duminică, 3 noiembrie 2024
133/27.02.2012 Hotărîre cu privire la aprobarea Sistemul informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Sistemul informaţional automatizat

de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA

 

nr. 133  din  27.02.2012

 

Monitorul Oficial nr.42-45/161 din 02.03.2012

 

* * *

Notă: În denumire, pe tot parcursul textului hotărârii şi al Conceptului, cuvintele „Sistemul informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Sistemul informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024

 

În temeiul prevederilor art.22 din Legea nr.467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.44), cu modificările ulterioare, Guvernul

[Clauza de adoptare modificată prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Conceptul tehnic al Sistemului informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA (se anexează).

2. Se desemnează Banca Naţională a Moldovei în calitate de posesor al Sistemului informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA.

[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

3. Banca Naţională a Moldovei va asigura implementarea, funcţionarea, dezvoltarea şi administrarea Sistemului informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

4. Ministerul Afacerilor Interne şi Agenţia de Guvernare Electronică vor asigura schimbul permanent de informaţii necesare funcţionării Sistemului informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA, prin intermediul Sistemului de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

5. Instituţiile subordonate Ministerului Afacerilor Interne, conform competenţelor stabilite în art.43 din Legea nr.106/2022 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule, pot utiliza Sistemul informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA pentru efectuarea controlului asupra deţinerii de către proprietarii şi/sau utilizatorii de vehicule a asigurării obligatorii RCA emise de asigurătorul RCA din Republica Moldova.

[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.652 din 27.05.2016, în vigoare 03.06.2016]

[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.312 din 05.05.2014, în vigoare 09.05.2014]

 

PRIM-MINISTRUVladimir FILAT

Contrasemnează:
Ministrul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilorPavel Filip
Ministrul afacerilor interneAlexei Roibu

Chişinău, 27 februarie 2012.
Nr.133.

 

 

Aprobat

la Hotărîrea Guvernului

nr.133 din 27 februarie 2012

 

Notă: Pe tot parcursul textului:
textele „poliţa de asigurare „Carte Verde şi „poliţa „Carte Verde””, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „certificat de asigurare „Carte Verde””, la forma gramaticală corespunzătoare;
textele „poliţa de asigurare de răspundere civilă auto (RCA)” şi „poliţa de asigurare RCA”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „poliţa de asigurare obligatorie RCA”, la forma gramaticală corespunzătoare;
textele „poliţa de asigurare RCA şi „Carte Verde”” şi „poliţa RCA şi „Carte Verde””, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „poliţa de asigurare obligatorie RCA şi certificatul de asigurare „Carte Verde””, la forma gramaticală corespunzătoare;
textul „contract de asigurare „Carte Verde””, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „contract de asigurare obligatorie RCA externă”, la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „contract de asigurare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „contract de asigurare obligatorie RCA”, la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvântul „autovehicul”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „vehicul”, la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „persoană asigurată”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „asigurat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024

 

CONCEPTUL TEHNIC

al Sistemul informaţional automatizat de stat în

domeniul asigurărilor obligatorii RCA

 

Capitolul I

INTRODUCERE

Asigurătorii care practică asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, precum şi intermediarii în asigurări, deţin, de regulă, sisteme informaţionale proprii care creează anumite resurse informaţionale. Sistemele informaţionale proprii cuprind fragmentar activitatea asigurătorilor şi intermediarilor în asigurări, adică evidenţa parţial este ţinută pe suport de hîrtie (fişe, registre), parţial este automatizată. Sistemele existente funcţionează autonom, fără integrare reciprocă, dublînd evidenţa unora şi aceloraşi obiecte informaţionale.

Dezintegrarea resurselor informaţionale nu permite utilizarea eficientă a informaţiei stocate în evidenţa asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto, precum şi supravegherea de către organele abilitate a aplicării corecte şi încasării integrale a primelor de asigurare, inclusiv aplicarea la nivel naţional a sistemului bonus-malus, răspîndit pe larg în spaţiul european. Soluţia optimă în această situaţie este crearea resursei informaţionale unice, a cărui formare ar fi asigurată atît de sistemele informaţionale departamentale, cît şi de sistemele informaţionale specializate.

 

Capitolul II

GENERALITĂŢI

1. În sensul prezentului Concept, noţiunile de bază utilizate au semnificaţia prevăzută de Legea nr.106/2022 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule, de Legea nr.92/2022 privind activitatea de asigurare sau de reasigurare şi de Legea nr.467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat. Suplimentar, se definesc următorii termeni:

Sistemul informaţional automatizat de stat în domeniul asigurărilor obligatorii RCA (în continuare – Sistem) – totalitate de resurse şi tehnologii informaţionale interdependente, de metode şi de personal, destinată păstrării, prelucrării şi furnizării de informaţie, în scopul susţinerii informaţionale a activităţii organelor de stat.

Ca rezultat al funcţionării Sistemului, se formează resursa informaţională unică a acestor organe din ţară. Resursa respectivă este parte integrantă a resurselor informaţionale de stat ale Republicii Moldova, pe segmentul „Administrarea şi controlul de stat”;

portalul rca.bnm.md – punct unic de acces la datele asociate asigurărilor de răspundere civilă auto obligatorii, eliberate de către participanţii profesionişti la piaţa de asigurări din Republica Moldova, care are drept scop facilitarea accesului la date de valoare înaltă, procesabile pe calculator, generate şi găzduite de Sistem.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

2. Destinaţia Sistemului

Prezentul Sistem are drept scop asigurarea formării resursei informaţionale în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse de vehicule, fiind destinat autorităţilor publice pentru automatizarea unor funcţii ale acestora, precum şi beneficiarilor serviciilor de asigurare.

 

3. Obiectivele Sistemului

Prin crearea Sistemului vor fi atinse următoarele obiective:

a) formarea unei baze informaţionale în domeniul asigurărilor obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse de vehicule;

b) asigurarea interacţiunii şi schimbului de date cu alte sisteme informaţionale ale autorităţilor publice, prin intermediul Sistemului de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice;

c) punerea la dispoziţia persoanelor fizice şi juridice, prin intermediul portalului rca.bnm.md, a instrumentelor digitale pentru calcularea primei de asigurare, verificarea clasei bonus-malus, verificarea statutului poliţei de asigurare obligatorie RCA şi certificatulului de asigurare „Carte Verde”, verificarea istoricului daunelor înregistrate de către asigurat şi istoricului daunelor înregistrate ale vehiculului, în baza datelor înregistrate în Sistem;

d) oferirea interfeţelor programabile pentru publicarea datelor pe portalul datelor guvernamentale cu caracter public www.date.gov.md;

e) virtualizarea şi integrarea în platforma tehnologică guvernamentală comună (M-Cloud);

f) oferirea interfeţelor programabile pentru publicarea datelor conţinute în Sistem pe portalul rca.bnm.md.

[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 01.11.2024]

 

4. Sarcinile Sistemului

Sarcina de bază a Sistemului este înregistrarea, colectarea, acumularea, actualizarea, controlul şi analiza informaţiei cu privire la contractele de asigurare obligatorie RCA, poliţele de asigurare obligatorie RCA şi certificatele de asigurare „Carte Verde”, la asiguraţi, la persoanele păgubite, dosarele de daune şi despăgubirile de asigurare.

Sistemul trebuie să contribuie la soluţionarea următoarelor sarcini:

a) automatizarea procesului de încheiere a contractelor de asigurare obligatorie RCA şi emitere electronică a poliţelor de asigurare obligatorie RCA şi certificatelor de asigurare „Carte Verde”;

b) automatizarea procesului de evidenţă a dosarelor de daune;

c) colectarea, acumularea şi formarea informaţiei statistice;

d) prestarea serviciilor online aferente asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto pentru pagubele produse de vehicule pentru persoanele fizice şi persoanele juridice;

e) eliberarea prin intermediul portalului rca.bnm.md a certificatului privind pagubele înregistrate de către solicitant pe parcursul ultimilor 5 ani de relaţii contractuale sau absenţa acestor pagube. Certificatul este eliberat în format electronic sau pe suport de hârtie şi conţine un identificator electronic unic (cod QR, cod de bare, cod digital) care permite verificarea electronică a autenticităţii acestuia.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

Capitolul III

CADRUL JURIDICO-NORMATIV DE FUNCŢIONARE A SISTEMULUI

5. Cadrul juridico-normativ aferent Sistemului are la bază legislaţia naţională, precum şi tratatele şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte. Crearea şi funcţionarea Sistemului este reglementată de următoarele acte normative:

1) Legea nr.467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat;

2) Legea nr.71/2007 cu privire la registre;

3) Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal;

4) Legea nr.106/2022 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule;

5) Legea nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere;

6) Legea nr.148/2023 privind accesul la informaţie de interes public;

7) Hotărârea Guvernului nr.632/2004 „Despre aprobarea Politicii de edificare a societăţii informaţionale în Republica Moldova”;

8) Hotărârea Guvernului nr.562/2006 „Cu privire la crearea sistemelor şi resurselor informaţionale automatizate de stat”;

9) Hotărârea Guvernului nr.546/2011 privind aprobarea Regulamentului cu privire la acordarea serviciilor Sistemului de telecomunicaţii al autorităţilor administraţiei publice şi operarea modificărilor în unele hotărâri ale Guvernului;

10) Hotărârea Guvernului nr.710/2011 cu privire la aprobarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării (e-Transformare);

11) Hotărârea Guvernului nr.650/2023 cu privire la aprobarea Strategiei de transformare digitală a Republicii Moldova pentru anii 2023-2030;

12) Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.22/3/2015 cu privire la aprobarea Regulamentului privind aplicarea sistemului bonus-malus la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (în redacţie nouă);

13) Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.15/6/2019 privind aprobarea Regulamentului cu privire la procesarea electronică a documentelor de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto;

14) Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.37/14/2019 cu privire la procedurile aferente constatării amiabile de accident;

15) Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.31/2/2023 privind aprobarea Metodologiei de calculare şi de aplicare a primelor de asigurare de bază şi a coeficienţilor de rectificare aferenţi asigurării obligatorii de răspundere civilă auto internă şi externă;

16) Hotărârea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.24/1/2024 privind aprobarea formei şi conţinutului unor formulare tipizate aferente asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru pagube produse de vehicule şi instrucţiunilor privind completarea acestora.

[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

Capitolul IV

CONTURURILE FUNCŢIONALE ALE SISTEMULUI

6. Sistemul include următoarele contururi funcţionale:

a) conturul evidenţei automatizate a poliţelor de asigurare obligatorie RCA;

b) conturul evidenţei automatizate a certificatelor de asigurare „Carte Verde”;

c) conturul evidenţei automatizate a dosarului de daune.

La rîndul său, fiecare contur funcţional îndeplineşte un şir de funcţii de nivel inferior:

conturul evidenţei automatizate a poliţelor de asigurare obligatorie RCA – evidenţa conţinutului poliţiei de asigurare obligatorie RCA privind seria, numărul, data emiterii, datele persoanei cu funcţie de răspundere care a emis poliţa, datele asigurătorului, reprezentanţa sau altă subdiviziune separată (adresa juridică, telefonul), datele asiguratului şi ale utilizatorilor de vehicul (numele, prenumele, patronimicul, data naşterii, codul personal, domiciliul), datele vehiculului asigurat (marca, modelul, numărul de înmatriculare, capacitatea cilindrică, tipul, puterea motorului), perioada de asigurare, prima de asigurare;

conturul evidenţei automatizate a certificatelor de asigurare „Carte Verde” – evidenţa conţinutului certificatului de asigurare privind seria, numărul, data emiterii, datele persoanei cu funcţie de răspundere care a emis certificatul de asigurare, datele asigurătorului (reprezentanţa, adresa juridică, telefonul), datele asiguratului (numele, prenumele, patronimicul, data naşterii, codul personal, domiciliul), datele vehiculului asigurat (marca, modelul, numărul de înmatriculare, capacitatea cilindrică, tipul, puterea, motorului), perioada de asigurare, cuantumul şi data plăţii primei de asigurare;

conturul evidenţei automatizate a dosarului de daune – evidenţa informaţiei despre persoanele îndreptăţite să beneficieze de despăgubire de asigurare pentru orice pagubă sau vătămare corporală provocată în urma unui accident de vehicul, date privind cererea de despăgubire, cuantumul pagubei şi data plăţii despăgubirii de asigurare.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

Capitolul V

STRUCTURA ORGANIZATORICĂ

7. Posesorul Sistemului

Posesor al Sistemului este Banca Naţională a Moldovei.

Furnizorii de date ai Sistemului sînt:

a) societăţile de asigurare prin personalul propriu, care efectuează introducerea în Sistem a informaţiei primare privind contractele de asigurare obligatorie RCA, poliţele de asigurare obligatorie RCA şi certificatele de asigurare „Carte Verde” emise şi dosarele de daune instrumentate;

b) intermediarii în asigurări şi asistenţii în brokeraj, care efectuează introducerea în Sistem a informaţiei primare privind contractele de asigurare obligatorie RCA, poliţele de asigurare obligatorie RCA şi certificatele de asigurare „Carte Verde” emise pentru societăţile de asigurare cu care au încheiate contracte de prestare a serviciilor de intermediere în asigurări.

Deţinătorul Sistemului este Banca Naţională a Moldovei.

Destinatarii datelor din Sistem sunt Banca Naţională a Moldovei, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, autorităţile publice şi beneficiarii serviciilor de asigurare.

[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

Capitolul VI

DOCUMENTELE SISTEMULUI

8. Documentele utilizate de Sistem pot fi clasificate în următoarele grupuri:

a) documente tehnologice de intrare:

cerere de asigurare;

cerere de despăgubire;

notă cu privire la modificarea cuantumului despăgubirii;

decizia asigurătorului privind cuantumul şi plata despăgubirii de asigurare;

b) documente tehnologice împrumutate de la alte sisteme informaţionale:

documente de identificare a persoanelor;

documente de înregistrare a unităţilor de drept;

licenţe şi autorizaţii de activitate;

permise de conducere;

certificat de înmatriculare a vehiculelor;

rapoarte de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor;

deciziile adoptate de agenţii constatatori, instanţele de judecată şi alte organe competente referitor la cazurile cu privire la comiterea accidentelor rutiere;

c) documente tehnologice de ieşire:

cerere de asigurare în format electronic;

contract de asigurare obligatorie RCA în format electronic;

poliţă de asigurare obligatorie RCA în format electronic;

certificat de asigurare „Carte Verde” în format electronic;

rapoarte statistice şi dări de seamă în format electronic;

extras din dosarul de daune.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

Capitolul VII

SPAŢIUL INFORMAŢIONAL AL SISTEMULUI

9. Obiectele informaţionale ale Sistemului sînt:

a) persoane păgubite (vătămate);

b) asigurători:

persoane juridice – societăţile de asigurare;

c) vehicule:

ai căror proprietari şi/sau utilizatori au obligaţia de asigurare de răspundere civilă auto pentru pagube produse de vehicule;

implicate în accidente rutiere;

dosarele de daune ale vehiculului;

d) contract de asigurare obligatorie RCA;

e) documente:

actul de identitate al asiguratului;

documente ce confirmă dreptul de proprietate (posesie) al asiguratului asupra vehiculului: certificatul de înmatriculare al vehiculului, contractul de locaţiune, de leasing etc.;

permisul de conducere;

documente de plată (bonul de casă/documentul fiscal) în format electronic şi/sau emis pe suport de hârtie;

documente de confirmare a daunelor cauzate;

poliţa de asigurare obligatorie RCA;

certificat de asigurare „Carte Verde”.

În conformitate cu reglementările tehnice pentru sistemele informaţionale automatizate, Sistemul conţine două obiecte informaţionale obligatorii:

f) eveniment;

g) formular.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

10. Identificarea obiectelor se efectuează cu utilizarea numerelor de identificare de stat, după cum urmează:

a) identificator al obiectului informaţional “contract de asigurare obligatorie RCA internă” este codul IDNV al vehiculului + numărul de ordine al contractului de asigurare obligatorie RCA internă;

b) identificator al obiectului informaţional “contract de asigurare obligatorie RCA externă este codul IDNV al vehiculului + numărul de ordine al contractului de asigurare obligatorie RCA externă;

c) identificator al obiectului informaţional “persoană fizică” este numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) din Registrul de stat al populaţiei;

d) identificator al obiectului informaţional “unitate de drept” este numărul de identificare de stat al unităţii de drept (IDNO) din Registrul de stat al unităţilor de drept (RSUD);

e) identificator al obiectului informaţional “vehicul” este numărul de identificare de stat al vehiculului (IDNV) din Registrul de stat al transporturilor (RST);

f) identificator al obiectului informaţional “document” reprezintă o cheie combinată, care are următoarea structură:

“codul documentului”+“seria”+“numărul”;

g) identificator al obiectului informaţional “eveniment” este numărul de ordine;

h) identificator al obiectului informaţional “formular” este numărul de ordine;

i) identificator al obiectului informaţional “dosar de daune” este numărul de ordine.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

11. Scenariile de bază

Scenariul de bază include o listă a evenimentelor ce se produc cu referinţă la obiectul informaţional şi se ţin la evidenţă în Sistem. În Sistem scenariul de bază include realizarea funcţiilor sale legate de introducerea şi actualizarea informaţiei, transferarea acesteia în arhivă după încheierea perioadei de dare de seamă, după cu urmează:

a) pentru obiectul informaţional “poliţă de asigurare obligatorie RCA”:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează la încheierea contractului de asigurare obligatorie RCA internă, prin procesarea informaţiei din documentele aferente cererii de asigurare.

Actualizarea datelor se efectuează în cazul:

modificării contractului de asigurare obligatorie RCA internă;

rezoluţiunii/încetării contractului de asigurare obligatorie RCA internă;

b) pentru obiectul informaţional “certificat de asigurare „Carte Verde””:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează la încheierea contractului de asigurare obligatorie RCA externă.

Actualizarea datelor se efectuează în cazurile:

modificării contractului de asigurare obligatorie RCA;

rezoluţiunii/încetării contractului de asigurare obligatorie RCA.

Excluderea de la evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează după luarea hotărîrii definitive la încheierea perioadei de dare de seamă, după cum urmează:

c) pentru obiectul informaţional “persoană fizică”:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează în cazul atribuirii statutului de asigurat.

Actualizarea datelor se efectuează în cazul:

modificării datelor personale de evidenţă;

pierderii dreptului de proprietate asupra vehiculului.

Excluderea de la evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează la parvenirea informaţiei privind decesul persoanei;

d) pentru obiectul informaţional “unitate de drept”:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează în cazul:

atribuirii dreptului de asigurător;

atribuirii statutului de asigurat.

Actualizarea datelor se efectuează în cazul:

modificării datelor de evidenţă;

retragerii licenţei de activitate a asigurătorului.

Excluderea de la evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează la parvenirea informaţiei privind încetarea activităţii unităţii de drept;

e) pentru obiectul informaţional “vehicul”:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează în cazul constatării vehiculului drept mijloc de transport pentru exploatarea căruia proprietarul şi/sau utilizatorul şi-a asigurat răspunderea civilă.

Actualizarea datelor se efectuează în cazul parvenirii informaţiei suplimentare privind modificarea datelor de înmatriculare ale vehiculului.

Excluderea de la evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează la primirea informaţiei privind radierea vehiculului;

f) pentru obiectul informaţional “document”:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează în cazul prezentării documentului aferent cererii de asigurare.

Actualizarea datelor se efectuează în cazul modificării datelor de evidenţă.

Excluderea din evidenţă şi transferarea datelor în arhivă se efectuează la finisarea procedurii pe cauză;

g) pentru obiectele informaţionale “eveniment” şi “formular”:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează la înregistrarea evenimentului, totodată se perfectează formularul corespunzător;

h) pentru obiectul informaţional “dosar de daune”:

Reflectarea în evidenţa primară se efectuează la înregistrarea evenimentului, totodată se perfectează formularul corespunzător.

Actualizarea datelor se efectuează la luarea deciziilor corespunzătoare cu privire la formularul respectiv.

Excluderea din evidenţă se efectuează la anularea evenimentului sau după expirarea actualităţii informaţiei cu privire la eveniment.

[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

12. Datele Sistemului

Datele Sistemului reprezintă totalitatea de atribute ce caracterizează obiectele informaţionale şi includ:

a) datele obiectului informaţional “poliţă de asigurare obligatorie RCA”;

codul de evidenţă al asigurătorului (IDNO);

seria şi numărul poliţei de asigurare;

ziua, luna, anul eliberării;

numărul contractului de asigurare obligatorie RCA internă;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept-asigurător;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept-asigurat;

numărul de identificare de stat (IDNP) al persoanei fizice-asigurat;

numărul de identificare de stat al vehiculului pentru care se asigură răspunderea civilă (IDNV);

termenul de asigurare;

prima de asigurare;

seria şi numărul documentului de plată (bon de casă/document fiscal) în format electronic şi/sau emis pe suport de hârtie;

data plăţii primei de asigurare;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept-intermediar în asigurări;

numerele de identificare ale documentelor aferente poliţiei de asigurare obligatorie RCA;

b) datele obiectului informaţional “certificat de asigurare „Carte Verde””:

codul ţării (Republica Moldova) în Sistemul internaţional de asigurare “Carte Verde”;

seria şi numărul certificatului de asigurare;

ziua, luna, anul eliberării;

numărul contractului de asigurare obligatorie RCA externă;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept-asigurător;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept-asigurat;

numărul de identificare de stat (IDNP) al persoanei fizice-asigurat;

numărul de identificare de stat al vehiculului (IDNV) pentru care se asigură răspunderea civilă;

termenul de asigurare;

acoperirea teritorială (zone) prevăzută de certificatul de asigurare „Carte Verde”;

prima de asigurare;

seria şi numărul documentului de plată (bon de casă/document fiscal) în format electronic şi/sau emis pe suport de hârtie;

data plăţii primei de asigurare;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept – intermediar în asigurări;

numerele de identificare ale documentelor aferente certificatului de asigurare „Carte Verde”;

c) datele obiectului informaţional “persoană fizică”:

numărul de identificare (IDNP) al persoanei fizice;

numele, prenumele, patronimicul;

data naşterii;

adresa domiciliului;

d) datele obiectului informaţional “unitate de drept”:

numărul de identificare (IDNO) al unităţii de drept;

denumirea;

adresa juridică;

e) datele obiectului informaţional “vehicul”:

numărul de identificare (IDNV);

numărul de înmatriculare de stat;

tipul certificatului de înmatriculare;

seria, numărul şi data eliberării certificatului de înmatriculare;

marca, modelul vehiculului;

tipul vehiculului;

destinaţia vehiculului;

numărul de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP)-proprietar şi/sau utilizator;

numărul de identificare de stat al unităţii de drept (IDNO)-proprietar şi/sau utilizator;

numărul de identificare de stat al conducătorului auto (IDNP).

f) datele obiectului informaţional “document”:

identificatorul documentului;

tipul, seria, numărul şi data, organul ce a emis documentul;

termenul de valabilitate;

numărul de identificare (IDNP) al persoanei fizice-titular al documentului;

numărul de identificare (IDNO) al persoanei juridice-titular al documentului;

categoriile permise (pentru permisele de conducere);

domeniile permise de activitate (pentru licenţe şi autorizări).

g) datele obiectului informaţional “eveniment”:

identificatorul evenimentului;

tipul evenimentului;

data înregistrării evenimentului;

h) date despre obiectul informaţional “formular”:

numărul formularului;

motivul formularului;

codul oficiului;

persoana care a luat decizia cu privire la formular;

menţiuni despre circulaţia formularului;

i) date despre obiectul informaţional “dosar de daune”:

ID – numărul de identificare al dosarului de daune;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept-asigurător care gestionează dosarul de daune;

numărul de identificare al cererii de despăgubire;

data înregistrării cererii de despăgubire;

numărul de identificare de stat (IDNP) al persoanei fizice îndreptăţite să primească despăgubire;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept îndreptăţite să primească despăgubire;

numărul de identificare de stat al vehiculului (IDNV), pentru defectarea căruia se solicită despăgubire;

numărul contractului de asigurare obligatorie RCA ce a servit temei pentru cererea de despăgubire;

numărul de identificare de stat al vehiculului (IDNV) asigurat;

numărul de identificare de stat (IDNP) al persoanei fizice-asigurat;

numărul de identificare de stat (IDNO) al unităţii de drept-asigurat;

identificatorul documentului de confirmare a daunei;

suma daunei conform documentului de confirmare;

suma totală a despăgubirii confirmate prin documente;

suma totală a despăgubirii solicitate;

cuantumul pagubei;

identificatorul deciziei cu privire la plata despăgubirii de asigurare;

suma decisă a despăgubirii de asigurare;

data deciziei cu privire la plata despăgubirii de asigurare;

data plăţii despăgubirii de asigurare.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

13. Clasificatoarele Sistemului

În scopul asigurării autenticităţii şi reducerii volumului informaţiei stocate în Sistem, se utilizează sistemul de clasificatoare. Clasificatoarele se divizează în trei grupe: internaţionale, naţionale şi departamentale.

Clasificatoarele departamentale se elaborează şi se utilizează în cadrul Sistemului numai în cazul lipsei clasificatoarelor internaţionale şi naţionale aprobate.

 

14. Interacţiunea Sistemului cu alte sisteme informaţionale

Pentru asigurarea formării corecte a resursei informaţionale este necesară organizarea accesului, în modul stabilit, la resursele informaţionale ale următoarelor sisteme informaţionale automatizate:

SIA “Registrul accidentelor rutiere” – acordă acces la datele despre accidentele rutiere, vehiculele şi persoanele participante la ele;

SIA “Registrul de stat al populaţiei” – acordă acces la datele despre persoane fizice, adresa de domiciliu şi documentele care le-au fost eliberate;

SIA “Registrul de stat al unităţilor de drept” – acordă acces la datele despre toate categoriile de unităţi de drept, constituite în bază legală, adresa juridică, drepturile de a exercita diverse activităţi licenţiate;

SIA “Registrul de stat al transportului” – acordă acces la datele despre vehiculele (inclusiv agregatele cu număr de identificare), proprietarii acestora şi alte persoane împuternicite, documentele şi numerele de înmatriculare;

SIA “Registrul de stat al conducătorilor de vehicule” – acordă acces la datele despre dreptul persoanei fizice de conducere a vehiculului corespunzător.

Sistemul va oferi posibilitatea de interacţiune cu serviciile naţionale de platformă, cum ar fi: Serviciul autentificare şi control al accesului, Serviciul guvernamental de notificare, Serviciul guvernamental de jurnalizare etc.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.641 din 11.09.2024, în vigoare 03.11.2024]

 

Capitolul VIII

SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SISTEMULUI

15. Banca centrală de date

Complexul informaţional-telecomunicaţional asigură funcţionarea spaţiului informaţional unic şi este compus din:

a) banca de date a Sistemului, care asigură colectarea, acumularea, prelucrarea, păstrarea, actualizarea, securitatea şi integritatea informaţiei stocate, precum şi previne accesul neautorizat la aceasta;

b) depozitul de date, utilizat pentru păstrarea permanentă şi în volum deplin a informaţiei despre obiectele de evidenţă şi control, inclusiv a istoriei despre modificarea acestora la toate etapele de adoptare a deciziilor;

c) baza de formate, destinată pentru asigurarea securităţii în procesul de lucru cu utilizatorii de la distanţă, precum şi pentru păstrarea clasificatoarelor şi determinarea dreptului de acces al fiecărui utilizator la o anumită informaţie;

d) bazele tehnologice de date, destinate pentru păstrarea provizorie a informaţiilor parvenite de la nivelurile inferioare, care implică adoptarea unor decizii de către colaboratorii împuterniciţi, precum şi pentru realizarea tuturor verificărilor necesare la luarea deciziilor;

e) vitrina de date ce reprezintă baze de date secţionate din depozitul central şi asigură utilizatorilor accesul rapid şi oportun la informaţia necesară, fără a li se acorda acces la depozitul de date. Vitrinele de date pot furniza anumitor categorii de utilizatori informaţie în forma cea mai convenabilă pentru utilizare. Concomitent, ele constituie unul din elementele de protecţie a informaţiilor de accesul neautorizat, deoarece conţin numai volumul de date accesibile utilizatorului. Actualizarea vitrinelor de date se efectuează automat, concomitent cu modificarea informaţiilor din depozitul de date.

 

Capitolul IX

PROTECŢIA INFORMAŢIEI

16. Scopul protecţiei informaţiei

Scopul de bază urmărit prin protecţia informaţiilor constă în prevenirea oricăror intervenţii neautorizate în funcţionarea Sistemului, precum şi a tuturor tentativelor de sustragere şi modificare a datelor, de scoatere din funcţiune sau distrugere a elementelor structurale, adică în securizarea, protejarea tuturor componentelor Sistemului, echipamentelor, utilajelor, produselor de program, datelor şi personalului.

 

17. Pericolele ce ameninţă securitatea Sistemului

Pericole principale pentru securitatea informaţională a Sistemului sînt:

colectarea şi utilizarea ilegală a informaţiei din Sistem;

încălcarea tehnologiei de prelucrare a informaţiei;

elaborarea şi răspîndirea programelor care afectează funcţionarea normală a Sistemului;

nimicirea, deteriorarea, suprimarea mijloacelor de telecomunicaţii;

scurgerea informaţiei;

accesul nesancţionat la resursele informaţionale;

încălcarea restricţiilor legale privind răspîndirea informaţiei.

 

18. Prescripţii generale de securitate

Sarcinile de bază ale asigurării securităţii informaţionale sînt:

asigurarea confidenţialităţii informaţiei;

asigurarea integrităţii informaţiei;

asigurarea integrităţii fizice a informaţiei;

asigurarea protecţiei infrastructurii informaţiei.

 

19. Protecţia informaţiilor de accesul neautorizat

Sistemul de protecţie a informaţiilor de accesul neautorizat include măsuri organizaţionale, echipamente şi produse de program, care asigură blocarea:

scurgerii informaţiei în canalele tehnice;

accesul neautorizat la resursele reţelei.

 

ÎNCHEIERE

Crearea Sistemului necesită alocarea mijloacelor financiare, deoarece funcţionarea acestuia este condiţionată de edificarea infrastructurii corespunzătoare. Totodată, Sistemul va asigura controlul permanent asupra activităţii de asigurare de către organul de supraveghere, ceea ce va contribui la reducerea la minimum a fraudelor în domeniul vizat.

Exploatarea Sistemului poate fi facilitată, în mare măsură, prin organizarea accesului la resursele informaţionale ale Registrului de stat al populaţiei, Registrului de stat al conducătorilor auto şi Registrului de stat al transporturilor deja existente. Este raţională implementarea pe etape a Sistemului, pe măsura finisării procesului de informatizare a activităţii anumitor instituţii şi creării infrastructurii respective.