vineri, 7 iulie 2006
711/23.06.2006 Hotărîre cu privire la Comisia republicană pentru evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale

H O T Ă R Î R E

cu privire la Comisia republicană pentru evaluarea,

bonificarea şi rebutarea armelor individuale

 

nr. 711  din  23.06.2006

 

Monitorul Oficial nr. 102-105/767din07.07.2006

 

* * *

Întru executarea prevederilor Legii nr.110-XIII din 18 mai 1994 cu privire la arme (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.4, art.43), Legii nr.590-XIII din 22 septembrie 1995 cu privire la standardizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.11-12, art.116), Legii nr.989-XV din 18 aprilie 2002 cu privire la activitatea de evaluare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.102, art.773) şi Legii nr.186-XV din 24 aprilie 2003 cu privire la evaluarea conformităţii produselor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.141-145, art.566), precum şi în scopul instituirii normelor metodologice de evaluare, bonificare şi rebutare a armelor individuale, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Regulamentul Comisiei republicane pentru evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale, conform anexei nr.1;

Componenţa nominală a Comisiei republicane pentru evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale, conform anexei nr.2.

2. Se stabileşte că în cazul eliberării din funcţiile publice a persoanelor care fac parte din componenţa Comisiei, atribuţiile lor în cadrul acesteia vor fi preluate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective, fără a adopta o nouă hotărîre de Guvern.

3. Armele ridicate, cu titlul oneros sau gratuit, ilegal deţinute fără documente de provenienţă, fără stăpîn, confiscate, cu termenul de moştenire expirat sau dacă din momentul ridicării forţate a armei de către organele de drept au trecut şase luni se transmit, în termen de 10 zile, Comisiei republicane pentru evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale.

4. Mijloacele obţinute de la comercializarea armelor specificate la punctul 3 al prezentei hotărîri vor fi transferate, în termen de 10 zile, la bugetul de stat. Unitatea comercială autorizată va achita fostului proprietar echivalentul bănesc al valorii armelor ridicate cu titlu oneros.

5. Ministerele, alte autorităţi administrative centrale şi autorităţile administraţiei publice locale vor întreprinde măsurile respective de familiarizare a persoanelor fizice şi juridice, care deţin în proprietate privată şi de stat arme de foc, cu specificul activităţii de import-export, transportare, păstrare, aplicare, utilizare, reparaţie şi testare tehnică a armelor de foc.

6. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.3.

 

PRIM-MINISTRU
Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interneGheorghe Papuc

Chişinău, 23 iunie 2006.
Nr.711.

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.711 din 23 iunie 2006

 

REGULAMENTUL

Comisiei republicane pentru evaluarea, bonificarea

şi rebutarea armelor individuale

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Comisia republicană pentru evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor (în continuare – Comisia) este instituită întru realizarea prevederilor Legii nr.110-XIII din 18 mai 1994 cu privire la arme (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.4, art.43).

2. În activitatea sa Comisia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de actele legislative şi normative în vigoare, precum şi de prezentul Regulament.

3. Comisia dispune de ştampilă rotundă cu denumirea sa.

4. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate semnifică:

arme şi arme de foc – fiecare obiect care este conceput sau adaptat, pentru a servi ca armă prin care un plumb, un glonţ ori un alt proiectil sau o substanţă nocivă gazoasă, lichidă ori în altă stare poate fi descărcată cu ajutorul unei presiuni explozive, gazoase sau atmosferice sau prin intermediul altor agenţi propulsori;

armă cu gaze – armă concepută sau adaptată prin care o substanţă nocivă gazoasă, lichidă ori în altă stare poate fi descărcată cu ajutorul unei presiuni explozive sau prin intermediul altor agenţi propulsori;

armă pneumatică – armă cu aer comprimat sau gaze sub presiune pentru aruncarea proiectilului, folosind forţa de expansiune a aerului comprimat sau a gazelor sub presiune aflate într-o butelie recipient;

armă de instrucţie – armă care este folosită în procesul de instrucţie în scopul economisirii muniţiei şi resurselor tehnice ale armelor de bază;

armă ridicată – armă retrasă din uz în mod forţat de către organele competente, conform legislaţiei în vigoare;

armă fără stăpîn – armă a cărui proprietar este lipsă sau necunoscut. Se consideră arme fără stăpîn, ilegal deţinute fără documente de provenienţă, confiscate sau cu termenul de moştenire expirat, în baza hotărîrilor instanţelor de judecată, pronunţate la cererea organelor afacerilor interne. Cererea privind considerarea armelor fără stăpîn se depune la expirarea a şase luni din data luării acestor arme în evidenţă;

armă deteriorată – armă de foc interzisă spre utilizare conform destinaţiei din momentul depistării şi înregistrării defectelor, cu excepţia defectelor specificate la punctul 8 al anexei nr.1 la prezentul Regulament;

armă inutilizabilă – armă deteriorată, uzura căreia depăşeşte 50% şi care evident are unul sau mai multe defecte specificate la punctele 1-4 ale anexei nr.1 la prezentul Regulament;

armă de panoplie – armă de foc devenită nefuncţională ca urmare a transformării ei de către organul competent sau un armurier autorizat, la prezentarea unui certificat în modul stabilit de legislaţia în vigoare;

armă de colecţie – armă destinată a fi piesă de muzeu, nefuncţională, precum şi armele aflate în stare funcţională, care sînt rarităţi sau au valoare istorică, artistică, ştiinţifică şi documentară. Se consideră arme de colecţie armele care au fost procurate sau se află în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, înregistrate sau reînregistrate, primite sau transmise ca moştenire, conform legislaţiei în vigoare;

dispozitive industriale cu destinaţie specială – armă utilitară cu o singură încărcătură sau semiautomată destinată unui scop industrial sau civil;

armurier – persoană fizică sau juridică profesionistă şi licenţiată în domeniu, activitatea căreia constă, parţial sau în întregime, în fabricarea, comercializarea, schimbul, închirierea, repararea sau transformarea armelor de foc;

marcaj – operaţie de înscriere a informaţiilor, realizată prin forjare la cald sau la rece, gravare sau poansonare pe armă, tub sau cartuş, ori prin vopsire cu vopsea sau cerneală specială pe tub sau cartuş şi pe ambalaje (pe armele de vînătoare cu ţeavă ghintuită şi lisă, de tir, de instrucţie (de imitaţie), de decoraţie, de colecţie (de panoplie) şi de autoapărare);

model – un semn sau orice combinaţie de semne protejate, care permit de a deosebi armele sau muniţiile fabricate de un producător de armele sau muniţiile similare ale altor producători.

 

II. STRUCTURA ŞI SARCINILE COMISIEI

5. În componenţa Comisiei vor fi incluşi reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Interne, Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Centrului Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor, directorul unui magazin specializat în comercializarea armelor şi un meşter armurier. Preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii Comisiei vor beneficia de salariile şi sporurile prevăzute pentru funcţiile de bază în organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, organizaţiile sau întreprinderile unde activează.

6. Structura şi componenţa nominală a Comisiei se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne. Membrii Comisiei trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:

a) să fie obiectivi, responsabili, principiali şi imparţiali, capabili de a comunica în mod eficient în timpul lucrului Comisiei atît în scris cît şi oral, în limba de stat şi în limba rusă, să respecte normele etice, să fie echilibraţi şi binevoitori, să respecte legislaţia în vigoare privind folosirea împuternicirilor prevăzute de legislaţie;

b) să cunoască în profunzime metodele, procedurile privind activitatea de evaluare, precum şi legislaţia referitor la circulaţia armelor şi muniţiilor pe teritoriul Republicii Moldova, să posede cunoştinţe profesionale şi tehnice corespunzătoare activităţii, să întocmească documentele necesare şi să respecte procedura privind evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

7. Pentru a efectua evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor în cadrul Comisiei se creează grupuri de lucru:

a) grupul I – verifică documentele armelor supuse evaluării;

b) grupul II – examinează şi evaluează starea tehnică a armelor;

c) grupul III – culege, sistematizează şi analizează informaţiile despre costurile modelelor respective de arme, luînd în considerare uzura sau vechimea lor conform evidenţei contabile, precum şi a armelor prezentate spre comercializare sau deja comercializate.

8. De competenţa Comisiei ţine evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale, ridicate cu titlu oneros sau gratuit, precum şi a armelor trecute în proprietatea statului (deţinute ilegal fără documente de provenienţă, confiscate, fără stăpîn, cu termenul de moştenire expirat, sau dacă din momentul ridicării forţate a armei de către organele de drept a trecut şase luni).

9. Evaluarea armelor se efectuează de către Comisie în baza cererilor şi demersurilor persoanelor fizice şi juridice, ale căror arme sînt permise spre circulaţie pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv: deţinute ilegal fără documente de provenienţă, confiscate, fără stăpîn, cu termenul de moştenire expirat, sau dacă din momentul ridicării forţate a armei de către organele de drept au trecut şase luni. Comisia după evaluarea armelor şi aprobarea actelor le poate transmite în posesia persoanelor, în bază documentelor de recepţionare şi a contractelor, prin intermediul magazinului specializat de comercializare a armelor, cu excepţia armelor militare sau organice, care sînt proprietatea statului.

10. Armele utilizabile, destinate pentru ducerea acţiunilor de luptă terestră, maritimă sau aeriană, interzise pe teritoriul republicii şi aflate în posesia persoanelor fizice şi juridice, deţinute ilegal fără documente de provenienţă, confiscate, fără stăpîn şi predate benevol, precum şi armele ridicate forţat, se predau, cu titlu gratuit, la evidenţa Ministerului Afacerilor Interne sau Ministerului Apărării, în funcţie de destinaţia acestora, iar cele inutilizabile – spre rebutare.

11. Examinarea armelor recepţionate de către Comisie se va efectua o dată în semestru, iar în caz de necesitate, o dată în trimestru.

 

III. RECEPŢIONAREA ARMELOR

12. Armele se recepţionează de către inspectorii comisariatelor de poliţie teritoriale cu atribuţii în domeniu, conform chitanţelor strict numerotate. Circulaţia armelor este supravegheată de către secretarul Comisiei, iar la solicitarea membrilor Comisiei se prezintă suplimentar pentru examinare, verificare şi control. Armele recepţionate se păstrează la Direcţia generală poliţie ordine publică şi depozitul pentru păstrarea armamentului al Ministerului Afacerilor Interne.

13. Comisia recepţionează toate armele, cu excepţia celor militare sau organice aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Departamentului instituţiilor penitenciare al Ministerului Justiţiei, Procuraturii Generale, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Serviciului Grăniceri, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat şi Serviciului Vamal.

 

IV. EVALUAREA, BONIFICAREA ŞI REBUTAREA ARMELOR

14. La evaluarea armelor se va ţine cont de următoarele reguli:

a) gradul de uzură al armelor se stabileşte, conform anexei nr.1 la prezentul Regulament, calitatea, valoarea şi uzura lor se exprimă în procente (%);

b) armele, uzura cărora depăşeşte 50% şi în mod obligatoriu au unul sau mai multe defecţiuni specificate în punctele 1-4 ale anexei nr.1 la prezentul Regulament, se consideră inutilizabile şi se transmit Ministerului Afacerilor Interne pentru distrugere, cu întocmirea unui act special în prezenţa membrilor Comisiei şi a altor reprezentanţi în domeniul dezarmării sau nimicirii armelor de foc;

c) armele cu defecţiuni, uzura cărora nu depăşeşte 50% sau depăşeşte, dar nu există nici una din defecţiunile specificate în punctele 1-4 ale anexei nr.1 la prezentul Regulament, vor fi demontate şi evaluate ca piese principale ale armelor (ţeava, închizătorul etc.), şi dacă vor corespunde cerinţelor de securitate vor fi transmise pentru comercializare, iar piesele inutilizabile – spre distrugere.

15. Evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale se desfăşoară în incinta Direcţiei generale poliţie ordine publică a Ministerului Afacerilor Interne.

16. Evaluarea armelor se efectuează ţinîndu-se cont de uzura lor, starea tehnică, aspectul exterior, interpretarea originală, cerere şi ofertă, precum şi în baza acordului dintre comitent şi Comisie, prin întocmirea unui act în trei exemplare, conform anexei nr.2 la prezentul Regulament.

17. Primul exemplar al actului se transmite Inspectoratului Fiscal Principal de Stat pe lîngă Ministerul Finanţelor, exemplarul doi – Direcţiei generale administrare şi dezvoltare a Ministerului Afacerilor Interne, exemplarul trei – Comisiei. Extrasul din act referitor la armele ce urmează a fi prezentate spre comercializare se transmit, în bază de contract, întreprinderii de stat specializate în domeniul comercializării armelor de foc.

18. Evaluării sînt supuse:

a) armele cu ţeava scurtă şi lungă specificate în grupele 9302 şi 9303 din Nomenclatorul Mărfurilor al Republicii Moldova (în continuare – Nomenclatorul Mărfurilor);

b) piesele principale ale armelor de foc scurte şi lungi, care suportă sarcina maximală în timpul tragerii şi au număr de uzină, specificate în grupa 9305 din Nomenclatorul Mărfurilor;

c) armele de semnalizare, specificate în grupa 9303 din Nomenclatorul Mărfurilor;

d) armele de foc cu utilizarea gazelor, specificate în grupa 9303 din Nomenclatorul Mărfurilor;

e) armele pneumatice, specificate în grupa 9304 din Nomenclatorul Mărfurilor;

f) dispozitivele industriale şi cu destinaţie specială, specificate în grupele 8205 59 300 din Nomenclatorul Mărfurilor;

g) armele de vînătoare (cu ţeava ghintuită şi lisă), de tir, de instrucţie (de imitaţie), de decoraţie, de colecţie (de panoplie) şi de autoapărare.

19. Reevaluarea armelor ridicate cu titlu oneros sau gratuit, celor trecute în proprietatea statului (deţinute ilegal fără documente de provenienţă, confiscate, fără stăpîn, cu termenul de moştenire expirat, sau dacă din momentul ridicării forţate a armei de către organele de drept au trecut şase luni) se efectuează în modul stabilit de Regulile comerţului de consignaţie, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1010 din 31 octombrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, în prezenţa reprezentantului organului fiscal.

 

V. NORMELE METODOLOGICE PRIVIND EVALUAREA

ŞI BONIFICAREA ARMELOR

20. Verificarea documentelor sau dosarelor cu privire la armele supuse evaluării se efectuează de către grupul I, constituit din membrii Comisiei.

21. Drept temei de expediere, prezentare sau examinare a armelor la Comisie sînt materialele, actele şi dosarele care conţin următoarele documente:

a) demersurile organelor de drept, hotărîrile instanţelor de judecată, concluziile comisariatelor de poliţie sau Secţiei supraveghere şi control asupra armamentului a Direcţiei generale poliţie ordine publică a Ministerului Afacerilor Interne şi a altor organe de drept competente în acest domeniu;

b) concluziile de anulare a autorizaţiilor (permiselor de portarmă), anterior legal deţinute;

c) cererile persoanelor fizice şi juridice de predare benevolă a armelor;

d) fişa privind verificarea armei, conform evidenţei Direcţiei informaţii şi evidenţe operative a Ministerului Afacerilor Interne;

e) armele forţat ridicate de către organele de drept (ca proprietate de stat, deţinute ilegal fără documente de provenienţă, confiscate, fără stăpîn, cu termenul de moştenire expirat, sau dacă din momentul ridicării forţate a armei au trecut şase luni, sau nu au fost reînregistrate), sau armele pentru care nu au fost perfectate autorizaţiile în termenul stabilit de lege;

f) armele şi documentele acestora în privinţa cărora au fost adoptate deciziile de a fi ridicate cu titlu oneros sau gratuit.

22. Armele prezentate pentru comercializare se introduc obligatoriu (cu excepţia celor militare) pentru evidenţă în Cadastrul de stat şi programul automatizat Registrul de stat al armelor, cu scoaterea lor ulterioară din evidenţă, în baza fişelor prezentate oficial de către organele de drept la Direcţia informaţii şi evidenţe operative a Ministerului Afacerilor Interne.

23. Actele armelor care nu corespund cerinţelor legislaţiei în vigoare se restituie în organele de drept şi comisariatului de poliţie respectiv pentru definitivare.

24. Rezultatul activităţii grupului I, constituit din membrii Comisiei, se înscrie într-un proces-verbal, cu enumerarea armelor şi actelor verificate şi se transmite secretarului Comisiei.

25. Evaluarea stării tehnice a armelor se efectuează de către grupul II, constituit din membrii Comisiei.

26. Evaluarea stării tehnice a armelor se efectuează de experţii Sistemului Naţional de Asigurare a Conformităţii Produselor, cu întocmirea unui proces-verbal de către armurieri autorizaţi şi specialişti în domeniu ai Ministerului Afacerilor Interne, şi constă din:

a) controlul marcajului şi identificarea armei;

b) controlul defecţiunilor neadmise;

c) controlul funcţionării fiabile a mecanismelor armei;

d) controlul dimensiunilor.

27. Identificarea se efectuează vizual, iar în caz de necesitate se utilizează o lupă cu coeficientul de mărire nu mai mică de doi.

28. Marcajul obligatoriu care trebuie identificat pe armele de foc:

a) modelul armei, denumirea firmei (denumirea organizaţiei, întreprinderii sau persoanei juridice), marca înregistrată a producătorului sau alt marcaj care ar permite identificarea armei;

b) numărul sau datele caracteristice ale armei;

c) calibrul cartuşului utilizat pe fiecare ţeavă.

29. Pe armele cu ţeava lisă suplimentar se indică lungimea camerei cartuşului, diametrul canalului ţevii, cu precizia de 0,1 mm la distanţa de 250 ± 30 mm de la oglinda camerei cartuşelor sau marca oţelului ţevii.

30. Marcajul obligatoriu care trebuie identificat pe arma pneumatică:

a) modelul armei, denumirea firmei (denumirea organizaţiei, întreprinderii sau persoanei juridice), marca înregistrată a producătorului sau alt marcaj care ar permite identificarea armei;

b) numărul sau datele caracteristice ale armei;

c) calibrul cartuşului utilizat.

31. Dacă la efectuarea identificării se depistează că modelul respectiv de armă nu este introdus în Cadastrul de stat al armelor, se va anunţa Centrul Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor, pentru executarea lucrărilor corespunzătoare.

32. Controlul defecţiunilor neadmise se efectuează prin verificarea vizuală a armei şi pieselor principale. Arma supusă evaluării nu trebuie să conţină defecţiuni, cu excepţia celor specificate în punctul 9 al anexei nr.1 la prezentul Regulament.

33. Dimensiunile admise între oglinda închizătorului şi suprafaţa de sprijin pentru cartuş sau între oglinda din spate a ţevii şi suprafaţa frontală a cutiei se va efectua utilizînd calibre sau sonde de mînă, conform dimensiunilor specificate în tabelele nr.1, 2 şi 3 (anexa nr.3).

34. Controlul asupra funcţionării fiabile a mecanismelor armei se efectuează în procesul încercării lor în lucru şi în interacţiune reciprocă, înzăvorîrea tubului ţevii şi reîncărcarea manuală trebuie să asigure:

a) funcţionarea liberă a mecanismului de înzăvorîre şi siguranţei lui;

b) funcţionarea fiabilă a mecanismelor de încărcare şi extragere ale armelor semiautomate;

c) funcţionarea fiabilă a zăvorului siguranţei;

d) funcţionarea fiabilă a tamburului revolverului;

e) lipsa riscului de efectuare a tragerii la încărcare;

f) mişcarea cu uşurinţă a percutorului în locul de asamblare, după armare percutorul nu trebuie să depăşească oglinda părţii din spate a ţevii, lipsa bavurii în orificiul pentru trecerea percutorului şi pe percutor;

g) funcţionarea corectă a mecanismului de declanşare (declanşarea nu trebuie să fie prea uşoară), cu excepţia armelor sportive speciale.

35. Dimensiunile camerei cartuşului şi canalului ţevii armelor trebuie să fie în limitele admise de Comisia Internaţională Permanentă pentru încercarea armelor de foc portative şi se verifică prin utilizarea calibrelor corespunzătoare sau cu ajutorul altor mijloace de măsură echivalente.

36. Verificarea dimensională a armamentului se consideră pozitivă, dacă la introducerea calibrului corespunzător, calibrul ţevii şi dimensiunile camerei cartuşului sînt în limitele admise.

37. Rezultatul activităţii grupului II se înscrie într-un proces-verbal de constatare a stării tehnice a armelor (modelul conform anexei nr.3 la prezentul Regulament), un exemplar se transmite secretarului Comisiei, un exemplar se expediază Centrului Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor, pentru eliberarea, cu titlu gratuit, a certificatelor de conformitate a armelor şi prezentarea lor ulterioară secretarului Comisiei.

38. Selectarea informaţiei privind valoarea de piaţă a modelelor de arme respective comercializate sau propuse spre comercializare se efectuează de către grupul III, constituit din membrii Comisiei.

39. Informaţia privind costul modelelor de arme prezentate la Comisie se culege din surse deschise, inclusiv: magazine de arme din republică, licitaţie de arme, Internet, experienţa stabilirii preţului în alte ţări etc.

40. În caz de lipsă a informaţiei privind costul modelului concret, se va utiliza informaţia despre costul modelelor similare din punct de vedere al calităţii şi construcţiei.

41. Rezultatul activităţii grupului III se înscrie într-un proces-verbal (modelul conform anexei nr.4 la Regulament), care, împreună cu materialele şi sursele utilizate, se transmite secretarului Comisiei.

42. Secretarul Comisiei va include informaţiile din procesele-verbale şi raportul de constatare a stării tehnice în actul general pentru examinare, corectare şi informare la şedinţa Comisiei, precum şi în scopul aprobării actului, cu participarea tuturor membrilor Comisiei.

43. După evaluarea şi aprobarea actului de către membrii Comisiei, în termen de 10 zile, acesta se sigilează pe hîrtie, decizia se publică în Internet pe pagina oficială a Ministerului Afacerilor Interne, iar armele se transmit spre comercializare în magazinele întreprinderilor de stat care dispun de licenţe pentru genul respectiv de comercializare, conform legislaţiei.

44. Transportarea armelor şi muniţiilor evaluate, bonificate şi rebutate, la magazinele specializate, depozite sau pentru distrugerea acestora în locuri speciale se efectuează în baza scrisorilor de trăsură pentru mărfuri, care se eliberează de către secretarul Comisiei.

45. Pentru completarea bazei materiale şi perfecţionarea specialiştilor instituţiilor de învăţămînt, muzeelor, birourilor de cercetări ştiinţifice sau criminalistice ale Ministerului Afacerilor Interne şi Centrului Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor, Comisia are dreptul să transmită, cu titlu gratuit, la solicitarea acestora, arme nefuncţionale, pentru confecţionarea mostrelor de panoplie. Lucrările de transformare în arme de panoplie, cu scoaterea din evidenţă, se efectuează pînă la transmiterea lor. Cheltuielile legate de transformarea armelor nefuncţionale în arme de panoplie se suportă de solicitanţii menţionaţi.

46. Decizia Comisiei poate fi contestată de persoana interesată în instanţa de judecată, conform legislaţiei în vigoare.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul Comisiei republicane

pentru evaluarea, bonificarea şi

rebutarea armelor individuale

 

TABELUL

de evaluare a calităţii armei

 

Nr.
d/o

Defecte

Măsuri de recondiţionare

Procentul uzurii

1. Arme refăcute, modernizate cu alte caracteristici tehnice decît cele prevăzute în manualul (paşaportul) armei, numărul de uzină şters sau rebătut artizanat Nu sînt pasibile, arma se transmite pentru nimicire 100%
2. Defecte asemănătoare umflăturilor în zona intrării proiectilului în camera cartuşului şi în zona îngustării ţevii ce conduce la reducerea durabilităţii; zgîrîeturi şi alte defecte obţinute în urma prelucrării suprafeţei interioare a camerei cartuşului şi canalului ţevii; fisuri şi alte încălcări privind integritatea metalului, umflături, adîncituri (cavităţi), brazde obţinute în urma prelucrării sau exploatării pe suprafaţa camerei cartuşului şi canalului ţevii vizibile cu ochiul liber; depăşirea uzurii admise a canalului ţevii şi camerei cartuşului Înlocuirea ţevii (ţevilor) sau aducerea lor în starea care ar exclude efectuarea tragerii De la 20 pînă la 70%
3. Deformarea ţevilor Înlocuirea ţevii (ţevilor) sau aducerea lor în starea care ar exclude efectuarea tragerii 55%
4. Deformarea, deteriorarea cadrului pistolului, revolverului sau cutiei închizătorului pentru armele lungi Înlocuirea pieselor defectate
5. Deteriorarea patului sau fisuri Înlocuirea pieselor defectate 40%
6. Deteriorarea pieselor mecanismului de aplicare a focului, depăşirea dimensiunilor admise dintre jocul oglinzii închizătorului şi suprafaţa de sprijin pentru cartuş, defecte reparabile ale închizătorului, tamburului revolverului, mecanismelor de înzăvorîre, extragere, siguranţă sau încărcare a armelor, defecte obţinute în urma ajustării pieselor, forjării, ştanţării, sfredelirii, sudării, lipirii sau altor prelucrări, dacă ele influenţează negativ asupra funcţionării sigure şi durabilităţii Reparaţie 20%
7. Deteriorarea ulucului sau fisuri Înlocuirea pieselor defectate
8. Lipsa pieselor: frîna de gură, amortizor de flăcări, cătare, ţel, talpa patului, arcul percutorului, pecrutor, arcul recuperator, încărcătorul, pîrghia mecanismul de înzăvorîre etc., coroziunea suprafeţei metalului din jurul percutorului (percutoarelor) etc. Montarea pieselor lipsă 10%
9. Defecte ale suprafeţei de protecţie exterioare a pieselor metalice ale armei Reparaţie cu efectuarea operaţiunilor de brunare, nichelare etc.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul Comisiei republicane

pentru evaluarea, bonificarea şi

rebutarea armelor individuale

 

ACT

privind evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale

 

Comisia în componenţa: vicepreşedintelui ______________________ , secretarului ______________ şi membrilor grupelor I ______________, II ______________, III _____________________, examinînd armele au stabilit:

 

Arma Defectele depistate Procentul uzurii Concluzia (utilă, inutilă) Aprecierea de consignaţie (lei) Suma încasată se transferă
Nr. d/o Modelul Calibrul Numărul armei Numărul ulucului persoanelor fizice sau juridice _________ (adresa) în bugetul de stat
1.
2.
3.

 

Vicepreşedintele Comisiei

Secretarul Comisiei

 

 

Membrii Comisiei

 

1.

 

2.

 

3.

Armele au fost recepţionate

________________________________________________

(funcţia, numele si prenumele colaboratorului magazinului)

 

Ştampila magazinului

__________________

(semnătura)

__________________

(semnătura)

 

 

__________________

(semnătura)

__________________

(semnătura)

__________________

(semnătura)

___________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul Comisiei republicane

pentru evaluarea, bonificarea şi

rebutarea armelor individuale

 

Tabelele dimensiunilor admise între oglinda închizătorului şi suprafaţa

de sprijin pentru cartuş sau între oglinda din spate a ţevii şi suprafaţa

frontală a cutiei

 

Tabelul nr.1

 

Nr.
d/o
Arme cu ţeava ghintuită Cartuşe cu percuţie centrală Presiunea medie şi maximă a cartuşului, Mpa (kgf/cm2) Dimensiunile între oglinda închizătorului şi suprafaţa de sprijin a cartuşului nu va depăşi
1. Arme, pistoale, revolvere, carabine de vînătoare, arme combinate Cu panta şi lungimea tubului sau a cartuşului nu mai mare de 30 mm Mai mică sau egală cu 330 (3366) 0,15 mm
Peste 330 (3366) 0,10 mm
2. Pistoale Cu şanţ inelar şi pantă - 0,20 mm
Cu şanţ fără pantă şi alte - 0,30 mm
3. Revolvere Alte cartuşe - 0,25 mm

 

Tabelul nr.2

 

Nr.
d/o
Arme cu ţeava ghintuită care folosesc cartuşe cu percuţia inelară Presiunea medie şi maximă a cartuşului sau energia cinetică, Mpa (kgf/cm2) Dimensiunile între oglinda închizătorului şi suprafaţa de sprijin a cartuşului în canalul ţevii nu va depăşi
1. Arme sportive Energia cinetică* 0,20 mm
2. Pistoale Mai mică sau egală cu 180 (1836) 0,20 mm
3. Carabine de vînătoare Pînă la 250 (2550) 0,15 mm
4. Arme combinate Mai mare de 250 (2550) 0,10 mm

 

* Mărimea energiei cinetice în conformitate cu tabelele CIP

 

Tabelul nr.3

 

Nr.
d/o
Arme cu ţeava lisă Parametrii verificaţi Nu va depăşi
1. Arme semiautomate Schimbarea jocului între oglinda închizătorului şi suprafaţa de sprijin a cartuşului în canalul ţevii 0,35 mm
2. Arme cu ţevile basculante şi altele 0,20 mm
3. Arme cu ţevile basculante Schimbarea jocului între oglinda din spate a ţevii şi suprafaţa frontală a cutiei 0,10 mm

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul Comisiei republicane

pentru evaluarea, bonificarea şi

rebutarea armelor individuale

 

PROCESUL-VERBAL

de constatare a stării tehnice a armelor

 

"___"_________ 200_

nr. ________ mun.Chişinău

 

În conformitate cu ______________ nr. _______ din _____ grupul de lucru în componenţa __________________

___________________________________ a efectuat evaluarea stării tehnice a armelor prezentate la Comisia republicană pentru evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale în conformitate cu cerinţele:

punctelor 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 (2.5) GOST R 50529-93 – arme portative de foc, dispozitive industriale şi cu destinaţie specială. Cerinţele de securitate şi metodele de reîncărcare corespund armelor de foc cu ţeava ghintuită şi lisă;

punctelor 3.1, 3.2, 3.3, 3.4 GOST R 50741-95 – armament de autoapărare cu cartuşe cu gaze, pistoale şi revolvere, dispozitive de tragere, arme fără ţeavă şi cu gaze. Cerinţele şi metodele de control la încercările de securitate în vederea certificării corespund armelor cu cartuş cu gaze;

punctelor 2.5.3, 3.3., 3.5., 3.6 GOST R 51612 – 2000 – arme pneumatice. Cerinţele tehnice generale şi metodele de încercări corespund armelor pneumatice.

Au fost verificaţi şi încercaţi următorii parametri:

a) controlul marcajului şi identificarea armei;

b) controlul defecţiunilor neadmise;

c) controlul funcţionării fiabile a mecanismelor armei;

d) controlul dimensiunilor.

Rezultatul evaluării stării tehnice:

 

Nr.
d/o
Date privind armele evaluate Neajunsurile depistate Note
Denumirea şi descrierea armei Calibrul Seria şi numărul de uzină
arma ţeava ulucul
1.
2.
3.

 

Grupul de lucru:

L.Ş.

_____________

(semnătura)

_____________

(semnătura)

_____________________

(prenumele, numele)

_____________________

(prenumele, numele)

 

 

Procesul-verbal este întocmit în două exemplare:

ex. nr.1 – în dosar;

ex. nr.2 – Î.S. "Centrul Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor"

"___" ______________ 200__

 

 

Anexa nr.5

la Regulamentul Comisiei republicane

pentru evaluarea, bonificarea şi

rebutarea armelor individuale

 

PROCES – VERBAL

privind culegerea informaţiei şi efectuarea analizei comparative

pentru comercializarea modelelor de arme

 

Nr.

d/o

Modelul armei Calibrul Surse utilizate Suma medie
Î.S. "Cartuş" Î.S. "Dinamo-MA" Î.S. "Pulbere" Societatea Vînătorilor şi Pescarilor Internet sau alte surse
1.
2.
3.
4.
5.

 

___________

(semnătura)

 

___________

(semnătura)

 

___________

(semnătura)

 

"____" ___________ 200___

 

__________________

(prenumele, numele)

 

__________________

(prenumele, numele)

 

__________________

(prenumele, numele) 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.711 din 23 iunie 2006

 

COMPONENŢA NOMINALĂ

a Comisiei republicane pentru evaluarea, bonificarea

şi rebutarea armelor individuale

 

ZUBIC Valentin – viceministru al afacerilor interne, preşedinte al Comisiei
CEBOTARI Mihai – şef al Direcţiei generale poliţie ordine publică a Ministerului Afacerilor Interne, vicepreşedinte al Comisiei
MACOVEI Nicolae – şef al Secţiei supraveghere a circulaţiei armamentului a Direcţiei securitate publică a Direcţiei generale poliţie ordine publică a Ministerului Afacerilor Interne, secretar al Comisiei

Membrii Comisiei:

FONDOS Igor – şef adjunct al Direcţiei impozite şi taxe locale al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat de pe lîngă Ministerul Finanţelor
COJOCARI Victor – specialist coordonator al Î.S. “Centrul Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor" a Serviciului Standardizare şi Metrologie
STRATILA Valeriu – şef al Secţiei armament a Direcţiei de asigurare tehnico-materială şi militară a Direcţiei generale logistică, administrare şi dezvoltare a Ministerului Afacerilor Interne
ISTRATI Simion – director comercial al Societăţii Vînătorilor şi Pescarilor
ROJIC Vladimir – meşter armurier la Întreprinderea Individuală “Meşter Rojik".

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.711 din 23 iunie 2006

 

Hotărîrile Guvernului care se abrogă

 

1. Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.44 din 18 ianuarie 1995 “Cu privire la măsurile de realizare a Legii nr.110-XIII din 18 mai 1994" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.14, art.70).

2. Punctul 4 al Hotărîrii Guvernului nr.15 din 15 ianuarie 1999 “Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.44 din 18 ianuarie 1995" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.7-9, art.66).

3. Hotărîrea Guvernului nr.465 din 16 mai 2000 “Cu privire la aprobarea Regulamentului Comisiei republicane pentru evaluarea, bonificarea şi rebutarea armelor individuale" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.70-72, art.630).

4. Punctul 5 al anexei la Hotărîrea Guvernului nr.1685 din 25 decembrie 2002 “Cu privire la aprobarea modificărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.44 din 18 ianuarie 1995" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.185-189, art.1836).