H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a sistemului naţional
de protecţie şi utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală
pînă în anul 2010
nr. 1143 din 18.09.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.208-210/1200 din 03.10.2003
* * *
Abrogat: 31.10.2012
Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012
Notă: În textul hotărîrii cuvintele "Agenţia de Stat pentru Protecţia Proprietăţii Industriale" se substituie prin cuvintele "Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală", iar cuvintele "Agenţia de Stat pentru Drepturile de Autor" se exclud conform Hot.Guv. nr.271 din 10.03.05, în vigoare 21.03.05
În scopul dezvoltării sistemului naţional de protecţie şi utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Strategia de dezvoltare a sistemului naţional de protecţie şi utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală pînă în anul 2010 (se anexează).
2. Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, în comun cu ministerele, departamentele, instituţiile şi organizaţiile interesate, vor întreprinde măsurile necesare pentru realizarea strategiei.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul justiţiei | Vasile Dolghieru |
Chişinău, 18 septembrie 2003. | |
Nr.1143. |
Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului
nr.1143 din 18 septembrie 2003
STRATEGIA DE DEZVOLTARE
a sistemului naţional de protecţie şi utilizare a obiectelor
de proprietate intelectuală pînă în anul 2010
I. INTRODUCERE
Proprietatea intelectuală, formată din cele două ramuri ale sale - proprietatea industrială, pe de o parte, şi drepturile de autor şi drepturile conexe, pe de altă parte, este una din pîrghiile de bază ale dezvoltării economice, sociale şi culturale ale ţării. În acest context, se poate aprecia că protecţia drepturilor de proprietate intelectuală este de o mare importanţă, esenţa, scopul şi eficienţa ei fiind protejarea reală a produsului inteligenţei umane şi, în acelaşi timp, crearea de premise pentru dezvoltarea progresului tehnico-ştiinţific şi cultural.
Sistemul de protecţie şi realizare a drepturilor asupra obiectelor de proprietate intelectuală, cuprinzînd aplicarea legislaţiei în domeniul proprietăţii intelectuale, ajustarea reglementărilor naţionale la acordurile, convenţiile internaţionale, cooperarea transparentă dintre instituţiile şi organizaţiile implicate în asigurarea protecţiei proprietăţii intelectuale, formarea specialiştilor în acest domeniu, are un rol activ în procesul reformelor social-economice şi tehnico-ştiinţifice ale Republicii Moldova. Acest sistem, devenit realmente un factor decisiv al siguranţei economice şi sociale a statului, creează premise pentru extinderea raporturilor de piaţă şi multiplică potenţialul intelectual al ţării.
Strîns legată de domeniul proprietăţii intelectuale este activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare, care generează un constant progres tehnologic, asigurînd durabilitatea dezvoltării şi competitivitatea economică de perspectivă a ţării.
Strategia de dezvoltare a sistemului naţional de protecţie şi utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală pînă în anul 2010 (în continuare - Strategia) este orientată spre asigurarea funcţionării eficiente a sistemului protecţiei juridice de stat a proprietăţii industriale, a operelor şi obiectelor dreptului de autor şi drepturilor conexe, spre susţinerea şi promovarea creativităţii, în scopul creării şi utilizării eficiente a obiectelor de proprietate intelectuală, care constituie temelia dezvoltării economice, sociale şi culturale, spre afirmarea pe plan internaţional a Republicii Moldova în calitate de partener egal în drepturi, spre crearea bazei social-economice, culturale, organizatorice şi de drept, în vederea integrării potenţialului intelectual naţional în cel comunitar-mondial.
Adoptarea unei strategii în care sînt trasate direcţiile prioritare ale dezvoltării sistemului naţional de protecţie şi utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală, precum şi a măsurilor necesare pentru realizarea acestor obiective, este un imperativ al timpului.
Un sistem eficient de protecţie şi utilizare a obiectelor proprietăţii intelectuale constituie, în perioada de dezvoltare a ţării, un element necesar de atragere a investiţiilor în cele mai importante sectoare ale economiei naţionale.
O activitate economică stabilă în ţară, cu menţinerea şi extinderea pieţelor de desfacere, poate fi asigurată doar prin realizarea unor proiecte investiţionale şi strategii de dezvoltare bazate pe implementarea tehnologiilor avansate, precum şi prin utilizarea pe scară largă a invenţiilor, modelelor de utilitate, mărcilor, desenelor şi modelelor industriale şi a obiectelor dreptului de autor (programe pentru computer).
Anume din aceste considerente, la etapa actuală, printre sarcinile strategice ale economiei Republicii Moldova privind organizarea şi dezvoltarea unei producţii industriale moderne, se evidenţiază elaborarea şi implementarea tehnologiilor de producţie şi informaţionale sciento-intensive, formarea operativă a relaţiilor de piaţă, crearea unor produse autohtone competitive şi asigurarea priorităţilor economiei naţionale prin păstrarea şi dezvoltarea potenţialului industrial şi tehnico-ştiinţific.
Potrivit prevederilor art.33 din Constituţia Republicii Moldova, dreptul cetăţenilor la proprietatea intelectuală, interesele economice (materiale) şi personale (morale) ce apar în legătură cu diferite genuri de creaţie intelectuală sînt apărate de lege. Acelaşi articol garantează, de asemenea, libertatea creaţiei artistice şi ştiinţifice.
Proprietatea intelectuală poate şi trebuie să devină unul din pilonii relansării economice şi reintegrării teritoriale a Republicii Moldova.
Rolul decisiv în atingerea obiectivelor strategice îi revine unei interpretări cît mai largi a concepţiei de proprietate intelectuală din partea societăţii şi a importanţei sale în calitate de sursă principală în dezvoltarea economică, socială şi culturală a ţării.
II. OBIECTIVELE STRATEGIEI ŞI CĂILE DE REALIZARE
Scopul prezentei Strategii constă în promovarea unei politici coerente de stat în domeniul proprietăţii intelectuale, compatibile cu mecanismele Uniunii Europene, ale CSI şi altor state ale lumii, asigurarea unei protecţii eficiente a drepturilor asupra obiectelor proprietăţii intelectuale şi integrarea sistemului naţional de protecţie a proprietăţii intelectuale în dezvoltarea economică, socială şi culturală a Republicii Moldova.
Obiectivele de bază ale Strategiei sînt următoarele:
asigurarea unor condiţii favorabile pentru crearea, protecţia şi implementarea obiectelor de proprietate intelectuală;
perfecţionarea bazei legislativ-normative a sistemului de protecţie a drepturilor asupra obiectelor de proprietate intelectuală;
crearea unui mecanism funcţional de contracarare a cazurilor de încălcare a drepturilor asupra obiectelor de proprietate intelectuală, de importare, fabricare şi comercializare a producţiei contrafăcute;
perfecţionarea activităţii de evaluare a obiectelor de proprietate intelectuală;
pregătirea şi perfecţionarea cadrelor în domeniul protecţiei juridice a obiectelor de proprietate intelectuală;
extinderea şi dezvoltarea colaborării internaţionale în domeniul protecţiei proprietăţii intelectuale (management, marketing, evaluarea proprietăţii intelectuale etc.);
asigurarea informaţională a sistemului de protecţie juridică a obiectelor de proprietate intelectuală.
Căile de realizare a Strategiei sînt următoarele:
armonizarea legislaţiei naţionale cu normele tratatelor, convenţiilor şi aranjamentelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi cu prevederile acordurilor şi directivelor Organizaţiei Mondiale de Proprietate Intelectuală, Uniunii Europene, CSI în domeniul protecţiei drepturilor asupra obiectelor de proprietate intelectuală;
susţinerea şi stimularea persoanelor fizice şi juridice care creează şi utilizează obiecte de proprietate intelectuală;
simplificarea procedurilor şi facilitarea condiţiilor de obţinere a protecţiei obiectelor de proprietate intelectuală în favoarea solicitanţilor;
perfecţionarea procesului de formare, completare şi modernizare a resurselor informaţionale privind obiectele de proprietate intelectuală ale Republicii Moldova;
aderarea în continuare la convenţiile, acordurile şi tratatele internaţionale, colaborarea cu organismele internaţionale şi oficiile naţionale ale altor state în problemele ce ţin de protecţia proprietăţii intelectuale.
Realizarea Strategiei prevede o serie de acţiuni organizatorice şi de drept, implementarea cărora necesită susţinere din partea autorităţilor administraţiei publice, a organizaţiilor nonguvernamentale, agenţilor economici, a societăţii civile în general.
III. PERFECŢIONAREA BAZEI LEGISLATIV-NORMATIVE ŞI A SISTEMULUI
NAŢIONAL DE PROTECŢIE A DREPTURILOR ASUPRA OBIECTELOR
DE PROPRIETATE INTELECTUALĂ ÎN ANSAMBLU
Pentru Republica Moldova este deosebit de actuală problema perfecţionării legislaţiei în domeniul proprietăţii intelectuale.
La etapa actuală, în Republica Moldova există cadrul legislativ special de reglementare a relaţiilor ce ţin de proprietatea intelectuală: Legea privind brevetele de invenţie nr.461 din 18 mai 1995 Legea privind mărcile şi denumirile de origine a produselor nr.588 din 22 septembrie 1995, Legea privind protecţia soiurilor de plante nr.915 din 11 iulie 1996, Legea privind protecţia desenelor şi modelelor intelectuale nr.991 din 15 octombrie 1996, Legea privind protecţia topografiilor circuitelor integrate nr.655 din 29 octombrie 1999, Legea privind dreptul de autor şi drepturile conexe nr.293 din 23 noiembrie 1994, Legea cu privire la difuzarea exemplarelor de opere şi fonograme nr.1459 din 14 noiembrie 2002.
La momentul adoptării, legile nominalizate corespundeau pe deplin cerinţelor înaintate faţă de protecţia juridică a obiectelor de proprietate intelectuală. Actualmente, însă, cadrul juridic în vigoare nu asigură o influenţă efectivă asupra situaţiei din sfera inovaţională, deoarece nu conţine norme care ar stimula crearea obiectelor de proprietate intelectuală şi utilizarea mai largă a drepturilor de proprietate în activitatea inovaţională, nu reglementează în deplină măsură relaţiile patrimoniale în procesul utilizării obiectelor de proprietate intelectuală în economie, nu opune rezistenţa cuvenită concurenţei neloiale.
În plus, din momentul adoptării acestor legi s-a acumulat o experienţă considerabilă privind aplicarea lor, a fost depistat un decalaj între prevederile legislaţiei în vigoare şi necesităţile practice. Studierea experienţei altor ţări şi rezultatele colaborării internaţionale conduc la rectificarea reglementării de drept în sfera respectivă. Standardele internaţionale în domeniul proprietăţii intelectuale, gestionate de către Organizaţia Mondială a Proprietăţii Intelectuale, se perfecţionează în permanenţă. Totodată, Republica Moldova a aderat la Tratatul de Cooperare în domeniul Brevetelor (PCT) privind depunerea cererii internaţionale de brevet, la Aranjamentul de la Madrid privind înregistrarea internaţională a mărcilor, Convenţia de la Berna privind protecţia operelor literare şi artistice, Convenţia privind protecţia drepturilor interpreţilor, producătorilor de fonograme şi ale organizaţiilor de difuziune, Convenţia Mondială cu privire la dreptul de autor, Convenţia cu privire la protecţia intereselor producătorilor de fonograme împotriva reproducerii neautorizate a fonogramelor şi a încheiat Acordul de Parteneriat şi Cooperare cu Uniunea Europeană, în care este prevăzut principiul că nivelul protecţiei drepturilor de proprietate intelectuală în Republica Moldova trebuie să atingă nivelul analogic acceptat în cadrul Uniunii Europene. Republica Moldova este, de asemenea, membru cu drepturi depline al Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), a semnat Acordul privind aspectele drepturilor de proprietate intelectuală legate de comerţ (TRIPs). Acordul în cauză prezintă un tratat comercial multilateral al OMC, obiectivele căruia constau în promovarea unei politici eficiente şi suficiente a drepturilor de proprietate intelectuală în comerţul internaţional.
În condiţiile activităţii creative, ştiinţifice, inovaţionale, cu mijloace financiare limitate, este deosebit de importantă stabilirea priorităţilor dezvoltării economiei şi sferei sociale, crearea unor mecanisme eficiente de determinare a acestor priorităţi. Calea optimă pentru atingerea scopului propus este cea bazată pe un pronostic complex, multilateral şi bine argumentat al dezvoltării tehnico-ştiinţifice a ţării. Elaborarea unui asemenea pronostic trebuie să fie prevăzută de legislaţie.
Pentru stimularea activităţii inovaţionale, se va recurge la unele măsuri din sfera politicii bugetar-fiscale, inclusiv:
elaborarea şi operarea unor modificări la legislaţia în vigoare cu scopul de a atrage în circuitul economic obiectele proprietăţii industriale;
dezvoltarea sistemului de investiţii venture (finanţare extrabugetară a proiectelor cu risc sporit) în domeniul tehnico-ştiinţific;
dezvoltarea sistemului de asigurare a riscurilor inovaţionale;
dezvoltarea sistemului de fonduri extrabugetare ramurale şi interramurale pentru atragerea mijloacelor la efectuarea cercetărilor ştiinţifice.
Cele expuse mai sus motivează necesitatea operării modificărilor în legislaţia ce reglementează raporturile apărute în rezultatul funcţionării sistemului naţional de protecţie juridică a proprietăţii intelectuale, de utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală şi necesitatea realizării unor măsuri care ar contribui la:
ameliorarea sistemului de asigurare practică a drepturilor asupra obiectelor de proprietate intelectuală la frontiera de stat;
crearea grupurilor de lucru în scopul elaborării măsurilor de realizare a prevederilor Acordului de colaborare pentru combaterea încălcărilor drepturilor în domeniul proprietăţii intelectuale din cadrul CSI;
examinarea practicii internaţionale şi crearea instanţei judecătoreşti specializate în examinarea litigiilor din domeniul protecţiei şi utilizării obiectelor de proprietate intelectuală;
perfecţionarea cadrului legislativ şi sistemului de control care va împiedica utilizarea neautorizată a obiectelor de proprietate intelectuală care induce în eroare consumatorii;
propagarea cunoştinţelor cu privire la produsele autentice, precum şi a informaţiei care să contribuie la depistarea produselor contrafăcute şi a producătorilor acestora;
perfecţionarea cadrului normativ privind înregistrarea şi realizarea contractelor de licenţă, cesiune, franchising cu obiecte de proprietate intelectuală.
IV. CREAREA UNUI MECANISM FUNCŢIONAL DE COMBATERE A
ÎNCĂLCĂRII DREPTURILOR DE PROPRIETATE INTELECTUALĂ
Printre problemele actuale cu care se confruntă Republica Moldova se numără şi cele ce ţin de utilizarea obiectelor de proprietate intelectuală şi contracararea răspîndirii producţiei contrafăcute.
Necesitatea protecţiei eficiente a drepturilor şi intereselor legitime ale autorilor şi titularilor de drepturi asupra obiectelor de proprietate intelectuală este determinată de mai multe cauze obiective: aflarea economiei naţionale în stadiul de tranziţie la raporturile de piaţă, posibilităţile financiare limitate ale creatorilor obiectelor de proprietate intelectuală, infrastructura insuficient dezvoltată în sfera respectivă, lipsa tradiţiilor, a culturii juridice în domeniul utilizării obiectelor de proprietate intelectuală.
Drepturile de proprietate intelectuală constituie o parte importantă şi indispensabilă a oricărui cadru juridic menit să reglementeze, în baza echităţii sociale, comportamentul civic al autorilor şi utilizatorilor acestor drepturi şi, în acest mod, să asigure protecţia adecvată a tuturor persoanelor interesate.
Perfecţionarea cadrului normativ-legislativ, în primul rînd, în sfera protecţiei proprietăţii intelectuale, ocrotirea sferei inovaţionale a ţării şi susţinerea titularilor obiectelor de proprietate intelectuală autohtoni în afara hotarelor sale, trebuie să asigure protecţia drepturilor creatorilor, autorilor şi titularilor obiectelor de proprietate intelectuală, recunoaşterea şi remunerarea lor adecvată. Această protecţie şi remunerare se cuvine să devină un stimulent al creativităţii, să asigure condiţii favorabile stabile pentru utilizarea obiectelor de proprietate intelectuală, să contribuie la dezvoltarea comerţului internaţional.
Un sistem al proprietăţii intelectuale bine organizat favorizează o stabilitate sporită pe piaţă şi garantează protecţia drepturilor în condiţiile unei concurenţe tot mai acute prin intermediul respectării lor eficiente, iar titularului de drepturi i se creează posibilităţi legale pentru a-şi apăra drepturile şi, în funcţie de caracterul încălcării acestora, cazul urmează să fie examinat în judecata civilă, administrativă sau penală. Măsurile respective trebuie să includă şi recuperarea prejudiciului, distrugerea produselor contrafăcute, alte sancţiuni.
Pentru aceasta, autorităţile judiciare urmează să fie învestite cu împuterniciri pentru a obliga contravenientul să repare prejudiciul pricinuit titularului de drepturi în măsura pagubei pricinuite, precum şi să obţină ca produsele ce constituie obiectul încălcării drepturilor să fie scoase din reţeaua de comerţ şi nimicite, fără nici o compensaţie.
Măsurile de combatere a încălcărilor drepturilor titularilor drepturilor de proprietate necesită să includă privaţiunea de libertate şi amenzi suficiente pentru a servi drept mijloc de contracarare a infracţiunii şi să fie corespunzătoare pedepselor aplicate pentru delicte comise în alte sfere ale drepturilor patrimoniale.
În asemenea cazuri, printre măsurile de reprimare trebuie să fie prevăzute sechestrarea, confiscarea şi nimicirea produselor contrafăcute, precum şi a materialelor, utilajelor folosite la comiterea infracţiunii în domeniul proprietăţii intelectuale.
În contextul respectiv urmează să fie efectuată operarea modificărilor necesare în Codul cu privire la contravenţiile administrative şi în Codul penal.
La constituirea unui sistem eficient de protecţie a drepturilor de proprietate intelectuală ar contribui şi asigurarea acţiunilor coordonate ale tuturor ministerelor şi departamentelor, asociaţiilor obşteşti în vederea depistării şi contracarării unor asemenea încălcări.
Prin conlucrare cu Departamentul Vamal, urmează să fie instituit Registrul produselor ce conţin obiecte de proprietate intelectuală, astfel prevenindu-se trecerea mărfurilor la frontiera de stat cu încălcarea drepturilor titularilor obiectelor de proprietate intelectuală.
V. PERFECŢIONAREA ACTIVITĂŢII DE EVALUARE A
PROPRIETĂŢII INTELECTUALE
În practică, cele mai actuale şi mai complicate sînt sarcinile formării raporturilor de piaţă în sfera utilizării comerciale a obiectelor de proprietate intelectuală, deoarece de gradul soluţionării acestei probleme depinde posibilitatea obţinerii, în ultimă instanţă, a rezultatelor pozitive în activitatea creativă, inovaţională şi investiţională.
Pentru realizarea acestor sarcini este necesară evaluarea obiectelor de proprietate intelectuală, elaborarea mecanismului de gestionare a acestora, ceea ce, în ultimă instanţă, va conduce în mod normal la formarea pieţei de proprietate intelectuală şi includerea obiectelor de proprietate intelectuală în circuitul economic.
Condiţiile ce vor asigura utilizarea comercială a obiectelor de proprietate intelectuală cu respectarea eficientă a drepturilor de proprietate intelectuală se constituie din:
reglarea raporturilor patrimoniale în procesul creării obiectelor de proprietate intelectuală la întreprinderi;
achiziţionarea şi achitarea plăţilor pentru obţinerea drepturilor exclusive de utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală;
asigurarea integrităţii şi protecţiei juridice a obiectelor de proprietate intelectuală;
utilizarea comercială a obiectelor de proprietate intelectuală în calitate de patrimoniu (active nemateriale) al întreprinderii;
utilizarea obiectelor de proprietate industrială şi organizarea evidenţei contabile, inclusiv:
- inventarierea obiectelor de proprietate industrială;
- confirmarea drepturilor de proprietate;
- evaluarea obiectelor de proprietate industrială;
- efectuarea auditului proprietăţii industriale;
- impozitarea obiectelor de proprietate industrială şi a beneficiarului de rezultatele utilizării lor.
Pentru îndeplinirea condiţiilor enumerate, se impune elaborarea unor măsuri adecvate relaţiilor concrete, existente pe piaţă, întru asigurarea protecţiei stabile şi utilizării eficiente a proprietăţii intelectuale.
1. Măsuri juridice - "măsuri de constrîngere", adică amplificarea gradului de protecţie a drepturilor şi intereselor autorilor şi succesorilor de drepturi ("monopolul de brevet") prin aplicarea legilor statului, prin sancţionarea producătorilor "piraţi", în cazul utilizării ilicite a obiectelor de proprietate intelectuală.
2. Măsuri economice - "măsuri de calcul economic", bazate pe alegerea conştientă şi benevolă a normelor acceptabile de comportament individual, cu luarea în calcul a oportunităţii economice, înlesnirilor fiscale în vigoare şi avantajelor utilizării legale a noilor elaborări şi tehnologii.
3. Măsuri etico-morale, bazate pe propagarea normelor business-ului onest şi formarea unei opinii publice intolerabile faţă de utilizarea proprietăţii industriale străine.
4. Măsuri privind dezvoltarea relaţiilor contractuale, bazate pe elaborarea minuţioasă a acordurilor şi contractelor convenabile agentului economic şi pe asumarea benevolă a angajamentelor contractuale de colaborare şi conlucrare a partenerilor business-ului inovaţional.
5. Măsuri de înregistrare a obiectelor de proprietate intelectuală (obiectelor proprietăţii) în calitate de patrimoniu al întreprinderii prin intermediul inventarierii, perfectării documentare, evaluării şi contabilizării rezultatelor utilizării intelectuale a obiectelor de proprietate industrială.
Legea nr.989-XV din 18 aprilie 2002 privind activitatea de evaluare, adoptată de către Parlamentul Republicii Moldova, Regulamentul cu privire la evaluarea obiectelor de proprietate intelectuală, şi Regulamentul cu privire la atestarea evaluatorilor obiectelor de proprietate intelectuală aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.783 din 30 iunie 2003, condiţionează pregătirea şi atestarea evaluatorilor, inventarierea şi evaluarea, în modul stabilit, a obiectelor de proprietate intelectuală introduse în circuitul economic, asigurarea preluării acestora la balanţă în calitate de unitate de evidenţă în componenţa activelor nemateriale.
VI. PREGĂTIREA, RECICLAREA ŞI PERFECŢIONAREA CADRELOR
ÎN DOMENIUL PROTECŢIEI JURIDICE A OBIECTELOR
DE PROPRIETATE INTELECTUALĂ
Activitatea de instruire, reciclare şi perfecţionare a cadrelor are menirea de a contribui la însuşirea de către specialişti a unor noi cunoştinţe şi tehnologii moderne în domeniile lor concrete de activitate, perfecţionarea calităţilor lor profesionale, a profilului şi specificului muncii, pregătirea noilor cadre de specialişti în sfera protecţiei juridice a proprietăţii intelectuale.
Printre cele mai importante acţiuni preconizate în vederea reciclării cadrelor în domeniul protecţiei proprietăţii intelectuale se impun următoarele:
instruirea, perfecţionarea, lucrul permanent cu consilierii şi reprezentanţii în proprietatea industrială, asigurarea controlului executării de către aceştia a cerinţelor faţă de activitatea lor; elaborarea indicilor de evaluare a activităţii reprezentanţilor în proprietatea industrială în diverse direcţii; elaborarea expozeului analitic "Reprezentanţii în proprietate intelectuală ai Republicii Moldova"; reciclarea periodică a consilierilor şi reprezentanţilor în proprietatea industrială;
elaborarea şi introducerea, în comun cu Ministerul Educaţiei şi Ministerul Culturii, a unui curs special de proprietate intelectuală în toate liceele, şcolile profesionale, de arte, colegii, universităţi şi academii;
furnizarea informaţiei, acordarea asistenţei, consultarea şi instruirea utilizatorilor reali şi potenţiali ai obiectelor de proprietate intelectuală, precum şi a reprezentanţilor lor;
publicarea şi difuzarea documentaţiei normative privind protecţia proprietăţii intelectuale (actele legislative privind obiectele de proprietate intelectuală, regimul perfectării, depunerii şi examinării cererilor pentru obiecte de proprietate intelectuală etc., atît pe hîrtie, cît şi pe suport electronic);
utilizarea unor asemenea instrumente de lucru, cum sînt bazele de date, forurile electronice şi mijloacele de instruire la distanţă, pentru acordarea serviciilor juridice şi de instruire cu suportul informaţional respectiv;
elaborarea şi editarea literaturii ştiinţifico-metodice şi didactice, de metodică a instruirii, a planurilor de studii şi a unor programe speciale în domeniul protecţiei obiectelor de proprietate intelectuală - expertizei, economiei, impozitării etc.;
pregătirea şi atestarea cadrelor în domeniul evaluării şi evidenţei obiectelor de proprietate intelectuală;
perfecţionarea cadrelor prin intermediul seminarelor, trainingurilor organizate, la nivel internaţional, de către Organizaţia Mondială de Proprietate Intelectuală (OMPI), Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), Oficiul European de Brevete (OEB), Oficiul Eurasiatic de Brevete (OEAB), celor bilaterale cu oficiile de specialitate din alte ţări, precum şi la nivel naţional.
O atenţie sporită va fi acordată instruirii specialiştilor din afara agenţiei, prin intermediul seminarelor teoretice şi practice, al lecţiilor, simpozioanelor, meselor rotunde, conferinţelor ştiinţifico-practice, cursurilor de instruire la distanţă ale Academiei OMPI, inclusiv instruirii profesionale a grupelor specializate într-un anumit domeniu:
specialiştii întreprinderilor cu orice formă de proprietate;
funcţionarii administraţiei publice centrale şi locale;
lucrătorii organelor vamale şi de drept;
reprezentanţii diverselor sfere profesionale.
Urmează să fie perfecţionat şi sistemul de instruire internă, ameliorarea calificării angajaţilor Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, proces orientat în primul rînd spre instruirea specialiştilor tineri şi a rezervei de cadre, precum şi spre pregătirea noilor specialişti.
VII. DEZVOLTAREA COOPERĂRII INTERNAŢIONALE
ÎN DOMENIUL PROPRIETĂŢII INTELECTUALE
Aderarea la tratatele, convenţiile şi aranjamentele internaţionale şi executarea consecventă a prevederilor dreptului internaţional asigură protecţia drepturilor titularilor obiectelor de proprietate intelectuală în lumea întreagă, ceea ce va contribui şi la atragerea investiţiilor, favorizînd prosperarea economică şi socială a ţării.
Direcţiile magistrale ale dezvoltării cooperării internaţionale sînt următoarele:
amplificarea cooperării cu Organizaţia Mondială de Proprietate Intelectuală (OMPI);
consolidarea acordurilor de colaborare şi extinderea folosirii în practica de lucru a posibilităţilor oferite de Academia Internaţională a OMPI pentru instruirea specialiştilor din Republica Moldova în domeniul protecţiei proprietăţii industriale;
conlucrarea în continuare cu Oficiul European de Brevete (OEB) şi Oficiul Eurasiatic de Brevete (OEAB) în domeniul schimbului informaţional, perfecţionării profesionale a cadrelor, însuşirii noilor tehnologii informaţionale, creării condiţiilor favorabile pentru susţinerea informaţională a utilizatorilor;
lărgirea şi aprofundarea acordurilor bilaterale ale Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală cu oficiile din alte ţări în vederea schimbului de experienţă, armonizării normelor de drept, abordării metodice a evaluării posibilităţilor de protecţie a obiectelor de proprietate intelectuală, organizării în comun a seminarelor, stagiunilor reciproce ale experţilor, schimbului de informaţie referitoare la înregistrarea noilor obiecte de proprietate intelectuală, acordării serviciilor solicitate de utilizatorii informaţiei, pregătirii cadrelor etc.;
realizarea în continuare a măsurilor stabilite în Acordul de Parteneriat şi Cooperare dintre Uniunea Europeană şi Republica Moldova;
negocierea şi prezentarea spre aprobare a noilor acorduri de colaborare atît cu oficiile din ţările CSI, cît şi din alte ţări ale lumii, în special membre ale Comunităţii Europene;
participarea activă la lucrările Consiliului Interstatal în problemele protecţiei proprietăţii industriale a ţărilor-membre ale CSI şi grupurilor lui de lucru, ceea ce constituie una dintre premisele principale pentru refacerea legăturilor economice ale Republicii Moldova cu spaţiul CSI;
efectuarea schimbului de experienţă cu oficiile cu care Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală întreţin relaţii de colaborare în domeniul proprietăţii intelectuale.
VIII. ASIGURAREA INFORMAŢIONALĂ A SISTEMULUI DE PROTECŢIE
JURIDICĂ A OBIECTELOR DE PROPRIETATE INTELECTUALĂ
Una dintre cele mai importante componente ale sistemului de protecţie a proprietăţii intelectuale este dezvoltarea infrastructurii informaţionale, adică posibilitatea utilizării informaţiei existente în lume privind proprietatea intelectuală, automatizarea procesului de documentare, depunere şi examinare a cererilor, publicarea, schimbul şi punerea la dispoziţia utilizatorilor a informaţiei existente.
Pentru utilizarea complexă a tehnologiilor informaţionale moderne, sînt necesare eforturi întru informarea societăţii şi difuzarea cît mai largă a informaţiei referitoare la proprietatea intelectuală, în general, şi la drepturile de proprietate intelectuală, în particular, scopul final fiind sporirea interesului faţă de creativitatea intelectuală.
Pentru soluţionarea acestor probleme se impun următoarele acţiuni:
asigurarea editării sistematice a publicaţiilor de proprietate intelectuală pe hîrtie şi pe suport electronic;
sporirea volumului de completare a colecţiei de literatură tehnico-ştiinţifică utilizată în procesul de efectuare a examinării cererilor;
perfecţionarea sistemului tehnologic de cercetare documentară cu utilizarea colecţiei naţionale de brevete, automatizarea proceselor de utilizare a bazei de date de brevete, de mărci etc.;
negocierea acordurilor bilaterale şi multilaterale privind schimbul de informaţie cu alte ţări şi oficii de specialitate;
obţinerea accesului la bazele de date din domeniul obiectelor de proprietate intelectuală ale altor ţări;
crearea unei baze terminologice în domeniul protecţiei obiectelor de proprietate intelectuală, inclusiv elaborarea şi editarea unui dicţionar terminologic;
modernizarea complexului editorial-poligrafic de editare a publicaţiilor oficiale de specialitate ale Agenţiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală;
elaborarea şi implementarea sistemului complex de automatizare electronică "fără hîrtie" a procesului de examinare a cererilor privind brevetarea/înregistrarea obiectelor de proprietate intelectuală;
crearea suportului necesar titularilor de brevet în alegerea strategiei optime de utilizare a drepturilor exclusive pe care le oferă titlurile de protecţie în condiţiile economiei de piaţă;
propagarea activităţii creative în domeniul proprietăţii intelectuale, organizarea expoziţiilor tematice privind obiectele de proprietate intelectuală (staţionare şi mobile).
În vederea propagării creativităţii şi a asigurării măsurilor de stimulare morală a inventatorilor, se preconizează:
elaborarea şi aplicarea Regulamentului cu privire la organizarea expoziţiilor de invenţii, desene şi modele industriale, mărci de produse şi servicii, precum şi a Regulamentului cu privire la organizarea concursului pentru cea mai bună invenţie, marcă de produs, cel mai reuşit desen şi model industrial al anului;
informarea tematică curentă a utilizatorilor privind completarea colecţiei naţionale de brevete;
prezentarea periodică a noii literaturi economice, din domeniul proprietăţii intelectuale şi juridice, normative şi metodice, precum şi a altor publicaţii necesare specialiştilor din domeniul proprietăţii intelectuale la întreprinderi, organizaţii şi instituţii;
crearea condiţiilor necesare pentru informarea publicului prin intermediul noilor tehnologii informaţionale;
efectuarea cercetărilor documentare în baza informaţiei de brevet sau certificat de înregistrare, cu punerea la dispoziţia solicitantului a unor rapoarte privind rezultatele investigaţiei;
organizarea întregului complex de servicii ce ţin de brevetare, inclusiv cercetarea documentară în baza informaţiei de brevet, examinarea riscului de contrafacere a brevetelor, a certificatelor de înregistrare, consultaţii cu privire la aplicarea legislaţiei, perfectarea documentaţiei pentru cererea de înregistrare a obiectelor de proprietate intelectuală;
crearea birourilor informaţionale specializate în cadrul altor instituţii şi organizaţii;
elaborarea unui sistem automatizat de evidenţă a autorilor şi titularilor obiectelor de proprietate intelectuală;
dotarea corespunzătoare cu tehnică de calcul şi programele necesare a structurilor responsabile de colectarea, păstrarea şi utilizarea informaţiei;
crearea posibilităţii accesului public, prin intermediul sistemelor internaţionale de informare, la bazele de date informaţionale existente în lume;
punerea informaţiei din domeniul proprietăţii intelectuale la dispoziţia tuturor creatorilor de inovaţii tehnico-ştiinţifice, instituţiilor şi întreprinderilor care atrag în circuitul economic rezultatele activităţii tehnico-ştiinţifice, titularilor de brevet şi contestatarilor drepturilor, organelor judiciare etc.;
implicarea activă a presei scrise, a radioului şi televiziunii în răspîndirea informaţiei de domeniu;
crearea unui curs specializat (programe) de şcolarizare a factorilor decizionali din ministere şi departamente în problemele protecţiei obiectelor de proprietate intelectuală;
elaborarea şi difuzarea ghidurilor practice cu privire la aplicarea legislaţiei în domeniul protecţiei drepturilor de autor şi drepturilor conexe;
organizarea unui centru specializat de informare şi documentare în domeniul proprietăţii intelectuale pentru studenţi, conferenţiari, specialişti ai diverselor ramuri ale economiei naţionale;
îmbunătăţirea sistemului de informare a personalului întreprinderilor, organizaţiilor prin deplasarea specialiştilor din domeniu la beneficiar;
implicarea mai largă a organizaţiilor de gestiune a drepturilor patrimoniale de autor şi drepturilor conexe, a asociaţiilor de creaţie şi a celor de protecţie a consumatorilor în activităţile ce ţin de informarea şi documentarea acestora.
IX. REZULTATELE APLICĂRII STRATEGIEI
În condiţiile cînd sistemul de protecţie a proprietăţii intelectuale constituie o garanţie a siguranţei şi dezvoltării economice, sociale şi culturale a ţării, o extindere a sferei raporturilor de piaţă, a stabilizării activităţii de antreprenoriat şi celei creative, realizarea prevederilor Strategiei va permite atingerea următoarelor obiective:
armonizarea legislaţiei naţionale cu normele tratatelor internaţionale în domeniul proprietăţii intelectuale, parte a cărora este sau poate deveni Republica Moldova, inclusiv cu directivele Uniunii Europene privind protecţia dreptului de autor şi drepturilor conexe;
reglementarea practică a protecţiei proprietăţii industriale, a dreptului de autor şi drepturilor conexe pe întreg teritoriul Republicii Moldova, conform prevederilor legislaţiei în vigoare, a convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care ţara noastră este parte;
simplificarea procedurii de obţinere a drepturilor asupra obiectelor de proprietate industrială;
diminuarea cazurilor de încălcări ale drepturilor asupra obiectelor de proprietate intelectuală;
asigurarea protecţiei eficiente a drepturilor de care dispun titularii obiectelor de proprietate intelectuală şi respectării normelor stabilite în tratatele internaţionale;
activizarea procesului de informare şi documentare în domeniul proprietăţii intelectuale:
- accesul unui număr ascendent de persoane interesate la tehnologiile informaţionale din sfera protecţiei proprietăţii industriale, dreptului de autor şi drepturilor conexe;
- modernizarea şi sporirea eficienţei sistemului informaţional din domeniul proprietăţii industriale;
stimularea procesului inovaţional şi de creativitate;
păstrarea şi dezvoltarea potenţialului intelectual al ţării, în vederea consolidării statalităţii, integrităţii şi independenţei economice a Republicii Moldova;
fortificarea economiei naţionale a Republicii Moldova;
aducerea unei contribuţii concrete la realizarea voinţei Republicii Moldova de a se încadra în comunitatea internaţională ca membru cu drepturi depline;
stimularea procesului de implementare şi valorificare a obiectelor de proprietate intelectuală în scopul relansării economice a ţării;
stimularea procesului de obţinere a protecţiei obiectelor de proprietate industrială în străinătate ca un mijloc de susţinere a exportului produselor autohtone;
crearea condiţiilor favorabile pentru importul în Republica Moldova a produselor şi tehnologiilor avansate în care sînt incorporate obiecte de proprietate industrială protejate în Republica Moldova;
sporirea nivelului practic de protecţie a drepturilor autorilor şi titularilor de drepturi conexe prin reducerea esenţială a pirateriei şi comercializării produselor şi obiectelor contrafăcute, datorită implementării unui mecanism practic de combatere a acestui fenomen, în baza punerii în aplicare a Legii nr.1459-XV din 14 noiembrie 2002 cu privire la difuzarea exemplarelor de opere şi fonograme;
aplicarea principiului tratamentului naţional în domeniul protecţiei dreptului de autor şi drepturilor conexe;
asigurarea îndeplinirii obligaţiunilor asumate în cadrul Acordului de Parteneriat şi Cooperare dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană, semnat la 28 noiembrie 1994;
realizarea de venituri suplimentare în bugetul de stat prin reducerea esenţială a pirateriei şi comercializării produselor şi obiectelor contrafăcute din domeniul protecţiei dreptului de autor şi drepturilor conexe;
sporirea interesului creditorilor străini faţă de Republica Moldova;
creşterea prestigiului Republicii Moldova în domeniul protecţiei proprietăţii intelectuale pe arena mondială.
Anexă la Strategia de dezvoltare a sistemului naţional de protecţie şi utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală pînă în anul 2010
Planul acţiunilor de realizare a Strategiei de dezvoltare a sistemului naţional de protecţie şi utilizare a obiectelor de proprietate intelectuală pînă în anul 2010
| ||
Acţiunea | Executorii | Termenul executării |
I. Proiecte de legi | ||
Legea cu privire la parcurile ştiinţifice, tehnologice şi inovaţionale | Ministerul Economiei, Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică, Ministerul Industriei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Centrul Creaţie Legislativă | 2004 |
Legea cu privire la introducerea modificărilor şi completărilor la o serie de acte legislative (Legea privind brevetele de invenţie; Legea privind mărcile şi denumirile de origine a produselor; Legea privind soiurile de plante;Legea privind protecţia desenelor şi modelelor industriale; Legea privind protecţia topografiilor circuitelor integrate; Legea cu privire la asociaţiile obşteşti; Legea privind drepturile de autor şi drepturile conexe; Legea cu privire la activitatea arhitecturală; Legea cu privire la activitatea editorială; Legea cu privire la licenţierea unor genuri de activitate) | Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Economiei, Ministerul Industriei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Justiţiei, Centrul Creaţie Legislativă | 2004 |
Legea cu privire la stimularea creării, protecţiei şi utilizării obiectelor de proprietate industrială | Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Economiei, Ministerul Industriei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Centrul Creaţie Legislativă | 2005 |
Codul contravenţiilor administrative; Codul penal (în partea ce vizează responsabilitatea pentru încălcarea drepturilor de proprietate intelectuală) | Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Economiei, Ministerul Industriei, Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, Ministerul Justiţiei, Centrul Creaţie Legislativă | 2005 |
II. Proiecte de hotărîri ale Guvernului | ||
Despre aprobarea Regulamentului privind obiectele de proprietate industrială, create în rezultatul exercitării atribuţiilor de serviciu | Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Consiliul Suprem pentru Ştiinţa şi Dezvoltare Tehnologică, Ministerul Economiei, Ministerul Industriei, Ministerul Justiţiei, Academia de Ştiinţe a Moldovei | 2004 |
Cu privire la crearea fondului de protecţie a obiectelor de proprietate intelectuală în străinătate | Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică | 2004 |
Cu privire la administrarea pe principii colective a drepturilor patrimoniale ale autorilor şi titularilor de drepturi | Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică, Ministerul Culturii, Ministerul Justiţiei | 2004 |
Despre aprobarea Regulamentului - model privind serviciul de proprietate industrială al întreprinderii | Agenţia de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, Ministerul Industriei, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Economiei, Ministerul Justiţiei, Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică | 2005 |
