marți, 1 iulie 1997
324/01.06.93 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului asupra modului de comunicare, cercetare, raportare şi evidenţă a accidentelor de muncă
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        Cu privire la aprobarea Regulamentului asupra modului de
  comunicare, cercetare, raportare şi evidenţă a accidentelor de muncă

                          Nr.324 din 01.06.93

                    Monitor nr.6/185 din 30.06.1993

                                 * * *
    Abrogat: 01.07.1997
    Hotărîrea Guvernului nr.380 din 23.04.1997

   Guvernul Republicii Moldova h o t ă r ă ş t e:
   1. Se aprobă  Regulamentul  asupra modului de comunicare,  cercetare,
raportare  şi evidenţă a accidentelor de muncă (se anexează) care se  va
pune în aplicare începînd cu 1 octombrie 1993.

   2. Ministerul  Muncii  şi Protecţiei Sociale, Ministerul  Finanţelor,
Ministerul  Comerţului  şi Resurselor Materiale, Departamentul  de  Stat
pentru   Edituri,  Poligrafie  şi  Comerţul  cu  Cărţi,  ministerele  şi
departamentele  de  stat  interesate să asigure, în termen  de  3  luni,
editura Regulamentului menţionat.

   3. Ministerele,  departamentele de stat, alte organe centrale pînă la
30 septembrie 1993:
   să efectueze   modificări  şi  completări  în  actele  normative   de
protecţie   a   muncii  din  ramura  respectivă   conform   prevederilor
Regulamentului  asupra  modului de comunicare, cercetare,  raportare  şi
evidenţă a accidentelor de muncă;
   să organizeze  studierea Regulamentului asupra modului de comunicare,
raportare  şi  evidenţă a accidentelor de muncă în colectivele de  muncă
ale unităţilor economice subordonate.



         PRIM-MINISTRU
      AL REPUBLICII MOLDOVA             ANDREI SANGHELI


                                                  Anexa 
                                             la hotărîrea Guvernului
                                             Republicii Moldova din
                                             1 iunie 1993 nr. 324


                    R E G U L A M E N T U L

          asupra modului de comunicare, cercetare, raportare
                  şi evidenţă a accidentelor de muncă

   Prezentul Regulament  stabileşte  modificarea  unică  de  comunicare,
cercetare,  raportare  şi  evidenţă a accidentelor de  muncă  pe  întreg
teritoriul  ţării,  este  obligatoriu şi se  aplică  tuturor  unităţilor
economice.
   Prin "unităţi   economice"   se   înţeleg   societăţile   comerciale,
autorităţile  şi  instituţiile publice, orice alţi agenţi economici  din
sectorul  public şi privat, inclusiv cu capital străin, care  desfăşoară
activităţi  pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi agenţi economici
din  Republica Moldova pe teritoriul altor ţări, în baza unor  convenţii
internaţionale  sau  contracte  bilaterale şi în care  relaţiile  dintre
patron  şi  salariaţi se stabiesc pe bază de contracte de muncă  sau  în
alte condiţii prevăzute de lege.

             I. Definirea accidentelor de muncă

   1. Prin accident   de   muncă  se  înţelege  vătămarea   violentă   a
organismului   salariatului  (traumă,  intoxicare  acută   profesională,
electrocutare,   şoc  termic,  insolaţie,  arsură,  degerare,   asfixie,
lovitură  de  fulger, leziuni corporare în urma  acţiunilor  insectelor,
animalelor,   în  urma  calamităţilor  naturale:  cutremuri  de  pămînt,
alunecări  de  teren,  furtună, vînt puternic, inundaţie etc.)  în  urma
influenţei  unui factor (însuşire, stare, proces, fenomen,  comportament
etc.)  de  risc  care a avut loc în timpul procesului de  muncă  sau  în
îndeplinirea  îndatoriilor  de serviciu şi care a provocat  incapacitate
temporară de muncă de cel puţin o zi, invaliditate ori deces.

   2. În sensul  celor prevăzute la punctul 1 al prezentului  Regulament
se consideră, de asemenea, accident de muncă:
   1) accident suferit  de  salariat în timpul deplasării  pe  drumurile
publice  de  la  domiciliu la locul de muncă şi  invers  cu  transportul
unităţii  destinat  pentru  acest scop sau transportul  oferit  de  altă
unitate prin contract;
   2) accidentul  suferit de salariat în timpul deplasării de la  sediul
unităţii  la  locul  de  muncă sau de la un loc de muncă  la  altul,  în
interese legate de serviciu, în timpul programului de lucru;
   3) accidentul  suferit de salariat în timpul necesar deplasării de la
unitatea la care este încadrat la o altă unitate, inclusiv deplasarea în
alte  localităţi, pentru îndeplinirea unei sarcini de serviciu, în  baza
dispoziţiilor  date de conducerea unităţii sau a ordinelor de deplasare,
pe  durata  şi traseul prevăzute în documentul respectiv, indiferent  de
mijlocul de transport utilizat, şi invers;
   4) accidentul  suferit de salariat în alte locuri de muncă din cadrul
unităţii, în puncte de lucru dispersate ori în altă unitate din ţară, în
timpul îndeplinirii intereselor legate de serviciu.
   Prin puncte de lucru dispersate se înţeleg: şantierele de construcţii
sondele,  traseele  de  cale ferată, reţelele electrice  şi  telefonice,
şoselele,  ogoarele,  parcelel  forestiere,  lucrările  de  prospecţiuni
(geologice,  geofizice,  seismice etc.) sectoarele în care îşi  exercită
activitatea   picherii,  factorii  poştali,  controlorii  de   conducte,
personalul  de  întreţinere, revizie şi control al căii ferate şi  alţii
asemenea,  precum  şi  orice alte locuri unde  salariaţii  unei  unităţi
desfăşoară  activităţi  cu caracter permanent, temporar  sau  ocazional,
inclusiv  la  domiciliul  clientului pentru salariaţii  care  efectuează
prestări de servicii la beneficiari pe bază de comandă sau contract;
   5) accidentul  suferit în timpul deplasării pe drumurile publice,  pe
traseul  programat, pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu de  către
conducătorii mijloacelor de transport cu tracţiune mecanică sau animală,
inclusiv tractoriştii şi mecanizatorii (conducători de utilage agricole,
utilaje de construcţii, alte mijloace rutiere etc.);
   6) accidentul  suferit de însoţitorii mijloacelor de transport,  prin
aceasta  înţelegîndu-se  cei care lucrează pe aceste mijloace  sau  sînt
trimişi pe baza unei dispoziţii pentru a îndeplini sarcini de serviciu;
   7) accidentul  suferit înainte sau după încetarea. în timpul pauzelor
stabilite,  dacă accidentatul s-a aflat la locul său de muncă sau la alt
loc  de  muncă, atunci cînd preia sau predă uneltele de  lucru,  schimbă
îmbrăcămintea personală, de protecţie sau de lucru, preia locul de muncă
maşina  sau  materialul,  atunci cînd se află în  baie,  spălător,  alte
încăperi sanitaro-igienice şi auxiliare, în timpul util deplasării de la
locul de muncă pînă la ieşirea din incinta întreprinderii şi invers;
   8) accidentul  suferit  de  personalul  care  efectuează  lucrări  şi
servicii sau îndeplineşte sarcini în interesul serviciului pe teritoriul
altor  ţări,  în  baza unor contracte, convenţii sau  în  alte  condiţii
prevăzute  de  lege  încheiate  între persoane  juruduce  din  republica
Moldova şi alte ţări;
   9) accidentul suferit în timpul activităţilor culturale, sportive sau
altor acţiuni organizate de instituţii autorizate;
   10) accidentul  suferit  de orice salariat, ca urmare a unei  acţiuni
întreprinse  din  proprie iniţiativă, pentru salvarea de vieţi  omeneşti
sau pentru prevenirea ori înlăturarea unui pericol;
   11) accidentul  suferit  de  orice persoană (elev, student  şi  alţii
asemea) în timpul cînd prestează munci în unităţi;
   12) accidentul   suferit  de  salariat,  ca  urmare  a  unei  acţiuni
criminale  premeditate, întreprinse de altă persoană asupra salariatului
în timpul lucrului şi îndeplinirii îndatoririlor de serviciu.

   3. Se asimilează  cu  accidentul  de muncă,  accidentul  survenit  în
timpul  deplasării  de la locul de muncă la domiciliu şi de la locul  de
muncă pînă la locul unde-şi ia masa în afara teritoriului întreprinderii
şi invers, în perioada şi pe traseul normal al deplasării.

   4. Accidentele  unica cauză a cărora este determinată de  activităţi,
acte  sau fapte ce nu au legătură cu procesul muncii sau cu sarcinile şi
atribuţiile  de serviciu, chiar dacă acestea au loc în incinta  unităţii
şi   în  timpul  programului  de  lucru:  joacă,  agresiune,   influenţa
băuturilor  alcoolice  şi  a drogurilor, cazurile  de  moarte  naturală,
sinucidere, precum cazurile de vătămare a organismului, care au survenit
în  timpul  comiterii de către accidentaţi a infracţiunilor şi  furtului
avutului   unităţii,  în  timpul  folosirii  mijloacelor  de  transport,
maşinilor,  mecanismelor, instalaţiilor, untilajului, uneltelor unităţii
în scopuri personale fără permisiunea patronului, se consideră accidente
în afara muncii.
   Activităţile,  actele  sau  faptele  menţionate  în  prezentul  punct
trebuie să fie confirmate de documentele corespunzătoare.

               II. Clasificare accidentelor de muncă

   5. Accidentele de muncă se califică astfel:
   1) accident cu  incapacitate  temporară  de muncă -  prin  acesta  se
înţelege  acidentul care a provocat incapacitatea temporară de muncă  de
cel puţin o zi, pentru care s-a eliberat certificat de concediu medical;
   2) accident cu invaliditate - prin acesta se înţelege accidentul care
are  ca urmare: pierderea unui simţ, a unui organ, încetarea  funcţiunii
acestuia  sau o infirmitate permanentă fizică sau psihică, dacă  acestea
au  dus  la  pierderea  totală  sau parţială  a  capacităţii  de  muncă,
confirmătă  prin  decizie de încadrare temporară sau permanentă  într-un
grad de invaliditate, emisă de organele medicale în drept;
   3) accident mortal - prin acesta se înţelege accidentul care cauzează
decesul  imediat  sau  după  un interval de timp,  dacă  acesta  a  fost
confirmat  în baza unui act medical ca fiind determinat de accidentul de
muncă suferit.

   6. Accidentele   de   muncă   pot  fi  individuale   sau   colective.
   Se consideră  accident  de muncă colectiv cazul în care cel  puţin  2
salariaţi   se  accidentează  în  acelaşi  timp  şi  din  aceişi  cauză,
încadrîndu-se  în  una din categoriile prevăzute la punctul 1 şi  2  ale
prezentului Regulament.

             III. Comunicarea accidentelor de muncă

   7. Orice accident  de muncă sau asimilat cu accidentul de muncă va fi
adus  imediat  la cunoştinţa conducătorului unităţii sau  înlocuitorului
acestuia.
   În cazul accidentelor  mortale,  accidentelor urmate de  invaliditate
ori   colective,   conducătorul   unităţii  sau,  în   lipsa   acestuia,
înlocuitorul  său  este  obligat să anunţe imediat (telefonic  sau  prin
orice  alte  mijloace  de comunicare) inspectoratul de  stat  teritorial
pentru  protecţia  muncii,  în  a  cărui  rază  teritorială  s-a  produs
accidentul,   forul   tutelar,   procuratura,  inspectorul   tehnic   al
sindicatului   de  ramură,  iar  la  obiectivele  aflate  sub  controlul
organelor pentru supravegherea tehnică sau energetică, şi aceste organe.
   Comunicarea va cuprinde următoarele date:
   numele, prenumele, vărsta, situaţia familială şi profesia
accidentatului;
   unitatea şi locul de muncă unde s-a produs accidentul;
   data şi ora producerii accidentului;
   cauzele şi împrejurările cu accidentul;
   numele persoanei care a comunicat despre accident.

   8. Dacă printre  accidentaţi  se află şi salariaţi ai altor  unităţi,
conducătorul unităţii unde s-a produs accidentul va anunţa imediat şi pe
conducătorul unităţii în care sînt angajaţi accidentaţii respectiv.

   9. Accidentele care au avut loc în condiţiile prevăzute la subpunctul
8,  punctul  2  din prezentul Regulament vor fi  comunicate  imediat  de
conducătorul lucrării respective (şef de echipă, şantier) conducătorului
unităţii  Republicii  Moldova de care aparţine, care la rîndul  său,  va
proceda conform prevederilor punctului 7.

   10. În cazul  accidentelor  mortale, cu invaliditate  sau  colective,
precum  şi  al  avariilor  cu urmări deosăbite,  inspectoratul  de  stat
teritorial  pentru protecţia muncii care a primit comunicarea va raporta
imediat evenimentul Departamentului Protecţiei Muncii.

   11. Conducerea  unităţii este obligată să ia măsurile necesare pentru
a nu se modifica starea de fapt rezultată din producerea accidentelor de
muncă  colective,  mortale  sau  a  celor  care  au  avut  drept  urmare
invaliditatea,  pînă  la  primirea acordului din partea  organelor  care
efectuează  cercetarea, cu excepţia cazurilor în care menţinerea acestei
stări  ar  provoca alte accidente ori ar periclita viaţa  sau  sănătatea
accidentaţilor şi a altor persoane.
   În timpul în  care  este  necesar  să  se  modifice  starea  de  fapt
rezultată  din producerea accidentului, se vor face, după  posibilităţi,
schiţe  sau  fotografii ale locului unde s-a produs accidentul,  se  vor
decela  şi  ridica  orice  obiecte  care conţin  sau  poartă  o  urmă  a
accidentului  produs,  ce  vor  fi  predate  organelor  care  efectuează
cercetarea,  acestea  constituind  acte  ale dosarului  de  cercetare  a
accidentului.

   12. Unităţile  medicale,  care acordă asistenţă  accidentaţilor  sînt
obligate  să se pronunţe cu privire la graviditatea accidentului, precum
şi  asupra  probabilităţii  că  accidentatul va  rămîne  infirm  sau  cu
incapacitate  de  muncă permanentă, de asemenea vor lua măsuri pentru  a
recolta  probe  de laborator, în cazul suspiciunii de consum de  băuturi
alcoolice, droguri etc.

   13. În cazul  accidentelor  de muncă, apreciate iniţial ca  accidente
urmate  de  incapacitate  temporară  de muncă,  dar  ulterior,  datorită
complicaţiilor,   a  intervenit  invaliditatea  sau  decesul,  unităţile
medicale  care acordă asistenţă accidentaţilor sînt obligate să comunice
imediat despre aceasta unităţilor ai căror angajaţi sînt accidentaţi. La
rîndul  lor, conducătorii unităţilor ai căror angajaţi sînt  accidentaţi
sînt  obligaţi  să anunţe imediat despre aceasta inspectoratul  de  stat
teritorial  pentru protecţia muncii, forul tutelar, inspectoratul tehnic
al  sindicatului  de ramură şi, după caz, organele pentru  supravegherea
tehnică sau energetică în vederea cercetării lor.

   14. În toate  cazurile de deces ale accidentaţilor în muncă, unitatea
sanitară   în   drept,   este   obligată  să   înainteze,   la   cererea
inspectoratului  de  stat teritorial pentru protecţia muncii, o copie  a
raportului  de constatare medico-legală asupra cauzelor morţii în termen
de şapte zile de la data decesului.

                   IV. Cercetarea accidentelor de muncă

   15. Cercetarea   accidentelor   de  muncă  are  ca  scop   stabilirea
împrejurărilor  şi cauzelor care au condus la accidentare, a normelor de
protecţie a muncii încalcate, a răspunderilor şi măsurilor ce se impun a
fi  luate  pentru evitarea cauzelor similare şi se  efectuează,  imediat
după anunţare, astfel:
   1) de unitate, în cazul accidentelor care se soldează cu incapacitate
temporară  de  muncă  de  cel  puţin o  zi,  pentru  care  s-a  eliberat
certificat de concediu medical;
   2) de inspectoratul  de  stat teritorial pentru protecţia muncii,  în
cazul celor urmate de invaliditate declarată sau prezumtivă, mortale ori
colective;

   3) de organele   de  cercetare  proprii  ale  Ministerului  Apărării,
Ministerului    Securităţii   Naţionale,   Ministerului   Justiţiei   şi
Ministerului Afacerilor Interne în cazul accidentelor de muncă ce au loc
în  unităţile  din  cadrul acestora, cît şi a accidentelor  suferite  în
timpul  muncii de către persoanele aflate sub supraveghere sau controlul
acestor  ministere,  sau cînd persoanele respective prestează  munci  în
unităţi civile. Cercetarea, comunicarea şi evidenţa acestor accidente se
fac potrivit instrucţiilor proprii, emise în conformitate cu prevederile
legate  în  vigoare  de  Ministerul  Apărării,  Ministerul  Securităţii,
Ministerul Justiţiei şi Ministerul Afacerilor Interne.
 [Subpct. 3) al pct. 15 completat prin Hot. Guv. nr.280 din 24.03.97]

   16. Pentru cercetarea  accidentelor care se soldează cu  incapacitate
temporară  de  muncă,  conducătorul unităţii este  obligat  să  numească
imediat, prin decizie scrisă, cu consultarea organului sindical, comisia
de  cercetare  în  număr nu mai puţin de trei  persoane,  în  componenţa
căreia  va intra: reprezentantul administraţiei, lucrătorul  serviciului
de   protecţie   a  muncii  al  unităţii,  împuternicitul   sindicatului
(colectivului  de  muncă)  pentru  protecţia muncii.  Cercetarea  se  va
încheia  în  cel mult 5 zile de la data cînd a avut loc  accidentul,  cu
excepţia  cazurilor  cînd  sînt  necesare expertize,  situaţii  în  care
conducătorul unităţii poate prelungi termenul cu cel puţin 5 zile.

   17. Unităţile  cu  un  număr  mic  de  angajaţi,  care  nu  dipun  de
specialişti  pentru  cercetarea  accidentelor,  vor  solicita  sprijinul
inspectoratului  de  stat  teritorial pentru protecţia muncii,  care  va
acorda ajutor pentru cercetarea accidentului.

   18. În cazul  unităţilor  ce funcţionează în regim  de  concesionare,
închiriere   sau  locaţie  de  gestiune,  accidentele  cu   incapacitate
temporară  de  muncă vor fi cercetate de comisia numită de  concesionar,
respectiv de locatar.

   19. Persoanele  însărcinate  cu  efectuarea  cercetării  accidentelor
trebuie  să  aibă  pregătirea  tehnică  corespunzătoare  şi  să  nu  fie
implicate  cu răspunderi în producerea accidentului. Acestea au  dreptul
să  ia  declaraţii  scrise, să solicite şi să consulte  orice  acte  sau
documente  ale unităţii, necesare pentru clasificarea situaţiei de  fapt
şi  stabilirea  răspunderilor, iar cei ce le deţin sînt obligaţi  să  le
pună la dispoziţie.

   20. Accidentele  de  muncă  mortale, cu  invaliditate  declarată  sau
prezumtivă   şi   accidentele   colective   se   cercetează   de   către
inspectoratele   de   stat  teritoriale  pentru  protecţia  muncii,   cu
participarea reprezentantului forului tutelar, iar la obiectivele aflate
sub  controlul organelor pentru supravegherea tehnică sau energetică, şi
cu  participarea  acestor  organe, care sînt obligate  să  se  deplaseze
imediat  la faţa locului şi să înceapă ancheta astfel, ca în cel mult 15
zile  să  înainteze  dosarul de cercetare  la  Departamentul  Protecţiei
Muncii.  Atunci cînd pentru cercetarea accidentului de muncă mortale, cu
invaliditate  şi colective se va deplasa inspectorul tehnic din domeniul
muncii  al  sindicatului  de  ramură, cercetarea se  va  efectua  şi  cu
participarea acestuia.
   În cazul accidentelor  de muncă mortale colective, generate de  unele
evenimente   deosăbite   (avarii,  explozii),  cercetarea  se  face   de
Departamentul Protecţiei Muncii sau de comisia numită de Guvern.

   21. Accidentele  de  muncă menţionate la subpunctul 8 punctul  2  din
prezentul  Regulament,  indiferent de gravitatea lor, se vor cerceta  de
comisia  numită  de  conducătorul lucrării, dacă  altă  modalitate  nu-i
prevăzută  în condiţiile încheiate între Departamentul Protecţiei Muncii
şi organele pentru protecţia muncii din alte ţări.
   În cazul accidentelor   mortale,   cu  invaliditate  ori   colective,
cercetarea  de  specialitate se finalizează, potrivit competenţelor,  de
către  inspectoratul de stat teritorial pentru protecţia muncii, în baza
documentelor din dosarul întocmit de comisia unităţii.

   22. Accidentele   de  muncă  produse  pe  drumurile  publice  vor  fi
cercetate,  potrivit legii, de organele Ministerului Afacerilor  Interne
care,  la  cererea inspectoratului de stat teritorial  pentru  protecţia
muncii, şi după caz, a unităţii, le vor transmite în termen de 5 zile un
exemplar din procesul-verbal de cercetare la faţa locului.

   23. La cercetare  accidentului  de  muncă  se  va  întocmi  dosar  de
cercetare, care va cuprinde:
   procesul-verbal  de cercetare, formularul A-1 (anexa nr. 1),  semnate
de persoanele care au efectuat cercetarea;
   procesul-verbal  de cercetare specială formularul A-2 (anexa nr.  2),
în cazul accidentelor mortale, cu invaliditate sau colective;
   schiţe, fotografii ale locului unde s-a produs accidentul;
   declaraţia accidentatului    în   cazul   accidentelor   urmate    de
incapacitatea temporară de muncă sau invaliditate;
   declaraţiile  persoanelor  care,  potrivit atribuţiilor,  răspund  de
asigurarea năsurilor de protecţie la locul de muncă;
   declaraţiile   martorilor  şi  ale  oriecărei  persoane,  care  poate
contribui la stabilirea adevărului;
   acte şi documente   necesare   pentru  lămurirea  împrejurărilor   şi
cauzelor producerii accidentului;
   Documente de   cercetare  (traduse  în  limba  română)  încheiate  de
autorităţile din ţara pe teritoriul căreia a avut loc accidentul (pentru
cazurile prevăzute la subpunctul 8, punctul 2 din prezentul Regulament);
   referat de specialitate  sau raport de expertiză, întocmite cu ocazia
cercetării accidentului de muncă, dacă este cazul;
   raportul de constatare medico-legal, în cazul accidentelor mortale;
   dovada sau certificatul  de  diagnostic,  în  cazul  accidentelor  cu
incapacitate  temporară,  iar  în cazul  accidentelor  cu  invaliditate,
decizia de încadrare într-un grad de invaliditate.
   Procesul-verbal   de   cercetare  va  conţine  în   mod   obligatoriu
următoarele:
   data şi locul unde se face cercetare;
   numele şi prenumele    persoanelor    care    efectuează    cercetare
accidentului;
   obiectul cercetării şi datele de indentitate ale acidentaţilor;
   descrierea detailată  a locului şi împrejurărilor în care s-a  produs
accidentul;
   urmările suferinde de accidentaţi;
   cauzele reale   ale  accidentului  şi  prevederile  din  normele   de
protecţie a muncii care au fost încălcate;
   stabilirea persoanleor   care   răspund  de  neluarea  măsurilor   de
protecţia muncii, cu indicarea normelor care nu au fost respectate;
   sancţiunile contravenţionale  stabilite  sau, după  caz,  propunerile
făcute  pentru  cercetare  sub aspect  infracţional,  pentru  încălcarea
normelor de protecţie a muncii;
   unitatea care   înregistrează  şi  raportează  accidentul  de   muncă
respectiv;
   măsurile pentru  prevenirea  altor  accidente de muncă  cu  indicarea
termenelor acordate pentru realizare;
   numărul de exemplare   în   care  s-a  incheiat  procesul-verbal   şi
repartizarea acestora;
   semnătura persoanelor care efectuează cercetarea.

   24. În cazul  accidentelor  produse  pe drumurile  publice,  în  baza
documentelor  de  cercetare,  întocmite de către  organele  Ministerului
Afacerilor  Interne, Inspectoratele de stat teritoriale pentru protecţia
muncii  pentru  accidentele  mortale,  cu  invaliditate  ori  colective,
respectiv  unitatea pentru cele cu incapacitate temporară de muncă,  vor
stabili doar caracterul accidentului (de muncă sau în afara muncii).

   25. Dosarele de cercetare se vor întocmi:
   într-un exemplar,  pentru accidentele cu incapacitate temporară, care
rămîne în arhiva unităţii respective;
   în trei exemplare,  pentru accidentele de muncă mortale, colective şi
cele  urmate  de  invaliditate (declarată sau prezumtivă), din  cere  un
exemplar  se  înaintează la procuratura competentă teritorială  sau,  în
cazul  accidentelor  produse  în  stăinătate, la  procuratura  din  raza
teritorială  în care se află sediul unităţii de care aparţine  şantierul
respectiv;  al doilea exemplar se păstrează în arhiva inspectoratului de
stat  teritorial  pentru protecţia muncii care a efectuat cercetare,  al
treilea exemplar în arhiva unităţii.

   26. Dosarele  de cercetare întocmite de comisiile din unităţi vor  fi
verificate  de către inspectoratul de stat pentru protecţia muncii, cînd
aceştia  efectuează  controlul în unităţile respective, pe care  le  vor
viza, respectiv consemna eventuale observaţii şi chiar vor dispune, cînd
este necesară, recercetarea cazurilor.

   27. Dosarele   sau,  după  caz,  procesele-verbale  de  cercetare   a
accidentelor  de  muncă mortale, cu invaliditate şi a  celor  colective,
încheiate de inspectoratele de stat teritoriale pentru protecţia muncii,
vor fi difuzate la procuratură, respectiv la unităţile interesate, numai
după ce au fost vizate de Departamentul Protecţiei Muncii.

   28. Procesul-verbal de cercetare specială se va întocmi într-un număr
mai  mare  de  exemplare decît cel al dosarelor de cercetare  şi  va  fi
trimis  Departamentului  Protecţiei  Muncii  şi  altor  organe  care  au
participat  la  cercetare. În cazul în care unitatea care  înregistrează
accidentul are sediul pe teritoriul care constituie rază de activitate a
altui  inspectorat  de  stat teritorial pentru protecţia muncii,  se  va
trimite un exemplar din procesul-verbal şi inspectoratului acesta.

   29. Cercetarea tuturor accidentelor asimilate cu accidentele de muncă
se efectuează de unităţile conform prevederilor prezentului Regulament.
   Cu prilejul cercetării  accidentului asimilat cu accidentul de  muncă
se va întocmi procesul-verbal de cercetare, formularul A-3 (anexa nr. 
3).

                  V. Înregistrarea accidentelor de muncă

   30. Accidentele  de  muncă  se  înregistrează de  unitatea  al  cărei
angajat a fost/este accidentatul.

   31. În cazul în care un salariat se accidentează într-o altă unitate,
unde  a fost trimis pentru prestarea unor servicii pe bază de  contract,
accidentul  se înregistrează potrivit clauzelor din contract referitoare
la obligaţiile şi răspunderile privind protecţia muncii.

   32. Accidentele   de   muncă  produse  în  unităţile  cu   regim   de
concesionare,  închiriere sau locaţie de gestiune, se înregistrează,  de
regulă, de către concesionar şi respectiv de către locatar.

   33. Accidentele  suferite de elevi şi studenţi în timpul desfăşurării
practicii profesionale se înregistrează şi se raportează astfel:
   1) de unitate,  în  cazul cînd practica se desfăşoară sub  conducerea
personalului unităţii în care se efectuează practica;
   2) de instituţia  de învăţămînt, în cazul cînd practica se desfăşoară
sub conducerea personalului instituţiei de învăţămînt.

   34. Pentru unele  situaţii neprevăzute în prezentele reglementări, cu
privire  la înregistrarea accidentelor de muncă, inspectoratele de  stat
teritoriale  pentru protecţia muncii sau Departamentul Protecţiei Muncii
vor stabili unitatea care urmează să înregistreze accidentul.

          VI. Raportarea şi evidenţa accidentelor de muncă

   35. Unitatea  care  înregistrează  accidentul de  muncă  va  completa
formularul  A-1 imediat după încheierea cercetării şi un exemplar îl  va
înainta  în termen de cel mult 3 zile inspectoratului de stat teritorial
pentru protecţia muncii.

   36. Accidentele  de  muncă înregistrate de unitate vor fi  ţinute  în
evidenţa acesteia pe baza de registru prezentat în anexa nr. 4.
   Accidentele asimilate cu accidentele de muncă, definite în punctul 3,
se  ţin în evidenţă separată de accidentele de muncă pe bază de registru
prezentat în anexa nr. 5.

   37. Unităţile  vor întocmi şi raporta anual la inspectoratul de  stat
teritorial  pentru  protecţia muncii în a cărui rază teritorială îşi  au
sediul  şi  forul tutelar, situaţia statistică a accidentelor  de  muncă
înregistrate în perioada de referinţă.

                    VII. Dispoziţii finale

   38. Responsabilitatea  pentru comunicarea, cercetarea, raportarea  şi
evidenţa  corectă şi la timp a accidentelor de muncă, pentru  întocmirea
proceselor-verbale (formularelor A-1) şi pentru elaborarea şi realizarea
măsurilor  de  lichidare  a  cauzelor accidentelor  de  muncă  o  poartă
conducătorii unităţii.

   39. În cazul   în  care  administraţia  unităţii  refuză   întocmirea
procesului-verbal de cercetare a accidentului de muncă (formularul A-1),
de asemenea cînd accidentul sau persoana care-i reprezintă interesele nu
este  de  acord cu conţinutul procesului-verbal, litigiul se rezolvă  în
termen  cel  mult  de  30 zile de comitetul  sindical  al  unităţii,  de
inspectoratele  de stat teritoriale pentru protecţia muncii şi în ultimă
instanţă de Departamentul Protecţiei Muncii. Dacă se va confirma că sînt
întrunite  condiţiile  prevăzute  în  prezentul  Regulament,  pentru  ca
accidentul   respectiv   să   fie  încadrat  ca   accident   de   muncă,
inspectoratele   de   stat  teritoriale  pentru  protecţia  muncii   sau
Departamentul   Protecţiei  Muncii  vor  lua  măsuri  pentru  întocmirea
dosarului de cercetare, dispunînd unităţii în cauză să completeze A-1.

   40. În situaţia  în  care conducătorul unităţii nu este de  acord  cu
concluziile  stabilite în procesul-verbal de cercetare a accidentului cu
incapacitatea  temporară  de  muncă  sau cu  măsura  de  înregistrare  a
accidentului,  el se va putea adresa în termen de 10 zile de la primirea
procesului-verbal  de  cercetare,  inspectoratului  de  stat  teritorial
pentru  protecţia  muncii,  iar  în cazul celor mortale,  cu  urmări  de
invaliditate   şi  colective,  se  va  adresa  în  termen  de  10   zile
Departamentului  Protecţiei Muncii, care vor lua decizia în termen de 15
zile de la primirea contestaţiei.

   41. În situaţia   în  care  un  oricare  reprezentant  al   organelor
menţionate  la punctul 20 al prezentului Regulament nu este de acord  cu
conţinutul  procesului-verbal  de cercetare specială a  accidentului  de
muncă  mortal,  cu  invaliditate  colectivă , el  se  va  putea  adressa
Departamentului  Protecţiei Muncii, care va decide în termen de 15  zile
de la primirea contestaţiei.

   42. În cazul    În   care   se   va   constata   că   la   întocmirea
procesului-verbal  de  cercetare  specială (formularul A-2)  s-au  comis
erori,  Departamentul Protecţiei Muncii va emite avizul la accidentul de
muncă (anexa nr. 6).

   43. La cererea  accidentatului sau a unei persoane care-i  reprezintă
interesele,  patronul este obligat să-i elibereze copii certificate  ale
procesului-verbal  de cercetare a accidentului de muncă (formularul A-1)
în cel mult 3 zile după terminarea cercetării.

   44. La cererea comitetului sindical al unităţii, inspectorului tehnic
din  domeniul  muncii al sindicatului, forului tutelar şi  altor  organe
cointeresate,  patronul este obligat să expedieze copii certificate  ale
procesului-verbal  de cercetare a accidentului de muncă (formularul A-1)
în cel mult 3 zile după terminarea cercetării.

   45. Dosarele  şi  procesele-verbale  de cercetare a  accidentelor  de
muncă  au un regim de păstrare de 45 ani la unitatea care  înregistrează
accidentele de muncă.

   46. Pe baza proceselor-verbale  de cercetare a accidentelor de  muncă
patronul  va  întocmi  o dare de seamă  statistică  despre  accidentaţi,
conform modalităţii stabilite de departamentul de Stat pentru 
Statistică.

   47. Exercitarea    controlului   asupra   comunicării,    cercetării,
raportării   şi  evidenţei  accidentelor  de  muncă,  precum  şi  asupra
realizării  măsurilor  de lichidare a cauzelor accidentelor de  muncă  o
efectuează organele Departamentului Protecţiei Muncii, forurile tutelare
inspectorii  tehnici  din  domeniul muncii ai  sindicatelor,  comitetele
sindicale  şi,  după  caz,  organele  pentru  supravegherea  tehnică  şi
energetică.



                                          Anexa nr. 1
                                        la Regulament
   Formurlarul A-1

       Data                            Aprob
   Ştampila unităţii                conducătorul unităţii
                              _________________________________ 
                              semnătura, descifrarea semnăturii

                         PROCES-VERBAL Nr. ____________ 
                     de cercetare a accidentului de muncă
   1. Ministerul, departamentul de stat _____________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   2. Denumirea unităţii ____________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   2.1 Adresa unităţii ______________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   2.2 Locul unde a avut loc accidentul _____________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   3. Unitatea care a trimis salariatul _____________________________ 
   __________________________________________________________________ 
         (denumirea, adresa, ministerul, departamentul de stat).
   __________________________________________________________________ 
   4. Numele, prenumele, patronimicul accidentatului ________________ 
   __________________________________________________________________ 
   5. Sexsul: masculin, feminin (de subliniat) ______________________ 
   6. Vîrsta (de arătat numărul anilor compleţi)_____________________ 
   7. Funcţia, meseria ______________________________________________ 
   8. Vechimea în muncă la unitatea unde a avut loc accidentul ______ 
   __________________________________________________________________  
    9. Instructajul, instruirea privind protecţia muncii _____________ 
   (data desfăşurării) ______________________________________________

   9.1. Instructajul introductiv ____________________________________ 
   9.2. Instruirea profesională _____________________________________ 
   9.3. Instructajul primar (repetat) _______________________________ 
   9.4. Verificarea cunoştinţelor ___________________________________ 
   10. Data şi timpul accidentului __________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   11. Circumstanţele accidentului: _________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________
   11.1. Timpul accidentului ________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   11.2. Cauzele accidentului _______________________________________ 
   __________________________________________________________________
   11.3. Utilajul care a provocat trauma ____________________________
   __________________________________________________________________
                denumirea, timpul, anul fabricării, unitatea
   __________________________________________________________________ 
                     constructoare
   11.4. Aflarea accidentatului în stare de ebrietate _______________
   __________________________________________________________________ 
   12. Măsurile de lichidare a cauzelor accidentului ________________ 
   ------------------------------------------------------------------
   Nr. de|      Măsurile      |     Termenul      |   Executantul
   ordine|                    |   de îndeplinire  |
   ------------------------------------------------------------------ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   13. Persoanele care au admis încălcarea legislaţiei muncii şi acte- 
   lor normative cu privire la protecţia muncii _____________________
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
               articolele, paragrafele, punctele
   __________________________________________________________________ 
   13.1. Persoanele care au admis încălcarea actelor normative sînt
   lucrătorii unităţii ______________________________________________ 

   __________________________________________________________________
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   14. Martori oculari ai accidentului ______________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
        Procesul-verbal este întocmit _______________________________ 
   __________________________________________________________________ 
                       (data, luna, anul).
        Reprezentantul administraţiei unităţii ______________________ 
   __________________________________________________________________
                 (semnătura, numele, prenumele)
        Lucrătorul serviciului de protecţie a muncii ________________ 
   __________________________________________________________________ 
                 (semnătura, numele, prenumele
        Împuternicitul sindicatului pentru protecţia muncii _________ 
   __________________________________________________________________ 
                 (semnătura, numele, prenumele)
   15. Consecinţele accidentului:
   15.I. Durata îndeplinirii unei munci mai uşoare prin transfer_____ 
   __________________________________________________________________ 
        Suma suplimentelor pentru a atinge mărimea salariului pînă la 
        transfer ____________________________________________________ 
   __________________________________________________________________ 
   15.2. Diagnoza conform certificatului de concediu medical sau a
         instituţiei medicale________________________________________ 
   __________________________________________________________________
        Eliberat de muncă de la "____"______________________199___
        Pînă la "____"______________________________________199___    
        Durata incapacităţii de muncă temporară _____________________ 
                                                (zile muncă)
        Plătit conform certificatului de concediu medical (rub)______
   __________________________________________________________________
   15.3. Rezultatul accidentului ____________________________________
                                             accidentatul
   __________________________________________________________________
      este transferat la o muncă uşoară, s-a însănătoşit,
   __________________________________________________________________  
           este stabilită: invaliditatea, decesul)
   15.4. Costul utilajului şi instrumentului deteriorat______________ 
                                                            (rub.)
   15.5. Costul construcţiilor, clădirilor distruse__________________ 
   __________________________________________________________________ 
                        (rub.)
   15.6. Paguba totală (rub.)________________________________________ 
  ___________________________________________________________________
           (suma punctelor 15.1, 15.2, 25.3, 15.4, 15.5).
        Şef de secţie (specialist principal) al unităţii_____________ 

  ___________________________________________________________________ 
      "____" __________________ 199 ____ 
        Contabil şef al unităţii_____________________________________ 

  ___________________________________________________________________ 
               (semnătura, numele, prenumele)
       "____" ______________________199 ____




                                        ANEXA NR. 2                    
                                      la Regulament

   Formular A-2
   "____" ______________199____     _______________________________ 
                                         (localitatea)

                         PROCES-VERBAL
         de cercetare specială a accidentului de muncă

   ___________________________________suferit de __________________ 
   (mortal, cu invaliditate, colectiv)           (numele, prenumele) 
   la data de "____" __________________199 ____orele ______________ 
   la______________________________________________________________ 
              (denumirea unităţii, filialei, şantierului).
   avînd ca for tutelar ___________________________________________ 
       Subsemnatul ________________________________________________ 
                         (numele, prenumele, funcţia).
   ________________________________________________________________ 
   ________________________________________________________________ 
   cu participarea_________________________________________________ 
                            (numele, prenumele, funcţia)
   ________________________________________________________________ 
   ________________________________________________________________ 
   ________________________________________________________________ 
   ________________________________________________________________ 
   au efectuat cercetarea accidentului în cauză în perioada de la
   "____" _________________199 ___ pînă la "____" ___________199 __ 
   şi au întocmit prezentul proces-verbal de cercetare specială:
             I. Datele de indentitate ale accidentului
   Numele, prenumele, patronimicul ________________________________ 
   Data naşterii __________________________________________________ 
   Domiciliul _____________________________________________________ 
   Starea civilă __________________________________________________ 
   Meseria ________________________________________________________ 
   Vechimea în muncă ______________________________________________ 
   Data instruirii ________________________________________________ 
           II. Descrierea locului şi împrejurărilor                 
                în care a avut loc accidentul _____________________
      Descriind locul  în  care  s-a produs accidentul, trebuie  de  in-
dicat   factorii  de  risc  şi  nocivi,  care  puteau  influinţa  asupra
procesului accidentuluii.
   În cazul în care  accidentul a fost generat de avaria unui echipament
tehnic, descrierea lui va cuprinde: denumirea echipamentului şi unităţii
producătoare,  data  fabricării,  parametrii  tehnici  principali,  data
verificării tehnice etc.
   Pentru lămurirea   împrejurărilor   este  necesar  să  fie   descrise
evenimentele  care  a  avut loc înaintea, în timpul şi  după  producerea
accidentului,  mersul  procesului  tehnologic,  cine  şi  cum  a  condus
sectorul  de  producţie  sau  procesul tehnologic  etc.,  care  au  fost
acţiunile şi urmările suferite de accidentat.

         III. Cauzele producerii accidentului şi actele normative
                        de protecţie a muncii încălcate

   Este necesar   să   fie   expuse  principalele   cauze   tehnice   şi
organizatorice ale acidentului de muncă, actele legislative şi normative
de protecţie a muncii (reguli, norme, instrucţiuni, standarde) 
încălcate.

      IV. Măsurile pentru prevenirea altor accidente de muncă

   Este necesar să fie prevăzute:
   - măsuri pentru   lichidarea   cauzelor  accidentului  de  muncă   şi
prevenirea apariţiei repetate a accidentelor similare.
   Măsurile vor fi expuse într-un tabel reprezentat mai jos.

---------------------------------------------------------------------- 
    Nr.  |       Măsurile       |      Termenul       |  Executant
  de ord |                      |   de îndeplinire    |
---------------------------------------------------------------------- 
    V. Stabilirea persoanelor care răspund de încălcarea actelor
       legislative  şi normative de protecţie a  muncii

   În acest compartiment  vor fi nominalizate persoanele care răspund de
încălcarea  actelor  normative şi de neluarea măsurilor de  protecţie  a
muncii la locul de muncă, care au condus la producerea accidentului.

           VI. Unitatea care înregistrează accidentul de muncă

   Este necesar  de  indicat denumirea deplină a unităţii şi  a  forului
tutelar care vor înregistra accidentul de muncă.

                      VII. Concluzii

   În acest compartement    se   expun   concluziile   referitoare    la
responsabilitatea   unităţii  privind  plătirea  indemnizaţiilor   unice
accidentaţilor  sau  persoanelor  care  au dreptul  la  aceasta  conform
articolului  32  din Legea Republicii Moldova "Cu privire  la  protecţia
muncii".

   Semnăturile                               ________________________ 
                                                (numele , prenumele) 
                                             ________________________ 
                                               (numele, prenumele) 
                                             ________________________ 
                                               (numele, prenumele)
                                             ________________________
                                               (numele, prenumele)



                                         Anexa nr. 3.
   Formular A-3                    la Regulamentul

                         PROCES-VERBAL Nr. _____________
     de cercetare a accidentului asimilat cu accidentul de muncă

   1. Denumirea unităţii_____________________________________________ 

   ___________________________________________________________________ 
   2. Adresa unităţii_________________________________________________
   ___________________________________________________________________ 
   3. Numele, prenumele, patronimicul accidentatului__________________
   ___________________________________________________________________ 
   4. Sexul: masculin, femenin (de subliniat).
   5. Funcţia, meseria________________________________________________
   6. Accidentul a avut loc pe data de  "____" _______________199_____
   orele______________________________________________________________
   7. Circumstanţele accidentului (de indicat sursa de informaţie:cer- 
   tificatul unităţii medicale, a organelor Ministerului Afacerilor
   Interne etc.; chestionarea martorilor; de indicat locul unde a avut
   loc accidentul).
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   8. Cauzele accidentului____________________________________________
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   9. În ce unitate medicală (adresa) şi cînd a fost acordat ajutorul
   medical (data, ora)________________________________________________
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   10. Caracterul leziunii____________________________________________
   ___________________________________________________________________
   ___________________________________________________________________
   11. Accidentul a avut loc în timpul deplasării de la locul de muncă
   domiciliu şi invers, de la locul de muncă pînă la locul unde-şi ia
   masa în afara teritoriului întreprinderii şi invers, etc.__________
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________
   12. Preşedintele Comisiei__________________________________________
                              (funcţia, numele, prenumele
   ___________________________________________________________________ 
                          semnătura).
     Membrii Comisiei:________________________________________________
                             (funcţia, numele,
   ___________________________________________________________________ 
                      (prenumele semnătura).
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   ___________________________________________________________________ 
   13. Procesul-verbal a fost întocmit "____" _________________199 ___



                                       ANEXA NR. 4
                                     la Regulamentul

                      REGISTRU
            de evidenţă a accidentelor de muncă


   ___________________________________________________________________ 
              (denumirea unităţii).
   ___________________________________________________________________ 

------------------------------------------------------------------------
 Nr.  |Data cănd|Numele, prenumele pa-|Speci-|Locul un-|Timpul inci- 
 de   | a avut  |tronimicul accidenta-|alita-|de a avut|dentului ca- 
 ordi-| acciden-|tului, anul naşterii,| tea  |loc acci-|re a provocat
 ne   |  tul    |vechimea în muncă    |      | dentul  | accidentul
------+---------+---------------------+------+---------+----------------
 1    |     2   |          3          |   4  |    5    |     6
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
  Cauzele şi | Utilajul ce| Data întoc- | Urmările| Măsurile pentru
împrejurările|constitue ca|mirii proces-| aciden- |prevenirea altor
accidentului |uza traumei |sului-verbal |  tului  |accidente de muncă
-------------+------------+-------------+---------+---------------------
      7      |      8     |      9      |    10   |  11
------------------------------------------------------------------------


                                          ANEXA NR. 5
                                        la Regulament

                               REGISTRU

    de evidenţă a accidentelor asimilate cu accidentele de muncă.

   _______________________________________________________________ 
                  (denumirea unităţii).
   _______________________________________________________________ 
------------------------------------------------------------------------
 Nr. |Data cînd|Numele, prenumele, pat-|Cauzele şi|   Data    |Urmările
 de  | a avut  |ronimicul accidentatu- |împrejură-|întocmirii |acciden-
 or- |loc acci-|lui, anul naşterii, ve-|rile acci-|procesului-|tului
 dine| dentul  |chimea în muncă        |dentului  | verbal    |
-----+---------+-----------------------+----------+-----------+---------
  1  |    2    |            3          |     4    |      5    |    6
------------------------------------------------------------------------


                                      Anexa nr. 6
                                     la Regulament

   "____" __________________199 ____Nr. ________

                        AVIZ

   la accidentul de muncă ___________________________________________ 
                           (mortal, cu invaliditate, colectiv).
   suferit de __________________ la data de "____" __________199 ____ 
              (numele, prenumele).
   orele ________________la _________________________________________ 
                          (denumirea unităţii, filialei, şantierului) 
   avînd ca for tutelar _____________________________________________ 
                               (denumirea fondului tutelar)


   Se descriu concluziile  Departamentului Protecţiei Muncii referitoare
la   cauzele  producerii  accidentului,  persoanlele  care  răspund   de
încălcarea  actelor legislative, unitatea care înregiatrează  accidentul
de  muncă şi concluziile expuse în procesul verbal de cercetare specială
(formularul A-2 a accidentului de muncă
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   _______________________________________________________________ 
   Inspector general de Stat
   pentru protecţia muncii
   al Republicii Moldova            ______________________________ 
                                    (semnătura)(prenumele, numele)