vineri, 10 iunie 2005
1223/12.11.2001 Hotărîre cu privire la Departamentul Situaţii Excepţionale
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
           cu privire la Departamentul Situaţii Excepţionale

                        Nr.1223  din  12.11.2001

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.141-143/1280 din 22.11.2001

                                * * *
    Abrogat: 10.06.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.539 din 06.06.2005

    În baza articolului  30 al Legii cu privire la Guvern nr. 64-XII din
31  mai 1990 (Veştile Sovietului Suprem şi ale Guvernului, 1990, nr.  8,
art.191),  cu  modificările  ulterioare şi  întru  executarea  Hotărîrii
Guvernului Republicii Moldova nr. 266 din 28 aprilie 2001 "Privind unele
măsuri  ce  ţin  de  reorganizarea unor ministere  şi  departamente  ale
Republicii  Moldova"  (Monitorul  Oficial al Republicii  Moldova,  2001,
nr.49-50, art.300), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul Departamentului Situaţii Excepţionale (se anexează);
    Structura aparatului    central    al    Departamentului    Situaţii
Excepţionale, conform anexei nr.1.
 [Alin.4 pct.1 exclus prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002]

    2. Se stabileşte  efectivul Departamentului Situaţii Excepţionale în
număr  de  2622 persoane, inclusiv 1296 prin contract şi  1326  angajaţi
civili,  din care în aparatul central al departamentului - 55  persoane,
inclusiv 43 prin contract.
 [Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.951 din 20.08.04, în vigoare 27.08.04]

    3. Remunerarea personalului Departamentului Situaţii Excepţionale se
va   efectua  în  conformitate  cu  prevederile  hotărîrilor  Guvernului
Republicii  Moldova  nr.298-8  din  26  mai 1993,  nr.  1082-31  din  26
octombrie  2000  şi  nr.  139  din  9  februarie  1998  "Cu  privire  la
salarizarea   funcţionarilor  publici  şi  persoanelor  care  efectuează
deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice în baza
Reţelei  tarifare  unice", cu modificările şi  completările  ulterioare,
precum  şi  cu  alte acte normative referitoare  la  remunerarea  muncii
lucrătorilor din ramurile respective ale economiei naţionale.
    Pentru dirijarea  şi  îndeplinirea  lucrărilor în condiţii  de  risc
militarilor,    salariaţilor   civili   ai   Departamentului    Situaţii
Excepţionale,  începînd  cu  anul 2002, în limita  alocaţiilor  bugetare
destinate salarizării pentru anul 2002 şi anii ulteriori, se stabileşte,
în funcţie de specificul activităţii lor, un spor la salariul de funcţie
de pînă la 50 la sută.
    4. Ministerul  Afacerilor  Interne  va autoriza folosirea  de  către
Departamentul  Situaţii Excepţionale a frecvenţelor de undă 148,375  MHţ
şi  148,775  MHţ  pînă  la apariţia posibilităţii de a  crea  în  cadrul
Departamentului a serviciului respectiv.
    5. Se stabileşte  că  asupra  militarilor  Departamentului  Situaţii
Excepţionale se extinde acţiunea:
    Regulamentului  cu  privire la satisfacerea serviciului  militar  de
către  corpul  soldaţilor,  sergenţilor şi ofiţerilor  Forţelor  Armate,
aprobat  prin  Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 925  din  21
decembrie   1994   "Despre  aprobarea  Regulamentului  cu   privire   la
satisfacerea serviciului militar de către corpul soldaţilor, sergenţilor
şi ofiţerilor Forţelor Armate ";
    Hotărîrii Guvernului  Republicii Moldova nr.78 din 21 februarie 1994
"Cu  privire  la  modul de calculare a vechimii în muncă,  stabilire  şi
plată a pensiilor şi indemnizaţiilor militarilor, persoanelor din corpul
de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne ";
    Hotărîrii Guvernului  Republicii  Moldova nr.4 din 4  ianuarie  1995
"Pentru  aprobarea  Regulamentului cu privire la asistenţa  medicală  şi
balneo-sanatorială   a  militarilor  şi  membrilor  familiilor  lor,   a
cetăţenilor care trec pregătirea militară".
    6. Finanţarea  Departamentului  Situaţii Excepţionale se va  efectua
din  contul bugetului de stat, precum şi din mijloace extrabugetare,  în
condiţiile legii.
    7. Departamentului  Situaţii  Excepţionale i se permite  să  menţină
supralimita  stabilită  de personal, militari şi salariaţi  civili,  din
contul  mijloacelor încasate pe bază de contract de la agenţi  economici
pentru prestarea serviciilor, în funcţie de numărul obiectelor deservite.
    8. Direcţia medico-militară  a  Ministerului Afacerilor  Interne  va
acorda   militarilor  Departamentului  Situaţii  Excepţionale  asistenţă
medicală,  cheltuielile respective fiind alocate de către  Departamentul
Situaţii Excepţionale.
    9. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996
"Cu   privire   la  Departamentul  Protecţiei  Civile   şi   Situaţiilor
Excepţionale" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr. 75-76,
art.606);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr.841 din 30  iulie  1998
"Privind  modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.541 din
2  octombrie  1996" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998,  nr.
75-76, art.754);
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.155 din 22 februarie 2000
"Privind  modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.541 din
2  octombrie 1996 " (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000,  nr.
24-26, art.238);
    Punctul 5 din  nota  la tabelul nr. 1 al anexei nr. 10 la  Hotărîrea
Guvernului  Republicii  Moldova nr.286 din 24 mai 1993,  modificat  prin
Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova nr. 628 din 19 noiembrie  1996
"Despre aрrobarea Modificărilor şi completărilor ce se operează în unele
hotărîri   ale   Guvernului  Republicii  Moldova   privind   retribuirea
muncii"(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 12, art.36).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Ministrul finanţelor                            Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                             Ion Morei

    Chişinău, 12 noiembrie 2001.
    Nr. 1223.

                                                  Aprobat
                                         prin Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova
                                       nr.1223 din 12 noiembrie 2001

                             REGULAMENTUL
                 Departamentului Situaţii Excepţionale

    Prezentul Regulament   stabileşte  rolul  şi  locul  Departamentului
Situaţii  Excepţionale  (în  continuare -  Departamentul)  în  structura
organelor  administraţiei publice centrale ale ţării, sarcinile de bază,
funcţiile, drepturile şi modul de organizare a activităţii lui.

                         I. PRINCIPII GENERALE
    1. Departamentul  este  organul administraţiei publice  centrale  ce
asigură  realizarea  politicii de stat în domeniul protecţiei civile  şi
apărării împotriva incendiilor.
    2. În activitatea  sa Departamentul se călăuzeşte de Constituţia  şi
legile  Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova,
decretele  Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi  dispoziţiile
Guvernului  Republicii Moldova, convenţiile şi tratatele  internaţionale
în  domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor la care
Republica  Moldova  este parte, de alte acte normative şi  de  prezentul
Regulament.
    3. Departamentul  este  persoană  juridică, dispune de  ştampilă  cu
Stema  de  Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de  conturi  în
băncile  ţării,  inclusiv  valutar, de simbolică, semne  distinctive  şi
legitimaţii   pentru  efectivul  Departamentului,  de  tehnică,   organe
teritoriale  de  dirijare,  instituţii şi  subdiviziuni  ale  protecţiei
civile şi de asigurare a protecţiei antiincendiare.

               II. SARCINILE DE BAZĂ ALE DEPARTAMENTULUI
    4. Sarcinile de bază ale Departamentului constau în:
    a) organizarea  şi  dirijarea acţiunilor de prevenire a  situaţiilor
excepţionale şi exercitarea supravegherii de stat în domeniul protecţiei
civile şi asigurării apărării împotriva incendiilor pe întreg teritoriul
ţării;
    b) organizarea  pregătirii prealabile şi multilaterale a populaţiei,
obiectelor  economiei  naţionale  şi Forţelor Protecţiei  Civile  pentru
desfăşurarea  acţiunilor în cazul pericolului de declanşare şi în  cazul
declanşării situaţiilor excepţionale, incendiilor;
    c) elaborarea  planurilor  şi  măsurilor de  pregătire  a  economiei
naţionale pentru funcţionare în condiţiile situaţiilor excepţionale;
    d) organizarea protecţiei populaţiei şi a bunurilor ei în condiţiile
situaţiilor excepţionale şi incendiilor;
    e) organizarea  şi executarea lucrărilor de salvare şi altor lucrări
prioritare   în   condiţiile  situaţiilor  excepţionale  şi   lichidarea
consecinţelor acestora;
    f) colectarea,  generalizarea  şi prezentarea Guvernului  raportului
anual   privind  prejudiciile  materiale  cauzate  economiei  ţării   de
calamităţile naturale.

                    III. FUNCŢIILE DEPARTAMENTULUI
    5. Conform prevederilor  legislaţiei în vigoare şi sarcinilor ce  îi
revin, Departamentul exercită următoarele funcţii de bază:
    a) efectuează conducerea nemijlocită a măsurilor de protecţie civilă
şi apărare împotriva incendiilor;
    b) coordonează     activitatea    ministerelor,     departamentelor,
administraţiei  publice locale în domeniul protecţiei civile şi apărării
împotriva  incendiilor şi acordă asistenţă autorităţilor  administraţiei
publice la elaborarea activităţilor curente şi pe termen lung, orientate
spre prevenirea pericolului eventualelor calamităţi naturale;
    c) înştiinţează  organele  de dirijare ale protecţiei civile  despre
pericolul declanşării sau declanşarea situaţiilor excepţionale;
    d) adoptă, în   limita  competenţei  sale,  decizii  referitoare  la
problemele  organizării şi realizării acţiunilor în domeniul  protecţiei
civile şi apărării împotriva incendiilor;
    e) organizează  elaborarea  şi  coordonarea  realizării  programelor
speciale de protecţie a populaţiei şi economiei naţionale, instruirea şi
echiparea forţelor de intervenţie în situaţii excepţionale;
    f) organizează  efectuarea cu forţele protecţiei civile a lucrărilor
de  salvare  şi  altor  lucrări  prioritare  în  condiţiile  situaţiilor
excepţionale;
    g) elaborează  proiecte  de  acte normative şi planuri  în  domeniul
protecţiei  civile şi apărării împotriva incendiilor şi le prezintă spre
aprobare Guvernului, în modul stabilit;
    h) elaborează  programe de pregătire la protecţia civilă şi  apărare
împotriva  incendiilor, organizează pregătirea organelor de dirijare  şi
forţelor  protecţiei  civile, precum şi instruirea populaţiei  în  acest
domeniu;
    i) coordonează   cercetările  ştiinţifice  în  domeniul   protecţiei
chimice,  radiative,  genistice,  medico-biologice,  apărării  împotriva
incendiilor a obiectelor economice şi populaţiei;
    î) elaborează  proiectul  comenzii de stat pentru livrarea  tehnicii
speciale  şi  altor  mijloace tehnico-materiale  de  intervenţie  pentru
dotarea  forţelor  protecţiei civile şi subdiviziunilor de  pompieri  şi
salvatori;
    j) exercită supravegherea  de stat asupra îndeplinirii măsurilor  de
protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor;
    k) organizează  şi  susţine colaborarea internaţională  în  domeniul
protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor;
    l) creează forţele  necesare,  capabile  să  asigure  în  condiţiile
situaţiilor  excepţionale, protecţia sigură a populaţiei şi a  valorilor
materiale,  îşi  aduce  aportul la dotarea logistică  a  acestor  forţe,
pregătirea   specială   şi  menţinerea  permanentă  a   capacităţii   de
intervenţie în cazul declanşării situaţiilor excepţionale şi incendiilor;
    m) coordonează   crearea  şi  menţinerea  în  stare  permanentă   de
funcţionare a sistemelor de comandă, înştiinţare şi comunicare;
    n) coordonează   constituirea   fondului  necesar  de  edificii   de
protecţie,  contribuie  la  menţinerea acestora în stare  permanentă  de
pregătire pentru adăpostirea persoanelor expuse pericolului;
    o) coordonează acumularea şi păstrarea în siguranţă a mijloacelor de
protecţie,    produselor    alimentare,   medicamentelor,    mijloacelor
tehnico-materiale, financiare şi de altă natură, precum şi menţinerea în
stare  bună a surselor autonome de aprovizionare cu energie electrică şi
apă, prevăzute pentru utilizare în caz de situaţii excepţionale;
    p) coordonează   măsurile  desfăşurate  la  nivel  naţional   pentru
protejarea  surselor  de apă şi a sistemelor de aprovizionare cu apă,  a
produselor   alimentare   şi  materiei  prime   alimentare,   furajelor,
animalelor şi plantelor agricole de contaminarea radioactivă, chimică şi
bacteriologică,  iar  a  mediului  ambiant - de  poluarea  cu  substanţe
radioactive,   otrăvitoare   cu  efect  dăunător,  puternic  toxice   şi
bacteriologice;
    q) participă   la  elaborarea  măsurilor  de  pregătire  în  vederea
evacuării,  iar  în cazul apariţiei unui pericol iminent - la  evacuarea
populaţiei şi valorilor materiale din zonele periculoase;
    r) antrenează   agenţii  economici  în  acţiunile  de  prevenire  şi
lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale;
    s) exercită controlul  asupra  înfăptuirii măsurilor de  profilaxie,
îndreptate  spre  prevenirea  declanşării  situaţiilor  excepţionale  şi
diminuarea  proporţiilor consecinţelor acestora, la sporirea securităţii
şi stabilităţii funcţionării tuturor ramurilor economiei;
    ş) realizează alte măsuri speciale, conform legislaţiei în vigoare.
 [Pct.5 modificat prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002]

                    IV. DREPTURILE DEPARTAMENTULUI
    6. În scopul realizării sarcinilor sale Departamentul are dreptul de
supraveghere a respectării de către ministere, departamente, organele de
supraveghere  şi  autorităţile administraţiei publice locale a  normelor
menite  să asigure prevenirea situaţiilor excepţionale şi incendiilor şi
dreptul  exclusiv  de a informa populaţia, direct sau  prin  intermediul
mass-media,  despre  situaţiile  excepţionale cu  caracter  natural  sau
tehnogen. În acest scop Departamentul este în drept:
    a) să ceară de     la    ministere,    departamente,    autorităţile
administraţiei  publice locale, instituţii şi întreprinderi  prezentarea
materialelor  necesare  pentru  elaborarea planurilor  şi  măsurilor  de
pregătire  a  economiei naţionale şi a populaţiei pentru activitatea  în
condiţiile situaţiilor excepţionale, precum şi a informaţiilor referitor
la   starea  protecţiei  civile  şi  apărarea  împotriva  incendiilor  a
obiectelor  economiei naţionale şi populaţiei la situaţiile excepţionale
produse şi consecinţele acestora;
    b) să elaboreze  şi  să  aprobe  acte  normative  departamentale  şi
instrucţiuni,  să  adopte  şi să emită hotărîri,  dispoziţii,  avize  şi
avertismente   şi  procese-verbale  obligatorii  pentru   subdiviziunile
subordonate;
    c) să negocieze  şi  să  încheie în condiţiile  legii  contracte  şi
acorduri  cu persoane juridice şi fizice autohtone şi de peste hotare pe
problemele ce ţin de competenţa sa;
    d) să delegheze, în modul stabilit, colaboratorii Departamentului şi
subdiviziunilor subordonate în misiuni de serviciu peste hotare;
    e) să examineze   în   orice  împrejurare  măsurile   de   protecţie
genistică,  chimică, radioactivă, medico-biologică şi apărare  împotriva
incendiilor  la  obiectele  economiei naţionale,  să  emită  dispoziţii,
hotărîri   privind  înlăturarea  încălcărilor  legilor  cu  privire   la
protecţia   civilă  şi  apărarea  împotriva  incendiilor,  standardelor,
normelor  şi  regulilor  de  protecţie civilă şi  de  apărare  împotriva
incendiilor;
    f) să ceară de la persoanele fizice şi juridice asigurarea accesului
liber   în  orice  timp  a  personalului  şi  mijloacelor  tehnice   ale
Departamentului pentru prevenirea şi lichidarea situaţiilor excepţionale;
    g) să efectueze   supravegherea   de   stat  şi   controlul   asupra
respectării  de către ministere, departamente, instituţii, întreprinderi
şi  cetăţeni  a  prevederilor  legislaţiei şi altor  acte  normative  în
domeniul  protecţiei  civile şi apărării împotriva incendiilor,  iar  pe
întreg   teritoriul  ţării  -  a  normelor  privind  apărarea  împotriva
incendiilor,    de   protecţie   genistică,   radiativă,   chimică    şi
medico-biologică  a  populaţiei  şi obiectelor economiei  naţionale,  să
verifice realizarea planurilor privind măsurile principale şi pregătirea
la   protecţia  civilă  a  organelor  de  conducere  ale   ministerelor,
departamentelor, instituţiilor, întreprinderilor şi subdiviziunilor lor;
    h) să verifice  nivelul de cunoştinţe în domeniul protecţiei  civile
şi  apărării împotriva incendiilor, cu atestarea ulterioară a factorilor
de decizie, specialiştilor din economia naţională şi cetăţenilor;
    i) să verifice   în   unităţile  administrativ-teritoriale   şi   la
obiectele   economiei   naţionale  starea  mijloacelor  individuale   şi
colective  de protecţie, precum şi nivelul de pregătire a  formaţiunilor
protecţiei civile şi benevole de pompieri pentru îndeplinirea sarcinilor
ce le revin;
    î) să elaboreze  standarde,  norme şi reguli de  protecţie  chimică,
radioactivă,   genistică,  medico-biologică  şi  de  apărare   împotriva
incendiilor  a populaţiei şi teritoriilor, cu extinderea lor obligatorie
asupra persoanelor fizice şi juridice;
    j) să suspende  activitatea agenţilor economici, în caz de încălcare
de către ei a cerinţelor normelor, standardelor şi regulamentelor vizînd
domeniul  protecţiei  civile şi apărării împotriva incendiilor, care  ar
putea  cauza  declanşarea situaţiilor excepţionale, periclita  viaţa  şi
sănătatea omului şi deteriora (contamina) valorile materiale;
    k) să sisteze    construcţia   sau   reconstrucţia   clădirilor   şi
construcţiilor,  în  cazul depistării abaterilor de la  documentaţia  de
proiect,  standardele, normele şi regulile protecţiei civile şi apărării
împotriva incendiilor;
    l) să aplice,  conform legislaţiei în vigoare, factorilor de decizie
şi  cetăţenilor  sancţiuni  sub formă de amendă  pentru  încălcarea  sau
nerespectarea  prevederilor,  standardelor,  normelor  şi  regulilor  de
protecţie   radioactive,  chimice,  medico-biologice,  genistică  şi  de
apărare  împotriva  incendiilor la obiectele economiei naţionale  şi  în
alte  locuri.  Să  emită  dispoziţii, avize şi hotărîri  cu  privire  la
sistarea  activităţii  unor obiecte ale economiei  naţionale,  sectoare,
utilaje;
    m) să emită,   în   limita  competenţei,  decizii  necesare   pentru
organizarea  şi  coordonarea  lucrărilor  de  prevenire  a  incendiilor,
situaţiilor  excepţionale  şi  de lichidare  a  consecinţelor  acestora,
obligatorii  pentru ministere, departamente, autorităţile administraţiei
publice  locale, instituţii, organizaţii şi întreprinderi cu orice formă
de proprietate, precum şi pentru cetăţeni;
    n) să-şi asume   conducerea   nemijlocită  a  tuturor  forţelor   şi
mijloacelor  care participă la aplicarea măsurilor în cazul  pericolului
declanşării  incendiilor,  situaţiilor  excepţionale  şi  la  lichidarea
consecinţelor acestora;
    o) să examineze  dările  de  seamă  ale  factorilor  de  decizie  ai
ministerelor,    departamentelor   şi   organizaţiilor,    autorităţilor
administraţiei  publice  locale  referitor la prevenirea  şi  lichidarea
consecinţelor situaţiilor excepţionale, protecţia populaţiei şi sporirea
viabilităţii  obiectelor  economiei naţionale în cazul declanşării  unor
asemenea situaţii;
    p) să solicite  şi  să  primească  de  la  ministere,  departamente,
organizaţii  şi autorităţile publice locale informaţiile necesare pentru
organizarea  şi  coordonarea  lucrărilor  de prevenire  şi  lichidare  a
consecinţelor  situaţiilor  excepţionale, precum şi rapoarte  statistice
anuale  referitor la activitatea laboratoarelor şi instituţiilor reţelei
naţionale de observare şi control de laborator;
    q) să ceară de    la   ministere   şi   departamente,   autorităţile
administraţiei  publice locale şi întreprinderi prezentarea informaţiei,
care indică existenţa pericolului declanşării şi declanşarea situaţiilor
excepţionale;
    r) să participe  la  lucrările comisiilor care examinează  darea  în
exploatare  a edificiilor şi instalaţiilor inginereşti, a noilor obiecte
ale economiei naţionale şi a obiectelor cu altă destinaţie;
    s) să antreneze,   în  condiţiile  legii,  specialişti  din   cadrul
organizaţiilor, instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi de proiectare,
specialişti-practicieni  şi  alţi  lucrători de la  obiectele  economiei
naţionale  în  elaborarea  măsurilor  de  protecţie  civilă  şi  apărare
împotriva incendiilor, efectuarea expertizelor respective, iar în caz de
necesitate,  în  realizarea controlului asupra respectării  prevederilor
standardelor,  normelor  şi  regulilor  protecţiei  civile  şi  apărării
împotriva incendiilor;
    ş) să examineze   şi   să  coordoneze  programe  de   instruire   în
instituţiile  de  învăţămînt în domeniul protecţiei civile  şi  apărării
împotriva  incendiilor,  precum  şi privind  pregătirea  pentru  acţiuni
rapide în cazul declanşării situaţiilor excepţionale;
    t) să utilizeze  mijloace de transport speciale, prevăzute cu  semne
distinctive, dispozitive de semnalizare şi mijloace de comunicaţii;
    ţ) să adopte  decizii  privind  antrenarea forţelor  şi  mijloacelor
tehnice  din  teritoriu  cu  capacitate sporită  de  intervenţie  pentru
lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale în alte regiuni;
    u) în cazul declanşării  situaţiilor excepţionale să limiteze sau să
interzică temporar accesul cetăţenilor şi circulaţia transportului pe un
anumit  teritoriu,  să  oblige  cetăţenii să  părăsească  locurile  care
prezintă pericol pentru viaţa şi sănătatea lor;
    v) să ceară,  în  cazul declanşării situaţiilor excepţionale, de  la
autorităţile  administraţiei  publice  şi  agenţi  economici  asigurarea
gratuită  cu  mijloace de transport, tehnică, combustibil,  lubrifianţi,
resurse   umane,  utilaje  şi  mijloace  de  comunicare,  iar  în  cazul
efectuării  lucrărilor  de  salvare  şi altor  lucrări  de  lichidare  a
consecinţelor  situaţiilor  excepţionale cu durata de peste cinci ore  -
asigurarea  cu  hrană şi încăperi pentru recrearea efectivului atras  la
îndeplinirea acestor lucrări;
    w) să acorde,  în  bază  de contract, servicii  cu  plată  agenţilor
economici şi populaţiei;
    x) în scopul  prevenirii  incendiilor  mijloacelor de  transport  şi
asigurării  securităţii pasagerilor, să oprească la trafic mijloacele de
transport pentru verificarea prezenţei şi stării stingătoarelor.

              V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII DEPARTAMENTULUI

    7. Departamentul  este  condus de directorul general, care este  din
oficiu   vicepreşedintele   Comisiei  pentru  situaţii  excepţionale   a
Republicii Moldova.
    Directorul general  al Departamentului este numit în şi eliberat din
funcţie de Guvern, la propunerea Prim-ministrului.
    Directorul general  exercită  conducerea de ramură a  administraţiei
publice centrale prin intermediul aparatului central al Departamentului,
iar  coordonarea  acţiunilor de prevenire şi lichidare  a  consecinţelor
situaţiilor    excepţionale   şi   incendiilor   -   prin    intermediul
Statului-major al forţelor protecţiei civile.
    Structura organizatorică  şi  efectivul Statului-major  al  forţelor
protecţiei  civile  se  stabileşte şi se aprobă de  directorul  general,
reieşind  din efectivul numeric al Departamentului aprobat prin hotărîre
de Guvern.
    Remunerarea personalului   Statului-major  al  forţelor   protecţiei
civile se efectuează pe baza principiilor stabilite pentru colaboratorii
aparatului central al Departamentului.
    Directorul general  are  doi  vicedirectori  generali,  inclusiv  un
prim-vicedirector general, numiţi în şi eliberaţi din funcţie de Guvern,
la propunerea directorului general.
    Structurile subordonate   nemijlocit  directorului  general  asigură
activitatea  în  domeniile corespunzătoare, îndeplinind numai  sarcinile
puse de către directorul general.
    Vicedirectorii  generali  conduc  activitatea şi  poartă  răspundere
pentru  îndeplinirea  sarcinilor  puse în faţa  structurilor  aflate  în
subordine nemijlocită, avînd împuterniciri în limitele funcţiei deţinute.
 [Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.18 din 11.01.05, în vigoare 11.02.05]
 [Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.966 din 06.08.03, în vigoare 19.08.03]
 [Pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002]
 [Pct.7 completat prin Hot. Guv. nr.286 din 11.03.2002]

    8. Directorul general al Departamentului:
    a) exercită conducerea generală a activităţii Departamentului;
    b) elaborează   şi  prezintă  Guvernului  spre  aprobare   structura
organizaţională a Departamentului;
    c) aprobă structura  şi  statele subdiviziunilor Departamentului  în
limitele personalului şi fondurilor stabilite;
    d) aprobă regulamentele      subdiviziunilor     structurale     аle
Departamentului;
    e) repartizează  obligaţiunile  între  locţiitorii  săi,  stabileşte
împuternicirile  altor  persoane cu funcţii de răspundere  şi  sarcinile
subdiviziunilor;
    f) emite directive,  ordine  şi  dispoziţii în  domeniul  protecţiei
civile şi apărării împotriva incendiilor;
    g) reprezintă  Departamentul  în relaţiile cu  autorităţile  publice
centrale   şi  în  acţiunile  de  colaborare  interstatală  în  domeniul
protecţiei   civile,   apărării  împotriva  incendiilor  şi   lichidării
consecinţelor situaţiilor excepţionale;
    h) elaborează   şi   participă,   în   comun   cu   ministerele   şi
departamentele   interesate,   la  pregătirea  proiectelor  de   tratate
(acorduri)  internaţionale, asigură executarea obligaţiunilor  prevăzute
în ele;
    i) organizează  cooperarea  forţelor şi mijloacelor de  lichidare  a
consecinţelor  situaţiilor  excepţionale  ale republicii cu  forţele  şi
mijloacele analoage ale ţărilor învecinate;
    î) creează organele  de  dirijare,  formaţiunile de  intervenţie  şi
salvare  şi  le menţine într-o permanentă capacitate de  acţiune  pentru
soluţionarea optimă a sarcinilor de prevenire a situaţiilor excepţionale
şi lichidare a consecinţelor acestora;
    j) prezintă Guvernului,   în  modul  stabilit,  proiectele   actelor
legislative,   normative,  privind  problemele  ce  ţin  de   competenţa
Departamentului;
    k) organizează  pregătirea şi supraveghează funcţionarea  sistemelor
de dirijare, comunicare şi informare;
    l) sistematic,   informează  autorităţile  statului  despre   starea
lucrurilor în domeniul activităţii şi măsurile de consolidare a lor;
    m) organizează planificarea măsurilor de protecţie civilă şi apărare
împotriva   incendiilor,  conduce  organele  de  dirijare  a   forţelor,
desfăşurate în vederea prevenirii situaţiilor excepţionale şi lichidarea
consecinţelor acestora;
    n) organizează  instruirea  autorităţilor administraţiei publice  şi
agenţilor  economici,  cu orice formă de proprietate,  pentru  derularea
acţiunilor de protecţie civilă;
    o) determină  modul de utilizare a alocaţiilor bugetare,  resurselor
materiale  şi tehnice destinate întreţinerii Departamentului şi surselor
extrabugetare,   încheie   contracte   de  achiziţionare   a   tehnicii,
mijloacelor  speciale şi a mărfurilor industrial-tehnice necesare pentru
asigurarea activităţii;
    p) angajează  în  serviciul militar prin contract,  conferă  gradele
militare  pînă la colonel inclusiv, numeşte în şi eliberează din funcţii
militarii.
    Exercită şi alte  drepturi şi obligaţiuni prevăzute de  Regulamentul
cu   privire  la  satisfacerea  serviciului  militar  de  către   corpul
soldaţilor,  sergenţilor  şi ofiţerilor Forţelor Armate  ale  Republicii
Moldova în partea ce se referă la militarii Departamentului;
    q) angajează  şi  eliberează din funcţii salariaţii civili,  conferă
grade  de  calificare  funcţionarilor  publici  conform  legislaţiei  în
vigoare.
    9. Pe lîngă Departament se instituie consilii tehnico-ştiinţifice în
domeniile protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, care sînt
organe consultative ale directorului general.
    Efectivul şi  componenţa  nominală ale acestor consilii,  precum  şi
regulamentele lor sînt aprobate de directorul general.
    10. Organul consultativ  al  Departamentului - Consiliul Colegial  -
este  alcătuit din 9 persoane. Preşedintele Consiliului este  directorul
general  al  Departamentului.  Componenţa nominală  a  Consiliului  este
aprobată de Guvern.
    În cazul unor  divergenţe  între  membrii colegiului  pe  problemele
discutate   în   şedinţa  Consiliului  Colegial,  se   execută   decizia
directorului general, informînd despre aceasta Guvernul.
    Activitatea Consiliului  Colegial este reglementată de  Regulamentul
acestuia, aprobat de directorul general al Departamentului.

                                                Anexă
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        nr.1223 din 12 noiembrie 2001

                     Structura aparatului central
               al Departamentului Situaţii Excepţionale

    Conducerea
    Secretariatul
    Direcţia resurse umane
    Direcţia activitate de drept şi protecţie socială
    Direcţia finanţe
    Secţia relaţii internaţionale
    Secţia securitate internă
    Secţia relaţii cu publicul
    Secţia ştiinţă şi reglementare tehnico-normativă
    Secţia asigurare tehnico-materială
 [Anexa în redacţia Hot.Guv. nr.18 din 11.01.05, în vigoare 11.02.05]

 [Anexa nr.2 exclusă prin Hot. Guv. nr.1107 din 20.08.2002]