miercuri, 9 decembrie 1998
1199/09.12.98 Hotărîre cu privire la reorganizarea Departamentului protecţiei muncii pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         cu privire la reorganizarea Departamentului protecţiei
   muncii pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

                         Nr.1199  din  09.12.98

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.114-115/1132 din 24.12.1998

                                * * *
    Abrogat: 15.01.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.1481 din 27.12.2001

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se reorganizează   Departamentul   protecţiei  muncii  pe   lîngă
Ministerul  Muncii,  Protecţiei Sociale şi Familiei în Inspectoratul  de
Stat  pentru  Protecţia  Muncii pe lîngă Ministerul  Muncii,  Protecţiei
Sociale şi Familiei.
    2. Categoriile  de  salarizare, premierea, stabilirea sporurilor  la
salariu şi acordarea ajutorului material personalului Inspectoratului de
Stat  pentru  Protecţia  Muncii pe lîngă Ministerul  Muncii,  Protecţiei
Sociale  şi Familiei se efectuează, conform condiţiilor de salarizare  a
personalului din organele administraţiei publice de stat în baza Reţelei
tarifare unice de salarizare.
    Remunerarea muncii,  stabilirea  sporurilor la salariu şi  acordarea
ajutorului  material  muncitorilor  se  efectuează  în  conformitate  cu
Hotărîrea  Guvernului  Republicii  Moldova nr.286 din 24  mai  1993  "Cu
privire  la  Condiţiile  de  salarizare  a  personalului  din  unităţile
bugetare  în baza Reţelei tarifare unice". Pentru premierea muncitorilor
se  vor  utiliza  mijloace  financiare în  limitele  fondului  lunar  de
salarizare.
    3. Se aprobă:
    Regulamentul  Inspectoratului  de  Stat pentru Protecţia  Muncii  pe
lîngă  Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, conform anexei
nr. 1;
    Modificările  operate  în unele hotărîri ale  Guvernului  Republicii
Moldova, conform anexei nr. 2.
    4. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului  Republicii Moldova nr.61 din 31 ianuarie  1992
"Cu  privire  la înfiinţarea Departamentului Protecţiei Muncii pe  lîngă
Ministerul Protecţiei Sociale şi Familiei al Republicii Moldova".
    Hotărîrea Guvernului  Republicii Moldova nr.355 din 28 mai 1992  "Cu
privire la aprobarea Regulamentului Departamentului Protecţiei Muncii pe
lîngă  Ministerul  Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei  a  Republicii
Moldova" (Monitor, 1992, nr. 5, art. 123-1).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 9 decembrie 1998.
    Nr. 1199.

                                                Anexa nr. 1
                                        la Hotărîrea Guvernului             
                                            Republicii Moldova 
                                    nr.1199 din 9 decembrie 1998

                             REGULAMENTUL
       Inspectoratului de Stat pentru Protecţia Muncii pe lîngă
          Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei

                        I. Dispoziţii generale

    1. Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii pe lîngă Ministerul
Muncii,  Protecţiei Sociale şi Familiei (în continuare -  Inspectoratul)
este   autoritate   administrativă  ce  exercită  în   numele   statului
supravegherea executării legislaţiei de protecţie a muncii.
    2. Inspectoratul  se  călăuzeşte  în activitatea sa  de  Constituţia
Republicii  Moldova,  de Legea cu privire la protecţia muncii,  de  alte
acte normative ale Republicii Moldova şi de prezentul Regulament.
    3. Inspectoratul  activează  pe lîngă Ministerul Muncii,  Protecţiei
Sociale şi Familiei.
    Inspectoratul  este  persoană juridică şi are ştampilă cu  Stema  de
Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa.
    4. Personalul  Inspectoratului  se formează din inspectori  de  stat
pentru protecţia muncii (în continuare - inspectori), al căror statut de
funcţionar  public  şi  condiţii de serviciu le asigură  stabilitate  în
funcţie  şi independenţă faţă de orice schimbare guvernamentală şi orice
influenţă neprevăzută din afară.
    5. Inspectorii  se recrutează numai pe baza aptitudinii candidatului
de  a  îndeplini  sarcinile şi  funcţiile  Inspectoratului.  Inspectorii
trebuie să aibă pregătire corespunzătoare în domeniul protecţiei muncii.
În funcţia de inspector se angajează atît bărbaţi, cît şi femei.

              II. Sarcinile şi funcţiile Inspectoratului

    6. Inspectoratul are ca sarcini de bază:
    să asigure aplicarea prevederilor legislaţiei de protecţie a muncii;
    să furnizeze  managerilor  şi  angajaţilor persoanelor  juridice  şi
fizice  informaţii  şi  îndrumări tehnice asupra  mijloacelor  cele  mai
eficace de respectare a legislaţiei de protecţie a muncii.
    7. Pentru promovarea  politicii de stat unice în domeniul protecţiei
muncii Inspectoratul exercită următoarele funcţii:
    controlează activitatea de protecţie a muncii a persoanelor juridice
şi   fizice,   indiferent   de  tipul  lor  de  proprietate   şi   forma
organizatorico-juridică,  care desfăşoară legal activităţi pe teritoriul
Republicii   Moldova,  precum  şi  a  organelor  administraţiei  publice
centrale  şi autorităţilor administraţiei publice locale, urmărind modul
în  care este aplicată şi respectată legislaţia de protecţie a muncii şi
dispunînd măsuri de prevenire a accidentelor de muncă şi de ameliorare a
condiţiilor de muncă;
    participă în  cadrul  comisiilor de recepţie a  întreprinderilor  şi
obiectivelor  nou  construite,  reconstruite sau  reutilate,  controlînd
asigurarea măsurilor de protecţie a muncii la punerea lor în funcţiune;
    participă în  cadrul  comisiilor  de examinare şi  de  încercare  de
laborator  a  prototipurilor de utilaj, maşini,  instalaţii,  mecanisme,
aparate  (în continuare - echipamente tehnice), controlînd corespunderea
acestora normelor de securitate a muncii;
    autorizează,  din punct de vedere al protecţiei muncii, funcţionarea
persoanelor  juridice şi fizice şi fabricarea în serie a  echipamentelor
tehnice, echipamentelor individuale de protecţie şi de lucru;
    cercetează accidente de muncă;
    organizează activitatea   de   cercetări  ştiinţifice  în   domeniul
protecţiei muncii şi de elaborare a normelor de securitate a muncii;
    organizează instruirea,  perfecţionarea  şi reciclarea  în  domeniul
protecţiei  muncii a specialiştilor şi managerilor persoanelor  juridice
şi fizice;
    editează cărţi,  reviste,  broşuri,  afişe  şi  alte  publicaţii  în
domeniul protecţiei muncii;
    colaborează cu asociaţiile patronale şi sindicale;
    colaborează cu  autorităţile administrative similare din alte  state
la   realizarea  prevederilor  acordurilor  internaţionale  în  domeniul
protecţiei muncii.

                   III. Drepturile Inspectoratului

    8. În scopul  realizării sarcinilor şi funcţiilor sale Inspectoratul
are dreptul:
    să solicite şi  să  primească de la organele administraţiei  publice
centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi de la persoanele
juridice şi fizice informaţia necesară în domeniul protecţiei muncii;
    să ceară suspendarea   actelor  emise  de  organele   administraţiei
publice  centrale,  autorităţile  administraţiei publice  locale  şi  de
administraţia  persoanelor juridice şi fizice, în cazul cînd aceste acte
contravin legislaţiei de protecţie a muncii;
    să ceară de la    organele    administraţiei    publice    centrale,
autorităţile administraţiei publice locale şi de la patronii destituirea
din  post a managerilor şi altor persoane cu funcţii de răspundere,  din
vina cărora s-a produs un accident de muncă grav sau mortal, precum şi a
celor care încalcă sistematic legislaţia de protecţie a muncii;
    să presteze servicii  (expertize,  consultări, măsurări,  proiectări
etc.) cu plată.

            IV. Drepturile şi obligaţiunile inspectorilor

    9. În exercitarea funcţiei inspectorii sînt în drept:
    să aibă acces  liber, fără înştiinţarea prealabilă a  administraţiei
persoanei  juridice  sau  fizice, la orice oră de zi şi  de  noapte,  la
locurile de muncă şi în încăperile de producţie şi serviciu;
    să ceară şi să  primească  de  la  organele  administraţiei  publice
centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi de la persoanele
juridice   şi  fizice  orice  documente  şi  informaţii  cu  privire  la
activitatea de protecţie a muncii;
    să ceară şi să  primească, în limita competenţei lor, declaraţii  de
la managerii şi angajaţii persoanelor juridice sau fizice;
    să dispună, în  modul stabilit de Inspectorat, oprirea din funcţiune
(inclusiv  prin sigilare) a întreprinderilor, atelierelor,  sectoarelor,
clădirilor,  edificiilor  şi echipamentelor tehnice, precum  şi  oprirea
desfăşurării  lucrărilor  şi  proceselor  tehnologice  ce  nu  corespund
normelor   de  securitate  a  muncii  şi  prezintă  pericol  iminent  de
accidentare sau de îmbolnăvire;
    să solicite,  în  modul stabilit de Inspectorat, oprirea  fabricării
echipamentelor  tehnice şi echipamentelor individuale de protecţie şi de
lucru produse cu deficienţe;
    să solicite măsurări   şi   determinări  pentru  clarificarea   unor
situaţii de pericol;
    să întocmească  procese-verbale  de control privind  activitatea  de
protecţie  a  muncii  şi procese-verbale cu  privire  la  contravenţiile
administrative din domeniul protecţiei muncii;
    să înainteze  organelor de procuratură procesele-verbale de  control
privind activitatea de protecţie a muncii.
    10. Inspectorii sînt obligaţi:
    să se călăuzească în exercitarea funcţiei, de legislaţia în vigoare,
să fie obiectivi şi imparţiali;
    să manifeste  iniţiativă şi perseverenţă, să îndeplinească la  timp,
calitativ şi întocmai sarcinile, funcţiile şi deciziile inspectoratului;
    să respecte cu stricteţe drepturile cetăţenilor;
    să examineze la timp petiţiile cetăţenilor;
    să păstreze confidenţialitate  asupra sursei oricărei plîngeri  care
semnalizează   defecţiuni  ale  echipamentelor  tehnice  sau  încălcarea
legislaţiei  de protecţie a muncii şi să nu facă cunoscută administraţia
că s-a procedat la efectuarea controlului ca urmare a unei plîngeri;
    să nu dezvăluie,  nici după încetarea funcţiei de inspector, secrete
de   fabricaţie  sau  de  comerţ,  precum  şi  alte  date  cu   caracter
confidenţial, cunoscute în exercitarea funcţiei;
    să nu se manifeste   în   calitate  de  mediator  sau   arbitru   în
soluţionarea conflictelor de muncă;
    să nu aibă un   interes  patrimonial  în  raporturile  cu   persoana
juridică sau fizică, în exercitarea funcţiei;
    să prezinte Inspectoratului rapoarte periodice de activitate.

                    V. Conducerea Inspectoratului

    11. Inspectoratul  este  condus  de  un şef,  numit  în  funcţie  de
ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei.
    12. Şeful Inspectoratului:
    asigură exercitarea funcţiilor stabilite în prezentul Regulament;
    prezintă Ministerului   Muncii,   Protecţiei  Sociale  şi   Familiei
rapoarte privind situaţia protecţiei muncii în economia naţională;
    semnează avizele  Inspectoratului  pe marginea proiectelor  de  acte
normative examinate;
    aprobă norme  de  securitate  a  muncii  şi  norme  metodologice  în
domeniul protecţiei muncii;
    examinează contestaţiile  managerilor persoanelor juridice şi fizice
faţă de măsurile aplicate de inspectori;
    organizează examinarea petiţiilor cetăţenilor;
    numeşte şi eliberează din funcţie personalul Inspectoratului;
    stabileşte salariile  de funcţie, mărimea adaosurilor, suplimentelor
şi premiilor personalului Inspectoratului;
    emite ordine şi dispoziţii;
    reprezintă Inspectoratul   în  relaţiile  cu  autorităţile  publice,
persoanele juridice şi fizice.
    13. În lipsa şefului Inspectoratului, funcţiile acestuia le exercită
unul dintre adjuncţii săi.

                        VI. Dispoziţii finale

    14. Inspectoratul publică rapoarte anuale de activitate.
    15. În exercitarea  funcţiei inspectorii se supun numai legii.  Este
interzis  amestecul,  sub orice formă, în activitatea  inspectorilor  cu
scopul de a le impune o exercitare necorespunzătoare a funcţiei.
    16. Persoanele juridice şi fizice sînt obligate:
    să asigure realizarea  măsurilor  stabilite  de inspectori  în  urma
efectuării controalelor şi cercetărilor accidentelor de muncă;
    să asigure inspectorilor,  pentru timpul efectuării controalelor  şi
cercetării  accidentelor  de  muncă, încăpere  de  serviciu,  transport,
mijloace de comunicaţie, echipament individual de protecţie şi de lucru.

                                                Anexa nr. 2
                                        la Hotărîrea Guvernului             
                                            Republicii Moldova 
                                      nr.1199 din 9 decembrie 1998

   Modificările operate în hotărîrile Guvernului Republicii Moldova

    1. Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr.321 din 1 iunie  1993
"Cu  privire  la înfiinţarea inspectoratelor de stat teritoriale  pentru
protecţia muncii" (Monitor, 1993, nr. 6,art. 182):
    în denumirea  hotărîrii  şi  în  punctul 2  expresia  "de  stat"  se
exclude; punctul 1 se expune în următoarea redacţie:
    "1. Se înfiinţează   inspectoratele  teritoriale  pentru   protecţia
muncii  în  cadrul  Inspectoratului de Stat pentru Protecţia  Muncii  pe
lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.";
    punctele 3, 4, 5 şi anexa la hotărîre se exclud.

    2. Punctele 7,  8,  9 şi 10 din Modul de constituire şi utilizare  a
fondurilor   speciale  de  protecţie  a  muncii  în  cadrul   unităţilor
economice,    ministerelor,    departamentelor,   altor    organe    ale
administraţiei  de  stat, primăriilor oraşelor şi comitetelor  executive
raionale,  aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.  154
din 22 aprilie 1994 (Monitor, 1994,nr. 4 art. 129) se exclud.

    3. În punctul  3 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 890
din  5 decembrie 1994 "Cu privire la organizarea instruirii în  domeniul
protecţiei  muncii"  (Monitorul Oficial, 1994, nr. 19, art. 184)  şi  în
punctele  14,  15 şi 25 din Regulamentul privind modul de  organizare  a
instruirii   în  domeniul  protecţiei  muncii,  aprobat  prin  hotărîrea
nominalizată,  cuvintele "Departamentul Protecţiei Muncii" se substituie
prin cuvintele "Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii".

    4. În Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 835
din   20   decembrie  1995  "Cu  privire  la  reglementarea   utilizării
autoturismelor   de   serviciu  în  organele   administraţiei   publice"
(modificată  prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 453 din 14
august  1996) cuvintele "Departamentul Protecţiei Muncii" se  substituie
prin cuvintele "Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii".

    5. Regulamentul  privind modul de cercetare a accidentelor de muncă,
aprobat  prin  Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 380  din  23
aprilie 1997 (Monitorul Oficial, 1997, nr. 31-32, art. 377):
    în punctele 10,  27  şi  31  din  expresia  "inspectoratul  de  stat
teritorial pentru protecţia muncii" cuvintele "de stat" se exclud;
    în punctele 10, 26 şi 37 cuvintele "Departamentul Protecţiei Muncii"
se  substituie  prin cuvintele "Inspectoratul de Stat  pentru  Protecţia
Muncii".