marți, 9 martie 2010
988/21.09.98 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului privind fondurile ecologice

H O T Ă R Î R E

despre aprobarea Regulamentului privind fondurile ecologice

 

nr. 988  din  21.09.98

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.92-93/962 din 08.10.1998

 

* * *

Notă: În textul hotărîrii şi al Regulamentului, sintagma “Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale” se substituie cu sintagma “Ministerul Mediului” conform Hot.Guv. nr.193 din 20.02.06, modificată prin Hot.Guv. nr.847 din 18.12.2009, în vigoare 22.12.2009

Notă: În textul hotărîrii şi al Regulamentului, sintagma "Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului" se substituie prin sintagma "Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale", sintagmele "Agenţiile teritoriale ecologice" şi "Agenţiile ecologice zonale" se substituie prin sintagmele "Agenţiile ecologice" şi "Inspecţiile ecologice", iar sintagma "Departamentul Analize Statistice şi Sociologice" se substituie prin sintagma "Biroul Naţional de Statistică" conform Hot.Guv. nr.193 din 20.02.06, în vigoare 24.02.06

Notă: În textul hotărîrii şi a regulamentului cuvintele "Ministerul Mediului" se substituie prin cuvintele "Ministerul Ecologiei, Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului,", iar cuvintele "Agenţiile Ecologice Zonale" prin cuvintele "Agenţiile teritoriale ecologice" conform Hot. Guv. nr.1103 din 20.08.2002

 

În conformitate cu Legea privind protecţia mediului înconjurător nr.1515-XII din 16 iunie 1993 (Monitorul Oficial, 1993, nr.10, partea I, art.283) cu modificările introduse prin Legea nr.1539-XIII din 25 februarie 1998 (Monitorul Oficial, 1998, nr.44-46, art.316), Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind fondurile ecologice (se anexează).

2. Ministerul Mediului:

în termen de o lună va elabora şi aproba:

formularele pentru propuneri de proiecte şi programe spre finanţare din fondurile ecologice;

Regulamentul serviciilor economico-ecologice din cadrul agenţiilor ecologice;

Regulamentul privind funcţionarea consiliilor de administrare a fondurilor ecologice;

în termen de două luni va elabora şi va semna cu banca selectată pe bază de concurs un acord privind activitatea individuală a fondurilor ecologice;

în comun cu Departamentul Analize Statistice şi Sociologice, în termen de două luni va introduce modificări în raportul statistic "Cu privire la formarea fondurilor ecologice extrabugetare".

3. Se abrogă Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.89 din 26 martie 1990 "Despre aprobarea Regulamentului provizoriu cu privire la instituirea şi folosirea fondurilor protecţiei naturii în R.S.S. Moldovenească" (Veştile R.S.S. Moldoveneşti, 1990, nr.4, art.76).

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAIon CIUBUC

Chişinău, 21 septembrie 1998.
Nr.988.

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.988 din 21 septembrie 1998

 

Notă: În textul Regulamentului, sintagma "agenţiile teritoriale ecologice" se substituie prin sintagma "agenţiile ecologice zonale" conform Hot.Guv. nr.1407 din 24.11.03, în vigoare 05.12.03

 

REGULAMENTUL

privind fondurile ecologice

 

I. NOŢIUNI GENERALE

1. Prezentul regulament reglementează activitatea de constituire şi funcţionare a fondurilor ecologice şi este elaborat în baza Legii privind protecţia mediului înconjurător nr.1515-XII din 16 iunie 1993 şi Legii pentru modificarea şi completarea Legii privind protecţia mediului înconjurător nr.1539-XIII din 25 februarie 1998.

Scopul creării fondurilor ecologice este colectarea de resurse suplimentare pentru finanţarea măsurilor de protecţie a mediului şi reconstrucţie a ecosistemelor.

2. Fondurile ecologice locale sînt subordonate Inspectoratului Ecologic de Stat, iar Fondul Ecologic Naţional – Ministerului Mediului, care coordonează şi activitatea fondurilor ecologice locale.

[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.193 din 20.02.06, în vigoare 24.02.06]

[Pct.2 completat prin Hot. Guv. nr.1103 din 20.08.2002]

 

3. Mijloacele fondurilor ecologice, contribuţiile benevole ale persoanelor fizice şi juridice şi mijloacele cu destinaţie specială de compensare a daunelor cauzate resurselor piscicole nu sînt supuse impozitării sau altor plăţi în buget.

4. Mijloacele Fondului ecologic naţional şi fondurilor ecologice locale, care nu au fost folosite în anul de referinţă, nu pot fi retrase, ci sînt reportate pe anul următor şi se folosesc în scopurile prevăzute de prezentul regulament.

Proiectele care au fost aprobate, dar pentru care nu s-a reuşit finanţarea în anul de referinţă, vor fi finanţate în anul următor din categoria respectivă de cheltuieli.

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

 

5. Fondurile ecologice pot efectua următoarele tipuri de finanţare:

subsidii nerambursabile sau dotaţii (granturi), împrumuturi preferenţiale fără dobîndă sau cu dobîndă bonificată, garanţii pentru împrumut, subvenţii pentru plata dobînzilor la creditele acordate organizaţiilor ce au contractat credite bancare pentru proiecte de protecţie a mediului.

6. Fondurile ecologice finanţează exclusiv proiectele în domeniul mediului, care au trecut etapele stabilite de selectare şi evaluare în bază de concurs.

7. Direcţiile prioritare de finanţare din fondurile ecologice le constituie activităţile de implementare a planurilor şi programelor naţionale de acţiuni în domeniul protecţiei mediului, măsurile pentru îndeplinirea obligaţiunilor internaţionale asumate de Republica Moldova prin semnarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale, precum şi lucrările pentru micşorarea emisiilor în atmosferă, a deversărilor în obiectivele acvatice şi a volumului deşeurilor. În aceste scopuri se folosesc cel puţin 70% din resursele acumulate în fondurile ecologice.

În vederea acumulării mijloacelor, care vor fi utilizate în cazuri excepţionale sau pentru cheltuieli operative, se creează fondul de rezervă în mărime de pînă la 10% din volumul anual al mijloacelor Fondului ecologic naţional şi fondurilor ecologice locale.

[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

 

II. FONDURILE ECOLOGICE LOCALE

8. Resursele financiare ale fondurilor ecologice locale provin din:

a) plăţile pentru emisiile, deversările de substanţe poluante, amplasarea deşeurilor pe poligoane (gunoişti) în limitele stabilite, amplasarea deşeurilor de către persoanele juridice pe propriul teritoriu;

b) plăţile pentru emisiile, deversările de substanţe poluante, amplasarea deşeurilor pe poligoane (gunoişti) cu depăşirea limitelor stabilite;

c) sumele rezultate din compensarea prejudiciilor cauzate mediului;

d) sumele amenzilor, percepute pe cale administrativă sau judiciară de la persoanele fizice sau juridice, care încalcă legislaţia în domeniul protecţiei mediului;

e) mijloacele provenite din comercializarea producţiei confiscate, obţinute prin exploatarea nelegitimă a resurselor naturale;

f) contribuţiile benevole ale persoanelor juridice, donaţiile cetăţenilor şi alte venituri.

9. Mijloacele fondurilor ecologice locale se acumulează şi se distribuie astfel:

a) mijloacele prevăzute în literele a)-e) din punctul 8 se acumulează la subconturile agenţiilor ecologice, inspecţiilor ecologice;

b) 30% din mijloacele prevăzute în literele a)-d) din punctul 8 se virează la contul Fondului ecologic naţional. Restul (70%) se transferă în fondul ecologic local.

c) mijloacele prevăzute în litera e) din punctul 8 se distribuie conform Legii regnului animal şi anexelor la ea.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.193 din 20.02.06, în vigoare 24.02.06]

 

10. Mijloacele fondurilor ecologice locale sînt folosite pentru finanţarea:

a) elaborărilor şi implementărilor programelor locale de protecţie a mediului şi regenerare a resurselor naturale;

b) construcţiei, reconstrucţiei şi reutilării obiectivelor de protecţie a mediului (instalaţii de epurare a apei, aerului etc.);

c) proiectării, construcţiei şi amenajării poligoanelor pentru depozitarea deşeurilor;

d) măsurilor sanitare (lichidarea gunoiştilor neautorizate, curăţirea fîntînilor, izvoarelor, lacurilor etc.);

e) propagării cunoştinţelor ecologice;

f) întăririi bazei tehnico-materiale a structurilor de protecţie a mediului;

g) premierii inspectorilor (inclusiv a celor obşteşti), care au depistat încălcări ecologice (pînă la 5% din fondul ecologic local) şi întreţinerea serviciilor ecologo-economice din componenţa Agenţiilor şi Inspecţiilor ecologice;

h) acţiunilor de prevenire şi lichidare a consecinţelor poluării mediului, ale calamităţilor naturale şi avariilor, care au condiţionat degradarea componentelor mediului;

i) altor lucrări ce ţin de protecţia mediului, cu specific local în limitele de pînă la 15% din veniturile fondului inclusiv pentru elaborarea proiectelor zonelor protejate ale patrimoniului natural şi construit de importanţă locală;

 

[Lit.j) exclusă prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

 

Finanţarea proiectelor din teritoriu din mijloacele fondurilor ecologice locale se efectuează în conformitate cu sumele acumulate şi transferate de la plata pentru poluarea mediului din fiecare raion aparte.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.1407 din 24.11.03, în vigoare 05.12.03]

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1103 din 20.08.2002]

[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.1009 din 05.10.2000]

 

III. FONDUL ECOLOGIC NAŢIONAL

11. Fondul ecologic naţional se formează din contul:

a) mijloacelor defalcate din fondurile ecologice locale;

b) plăţilor pentru emisiile de substanţe nocive de către sursele mobile, care folosesc benzină (neetilată, etilată), carburant pentru motoare de avion (benzinele pentru aviaţie, petrolul lampant – kerosinul) şi motorină;

c) mijloacelor destinate compensării daunelor cauzate resurselor piscicole, calculate conform metodologiei, aprobate de Minister;

d) contribuţiilor benevole ale persoanelor fizice şi juridice, granturilor de la organizaţiile donatoare internaţionale;

e) mijloacelor obţinute în rezultatul activităţii individuale a Fondului ecologic naţional sub formă de dividende, dobînzi la depuneri, depozite bancare, din operaţiunile cu hîrtiile de valoare ale statului, participarea prin cote-părţi în activitatea întreprinderilor şi altor persoane juridice în vederea înfăptuirii măsurilor de protecţie a mediului;

f) plăţilor pentru analiza solicitărilor şi a documentaţiei care se prezintă în vederea emiterii acordurilor de mediu pentru export şi a permiselor pentru export/import şi reexport a speciilor de plante şi animale sălbatice, conform prevederilor Convenţiei CITES;

g) plăţilor pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului.

[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.907 din 28.07.03, în vigoare 01.08.03]

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.1103 din 20.08.2002]

 

12. Mijloacele Fondului ecologic naţional pot fi utilizate pentru:

a) finanţarea proiectelor pentru implementarea strategiilor, programelor şi planurilor naţionale de protecţie a mediului, standardelor şi normativelor, construcţia şi participarea prin cote părţi în construcţia obiectelor de protecţie a mediului (inclusiv finanţarea lucrărilor de proiectare şi implementarea lor în domeniul alimentării cu apă şi canalizare;

finanţarea lucrărilor de colectare şi sortare a deşeurilor şi susţinerea întreprinderilor de prelucrare sau neutralizare a lor, de ameliorare a calităţii bazinului aerian);

b) investigaţii ştiinţifice în domeniul protecţiei mediului, la comanda Ministerului, participarea prin cote-părţi la lucrările de cercetare-dezvoltare, elaborarea proiectelor zonelor protejate ale patrimoniului natural şi construit de importanţă naţională şi internaţională;

c) organizarea şi gestionarea sistemului de informaţie şi reclamă ecologică, propagarea cunoştinţelor ecologice;

d) premierea specialiştilor ce au contribuit la realizarea măsurilor de protecţie a mediului, indiferent de apartenenţa departamentală, remunerarea muncii specialiştilor angajaţi în Fondul ecologic naţional (pînă la 5% din mijloacele acumulate în Fondul ecologic naţional), crearea şi consolidarea bazei tehnico-materiale a structurilor de protecţie a mediului, inclusiv ţinerea evidenţei statistice a fondurilor ecologice (pînă la 10% din veniturile totale ale Fondului ecologic naţional);

e) organizarea colaborării internaţionale în domeniul protecţiei mediului înconjurător, inclusiv prin antrenarea specialiştilor străini la acordarea asistenţei consultative, de expertizare, participarea reprezentanţilor ţării la activitatea convenţiilor ecologice internaţionale, la care Republica Moldova este parte; achitarea cotizaţiilor de membru al organizaţiilor interstatale în domeniul protecţiei mediului înconjurător, precum şi pentru organizarea şi realizarea activităţilor privind implementarea Convenţiei CITES (elaborarea permiselor CITES, procurarea timbrului special CITES etc.);

f) lichidarea consecinţelor calamităţilor naturale, avariilor în producţie, a altor situaţii ce pot aduce prejudicii mediului;

g) acordarea de sprijin financiar organizaţiilor ecologiste neguvernamentale în baza unui program special de granturi pentru proiectele destinate protecţiei mediului înconjurător.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.907 din 28.07.03, în vigoare 01.08.03]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1103 din 20.08.2002]

[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.1009 din 05.10.2000]

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.740 din 02.08.99]

 

13. Folosirea mijloacelor destinate compensării prejudiciilor cauzate resurselor piscicole şi altor resurse biologice ale bazinelor piscicole se efectuează conform anexei nr.2 la Legea privind regnul animal.

 

IV. GESTIUNEA FONDURILOR ŞI ORGANIZAREA FINANŢĂRII

MĂSURILOR DE PROTECŢIE A MEDIULUI

14. Fondul ecologic naţional este administrat de Consiliul de administrare constituit din şapte persoane, în următoarea componenţă: ministrul mediului (preşedinte), viceministrul mediului (vicepreşedinte), cîte un reprezentant al Ministerului Finanţelor, Ministerului Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale, Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Cancelariei de Stat şi un reprezentant al organizaţiilor nonguvernamentale ecologiste (prin rotaţie anuală, înaintat de adunarea generală a organizaţiilor nonguvernamentale ecologiste).

Fondurile ecologice locale sînt administrate de consiliile de administrare constituite din cîte cinci persoane, în următoarea componenţă: şeful agenţiei sau inspecţiei ecologice – preşedinte; vicepreşedintele raionului sau viceprimarul municipiului – vicepreşedinte; un consilier raional (municipal) responsabil de protecţia mediului, un reprezentant al Centrului raional (municipal) de medicină preventivă, un reprezentant al organizaţiilor nonguvernamentale ecologiste (prin rotaţie anuală).

Activitatea Consiliului de administrare este reglementată de Regulamentul privind administrarea fondurilor ecologice, aprobat de Minister.

În scopul elaborării şi implementării programelor naţionale şi locale de protecţie a mediului şi a biodiversităţii vor fi angajaţi contractual 5 specialişti, care vor fi finanţaţi din mijloacele Fondului ecologic naţional.

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.157 din 04.03.2010, în vigoare 09.03.2010]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.193 din 20.02.06, în vigoare 24.02.06]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1407 din 24.11.03, în vigoare 05.12.03]

[Pct.14 modificat prin Hot. Guv. nr.1103 din 20.08.2002]

 

15. Mijloacele fondurilor ecologice se utilizează conform hotărîrii consiliilor de administrare adoptate în şedinţele lor, care au loc cel puţin o dată în trimestru.

Proiectele propuse spre finanţare din fondurile ecologice sînt prezentate de către autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderi şi organizaţii, indiferent de forma lor de proprietate, de către organizaţiile neguvernamentale şi persoanele particulare (denumite în continuare Beneficiarul) Ministerului sau structurilor lui teritoriale pe formulare de modelul stabilit.

Ministerul şi structurile lui teritoriale evaluează şi selectează proiectele, formulează concluziile şi le prezintă consiliilor de administrare pentru adoptarea deciziei finale în conformitate cu Regulamentul privind administrarea fondurilor ecologice.

După adoptarea sau respingerea hotărîrii de finanţare, consiliul de administrare respectiv, prin intermediul structurilor Ministerului, o notifică Beneficiarului.

Dacă proiectul este acceptat, Ministerul şi Beneficiarul coordonează contractul privind realizarea şi finanţarea proiectului şi îl semnează.

După finalizarea lucrului, Beneficiarul prezintă darea de seamă despre executarea contractului şi mijloacele folosite.

Ministerul şi structurile sale teritoriale exercită controlul asupra realizării proiectelor, fiind în drept să solicite Beneficiarului orice informaţie operativă referitor la stadiul executării proiectelor finanţate din fondul ecologic.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

[Pct.15 modificat prin Hot. Guv. nr.1103 din 20.08.2002]

 

16. Consiliile de administrare ale fondurilor ecologice poartă răspundere pentru utilizarea mijloacelor în alte scopuri decît cele prevăzute în prezentul regulament, conform legislaţiei în vigoare.

 

V. EVIDENŢA ŞI CONTROLUL ACTIVITĂŢII FONDURILOR ECOLOGICE

17. Evidenţa contabilă şi dările de seamă ale fondurilor ecologice şi controlul asupra activităţii lor se efectuează conform legislaţiei în vigoare.

18. Acumularea mijloacelor băneşti pentru constituirea fondurilor ecologice locale şi evidenţa lor sînt atribuţii ale serviciilor economico-ecologice ale Agenţiilor şi Inspecţiilor ecologice. Activitatea serviciilor economico-ecologice este reglementată de Regulamentul serviciilor economico-ecologice din cadrul Agenţiilor şi Inspecţiilor ecologice.

[Pct.18 completat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

 

19. Evidenţa mijloacelor băneşti ale Fondului ecologic naţional se ţine de către direcţia finanţe şi evidenţă contabilă a Ministerului.

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.157 din 04.03.2010, în vigoare 09.03.2010]

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]

 

20. Trimestrial, serviciile economico-ecologice informează consiliile de administrare ale fondurilor ecologice locale despre mijloacele băneşti acumulate în fonduri şi prezintă Ministerului dări de seamă asupra intrărilor băneşti şi asupra modului de cheltuire a lor. Acesta, la rîndul său, generalizează dările de seamă şi prezintă Biroului Naţional de Statistică informaţia privind activitatea fondurilor ecologice locale şi Fondului ecologic naţional. Procedura prezentării dărilor de seamă şi formularele de evidenţă primară sînt stabilite în Regulamentul privind administrarea fondurilor ecologice, aprobat de Minister.

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.157 din 04.03.2010, în vigoare 09.03.2010]

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.1460 din 19.12.2008, în vigoare 31.12.2008]