HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
            cu privire la expertiza medicală a vitalităţii

                        Nr.746  din  30.06.2004

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.108-111/908 din 09.07.2004

                                * * *
    Abrogat: la 30.06.2006
    Hotărîrea Guvernului nr. 688 din 20.06.06

    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul  privind  organele de expertiză  medicală a vitalităţii 
(anexa nr.1);
    Instrucţiunea  privind  modul de stabilire  a  invalidităţii  (anexa
nr.2).
    2. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului  nr.470  din  29 august  1991  "Cu  privire  la
aprobarea  Regulamentului organelor de expertiză medicală a  vitalităţii
din Republica Moldova";
    Hotărîrea Guvernului  nr.315  din  1 iunie 1993   "Despre  aprobarea
Instrucţiunii  cu privire la stabilirea invalidităţii şi a tipurilor  de
asistenţă socială în Republica Moldova" (Monitor, 1993, nr.7, art.227).

    Prim-ministru                               Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Ministrul muncii şi
    protecţiei sociale                          Valerian Revenco
    Ministrul sănătăţii                         Andrei Gherman

    Chişinău, 30 iunie 2004.
    Nr.746.

                                                    Anexa nr.1
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            nr.746 din 30 iunie 2004

                             Regulamentul
                     privind organele de expertiză
                        medicală a vitalităţii

                          I. Noţiuni generale

    1. Expertiza  medicală  a vitalităţii este o activitate medicală  şi
socială,  care  are  ca  sarcină principală  determinarea  şi  evaluarea
dereglărilor  funcţionale şi structurale ale organismului uman, însoţite
de  reducerea activităţii şi capacităţilor individului avînd vîrstă aptă
de muncă de a participa la realizarea unor probleme situaţionale vitale.
    2. Organele de   expertiză  medicală  a  vitalităţii  se  conduc  de
principiile  social-umane  fundamentale,  confirmate în  Declaraţia  ONU
privind  drepturile persoanelor cu deficienţe funcţionale, respectînd cu
stricteţe etica şi deontologia medicală.
    3. Organele de   expertiză   medicală  a  vitalităţii  se  află   în
subordinea   Casei  Naţionale  de  Asigurări  Sociale  şi  sînt  unicele
instituţii   de  stat  cu  împuterniciri  plenipotenţiare  în   domeniul
expertizei  medicale a vitalităţii. Statele de personal ale organelor de
expertiză  medicală  a vitalităţii se aprobă de către Casa Naţională  de
Asigurări Sociale în limita efectivului aprobat de Guvern.
    4. Organele de  expertiză  medicală  a  vitalităţii  îşi  desfăşoară
activitatea  în  conformitate  cu Constituţia,  decretele  Preşedintelui
Republicii  Moldova,  legile  şi hotărîrile  Parlamentului,  hotărîrile,
ordonanţele  şi dispoziţiile Guvernului, Instrucţiunea privind modul  de
stabilire    a    invalidităţii,   prezentul    regulament,    tratatele
internaţionale la care Moldova este parte şi alte acte normative.

      II. Structura organelor de expertiză medicală a vitalităţii

    5. Organele de  expertiză  medicală a vitalităţii  sînt  instituite,
reorganizate  şi lichidate de către Casa Naţională de Asigurări  Sociale
în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
    6. Pentru buna  desfăşurare a expertizei medicale a vitalităţii,  se
creează următoarele structuri:
    Departamentul  Expertiza  Medicală a Vitalităţii  cu  subdiviziunile
sale;
    consiliile primare teritoriale de expertiză medicală a vitalităţii.

          III. Departamentul Expertiza Medicală a Vitalităţii

    7. Departamentul  Expertiza Medicală a Vitalităţii (în continuare  -
DEMV) exercită controlul activităţii instituţiilor de expertiză medicală
a vitalităţii.
    8. Şeful DEMV  este  numit  în  şi eliberat  din  funcţie  de  către
preşedintele Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
    9. DEMV este constituit din următoarele subdiviziuni:
    secţia management şi dezvoltare;
    consiliile departamentale   generale   de   expertiză   medicală   a
vitalităţii;
    consiliile departamentale   specializate  de  expertiză  medicală  a
vitalităţii.
    10. Obiectivele principale ale DEMV:
    expertizarea  şi reexpertizarea pacienţilor în cazurile dificile, la
solicitarea consiliilor primare teritoriale;
    reexpertizarea  pacienţilor care au contestat deciziile  consiliilor
primare  teritoriale  şi  ca măsură de control  al  temeiniciei  acestor
decizii;
    confirmarea proceselor-verbale de stabilire a invalidităţii primare;
    confirmarea necesităţii  asigurării   invalizilor  cu  mijloace   de
deplasare;
    constatarea indicaţiilor  privind  necesitatea de  ajutoare  sociale
pentru invalizi (protezare ortopedică, vizuală, auditivă).
    11. DEMV are următoarele atribuţii de bază:
    acordă asistenţă  consultativă  medicilor  experţi ce  activează  în
consiliile   de  expertiză  medicală  a  vitalităţii  şi   instituţiilor
medico-sanitare publice privind acordarea concediilor medicale;
    supune analizei  şi  ţine  evidenţa cazurilor de  divergenţe  dintre
deciziile  consiliilor  primare teritoriale şi ale celor  departamentale
generale şi specializate;
    studiază cauzele  şi  incidenţa  invalidităţii şi, în  baza  acestor
studii, propune modificări şi completări la actele normative în vigoare;
    organizează conferinţe  practico-ştiinţifice  destinate  problemelor
expertizei medicale a vitalităţii;
    studiază metodele  şi  principiile  noi  şi  avansate  de  expertiză
medicală a vitalităţii şi le recomandă spre aplicare tuturor consiliilor
de expertiză medicală a vitalităţii;
    elaborează ghiduri  şi  îndrumări  metodice  privind  criteriile  de
stabilire şi evaluare a invalidităţii;
    contribuie activ  la ridicarea continuă a nivelului de calificare  a
medicilor  în  domeniul  expertizei  medicale a  vitalităţii  în  cadrul
programului  de instruire elaborat de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei
Sociale;
    oferă asistenţă     consultativă    şi    metodică     instituţiilor
medico-sanitare    privind   organizarea   activităţii   şi   trimiterea
pacienţilor la expertiza medicală a vitalităţii.
 [Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    12. În cadrul  DEMV  se  instituie Consiliul  superior  unit  pentru
soluţionarea  cazurilor  extrem  de dificile de  expertiză  medicală  cu
dreptul de decizie definitivă.

                  IV. Secţia management şi dezvoltare

    13. Secţia management    şi   dezvoltare   analizează    activitatea
consiliilor  generale,  specializate şi primare de expertiză medicală  a
vitalităţii  pentru stabilirea invalidităţii şi rezultatele controalelor
efectuate.
    14. Secţia management şi dezvoltare are următoarele funcţii:
    efectuează prelucrarea  statistică a datelor privind  invaliditatea,
incidenţa  şi  cauzele ei. Studiază cota diverselor stări patologice  în
survenirea invalidităţii şi incidenţa acestor stări patologice;
    acordă consiliilor departamentale şi primare de expertiză medicală a
vitalităţii  asistenţă metodică şi practică privind analiza  activităţii
lor şi criteriile de apreciere a rezultatelor acestei activităţi;
    analizează componenţa cadrelor ce activează în organele de expertiză
medicală  a vitalităţii după gradele de calificare, vîrstă, vechimea  în
muncă etc.;
    înaintează propuneri    privind   ameliorarea   şi    perfecţionarea
activităţii   serviciului  de  expertiză  conform  prevederilor  actelor
legislative în domeniul ocrotirii sănătăţii. Elaborează proiecte de acte
legislative privind expertiza medicală a vitalităţii;
    participă la  efectuarea controlului asupra activităţii  consiliilor
primare  teritoriale  de expertiză medicală a vitalităţii şi  le  acordă
ajutor organizatoric, metodic şi practic;
    ţine evidenţa  demersurilor  scrise  şi verbale ale  cetăţenilor  şi
asigură examinarea şi soluţionarea lor în termenii stabiliţi;
    îndeplineşte  şi  alte  funcţii în limitele  obligaţiunilor  lor  de
serviciu.

          V. Organizarea şi funcţiile de bază ale consiliilor
                departamentale generale şi specializate

    15. Consiliile  departamentale generale şi specializate de expertiză
medicală   a  vitalităţii  realizează  expertizarea  şi   reexpertizarea
bolnavilor şi invalizilor.
    16. În componenţa    consiliilor    departamentale    generale    şi
specializate intră:
    în consiliul departamental general:
    medic internist -1
    neurolog - 1
    chirurg - 1
    medici consultanţi -
    psihiatru - 1
    oftalmolog - 1;
    în consiliul departamental de psihiatrie:
    psihiatru - 1
    psihiatru - 1
    neurolog - 1;
    în consiliul departamental de ftiziopulmonologie:
    ftiziatru - 1
    pulmonolog - 1
    medic-internist - 1;
    în consiliul departamental de oncologie:
    chirurg-oncolog - 1
    oncolog - 1
    medic-internist - 1.
    17. Membrii consiliilor  departamentale generale şi specializate  de
expertiză medicală a vitalităţii au următoarele drepturi şi obligaţii:
    să studieze dosarele depuse pentru confirmare;
    să asigure consultarea  medicilor  din unităţile medico-sanitare  şi
medicilor  experţi  din  consiliile primare în problemele  de  expertiză
medicală a vitalităţii;
    să studieze şi  să posede cunoştinţe despre nivelul morbidităţii  şi
invalidităţii pe specialitatea respectivă;
    să analizeze  cauzele  divergenţelor  dintre  deciziile  consiliilor
primare  şi  ale  celor departamentale şi să informeze  medicii  experţi
respectivi, să facă observaţiile corespunzătoare în cazurile necesare;
    să participe  la analiza activităţii şi întocmirea dărilor de  seamă
ale consiliului în care activează;
    să plece în deplasări   pentru  controlul  activităţii   consiliilor
primare şi acordarea de ajutor practic;
    să participe la pregătirea conferinţelor menite să ridice nivelul de
calificare a medicilor;
    să-şi ridice   nivelul  de  calificare  prin  studierea  literaturii
medicale  de profil, participarea la conferinţe, şedinţele  societăţilor
ştiinţifice pe probleme vizînd specialitatea respectivă;
    să-şi perfecţioneze    cunoştinţele    profesionale   medicale    în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
    să participe în procesul de instruire a specialiştilor în domeniu;
    să respecte cu  stricteţe  în activitatea lor etica  şi  deontologia
medicală;
    să formuleze  propuneri privind aplicarea metodelor noi şi  avansate
de expertiză medicală a vitalităţii în specialitatea lor;
    sa participe  la  examinarea  şi  soluţionarea  diverselor  probleme
legate de sarcinile de serviciu.

      VI. Organizarea şi funcţiile de bază ale consiliului primar
            teritorial de expertiză medicală a vitalităţii

    18. Consiliile   primare   teritoriale  de  expertiză   medicală   a
vitalităţii  (în continuare - CEMV) reprezintă structurile principale în
domeniu. În componenţa fiecărui consiliu intră trei medici (un terapeut,
un chirurg şi un neurolog), dintre care unul este numit preşedinte, care
are locul de muncă de bază în cadrul consiliului respectiv.
    Pe lîngă medicii  sus-numiţi, în statul consiliului este încadrată o
asistentă medicală superioară.
    19. CEMV activează  în strictă conformitate cu Instrucţiunea privind
modul de stabilire a invalidităţii.
    CEMV primare  îşi  au  sediul în localurile caselor  teritoriale  de
asigurări sociale.
    Reţeaua CEMV primare este constituită de Casa Naţională de Asigurări
Sociale în dependenţă de densitatea populaţiei deservite (un consiliu la
70-90 mii de locuitori), cu condiţia ca un consiliu să deservească anual
cel puţin 1,8-2 mii de oameni.
    CEMV au ştampile  cu stema de stat şi prezintă sistematic, în  modul
stabilit  de  legislaţia  în vigoare, dări de seamă  despre  activitatea
desfăşurată.
    20. Obiectivele principale ale CEMV primare:
    stabilirea şi evaluarea invalidităţii;
    recomandarea pensionării conform indicaţiilor medicale;
    aprobarea sau sancţionarea prelungirii concediului medical, în cazul
tratamentului de durată conform fişei de trimitere a consiliului medical
consultativ al instituţiei medico-sanitare.
    21. CEMV apreciază  severitatea deficienţelor funcţionale, stabilesc
gradul  de invaliditate în strictă conformitate cu Instrucţiunea privind
modul  de  stabilire  a invalidităţii, aprobă decizia  de  prelungire  a
concediului medical.
    22. CEMV efectuează  expertiza persoanelor cu vîrste de la 16 ani şi
pînă la împlinirea vîrstelor standard de pensionare.
    23. CEMV stabilesc  legătura cauzală a invalidităţii cu un  accident
de  muncă,  o  boală profesională, schilodire în muncă  în  legătură  cu
avaria  de la Cernobîl. Ele aprobă şi confirmă deciziile de stabilire şi
evaluare  a  invalidităţii,  luate  de  Comisia  Centrală  de  Expertiză
Medico-Militară a Forţelor Armate ale Republicii Moldova.
    24. CEMV, în conformitate cu legislaţia în vigoare, sînt obligate:
    să analizeze   cauzele   survenirii  invalidităţii  primare  şi   să
recomande măsuri pentru prevenirea invalidităţii;
    să conlucreze  cu consiliile medicale consultative ale instituţiilor
medico-sanitare   în  scopul  investigării  complexe  şi  calitative   a
persoanelor  trimise  pentru expertizarea şi reexpertizarea  medicală  a
vitalităţii;
    să analizeze  cazurile  de divergenţe dintre  deciziile  consiliilor
medicale   consultative   (în   continuare  -  CMC)   din   instituţiile
medico-sanitare  şi  cele  luate de consiliile de expertiză  medicală  a
vitalităţii;
    să participe   la   familiarizarea   populaţiei   şi   autorităţilor
administraţiei publice locale cu situaţia la compartimentul invaliditate
în scopul prevenirii ei;
    să prezinte conducătorilor  instituţiilor medico-sanitare informaţii
cu privire la cazurile de trimitere incorectă de către CMC a pacienţilor
la CEMV pentru expertiza medicală a vitalităţii, precum şi cu privire la
nivelul invalidităţii în teritoriul respectiv.
    25. CEMV au dreptul:
    să ceară şi să  primească de la organele şi instituţiile de ocrotire
a  sănătăţii,  întreprinderi, instituţii şi organizaţii cu orice tip  de
proprietate  informaţia  necesară pentru buna desfăşurare  a  expertizei
pacienţilor;
    să solicite de  la consiliile medicale consultative a  instituţiilor
medico-sanitare   publice  argumentele  suplimentare  pentru  precizarea
diagnosticului şi dinamicii desfăşurării afecţiunii;
    să evalueze corectitudinea întocmirii şi autenticitatea documentelor
medicale prezentate pentru expertizare;
    să efectueze expertizări de control în scopul supravegherii dinamice
a  îndeplinirii  prescripţiilor individuale anterioare de  tratament  şi
reabilitare a bolnavilor şi invalizilor.
    26. CEMV conlucrează  cu conducătorii instituţiilor  medico-sanitare
publice  şi  cu preşedinţii consiliilor medicale consultative în  scopul
îmbunătăţirii   succesivităţii   şi  continuităţii  între   instituţiile
medico-sanitare publice şi CEMV.
    27. În cazurile  indicate,  CEMV beneficiază de dreptul de a  invita
medici consultanţi, care sînt remuneraţi conform legislaţiei în vigoare.
    28. CEMV eliberează  invalizilor certificate de modelul stabilit  de
Casa  Naţională  de  Asigurări Sociale, care sînt documente  de  strictă
evidenţă,  cotoarele cărora se expediază în termen de cinci zile caselor
teritoriale de asigurări sociale.

                VII. Modul de funcţionare a consiliilor de
                       expertiză medicală a vitalităţii

    29. Expertizarea   cetăţenilor  de  către  consiliile  de  expertiză
medicală  a  vitalităţii se efectuează la locul de trai al  acestora  în
baza  fişei de trimitere a CMC al Centrului Medicilor de Familie, iar în
cazul  tratamentului  de  durată în instituţiile  medicale  specializate
(Institutul  de  ftiziopneumologie, Institutul oncologic,  spitalele  de
psihiatrie  etc.)  -  în baza fişelor de trimitere ale  CMC  din  cadrul
acestor instituţii.
    30. Dacă pacientul,   din   motive  de  sănătate  (confirmate   prin
deciziile  CMC ale unităţilor curative), nu se poate prezenta la şedinţa
CEMV, expertiza se efectuează la domiciliu.
    31. În cazuri excepţionale, expertizarea poate fi efectuată în lipsa
pacientului, avînd consimţămîntul acestuia.
    32. Pentru organizarea  şedinţelor în deplasare, CEMV sînt asigurate
cu transport auto de către casele teritoriale de asigurări sociale.
    33. CEMV se convoacă   în   şedinţe   în  plen  şi,   după   analiza
rezultatelor    expertizării    sau    reexpertizării,    iau    decizia
corespunzătoare.  Datele examinării, expertizării sau reexpertizării  şi
deciziile luate se înregistrează în procesul-verbal de expertizare şi în
registrul  şedinţelor  CEMV,  ambele fiind semnate  de  preşedintele  şi
membrii consiliului respectiv şi autentificate prin ştampila cu stema de
stat.  Dacă  unul  din membrii consiliului nu  acceptă  decizia  comună,
opinia lui separată se consemnează în procesul-verbal de expertizare. În
caz  de egalitate a voturilor membrilor consiliului, votul preşedintelui
este hotărîtor.
    34. La prima  expertizare în cadrul CEMV pacientul este prezentat în
mod   obligator  de  medicul  de  familie  sau  de  alt  medic  (medicul
specialist,   în   conformitate  cu  recomandarea  CMC  al   instituţiei
medico-sanitare).
    35. În cazurile   necesare,   CEMV  prescriu   obligatoriu   anumite
indicaţii  privitor la angajarea invalizilor în muncă în corespundere cu
capacitatea  funcţională  restantă a organismului. Administraţia  de  la
locul   de  muncă  al  persoanei  în  cauză  este  obligată  să  execute
recomandările CEMV.

                     VIII. Perfecţionarea cadrelor

    36. Perfecţionarea  şi  atestarea medicilor experţi şi  asistentelor
medicale  superioare  care  activează în cadrul CEMV se va  organiza  în
conformitate  cu actele normative în vigoare, în cadrul bazelor  clinice
stabilite de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
 [Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    37. DEMV serveşte  drept bază clinică, pentru instruirea continuă  a
medicilor  şi  specialiştilor  cu studii medii  medicale  organizată  de
Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
 [Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    38. Atestarea medicilor experţi şi asistentelor medicale superioare,
care  activează  în CEMV se efectuează în cadrul comisiei aprobate  prin
ordinul Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
 [Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

             IX. Documentaţia şi rapoartele de activitate

    39. În activitatea lor CEMV utilizează şi întocmesc anumite forme de
documente  specifice, nomenclatorul cărora este aprobat de  preşedintele
Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
    40. Preşedinţii  CEMV poartă răspunderea prevăzută de legislaţia  în
vigoare  pentru  calitatea  şi  corectitudinea  întocmirii  documentelor
uzuale,  precum şi pentru acumularea, evidenţa, păstrarea, utilizarea şi
eliberarea documentelor ce fac parte din fondul arhivistic.
    41. CEMV prezintă  în  modul  stabilit rapoarte  statistice  privind
nivelul invalidităţii în teritoriile administrate şi în ansamblu pe ţară.
    42. Persoanele  culpabile  de  luarea unor decizii  greşite  sau  de
falsificarea   certificatelor,  altor  documente  ce  ţin  de  expertiza
medicală  a  vitalităţii, poartă răspunderea prevăzută de legislaţia  în
vigoare.

                                                      Anexa nr.2
                                                la Hotărîrea Guvernului
                                                nr.746 din 30 iunie 2004

                             INSTRUCŢIUNEA
              privind modul de stabilire a invalidităţii

                          I. NOŢIUNI GENERALE

    1. Prezenta instrucţiune  prevede,  în  conformitate  cu  legislaţia
naţională  privind protecţia socială a invalizilor, modul şi  condiţiile
de  recunoaştere a unei persoane ca fiind invalidă, care este  efectuată
de către organele abilitate de stat - consiliile de expertiză medicală a
vitalităţii (în continuare - CEMV).
    2. Recunoaşterea  unei persoane ca fiind invalidă se efectuează prin
expertiza  medicală  a  vitalităţii în temeiul evaluării  în  complex  a
stării  de sănătate şi a gradului de reducere a capacităţilor ei  vitale
în  conformitate cu clasificaţiile şi criteriile aprobate de  Ministerul
Sănătăţii   şi   Protecţiei  Sociale,  elaborate  în   corespundere   cu
recomandările Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
 [Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    3. Procesul de  expertiză  medicală  a  vitalităţii  se  bazează  pe
înaltele principii ale umanismului şi deontologiei medicale.
    4. CEMV sînt  obligate să aducă într-un mod accesibil la  cunoştinţa
persoanelor  supuse  expertizării  procedura  şi  condiţiile  realizării
expertizei medicale a vitalităţii.

                     II. MODUL DE ADRESARE LA CEMV

    5. Cetăţenii  sînt  îndreptaţi  spre expertizare în cadrul  CEMV  de
către  consiliile  medicale  consultative  (în  continuare  -  CMC)  din
unităţile  medico-sanitare prin F088u, aprobată de Ministerul  Sănătăţii
şi  Protecţiei Sociale. Cetăţeanul fără viză de reşedinţă este primit de
către  CEMV în baza F088e şi a trimiterii casei teritoriale de asigurări
sociale.
 [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    6. La expertizarea  în  cadrul CEMV cetăţeanul este trimis de  către
CMC  al unităţii medico-sanitare numai după aplicarea măsurilor adecvate
de  diagnosticare,  tratament  şi  reabilitare, în cazul  în  care  sînt
prezente   indicii   evidente  de  dereglări  funcţionale  stabile   ale
organismului, cauzate de boli, de consecinţele unor traume şi deficienţe.
    În fişa de trimitere   F088e  sînt  indicate  datele  despre  starea
sănătăţii  persoanei  de expertizat, care reflectă gradul de reducere  a
funcţionalităţii   organelor,  sistemelor  de  organe  şi  a  întregului
organism, precum şi rezultatele măsurilor de tratament şi reabilitare.
    7. Termenul de  validitate a fişei de trimitere F088e este de 30  de
zile calendaristice.
    8. Instituţiile  medico-sanitare sînt responsabile de corectitudinea
şi   complexitatea  informaţiei  cuprinse  în  fişa  de  trimitere  spre
expertizare în cadrul CEMV în condiţiile legii.

      III. PROCEDURA EFECTUĂRII EXPERTIZEI MEDICALE A VITALITĂŢII

    9. Expertiza  medicală a vitalităţii este efectuată în baza  cererii
scrise  a persoanei respective sau a reprezentantului ei legal, adresată
preşedintelui CEMV respectiv. La cerere se anexează F088u.
    10. CEMV este  constituit din trei medici: un chirurg, un  internist
şi un neurolog.
    11. În procesul  expertizării  se va ţine cont de următorii  factori
medicali, psihologici, sociali, habituali şi profesionali:
    a) caracterul bolii şi în special consecinţele ei;
    b) gradul de dereglare a funcţiei;
    c) eficacitatea tratamentului şi măsurilor de reabilitare aplicate;
    d) starea mecanismelor compensatorii;
    e) pronosticul clinic şi privind activitatea social-profesională;
    f) posibilitatea adaptării sociale;
    g) nevoia de protecţie şi asistenţă socială;
    h) vîrsta etc.
    12. Dacă în documentele  prezentate (F088e) se depistează  formulări
incorecte   sau   dacă  investigaţiile  clinice  şi   paraclinice   sînt
insuficiente,   pacientul   este  trimis  la  unitatea   medico-sanitară
respectivă pentru refacerea documentelor.
    13. CEMV studiază  minuţios  corectitudinea  îndeplinirii  fişei  de
trimitere  (F088u) şi a altor documente prezentate de persoana  pasibilă
de expertizare.
    14. Indiferent  de  caracterul bolii sau al  deficienţei  anatomice,
CEMV efectuează controlul clinic şi funcţional al persoanei expertizate.
În  scopul obiectivizării stării de sănătate şi a gradului de reducere a
funcţionalităţii  organismului  ei se folosesc datele anamnezei,  datele
obiective   -  statusul  clinico-funcţional  la  momentul  expertizării,
particularităţile  individuale ale pacientului, probele  investigaţiilor
paraclinice.
    15. Decizia despre recunoaşterea unei persoane ca fiind invalidă sau
privind  refuzul stabilirii invalidităţii este adoptată de către CEMV în
componenţă deplină.

              IV. CRITERIILE DE STABILIRE A INVALIDITĂŢII

    16. Drept criteriu  de bază pentru stabilirea invalidităţii serveşte
gradul  de reducere a capacităţilor vitale ale organismului  determinată
de boli sau deficienţe anatomice, cum sînt capacităţile:
    de autodeservire;
    intelectuale şi de comportament;
    de comunicare (vedere, auz, vorbire);
    locomotorii, de aptitudine a corpului şi dexteritate;
    de adaptare situaţională;
    de participare la activitatea socială şi profesională.
    17. Diminuarea  sau  pierderea capacităţilor vitale pot fi  evaluate
după  următoarele  grade  de severitate, care pot servi ca  bază  pentru
stabilirea invalidităţii:
    reducerea capacităţilor vitale de grad mediu (25 - 49%);
    reducerea capacităţilor vitale de grad accentuat (50 - 74%);
    reducerea capacităţilor  vitale  de  grad sever  sau  pierderea  lor
totală (75 - 100%).

                      V. EVALUAREA INVALIDITĂŢII

    18. CEMV evaluează  gradul de reducere sau diminuare a invalidităţii
în procente.
    19. Gradul de  reducere  a  capacităţilor  vitale  şi,  respectiv, a
invalidităţii se apreciază în conformitate cu Tabelul privind aprecierea
procentuală  a  invalidităţii, elaborat de Casa Naţională  de  Asigurări
Sociale în comun cu Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
 [Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    20. Reducerea de grad mediu a capacităţilor vitale de autodeservire,
intelectuale   şi  de  comportament,  de  comunicare,  locomotorii,   de
aptitudine  a  corpului  şi dexteritate, de  adaptare  situaţională,  de
participare   la   activitatea   socială  şi   profesională   corespunde
invalidităţii  încadrate  în  limitele  de  la  25  la  50  la  sută  cu
următoarele cote procentuale: 25, 30, 35, 40 şi 45%.
    21. Reducerea   de   grad  accentuat  a  capacităţilor   vitale   de
autodeservire,   intelectuale   şi  de  comportament,   de   comunicare,
locomotorii,  de  aptitudine  a  corpului şi  dexteritate,  de  adaptare
situaţională,  de  participare  la activitatea socială  şi  profesională
corespunde invalidităţii încadrate în limitele de la 52 la 75 la sută cu
următoarele cote procentuale: 50, 55, 60, 65 şi 70%.
    22. Reducerea de grad sever a capacităţilor vitale de autodeservire,
intelectuale   şi  de  comportament,  de  comunicare,  locomotorii,   de
aptitudine  a  corpului  şi dexteritate, de  adaptare  situaţională,  de
participare   la   activitatea   socială  şi   profesională   corespunde
invalidităţii  încadrate  în  limitele  de 75 la sută  şi  mai  mult  cu
următoarele cote procentuale: 75, 80, 85, 90, 95 şi 100%.
    23. Prezenta   instrucţiune  presupune  o  atitudine  imparţială  la
stabilirea invalidităţii, indiferent de circumstanţele care au condus la
invaliditate   (o  boală  obişnuită,  un  accident  de  muncă,  o  boală
profesională,  schilodire în muncă în legătură cu avaria de la  Cernobîl
etc.).

                       VI. CAUZELE INVALIDITĂŢII

    24. Se stabilesc  următoarele  cauze pentru încadrarea în  grade  de
invaliditate:
    invaliditate de boală obişnuită;
    invaliditate de boală profesională;
    invaliditate survenită după un accident de muncă;
    invaliditate  determinată  de  schilodire în muncă  în  legătură  cu
avaria de la Cernobîl;
    invaliditate legată de serviciul militar;
    invaliditate din copilărie.
    25. Invaliditatea  de boală obişnuită este invaliditatea cauzată  de
reducerea  sau  pierderea  capacităţilor vitale ca urmare a  unei  boli,
traume  sau  deficienţe  organice care nu este specificată mai  sus.  În
cazurile  cînd  se stabileşte o reducere sau pierderea capacităţii de  a
vedea  în proporţie de 50 la sută şi mai mult, la cauza invalidităţii de
boală obişnuită se adaugă "prin suferinţe oculare".
    26. Invaliditatea de boală profesională este invaliditatea stabilită
în  urma unei boli generate de influenţa sistematică a factorilor nocivi
caracteristici  profesiei date sau de condiţiile de muncă caracteristice
unor ramuri de producţie.
    La stabilirea invalidităţii de boală profesională, CEMV se conduc de
Lista  bolilor  profesionale şi de Instrucţiunea de aplicare  a  acestei
liste, aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
    La fişa de trimitere  (F088e) pacientul anexează în mod  obligatoriu
concluzia  Consiliului  republican de boli profesionale al  Ministerului
Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
 [Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    27. Invaliditatea   survenită   după  un  accident  de  muncă   este
invaliditatea  cauzată prin reducerea sau pierderea capacităţilor vitale
ca  urmare  a acţiunii factorilor care au produs accidente, în  cazurile
stabilite de legislaţia în vigoare.
    La fişa de trimitere  (F088e) pacientul anexează în mod  obligatoriu
actul   privind  accidentul  de  muncă,  formulat  în  conformitate   cu
legislaţia în vigoare.
    28. În cazurile de expertizare a pacienţilor care prezintă actele ce
atestă  boala  profesională  sau  accidentul de  muncă,  CEMV  stabilesc
procentul   de   pierdere   a  capacităţii  de  muncă   la   solicitarea
administraţiei  instituţiei,  organizaţiei sau întreprinderii în care  a
survenit  boala  profesională  sau  a avut loc accidentul  de  muncă,  a
organului  sindical ierarhic superior sau în temeiul deciziei  instanţei
de judecată.
    În cazul pierderii  uşoare a capacităţii de muncă, pentru persoanele
neîncadrate  în grade de invaliditate cotele procentuale se stabilesc în
mărime de 5, 10, 15, şi 20 la sută, iar pentru cei încadraţi în grade de
invaliditate  se  stabilesc  în  corespundere cu gradul  de  reducere  a
capacităţilor  vitale  potrivit  punctelor 20, 21 şi  22  ale  prezentei
instrucţiuni.
    Procentul pierderii  totale  a capacităţii de muncă constituie  suma
cotelor   procentuale   ale  sistemelor  de  organe  afectate  în   urma
accidentului  de muncă sau a bolii profesionale şi este calculat după  o
formulă stabilită.
    29. Invaliditatea din copilărie este invaliditatea survenită în urma
unei  boli  sau  a  unei mutilări care au avut loc  pînă  la  împlinirea
vîrstei  de  16  ani, confirmate prin documentele  medicale  respective.
Evaluarea  invalidităţii din copilărie se efectuează în conformitate  cu
prevederile punctelor 20, 21 şi 22 ale prezentei instrucţiuni.
    30. Invaliditatea  determinată de schilodire în muncă în legătură cu
avaria  de la Cernobîl este invaliditatea stabilită persoanelor care  au
participat   la  lichidarea  consecinţelor  catastrofei  de  la   C.A.E.
"Cernobîl" şi a urmărilor ei în zona de înstrăinare sau care ulterior au
fost supuse radiaţiei pe teritoriile poluate cu substanţe radioactive.
    Evaluarea reducerii    uşoare   a   capacităţilor   vitale   sau   a
invalidităţii,  fiind considerate ca accident de muncă, se efectuează în
conformitate  cu  prevederile  punctelor  20, 21  şi  22  ale  prezentei
instrucţiuni.
    31. Invaliditatea  legată de serviciul în armată este  invaliditatea
stabilită militarilor trecuţi în rezervă şi care au suportat:
    răniri, traume, îmbolnăviri pe front;
    răniri, traume, îmbolnăviri survenite în lupte în timp de pace;
    răniri, traume,  îmbolnăviri  în  timpul  executării  obligaţiunilor
legate de satisfacerea serviciului militar;
    răniri, traume,   îmbolnăviri  în  timpul  satisfacerii  serviciului
militar.
    Invaliditatea legată de serviciul militar şi cauzele ei se stabilesc
în strictă conformitate cu legislaţia naţională în vigoare, precum şi cu
instrucţiunile în domeniu.

                      VII. TERMENUL INVALIDITĂŢII

    32. Data stabilirii invalidităţii se consideră ziua în care cererea,
fişa  de trimitere  (F088u)  şi  alte documente ale pacientului au  fost
depuse la CEMV.
    33. Persoanelor care se adresează pentru prima dată invaliditatea li
se determină pe termen de un an.
    34. Reexpertizarea periodică a invalizilor se face pentru a verifica
eficienţa  tratamentului şi a măsurilor de reabilitare, precum şi pentru
a  identifica  schimbările  în semnele invalidităţii şi  a  gradului  de
reducere a capacităţilor vitale.
    35. Invaliditatea  se  stabileşte  fără  a  se  indica  termenul  de
reexpertizare conform Listei defectelor şi bolilor ce servesc drept bază
pentru    determinarea    invalidităţii   fără   indicarea    termenului
reexpertizării, aprobată de Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale.
 [Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    36. Reexpertizarea persoanelor încadrate în grade de invaliditate cu
termen  nelimitat  se  efectuează la cererea acestora şi  ca  măsură  de
control de către Departamentul Expertiza Medicală a Vitalităţii.
    37. Reexpertizarea  persoanelor  încadrate în grade de  invaliditate
înainte  de termen se efectuează la cererea acestora sau din  iniţiativa
CEMV,  atunci  cînd  există motive întemeiate, dar cel mult  cu  2  luni
înainte de expirarea termenului de invaliditate.
    38. Directorul  Departamentului Expertiza Medicală a Vitalităţii îşi
rezervă   dreptul,  în  cazul  depistării  unor  încălcări  ale  acestei
instrucţiuni,   de  a  suspenda  decizia  CEMV  teritoriale  primare  şi
departamentale   şi  de  a  fixa  o  reexpertizare,  transmiţînd  actele
pacientului în cauză altui consiliu.
    39. Reexpertizarea  se  efectuează  în conformitate  cu  prevederile
punctelor 5-8 ale prezentei instrucţiuni.

                  VIII. TIPURILE DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

    40. CEMV efectuează   expertizarea   şi  reexpertizarea   pentru   a
recomanda  următoarele  tipuri de asistenţă socială de care  beneficiază
invalizii în conformitate cu legislaţia în vigoare:
    îngrijiri permanente din partea altei persoane;
    reabilitare medico-socială;
    asigurarea cu  mijloace  de deplasare (automobile, fotolii  rulante,
cărucioare).
    41. Concluziile  privind necesitatea acordării diverselor tipuri  de
asistenţă  socială se întocmesc în temeiul Listei bolilor şi  defectelor
organice   care  implică  necesitatea  acordării  diverselor  tipuri  de
asistenţă  socială,  aprobată  de  Ministerul  Sănătăţii  şi  Protecţiei
Sociale.
 [Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.1322 din 14.12.05, în vigoare 30.12.05]

    42. În cazul  în  care solicitantul a fost încadrat într-un grad  de
invaliditate,  specialiştii CEMV, care au efectuat expertiza,  întocmesc
un  plan  individual  de reabilitare, care, cu  viza  preşedintelui,  în
termen  de  cel  mult o lună este expediat  instituţiei  medico-sanitare
pentru realizare în conformitate cu legislaţia.

           IX. MODUL DE ELIBERARE A ACTELOR DE INVALIDITATE

    43. CEMV, la stabilirea invalidităţii, eliberează persoanei în cauză
certificatul  de  invaliditate  aprobat de Casa Naţională  de  Asigurări
Sociale.  Cotorul acestui certificat se expediază în timp de cinci  zile
caselor  teritoriale de asigurări sociale. Concomitent, pacientului i se
eliberează planul individual de reabilitare, în caz de necesitate.
    44. CEMV expediază  administraţiei  întreprinderii,  instituţiei  şi
organizaţiei,  unde a lucrat sau lucrează persoana examinată, un aviz cu
conţinutul deciziei adoptate.
    45. Persoana  încadrată într-un grad de invaliditate este  prevenită
de  către  CEMV  cu  privire la responsabilitatea  ei  pentru  păstrarea
certificatului  de  invaliditate, precum şi despre imposibilitatea de  a
obţine un duplicat al acestui certificat.
    46. Persoanelor   neîncadrate   în  grade  de  invaliditate  li   se
eliberează un certificat cu decizia CEMV.
    47. Persoanele  culpabile  de  luarea unor decizii  greşite  sau  de
falsificarea certificatelor de invaliditate poartă răspunderea prevăzută
de legislaţia în vigoare.

                 X. MODUL DE SOLUŢIONARE A LITIGIILOR

    48. Dacă persoana  supusă  expertizării nu este de acord cu  decizia
consiliului  primar  teritorial de expertiză medicală a vitalităţii,  ea
este  în  drept  să  înainteze în termen de o lună o  cerere  scrisă  de
dezacord  preşedintelui  respectivului consiliu primar teritorial,  care
este  obligat să expedieze în termen de cinci zile demersul  pacientului
şi  procesul-verbal de expertizare Departamentului Expertiza Medicală  a
Vitalităţii.
    49. Dacă persoana  supusă  expertizării nu este de acord cu  decizia
consiliului  departamental general sau specializat, ea este în drept  să
depună  în termen de o lună pe numele şefului Departamentului  Expertiza
Medicală  a  Vitalităţii o cerere pentru expertizarea deciziei  ce  face
obiectul  dezacordului  în  cadrul Consiliului  superior  unit,  decizia
căruia este definitivă şi irevocabilă. Decizia Consiliului superior unit
poate fi contestată în modul stabilit de legislaţie.
    50. În caz de  agravare  a stării de sănătate, pacientul poate  cere
după  expirarea a trei luni de la ultima expertizare o nouă  expertizare
în modul prevăzut de prezenta instrucţiune.

     XI. CONTROLUL PROCESULUI DE EXPERTIZĂ MEDICALĂ A VITALITĂŢII

    51. Şeful Departamentului   Expertiza  Medicală  a  Vitalităţii  îşi
rezervă  dreptul,  în  cazul depistării unor încălcări comise  de  către
instituţiile  în cauză, de a suspenda deciziile consiliilor  teritoriale
primare  şi  departamentale de expertiză medicală a vitalităţii şi de  a
fixa o reexpertizare, transmiţînd actele pacientului către alt consiliu.
    52. CEMV sînt  în drept să reexamineze înainte de termen  pacienţii,
în  cazurile cînd decizia s-a luat cu încălcarea modului stabilit sau la
indicaţia  instanţei  superioare.  Reexpertizarea invalidului  poate  fi
efectuată  înainte  de  termen,  dar cu cel mult două  luni  înainte  de
următoarea reexpertizare preconizată.