HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la Departamentul Situaţii Excepţionale Nr.1223 din 12.11.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.141-143/1280 din 22.11.2001 * * *
Abrogat: 10.06.2005 Hotărîrea Guvernului nr.539 din 06.06.2005 În baza articolului 30 al Legii cu privire la Guvern nr. 64-XII din 31 mai 1990 (Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului, 1990, nr. 8, art.191), cu modificările ulterioare şi întru executarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 266 din 28 aprilie 2001 "Privind unele măsuri ce ţin de reorganizarea unor ministere şi departamente ale Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.49-50, art.300), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Departamentului Situaţii Excepţionale (se anexează); Structura aparatului central al Departamentului Situaţii Excepţionale, conform anexei nr.1.
[Alin.4 pct.1 exclus prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002] 2. Se stabileşte efectivul Departamentului Situaţii Excepţionale în număr de 2622 persoane, inclusiv 1296 prin contract şi 1326 angajaţi civili, din care în aparatul central al departamentului - 55 persoane, inclusiv 43 prin contract.
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.951 din 20.08.04, în vigoare 27.08.04] 3. Remunerarea personalului Departamentului Situaţii Excepţionale se va efectua în conformitate cu prevederile hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova nr.298-8 din 26 mai 1993, nr. 1082-31 din 26 octombrie 2000 şi nr. 139 din 9 februarie 1998 "Cu privire la salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice în baza Reţelei tarifare unice", cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu alte acte normative referitoare la remunerarea muncii lucrătorilor din ramurile respective ale economiei naţionale. Pentru dirijarea şi îndeplinirea lucrărilor în condiţii de risc militarilor, salariaţilor civili ai Departamentului Situaţii Excepţionale, începînd cu anul 2002, în limita alocaţiilor bugetare destinate salarizării pentru anul 2002 şi anii ulteriori, se stabileşte, în funcţie de specificul activităţii lor, un spor la salariul de funcţie de pînă la 50 la sută. 4. Ministerul Afacerilor Interne va autoriza folosirea de către Departamentul Situaţii Excepţionale a frecvenţelor de undă 148,375 MHţ şi 148,775 MHţ pînă la apariţia posibilităţii de a crea în cadrul Departamentului a serviciului respectiv. 5. Se stabileşte că asupra militarilor Departamentului Situaţii Excepţionale se extinde acţiunea: Regulamentului cu privire la satisfacerea serviciului militar de către corpul soldaţilor, sergenţilor şi ofiţerilor Forţelor Armate, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 925 din 21 decembrie 1994 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la satisfacerea serviciului militar de către corpul soldaţilor, sergenţilor şi ofiţerilor Forţelor Armate "; Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.78 din 21 februarie 1994 "Cu privire la modul de calculare a vechimii în muncă, stabilire şi plată a pensiilor şi indemnizaţiilor militarilor, persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne "; Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.4 din 4 ianuarie 1995 "Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la asistenţa medicală şi balneo-sanatorială a militarilor şi membrilor familiilor lor, a cetăţenilor care trec pregătirea militară". 6. Finanţarea Departamentului Situaţii Excepţionale se va efectua din contul bugetului de stat, precum şi din mijloace extrabugetare, în condiţiile legii. 7. Departamentului Situaţii Excepţionale i se permite să menţină supralimita stabilită de personal, militari şi salariaţi civili, din contul mijloacelor încasate pe bază de contract de la agenţi economici pentru prestarea serviciilor, în funcţie de numărul obiectelor deservite. 8. Direcţia medico-militară a Ministerului Afacerilor Interne va acorda militarilor Departamentului Situaţii Excepţionale asistenţă medicală, cheltuielile respective fiind alocate de către Departamentul Situaţii Excepţionale. 9. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996 "Cu privire la Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr. 75-76, art.606); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.841 din 30 iulie 1998 "Privind modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.541 din 2 octombrie 1996" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr. 75-76, art.754); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.155 din 22 februarie 2000 "Privind modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.541 din 2 octombrie 1996 " (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 24-26, art.238); Punctul 5 din nota la tabelul nr. 1 al anexei nr. 10 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.286 din 24 mai 1993, modificat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 628 din 19 noiembrie 1996 "Despre aрrobarea Modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova privind retribuirea muncii"(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 12, art.36). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 12 noiembrie 2001. Nr. 1223. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1223 din 12 noiembrie 2001 REGULAMENTUL Departamentului Situaţii Excepţionale Prezentul Regulament stabileşte rolul şi locul Departamentului Situaţii Excepţionale (în continuare - Departamentul) în structura organelor administraţiei publice centrale ale ţării, sarcinile de bază, funcţiile, drepturile şi modul de organizare a activităţii lui. I. PRINCIPII GENERALE 1. Departamentul este organul administraţiei publice centrale ce asigură realizarea politicii de stat în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor. 2. În activitatea sa Departamentul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, convenţiile şi tratatele internaţionale în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor la care Republica Moldova este parte, de alte acte normative şi de prezentul Regulament. 3. Departamentul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de conturi în băncile ţării, inclusiv valutar, de simbolică, semne distinctive şi legitimaţii pentru efectivul Departamentului, de tehnică, organe teritoriale de dirijare, instituţii şi subdiviziuni ale protecţiei civile şi de asigurare a protecţiei antiincendiare. II. SARCINILE DE BAZĂ ALE DEPARTAMENTULUI 4. Sarcinile de bază ale Departamentului constau în: a) organizarea şi dirijarea acţiunilor de prevenire a situaţiilor excepţionale şi exercitarea supravegherii de stat în domeniul protecţiei civile şi asigurării apărării împotriva incendiilor pe întreg teritoriul ţării; b) organizarea pregătirii prealabile şi multilaterale a populaţiei, obiectelor economiei naţionale şi Forţelor Protecţiei Civile pentru desfăşurarea acţiunilor în cazul pericolului de declanşare şi în cazul declanşării situaţiilor excepţionale, incendiilor; c) elaborarea planurilor şi măsurilor de pregătire a economiei naţionale pentru funcţionare în condiţiile situaţiilor excepţionale; d) organizarea protecţiei populaţiei şi a bunurilor ei în condiţiile situaţiilor excepţionale şi incendiilor; e) organizarea şi executarea lucrărilor de salvare şi altor lucrări prioritare în condiţiile situaţiilor excepţionale şi lichidarea consecinţelor acestora; f) colectarea, generalizarea şi prezentarea Guvernului raportului anual privind prejudiciile materiale cauzate economiei ţării de calamităţile naturale. III. FUNCŢIILE DEPARTAMENTULUI 5. Conform prevederilor legislaţiei în vigoare şi sarcinilor ce îi revin, Departamentul exercită următoarele funcţii de bază: a) efectuează conducerea nemijlocită a măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor; b) coordonează activitatea ministerelor, departamentelor, administraţiei publice locale în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor şi acordă asistenţă autorităţilor administraţiei publice la elaborarea activităţilor curente şi pe termen lung, orientate spre prevenirea pericolului eventualelor calamităţi naturale; c) înştiinţează organele de dirijare ale protecţiei civile despre pericolul declanşării sau declanşarea situaţiilor excepţionale; d) adoptă, în limita competenţei sale, decizii referitoare la problemele organizării şi realizării acţiunilor în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; e) organizează elaborarea şi coordonarea realizării programelor speciale de protecţie a populaţiei şi economiei naţionale, instruirea şi echiparea forţelor de intervenţie în situaţii excepţionale; f) organizează efectuarea cu forţele protecţiei civile a lucrărilor de salvare şi altor lucrări prioritare în condiţiile situaţiilor excepţionale; g) elaborează proiecte de acte normative şi planuri în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor şi le prezintă spre aprobare Guvernului, în modul stabilit; h) elaborează programe de pregătire la protecţia civilă şi apărare împotriva incendiilor, organizează pregătirea organelor de dirijare şi forţelor protecţiei civile, precum şi instruirea populaţiei în acest domeniu; i) coordonează cercetările ştiinţifice în domeniul protecţiei chimice, radiative, genistice, medico-biologice, apărării împotriva incendiilor a obiectelor economice şi populaţiei; î) elaborează proiectul comenzii de stat pentru livrarea tehnicii speciale şi altor mijloace tehnico-materiale de intervenţie pentru dotarea forţelor protecţiei civile şi subdiviziunilor de pompieri şi salvatori; j) exercită supravegherea de stat asupra îndeplinirii măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor; k) organizează şi susţine colaborarea internaţională în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; l) creează forţele necesare, capabile să asigure în condiţiile situaţiilor excepţionale, protecţia sigură a populaţiei şi a valorilor materiale, îşi aduce aportul la dotarea logistică a acestor forţe, pregătirea specială şi menţinerea permanentă a capacităţii de intervenţie în cazul declanşării situaţiilor excepţionale şi incendiilor; m) coordonează crearea şi menţinerea în stare permanentă de funcţionare a sistemelor de comandă, înştiinţare şi comunicare; n) coordonează constituirea fondului necesar de edificii de protecţie, contribuie la menţinerea acestora în stare permanentă de pregătire pentru adăpostirea persoanelor expuse pericolului; o) coordonează acumularea şi păstrarea în siguranţă a mijloacelor de protecţie, produselor alimentare, medicamentelor, mijloacelor tehnico-materiale, financiare şi de altă natură, precum şi menţinerea în stare bună a surselor autonome de aprovizionare cu energie electrică şi apă, prevăzute pentru utilizare în caz de situaţii excepţionale; p) coordonează măsurile desfăşurate la nivel naţional pentru protejarea surselor de apă şi a sistemelor de aprovizionare cu apă, a produselor alimentare şi materiei prime alimentare, furajelor, animalelor şi plantelor agricole de contaminarea radioactivă, chimică şi bacteriologică, iar a mediului ambiant - de poluarea cu substanţe radioactive, otrăvitoare cu efect dăunător, puternic toxice şi bacteriologice; q) participă la elaborarea măsurilor de pregătire în vederea evacuării, iar în cazul apariţiei unui pericol iminent - la evacuarea populaţiei şi valorilor materiale din zonele periculoase; r) antrenează agenţii economici în acţiunile de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale; s) exercită controlul asupra înfăptuirii măsurilor de profilaxie, îndreptate spre prevenirea declanşării situaţiilor excepţionale şi diminuarea proporţiilor consecinţelor acestora, la sporirea securităţii şi stabilităţii funcţionării tuturor ramurilor economiei; ş) realizează alte măsuri speciale, conform legislaţiei în vigoare.
[Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002] IV. DREPTURILE DEPARTAMENTULUI 6. În scopul realizării sarcinilor sale Departamentul are dreptul de supraveghere a respectării de către ministere, departamente, organele de supraveghere şi autorităţile administraţiei publice locale a normelor menite să asigure prevenirea situaţiilor excepţionale şi incendiilor şi dreptul exclusiv de a informa populaţia, direct sau prin intermediul mass-media, despre situaţiile excepţionale cu caracter natural sau tehnogen. În acest scop Departamentul este în drept: a) să ceară de la ministere, departamente, autorităţile administraţiei publice locale, instituţii şi întreprinderi prezentarea materialelor necesare pentru elaborarea planurilor şi măsurilor de pregătire a economiei naţionale şi a populaţiei pentru activitatea în condiţiile situaţiilor excepţionale, precum şi a informaţiilor referitor la starea protecţiei civile şi apărarea împotriva incendiilor a obiectelor economiei naţionale şi populaţiei la situaţiile excepţionale produse şi consecinţele acestora; b) să elaboreze şi să aprobe acte normative departamentale şi instrucţiuni, să adopte şi să emită hotărîri, dispoziţii, avize şi avertismente şi procese-verbale obligatorii pentru subdiviziunile subordonate; c) să negocieze şi să încheie în condiţiile legii contracte şi acorduri cu persoane juridice şi fizice autohtone şi de peste hotare pe problemele ce ţin de competenţa sa; d) să delegheze, în modul stabilit, colaboratorii Departamentului şi subdiviziunilor subordonate în misiuni de serviciu peste hotare; e) să examineze în orice împrejurare măsurile de protecţie genistică, chimică, radioactivă, medico-biologică şi apărare împotriva incendiilor la obiectele economiei naţionale, să emită dispoziţii, hotărîri privind înlăturarea încălcărilor legilor cu privire la protecţia civilă şi apărarea împotriva incendiilor, standardelor, normelor şi regulilor de protecţie civilă şi de apărare împotriva incendiilor; f) să ceară de la persoanele fizice şi juridice asigurarea accesului liber în orice timp a personalului şi mijloacelor tehnice ale Departamentului pentru prevenirea şi lichidarea situaţiilor excepţionale; g) să efectueze supravegherea de stat şi controlul asupra respectării de către ministere, departamente, instituţii, întreprinderi şi cetăţeni a prevederilor legislaţiei şi altor acte normative în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, iar pe întreg teritoriul ţării - a normelor privind apărarea împotriva incendiilor, de protecţie genistică, radiativă, chimică şi medico-biologică a populaţiei şi obiectelor economiei naţionale, să verifice realizarea planurilor privind măsurile principale şi pregătirea la protecţia civilă a organelor de conducere ale ministerelor, departamentelor, instituţiilor, întreprinderilor şi subdiviziunilor lor; h) să verifice nivelul de cunoştinţe în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, cu atestarea ulterioară a factorilor de decizie, specialiştilor din economia naţională şi cetăţenilor; i) să verifice în unităţile administrativ-teritoriale şi la obiectele economiei naţionale starea mijloacelor individuale şi colective de protecţie, precum şi nivelul de pregătire a formaţiunilor protecţiei civile şi benevole de pompieri pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin; î) să elaboreze standarde, norme şi reguli de protecţie chimică, radioactivă, genistică, medico-biologică şi de apărare împotriva incendiilor a populaţiei şi teritoriilor, cu extinderea lor obligatorie asupra persoanelor fizice şi juridice; j) să suspende activitatea agenţilor economici, în caz de încălcare de către ei a cerinţelor normelor, standardelor şi regulamentelor vizînd domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, care ar putea cauza declanşarea situaţiilor excepţionale, periclita viaţa şi sănătatea omului şi deteriora (contamina) valorile materiale; k) să sisteze construcţia sau reconstrucţia clădirilor şi construcţiilor, în cazul depistării abaterilor de la documentaţia de proiect, standardele, normele şi regulile protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; l) să aplice, conform legislaţiei în vigoare, factorilor de decizie şi cetăţenilor sancţiuni sub formă de amendă pentru încălcarea sau nerespectarea prevederilor, standardelor, normelor şi regulilor de protecţie radioactive, chimice, medico-biologice, genistică şi de apărare împotriva incendiilor la obiectele economiei naţionale şi în alte locuri. Să emită dispoziţii, avize şi hotărîri cu privire la sistarea activităţii unor obiecte ale economiei naţionale, sectoare, utilaje; m) să emită, în limita competenţei, decizii necesare pentru organizarea şi coordonarea lucrărilor de prevenire a incendiilor, situaţiilor excepţionale şi de lichidare a consecinţelor acestora, obligatorii pentru ministere, departamente, autorităţile administraţiei publice locale, instituţii, organizaţii şi întreprinderi cu orice formă de proprietate, precum şi pentru cetăţeni; n) să-şi asume conducerea nemijlocită a tuturor forţelor şi mijloacelor care participă la aplicarea măsurilor în cazul pericolului declanşării incendiilor, situaţiilor excepţionale şi la lichidarea consecinţelor acestora; o) să examineze dările de seamă ale factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor şi organizaţiilor, autorităţilor administraţiei publice locale referitor la prevenirea şi lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale, protecţia populaţiei şi sporirea viabilităţii obiectelor economiei naţionale în cazul declanşării unor asemenea situaţii; p) să solicite şi să primească de la ministere, departamente, organizaţii şi autorităţile publice locale informaţiile necesare pentru organizarea şi coordonarea lucrărilor de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, precum şi rapoarte statistice anuale referitor la activitatea laboratoarelor şi instituţiilor reţelei naţionale de observare şi control de laborator; q) să ceară de la ministere şi departamente, autorităţile administraţiei publice locale şi întreprinderi prezentarea informaţiei, care indică existenţa pericolului declanşării şi declanşarea situaţiilor excepţionale; r) să participe la lucrările comisiilor care examinează darea în exploatare a edificiilor şi instalaţiilor inginereşti, a noilor obiecte ale economiei naţionale şi a obiectelor cu altă destinaţie; s) să antreneze, în condiţiile legii, specialişti din cadrul organizaţiilor, instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi de proiectare, specialişti-practicieni şi alţi lucrători de la obiectele economiei naţionale în elaborarea măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor, efectuarea expertizelor respective, iar în caz de necesitate, în realizarea controlului asupra respectării prevederilor standardelor, normelor şi regulilor protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; ş) să examineze şi să coordoneze programe de instruire în instituţiile de învăţămînt în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, precum şi privind pregătirea pentru acţiuni rapide în cazul declanşării situaţiilor excepţionale; t) să utilizeze mijloace de transport speciale, prevăzute cu semne distinctive, dispozitive de semnalizare şi mijloace de comunicaţii; ţ) să adopte decizii privind antrenarea forţelor şi mijloacelor tehnice din teritoriu cu capacitate sporită de intervenţie pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale în alte regiuni; u) în cazul declanşării situaţiilor excepţionale să limiteze sau să interzică temporar accesul cetăţenilor şi circulaţia transportului pe un anumit teritoriu, să oblige cetăţenii să părăsească locurile care prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea lor; v) să ceară, în cazul declanşării situaţiilor excepţionale, de la autorităţile administraţiei publice şi agenţi economici asigurarea gratuită cu mijloace de transport, tehnică, combustibil, lubrifianţi, resurse umane, utilaje şi mijloace de comunicare, iar în cazul efectuării lucrărilor de salvare şi altor lucrări de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale cu durata de peste cinci ore - asigurarea cu hrană şi încăperi pentru recrearea efectivului atras la îndeplinirea acestor lucrări; w) să acorde, în bază de contract, servicii cu plată agenţilor economici şi populaţiei; x) în scopul prevenirii incendiilor mijloacelor de transport şi asigurării securităţii pasagerilor, să oprească la trafic mijloacele de transport pentru verificarea prezenţei şi stării stingătoarelor. V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII DEPARTAMENTULUI 7. Departamentul este condus de directorul general, care este din oficiu vicepreşedintele Comisiei pentru situaţii excepţionale a Republicii Moldova. Directorul general al Departamentului este numit în şi eliberat din funcţie de Guvern, la propunerea Prim-ministrului. Directorul general exercită conducerea de ramură a administraţiei publice centrale prin intermediul aparatului central al Departamentului, iar coordonarea acţiunilor de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale şi incendiilor - prin intermediul Statului-major al forţelor protecţiei civile. Structura organizatorică şi efectivul Statului-major al forţelor protecţiei civile se stabileşte şi se aprobă de directorul general, reieşind din efectivul numeric al Departamentului aprobat prin hotărîre de Guvern. Remunerarea personalului Statului-major al forţelor protecţiei civile se efectuează pe baza principiilor stabilite pentru colaboratorii aparatului central al Departamentului. Directorul general are doi vicedirectori generali, inclusiv un prim-vicedirector general, numiţi în şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea directorului general. Structurile subordonate nemijlocit directorului general asigură activitatea în domeniile corespunzătoare, îndeplinind numai sarcinile puse de către directorul general. Vicedirectorii generali conduc activitatea şi poartă răspundere pentru îndeplinirea sarcinilor puse în faţa structurilor aflate în subordine nemijlocită, avînd împuterniciri în limitele funcţiei deţinute.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.18 din 11.01.05, în vigoare 11.02.05] [Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.966 din 06.08.03, în vigoare 19.08.03] [Pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002] [Pct.7 completat prin Hot. Guv. nr.286 din 11.03.2002] 8. Directorul general al Departamentului: a) exercită conducerea generală a activităţii Departamentului; b) elaborează şi prezintă Guvernului spre aprobare structura organizaţională a Departamentului; c) aprobă structura şi statele subdiviziunilor Departamentului în limitele personalului şi fondurilor stabilite; d) aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale аle Departamentului; e) repartizează obligaţiunile între locţiitorii săi, stabileşte împuternicirile altor persoane cu funcţii de răspundere şi sarcinile subdiviziunilor; f) emite directive, ordine şi dispoziţii în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; g) reprezintă Departamentul în relaţiile cu autorităţile publice centrale şi în acţiunile de colaborare interstatală în domeniul protecţiei civile, apărării împotriva incendiilor şi lichidării consecinţelor situaţiilor excepţionale; h) elaborează şi participă, în comun cu ministerele şi departamentele interesate, la pregătirea proiectelor de tratate (acorduri) internaţionale, asigură executarea obligaţiunilor prevăzute în ele; i) organizează cooperarea forţelor şi mijloacelor de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale ale republicii cu forţele şi mijloacele analoage ale ţărilor învecinate; î) creează organele de dirijare, formaţiunile de intervenţie şi salvare şi le menţine într-o permanentă capacitate de acţiune pentru soluţionarea optimă a sarcinilor de prevenire a situaţiilor excepţionale şi lichidare a consecinţelor acestora; j) prezintă Guvernului, în modul stabilit, proiectele actelor legislative, normative, privind problemele ce ţin de competenţa Departamentului; k) organizează pregătirea şi supraveghează funcţionarea sistemelor de dirijare, comunicare şi informare; l) sistematic, informează autorităţile statului despre starea lucrurilor în domeniul activităţii şi măsurile de consolidare a lor; m) organizează planificarea măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor, conduce organele de dirijare a forţelor, desfăşurate în vederea prevenirii situaţiilor excepţionale şi lichidarea consecinţelor acestora; n) organizează instruirea autorităţilor administraţiei publice şi agenţilor economici, cu orice formă de proprietate, pentru derularea acţiunilor de protecţie civilă; o) determină modul de utilizare a alocaţiilor bugetare, resurselor materiale şi tehnice destinate întreţinerii Departamentului şi surselor extrabugetare, încheie contracte de achiziţionare a tehnicii, mijloacelor speciale şi a mărfurilor industrial-tehnice necesare pentru asigurarea activităţii; p) angajează în serviciul militar prin contract, conferă gradele militare pînă la colonel inclusiv, numeşte în şi eliberează din funcţii militarii. Exercită şi alte drepturi şi obligaţiuni prevăzute de Regulamentul cu privire la satisfacerea serviciului militar de către corpul soldaţilor, sergenţilor şi ofiţerilor Forţelor Armate ale Republicii Moldova în partea ce se referă la militarii Departamentului; q) angajează şi eliberează din funcţii salariaţii civili, conferă grade de calificare funcţionarilor publici conform legislaţiei în vigoare. 9. Pe lîngă Departament se instituie consilii tehnico-ştiinţifice în domeniile protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, care sînt organe consultative ale directorului general. Efectivul şi componenţa nominală ale acestor consilii, precum şi regulamentele lor sînt aprobate de directorul general. 10. Organul consultativ al Departamentului - Consiliul Colegial - este alcătuit din 9 persoane. Preşedintele Consiliului este directorul general al Departamentului. Componenţa nominală a Consiliului este aprobată de Guvern. În cazul unor divergenţe între membrii colegiului pe problemele discutate în şedinţa Consiliului Colegial, se execută decizia directorului general, informînd despre aceasta Guvernul. Activitatea Consiliului Colegial este reglementată de Regulamentul acestuia, aprobat de directorul general al Departamentului. Anexă la Hotărîrea Guvernului nr.1223 din 12 noiembrie 2001 Structura aparatului central al Departamentului Situaţii Excepţionale Conducerea Secretariatul Direcţia resurse umane Direcţia activitate de drept şi protecţie socială Direcţia finanţe Secţia relaţii internaţionale Secţia securitate internă Secţia relaţii cu publicul Secţia ştiinţă şi reglementare tehnico-normativă Secţia asigurare tehnico-materială
[Anexa în redacţia Hot.Guv. nr.18 din 11.01.05, în vigoare 11.02.05] [Anexa nr.2 exclusă prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀