HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996 Nr.155 din 22.02.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.24-26/238 din 02.03.2000 * * *
Abrogat: 22.11.2001 Hotărîrea Guvernului nr.1223 din 12.11.2001 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996 "Cu privire la Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale" (Monitorul Oficial, 1996, nr. 75-76, art.606), cu completările şi modificările operate prin hotărîrile Guvernului Republicii Moldova nr. 861 din 10 septembrie 1997 (Monitorul Oficial, 1997, nr. 72-73, art.745); nr. 841 din 30 iulie 1998 (Monitorul Oficial, 1998, nr. 75-76, art. 754); nr. 1110 din 10 noiembrie 1998 (Monitorul Oficial, 1998, nr. 103-104, art. 1061), se modifică după cum urmează: 1. Se expun în noua redacţie: Regulamentul Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale, aprobat prin sus-numita hotărîre (anexa nr.1); Structura organizaţională a Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale, aprobată prin sus-numita hotărîre (anexa nr.2). 2. Punctul 4 din hotărîre se expune în următoarea redacţie: "4. Se plafonează efectivul maxim al Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale, al organelor, instituţiilor şi subdiviziunilor din subordinea lui, care se vor finanţa de la bugetul de stat, la 2824 persoane, dintre care 1372 militari, 1452 muncitori şi funcţionari, iar 85 persoane, inclusiv 52 militari, vor constitui personalul scriptic al aparatului central al departamentului". 3. Punctul 5 din hotărîre se expune în următoarea redacţie: "5. Remunerarea personalului Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale se va efectua în conformitate cu hotărîrile Guvernului Republicii Moldova nr.298-8 din 26 mai 1993 şi nr.139 din 9 februarie 1998 "Cu privire la salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice în baza Reţelei tarifare unice" (Monitorul Oficial 1998, nr.26-27, art.194), precum şi cu alte acte normative referitoare la remunerarea muncii lucrătorilor din ramurile respective ale economiei naţionale". 4. Se abrogă: "poziţiile A şi B din anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996 "Cu privire la Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale", iar poziţiile C, D, E, F devin, respectiv, poziţiile A, B, C, D (Monitorul Oficial, 1996, nr. 75-76, art. 606); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 861 din 10 septembrie 1997 "Privind completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 72-73, art. 745); subalineatele 2 şi 3 din textul Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.841 din 30 iulie 1998 "Privind modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldovanr. 541 din 2 octombrie 1996" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 75-76, art.754)". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Ministrul finanţelor Mihail Manoli Chişinău, 22 februarie 2000. Nr. 155. "Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996 R E G U L A M E N T U L Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale Prezentul regulament stabileşte rolul şi locul Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale în structura organelor administraţiei publice centrale ramurale ale ţării, sarcinile de bază, funcţiile, drepturile şi modul de organizare a activităţii lui. I. Principii generale 1. Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale (în continuare - Departamentul) este organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul protecţiei civile şi apărare împotriva incendiilor. 2. În activitatea sa, Departamentul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, convenţiile şi tratatele internaţionale în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, la care Republica Moldova este parte, de alte acte normative şi de prezentul regulament. 3. Departamentul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de conturi în băncile ţării, inclusiv valutar, de simbolică, semne distinctive şi legitimaţii pentru efectivul Departamentului, de tehnică, organe teritoriale de dirijare, instituţii şi subdiviziuni ale protecţiei civile şi de asigurare a protecţiei antiincendiare. II. Sarcinile de bază ale Departamentului 4. Sarcinile de bază ale Departamentului constau în: a) organizarea şi dirijarea acţiunilor de prevenire a situaţiilor excepţionale şi exercitarea supravegherii de stat în domeniul protecţiei civile şi asigurării apărării împotriva incendiilor pe întreg teritoriul ţării; b) organizarea pregătirii prealabile şi multilaterale a populaţiei, obiectelor economiei naţionale şi Forţelor Protecţiei Civile pentru desfăşurarea acţiunilor în cazul pericolului de declanşare şi în cazul declanşării situaţiilor excepţionale şi incendiilor; c) elaborarea planurilor şi măsurilor de pregătire a economiei naţionale pentru funcţionare în condiţiile situaţiilor excepţionale; d) organizarea protecţiei populaţiei şi a bunurilor ei în condiţiile situaţiilor excepţionale şi incendiilor; e) organizarea şi executarea lucrărilor de salvare şi altor lucrări prioritare în condiţiile situaţiilor excepţionale şi lichidarea consecinţelor acestora. III. Funcţiile Departamentului 5. Conform prevederilor legislaţiei în vigoare şi sarcinilor ce îi revin, Departamentul exercită următoarele funcţii de bază: a) efectuează conducerea nemijlocită a măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor, întreprinde acţiuni în vederea îndeplinirii sarcinilor ce îi revin; b) coordonează activitatea ministerelor, departamentelor, autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; c) înştiinţează organele de dirijare ale Protecţiei Civile despre pericolul declanşării sau declanşarea situaţiilor excepţionale; d) adoptă, în limita competenţelor sale, decizii referitoare la problemele organizării şi realizării acţiunilor în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; e) organizează elaborarea şi coordonarea realizării programelor speciale de protecţie a populaţiei şi economiei naţionale, instruirea şi echiparea forţelor protecţiei civile; f) organizează efectuarea cu forţele protecţiei civile a lucrărilor de salvare şi altor lucrări prioritare în condiţiile situaţiilor excepţionale; g) elaborează proiecte de acte normative şi planuri în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor şi le prezintă spre aprobare Guvernului, în modul stabilit; h) elaborează programe de instruire la protecţia civilă şi apărarea împotriva incendiilor, organizează pregătirea organelor de dirijare şi a Forţelor Protecţiei Civile, precum şi instruirea populaţiei în acest domeniu; i) coordonează cercetările ştiinţifice în domeniul protecţiei chimice, radiative, genistice, medico-biologice, apărării de incendii a obiectelor economice şi a populaţiei; î) elaborează proiectul comenzii de stat pentru livrarea tehnicii speciale şi altor mijloace tehnico-materiale de intervenţie pentru dotarea Forţelor Protecţiei Civile şi subdiviziunilor de pompieri şi salvatori; j) exercită supravegherea de stat asupra îndeplinirii măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor; k) organizează şi susţine colaborarea internaţională în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; l) creează forţele necesare, capabile să asigure în condiţiile situaţiilor excepţionale protecţia sigură a populaţiei şi a valorilor materiale, îşi aduce aportul la dotarea logistică a acestor forţe, pregătirea specială şi menţinerea permanentă a capacităţii de intervenţie în cazul declanşării situaţiilor excepţionale şi incendiilor; m) coordonează crearea şi menţinerea în stare permanentă de funcţionare a sistemelor de comandă, înştiinţare şi comunicare; n) coordonează constituirea fondului necesar de edificii de protecţie, contribuie la menţinerea acestora în stare permanentă de pregătire pentru adăpostirea persoanelor expuse pericolului; o) coordonează acumularea şi păstrarea în siguranţă a mijloacelor de protecţie, produselor alimentare, medicamentelor, mijloacelor tehnico-materiale, financiare şi de altă natură, precum şi menţinerea în bună stare a surselor autonome de aprovizionare cu energie electrică şi apă, prevăzute pentru utilizarea în caz de situaţii excepţionale; p) coordonează măsurile desfăşurate la nivel naţional pentru protejarea surselor de apă şi a sistemelor de aprovizionare cu apă, a produselor alimentare şi materiei prime alimentare, furajelor, animalelor şi plantelor agricole de contaminarea radioactivă, chimică şi bacteriologică, iar a mediului ambiant - de poluarea cu substanţe radioactive, otrăvitoare, cu efect dăunător, puternic toxice şi bacteriologice; q) participă la elaborarea măsurilor de pregătire în vederea evacuării, iar în cazul apariţiei unui pericol iminent - la evacuarea populaţiei şi valorilor materiale din zonele periculoase; r) antrenează unităţile economice în acţiunile de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale; s) exercită controlul asupra executării măsurilor de profilaxie, îndreptate spre prevenirea declanşării situaţiilor excepţionale şi diminuarea proporţiilor consecinţelor acestora, la sporirea securităţii şi stabilităţii funcţionării tuturor ramurilor economiei; ş) realizează alte măsuri speciale, conform legislaţiei în vigoare; t) prestează, în bază de contract, servicii cu plată persoanelor fizice şi agenţilor economici nebugetari; ţ) acordă licenţe pentru desfăşurarea unor activităţi specifice, în corespundere cu legislaţia în vigoare. IV. Drepturile Departamentului 6. În scopul realizării sarcinilor sale, Departamentul are dreptul prioritar de supraveghere a respectării de către ministere, departamente, organele de supraveghere şi autorităţile administraţiei publice locale a normelor menite să asigure prevenirea situaţiilor excepţionale şi incendiilor. În acest scop Departamentul este în drept: a) să ceară de la ministere, departamente, autorităţile administraţiei publice locale, instituţii şi întreprinderi prezentarea materialelor necesare pentru elaborarea planurilor şi măsurilor de pregătire a economiei naţionale şi a populaţiei pentru activitate în condiţiile situaţiilor excepţionale, precum şi a informaţiilor referitor la starea protecţiei civile şi apărarea împotriva incendiilor a obiectelor economiei naţionale şi populaţiei, la situaţiile excepţionale produse şi consecinţele acestora; b) să elaboreze şi să prezinte spre aprobare Guvernului proiecte de legi şi acte normative în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; c) să elaboreze şi să aprobe acte normative departamentale şi instrucţiuni, să adopte şi să emită hotărîri, dispoziţii, avize, avertismente şi procese-verbale obligatorii pentru subdiviziunile subordonate; d) să negocieze şi să încheie, în condiţiile legii, contracte şi acorduri cu structurile de stat, persoane fizice şi juridice autohtone şi de peste hotare pe problemele ce ţin de competenţa sa; e) să delege în modul stabilit colaboratorii Departamentului şi subdiviziunilor subordonate în deplasări de serviciu peste hotare; f) să examineze în orice timp măsurile de protecţie genistică, chimică, radioactivă, medico-biologică şi de apărare împotriva incendiilor la obiectele economiei naţionale, să emită dispoziţii, avize, hotărîri privind înlăturarea încălcărilor legilor cu privire la protecţia civilă şi apărarea împotriva incendiilor, prezentului regulament, standardelor, normelor şi regulilor de protecţie civilă şi de apărărare împotriva incendiilor; g) să efectueze supravegherea de stat şi controlul asupra respectării de către ministere, departamente, întreprinderi şi cetăţeni a prevederilor legislaţiei şi altor acte normative în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, iar pe întreg teritoriul ţării - a normelor privind apărarea împotriva incendiilor, de protecţie genistică, radiativă, chimică şi medico-biologică a populaţiei şi obiectelor economiei naţionale, să verifice realizarea planurilor privind măsurile principale de pregătire la protecţia civilă a organelor de conducere ale instituţiilor şi subdiviziunilor acestora; h) să verifice nivelul de cunoştinţe în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, cu atestarea ulterioară a factorilor de decizie, specialiştilor din economia naţională şi cetăţenilor; i) să verifice în unităţile administrativ-teritoriale şi la obiectele economiei naţionale starea mijloacelor individuale şi colective de protecţie, precum şi nivelul de pregătire al formaţiunilor protecţiei civile pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin; î) să aprobe standarde, norme şi reguli de protecţie chimică, radioactivă, genistică, medico-biologică şi de apărare împotriva incendiilor a obiectelor economiei naţionale şi a populaţiei; j) să suspende activitatea agenţilor economici în caz de încălcare de către ei a cerinţelor, normelor, standardelor şi regulamentelor vizînd domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, care ar putea cauza declanşarea situaţiilor excepţionale, periclita viaţa şi sănătatea omului şi deteriora (contamina) valorile materiale; k) să sisteze construcţia sau reconstrucţia clădirilor şi construcţiilor în cazul depistării abaterilor de la documentaţia de proiect şi deviz sau de la standardele, normele şi regulile protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; l) să aplice, conform legislaţiei în vigoare, factorilor de decizie şi cetăţenilor sancţiuni sub formă de amendă pentru încălcarea sau nerespectarea prevederilor, standardelor, normelor şi regulilor de protecţie radioactivă, chimică, medico-biologică, genistică şi de apărare împotriva incendiilor la obiectele economiei naţionale şi în alte locuri, să emită dispoziţii, avize şi hotărîri cu privire la sistarea activităţii unor obiecte ale economiei naţionale, sectoare şi utilaje; m) să adopte, în limita competenţelor sale, deciziile necesare pentru organizarea şi coordonarea lucrărilor de prevenire a incendiilor, situaţiilor excepţionale şi de lichidare a consecinţelor acestora, obligatorii pentru ministere, departamente, autorităţile administraţiei publice locale, instituţii, organizaţii şi întreprinderi cu orice formă de proprietate, precum şi pentru factorii de decizie şi cetăţeni; n) să-şi asume conducerea nemijlocită a tuturor forţelor şi mijloacelor care participă la aplicarea măsurilor în cazul pericolului declanşării incendiilor, situaţiilor excepţionale şi la lichidarea consecinţelor acestora; o) să examineze dările de seamă ale factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor şi organizaţiilor, autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale referitor la prevenirea şi lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale, protecţia populaţiei şi sporirea fiabilităţii obiectelor economiei naţionale în cazul declanşării unor asemenea situaţii; p) să solicite şi să primească de la ministere, departamente, organizaţii şi autorităţile administraţiei publice locale informaţiile necesare pentru organizarea şi coordonarea lucrărilor de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, precum şi rapoarte statistice anuale referitor la activitatea laboratoarelor şi instituţiilor reţelei republicane de observare şi control de laborator; r) să ceară de la ministere şi departamente, autorităţile administraţiei publice locale şi întreprinderi prezentarea informaţiei, care indică existenţa pericolului declanşării şi declanşarea situaţiilor excepţionale, informarea, în limita competenţelor sale, a populaţiei asupra situaţiei create; s) să participe la lucrările comisiilor care examinează darea în exploatare a edificiilor şi instalaţiilor inginereşti, a noilor obiecte ale economiei naţionale şi a obiectelor cu altă destinaţie; ş) să antreneze, în condiţiile legii, specialişti din cadrul organizaţiilor, instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi de proiectare, specialişti-practicieni şi alţi lucrători de la obiectele economiei naţionale în elaborarea măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor, efectuarea expertizelor respective, iar în caz de necesitate - în realizarea controlului asupra respectării prevederilor standardelor, normelor şi regulilor protecţiei civile, să cerceteze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cazurile de incendiu; t) să examineze şi să coordoneze programele de instruire în instituţiile de învăţămînt în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, precum şi privind pregătirea pentru intervenţii rapide în cazul declanşării situaţiilor excepţionale; ţ) să utilizeze mijloace de transport speciale, prevăzute cu semne distinctive, dispozitive de semnalizare şi mijloace de comunicaţii; u) să adopte decizii privind antrenarea forţelor şi mijloacelor tehnice din teritoriu cu capacitate sporită de intervenţie pentru lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale în alte regiuni; v) în cazul declanşării situaţiilor excepţionale, să limiteze sau să interzică, temporar, accesul cetăţenilor şi circulaţia transportului într-un anumit teritoriu, să oblige cetăţenii să părăsească locurile periculoase pentru viaţa şi sănătatea lor; w) să ceară, în cazul declanşării situaţiilor excepţionale, de la autorităţile administraţiei publice şi agenţii economici asigurarea gratuită cu mijloace de transport, tehnică, combustibil, lubrifianţi, resurse umane, utilaje şi mijloace de comunicare, iar în cazul efectuării lucrărilor de salvare şi altor lucrări de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale cu durata de peste cinci ore - asigurarea cu hrană şi încăperi pentru recreerea efectivului atras la îndeplinirea acestor lucrări; x) să acorde în bază de contract servicii cu plată persoanelor fizice şi agenţilor economici nebugetari; y) să acorde şi să retragă, în modul prevăzut de lege, licenţe pentru desfăşurarea unor genuri de activitate. V. Organizarea activităţii Departamentului 7. Departamentul este condus de către directorul general, care este din oficiu vicepreşedintele Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova. Directorul general este responsabil nemijlocit de organizarea activităţii Departamentului, organelor şi subdiviziunilor acestuia, de executarea conformă a sarcinilor şi atribuţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare. Directorul general are doi vicedirectori generali. Directorul general şi vicedirectorii generali ai Departamentului sînt desemnaţi şi destituiţi din funcţie prin hotărîrea Guvernului. 8. Conducerea activităţii Inspectoratului de Stat al Protecţiei Civile şi a Direcţiei pompieri şi salvatori este efectuată de către vicedirectorii generali ai Departamentului, care exercită concomitent şi alte funcţii, astfel: vicedirectorul general - Şeful Inspectoratului de Stat al Protecţiei Civile - Inspectorul Principal de Stat al Protecţiei Civile; vicedirectorul general - şeful Direcţiei pompieri şi salvatori - Inspectorul Principal de Stat pentru Supravegherea Măsurilor contra Incendiilor. 9. Directorul general al Departamentului: a) emite ordine şi dispoziţii în domeniul protecţiei civile şi, în calitate de vicepreşedinte al Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, semnează deciziile acesteia, care sînt obligatorii pentru autorităţile administraţiei publice, instituţii, organizaţii, întreprinderi şi cetăţeni, emite directive, ordine şi dispoziţii în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor; b) conduce activitatea Departamentului, iar prin intermediul aparatului central - întreaga activitate a subdiviziunilor protecţiei civile din ţară; c) reprezintă Departamentul în autorităţile publice centrale şi interesele ţării - în acţiunile de colaborare interstatală în domeniul protecţiei civile, apărării împotriva incendiilor şi lichidării consecinţelor situaţiilor excepţionale; d) exercită drepturile şi obligaţiunile, prevăzute de Regulamentul cu privire la satisfacerea serviciului militar de către corpul soldaţilor, sergenţilor şi ofiţerilor Forţelor Armate ale Republicii Moldova în partea ce se referă la militarii Departamentului; e) creează organele de dirijare şi formaţiunile de salvare-deblocare şi le menţine într-o permanentă capacitate de acţiune pentru soluţionarea optimă a sarcinilor de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale; f) organizează pregătirea şi supraveghează funcţionarea sistemelor de dirijare, comunicare şi informare; g) aprobă documentaţia tehnico-normativă în domeniul protecţiei civile, apărării împotriva incendiilor şi sporirii fiabilităţii obiectelor economice; h) organizează planificarea măsurilor de protecţie civilă şi de apărare împotriva incendiilor, conduce acţiunile organelor de dirijare, formaţiunilor şi subdiviziunilor Forţelor Protecţiei Civile, desfăşurate în vederea prevenirii şi lichidării consecinţelor situaţiilor excepţionale; i) organizează instruirea autorităţilor administraţiei publice şi agenţilor economici cu orice formă de proprietate pentru derularea acţiunilor de protecţie civilă; j) conduce forţele şi mijloacele ministerelor, departamentelor şi altor structuri antrenate în acţiuni de eliminare a pericolului declanşării situaţiilor excepţionale şi lichidare a consecinţelor acestora; k) aprobă organigramele şi efectivele direcţiilor, secţiilor şi subdiviziunilor Departamentului, precum şi regulamentele acestora, organizează atestarea efectivului Departamentului şi aprobă deciziile comisiilor de atestare; l) acordă grade militare pînă la gradul de locotenent-colo-nel, inclusiv (gradul militar colonel - cu consimţămîntul Prim-ministrului, care este Preşedintele Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova), desemnează şi demite din funcţie militarii şi salariaţii Departamentului, prezintă efectivul pentru distincţii de stat; m) stabileşte atribuţiile conducătorilor subdiviziunilor structurale ale Departamentului şi locţiitorilor acestora, conform legislaţiei în vigoare şi prezentului regulament; n) gestionează şi dispune de mijloacele financiare şi materiale ale Departamentului pentru asigurarea bunei funcţionări a organelor de dirijare, instituţiilor şi subdiviziunilor Departamentului şi realizarea sarcinilor atribuite; o) asigură dezvoltarea bazei tehnico-materiale a Departamentului; p) asigură protecţia socială şi juridică a colaboratorilor Departamentului şi subdiviziunilor acestuia. 10. Inspectoratul de Stat al Protecţiei Civile, constituit din organe centrale şi locale, elaborează proiecte de acte normative, acordă licenţe şi certificate agenţilor economici pentru activitatea în domeniul protecţiei civile, efectuează supravegherea de stat şi controlul asupra stării protecţiei radioactive, chimice, medico-biologice şi genistice a populaţiei şi la obiectele economiei naţionale. 11. Statul-Major al Forţelor Protecţiei Civile este organul de dirijare responsabil pentru acumularea, analiza şi prezentarea informaţiei, planificarea protecţiei civile, pregătirea şi realizarea măsurilor în domeniu, menţinerea organelor de dirijare şi Forţelor Protecţiei Civile în stare de pregătire permanentă pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin, funcţionarea permanentă şi ireproşabilă a sistemelor de dirijare, înştiinţare şi de legătură, instruirea la protecţia civilă a tuturor categoriilor de populaţie, asigurînd dirijarea lucrărilor de salvare şi altor lucrări prioritare pe parcursul lichidării consecinţelor situaţiilor excepţionale şi interacţiunea cu autorităţile militare în cazul rezolvării în comun a problemelor. 12. Direcţia pompieri şi salvatori elaborează proiecte de acte normative, planuri şi documente privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia populaţiei, conduce activitatea de prevenire şi lichidare a incendiilor, desfăşoară în regim optim lucrările de stingere a incendiilor şi de salvare în timpul incendiilor şi în situaţii excepţionale şi exercită supravegherea de stat a executării măsurilor împotriva incendiilor. 13. Serviciul public al Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale în judeţe, unităţile teritoriale autonome cu statut special şi în municipiul Chişinău este Direcţia protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor (în continuare - Direcţia), care exercită funcţiile de organizare şi realizare a măsurilor de protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor, sprijină şi contribuie la dezvoltarea forţelor de intervenţie în caz de dezastre, organizează şi dirijează procesul de pregătire în domeniu. Direcţia se subordonează directorului general al Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale şi prefectului judeţului, unităţii teritoriale autonome cu statut special şi municipiului Chişinău, este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa. Directorul general al Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale, la propunerea prefectului, numeşte şi eliberează din funcţie şeful direcţiei şi aprobă regulamentul acesteia. 14. Organul consultativ al Departamentului - consiliul colegial - este alcătuit din 9 persoane. Preşedintele consiliului este directorul general al Departamentului. Componenţa nominală a consiliului este aprobată de Guvern. Activitatea consiliului colegial este reglementată de regulamentul acestuia, aprobat de directorul general al Departamentului." "Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996 Structura organizaţională a Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale Organele de conducere şi direcţiile aparatului central 1. Inspectoratul de Stat al Protecţiei Civile 2. Statul-Major al Forţelor Protecţiei Civile 3. Direcţia pompieri şi salvatori (Inspectoratul principal de stat pentru supravegherea măsurilor contra incendiilor) 4. Secţiile aparatului central: - specială; - juridică şi protecţie socială; - relaţii internaţionale şi informare; - transmisiuni şi SAD; - selectare, pregătire şi repartizarea cadrelor; - logistică; - economico-financiară; - secretariat."

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀