marți, 22 februarie 2000
155/22.02.2000 Hotărîre privind modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.541 din 2 octombrie 1996
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
               privind modificarea Hotărîrii Guvernului
            Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996

                        Nr.155  din  22.02.2000

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.24-26/238 din 02.03.2000

                                * * *
    Abrogat: 22.11.2001
    Hotărîrea Guvernului nr.1223 din 12.11.2001

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 541 din 2 octombrie 1996
"Cu  privire la Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale"
(Monitorul  Oficial,  1996,  nr.  75-76, art.606),  cu  completările  şi
modificările  operate prin hotărîrile Guvernului Republicii Moldova  nr.
861  din  10  septembrie  1997  (Monitorul  Oficial,  1997,  nr.  72-73,
art.745); nr. 841 din 30 iulie 1998 (Monitorul Oficial, 1998, nr. 75-76,
art.  754); nr. 1110 din 10 noiembrie 1998 (Monitorul Oficial, 1998, nr.
103-104, art. 1061), se modifică după cum urmează:
    1. Se expun în noua redacţie:
    Regulamentul    Departamentului   Protecţie   Civilă   şi   Situaţii
Excepţionale, aprobat prin sus-numita hotărîre (anexa nr.1);
    Structura organizaţională  a  Departamentului  Protecţie  Civilă  şi
Situaţii Excepţionale, aprobată prin sus-numita hotărîre (anexa nr.2).
    2. Punctul 4 din hotărîre se expune în următoarea redacţie:
    "4. Se plafonează   efectivul  maxim  al  Departamentului  Protecţie
Civilă   şi  Situaţii  Excepţionale,  al  organelor,  instituţiilor   şi
subdiviziunilor din subordinea lui, care se vor finanţa de la bugetul de
stat,  la  2824 persoane, dintre care 1372 militari, 1452  muncitori  şi
funcţionari,  iar  85  persoane,  inclusiv 52  militari,  vor  constitui
personalul scriptic al aparatului central al departamentului".
    3. Punctul 5 din hotărîre se expune în următoarea redacţie:
    "5. Remunerarea  personalului  Departamentului Protecţie  Civilă  şi
Situaţii  Excepţionale  se  va  efectua în  conformitate  cu  hotărîrile
Guvernului  Republicii Moldova nr.298-8 din 26 mai 1993 şi nr.139 din  9
februarie  1998  "Cu  privire la salarizarea funcţionarilor  publici  şi
persoanelor  care efectuează deservirea tehnică ce asigură  funcţionarea
autorităţilor publice în baza Reţelei tarifare unice" (Monitorul Oficial
1998,  nr.26-27, art.194), precum şi cu alte acte normative  referitoare
la remunerarea muncii lucrătorilor din ramurile respective ale economiei
naţionale".
    4. Se abrogă:
    "poziţiile A  şi B din anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova  nr.  541  din  2 octombrie 1996 "Cu  privire  la  Departamentul
Protecţie  Civilă  şi Situaţii Excepţionale", iar poziţiile C, D,  E,  F
devin,  respectiv,  poziţiile A, B, C, D (Monitorul Oficial,  1996,  nr.
75-76, art. 606);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr. 861 din 10  septembrie
1997  "Privind  completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova  nr.
541 din 2 octombrie 1996" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 72-73, art. 745);
    subalineatele  2  şi  3 din textul Hotărîrii  Guvernului  Republicii
Moldova   nr.841  din  30  iulie  1998  "Privind  modificarea  Hotărîrii
Guvernului  Republicii  Moldovanr. 541 din 2 octombrie 1996"  (Monitorul
Oficial, 1998, nr. 75-76, art.754)".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Dumitru BRAGHIŞ
    Contrasemnată:
    Ministrul finanţelor                            Mihail Manoli

    Chişinău, 22 februarie 2000.
    Nr. 155.

                                                "Anexa nr.1
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova
                                      nr. 541 din 2 octombrie 1996

                        R E G U L A M E N T U L
       Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale

    Prezentul regulament   stabileşte  rolul  şi  locul  Departamentului
Protecţie   Civilă  şi  Situaţii  Excepţionale  în  structura  organelor
administraţiei  publice centrale ramurale ale ţării, sarcinile de  bază,
funcţiile, drepturile şi modul de organizare a activităţii lui.

                         I. Principii generale

    1. Departamentul  Protecţie  Civilă  şi  Situaţii  Excepţionale  (în
continuare  -  Departamentul)  este organul central de  specialitate  al
administraţiei   publice  în  domeniul  protecţiei  civile  şi   apărare
împotriva incendiilor.
    2. În activitatea  sa, Departamentul se călăuzeşte de Constituţia şi
legile  Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova,
decretele  Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi  dispoziţiile
Guvernului  Republicii Moldova, convenţiile şi tratatele  internaţionale
în domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor, la care
Republica  Moldova  este parte, de alte acte normative şi  de  prezentul
regulament.
    3. Departamentul  este  persoană  juridică, dispune de  ştampilă  cu
Stema  de  Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de  conturi  în
băncile  ţării,  inclusiv  valutar, de simbolică, semne  distinctive  şi
legitimaţii   pentru  efectivul  Departamentului,  de  tehnică,   organe
teritoriale  de  dirijare,  instituţii şi  subdiviziuni  ale  protecţiei
civile şi de asigurare a protecţiei antiincendiare.

               II. Sarcinile de bază ale Departamentului

    4. Sarcinile de bază ale Departamentului constau în:
    a) organizarea  şi  dirijarea acţiunilor de prevenire a  situaţiilor
excepţionale şi exercitarea supravegherii de stat în domeniul protecţiei
civile şi asigurării apărării împotriva incendiilor pe întreg teritoriul
ţării;
    b) organizarea  pregătirii prealabile şi multilaterale a populaţiei,
obiectelor  economiei  naţionale  şi Forţelor Protecţiei  Civile  pentru
desfăşurarea  acţiunilor în cazul pericolului de declanşare şi în  cazul
declanşării situaţiilor excepţionale şi incendiilor;
    c) elaborarea  planurilor  şi  măsurilor de  pregătire  a  economiei
naţionale pentru funcţionare în condiţiile situaţiilor excepţionale;
    d) organizarea protecţiei populaţiei şi a bunurilor ei în condiţiile
situaţiilor excepţionale şi incendiilor;
    e) organizarea  şi executarea lucrărilor de salvare şi altor lucrări
prioritare   în   condiţiile  situaţiilor  excepţionale  şi   lichidarea
consecinţelor acestora.

                    III. Funcţiile Departamentului

    5. Conform prevederilor  legislaţiei în vigoare şi sarcinilor ce  îi
revin, Departamentul exercită următoarele funcţii de bază:
    a) efectuează conducerea nemijlocită a măsurilor de protecţie civilă
şi   apărare  împotriva  incendiilor,  întreprinde  acţiuni  în  vederea
îndeplinirii sarcinilor ce îi revin;
    b) coordonează     activitatea    ministerelor,     departamentelor,
autorităţilor  administraţiei  publice  locale  în  domeniul  protecţiei
civile şi apărării împotriva incendiilor;
    c) înştiinţează  organele  de dirijare ale Protecţiei Civile  despre
pericolul declanşării sau declanşarea situaţiilor excepţionale;
    d) adoptă, în  limita  competenţelor  sale, decizii  referitoare  la
problemele  organizării şi realizării acţiunilor în domeniul  protecţiei
civile şi apărării împotriva incendiilor;
    e) organizează  elaborarea  şi  coordonarea  realizării  programelor
speciale de protecţie a populaţiei şi economiei naţionale, instruirea şi
echiparea forţelor protecţiei civile;
    f) organizează  efectuarea cu forţele protecţiei civile a lucrărilor
de  salvare  şi  altor  lucrări  prioritare  în  condiţiile  situaţiilor
excepţionale;
    g) elaborează  proiecte  de  acte normative şi planuri  în  domeniul
protecţiei  civile şi apărării împotriva incendiilor şi le prezintă spre
aprobare Guvernului, în modul stabilit;
    h) elaborează  programe de instruire la protecţia civilă şi apărarea
împotriva incendiilor, organizează pregătirea organelor de dirijare şi a
Forţelor  Protecţiei  Civile, precum şi instruirea populaţiei  în  acest
domeniu;
    i) coordonează   cercetările  ştiinţifice  în  domeniul   protecţiei
chimice,  radiative, genistice, medico-biologice, apărării de incendii a
obiectelor economice şi a populaţiei;
    î) elaborează  proiectul  comenzii de stat pentru livrarea  tehnicii
speciale  şi  altor  mijloace tehnico-materiale  de  intervenţie  pentru
dotarea  Forţelor  Protecţiei Civile şi subdiviziunilor de  pompieri  şi
salvatori;
    j) exercită supravegherea  de stat asupra îndeplinirii măsurilor  de
protecţie civilă şi apărare împotriva incendiilor;
    k) organizează  şi  susţine colaborarea internaţională  în  domeniul
protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor;
    l) creează forţele  necesare,  capabile  să  asigure  în  condiţiile
situaţiilor  excepţionale  protecţia sigură a populaţiei şi a  valorilor
materiale,  îşi  aduce  aportul la dotarea logistică  a  acestor  forţe,
pregătirea   specială   şi  menţinerea  permanentă  a   capacităţii   de
intervenţie în cazul declanşării situaţiilor excepţionale şi incendiilor;
    m) coordonează   crearea  şi  menţinerea  în  stare  permanentă   de
funcţionare a sistemelor de comandă, înştiinţare şi comunicare;
    n) coordonează   constituirea   fondului  necesar  de  edificii   de
protecţie,  contribuie  la  menţinerea acestora în stare  permanentă  de
pregătire pentru adăpostirea persoanelor expuse pericolului;
    o) coordonează acumularea şi păstrarea în siguranţă a mijloacelor de
protecţie,    produselor    alimentare,   medicamentelor,    mijloacelor
tehnico-materiale, financiare şi de altă natură, precum şi menţinerea în
bună  stare a surselor autonome de aprovizionare cu energie electrică şi
apă, prevăzute pentru utilizarea în caz de situaţii excepţionale;
    p) coordonează   măsurile  desfăşurate  la  nivel  naţional   pentru
protejarea  surselor  de apă şi a sistemelor de aprovizionare cu apă,  a
produselor   alimentare   şi  materiei  prime   alimentare,   furajelor,
animalelor şi plantelor agricole de contaminarea radioactivă, chimică şi
bacteriologică,  iar  a  mediului  ambiant - de  poluarea  cu  substanţe
radioactive,   otrăvitoare,  cu  efect  dăunător,  puternic  toxice   şi
bacteriologice;
    q) participă   la  elaborarea  măsurilor  de  pregătire  în  vederea
evacuării,  iar  în cazul apariţiei unui pericol iminent - la  evacuarea
populaţiei şi valorilor materiale din zonele periculoase;
    r) antrenează  unităţile  economice  în acţiunile  de  prevenire  şi
lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale;
    s) exercită controlul  asupra  executării măsurilor  de  profilaxie,
îndreptate  spre  prevenirea  declanşării  situaţiilor  excepţionale  şi
diminuarea  proporţiilor consecinţelor acestora, la sporirea securităţii
şi stabilităţii funcţionării tuturor ramurilor economiei;
    ş) realizează alte măsuri speciale, conform legislaţiei în vigoare;
    t) prestează,  în  bază de contract, servicii cu  plată  persoanelor
fizice şi agenţilor economici nebugetari;
    ţ) acordă licenţe  pentru desfăşurarea unor activităţi specifice, în
corespundere cu legislaţia în vigoare.

                    IV. Drepturile Departamentului

    6. În scopul  realizării sarcinilor sale, Departamentul are  dreptul
prioritar   de   supraveghere   a  respectării   de   către   ministere,
departamente,  organele  de supraveghere şi autorităţile  administraţiei
publice  locale  a  normelor menite să  asigure  prevenirea  situaţiilor
excepţionale şi incendiilor. În acest scop Departamentul este în drept:
    a) să ceară de     la    ministere,    departamente,    autorităţile
administraţiei  publice locale, instituţii şi întreprinderi  prezentarea
materialelor  necesare  pentru  elaborarea planurilor  şi  măsurilor  de
pregătire  a  economiei naţionale şi a populaţiei pentru  activitate  în
condiţiile situaţiilor excepţionale, precum şi a informaţiilor referitor
la   starea  protecţiei  civile  şi  apărarea  împotriva  incendiilor  a
obiectelor economiei naţionale şi populaţiei, la situaţiile excepţionale
produse şi consecinţele acestora;
    b) să elaboreze  şi să prezinte spre aprobare Guvernului proiecte de
legi  şi  acte  normative  în domeniul  protecţiei  civile  şi  apărării
împotriva incendiilor;
    c) să elaboreze  şi  să  aprobe  acte  normative  departamentale  şi
instrucţiuni,  să  adopte  şi  să  emită  hotărîri,  dispoziţii,  avize,
avertismente   şi  procese-verbale  obligatorii  pentru   subdiviziunile
subordonate;
    d) să negocieze  şi  să încheie, în condiţiile legii,  contracte  şi
acorduri  cu structurile de stat, persoane fizice şi juridice  autohtone
şi de peste hotare pe problemele ce ţin de competenţa sa;
    e) să delege  în  modul  stabilit colaboratorii  Departamentului  şi
subdiviziunilor subordonate în deplasări de serviciu peste hotare;
    f) să examineze  în  orice  timp măsurile  de  protecţie  genistică,
chimică,   radioactivă,   medico-biologică  şi  de   apărare   împotriva
incendiilor  la  obiectele  economiei naţionale,  să  emită  dispoziţii,
avize,  hotărîri privind înlăturarea încălcărilor legilor cu privire  la
protecţia   civilă   şi  apărarea  împotriva  incendiilor,   prezentului
regulament,  standardelor, normelor şi regulilor de protecţie civilă  şi
de apărărare împotriva incendiilor;
    g) să efectueze   supravegherea   de   stat  şi   controlul   asupra
respectării  de către ministere, departamente, întreprinderi şi cetăţeni
a   prevederilor  legislaţiei  şi  altor  acte  normative  în   domeniul
protecţiei  civile  şi  apărării împotriva incendiilor,  iar  pe  întreg
teritoriul ţării - a normelor privind apărarea împotriva incendiilor, de
protecţie genistică, radiativă, chimică şi medico-biologică a populaţiei
şi  obiectelor  economiei naţionale, să verifice  realizarea  planurilor
privind măsurile principale de pregătire la protecţia civilă a organelor
de conducere ale instituţiilor şi subdiviziunilor acestora;
    h) să verifice  nivelul de cunoştinţe în domeniul protecţiei  civile
şi  apărării împotriva incendiilor, cu atestarea ulterioară a factorilor
de decizie, specialiştilor din economia naţională şi cetăţenilor;
    i) să verifice   în   unităţile  administrativ-teritoriale   şi   la
obiectele   economiei   naţionale  starea  mijloacelor  individuale   şi
colective  de protecţie, precum şi nivelul de pregătire al formaţiunilor
protecţiei civile pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin;
    î) să aprobe  standarde,  norme  şi  reguli  de  protecţie  chimică,
radioactivă,   genistică,  medico-biologică  şi  de  apărare   împotriva
incendiilor a obiectelor economiei naţionale şi a populaţiei;
    j) să suspende  activitatea agenţilor economici în caz de  încălcare
de  către  ei  a cerinţelor, normelor,  standardelor  şi  regulamentelor
vizînd  domeniul  protecţiei civile şi apărării  împotriva  incendiilor,
care  ar  putea  cauza declanşarea situaţiilor  excepţionale,  periclita
viaţa şi sănătatea omului şi deteriora (contamina) valorile materiale;
    k) să sisteze    construcţia   sau   reconstrucţia   clădirilor   şi
construcţiilor  în  cazul  depistării abaterilor de la  documentaţia  de
proiect  şi deviz sau de la standardele, normele şi regulile  protecţiei
civile şi apărării împotriva incendiilor;
    l) să aplice,  conform legislaţiei în vigoare, factorilor de decizie
şi  cetăţenilor  sancţiuni  sub formă de amendă  pentru  încălcarea  sau
nerespectarea  prevederilor,  standardelor,  normelor  şi  regulilor  de
protecţie   radioactivă,  chimică,  medico-biologică,  genistică  şi  de
apărare  împotriva  incendiilor la obiectele economiei naţionale  şi  în
alte  locuri,  să  emită  dispoziţii, avize şi hotărîri  cu  privire  la
sistarea  activităţii unor obiecte ale economiei naţionale, sectoare  şi
utilaje;
    m) să adopte,  în  limita  competenţelor  sale,  deciziile  necesare
pentru organizarea şi coordonarea lucrărilor de prevenire a incendiilor,
situaţiilor  excepţionale  şi  de lichidare  a  consecinţelor  acestora,
obligatorii  pentru ministere, departamente, autorităţile administraţiei
publice  locale, instituţii, organizaţii şi întreprinderi cu orice formă
de proprietate, precum şi pentru factorii de decizie şi cetăţeni;
    n) să-şi asume   conducerea   nemijlocită  a  tuturor  forţelor   şi
mijloacelor  care participă la aplicarea măsurilor în cazul  pericolului
declanşării  incendiilor,  situaţiilor  excepţionale  şi  la  lichidarea
consecinţelor acestora;
    o) să examineze  dările  de  seamă  ale  factorilor  de  decizie  ai
ministerelor,    departamentelor   şi   organizaţiilor,    autorităţilor
administraţiei  publice  centrale şi locale referitor la  prevenirea  şi
lichidarea  consecinţelor situaţiilor excepţionale, protecţia populaţiei
şi   sporirea  fiabilităţii  obiectelor  economiei  naţionale  în  cazul
declanşării unor asemenea situaţii;
    p) să solicite  şi  să  primească  de  la  ministere,  departamente,
organizaţii  şi autorităţile administraţiei publice locale  informaţiile
necesare  pentru  organizarea şi coordonarea lucrărilor de prevenire  şi
lichidare  a consecinţelor situaţiilor excepţionale, precum şi  rapoarte
statistice   anuale   referitor   la   activitatea   laboratoarelor   şi
instituţiilor reţelei republicane de observare şi control de laborator;
    r) să ceară de    la   ministere   şi   departamente,   autorităţile
administraţiei  publice locale şi întreprinderi prezentarea informaţiei,
care indică existenţa pericolului declanşării şi declanşarea situaţiilor
excepţionale,  informarea,  în limita competenţelor sale,  a  populaţiei
asupra situaţiei create;
    s) să participe  la  lucrările comisiilor care examinează  darea  în
exploatare  a edificiilor şi instalaţiilor inginereşti, a noilor obiecte
ale economiei naţionale şi a obiectelor cu altă destinaţie;
    ş) să antreneze,   în  condiţiile  legii,  specialişti  din   cadrul
organizaţiilor, instituţiilor de cercetări ştiinţifice şi de proiectare,
specialişti-practicieni  şi  alţi  lucrători de la  obiectele  economiei
naţionale  în  elaborarea  măsurilor  de  protecţie  civilă  şi  apărare
împotriva incendiilor, efectuarea expertizelor respective, iar în caz de
necesitate  - în realizarea controlului asupra respectării  prevederilor
standardelor,  normelor şi regulilor protecţiei civile, să cerceteze, în
conformitate cu legislaţia în vigoare, cazurile de incendiu;
    t) să examineze   şi  să  coordoneze  programele  de  instruire   în
instituţiile  de  învăţămînt în domeniul protecţiei civile  şi  apărării
împotriva  incendiilor, precum şi privind pregătirea pentru  intervenţii
rapide în cazul declanşării situaţiilor excepţionale;
    ţ) să utilizeze  mijloace de transport speciale, prevăzute cu  semne
distinctive, dispozitive de semnalizare şi mijloace de comunicaţii;
    u) să adopte  decizii  privind  antrenarea forţelor  şi  mijloacelor
tehnice  din  teritoriu  cu  capacitate sporită  de  intervenţie  pentru
lichidarea consecinţelor situaţiilor excepţionale în alte regiuni;
    v) în cazul declanşării situaţiilor excepţionale, să limiteze sau să
interzică,  temporar,  accesul cetăţenilor şi  circulaţia  transportului
într-un  anumit  teritoriu, să oblige cetăţenii să  părăsească  locurile
periculoase pentru viaţa şi sănătatea lor;
    w) să ceară,  în  cazul declanşării situaţiilor excepţionale, de  la
autorităţile  administraţiei  publice  şi agenţii  economici  asigurarea
gratuită  cu  mijloace de transport, tehnică, combustibil,  lubrifianţi,
resurse   umane,  utilaje  şi  mijloace  de  comunicare,  iar  în  cazul
efectuării  lucrărilor  de  salvare  şi altor  lucrări  de  lichidare  a
consecinţelor  situaţiilor  excepţionale cu durata de peste cinci ore  -
asigurarea  cu  hrană şi încăperi pentru recreerea efectivului atras  la
îndeplinirea acestor lucrări;
    x) să acorde  în  bază  de contract servicii  cu  plată  persoanelor
fizice şi agenţilor economici nebugetari;
    y) să acorde  şi  să  retragă, în modul prevăzut  de  lege,  licenţe
pentru desfăşurarea unor genuri de activitate.

              V. Organizarea activităţii Departamentului

    7. Departamentul  este condus de către directorul general, care este
din  oficiu  vicepreşedintele  Comisiei pentru Situaţii  Excepţionale  a
Republicii  Moldova.  Directorul general este responsabil nemijlocit  de
organizarea  activităţii  Departamentului, organelor şi  subdiviziunilor
acestuia,  de executarea conformă a sarcinilor şi atribuţiilor prevăzute
de  legislaţia  în  vigoare. Directorul general  are  doi  vicedirectori
generali.
    Directorul general  şi  vicedirectorii generali  ai  Departamentului
sînt desemnaţi şi destituiţi din funcţie prin hotărîrea Guvernului.
    8. Conducerea  activităţii  Inspectoratului  de Stat  al  Protecţiei
Civile  şi  a  Direcţiei pompieri şi salvatori este efectuată  de  către
vicedirectorii generali ai Departamentului, care exercită concomitent şi
alte funcţii, astfel:
    vicedirectorul general - Şeful Inspectoratului de Stat al Protecţiei
Civile - Inspectorul Principal de Stat al Protecţiei Civile;
    vicedirectorul  general  - şeful Direcţiei pompieri şi  salvatori  -
Inspectorul  Principal  de  Stat pentru Supravegherea  Măsurilor  contra
Incendiilor.
    9. Directorul general al Departamentului:
    a) emite ordine  şi dispoziţii în domeniul protecţiei civile şi,  în
calitate  de  vicepreşedinte al Comisiei pentru Situaţii Excepţionale  a
Republicii  Moldova, semnează deciziile acesteia, care sînt  obligatorii
pentru  autorităţile  administraţiei publice,  instituţii,  organizaţii,
întreprinderi  şi  cetăţeni,  emite directive, ordine şi  dispoziţii  în
domeniul protecţiei civile şi apărării împotriva incendiilor;
    b) conduce activitatea   Departamentului,   iar   prin   intermediul
aparatului  central  - întreaga activitate a subdiviziunilor  protecţiei
civile din ţară;
    c) reprezintă  Departamentul  în  autorităţile publice  centrale  şi
interesele  ţării - în acţiunile de colaborare interstatală în  domeniul
protecţiei   civile,   apărării  împotriva  incendiilor  şi   lichidării
consecinţelor situaţiilor excepţionale;
    d) exercită drepturile  şi obligaţiunile, prevăzute de  Regulamentul
cu   privire  la  satisfacerea  serviciului  militar  de  către   corpul
soldaţilor,  sergenţilor  şi ofiţerilor Forţelor Armate  ale  Republicii
Moldova în partea ce se referă la militarii Departamentului;
    e) creează organele de dirijare şi formaţiunile de salvare-deblocare
şi   le   menţine  într-o  permanentă  capacitate  de   acţiune   pentru
soluţionarea   optimă   a  sarcinilor  de  prevenire  şi   lichidare   a
consecinţelor situaţiilor excepţionale;
    f) organizează  pregătirea şi supraveghează funcţionarea  sistemelor
de dirijare, comunicare şi informare;
    g) aprobă documentaţia   tehnico-normativă  în  domeniul  protecţiei
civile,   apărării   împotriva  incendiilor  şi  sporirii   fiabilităţii
obiectelor economice;
    h) organizează  planificarea  măsurilor  de protecţie civilă  şi  de
apărare  împotriva incendiilor, conduce acţiunile organelor de dirijare,
formaţiunilor şi subdiviziunilor Forţelor Protecţiei Civile, desfăşurate
în   vederea   prevenirii   şi  lichidării   consecinţelor   situaţiilor
excepţionale;
    i) organizează  instruirea  autorităţilor administraţiei publice  şi
agenţilor  economici  cu  orice formă de  proprietate  pentru  derularea
acţiunilor de protecţie civilă;
    j) conduce forţele  şi  mijloacele ministerelor, departamentelor  şi
altor   structuri  antrenate  în  acţiuni  de  eliminare  a  pericolului
declanşării   situaţiilor  excepţionale  şi  lichidare  a  consecinţelor
acestora;
    k) aprobă organigramele  şi  efectivele  direcţiilor,  secţiilor  şi
subdiviziunilor   Departamentului,  precum  şi  regulamentele  acestora,
organizează  atestarea  efectivului Departamentului şi aprobă  deciziile
comisiilor de atestare;
    l) acordă grade  militare  pînă  la gradul  de  locotenent-colo-nel,
inclusiv  (gradul militar colonel - cu consimţămîntul  Prim-ministrului,
care   este   Preşedintele  Comisiei  pentru  Situaţii  Excepţionale   a
Republicii  Moldova),  desemnează  şi demite din  funcţie  militarii  şi
salariaţii Departamentului, prezintă efectivul pentru distincţii de stat;
    m) stabileşte atribuţiile conducătorilor subdiviziunilor structurale
ale  Departamentului  şi locţiitorilor acestora, conform legislaţiei  în
vigoare şi prezentului regulament;
    n) gestionează  şi dispune de mijloacele financiare şi materiale ale
Departamentului  pentru  asigurarea  bunei funcţionări  a  organelor  de
dirijare, instituţiilor şi subdiviziunilor Departamentului şi realizarea
sarcinilor atribuite;
    o) asigură dezvoltarea bazei tehnico-materiale a Departamentului;
    p) asigură protecţia   socială   şi   juridică   a   colaboratorilor
Departamentului şi subdiviziunilor acestuia.
    10. Inspectoratul  de  Stat  al Protecţiei  Civile,  constituit  din
organe centrale şi locale, elaborează proiecte de acte normative, acordă
licenţe   şi  certificate  agenţilor  economici  pentru  activitatea  în
domeniul   protecţiei  civile,  efectuează  supravegherea  de  stat   şi
controlul     asupra    stării    protecţiei    radioactive,    chimice,
medico-biologice  şi  genistice a populaţiei şi la  obiectele  economiei
naţionale.
    11. Statul-Major  al  Forţelor  Protecţiei Civile  este  organul  de
dirijare   responsabil   pentru  acumularea,  analiza   şi   prezentarea
informaţiei,  planificarea  protecţiei civile, pregătirea şi  realizarea
măsurilor  în  domeniu,  menţinerea organelor de  dirijare  şi  Forţelor
Protecţiei  Civile în stare de pregătire permanentă pentru  îndeplinirea
sarcinilor  ce  le  revin,  funcţionarea permanentă  şi  ireproşabilă  a
sistemelor  de  dirijare,  înştiinţare  şi de  legătură,  instruirea  la
protecţia   civilă  a  tuturor  categoriilor  de  populaţie,   asigurînd
dirijarea lucrărilor de salvare şi altor lucrări prioritare pe parcursul
lichidării  consecinţelor  situaţiilor excepţionale şi interacţiunea  cu
autorităţile militare în cazul rezolvării în comun a problemelor.
    12. Direcţia  pompieri  şi  salvatori elaborează  proiecte  de  acte
normative,  planuri şi documente privind apărarea împotriva  incendiilor
şi protecţia populaţiei, conduce activitatea de prevenire şi lichidare a
incendiilor,   desfăşoară  în  regim  optim  lucrările  de  stingere   a
incendiilor   şi  de  salvare  în  timpul  incendiilor  şi  în  situaţii
excepţionale  şi  exercită supravegherea de stat a executării  măsurilor
împotriva incendiilor.
    13. Serviciul public al Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii
Excepţionale în judeţe, unităţile teritoriale autonome cu statut special
şi  în  municipiul  Chişinău este Direcţia protecţie civilă  şi  apărare
împotriva   incendiilor  (în  continuare  -  Direcţia),  care   exercită
funcţiile  de organizare şi realizare a măsurilor de protecţie civilă şi
apărare  împotriva  incendiilor, sprijină şi contribuie  la  dezvoltarea
forţelor  de  intervenţie în caz de dezastre, organizează  şi  dirijează
procesul de pregătire în domeniu.
    Direcţia se subordonează  directorului  general  al  Departamentului
Protecţie  Civilă  şi  Situaţii Excepţionale şi  prefectului  judeţului,
unităţii   teritoriale  autonome  cu  statut  special  şi   municipiului
Chişinău, este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a
Republicii Moldova şi denumirea sa.
    Directorul general  al Departamentului Protecţie Civilă şi  Situaţii
Excepţionale,  la  propunerea  prefectului, numeşte  şi  eliberează  din
funcţie şeful direcţiei şi aprobă regulamentul acesteia.
    14. Organul consultativ  al  Departamentului - consiliul colegial  -
este  alcătuit din 9 persoane. Preşedintele consiliului este  directorul
general  al  Departamentului.  Componenţa nominală  a  consiliului  este
aprobată de Guvern.
    Activitatea consiliului  colegial este reglementată de  regulamentul
acestuia, aprobat de directorul general al Departamentului."


                                                "Anexa nr. 2
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova
                                      nr. 541 din 2 octombrie 1996

                       Structura organizaţională
      a Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale

    Organele de conducere şi direcţiile aparatului central
    1. Inspectoratul de Stat al Protecţiei Civile
    2. Statul-Major al Forţelor Protecţiei Civile
    3. Direcţia pompieri şi salvatori
    (Inspectoratul  principal  de  stat pentru  supravegherea  măsurilor
contra incendiilor)
    4. Secţiile aparatului central:
    - specială;
    - juridică şi protecţie socială;
    - relaţii internaţionale şi informare;
    - transmisiuni şi SAD;
    - selectare, pregătire şi repartizarea cadrelor;
    - logistică;
    - economico-financiară;
    - secretariat."