H O T Ă R Î R E
cu privire la unele măsuri ce ţin de organizarea activităţilor
din domeniul infrastructurii calităţii
nr. 13 din 17.01.2008
Monitorul Oficial nr.16-17/80 din 25.01.2008
* * *
În vederea executării art.II al Legii nr.421-XVI din 22 decembrie 2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.590-XIII din 22 septembrie 1995 cu privire la standardizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.36-38, art.143), Legii nr.420-XVI din 22 decembrie 2006 privind activitatea de reglementare tehnică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.36-38, art.141), Legii nr.422-XVI din 22 decembrie 2006 privind securitatea generală a produselor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.36-38, art.145), Legii nr.105-XV din 13 martie 2003 privind protecţia consumatorilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.126-131, art.507) şi Legii metrologiei nr.647-XIII din 17 noiembrie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.13, art.124), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se desemnează Serviciul Standardizare şi Metrologie în calitate de organ central de specialitate al administraţiei publice responsabil de infrastructura calităţii, care îşi va exercita funcţiile în domeniul respectiv în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
2. Se modifică denumirea Inspectoratului Principal de Stat în Standardizare, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor în Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor.
3. Se acceptă propunerea Serviciului Standardizare şi Metrologie privind fondarea Instituţiei publice "Institutul Naţional de Standardizare din Moldova" (INSM) şi Întreprinderii de Stat "Institutul Naţional de Metrologie din Moldova" (INMM) prin reorganizarea (divizarea) Întreprinderii de Stat "Institutului Naţional de Standardizare şi Metrologie", conform legislaţiei în vigoare, odată cu crearea condiţiilor necesare de activitate adecvată a acestora.
Pînă la fondarea entităţilor nominalizate, funcţiile acestora vor fi exercitate de Institutul Naţional de Standardizare şi Metrologie.
4. Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.586 din 16 iunie 2005 "Privind aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Serviciului Standardizare şi Metrologie", conform anexei.
5. Serviciul Standardizare şi Metrologie va întreprinde măsurile necesare pentru executarea prevederilor prezentei hotărîri.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Ministrul economiei şi comerţului | Igor Dodon |
Chişinău, 17 ianuarie 2008. | |
Nr.13. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
nr.13 din 17 ianuarie 2008
MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.586 din 16 iunie 2005
Hotărîrea Guvernului nr.586 din 16 iunie 2005 "Privind aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Serviciului Standardizare şi Metrologie" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.86-88, art.648), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1) la punctul 2, după cuvîntul "unităţi" se introduc cuvintele ", cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare";
2) la punctul 4 alineatul trei, cuvintele "în standardizare" se substituie cu cuvintele "pentru Supravegherea Pieţei";
3) la anexa nr.1:
punctul 1:
la alineatul unu, cuvintele "ce realizează" se substituie cu cuvintele "responsabil de infrastructura calităţii, care elaborează şi promovează", iar cuvintele "prospecţiunilor geologice şi" se exclud;
la alineatul doi, cuvîntul "standardizare" se exclude, iar după cuvintele "a conformităţii produselor" se introduc cuvintele ", de supraveghere a pieţei privind respectarea cerinţelor reglementărilor tehnice şi de conformitate a produselor sau serviciilor cu cerinţele prescrise şi/sau declarate";
la punctul 8 alineatul optsprezece, cuvintele "conform cerinţelor Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC)" se exclud;
punctul 9:
subpunctul "în domeniul standardizării" va avea următorul cuprins:
"în domeniul standardizării şi reglementării tehnice:
elaborarea şi promovarea politicii statului în domeniul standardizării;
cooperarea cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice responsabile de elaborarea, adoptarea şi aplicarea reglementărilor tehnice şi cu alte entităţi legale în procesul de asigurare a uniformităţii aplicării cerinţelor tehnice şi a procedurilor de evaluare a conformităţii;
participarea, la solicitarea autorităţilor, la elaborarea actelor normative care au tangenţă cu standardizarea naţională;
coordonarea proiectelor de reglementări tehnice;
supravegherea activităţii desfăşurate de organismul naţional de standardizare;
stabilirea modului de formare şi de gestionare a Fondului naţional de documente normative în domeniul standardizării, precum şi regulilor de folosire a acestui fond;
elaborarea şi aprobarea, în limitele competenţei sale, a codurilor de bună practică;
asigurarea participării organismului naţional de standardizare la activitatea organizaţiilor internaţionale şi regionale de standardizare;";
subpunctul "în domeniul metrologiei":
la alineatul doi, cuvintele "standardelor fundamentale ale Sistemului Naţional de Metrologie cu caracter obligatoriu" se substituie cu cuvintele "reglementărilor de metrologie legală";
la alineatul trei, cuvintele "a certificatelor" se substituie cu cuvintele "de eliberare a certificatelor";
la alineatul cinci, cuvintele "obligatoriu controlului şi supravegherii metrologice de stat" se substituie cu cuvintele "controlului metrologic legal";
se completează cu un alineat nou, cu următorul cuprins:
"desemnarea persoanelor juridice pentru efectuarea verificărilor metrologice ale mijloacelor de măsurare legale şi pentru efectuarea măsurărilor oficiale în baza avizelor Organismului Naţional de Metrologie";
la subpunctul "în domeniul evaluării conformităţii produselor", alineatul trei va avea următorul cuprins:
"stabilirea regulilor de ordin metodico-organizatoric sau de tehnică generală pentru procedurile de evaluare a conformităţii prin reglementări şi/sau prin coduri de bună practică în domeniul evaluării conformităţii";
subpunctul "în domeniul controlului de stat şi supravegherii pieţei":
la alineatul unu, cuvintele "în standardizare" se substituie cu cuvintele "pentru Supravegherea Pieţei";
alineatul trei se completează în final cu cuvintele ", cu excepţia produselor de origine animală neprelucrate industrial";
la alineatul patru, cuvintele "prescrise şi" se substituie cu cuvintele "prescrise şi/sau";
după alineatul patru se introduce un alineat nou, cu următorul cuprins: "supravegherea şi controlul construcţiei drumurilor auto privind respectarea cerinţelor de calitate";
punctul 10:
la alineatul patru cuvintele "inclusiv pentru gestionarea bazei de date bibliografice privind standardele şi reglementările tehnice în vigoare şi cele în curs de elaborare, în scopul îndeplinirii angajamentelor Republicii Moldova faţă de OMC, precum şi pentru includerea lor în Fondul naţional de documente normative de standardizare" se exclud;
după alineatul cinci se introduce un alineat nou, cu următorul cuprins:
"adoptă decizii privind nimicirea produselor periculoase interzise definitiv pentru comercializare în cazul cînd acesta este unicul mijloc de înlăturare a pericolului";
alineatul şapte se exclude;
la alineatul zece, cuvintele "şi prospecţiunilor geologice" se exclud;
la alineatul unsprezece, cuvintele "privind înlăturarea încălcărilor" se exclud;
la alineatul treisprezece, cuvîntul "inspectărilor" se substituie cu cuvintele "de constatare a încălcărilor";
la alineatul şaisprezece, cuvintele "a li se retrage licenţa" se substituie cu cuvintele "a li se aplica măsurile conform legislaţiei";
la punctul 13 alineatele doi şi trei, cuvîntul "standardizare" se substituie cu cuvintele "supravegherea pieţei";
la punctul 14 alineatul unsprezece, cuvintele "subdiviziunilor interioare şi ai" se exclud;
4) anexa nr.3:
la secţiunea I, cuvintele "în Standardizare" se substituie cu cuvintele "pentru Supravegherea Pieţei";
se completează cu poziţia:
"Institutul Naţional de Standardizare din Moldova";
la secţiunea II, prima poziţie va avea următorul cuprins:
"Institutul Naţional de Metrologie din Moldova", iar poziţia "Centrul Naţional pentru Omologarea Armelor şi Muniţiilor" se exclude;
5) după anexa nr.3 se introduce o anexă nouă, nr.31 cu următorul cuprins:
"Anexa nr.31
la Hotărîrea Guvernului
REGULAMENTUL
Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei,
Metrologie şi Protecţia Consumatorilor
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte forma organizatorico-juridică, structura, atribuţiile, competenţa şi domeniul de activitate ale Inspectoratului Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţia Consumatorilor (în continuare - Inspectoratul).
2. Inspectoratul este o subdiviziune a Serviciului Standardizare şi Metrologie, fără statut de persoană juridică, care exercită supravegherea respectării reglementărilor tehnice, legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor şi conformităţii produselor şi serviciilor plasate pe piaţa Republicii Moldova cu cerinţele prescrise şi/sau declarate.
3. În activitatea sa Inspectoratul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, actele normative ale Serviciului Standardizare şi Metrologie, acordurile şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte şi de prezentul Regulament.
4. Supravegherea pieţei se efectuează de către inspectorii de stat.
5. Cheltuielile pentru desfăşurarea activităţii Inspectoratului se efectuează din contul mijloacelor prevăzute în bugetul de stat.
II. ATRIBUŢIILE INSPECTORATULUI
6. Inspectoratul are următoarele atribuţii:
1) organizarea şi exercitarea funcţiilor de supraveghere şi control în numele statului la toate etapele ciclului vital al produsului sau al prestării serviciului: proiectare, fabricare, păstrare, depozitare, transportare, prelucrare, recondiţionare sau rebutare, import, comercializare, folosire, la indicaţiile inspectorului principal de stat;
2) efectuarea controlului metrologic legal al respectării de către persoanele juridice şi fizice a prevederilor actelor legislative şi normative în domeniul metrologiei legale referitor la:
a) utilizarea adecvată a unităţilor de măsură şi simbolurilor acestora;
b) obligaţiile utilizatorilor mijloacelor de măsurare legale;
c) obligaţiile producătorilor şi importatorilor mijloacelor de măsurare înainte de plasarea lor pe piaţă;
d) condiţiile de desfăşurare a activităţilor metrologice efectuate de către persoanele juridice şi fizice desemnate sau înregistrate conform cerinţelor prescrise;
e) parametrii mijloacelor de măsurare legale conform modelului aprobat;
f) obligaţiile producătorilor (ambalatorilor) şi importatorilor de produse preambalate;
g) asigurarea metrologică a proceselor şi serviciilor;
h) cerinţele metrologice expuse în reglementările tehnice şi reglementările de metrologie legală;
3) efectuarea controlului respectării de către agenţii economici a cerinţelor actelor legislative şi normative în domeniul protecţiei consumatorilor;
4) protecţia drepturilor şi intereselor legale ale consumatorilor prin mijloacele prevăzute de legislaţie;
5) organizarea şi efectuarea controalelor tematice asupra grupelor omogene de produse;
6) organizarea controalelor complexe specializate, în comun cu alte organe abilitate cu funcţii de control şi protecţie a consumatorilor;
7) propunerea aplicării sancţiunilor prevăzute de legislaţie pentru nerespectarea prevederilor actelor legislative şi normative din domeniu;
8) asigurarea evidenţei şi controlului executării prescripţiilor eliberate şi deciziilor referitor la sancţiunile economice aplicate;
9) expedierea către organele corespunzătoare a proceselor-verbale privind contravenţiile administrative;
10) participarea la procese în instanţele de judecată, în numele inspectorului principal de stat, în cazul examinării acţiunilor referitoare la sancţiunile aplicate;
11) asigurarea evidenţei actelor de control şi păstrării lor în decurs de 5 ani de la încheierea controalelor;
12) generalizarea rezultatelor supravegherii pieţei, efectuarea analizei cauzelor nerespectării prevederilor actelor legislative şi normative din domeniu;
13) informarea Guvernului şi autorităţilor administraţiei publice referitor la rezultatele supravegherii pieţei;
14) examinarea reclamaţiilor consumatorilor în vederea protejării drepturilor lor legitime, inclusiv prin:
a) efectuarea controalelor de stat;
b) examinarea petiţiilor în comun cu organele abilitate cu funcţii de control şi protecţie a consumatorilor, precum şi cu asociaţiile obşteşti de consumatori;
15) asigurarea activităţii oficiului relaţii cu consumatorii;
16) asigurarea informării consumatorilor prin:
a) elaborarea, editarea şi distribuirea ghidurilor pentru consumatori;
b) pregătirea şi prezentarea informaţiei pentru mass-media;
c) acordarea consultaţiilor consumatorilor, inclusiv telefonice, privind drepturile lor legitime;
17) prezentarea pentru examinare Comisiei departamentale pentru examinarea contractelor standard (tip) care urmează a fi încheiate între agenţii economici furnizori de servicii - monopolişti şi consumatori - persoane fizice;
18) transmiterea către organismele de certificare corespunzătoare a fişelor de neconformitate privind depistarea produselor şi serviciilor certificate neconforme cu cerinţele prescrise şi/sau declarate.
III. DREPTURILE INSPECTORATULUI
7. Inspectoratul este în drept:
1) să iniţieze controale de stat la orice agent economic, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică, privind corespunderea produselor şi serviciilor plasate pe piaţă cu cerinţele prescrise şi/sau declarate;
2) să iniţieze controlul metrologic legal al respectării de către persoanele juridice şi fizice a prevederilor actelor legislative şi normative în domeniul metrologiei legale;
3) să înainteze propuneri de modificare şi completare a legislaţiei în domeniul supravegherii pieţei;
4) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi alte organe abilitate cu funcţii de supraveghere de stat, asociaţii ale consumatorilor, producătorilor etc.;
5) să colaboreze la exercitarea funcţiilor de supraveghere a conformităţii serviciilor plasate pe piaţă cu autorităţile care reglementează şi monitorizează sectoarele specifice, fiecare autoritate exercitîndu-şi competenţele stabilite de lege;
6) să înainteze în ordinea stabilită propuneri privind modificarea actelor normative care stabilesc cerinţe faţă de produse şi servicii, în cazul în care actele normative respective nu asigură indicii necesari de calitate, securitate pentru viaţa, sănătatea sau protejarea bunurilor consumatorilor şi mediului ori vin în contradicţie cu legislaţia în vigoare;
7) să sesizeze autorităţile competente referitor la produsele sau serviciile neconforme depistate;
8) să organizeze şi să efectueze vizite de consultanţă în scopul familiarizării agenţilor economici cu cerinţele actelor legislative şi normative ce ţin de protecţia consumatorilor.
8. Inspectorul de stat este în drept:
1) să intre liber în încăperile de serviciu şi de producţie ale agenţilor economici, unde se fabrică, se păstrează, se depozitează, se comercializează produse ori se prestează servicii care fac obiectul controlului;
2) să primească de la agenţii economici documentele şi informaţiile necesare pentru efectuarea supravegherii pieţei;
3) să atragă la efectuarea supravegherii pieţei specialişti şi mijloace tehnice ale agentului economic în cazurile în care tărăgănarea controlului poate crea riscuri pentru viaţa ori pentru sănătatea consumatorilor;
4) să preleve probe şi mostre de produse, în volumul stabilit în documentele normative, pentru controlul conformităţii lor cu cerinţele prescrise şi/sau declarate;
5) să întocmească acte de control;
6) să întocmească procese-verbale cu privire la contravenţiile administrative;
7) să elibereze prescripţii privind înlăturarea neconformităţilor depistate;
8) să elibereze prescripţii privind interzicerea sau sistarea temporară a comercializării, utilizării (exploatării), depozitării şi transportării loturilor de produse controlate şi a prestării serviciilor în cazurile în care produsele şi serviciile nu sînt conforme cu cerinţele prescrise şi/sau declarate;
9) să elibereze prescripţii privind interzicerea utilizării mijloacelor de măsurare/materialelor de referinţă nelegalizate pentru folosirea lor pe teritoriul Republicii Moldova, neverificate sau nedeclarate, inclusiv, după caz, cu aplicarea pe aceste mijloace de măsurare a mărcii metrologice de stat de interzicere;
10) să elibereze prescripţii de remediere gratuită a produselor sau serviciilor necorespunzătoare, în limita competenţelor atribuite de inspectorul principal de stat;
11) să se adreseze organelor de poliţie pentru a obţine sprijin la efectuarea supravegherii pieţei şi, după necesitate, pentru a fi însoţit în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu şi în cazul în care agentul economic nu-i permite să efectueze controlul;
12) să participe la nimicirea produselor periculoase, în modul stabilit prin hotărîre de Guvern;
13) să efectueze inspecţii ale mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal.
9. Funcţia de inspector principal de stat pentru supravegherea pieţei, metrologie şi protecţia consumatorilor (în continuare - inspector principal de stat) este deţinută de directorul general al Serviciului Standardizare şi Metrologie.
10. Inspectorul principal de stat şi adjunctul său sunt în drept:
1) să elibereze agenţilor economici prescripţii privind interzicerea definitivă a fabricării (producerii) şi plasării pe piaţă a produselor, a prestării serviciilor în cazul în care agentul economic refuză să prezinte produsele şi serviciile spre verificare, precum şi în cazul în care produsele sau serviciile:
a) sînt periculoase şi falsificate (contrafăcute);
b) sînt neconforme cu cerinţele reglementărilor tehnice aplicabile;
2) să elibereze agenţilor economici prescripţii privind retragerea de pe piaţă, returnarea de la consumatori a produselor, interzicerea prestării serviciilor în cazul în care produsele sau serviciile sînt periculoase;
3) să elibereze prescripţii de remediere sau înlocuire gratuită ori de restituire a contravalorii produselor sau serviciilor necorespunzătoare;
4) să ia decizia de nimicire a produselor nealimentare periculoase interzise definitiv pentru comercializare, în cazul în care acesta este unicul mijloc de înlăturare a pericolului;
5) să elibereze prescripţii privind interzicerea fabricării, livrării şi depozitării, plasării pe piaţă şi comercializării mijloacelor de măsurare/materialelor de referinţă şi prestării serviciilor;
6) să aplice agenţilor economici sancţiuni, inclusiv amenzi, în cazurile prevăzute de legislaţie.
IV. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII INSPECTORATULUI
11. Inspectoratul este condus de un şef, desemnat în şi eliberat din funcţie de către directorul general al Serviciului Standardizare şi Metrologie.
12. Şeful Inspectoratului îndeplineşte următoarele funcţii:
1) organizează şi dirijează activitatea curentă a Inspectoratului şi asigură exercitarea funcţiilor de supraveghere a pieţei, de control metrologic legal şi de protecţie a consumatorilor;
2) poartă răspundere pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor atribuite Inspectoratului, asigurarea executării legilor, hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, actelor normative ale Serviciului Standardizare şi Metrologie, precum şi a prezentului Regulament;
3) distribuie obligaţiile şi stabileşte responsabilităţile şefului adjunct, şefilor de subdiviziuni ale Inspectoratului;
4) poartă răspundere personală pentru folosirea raţională în cadrul Inspectoratului a fondurilor, pentru integritatea bunurilor materiale;
5) reprezintă interesele Inspectoratului în relaţiile cu instituţiile de stat, persoanele juridice şi fizice din ţară şi străinătate, în limitele competenţelor atribuite;
6) exercită şi alte împuterniciri, prevăzute de legislaţie sau delegate de inspectorul principal de stat.
13. Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor ce le revin, inspectorii de stat poartă răspundere în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
14. Supravegherea pieţei se efectuează conform planurilor anuale şi trimestriale aprobate de inspectorul principal de stat. Graficele controalelor planificate se coordonează în modul stabilit cu alte autorităţi publice centrale.
15. Inspectoratul prezintă conducerii Serviciului Standardizare şi Metrologie dări de seamă cu privire la activitatea de supraveghere a pieţei trimestrial, semestrial şi anual, iar în caz de necesitate - la indicaţiile conducerii Serviciului Standardizare şi Metrologie.
16. Inspectoratul colaborează cu alte autorităţi ale administraţiei publice abilitate cu funcţii de supraveghere de stat.
17. Şefii subdiviziunilor Inspectoratului, precum şi specialiştii subdiviziunilor care coordonează activitatea de supraveghere (secţia evidenţă şi analiză şi oficiul relaţii cu consumatorii) sînt în drept să efectueze supravegherea pieţei, inclusiv controale, în limitele competenţelor atribuite inspectorilor de stat.
18. Inspectorul de stat deţine legitimaţie, eliberată în modul stabilit.
19. La eliberarea din funcţie, inspectorii de stat predau legitimaţia în ordinea stabilită.
20. Cerinţele faţă de inspectorii de stat şi responsabilităţile acestora sînt stabilite de legislaţia în vigoare.";
6) la anexa nr.4, poziţia doi se completează cu cuvintele "Cuhal Victor", iar cuvintele "Dodon Igor" se substituie cu cuvintele "Melnic Viorel".
