vineri, 22 septembrie 2006
1052/12.09.2006 Hotărîre cu privire la Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei

H O T Ă R Î R E

cu privire la Centrul Naţional de Expertize Judiciare

de pe lîngă Ministerul Justiţiei

 

nr. 1052  din  12.09.2006

 

Monitorul Oficial nr.150-152/1139 din 22.09.2006

 

* * *

Întru executarea alineatului (3) al articolului 12 din Legea nr.1086-XIV din 23 iunie 2000 cu privire la expertiza judiciară, constatările tehnico-ştiinţifice şi medico-legale, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se reorganizează, prin transformare, Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei în Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei.

2. Se stabileşte efectivul-limită al personalului scriptic al Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei în număr de 56 unităţi, cu fondul anual de retribuire a muncii, conform legislaţiei în vigoare. Se permite Centrului Naţional de Expertize Judiciare, în caz de necesitate şi cu acordul Ministerului Justiţiei, să angajeze suplimentar în state pînă la 20 de unităţi, cu remunerare conform legislaţiei în vigoare, din contul mijloacelor speciale.

3. Se aprobă:

Regulamentul Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei, conform anexei nr.1;

Nomenclatorul lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate contra plată de Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei şi mărimea tarifelor pentru aceste servicii, conform anexei nr.2;

Regulamentul privind modul de formare şi de utilizare a mijloacelor financiare speciale ale Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei, conform anexei nr.3.

4. În tot textul Hotărîrii Guvernului nr.129 din 15 februarie 2000 “Cu privire la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.19-20, art.210), cu modificările şi completările ulterioare, sintagma “Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei” se substituie prin sintagma “Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei”.

5. Finanţarea Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei se va efectua din contul alocaţiilor bugetare şi speciale, în limitele prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.80 din 28 ianuarie 2005 “Cu privire la aprobarea Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anii 2005-2008”, cu modificările şi completările ulterioare.

Ministerul Justiţiei şi Academia de Ştiinţe a Moldovei vor înainta Guvernului propuneri de modificare a Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anii 2005-2008, aprobat prin hotărîrea sus-menţionată.

6. Ministerul Finanţelor va înainta, în modul stabilit, propuneri de modificare a Legii bugetului de stat pe anul 2006.

7. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.4.

 

PRIM-MINISTRUVasile TARLEV

Contrasemnează:
Ministrul justiţieiVictoria Iftodi
Ministrul finanţelorMihail Pop
Ministrul economiei şi comerţuluiValeriu Lazăr

Chişinău, 12 septembrie 2006.
Nr.1052.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.1052 din 12 septembrie 2006

 

REGULAMENTUL

Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Centrul Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei (în continuare – Centrul) este instituţie de stat specializată în sfera efectuării expertizelor judiciare.

2. Fiind instituţie coordonatoare în domeniul teoriei şi practicii expertizei judiciare şi în criminalistică, Centrul elaborează metode eficiente de cercetare şi aplicare a lor în practica de expertizare, contribuind, prin aceasta, la înfăptuirea justiţiei în Republica Moldova.

3. Centrul colaborează cu alte instituţii de expertiză judiciară din Republica Moldova, precum şi cu organele de urmărire penală şi instanţele judecătoreşti.

4. Sarcinile principale ale Centrului sînt:

1) efectuarea expertizelor judiciare şi constatărilor tehnico-ştiinţifice conform legislaţiei procesuale şi altor acte normative ce reglementează expertiza judiciară;

2) generalizarea şi analiza practicii de efectuare a expertizelor şi constatărilor tehnico-ştiinţifice, elaborarea şi realizarea măsurilor de perfecţionare a expertizei judiciare şi altor genuri de cercetări;

3) instruirea şi reciclarea experţilor judiciari ai Centrului;

4) acordarea ajutorului metodic filialelor Centrului la efectuarea expertizelor şi constatărilor tehnico-ştiinţifice, coordonarea activităţii acestora şi asigurarea lor tehnico-materială;

5) studierea realizărilor ştiinţifice ale altor ţări în domeniul expertizei judiciare, colaborarea cu alte instituţii de profil, organizaţii ştiinţifice şi de învăţămînt, în scopul perfecţionării practicii de expertiză şi extinderii posibilităţilor acesteia.

5. Efectivul-limită al personalului scriptic al Centrului se aprobă de Guvern.

Structura Centrului se aprobă de ministrul justiţiei.

6. Sursele de finanţare a activităţii Centrului sînt alocările de la bugetul de stat şi mijloacele încasate de la persoanele juridice şi fizice pentru efectuarea expertizelor judiciare, constatărilor tehnico-ştiinţifice şi altor genuri de activitate.

În cazurile civile şi de contencios administrativ, plata se face anticipat de către partea aflată în proces, care a solicitat efectuarea expertizei, fapt menţionat în încheierea sau ordonanţa expertizei, constatării tehnico-ştiinţifice.

În cazurile penale, cheltuielile pentru efectuarea expertizelor sînt suportate de către Centru, din mijloacele bugetare de stat prevăzute pentru anii respectivi, cu excepţia prevederilor art.142 alin.(2) din Codul de procedură penală al Republicii Moldova.

Solicitantul achită anticipat plata pentru expertizele şi constatările tehnico-ştiinţifice.

7. Nomenclatorul lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate contra plată de Centru şi mărimea tarifelor pentru aceste servicii se aprobă de Guvern.

8. Centrul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, precum şi de conturi trezoreriale.

9. Sediul Centrului se află în mun.Chişinău.

10. Centrul are deschise filiale în municipiul Bălţi, or.Cahul şi or.Căuşeni.

În caz de necesitate, pot fi deschise şi alte filiale ale Centrului.

 

II. FUNCŢIILE CENTRULUI

11. În conformitate cu sarcinile ce-i revin, Centrul exercită următoarele funcţii:

1) efectuează expertize judiciare şi constatări tehnico-ştiinţifice conform Instrucţiunii cu privire la efectuarea expertizelor judiciare şi constatărilor tehnico-ştiinţifice;

2) identifică problemele prioritare în domeniul expertizei judiciare şi constatărilor tehnico-ştiinţifice, elaborează metode, procedee şi tehnici de expertize judiciare în baza investigaţiilor ştiinţifice şi practicii avansate;

3) analizează şi generalizează practica expertizelor judiciare, constatărilor tehnico-ştiinţifice, întreprinde măsuri menite să contribuie la folosirea mai eficientă a expertizelor judiciare şi constatărilor tehnico-ştiinţifice, în scopul descoperirii infracţiunilor şi examinării obiective a cauzelor în instanţa de judecată;

4) elaborează măsuri de perfecţionare a expertizelor complexe, cu participarea experţilor de diferite domenii şi profiluri, în scopul formulării concluziilor argumentate la evaluarea circumstanţelor şi cauzelor infracţiunilor;

5) organizează conferinţe ştiinţifice şi seminare teoretico-practice pentru generalizare şi schimb de experienţă, cu participarea colaboratorilor organelor de drept şi altor organe interesate;

6) elaborează indicaţii metodice, întocmeşte şi expediază organelor vizate scrisori informaţionale referitor la problemele ce ţin de dispunerea şi efectuarea expertizelor judiciare şi constatărilor tehnico-ştiinţifice, de obiectivitatea, concludenţa şi importanţa concluziilor experţilor în procedura judiciară;

7) sistematizează şi difuzează informaţia juridică şi ştiinţifică, în scopul ridicării nivelului profesional al experţilor judiciari;

8) efectuează instruirea şi atribuirea ulterioară a calificării de expert judiciar, conform Regulamentului cu privire la stagiul şi calificarea experţilor judiciari din Republica Moldova;

9) efectuează atestarea şi atribuie gradul de calificare experţilor judiciari, conform Regulamentului unic cu privire la atestarea experţilor judiciari din Republica Moldova;

10) ţine Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi;

11) efectuează recenzarea rapoartelor de expertize şi constatărilor tehnico-ştiinţifice.

 

III. DREPTURILE CENTRULUI

12. În scopul îndeplinirii sarcinilor încredinţate, Centrul este în drept:

1) să ceară de la solicitantul expertizei recuperarea cheltuielilor suportate la efectuarea ei;

2) să nu accepte expertizarea obiectelor, materialelor etc. care nu cad sub incidenţa Nomenclatorului lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate contra plată de Centru;

3) să propună solicitantului expertizei judiciare includerea în componenţa comisiei pentru efectuarea expertizei a specialiştilor din alte instituţii în funcţie de cunoştinţele speciale necesare expertizării şi întocmirii raportului;

4) să solicite, în modul stabilit, autorităţilor administraţiei publice punerea la dispoziţie a informaţiilor necesare realizării scopului şi sarcinilor atribuite în competenţă;

5) să colaboreze cu instituţii similare din alte state.

 

IV. OBLIGAŢIILE CENTRULUI

13. În scopul îndeplinirii sarcinilor atribuite, Centrul este obligat:

1) să efectueze expertizele judiciare şi constatările tehnico-ştiinţifice în termenele stabilite, ţinînd cont de capacităţile Centrului;

2) să coordoneze cu solicitantul expertizei, constatării tehnico-ştiinţifice atragerea specialiştilor din afara Centrului pentru efectuarea cercetărilor necesare;

3) să informeze la timp solicitantul expertizei, constatării tehnico-ştiinţifice referitor la neexecutarea la timp a lucrărilor;

4) să analizeze sistematic performanţele ştiinţifice şi rezultatele expertizelor, constatărilor tehnico-ştiinţifice din anumite domenii şi, în baza acestor rezultate, să elaboreze noi metode de expertizare, să modifice metodologiile existente;

5) să organizeze şi să participe la diverse întruniri în domeniul teoriei şi practicii expertizărilor judiciare;

6) să coordoneze activitatea cu organele de drept întru soluţionarea obiectivă, exhaustivă şi sub toate aspectele a problemelor expertizării;

7) să colaboreze cu instituţiile de profil din ţară şi din alte state pentru a contribui la înfăptuirea justiţiei.

 

V. GENURILE DE EXPERTIZĂ ŞI CONSTATĂRI TEHNICO-ŞTIINŢIFICE

EFECTUATE DE CENTRU

14. Centrul efectuează următoarele expertize şi constatări tehnico-ştiinţifice:

1) grafoscopică;

2) de stabilire a autorului;

3) tehnică a actelor;

4) traseologică;

5) balistică;

6) fibrelor, materialelor fibroase şi articolelor fabricate din ele;

7) materialelor fibroase supuse distrugerii prin ardere;

8) lacurilor şi vopselelor;

9) produselor petroliere şi substanţelor lubrifiante;

10) polimerilor şi masei plastice;

11) substanţelor narcotice, preparatelor medicamentoase cu efect puternic;

12) lichidelor care conţin alcool;

13) sticlei, ceramicii şi articolelor fabricate din ele;

14) metalelor, aliajelor şi articolelor fabricate din ele;

15) solului;

16) biologică a obiectelor vegetale şi animale;

17) chimică;

18) circumstanţelor accidentelor rutiere;

19) traseologică a vehiculelor;

20) tehnică a pieselor vehiculelor;

21) merceologică auto;

22) instalaţiilor mecanice;

23) instalaţiilor electrotehnice;

24) instalaţiilor cu gaze;

25) tehnicii incendiare;

26) tehnicii de calcul;

27) exploziilor tehnologice;

28) tehnicii securităţii muncii;

29) în construcţii;

30) de evaluare şi partajare a bunurilor imobile, obiectelor de construcţii şi utilajului;

31) contabilă;

32) economică;

33) financiar-bancară;

34) merceologică (a produselor de larg consum şi alimentare).

15. Expertizele judiciare şi constatările tehnico-ştiinţifice pot fi clasificate în expertize individuale, efectuate în comisie (colegiale), complexe, suplimentare, repetate şi contraexpertize.

 

VI. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CENTRULUI

16. Centrul este condus de director, numit în funcţie şi eliberat din funcţie prin ordinul ministrului justiţiei.

Directorul Centrului coordonează cu ministrul justiţiei şi numeşte în funcţie vicedirectorul. Vicedirectorul se supune nemijlocit directorului Centrului şi activează în limitele împuternicirilor ce îi sînt atribuite.

17. Directorul Centrului:

1) reprezintă Centrul în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice;

2) exercită conducerea generală a activităţii Centrului şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i revin Centrului, pentru folosirea raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor evidenţei şi celor din dările de seamă;

3) asigură respectarea şi executarea legislaţiei în domeniul expertizei judiciare, realizarea sarcinilor şi funcţiilor ce derivă din prezentul Regulament;

4) distribuie obligaţiile şi stabileşte gradul de responsabilitate al vicedirectorului, şefilor de secţii (filiale);

5) aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Centrului;

6) angajează în serviciu şi eliberează din funcţie conducătorii subdiviziunilor, colaboratorii Centrului, stimulează activitatea lor, aplică sancţiuni disciplinare;

7) aplică sistemul de contract la angajarea în serviciu a colaboratorilor, inclusiv a lucrătorilor ştiinţifici şi a specialiştilor din străinătate;

8) semnează documentele financiare şi de altă natură;

9) întocmeşte schema de încadrare şi devizul de cheltuieli în limitele efectivului numeric şi fondului de remunerare a muncii;

10) organizează asigurarea tehnico-materială a Centrului;

11) stabileşte mărimea concretă a suplimentelor, sporurilor la salariu de funcţie ale colaboratorilor Centrului, precum şi a premiilor;

12) soluţionează problemele ce ţin de perfecţionare, stagieri şi deplasări, acordă concedii colaboratorilor Centrului;

13) la recepţionarea ordonanţei, încheierii sau cererii privind dispunerea expertizei judiciare sau constatării tehnico-ştiinţifice, pune efectuarea acesteia în sarcina unui expert concret sau a unei comisii de experţi care posedă într-un volum necesar cunoştinţe speciale pentru a soluţiona problemele formulate;

14) previne expertul, specialistul (comisia de experţi) despre răspunderea penală pentru prezentarea cu bună ştiinţă a concluziei false, fapt despre care se întocmeşte o declaraţie ce se expediază, împreună cu raportul de expertiză sau constatare, organului care a dispus efectuarea ei sau solicitantului acesteia;

15) asigură controlul asupra respectării termenelor de efectuare a expertizelor, constatărilor tehnico-ştiinţifice dispuse, plenitudinii şi calităţii cercetărilor efectuate, fără a încălca principiul independenţei experţilor, specialiştilor;

16) în cazul în care efectuarea expertizei dispuse, constatării tehnico-ştiinţifice solicitate nu este prevăzută de prezentul Regulament, lipseşte expertul în specialitatea concretă, baza tehnico-materială sau condiţiile speciale pentru cercetări, informează imediat despre aceasta organul care a dispus efectuarea expertizei, constatării tehnico-ştiinţifice, iar materialele cauzei se remit organului, cetăţeanului sau, conform indicaţiei scrise a acestuia, se transmit altei instituţii de expertiză. Expedierea materialelor pentru expertiză în instituţia de expertiză judiciară sau în alt organ, care se află peste hotarele Republicii Moldova, trebuie să fie motivată (dispunerea unei expertize repetate, lipsa specialiştilor necesari, a aparatajului etc.);

17) la finalizarea cercetărilor, expediază raportul de expertiză sau de constatare tehnico-ştiinţifică, obiectele cercetărilor şi materialele dosarului organului sau persoanei care a dispus efectuarea expertizei sau constatării tehnico-ştiinţifice;

18) examinează petiţiile şi demersurile adresate Centrului şi întreprinde măsuri de soluţionare a lor.

În lipsa directorului Centrului, funcţiile acestuia le exercită vicedirectorul.

18. Directorul Centrului este în drept:

1) să remită fără executare ordonanţa, încheierea sau cererea privind dispunerea expertizei judiciare sau a constatării tehnico-ştiinţifice, obiectele prezentate spre cercetare şi materialele dosarului, dacă în Centru nu activează expertul în specialitatea concretă, lipseşte baza tehnico-materială necesară sau condiţiile speciale pentru efectuarea cercetărilor, indicînd motivele remiterii;

2) să organizeze efectuarea expertizei judiciare cu participarea altor instituţii, specificate în ordonanţa sau încheierea privind dispunerea efectuării;

3) să adreseze demersuri organului care a dispus efectuarea expertizei judiciare sau persoanei care a solicitat efectuarea constatării tehnico-ştiinţifice privind includerea în componenţa comisiei de experţi a persoanelor care nu activează în Centru, în cazul în care cunoştinţele speciale ale acestora sînt necesare pentru formularea concluziei;

4) să transmită o parte din drepturi şi obligaţii, legate de organizarea şi efectuarea expertizei judiciare, adjunctului său, precum şi conducătorului subdiviziunii interioare a Centrului;

5) să ceară de la organul sau persoana care a dispus efectuarea expertizei, constatării tehnico-ştiinţifice achitarea cheltuielilor ocazionate de:

a) transportarea obiectelor, după cercetarea lor, cu excepţia cheltuielilor poştale;

b) păstrarea obiectelor cercetate după expirarea termenului de 5 zile din momentul înştiinţării despre finalizarea expertizei judiciare;

c) lichidarea consecinţelor exploziilor, incendiilor şi altor situaţii excepţionale, drept rezultat al recepţionării de către Centru a substanţelor cu pericol sporit, dacă organul sau persoana, care a dispus efectuarea expertizei, constatării tehnico-ştiinţifice, nu au informat conducătorul despre regulile speciale de păstrare a obiectelor respective sau dacă acestea nu au fost ambalate în modul stabilit.

19. Conducătorul secţiei (filialei):

1) verifică dacă materialele recepţionate corespund cerinţelor legislaţiei de procedură penală şi de procedură civilă, precum şi Instrucţiunii cu privire la modul de efectuare a expertizelor judiciare în Centrul Naţional de Expertize Judiciare, aprobate de directorul Centrului;

2) la ordonarea efectuării expertizei comisiei de experţi, pune în sarcina unuia dintre ei elaborarea planului general de cercetare, coordonarea activităţii altor experţi şi conducerea deliberării experţilor, totodată, conducătorul comisiei nu beneficiază de nici un avantaj, în raport cu ceilalţi experţi, la soluţionarea în esenţă a chestiunii;

3) stabileşte termenul concret de efectuare a expertizei, dacă acesta nu a fost stabilit de către director sau vicedirector;

4) ia cunoştinţă de procesul şi rezultatele cercetărilor efectuate de către experţi, le acordă asistenţa metodico-ştiinţifică necesară, efectuează controlul calităţii expertizei;

5) verifică plenitudinea cercetărilor efectuate şi temeinicia concluziilor, respectarea de către expert a recomandărilor metodice, calitatea întocmirii raportului şi a anexelor şi prezintă directorului Centrului toate materialele dosarului, împreună cu raportul expertului.

20. Dacă directorul Centrului sau conducătorul secţiei (filialei), luînd cunoştinţă de raportul expertului (experţilor), va descoperi că cercetările sînt incomplete, că a fost încălcată metodica de cercetare, fapt ce a putut să genereze şi a generat concluzii incomplete sau perfectarea incorectă a raportului, acesta este remis expertului (experţilor) pentru a introduce precizările şi modificările necesare.

21. Dacă expertul insistă asupra corectitudinii cercetărilor efectuate şi asupra concluziei sale, directorul Centrului este în drept să dispună efectuarea expertizei unei comisii de experţi, cu participarea expertului care a efectuat cercetarea. Comisia de experţi formulează concluzia în modul stabilit de lege.

22. În cadrul Centrului funcţionează Consiliul administrativ, care este organul de coordonare colegială a activităţii Centrului pe plan organizaţional şi al dezvoltării de perspectivă. În acest organ se includ din oficiu: directorul, vicedirectorul şi şefii de secţii.

23. Pentru examinarea celor mai importante probleme referitor la expertiza judiciară, în cadrul Centrului se instituie Consiliul metodico-ştiinţific, care activează în baza unui regulament, aprobat de directorul Centrului.

Consiliul metodico-ştiinţific verifică, din punctul de vedere al calităţii şi termenelor de executare, rapoartele de expertiză şi de constatări tehnico-ştiinţifice. În componenţa acestuia intră: directorul Centrului, vicedirectorul, oameni de ştiinţă din alte instituţii, unii şefi de secţii. Preşedinte al Consiliului este din oficiu directorul Centrului.

24. În scopul exercitării atribuţiilor de serviciu, directorul Centrului emite ordine, dispoziţii, organizează şi controlează executarea lor.

25. Reorganizarea sau lichidarea Centrului se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.1052 din 12 septembrie 2006

 

NOMENCLATORUL

lucrărilor efectuate şi serviciilor prestate contra plată de Centrul Naţional de Expertize

Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei şi mărimea tarifelor pentru aceste servicii

 

A. Efectuarea rapoartelor de expertiză şi a rapoartelor de constatării tehnico-ştiinţifice

 

Nr.
d/o
Denumirea genurilor de expertize, constatăriTariful, lei
123
1.Grafoscopică şi de stabilire a autorului (2):
- simplă (1-5 obiecte)340
- medie (6-10 obiecte)650
- complicată (mai mult de 10 obiecte)1170
2.Tehnică a actelor:
- simplă (1 obiect)405
- medie (2-5 obiecte)910
- complicată (mai mult de 10 obiecte)1270
3.Trasologică:
- simplă (1 obiect)420
- medie (2-5 obiecte)920
- complicată (mai mult de 5 obiecte)1280
4.Balistică
- simplă560
- medie920
- complicată1470
5.Fibrelor, materialelor fibroase şi articolelor fabricate din ele:
- simplă350
- medie750
- complicată1200
6.Materialelor fibroase supuse distrugerii prin ardere:
- simplă450
- medie950
- complicată1400
7.Lacurilor şi vopselelor:
- simplă465
- medie952
- complicată1600
8.Produselor petroliere şi substanţelor lubrifiante:
- simplă400
- medie750
- complicată1200
9.Polimerilor şi masei plastice:
- simplă340
- medie560
- complicată1200
10.Substanţelor narcotice, preparatelor medicamentoase cu efect puternic:
- simplă360
- medie510
- complicată920
11.Lichidelor care conţin alcool:
- simplă410
- medie860
- complicată1250
12.Sticlei, ceramicii şi articolelor fabricate din ele:
- simplă360
- medie510
- complicată1020
13.Metalelor, aliajelor şi articolelor fabricate din ele:
- simplă450
- medie750
- complicată1200
14.Solului:
- simplă550
- medie950
- complicată1600
15.Biologică a obiectelor vegetale şi animale:
- simplă320
- medie550
- complicată1200
16.Chimică:
- simplă360
- medie680
- complicată1600
17.Circumstanţelor accidentelor rutiere:
- simplă386
- medie740
- complicată1010
18.Trasologică a vehiculelor:
- simplă600
- medie960
- complicată1350
19.Pieselor vehiculelor:
- simplă820
- medie1005
- complicată1600
20.Merceologică auto:
- simplă365
- medie642
- complicată*1004
21.Instalaţilor mecanice, electrotehnice şi cu gaze (3):
- simplă250
- medie510
- complicată1650
22.Tehnico-incendiară:
- simplă510
- medie1020
- complicată2040
23.Tehnicii de calcul:
- simplă250
- medie510
- complicată1650
24.Exploziilor tehnologice:
- simplă950
- medie2020
- complicată4010
25.Tehnicii securităţii muncii:
- simplă (1-5 obiecte)330
- medie (6-10 obiecte)642
- complicată (mai mult de 10 obiecte)1220
26.În construcţii*:
- simplă820
- medie1800
- complicată5100
27.Evaluarea şi partajarea bunurilor imobile, obiectelor de construcţii şi utilajului:
- simplă430
- medie780
- complicată (1-2 obiecte)1610
(3-5 obiecte)3005
(mai mult de 5 obiecte)preţ contractual
28.Contabilă, economică şi financiar-bancară (3):
- simplă920
- medie2060
- complicată*3520
29.Merceologică (produselor de larg consum şi alimentare):
- simplă330
- medie680
- complicată*1200
 

* În cazurile în care durata expertizei depăşeşte normativul indicat şi expertiza este complexă, se aplică preţuri contractuale.

 

Conform gradului de complexitate, expertizele se împart în trei categorii:

simplă –expertiza efectuată asupra obiectelor simple care nu necesită un volum mare de lucrări şi poate fi finalizată în termen de pînă la 5 zile;

medie – expertiza în cadrul căreia, în funcţie de numărul de obiecte, de metodele şi mijloacele de aplicare, sînt necesare investigaţii cu durată de la 6 la 15 zile;

complicată - expertiza efectuată prin metode complicate de investigaţie şi cu un volum mare de lucru, durate lungi de investigaţii de la 16 la 30 de zile.

Serviciile aferente expertizelor judiciare şi constatărilor tehnico-ştiinţifice, acordate invalizilor de gradul I, II şi III, precum şi beneficiarilor de pensii pentru limita de vîrstă, pot fi reduse de conducătorul Centrului pînă la 50%.

La retragerea materialelor (ordonanţei, încheierii sau cererii) de la expertiză, persoanei respective i se reţine 15% din suma achitată (cheltuielile efectuate de Centru pentru studierea şi examinarea materialelor, solicitarea materialelor suplimentare etc.).

La întocmirea procesului-verbal privind imposibilitatea de a întocmi un raport de expertiză, persoanei respective i se reţine 30% din suma achitată (cheltuielile efectuate de Centru pentru primirea, înregistrarea, cercetarea materialelor pentru întocmirea procesului-verbal).

Pentru urgentarea efectuării examinării şi eliberării raportului de constatare, expertiză, precum şi pentru deplasarea la obiect, în caz de necesitate, preţul se dublează.

 

B. Instruirea specială a experţilor judiciari

 

Nr.

d/o

Denumirea serviciilorUnitatea de măsurăTariful, lei
1.Instruirea pentru calificarea de expert judiciar (ţinînd cont de lista specialităţilor de experţi judiciari şi de orele indicate în planurile individuale de pregătire)*1 oră30,25
2.Atribuirea calificării de expert judiciar (examen)1 oră150
3.Atestarea experţilor judiciari1 persoană290
 

* Instruirea specială a cadrelor şi atribuirea calificării de expert judiciar, precum şi instruirea lor în cadrul Centrului se efectuează conform Regulamentului cu privire la stagiul şi calificarea experţilor judiciari.

 

C. Participarea în şedinţa de judecată

 

Nr.

d/o

Denumirea serviciilorUnitatea de măsurăTariful, lei
1.Participarea în şedinţa de judecată în cauze civile şi de contencios administrativ:

- în raza municipiului Chişinău

- în raioanele republicii

1 participare
1 participare
98206
2.Participarea expertului în şedinţa de judecată în dosarele penale şi la efectuarea acţiunilor de urmărire penală, la solicitarea părţilor:

- în raza municipiului Chişinău

- în raioanele republicii

1 participare
1 participare
90202
 

D. Alte servicii

 

Nr.

d/o

Denumirea serviciilorUnitatea de măsurăTariful, lei
1.Servicii metodice şi consultaţii:
- consultaţii şi lucrări metodice privind problemele legate de efectuarea expertizelor judiciare şi diverse genuri de cercetări;
1 oră25
- păstrarea corpurilor delicte şi a obiectelor examinate după finalizarea expertizei;1 zi15
- recenzarea rapoartelor de expertiză, rapoartelor de constatare tehnico-ştiinţifică;1 raport30
- elaborarea unei instrucţiuni, concepţii de serviciu, unei cărţi, broşuri, a unui regulament cu culegerea textuală*1 pagină42
2.Lucrări de xerocopiere:
- formatul A-41 pagină0,50
- formatul A-31 pagină1
- autentificarea, duplicarea documentelor de arhivă1 pagină1,60
3.Eliberarea copiilor rapoartelor de expertiză, constatări1 pagină5,00
 

* Cheltuielile pentru procurarea materialului instructiv se suplimentează la prezentul tarif.

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.1052 din 12 septembrie 2006

 

REGULAMENTUL

privind modul de formare şi de utilizare a mijloacelor financiare speciale ale

Centrului Naţional de Expertize Judiciare de pe lîngă Ministerul Justiţiei

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament este elaborat în temeiul Legii nr.1086-XIV din 23 iunie 2000 cu privire la expertiza judiciară, constatările tehnico-ştiinţifice şi medico-legale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.144-145, art.1056), cu modificările şi completările ulterioare, şi în temeiul alineatului (3) al articolului 12 din Legea nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, ediţie specială).

2. Prestarea serviciilor cu plată ţine de atribuţiile de bază ale Centrului şi are drept scop satisfacerea cerinţelor persoanelor fizice şi juridice care solicită efectuarea constatărilor tehnico-ştiinţifice, iar prin instanţa de judecată – a expertizelor judiciare în diferite domenii.

 

II. ACUMULAREA, UTILIZAREA ŞI EVIDENŢA MIJLOACELOR

FINANCIARE SPECIALE

3. Mijloacele financiare speciale se formează ca rezultat al efectuării expertizelor judiciare în cauzele civile, în cauzele administrative şi în cauzele penale prevăzute de alineatul (2) al articolului 142 al Codului de procedură penală şi ca rezultat al efectuării constatărilor tehnico-ştiinţifice, precum şi în alte situaţii, conform contractelor de prestare a serviciilor încheiate cu persoane fizice sau juridice.

4. Evidenţa contabilă a mijloacelor financiare speciale se ţine în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi cu cerinţele prezentului Regulament.

5. Gestionarea mijloacelor financiare speciale ale Centrului se efectuează conform Regulamentului cu privire la gestionarea mijloacelor speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget.

6. Mijloacele financiare speciale se utilizează la acoperirea cheltuielilor aferente prestării serviciilor contra plată, efectuarea de lucrări şi cheltuieli pentru necesităţile Centrului, în conformitate cu devizul de cheltuieli şi planul de finanţare.

 

III. CONTROLUL ŞI DĂRILE DE SEAMĂ

7. Evidenţa şi controlul încasării şi utilizării mijloacelor financiare speciale se efectuează de către contabilitatea şi directorul Centrului.

8. Serviciile se prestează după achitarea costului acestora şi prezentarea de către solicitant a chitanţei sau copiei dispoziţiei de plată.

9. Într-un registru special se ţine evidenţa următoarelor date ale solicitantului: numele, prenumele, denumirea serviciilor, suma achitată, numărul chitanţei de încasare sau a dispoziţiei de plată.

10. Dările de seamă privind executarea devizului mijloacelor financiare speciale se prezintă de către Centru executorului primar, în modul şi în termenele stabilite.

 

IV. DISPOZIŢII FINALE

11. Soldul mijloacelor financiare speciale neutilizate la finele anului de gestiune este tranzitoriu şi se utilizează de Centru în anul bugetar următor.

12. Mijloacele financiare speciale provenite de la prestarea serviciilor cu plată au destinaţie specială şi nu pot fi utilizate în alte scopuri decît cele prevăzute în devizul de venituri şi cheltuieli, aprobat în conformitate cu capitolul II al prezentului Regulament.

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.1052 din 12 septembrie 2006

 

LISTA

hotărîrilor de Guvern care se abrogă

 

1. Hotărîrea Guvernului nr.512 din 21 iunie 2001 “Cu privire la Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.68-71, art.542).

2. Hotărîrea Guvernului nr.115 din 7 februarie 2002 “Cu privire la aprobarea tarifelor pentru serviciile cu plată prestate de către Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul Justiţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.24-25, art.193).

3. Punctul 3 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1399 din 24 noiembrie 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.235-238, art.1444).

4. Punctul II din anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.1147 din 22 septembrie 2003 “Cu privire la aprobarea Registrului de stat al experţilor judiciari atestaţi” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.208-210, art.1201).