HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la expertiza medicală a vitalităţii Nr.746 din 30.06.2004 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.108-111/908 din 09.07.2004 * * *
Abrogat: la 30.06.2006 Hotărîrea Guvernului nr. 688 din 20.06.06 Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul privind organele de expertiză medicală a vitalităţii (anexa nr.1); Instrucţiunea privind modul de stabilire a invalidităţii (anexa nr.2). 2. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului nr.470 din 29 august 1991 "Cu privire la aprobarea Regulamentului organelor de expertiză medicală a vitalităţii din Republica Moldova"; Hotărîrea Guvernului nr.315 din 1 iunie 1993 "Despre aprobarea Instrucţiunii cu privire la stabilirea invalidităţii şi a tipurilor de asistenţă socială în Republica Moldova" (Monitor, 1993, nr.7, art.227). Prim-ministru Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul muncii şi protecţiei sociale Valerian Revenco Ministrul sănătăţii Andrei Gherman Chişinău, 30 iunie 2004. Nr.746. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.746 din 30 iunie 2004 Regulamentul privind organele de expertiză medicală a vitalităţii I. Noţiuni generale 1. Expertiza medicală a vitalităţii este o activitate medicală şi socială, care are ca sarcină principală determinarea şi evaluarea dereglărilor funcţionale şi structurale ale organismului uman, însoţite de reducerea activităţii şi capacităţilor individului avînd vîrstă aptă de muncă de a participa la realizarea unor probleme situaţionale vitale. 2. Organele de expertiză medicală a vitalităţii se conduc de principiile social-umane fundamentale, confirmate în Declaraţia ONU privind drepturile persoanelor cu deficienţe funcţionale, respectînd cu stricteţe etica şi deontologia medicală. 3. Organele de expertiză medicală a vitalităţii se află în subordinea Casei Naţionale de Asigurări Sociale şi sînt unicele instituţii de stat cu împuterniciri plenipotenţiare în domeniul expertizei medicale a vitalităţii. Statele de personal ale organelor de expertiză medicală a vitalităţii se aprobă de către Casa Naţională de Asigurări Sociale în limita efectivului aprobat de Guvern. 4. Organele de expertiză medicală a vitalităţii îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului, Instrucţiunea privind modul de stabilire a invalidităţii, prezentul regulament, tratatele internaţionale la care Moldova este parte şi alte acte normative. II. Structura organelor de expertiză medicală a vitalităţii 5. Organele de expertiză medicală a vitalităţii sînt instituite, reorganizate şi lichidate de către Casa Naţională de Asigurări Sociale în modul stabilit de legislaţia în vigoare. 6. Pentru buna desfăşurare a expertizei medicale a vitalităţii, se creează următoarele structuri: Departamentul Expertiza Medicală a Vitalităţii cu subdiviziunile sale; consiliile primare teritoriale de expertiză medicală a vitalităţii. III. Departamentul Expertiza Medicală a Vitalităţii 7. Departamentul Expertiza Medicală a Vitalităţii (în continuare - DEMV) exercită controlul activităţii instituţiilor de expertiză medicală a vitalităţii. 8. Şeful DEMV este numit în şi eliberat din funcţie de către preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale. 9. DEMV este constituit din următoarele subdiviziuni: secţia management şi dezvoltare; consiliile departamentale generale de expertiză medicală a vitalităţii; consiliile departamentale specializate de expertiză medicală a vitalităţii. 10. Obiectivele principale ale DEMV: expertizarea şi reexpertizarea pacienţilor în cazurile dificile, la solicitarea consiliilor primare teritoriale; reexpertizarea pacienţilor care au contestat deciziile consiliilor primare teritoriale şi ca măsură de control al temeiniciei acestor decizii; confirmarea proceselor-verbale de stabilire a invalidităţii primare; confirmarea necesităţii asigurării invalizilor cu mijloace de deplasare; constatarea indicaţiilor privind necesitatea de ajutoare sociale pentru invalizi (protezare ortopedică, vizuală, auditivă). 11. DEMV are următoarele atribuţii de bază: acordă asistenţă consultativă medicilor experţi ce activează în consiliile de expertiză medicală a vitalităţii şi instituţiilor medico-sanitare publice privind acordarea concediilor medicale; supune analizei şi ţine evidenţa cazurilor de divergenţe dintre deciziile consiliilor primare teritoriale şi ale celor departamentale generale şi specializate; studiază cauzele şi incidenţa invalidităţii şi, în baza acestor studii, propune modificări şi completări la actele normative în vigoare; organizează conferinţe practico-ştiinţifice destinate problemelor expertizei medicale a vitalităţii; studiază metodele şi principiile noi şi avansate de expertiză medicală a vitalităţii şi le recomandă spre aplicare tuturor consiliilor de expertiză medicală a vitalităţii; elaborează ghiduri şi îndrumări metodice privind criteriile de stabilire şi evaluare a invalidităţii; contribuie activ la ridicarea continuă a nivelului de calificare a medicilor în domeniul expertizei medicale a vitalităţii în cadrul programului de instruire elaborat de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale; oferă asistenţă consultativă şi metodică instituţiilor medico-sanitare privind organizarea activităţii şi trimiterea pacienţilor la expertiza medicală a vitalităţii.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 12. În cadrul DEMV se instituie Consiliul superior unit pentru soluţionarea cazurilor extrem de dificile de expertiză medicală cu dreptul de decizie definitivă. IV. Secţia management şi dezvoltare 13. Secţia management şi dezvoltare analizează activitatea consiliilor generale, specializate şi primare de expertiză medicală a vitalităţii pentru stabilirea invalidităţii şi rezultatele controalelor efectuate. 14. Secţia management şi dezvoltare are următoarele funcţii: efectuează prelucrarea statistică a datelor privind invaliditatea, incidenţa şi cauzele ei. Studiază cota diverselor stări patologice în survenirea invalidităţii şi incidenţa acestor stări patologice; acordă consiliilor departamentale şi primare de expertiză medicală a vitalităţii asistenţă metodică şi practică privind analiza activităţii lor şi criteriile de apreciere a rezultatelor acestei activităţi; analizează componenţa cadrelor ce activează în organele de expertiză medicală a vitalităţii după gradele de calificare, vîrstă, vechimea în muncă etc.; înaintează propuneri privind ameliorarea şi perfecţionarea activităţii serviciului de expertiză conform prevederilor actelor legislative în domeniul ocrotirii sănătăţii. Elaborează proiecte de acte legislative privind expertiza medicală a vitalităţii; participă la efectuarea controlului asupra activităţii consiliilor primare teritoriale de expertiză medicală a vitalităţii şi le acordă ajutor organizatoric, metodic şi practic; ţine evidenţa demersurilor scrise şi verbale ale cetăţenilor şi asigură examinarea şi soluţionarea lor în termenii stabiliţi; îndeplineşte şi alte funcţii în limitele obligaţiunilor lor de serviciu. V. Organizarea şi funcţiile de bază ale consiliilor departamentale generale şi specializate 15. Consiliile departamentale generale şi specializate de expertiză medicală a vitalităţii realizează expertizarea şi reexpertizarea bolnavilor şi invalizilor. 16. În componenţa consiliilor departamentale generale şi specializate intră: în consiliul departamental general: medic internist -1 neurolog - 1 chirurg - 1 medici consultanţi - psihiatru - 1 oftalmolog - 1; în consiliul departamental de psihiatrie: psihiatru - 1 psihiatru - 1 neurolog - 1; în consiliul departamental de ftiziopulmonologie: ftiziatru - 1 pulmonolog - 1 medic-internist - 1; în consiliul departamental de oncologie: chirurg-oncolog - 1 oncolog - 1 medic-internist - 1. 17. Membrii consiliilor departamentale generale şi specializate de expertiză medicală a vitalităţii au următoarele drepturi şi obligaţii: să studieze dosarele depuse pentru confirmare; să asigure consultarea medicilor din unităţile medico-sanitare şi medicilor experţi din consiliile primare în problemele de expertiză medicală a vitalităţii; să studieze şi să posede cunoştinţe despre nivelul morbidităţii şi invalidităţii pe specialitatea respectivă; să analizeze cauzele divergenţelor dintre deciziile consiliilor primare şi ale celor departamentale şi să informeze medicii experţi respectivi, să facă observaţiile corespunzătoare în cazurile necesare; să participe la analiza activităţii şi întocmirea dărilor de seamă ale consiliului în care activează; să plece în deplasări pentru controlul activităţii consiliilor primare şi acordarea de ajutor practic; să participe la pregătirea conferinţelor menite să ridice nivelul de calificare a medicilor; să-şi ridice nivelul de calificare prin studierea literaturii medicale de profil, participarea la conferinţe, şedinţele societăţilor ştiinţifice pe probleme vizînd specialitatea respectivă; să-şi perfecţioneze cunoştinţele profesionale medicale în conformitate cu legislaţia în vigoare; să participe în procesul de instruire a specialiştilor în domeniu; să respecte cu stricteţe în activitatea lor etica şi deontologia medicală; să formuleze propuneri privind aplicarea metodelor noi şi avansate de expertiză medicală a vitalităţii în specialitatea lor; sa participe la examinarea şi soluţionarea diverselor probleme legate de sarcinile de serviciu. VI. Organizarea şi funcţiile de bază ale consiliului primar teritorial de expertiză medicală a vitalităţii 18. Consiliile primare teritoriale de expertiză medicală a vitalităţii (în continuare - CEMV) reprezintă structurile principale în domeniu. În componenţa fiecărui consiliu intră trei medici (un terapeut, un chirurg şi un neurolog), dintre care unul este numit preşedinte, care are locul de muncă de bază în cadrul consiliului respectiv. Pe lîngă medicii sus-numiţi, în statul consiliului este încadrată o asistentă medicală superioară. 19. CEMV activează în strictă conformitate cu Instrucţiunea privind modul de stabilire a invalidităţii. CEMV primare îşi au sediul în localurile caselor teritoriale de asigurări sociale. Reţeaua CEMV primare este constituită de Casa Naţională de Asigurări Sociale în dependenţă de densitatea populaţiei deservite (un consiliu la 70-90 mii de locuitori), cu condiţia ca un consiliu să deservească anual cel puţin 1,8-2 mii de oameni. CEMV au ştampile cu stema de stat şi prezintă sistematic, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, dări de seamă despre activitatea desfăşurată. 20. Obiectivele principale ale CEMV primare: stabilirea şi evaluarea invalidităţii; recomandarea pensionării conform indicaţiilor medicale; aprobarea sau sancţionarea prelungirii concediului medical, în cazul tratamentului de durată conform fişei de trimitere a consiliului medical consultativ al instituţiei medico-sanitare. 21. CEMV apreciază severitatea deficienţelor funcţionale, stabilesc gradul de invaliditate în strictă conformitate cu Instrucţiunea privind modul de stabilire a invalidităţii, aprobă decizia de prelungire a concediului medical. 22. CEMV efectuează expertiza persoanelor cu vîrste de la 16 ani şi pînă la împlinirea vîrstelor standard de pensionare. 23. CEMV stabilesc legătura cauzală a invalidităţii cu un accident de muncă, o boală profesională, schilodire în muncă în legătură cu avaria de la Cernobîl. Ele aprobă şi confirmă deciziile de stabilire şi evaluare a invalidităţii, luate de Comisia Centrală de Expertiză Medico-Militară a Forţelor Armate ale Republicii Moldova. 24. CEMV, în conformitate cu legislaţia în vigoare, sînt obligate: să analizeze cauzele survenirii invalidităţii primare şi să recomande măsuri pentru prevenirea invalidităţii; să conlucreze cu consiliile medicale consultative ale instituţiilor medico-sanitare în scopul investigării complexe şi calitative a persoanelor trimise pentru expertizarea şi reexpertizarea medicală a vitalităţii; să analizeze cazurile de divergenţe dintre deciziile consiliilor medicale consultative (în continuare - CMC) din instituţiile medico-sanitare şi cele luate de consiliile de expertiză medicală a vitalităţii; să participe la familiarizarea populaţiei şi autorităţilor administraţiei publice locale cu situaţia la compartimentul invaliditate în scopul prevenirii ei; să prezinte conducătorilor instituţiilor medico-sanitare informaţii cu privire la cazurile de trimitere incorectă de către CMC a pacienţilor la CEMV pentru expertiza medicală a vitalităţii, precum şi cu privire la nivelul invalidităţii în teritoriul respectiv. 25. CEMV au dreptul: să ceară şi să primească de la organele şi instituţiile de ocrotire a sănătăţii, întreprinderi, instituţii şi organizaţii cu orice tip de proprietate informaţia necesară pentru buna desfăşurare a expertizei pacienţilor; să solicite de la consiliile medicale consultative a instituţiilor medico-sanitare publice argumentele suplimentare pentru precizarea diagnosticului şi dinamicii desfăşurării afecţiunii; să evalueze corectitudinea întocmirii şi autenticitatea documentelor medicale prezentate pentru expertizare; să efectueze expertizări de control în scopul supravegherii dinamice a îndeplinirii prescripţiilor individuale anterioare de tratament şi reabilitare a bolnavilor şi invalizilor. 26. CEMV conlucrează cu conducătorii instituţiilor medico-sanitare publice şi cu preşedinţii consiliilor medicale consultative în scopul îmbunătăţirii succesivităţii şi continuităţii între instituţiile medico-sanitare publice şi CEMV. 27. În cazurile indicate, CEMV beneficiază de dreptul de a invita medici consultanţi, care sînt remuneraţi conform legislaţiei în vigoare. 28. CEMV eliberează invalizilor certificate de modelul stabilit de Casa Naţională de Asigurări Sociale, care sînt documente de strictă evidenţă, cotoarele cărora se expediază în termen de cinci zile caselor teritoriale de asigurări sociale. VII. Modul de funcţionare a consiliilor de expertiză medicală a vitalităţii 29. Expertizarea cetăţenilor de către consiliile de expertiză medicală a vitalităţii se efectuează la locul de trai al acestora în baza fişei de trimitere a CMC al Centrului Medicilor de Familie, iar în cazul tratamentului de durată în instituţiile medicale specializate (Institutul de ftiziopneumologie, Institutul oncologic, spitalele de psihiatrie etc.) - în baza fişelor de trimitere ale CMC din cadrul acestor instituţii. 30. Dacă pacientul, din motive de sănătate (confirmate prin deciziile CMC ale unităţilor curative), nu se poate prezenta la şedinţa CEMV, expertiza se efectuează la domiciliu. 31. În cazuri excepţionale, expertizarea poate fi efectuată în lipsa pacientului, avînd consimţămîntul acestuia. 32. Pentru organizarea şedinţelor în deplasare, CEMV sînt asigurate cu transport auto de către casele teritoriale de asigurări sociale. 33. CEMV se convoacă în şedinţe în plen şi, după analiza rezultatelor expertizării sau reexpertizării, iau decizia corespunzătoare. Datele examinării, expertizării sau reexpertizării şi deciziile luate se înregistrează în procesul-verbal de expertizare şi în registrul şedinţelor CEMV, ambele fiind semnate de preşedintele şi membrii consiliului respectiv şi autentificate prin ştampila cu stema de stat. Dacă unul din membrii consiliului nu acceptă decizia comună, opinia lui separată se consemnează în procesul-verbal de expertizare. În caz de egalitate a voturilor membrilor consiliului, votul preşedintelui este hotărîtor. 34. La prima expertizare în cadrul CEMV pacientul este prezentat în mod obligator de medicul de familie sau de alt medic (medicul specialist, în conformitate cu recomandarea CMC al instituţiei medico-sanitare). 35. În cazurile necesare, CEMV prescriu obligatoriu anumite indicaţii privitor la angajarea invalizilor în muncă în corespundere cu capacitatea funcţională restantă a organismului. Administraţia de la locul de muncă al persoanei în cauză este obligată să execute recomandările CEMV. VIII. Perfecţionarea cadrelor 36. Perfecţionarea şi atestarea medicilor experţi şi asistentelor medicale superioare care activează în cadrul CEMV se va organiza în conformitate cu actele normative în vigoare, în cadrul bazelor clinice stabilite de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 37. DEMV serveşte drept bază clinică, pentru instruirea continuă a medicilor şi specialiştilor cu studii medii medicale organizată de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 38. Atestarea medicilor experţi şi asistentelor medicale superioare, care activează în CEMV se efectuează în cadrul comisiei aprobate prin ordinul Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] IX. Documentaţia şi rapoartele de activitate 39. În activitatea lor CEMV utilizează şi întocmesc anumite forme de documente specifice, nomenclatorul cărora este aprobat de preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale. 40. Preşedinţii CEMV poartă răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare pentru calitatea şi corectitudinea întocmirii documentelor uzuale, precum şi pentru acumularea, evidenţa, păstrarea, utilizarea şi eliberarea documentelor ce fac parte din fondul arhivistic. 41. CEMV prezintă în modul stabilit rapoarte statistice privind nivelul invalidităţii în teritoriile administrate şi în ansamblu pe ţară. 42. Persoanele culpabile de luarea unor decizii greşite sau de falsificarea certificatelor, altor documente ce ţin de expertiza medicală a vitalităţii, poartă răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.746 din 30 iunie 2004 INSTRUCŢIUNEA privind modul de stabilire a invalidităţii I. NOŢIUNI GENERALE 1. Prezenta instrucţiune prevede, în conformitate cu legislaţia naţională privind protecţia socială a invalizilor, modul şi condiţiile de recunoaştere a unei persoane ca fiind invalidă, care este efectuată de către organele abilitate de stat - consiliile de expertiză medicală a vitalităţii (în continuare - CEMV). 2. Recunoaşterea unei persoane ca fiind invalidă se efectuează prin expertiza medicală a vitalităţii în temeiul evaluării în complex a stării de sănătate şi a gradului de reducere a capacităţilor ei vitale în conformitate cu clasificaţiile şi criteriile aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, elaborate în corespundere cu recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 3. Procesul de expertiză medicală a vitalităţii se bazează pe înaltele principii ale umanismului şi deontologiei medicale. 4. CEMV sînt obligate să aducă într-un mod accesibil la cunoştinţa persoanelor supuse expertizării procedura şi condiţiile realizării expertizei medicale a vitalităţii. II. MODUL DE ADRESARE LA CEMV 5. Cetăţenii sînt îndreptaţi spre expertizare în cadrul CEMV de către consiliile medicale consultative (în continuare - CMC) din unităţile medico-sanitare prin F088u, aprobată de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale. Cetăţeanul fără viză de reşedinţă este primit de către CEMV în baza F088e şi a trimiterii casei teritoriale de asigurări sociale.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 6. La expertizarea în cadrul CEMV cetăţeanul este trimis de către CMC al unităţii medico-sanitare numai după aplicarea măsurilor adecvate de diagnosticare, tratament şi reabilitare, în cazul în care sînt prezente indicii evidente de dereglări funcţionale stabile ale organismului, cauzate de boli, de consecinţele unor traume şi deficienţe. În fişa de trimitere F088e sînt indicate datele despre starea sănătăţii persoanei de expertizat, care reflectă gradul de reducere a funcţionalităţii organelor, sistemelor de organe şi a întregului organism, precum şi rezultatele măsurilor de tratament şi reabilitare. 7. Termenul de validitate a fişei de trimitere F088e este de 30 de zile calendaristice. 8. Instituţiile medico-sanitare sînt responsabile de corectitudinea şi complexitatea informaţiei cuprinse în fişa de trimitere spre expertizare în cadrul CEMV în condiţiile legii. III. PROCEDURA EFECTUĂRII EXPERTIZEI MEDICALE A VITALITĂŢII 9. Expertiza medicală a vitalităţii este efectuată în baza cererii scrise a persoanei respective sau a reprezentantului ei legal, adresată preşedintelui CEMV respectiv. La cerere se anexează F088u. 10. CEMV este constituit din trei medici: un chirurg, un internist şi un neurolog. 11. În procesul expertizării se va ţine cont de următorii factori medicali, psihologici, sociali, habituali şi profesionali: a) caracterul bolii şi în special consecinţele ei; b) gradul de dereglare a funcţiei; c) eficacitatea tratamentului şi măsurilor de reabilitare aplicate; d) starea mecanismelor compensatorii; e) pronosticul clinic şi privind activitatea social-profesională; f) posibilitatea adaptării sociale; g) nevoia de protecţie şi asistenţă socială; h) vîrsta etc. 12. Dacă în documentele prezentate (F088e) se depistează formulări incorecte sau dacă investigaţiile clinice şi paraclinice sînt insuficiente, pacientul este trimis la unitatea medico-sanitară respectivă pentru refacerea documentelor. 13. CEMV studiază minuţios corectitudinea îndeplinirii fişei de trimitere (F088u) şi a altor documente prezentate de persoana pasibilă de expertizare. 14. Indiferent de caracterul bolii sau al deficienţei anatomice, CEMV efectuează controlul clinic şi funcţional al persoanei expertizate. În scopul obiectivizării stării de sănătate şi a gradului de reducere a funcţionalităţii organismului ei se folosesc datele anamnezei, datele obiective - statusul clinico-funcţional la momentul expertizării, particularităţile individuale ale pacientului, probele investigaţiilor paraclinice. 15. Decizia despre recunoaşterea unei persoane ca fiind invalidă sau privind refuzul stabilirii invalidităţii este adoptată de către CEMV în componenţă deplină. IV. CRITERIILE DE STABILIRE A INVALIDITĂŢII 16. Drept criteriu de bază pentru stabilirea invalidităţii serveşte gradul de reducere a capacităţilor vitale ale organismului determinată de boli sau deficienţe anatomice, cum sînt capacităţile: de autodeservire; intelectuale şi de comportament; de comunicare (vedere, auz, vorbire); locomotorii, de aptitudine a corpului şi dexteritate; de adaptare situaţională; de participare la activitatea socială şi profesională. 17. Diminuarea sau pierderea capacităţilor vitale pot fi evaluate după următoarele grade de severitate, care pot servi ca bază pentru stabilirea invalidităţii: reducerea capacităţilor vitale de grad mediu (25 - 49%); reducerea capacităţilor vitale de grad accentuat (50 - 74%); reducerea capacităţilor vitale de grad sever sau pierderea lor totală (75 - 100%). V. EVALUAREA INVALIDITĂŢII 18. CEMV evaluează gradul de reducere sau diminuare a invalidităţii în procente. 19. Gradul de reducere a capacităţilor vitale şi, respectiv, a invalidităţii se apreciază în conformitate cu Tabelul privind aprecierea procentuală a invalidităţii, elaborat de Casa Naţională de Asigurări Sociale în comun cu Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 20. Reducerea de grad mediu a capacităţilor vitale de autodeservire, intelectuale şi de comportament, de comunicare, locomotorii, de aptitudine a corpului şi dexteritate, de adaptare situaţională, de participare la activitatea socială şi profesională corespunde invalidităţii încadrate în limitele de la 25 la 50 la sută cu următoarele cote procentuale: 25, 30, 35, 40 şi 45%. 21. Reducerea de grad accentuat a capacităţilor vitale de autodeservire, intelectuale şi de comportament, de comunicare, locomotorii, de aptitudine a corpului şi dexteritate, de adaptare situaţională, de participare la activitatea socială şi profesională corespunde invalidităţii încadrate în limitele de la 52 la 75 la sută cu următoarele cote procentuale: 50, 55, 60, 65 şi 70%. 22. Reducerea de grad sever a capacităţilor vitale de autodeservire, intelectuale şi de comportament, de comunicare, locomotorii, de aptitudine a corpului şi dexteritate, de adaptare situaţională, de participare la activitatea socială şi profesională corespunde invalidităţii încadrate în limitele de 75 la sută şi mai mult cu următoarele cote procentuale: 75, 80, 85, 90, 95 şi 100%. 23. Prezenta instrucţiune presupune o atitudine imparţială la stabilirea invalidităţii, indiferent de circumstanţele care au condus la invaliditate (o boală obişnuită, un accident de muncă, o boală profesională, schilodire în muncă în legătură cu avaria de la Cernobîl etc.). VI. CAUZELE INVALIDITĂŢII 24. Se stabilesc următoarele cauze pentru încadrarea în grade de invaliditate: invaliditate de boală obişnuită; invaliditate de boală profesională; invaliditate survenită după un accident de muncă; invaliditate determinată de schilodire în muncă în legătură cu avaria de la Cernobîl; invaliditate legată de serviciul militar; invaliditate din copilărie. 25. Invaliditatea de boală obişnuită este invaliditatea cauzată de reducerea sau pierderea capacităţilor vitale ca urmare a unei boli, traume sau deficienţe organice care nu este specificată mai sus. În cazurile cînd se stabileşte o reducere sau pierderea capacităţii de a vedea în proporţie de 50 la sută şi mai mult, la cauza invalidităţii de boală obişnuită se adaugă "prin suferinţe oculare". 26. Invaliditatea de boală profesională este invaliditatea stabilită în urma unei boli generate de influenţa sistematică a factorilor nocivi caracteristici profesiei date sau de condiţiile de muncă caracteristice unor ramuri de producţie. La stabilirea invalidităţii de boală profesională, CEMV se conduc de Lista bolilor profesionale şi de Instrucţiunea de aplicare a acestei liste, aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale. La fişa de trimitere (F088e) pacientul anexează în mod obligatoriu concluzia Consiliului republican de boli profesionale al Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 27. Invaliditatea survenită după un accident de muncă este invaliditatea cauzată prin reducerea sau pierderea capacităţilor vitale ca urmare a acţiunii factorilor care au produs accidente, în cazurile stabilite de legislaţia în vigoare. La fişa de trimitere (F088e) pacientul anexează în mod obligatoriu actul privind accidentul de muncă, formulat în conformitate cu legislaţia în vigoare. 28. În cazurile de expertizare a pacienţilor care prezintă actele ce atestă boala profesională sau accidentul de muncă, CEMV stabilesc procentul de pierdere a capacităţii de muncă la solicitarea administraţiei instituţiei, organizaţiei sau întreprinderii în care a survenit boala profesională sau a avut loc accidentul de muncă, a organului sindical ierarhic superior sau în temeiul deciziei instanţei de judecată. În cazul pierderii uşoare a capacităţii de muncă, pentru persoanele neîncadrate în grade de invaliditate cotele procentuale se stabilesc în mărime de 5, 10, 15, şi 20 la sută, iar pentru cei încadraţi în grade de invaliditate se stabilesc în corespundere cu gradul de reducere a capacităţilor vitale potrivit punctelor 20, 21 şi 22 ale prezentei instrucţiuni. Procentul pierderii totale a capacităţii de muncă constituie suma cotelor procentuale ale sistemelor de organe afectate în urma accidentului de muncă sau a bolii profesionale şi este calculat după o formulă stabilită. 29. Invaliditatea din copilărie este invaliditatea survenită în urma unei boli sau a unei mutilări care au avut loc pînă la împlinirea vîrstei de 16 ani, confirmate prin documentele medicale respective. Evaluarea invalidităţii din copilărie se efectuează în conformitate cu prevederile punctelor 20, 21 şi 22 ale prezentei instrucţiuni. 30. Invaliditatea determinată de schilodire în muncă în legătură cu avaria de la Cernobîl este invaliditatea stabilită persoanelor care au participat la lichidarea consecinţelor catastrofei de la C.A.E. "Cernobîl" şi a urmărilor ei în zona de înstrăinare sau care ulterior au fost supuse radiaţiei pe teritoriile poluate cu substanţe radioactive. Evaluarea reducerii uşoare a capacităţilor vitale sau a invalidităţii, fiind considerate ca accident de muncă, se efectuează în conformitate cu prevederile punctelor 20, 21 şi 22 ale prezentei instrucţiuni. 31. Invaliditatea legată de serviciul în armată este invaliditatea stabilită militarilor trecuţi în rezervă şi care au suportat: răniri, traume, îmbolnăviri pe front; răniri, traume, îmbolnăviri survenite în lupte în timp de pace; răniri, traume, îmbolnăviri în timpul executării obligaţiunilor legate de satisfacerea serviciului militar; răniri, traume, îmbolnăviri în timpul satisfacerii serviciului militar. Invaliditatea legată de serviciul militar şi cauzele ei se stabilesc în strictă conformitate cu legislaţia naţională în vigoare, precum şi cu instrucţiunile în domeniu. VII. TERMENUL INVALIDITĂŢII 32. Data stabilirii invalidităţii se consideră ziua în care cererea, fişa de trimitere (F088u) şi alte documente ale pacientului au fost depuse la CEMV. 33. Persoanelor care se adresează pentru prima dată invaliditatea li se determină pe termen de un an. 34. Reexpertizarea periodică a invalizilor se face pentru a verifica eficienţa tratamentului şi a măsurilor de reabilitare, precum şi pentru a identifica schimbările în semnele invalidităţii şi a gradului de reducere a capacităţilor vitale. 35. Invaliditatea se stabileşte fără a se indica termenul de reexpertizare conform Listei defectelor şi bolilor ce servesc drept bază pentru determinarea invalidităţii fără indicarea termenului reexpertizării, aprobată de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 36. Reexpertizarea persoanelor încadrate în grade de invaliditate cu termen nelimitat se efectuează la cererea acestora şi ca măsură de control de către Departamentul Expertiza Medicală a Vitalităţii. 37. Reexpertizarea persoanelor încadrate în grade de invaliditate înainte de termen se efectuează la cererea acestora sau din iniţiativa CEMV, atunci cînd există motive întemeiate, dar cel mult cu 2 luni înainte de expirarea termenului de invaliditate. 38. Directorul Departamentului Expertiza Medicală a Vitalităţii îşi rezervă dreptul, în cazul depistării unor încălcări ale acestei instrucţiuni, de a suspenda decizia CEMV teritoriale primare şi departamentale şi de a fixa o reexpertizare, transmiţînd actele pacientului în cauză altui consiliu. 39. Reexpertizarea se efectuează în conformitate cu prevederile punctelor 5-8 ale prezentei instrucţiuni. VIII. TIPURILE DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ 40. CEMV efectuează expertizarea şi reexpertizarea pentru a recomanda următoarele tipuri de asistenţă socială de care beneficiază invalizii în conformitate cu legislaţia în vigoare: îngrijiri permanente din partea altei persoane; reabilitare medico-socială; asigurarea cu mijloace de deplasare (automobile, fotolii rulante, cărucioare). 41. Concluziile privind necesitatea acordării diverselor tipuri de asistenţă socială se întocmesc în temeiul Listei bolilor şi defectelor organice care implică necesitatea acordării diverselor tipuri de asistenţă socială, aprobată de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05] 42. În cazul în care solicitantul a fost încadrat într-un grad de invaliditate, specialiştii CEMV, care au efectuat expertiza, întocmesc un plan individual de reabilitare, care, cu viza preşedintelui, în termen de cel mult o lună este expediat instituţiei medico-sanitare pentru realizare în conformitate cu legislaţia. IX. MODUL DE ELIBERARE A ACTELOR DE INVALIDITATE 43. CEMV, la stabilirea invalidităţii, eliberează persoanei în cauză certificatul de invaliditate aprobat de Casa Naţională de Asigurări Sociale. Cotorul acestui certificat se expediază în timp de cinci zile caselor teritoriale de asigurări sociale. Concomitent, pacientului i se eliberează planul individual de reabilitare, în caz de necesitate. 44. CEMV expediază administraţiei întreprinderii, instituţiei şi organizaţiei, unde a lucrat sau lucrează persoana examinată, un aviz cu conţinutul deciziei adoptate. 45. Persoana încadrată într-un grad de invaliditate este prevenită de către CEMV cu privire la responsabilitatea ei pentru păstrarea certificatului de invaliditate, precum şi despre imposibilitatea de a obţine un duplicat al acestui certificat. 46. Persoanelor neîncadrate în grade de invaliditate li se eliberează un certificat cu decizia CEMV. 47. Persoanele culpabile de luarea unor decizii greşite sau de falsificarea certificatelor de invaliditate poartă răspunderea prevăzută de legislaţia în vigoare. X. MODUL DE SOLUŢIONARE A LITIGIILOR 48. Dacă persoana supusă expertizării nu este de acord cu decizia consiliului primar teritorial de expertiză medicală a vitalităţii, ea este în drept să înainteze în termen de o lună o cerere scrisă de dezacord preşedintelui respectivului consiliu primar teritorial, care este obligat să expedieze în termen de cinci zile demersul pacientului şi procesul-verbal de expertizare Departamentului Expertiza Medicală a Vitalităţii. 49. Dacă persoana supusă expertizării nu este de acord cu decizia consiliului departamental general sau specializat, ea este în drept să depună în termen de o lună pe numele şefului Departamentului Expertiza Medicală a Vitalităţii o cerere pentru expertizarea deciziei ce face obiectul dezacordului în cadrul Consiliului superior unit, decizia căruia este definitivă şi irevocabilă. Decizia Consiliului superior unit poate fi contestată în modul stabilit de legislaţie. 50. În caz de agravare a stării de sănătate, pacientul poate cere după expirarea a trei luni de la ultima expertizare o nouă expertizare în modul prevăzut de prezenta instrucţiune. XI. CONTROLUL PROCESULUI DE EXPERTIZĂ MEDICALĂ A VITALITĂŢII 51. Şeful Departamentului Expertiza Medicală a Vitalităţii îşi rezervă dreptul, în cazul depistării unor încălcări comise de către instituţiile în cauză, de a suspenda deciziile consiliilor teritoriale primare şi departamentale de expertiză medicală a vitalităţii şi de a fixa o reexpertizare, transmiţînd actele pacientului către alt consiliu. 52. CEMV sînt în drept să reexamineze înainte de termen pacienţii, în cazurile cînd decizia s-a luat cu încălcarea modului stabilit sau la indicaţia instanţei superioare. Reexpertizarea invalidului poate fi efectuată înainte de termen, dar cu cel mult două luni înainte de următoarea reexpertizare preconizată.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀