   obiectivele,  supuse  controlului  organelor  pentru  supravegherea
tehnică   sau   energetică,   se   vor  cerceta   şi   cu   participarea
reprezentanţilor acestor organe. Accidentele de muncă grave, mortale sau
colective,  suportate  de  persoanele  menţionate în  subpunctul  2)  al
punctului  2 din prezentul Regulament, se vor cerceta şi cu participarea
reprezentanţilor  sau  persoanelor de încredere ale  întreprinderii,  ai
căror angajaţi sînt sau au fost accidentaţii.
 [Pct.24 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]

    25. Atunci cînd  în  urma cercetării se va constata  că  evenimentul
cercetat  cade  sub  incidenţa prevederilor punctului  4  din  prezentul
Regulament,  inspectorul de muncă, în termen de cel mult 5 zile din data
obţinerii  documentelor  şi dovezilor necesare, va întocmi  o  încheiere
privind  accidentul  de  muncă  grav, mortal sau colectiv,  care  va  fi
semnată de participanţii la cercetare.
    În situaţia în  care,  la  cercetarea unui accident de  muncă  grav,
mortal  sau  colectiv,  unul dintre participanţi nu va fi  de  acord  cu
conţinutul  încheierii  privind  accidentul de muncă, acesta,  odată  cu
semnarea  ei, îşi va expune opinia separată într-o declaraţie pe care  o
va anexa la respectiva încheiere.
 [Pct.25 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]

    26. Înspectorul  de  muncă,  în  cel mult  5  zile  după  terminarea
cercetării, va înainta dosarul de cercetare la Inspecţia Muncii.
    Dacă Inspecţia  Muncii va constata că la cercetarea accidentului  au
fost  admise  erori,  ea  va dispune cercetarea pe  nou  a  accidentului
menţionat.
 [Pct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]
 [Pct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98]

    27. Cîte un exemplar   al  dosarului  de  cercetare  se  va  înainta
procuraturii  teritoriale  sau  celei specializate,  întreprinderii,  al
cărei  angajat a fost sau este accidentatul, şi altor organe, ale  căror
reprezentanţi  au  participat la cercetare. Un exemplar al dosarului  de
cercetare se va păstra la inspectoratul teritorial de muncă.
    În cazul accidentelor   de  muncă  grave,  mortale  sau   colective,
suportate  de  persoanele menţionate în subpunctul 2) din punctul  2  al
prezentului   Regulament,   dosarele  de  cercetare  vor  fi   înaintate
întreprinderilor  şi  structurilor de stat pentru protecţia  muncii  din
ţările de reşedinţă ale accidentaţilor.
 [Pct.27 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]
 [Pct.27 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98]

    28. Administraţia întreprinderii are obligaţia să asigure întocmirea
procesului-verbal  de cercetare a accidentului de muncă în  conformitate
cu  conţinutul  încheierii privind accidentul de muncă grav, mortal  sau
colectiv.

                       V. Evidenţa şi raportarea
                         accidentelor de muncă

    29. Accidentele  de muncă se înregistrează şi se ţin în evidenţă  de
către întreprinderile, ale căror angajaţi au fost sau sînt accidentaţii.
    30. Accidentele  de muncă, suportate de elevi şi studenţi în  timpul
desfăşurării  instruirii  în producţie sau practicii profesionale,  sînt
înregistrate:
    1) de întreprindere,  în  cazul  cînd  instruirea  sau  practica  se
desfăşoară  sub  conducerea  personalului  întreprinderii,  în  care  se
efectuiează instruirea sau practica;
    2) de instituţia   de  învăţămînt,  în  cazul  cînd  instruirea  sau
practica  se  desfăşoară  sub  conducerea  personalului  instituţiei  de
învăţămînt.
    31. Întreprinderile   vor  întocmi  şi  înainta  la   inspectoratele
teritoriale  de  muncă şi structurile statistice locale  raportul  anual
privind  situaţia accidentelor de muncă pînă la cel tîrziu 15 ianuarie a
anului următor celui raportat.
 [Pct.31 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]
 [Pct.31 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98]

                         VI. Dispoziţii finale

    32. Cheltuielile   aferente   cercetării  accidentelor   de   muncă,
perfectării   şi   expedierii   dosarelor  de   cercetare   le   suportă
întreprinderile la care s-au produs accidentele.
    33. În cazul  în care administraţia întreprinderii refuză întocmirea
procesului-verbal de cercetare a accidentului de muncă, precum şi atunci
cînd  accidentatul sau persoana care îi reprezintă interesele nu este de
acord  cu conţinutul procesului-verbal, litigiul se va examina de  către
comisia   pentru   soluţionarea   litigiilor   de   muncă   din   cadrul
întreprinderii,  al  cărei angajat a fost sau este accidentatul, sau  de
către instanţa judecătorească.
    34. La cererea  accidentatului  sau a persoanei care  îi  reprezintă
interesele,  precum şi a organizaţiei ierarhic superioare, a comitetului
sindical  din  întreprindere şi altor organe  interesate,  administraţia
întreprinderii  este  obligată să le expedieze copii  autentificate  ale
procesului-verbal de cercetare în cel mult 3 zile din data adresării.
    35. Dosarele  de  cercetare a accidentelor de muncă se păstrează  la
întreprindere  timp  de  50  ani,  iar la  organele  interesate  -  după
necesitate.
    36. Conducerea  autorităţilor şi organizaţiilor ierarhic  superioare
este  obligată să asigure examinarea sistematică a cauzelor accidentelor
de  muncă, produse la întreprinderile din subordine, şi luarea măsurilor
de prevenire a unor asemenea evenimente.
    37. Controlul asupra respectării prevederilor prezentului Regulament
îl  efectuiează Inspecţia Muncii, autorităţile şi organizaţiile ierarhic
superioare şi sindicatele.
 [Pct.37 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]
 [Pct.37 modificat prin Hot. Guv. nr.1199 din 09.12.98]

    38. Încălcarea    prevederilor    prezentului   Regulament    atrage
răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare.