H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea unor regulamente
nr. 639 din 05.06.2006
Monitorul Oficial nr. 95-97/700 din 23.06.2006
* * *
Întru realizarea prevederilor lit.c) şi d) alin.(2) art.4 din Legea nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.215), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă:
Regulamentul privind modul de acordare a compensaţiilor rezidenţilor zonei economice şi a compensaţiilor nominative deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, conform anexei nr.1.
Prevederile regulamentului menţionat se aplică de la data punerii în vigoare a Legii nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari;
Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, conform anexei nr.2.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi comerţului | Valeriu Lazăr |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Chişinău, 5 iunie 2006. | |
Nr.639. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.639 din 5 iunie 2006
REGULAMENT
privind modul de acordare a compensaţiilor rezidenţilor
zonei economice şi a compensaţiilor nominative deţinătorilor
de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind modul de acordare a compensaţiilor rezidenţilor zonei economice şi a compensaţiilor nominative deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol (în continuare – Regulament) este elaborat întru executarea prevederilor Legii nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.215).
2. Regulamentul stabileşte:
a) modul de acordare a compensării integrale pentru persoanele fizice şi juridice – rezidenţi în zona economică, care au achitat impozitul pe venit obţinut de la comercializarea mărfurilor produse şi serviciile prestate în zona economică, în perioada 2006-2010, taxelor pentru înregistrarea de stat a întreprinderii şi pentru operarea modificărilor în actele de constituire, precum şi taxa pentru eliberarea şi reperfectarea licenţelor pentru toate genurile de activităţi supuse licenţierii;
b) modul de acordare a compensaţiilor nominative integrale la plata impozitului funciar, contribuţiilor de asigurări sociale de stat şi primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri, pînă la înlăturarea consecinţelor limitării referitor la terenurile menţionate.
II. MODUL DE ACORDARE A COMPENSAŢIILOR PENTRU PERSOANELE
FIZICE ŞI JURIDICE – REZIDENŢI ÎN ZONA ECONOMICĂ
3. Compensarea sumei impozitului pe venit achitat, aferent veniturilor obţinute de la comercializarea mărfurilor produse şi serviciile prestate în zona economică, a taxelor pentru înregistrarea de stat a întreprinderii şi pentru operarea modificărilor în actele de constituire, precum şi a taxei pentru eliberarea şi reperfectarea licenţelor pentru toate genurile de activităţi supuse licenţierii, se efectuează în baza cererii rezidentului (persoană fizică sau juridică), depusă la primăria localităţii de reşedinţă.
În cererea pentru compensarea sumei impozitului pe venit se va specifica denumirea contribuabilului, codul fiscal al acestuia, adresa juridică – în cazul persoanei juridice, şi adresa de la domiciliu – în cazul persoanei fizice, suma veniturilor obţinute şi cheltuielilor suportate în perioada fiscală, suma facilităţilor şi scutirilor acordate, suma veniturilor obţinute şi cheltuielilor suportate în zona economică, suma impozitului pe venit achitat, care urmează a fi compensat, destinaţia sumelor. La această cerere se vor anexa calculele necesare, copia declaraţiei (tip-persoană fizică, tip-persoană juridică), precum şi un certificat, eliberat de Inspectoratul fiscal de stat teritorial pe raionul Dubăsari (în continuare – Inspectoratul fiscal de stat teritorial), ce confirmă suma impozitului pe venit achitat, documentele ce confirmă reşedinţa beneficiarilor de compensări. Persoanele fizice – rezidenţi în zona economică, adăugător la cele menţionate, prezintă documentele ce confirmă producţia fabricată de ele.
În cererea pentru compensarea taxei pentru înregistrarea de stat a întreprinderii şi pentru operarea modificărilor în actele de constituire se va indica numele (denumirea) plătitorului, precum şi datele necesare care vor permite identificarea obiectului plăţii, suma achitată şi se va anexa copia documentelor de plată şi alte acte confirmative.
În cererea pentru compensarea taxei pentru eliberarea şi reperfectarea licenţelor pentru toate genurile de activităţi supuse licenţierii se va indica numele (denumirea) plătitorului, genul de activitate şi perioada pentru care a fost achitată această taxă şi se va anexa copia documentelor de plată şi alte acte confirmative.
4. În baza documentelor, prezentate de către Inspectoratul fiscal de stat teritorial, despre plăţile achitate de persoanele fizice şi juridice rezidente, a cererilor depuse şi documentelor confirmative anexate, primăriile din localităţile de reşedinţă vor calcula sumele care urmează a fi compensate, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.
5. Pînă la data de 10 a lunii următoare după expirarea perioadei fiscale, primăriile respective vor prezenta calculele Direcţiei generale finanţe din subordinea Consiliului raional Dubăsari (în continuare – Direcţia generală finanţe).
6. Direcţia generală finanţe va coordona calculele prezentate cu Inspectoratul fiscal de stat teritorial şi, pînă la data de 15 a lunii următoare după expirarea perioadei fiscale, le va prezenta Ministerului Finanţelor, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament.
7. Acordarea compensaţiilor sumei impozitului pe venit achitat, aferent veniturilor obţinute de la comercializarea mărfurilor produse şi serviciile prestate în zona economică se va efectua anual, după expirarea perioadei fiscale.
8. Acordarea compensaţiilor taxelor pentru înregistrarea de stat a întreprinderii şi pentru operarea modificărilor în actele de constituire, precum şi a taxelor pentru eliberarea şi reperfectarea licenţelor pentru toate genurile de activităţi supuse licenţierii se va acorda după prezentarea de către beneficiar a cererii de compensare şi a documentelor confirmative.
III. MODUL DE ACORDARE A COMPENSAŢIILOR NOMINATIVE DEŢINĂTORILOR
DE TERENURI AGRICOLE SITUATE DUPĂ TRASEUL RÎBNIŢA-TIRASPOL
9. Primăriile localităţilor de reşedinţă, care deţin informaţia completă despre terenurile agricole, confirmă, prin decizia Consiliului local, lista deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, care nu au acces la aceste terenuri.
10. Compensaţiile nominative se efectuează în baza cererii rezidentului, depusă la primăria localităţii de reşedinţă, în temeiul documentelor justificative şi în funcţie de tipul plăţii achitate.
11. Primăriile vor stabili suma compensaţiilor nominative ce urmează a fi achitate, prin efectuarea calculelor, conform anexei nr.2 la prezentul Regulament.
12. Pînă la data de 10 a lunii următoare după trimestrul de gestiune, primăriile respective vor prezenta calculele Direcţiei generale finanţe.
13. Direcţia generală finanţe va coordona calculele prezentate cu Inspectoratul fiscal de stat teritorial, Casa teritorială de Asigurări Sociale şi Agenţia teritorială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină şi, pînă la data de 15 a fiecărei luni următoare după trimestrul de gestiune, le va prezenta Ministerului Finanţelor, conform anexei nr.2 la prezentul Regulament.
14. Acordarea compensaţiilor deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol se va efectua trimestrial.
IV. PLATA INTEGRALĂ A COMPENSĂRILOR ŞI COMPENSAŢIILOR NOMINATIVE
15. Ministerul Finanţelor, în baza calculelor prezentate de către Direcţia generală finanţe, va aloca, din contul mijloacelor prevăzute în bugetul de stat în acest scop, iar în lipsa acestora – din fondul de rezervă al Guvernului, transferuri cu destinaţie specială în suma totală la contul trezorerial al Direcţiei generale finanţe.
16. Direcţia generală finanţe, în baza listelor, virează mijloacele cu destinaţie specială la conturile bugetelor satelor (comunelor) respective.
17. Primăriile localităţilor de reşedinţă vor transfera la contul bancar compensaţiile pentru fiecare beneficiar – persoană juridică.
18. Persoanele fizice vor primi compensaţiile nominative prin ridicarea în numerar a mijloacelor de la primăria localităţii de reşedinţă.
V. DISPOZIŢII FINALE
Restanţele de plăţi la buget din anii precedenţi, achitate după intrarea în vigoare a prezentului Regulament, nu se compensează beneficiarilor.
L.Ş. APROBAT:
__________________________ Preşedintele raionului Dubăsari |
Anexa nr.1 la Regulamentul privind modul de acordare a compensaţiilor rezidenţilor zonei economice şi a compensaţiilor nominative deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol |
Calculul sumelor compensaţiilor pentru persoanele fizice şi juridice – rezidenţi în zona economică, pe beneficiari, din comuna (satul)_____________, raionul Dubăsari pe anul________ |
Nr. d/o |
Numele, prenumele beneficiarului |
Codul fiscal |
Adresa |
Impozitul pe venit
|
Taxa pentru înregistrarea de stat a întreprinderii şi pentru operarea modificărilor în actele de constituire |
Taxa pentru eliberarea şi reperfectarea licenţelor pentru toate genurile de activităţi supuse licenţierii | |||||
Suma veniturilor obţinute în perioada fiscală pe teritoriul zonei econo-mice |
Suma facili-tăţilor şi scutirilor acordate |
Suma impo-zitului pe venit achitat |
Suma impozitului pe venit ce urmează a fi compensat din bugetul de stat |
Suma taxei pentru înregistrarea de stat a întreprinderii ce urmează a fi compensată din bugetul de stat |
Suma taxei pentru operarea modificărilor în actele de constituire ce urmează a fi compensată din bugetul de stat |
Perioada de valabilitate a licenţei |
Suma taxei ce urmează a fi compensată din bugetul de stat | ||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
L.Ş. |
Primarul |
_______________________ (numele, prenumele) | |
Secretarul |
_______________________ (numele, prenumele) |
Coordonat Şeful Inspectoratului fiscal de stat teritorial pe raionul Dubăsari ________________________ | |
Executantul |
_______________________ (numele, prenumele) | ||
Verificat de către Direcţia generală finanţe a Consiliului raional |
_______________________ (numele, prenumele) |
L.Ş. APROBAT:
__________________________ Preşedintele raionului Dubăsari |
Anexa nr.2 la Regulamentul privind modul de acordare a compensărilor rezidenţilor zonei economice şi a compensaţiilor nominative deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol | ||||||
Calculul sumelor compensaţiilor nominative pentru deţinătorii de terenuri agricole situate după traseul Tiraspol-Rîbniţa, pe beneficiari, din comuna (satul)_________________, raionul Dubăsari pe trimestrul _____________ al anului ______
| |||||||
Nr. d/o |
Numele, prenumele, patronimicul deţinătorilor de terenuri agricole |
Codul IDNO sau codul fiscal |
Impozitul funciar |
**Suma contribuţiilor de asigurări sociale de stat (lei) |
***Suma primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală calculată în suma fixă în valoare absolută | ||
Suprafaţa terenului agricol (ha) |
Bonitatea(Grad-hectar) |
*Suma impozitului funciar (lei) | |||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
* Coloniţa 6 se va calcula: coloniţa 4 x coloniţa 5 x cota impozitului funciar. ** În coloniţa 7 nu se indică obligaţiunea deţinătorilor de terenuri agricole, pensionari sau invalizi, care, conform prevederilor pct.1.4 din anexa nr.3 la Legea bugetului asigurărilor sociale de stat nr.305-XVI din 1 decembrie 2005, sînt scutiţi de plata contribuţiilor de asigurări sociale de stat pentru anul 2006. De asemenea, în coloniţa respectivă nu se va indica suma contribuţiilor de asigurări sociale a deţinătorilor de terenuri agricole, angajaţi prin contract individual de muncă, adică sînt asiguraţi social de către angajator. ***În coloniţele 7 şi 8 pentru deţinătorii de terenuri agricole – persoane juridice. |
L.Ş. |
Primarul |
______________ (semnătura) |
_______________________ (numele, prenumele) | |
Secretarul |
______________ |
_______________________ | ||
(semnătura) |
(numele, prenumele) | |||
Executantul |
______________ |
_______________________ | ||
(semnătura) |
(numele, prenumele) | |||
Verificat de către Direcţia generală finanţe a Consiliului raional |
______________ (semnătura)
|
_______________________ (numele, prenumele) | ||
Coordonat: | Şeful Inspectoratului fiscal de stat teritorial |
________________ | ||
Directorul Casei teritoriale de asigurări sociale |
________________ | |||
Directorul Agenţiei teritoriale a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină |
________________ |
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.639 din 5 iunie 2006
REGULAMENT
privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare
profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate
după traseul Rîbniţa-Tiraspol
1. Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol (în continuare – Regulament) este elaborat în baza prevederilor Legii nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari ((Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.215) (în continuare – Lege).
2. Regulamentul determină modul de stabilire şi plată a ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională unei categorii de beneficiari prevăzuţi la alin.(4) art.3 din Lege – deţinători de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri, pînă la înlăturarea consecinţelor limitării accesului la terenurile menţionate.
3. Agenţia pentru ocuparea forţei de muncă (în continuare – Agenţia), prin derogare de la prevederile Legii nr.102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.70-72, art.312) şi a prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.862 din 14 iulie 2003 “Pentru aprobarea procedurilor privind accesul la măsurile de ocupare a forţei de muncă” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.155-158, art.911), înregistrează în calitate de şomer cu statut special deţinătorul de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are vîrsta cuprinsă între 16 ani şi vîrsta stabilită de lege pentru pensionare;
b) este apt, după starea de sănătate şi capacităţile fizice şi psihice, pentru prestarea unei munci;
c) nu are loc de muncă şi nu desfăşoară activitate în scopul obţinerii de venituri, cu excepţia gospodăriilor ţărăneşti create în baza terenurilor agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri;
d) caută activ un loc de muncă şi este disponibil să înceapă lucrul;
e) nu studiază cu frecvenţă la zi la o instituţie de învăţămînt;
f) are acces limitat la cel puţin 50% din terenul agricol deţinut.
Înregistrarea şomerului cu statut special se efectuează la prezentarea, suplimentar la actele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru înregistrarea şomerului, a unui certificat ce consemnează statutul lui, eliberat gratuit de către primăriile satelor şi comunelor, conform modelului din anexa nr.1.
4. Şomerii cu statut special au următoarele obligaţii:
a) să se prezinte la Agenţie pentru a i se oferi servicii de mediere, cel puţin o dată pe lună;
b) să comunice Agenţiei, în termen de 3 zile, orice modificare a condiţiilor care au condus la stabilirea drepturilor de beneficiar;
c) să beneficieze de serviciile care stimulează ocuparea forţei de muncă, oferite de Agenţie;
d) să caute activ un loc de muncă corespunzător, vizitînd în acest scop angajatorii, inclusiv de sine stătător ori prezentîndu-se la Agenţie, conform programului stabilit.
5. Şomerii cu statut special, care au lucrat şi au o vechime în muncă de cel puţin 6 luni calendaristice, beneficiază de ajutor de şomaj în cuantum de 50 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent, la data stabilirii plăţii.
Vechimea în muncă se confirmă în baza carnetului de muncă şi a altor documente, eliberate în modul stabilit.
6. Şomerii cu statut special, care nu au lucrat sau au o vechime în muncă mai puţin de 6 luni calendaristice, beneficiază de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională în cuantum de 15 la sută din salariul mediu pe economie din anul precedent, la data stabilirii plăţii.
7. Ajutorul de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională şomerilor cu statut special se stabilesc pe perioada de pînă la înlăturarea consecinţelor limitării accesului la terenurile menţionate, fapt confirmat de autorităţile competente.
8. Ajutorul de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională şomerilor cu statut special se stabilesc de către Agenţie şi se acordă, începînd cu a opta zi de la data înregistrării.
Modul de ţinere a evidenţei şomerilor cu statut special, procedura de acordare, achitare, suspendare, anulare a suspendării, repunere în plată şi de încetare a plăţii ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, precum şi cea de emitere şi înregistrare a ordinelor corespunzătoare sînt analogice cu cele aprobate pentru şomeri.
9. Cheltuielile, ocazionate de plata ajutorului de şomaj, se efectuează în limita alocaţiilor prevăzute anual în bugetul asigurărilor sociale de stat la articolul de cheltuieli respectiv al Fondului de şomaj.
10. Cheltuielile, ocazionate de plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, se efectuează în limita alocaţiilor prevăzute anual în bugetul de stat, prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale, alocate Fondului de şomaj la articolul de cheltuieli respectiv.
11. Agenţia întocmeşte raportul privind necesităţile de mijloace financiare în acest scop, care se prezintă lunar Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pînă la data de 10 a lunii următoare celei gestionare.
În baza rapoartelor prezentate, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prezintă comenzile necesare Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
Casa Naţională de Asigurări Sociale, în baza acestor comenzi, transferă sumele necesare pentru achitarea ajutorului de şomaj şi alocaţiilor de integrare sau reintegrare profesională din mijloacele prevăzute în legea bugetului de stat şi în legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul respectiv.
12. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă prezintă, trimestrial, Casei Naţionale de Asigurări Sociale, către data de 20 a lunii următoare trimestrului de gestiune, darea de seamă privind utilizarea mijloacelor bugetare, iar Casa Naţională de Asigurări Sociale, la rîndul său, – Ministerului Finanţelor, conform formularului specificat în anexa nr.2.
13. Ajutorul de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională se plăteşte beneficiarilor, lunar, prin intermediul instituţiilor bancare comerciale, în baza contractului încheiat între Agenţie şi banca comercială respectivă.
14. Perioada de primire a ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se include în stagiul de cotizare şi se fixează de către Agenţie în carnetul de muncă.
15. Sumele plătite fără temei legal, cu titlu de ajutor de şomaj sau alocaţie de integrare sau reintegrare profesională, şi debitele create în condiţiile prezentului Regulament, ca urmare a prezentării unor documente false sau a încadrării în muncă fără a informa Agenţia, se recuperează de la persoanele care le-au primit în mod fraudulos.
Sumele nerecuperate de la beneficiarii decedaţi nu se urmăresc.
Funcţionarii Agenţiei, din a căror vină, ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare, au fost stabilite şi plătite fraudulos sume din Fondul de şomaj, sînt obligaţi să le restituie.
16. Sumele plătite nelegitim se restituie integral Agenţiei care a efectuat plata. Încasarea se efectuează în temeiul deciziei Agenţiei.
Sumele rămase nerecuperate se urmăresc pe cale judiciară.
17. Litigiile privind modul de soluţionare a cererilor pentru acordarea ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se soluţionează de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, precum şi de către instanţele judecătoreşti, în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol |
Model
PRIMĂRIA ____________________________
CERTIFICAT pentru a fi prezentat Agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă nr. _______ din___________200___
eliberat dlui/dnei ________________________________________________________________________,
buletinul de identitate: ____________________________________________________________________,
precum că este deţinător de teren agricol, în mărime de __ ha, din care __ ha sînt situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol şi accesul la acestea este limitat.
Primar _______________
L.Ş.
|
Anexa nr.2 la Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol
DAREA DE SEAMĂ privind plata ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, la data de __________ 200__
|
||
Ajutor de şomaj |
Alocaţie de integrare sau reintegrare profesională | |
Numărul beneficiarilor aflaţi în plată la începutul anului, persoane | ||
Au intrat în plată pe parcursul perioadei de raportare, persoane | ||
Au ieşit din plată pe parcursul perioadei de raportare, persoane | ||
Numărul beneficiarilor aflaţi în plată la finele perioadei de raportare, persoane | ||
Datorii la începutul anului, lei | ||
Calculat, lei | ||
Deschise credite, lei | ||
Achitat, lei | ||
Datorii la finele perioadei de raportare, lei | ||
Director_______________________ L.Ş. |
