H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea unor regulamente
nr. 639 din 05.06.2006
Monitorul Oficial nr. 95-97/700din23.06.2006
* * *
Întru realizarea prevederilor lit.c) şi d) alin.(2) art.4 din Legea nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.215), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă:
Regulamentul privind modul de acordare a compensaţiilor rezidenţilor zonei economice şi a compensaţiilor nominative deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, conform anexei nr.1.
Prevederile regulamentului menţionat se aplică de la data punerii în vigoare a Legii nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari;
Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, conform anexei nr.2.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi comerţului | Valeriu Lazăr |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Chişinău, 5 iunie 2006. | |
Nr.639. |
[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.567 din 21.05.2007, în vigoare 01.06.2007]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.639 din 5 iunie 2006
REGULAMENT
privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de
integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de
terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol
1. Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol (în continuare - Regulament) este elaborat în baza prevederilor Legii nr.39-XVI din 2 martie 2006 privind instituirea unor măsuri suplimentare de susţinere a activităţii de întreprinzător desfăşurate în localităţile din stînga Nistrului ale raionului Dubăsari ((Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.51-54, art.215) (în continuare - Lege).
2. Regulamentul determină modul de stabilire şi plată a ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională unei categorii de beneficiari prevăzuţi la alin.(4) art.3 din Lege - deţinători de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri, pînă la înlăturarea consecinţelor limitării accesului la terenurile menţionate.
3. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, prin intermediul subdiviziunii teritoriale de ocupare a forţei de muncă (în continuare – subdiviziune teritorială) înregistrează, în calitate de şomer cu statut special, deţinătorul de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, în cazul limitării accesului la aceste terenuri, care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are vîrsta cuprinsă între 16 ani şi vîrsta stabilită pentru obţinerea dreptului la pensie pentru limită de vîrstă sau la o altă categorie de pensie, conform legislaţiei în vigoare, cu excepţia persoanelor care exercită dreptul la pensie de urmaş şi la pensie de dizabilitate, cărora li se recomandă încadrarea în cîmpul muncii în baza programului individual de reabilitare şi incluziune socială;
b) este aptă pentru prestarea unei munci;
c) nu are un loc de muncă;
d) nu studiază la o formă de învăţămînt cu frecvenţă;
e) caută activ un loc de muncă atît în mod individual, cît şi prin intermediul subdiviziunii teritoriale, precum şi este disponibilă să înceapă activitatea de muncă;
f) are acces limitat la cel puţin 50% din terenul agricol deţinut.
Înregistrarea şomerului cu statut special se efectuează la prezentarea, suplimentar la actele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru înregistrarea şomerului, a unui certificat ce consemnează statutul lui, eliberat gratuit de către autorităţile administraţiei publice locale, conform modelului din anexa nr.1.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
31. Subdiviziunea teritorială va înregistra, în calitate de şomeri cu statut special, şi angajaţii agenţilor economici – deţinători de terenuri agricole, situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, cu condiţia că aceştia au acces limitat la cel puţin 50% din terenul agricol deţinut. Înregistrarea se efectuează la prezentarea, suplimentar la actele prevăzute de legislaţie pentru înregistrarea şomerului, a certificatului ce consemnează statutul lui, eliberat gratuit de către agentul economic, conform anexei nr.3.
Periodic, către data de întîi a fiecărei luni, agenţii economici menţionaţi vor prezenta subdiviziunii teritoriale listele angajaţilor, confirmate de către primarul localităţii şi coordonate cu preşedintele raionului.
[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]
4. Şomerii cu statut special au următoarele obligaţii:
a) să se prezinte la subdiviziunea teritorială pentru a i se oferi servicii de mediere, cel puţin o dată pe lună;
b) să comunice subdiviziunii teritoriale, în termen de 3 zile, orice modificare a condiţiilor care au condus la stabilirea drepturilor de beneficiar;
c) să beneficieze de serviciile care stimulează ocuparea forţei de muncă, oferite de subdiviziunea teritorială;
d) să caute activ un loc de muncă corespunzător, vizitînd în acest scop angajatorii, inclusiv de sine stătător ori prezentîndu-se la subdiviziunea teritorială, conform programului stabilit;
e) să participe la lucrări agricole şi în folosul comunităţii sau, în caz de necesitate, şi la alte lucrări de utilitate comună la nivel de alte comunităţi din raion cel puţin 15 zile lunar, începînd cu data de întîi a lunii următoare celei în care a început plata ajutorului de şomaj sau alocaţie, fapt confirmat de către preşedintele raionului în temeiul informaţiei parvenite de la organele competente responsabile de organizarea lucrărilor menţionate, conform anexei nr.4. În caz de neîndeplinire nemotivată a obligaţiei prezentului punct sau în cazul în care autorităţile publice locale nu dispun la acel moment de lucrări publice plata se suspendă, iar restabilirea are loc în temeiul demersului scris al preşedintelui raionului.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 01.11.2007]
41. Primăriile localităţilor din partea stîngă a Nistrului ale raionului Dubăsari au următoarele obligaţii:
a) să prezinte subdiviziunii teritoriale, la data de întîi a fiecărei luni, în comun cu agenţii economici menţionaţi, inclusiv gospodăriile ţărăneşti, actele de îndeplinire a lucrărilor agricole sau în folosul comunităţii, cu descrierea detaliată a tipului şi volumului de lucrări executate, a numărului de zile lucrate efectiv, a calităţii lucrărilor executate, confirmate de către primarul localităţii;
b) să organizeze lucrări în folosul comunităţii prin instituirea evidenţei zilnice cu justificarea lucrărilor efectuate, numind o persoană responsabilă de organizarea lucrărilor, care va întocmi lunar tabelul de pontaj privind evidenţa şomerilor antrenaţi la lucrările în folosul comunităţii şi va verifica lucrările executate;
c) să elaboreze planuri anuale ale lucrărilor publice necesare a fi realizate în raionul Dubăsari, aprobat de preşedintele raionului. Planurile anuale ale lucrărilor publice vor fi actualizate lunar, în caz de necesitate.
[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Pct.41 introdus prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]
5. Şomerii cu statut special care au lucrat şi au realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 12 luni calendaristice în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării ca şomer cu statut special, beneficiază de ajutor de şomaj în cuantum de 700 lei.
Stagiul de cotizare se confirmă în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale.
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]
6. Şomerii cu statut special, care nu au lucrat sau au realizat un stagiu de cotizare mai puţin de 12 luni calendaristice în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării, beneficiază de alocaţie de integrare sau reintegrare profesională în cuantum de 400 lei.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]
7. Ajutorul de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională şomerilor cu statut special se stabilesc pe perioada de pînă la înlăturarea consecinţelor limitării accesului la terenurile menţionate, fapt confirmat de preşedintele raionului.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]
8. Dreptul la ajutorul de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională şomerilor cu statut special se stabileşte de către subdiviziunea teritorială, începînd cu a opta zi de la data înregistrării.
Modul de ţinere a evidenţei şomerilor cu statut special, procedura de acordare, achitare, suspendare, anulare a suspendării, repunere în plată şi de încetare a plăţii ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, precum şi cea de emitere şi înregistrare a ordinelor corespunzătoare sînt analogice cu cele aprobate pentru şomeri.
În cazul în care persoana cu statut special a beneficiat anterior de ajutor de şomaj şi se înregistrează repetat la subdiviziunea teritorială, ea poate beneficia de acesta doar dacă, după încetarea plăţii ajutorului de şomaj, s-a aflat în raporturi de muncă şi a realizat un stagiu de cotizare de cel puţin 12 luni calendaristice în ultimele 24 de luni calendaristice premergătoare datei înregistrării.
Stabilirea cuantumului şi plata lunară a ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, începînd cu 10 februarie 2019, în baza datelor din decizia privind stabilirea dreptului la ajutor de şomaj şi alocaţie de integrare sau reintegrare profesională, aprobată de către subdiviziunea teritorială.
Ajutorul de şomaj se suspendă/încetează sau se restabileşte şi se acordă repetat de către Casa Naţională de Asigurări Sociale în baza datelor din decizia privind suspendarea, încetarea sau restabilirea şi acordarea repetată a ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, aprobată de către subdiviziunea teritorială.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]
9. Cheltuielile ocazionate de plata ajutorului de şomaj se efectuează în limitele mijloacelor prevăzute anual în bugetul asigurărilor sociale de stat.
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
10. Cheltuielile ocazionate de plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se efectuează în limitele transferurilor de la bugetul de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat, prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
[Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
11. Datele din deciziile adoptate privind stabilirea dreptului la ajutorul de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, precum şi din deciziile de suspendare, încetare, restabilire şi acordarea repetată a ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se furnizează de către Agenţie, în formă electronică, Casei Naţionale de Asigurări Sociale prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect).
Casa Naţională de Asigurări Sociale, în baza datelor furnizate de Agenţie, întocmeşte comanda privind mijloacele băneşti necesare pentru plata alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională, care se prezintă lunar Ministerului Finanţelor, pînă la data de 10 a lunii următoare celei de gestiune.
Ministerul Finanţelor, în baza acestei comenzi, transferă sumele necesare pentru achitarea alocaţiilor de integrare sau reintegrare profesională din mijloacele prevăzute în legea bugetului de stat la bugetul asigurărilor sociale de stat pentru anul respectiv.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
12. Casa Naţională de Asigurări Sociale prezintă Ministerului Finanţelor, pînă la data de 20 a lunii următoare trimestrului de gestiune, raportul privind utilizarea mijloacelor bugetare, conform formularului specificat în anexa nr.2.
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
13. Ajutorul de şomaj şi alocaţia de integrare sau reintegrare profesională se plăteşte beneficiarilor lunar, pentru luna precedentă, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, prin intermediul prestatorului de servicii de plată desemnat de către şomer. Prestatorul de servicii de plată desemnat de către şomer va încheia contract cu Casa Naţională de Asigurări Sociale.
În cazul în care şomerul cu statut special nu a desemnat prestatorul de servicii de plată, plata ajutorului de şomaj se transferă la oficiul poştal pînă la desemnarea unui alt prestator de servicii de plată.
[Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
14. Perioada de primire a ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se include în stagiul de cotizare.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
15. Sumele plătite fără temei legal, cu titlu de ajutor de şomaj sau alocaţie de integrare sau reintegrare profesională, şi debitele create în condiţiile prezentului Regulament, ca urmare a prezentării unor documente false sau a încadrării în muncă fără a informa subdiviziunea teritorială, se recuperează de la persoanele care le-au primit în mod fraudulos.
Sumele nerecuperate de la beneficiarii decedaţi nu se urmăresc.
Funcţionarii instituţiilor implicate, din a căror vină au fost stabilite şi plătite fraudulos sume din bugetul asigurărilor sociale de stat, ca urmare a nerespectării prevederilor legislaţiei în vigoare, sînt obligaţi să le restituie.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
16. Sumele plătite nelegitim se restituie integral Casei Naţionale de Asigurări Sociale care a efectuat plata. Încasarea se efectuează în temeiul deciziei Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
Sumele rămase nerecuperate se urmăresc pe cale judiciară.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
17. Litigiile privind modul de soluţionare a cererilor pentru acordarea ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională se soluţionează de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, după caz, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, precum şi de către instanţele judecătoreşti, în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
[Pct.17 completat prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
Anexa nr.1 la Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol
|
Model
PRIMĂRIA ____________________________
CERTIFICAT pentru a fi prezentat Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă nr. _______ din___________200___
eliberat dlui/dnei ________________________________________________________________________,
buletinul de identitate: ____________________________________________________________________,
precum că este deţinător de teren agricol, în mărime de __ ha, din care __ ha sînt situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol şi accesul la acestea este limitat.
Primar _______________
L.Ş. |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
Anexa nr.2 la Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol
DAREA DE SEAMĂ privind plata ajutorului de şomaj şi a alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, la data de __________ 200__
|
||
Ajutor de şomaj |
Alocaţie de integrare sau reintegrare profesională | |
Numărul beneficiarilor aflaţi în plată la începutul anului, persoane | ||
Au intrat în plată pe parcursul perioadei de raportare, persoane | ||
Au ieşit din plată pe parcursul perioadei de raportare, persoane | ||
Numărul beneficiarilor aflaţi în plată la finele perioadei de raportare, persoane | ||
Datorii la începutul anului, lei | ||
Calculat, lei | ||
Deschise credite, lei | ||
Achitat, lei | ||
Datorii la finele perioadei de raportare, lei | ||
Director_______________________ L.Ş. |
Anexa nr.3 la Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare şi reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol |
Agentul economic ____________________________
CERTIFICAT spre a fi prezentat Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă nr. _______ din___________200___
eliberat dlui/dnei _________________________________________________________________________,
buletinul de identitate: ____________________________________________________________________,
precum că în prezent este angajat la agentul economic _________________________________________
Director_______________
L.Ş. |
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.1202 din 05.12.2018, în vigoare 10.02.2019]
[Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]
Anexa nr.4 la Regulamentul privind acordarea ajutorului de şomaj şi alocaţiei de integrare sau reintegrare profesională deţinătorilor de terenuri agricole situate după traseul Rîbniţa-Tiraspol
APROBAT: Preşedintele raionului Dubăsari L.Ş._________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Prezenta listă confirmă statutul de beneficiar de ajutor de şomaj sau alocaţie de integrare sau reintegrare profesională şi serveşte drept temei de plată sau încetarea plăţii.
LISTA şomerilor cu statut special, beneficiari de ajutor de şomaj şi alocaţie de integrare sau reintegrare profesională pentru luna _________________20______
Primăria, agentul economic ___________________________________
| ||||||
Nr. d/o | Numele, prenumele, patronimicul şomerului cu statut special | Numărul de identificare | Numărul fişei de înregistrare | Lucrări agricole sau în folosul comunităţii efectuate | Beneficiază de ajutor de şomaj şi alocaţie de integrare sau reintegrare profesională: da/nu | |
tipul şi volumul lucrărilor | numărul de zile lucrate | |||||
Primarul _______________________________________________ (semnătura)
Conducătorul agentului economic __________________________ (semnătura) |
[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.897 din 13.11.2013, în vigoare 15.11.2013]
[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.1100 din 09.10.2007, în vigoare 19.10.2007]
