vineri, 9 iunie 2023
148/09.06.2023 Lege privind accesul la informaţiile de interes public

L E G E

privind accesul la informaţiile de interes public

 

nr. 148  din  09.06.2023

 

Monitorul Oficial nr.234/410 din 08.07.2023

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Scopul legii

Articolul 2. Obiectul şi domeniul de aplicare

Articolul 3. Principiile accesului la informaţiile de interes public

Articolul 4. Informaţiile de interes public

Articolul 5. Furnizorii de informaţii

Articolul 6. Dreptul de acces la informaţiile de interes public

Articolul 7. Formele de acces la informaţiile de interes public

Articolul 8. Informaţiile cu accesibilitate limitată

Articolul 9. Criteriul proporţionalităţii limitării accesului la informaţiile de interes public

 

Capitolul II

TRANSPARENŢA PROACTIVĂ

Articolul 10. Publicarea informaţiilor de interes public pe paginile web oficiale ale furnizorilor de informaţii

Articolul 11. Actualizarea informaţiilor de interes public

Articolul 12. Alte modalităţi de diseminare a informaţiilor de interes public

 

Capitolul III

COMUNICAREA INFORMAŢIILOR DE INTERES PUBLIC LA CERERE

Articolul 13. Cererea de comunicare a informaţiilor de interes public

Articolul 14. Înaintarea cererii

Articolul 15. Înregistrarea cererii

Articolul 16. Conţinutul cererii

Articolul 17. Sancţiuni pentru lipsa elementelor obligatorii ale cererii

Articolul 18. Conexarea cererilor

Articolul 19. Termenul de examinare şi soluţionare a cererii

Articolul 20. Modalitatea de comunicare a informaţiilor de interes public

Articolul 21. Limba în care sunt comunicate informaţiile de interes public

Articolul 22. Plăţile pentru comunicarea informaţiilor de interes public

Articolul 23. Respingerea cererii

Articolul 24. Refuzul de a comunica informaţiile de interes public

 

Capitolul IV

CONTESTAREA ACŢIUNILOR SAU INACŢIUNILOR

FURNIZORILOR DE INFORMAŢII

Articolul 25. Modalitatea de contestare

Articolul 26. Prevederi speciale privind examinarea şi soluţionarea cauzelor de contencios administrativ

 

Capitolul V

RĂSPUNDEREA JURIDICĂ

Articolul 27. Răspunderea juridică

Articolul 28. Faptele ce constituie încălcări ale legislaţiei privind accesul la informaţiile de interes public, pasibile de sancţiune pecuniară

Articolul 29. Amenda aplicată furnizorului de informaţii

 

Capitolul VI

MONITORIZARE ŞI CONTROL

Articolul 30. Autorităţile publice competente

Articolul 31. Atribuţiile Avocatului Poporului

Articolul 32. Atribuţiile Cancelariei de Stat

Articolul 33. Atribuţiile altor autorităţi publice

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 34. Dispoziţii finale

Articolul 35. Dispoziţii tranzitorii

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Scopul legii

Prezenta lege are drept scop asigurarea transparenţei activităţilor din sectorul public.

 

Articolul 2. Obiectul şi domeniul de aplicare

(1) Prezenta lege reglementează:

a) modalitatea de exercitare şi apărare a dreptului de acces la informaţiile de interes public;

b) obligaţiile furnizorilor de informaţii în asigurarea accesului la informaţiile de interes public;

c) răspunderea juridică pentru încălcarea prevederilor privind accesul la informaţiile de interes public;

d) mecanismul de monitorizare şi control al implementării legii.

(2) Prezenta lege nu aduce atingere reglementărilor speciale privind accesul la informaţiile de interes public, care se conţin în alte legi.

(3) Accesul la informaţia de mediu se realizează în modul stabilit de Guvern.

 

Articolul 3. Principiile accesului la informaţiile de interes public

Asigurarea accesului la informaţiile de interes public se bazează pe următoarele principii:

a) principiul oferirii informaţiilor de interes public – toate informaţiile deţinute de furnizorii de informaţii se prezumă a fi publice;

b) principiul obligaţiei de a publica informaţiile de interes public – furnizorii de informaţii trebuie să publice şi să disemineze într-o manieră proactivă toate informaţiile de interes public;

c) principiul promovării guvernării deschise – autorităţile publice trebuie să promoveze în rândul agenţilor publici o cultură a transparenţei şi a deschiderii şi să promoveze în rândul populaţiei dreptul la informaţie;

d) principiul facilitării accesului la informaţiile de interes public – furnizorii de informaţii trebuie să ofere asistenţă solicitanţilor, în special celor cu necesităţi speciale, la depunerea cererilor, la primirea şi înţelegerea răspunsului. Solicitările de informaţii trebuie să fie examinate şi soluţionate într-o manieră rapidă şi echitabilă;

e) principiul transparenţei şedinţelor – şedinţele autorităţilor publice trebuie să fie deschise pentru public şi să permită documentarea informaţiei privind procesul de luare a deciziilor.

 

Articolul 4. Informaţiile de interes public

În sensul prezentei legi, informaţii de interes public sunt toate informaţiile deţinute de furnizorii de informaţii, indiferent de suportul de stocare (pe hârtie, în formă electronică sau în orice alt format).

 

Articolul 5. Furnizorii de informaţii

Furnizorii de informaţii sunt:

a) autorităţile publice;

b) instituţiile publice;

c) întreprinderile de stat şi întreprinderile municipale;

d) persoanele juridice de drept privat controlate de furnizorii de informaţii prevăzuţi la lit.a)–c), în conformitate cu art.203 alin.(3)–(7) din Codul civil nr.1107/2002;

e) persoanele juridice de drept privat care prestează servicii publice, servicii publice de gospodărie comunală sau servicii de decontare;

f) întreprinderile energetice care desfăşoară activităţi în domeniul gazelor naturale, al energiei electrice sau al energiei termice;

g) asociaţiile profesionale şi organele de autoadministrare, constituite prin lege, ale profesiilor din sectorul justiţiei;

h) partidele politice.

 

Articolul 6. Dreptul de acces la informaţiile de interes public

(1) Orice persoană fizică sau juridică are dreptul la accesul la informaţiile de interes public, în formele şi condiţiile prevăzute de lege.

(2) Furnizorii de informaţii sunt obligaţi să asigure accesul la informaţiile de interes public, în formele şi condiţiile prevăzute de lege.

 

Articolul 7. Formele de acces la informaţiile de interes public

Accesul la informaţiile de interes public se realizează prin:

a) transparenţă proactivă – diseminarea, din oficiu, a informaţiilor de interes public, în special prin publicarea acestora pe paginile web oficiale ale furnizorilor de informaţii în modul prevăzut la cap. II;

b) comunicarea informaţiilor de interes public la cerere în modul prevăzut la cap. III.

 

Articolul 8. Informaţiile cu accesibilitate limitată

(1) Accesul la informaţiile de interes public poate fi limitat în corespundere cu criteriul proporţionalităţii prevăzut la art.9 dacă dezvăluirea informaţiei va prejudicia:

a) siguranţa publică;

b) relaţiile internaţionale;

c) prevenirea sau descoperirea infracţiunilor ori contravenţiilor;

d) efectuarea urmăririi penale;

e) desfăşurarea procedurii administrative sau judiciare;

f) protecţia datelor cu caracter personal;

g) drepturile de proprietate intelectuală;

h) secretul comercial.

(2) Accesul la informaţiile de interes public este limitat şi atunci când restricţia este prevăzută expres de lege, inclusiv în cazul informaţiilor ce constituie secret de stat, bancar sau medical.

(3) Prin derogare de la alin.(1) lit.f), este interzisă limitarea accesului la informaţiile de interes public care constituie date cu caracter personal referitoare la activitatea profesională a agenţilor publici, în sensul Legii integrităţii nr.82/2017, inclusiv:

a) numele şi prenumele;

b) funcţia;

c) studiile;

d) experienţa profesională;

e) remuneraţia;

f) conflictele de interese;

g) sancţiunile disciplinare nestinse.

 

Articolul 9. Criteriul proporţionalităţii limitării accesului la informaţiile de interes public

(1) În cazul prevăzut la art.8 alin.(1), accesul la informaţiile de interes public este limitat doar dacă sunt întrunite următoarele condiţii cumulative:

a) dezvăluirea informaţiei va prejudicia unul dintre scopurile legitime prevăzute la art.8 alin.(1);

b) prejudiciul care va fi cauzat prin dezvăluirea informaţiei prevalează în raport cu interesul public în accesarea informaţiei.

(2) Dacă interesul public în accesarea informaţiei prevalează în raport cu prejudiciul care va fi cauzat prin dezvăluirea informaţiei, furnizorii sunt obligaţi să ofere accesul la informaţiile de interes public.

(3) Interesul public prevalează în special în cazul informaţiilor a căror divulgare va contribui la:

a) dezvăluirea încălcărilor grave sau în masă ale drepturilor şi libertăţilor omului, precum şi ale dreptului internaţional umanitar;

b) dezvăluirea actelor de corupţie sau actelor conexe acestora;

c) dezvăluirea potenţialelor conflicte de interese;

d) dezvăluirea achiziţiilor publice ilegale sau a cheltuielilor ilegale din bugetele publice;

e) prevenirea şi dezvăluirea ameninţărilor grave la viaţa sau sănătatea persoanelor;

f) prevenirea şi dezvăluirea prejudicierii mediului înconjurător;

g) înţelegerea unor probleme pentru care sunt elaborate politici publice sau desfăşurate consultări publice;

h) asigurarea tratamentului egal în faţa legii.

 

Capitolul II

TRANSPARENŢA PROACTIVĂ

Articolul 10. Publicarea informaţiilor de interes public pe paginile web oficiale ale furnizorilor de informaţii

(1) Pe paginile web oficiale ale autorităţilor publice, în funcţie de specificul activităţii acestora, se publică, din oficiu, următoarele informaţii:

a) datele privind structura organizatorică şi bugetul autorităţii publice, numărul angajaţilor/membrilor, obiectivele, domeniile de competenţă şi funcţiile sale, adresele poştale, numerele de telefon şi alte date privind adresa autorităţii publice, datele privind autorităţile subordonate (cu indicarea şi/sau referirea la paginile web oficiale ale acestora), numerele de telefon ale serviciilor de informaţie;

b) datele privind conducerea autorităţii publice, privind membrii organelor colegiale, inclusiv studiile, experienţa profesională, modul de accedere în funcţia deţinută, adresa poştei electronice şi numărul de telefon;

c) datele privind persoanele juridice cărora le este transmisă, în modul stabilit, o parte din funcţiile autorităţii publice (denumirea organizaţiei, adresa poştală şi juridică, numărul de telefon şi adresa poştei electronice);

d) actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii publice, cu referinţe la paginile web ale actelor din Registrul de stat al actelor juridice;

e) raportul anual privind activitatea autorităţii publice;

f) datele privind achiziţiile publice planificate, privind achiziţiile publice efectuate, rapoartele de monitorizare a contractelor de achiziţii publice, alte informaţii relevante;

g) datele privind evenimentele publice organizate de autoritatea publică (şedinţe, întâlniri, conferinţe de presă, colegii etc.), precum şi privind deciziile adoptate la aceste evenimente;

h) datele privind vizitele oficiale şi deplasările de serviciu în străinătate ale personalului autorităţii publice, inclusiv costul şi sursa de finanţare a cheltuielilor;

i) zilele şi orele de primire în audienţă, precum şi datele privind modul depunerii petiţiilor şi cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public, inclusiv, după caz, plăţile percepute pentru comunicarea informaţiilor de interes public;

j) datele privind programele şi proiectele, inclusiv de asistenţă tehnică, al căror beneficiar sau executant este autoritatea publică (denumirea, scopurile şi sarcinile de bază, beneficiarii şi executorii principali de program, termenele şi rezultatele de realizare scontate, volumul şi sursele de finanţare);

k) datele privind planificarea şi executarea bugetelor de către autoritatea publică;

l) referinţe la portalul guvernamental al serviciilor publice şi la alte sisteme informaţionale destinate pentru obţinerea informaţiilor cu privire la serviciile publice prestate de autoritatea publică;

m) referinţa la aplicaţia web a Sistemului informaţional „Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat” sau la alte sisteme informaţionale de stat care consumă date din registrul respectiv, pentru accesarea informaţiilor de interes public privind resursele şi sistemele informaţionale de stat din posesia sau administrarea autorităţii publice;

n) datele privind încadrarea persoanelor în serviciul public: lista concursurilor pentru funcţiile vacante existente, datele de contact ale persoanei responsabile de organizarea concursurilor, cerinţele de calificare faţă de candidaţii la funcţiile vacante, formularul de participare la concurs, lista actelor care urmează a fi depuse şi termenul-limită pentru depunerea acestora, lista persoanelor admise la concurs, precum şi lista persoanelor care au promovat şi au câştigat concursul;

o) datele privind desfăşurarea procesului decizional, în conformitate cu prevederile privind transparenţa în procesul decizional;

p) informaţiile de interes public prevăzute de alte acte normative.

(2) Paginile web oficiale ale autorităţilor publice trebuie să fie adaptate, în modul prevăzut de lege, pentru accesarea acestora de către persoanele cu dizabilităţi, în special în ceea ce priveşte dimensiunea textului, contrastul etc.

(3) Întreprinderile de stat şi întreprinderile municipale publică informaţiile de interes public în conformitate cu Legea nr.246/2017 cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală, în măsura în care aceasta nu contravine prezentei legi.

(4) Alţi furnizori de informaţii pot publica pe paginile lor web oficiale orice informaţii de interes public care se referă la activitatea lor sau la domeniul lor de competenţă.

(5) Informaţiile de interes public publicate şi puse la dispoziţia solicitanţilor trebuie să fie oferite în format deschis.

 

Articolul 11. Actualizarea informaţiilor de interes public

(1) Informaţiile de interes public prevăzute la art.10 alin.(1) se publică şi se actualizează pe pagina web oficială a autorităţilor publice în termen de 5 zile lucrătoare de la data disponibilităţii acestora, cu excepţiile stabilite de actele normative.

(2) Informaţiile prevăzute la art.10 alin.(1) lit.g) se publică pe pagina web oficială a autorităţii publice, de regulă, nu mai târziu de o zi lucrătoare de la încheierea evenimentului. În cazul unor subiecte de interes public şi rezonanţă sporită, se publică anunţuri privind evenimentele ce urmează a fi desfăşurate.

 

Articolul 12. Alte modalităţi de diseminare a informaţiilor de interes public

Furnizorii de informaţii pot realiza orice forme de informare activă a societăţii, precum diseminarea informaţiilor de interes public prin intermediul:

a) propriilor instituţii mass-media, după caz;

b) serviciilor media audiovizuale;

c) publicaţiilor periodice scrise şi electronice;

d) declaraţiilor, comunicatelor, briefingurilor, conferinţelor şi evenimentelor de presă;

e) evenimentelor publice (mese rotunde, seminare, conferinţe, simpozioane etc.);

f) propriilor pagini/conturi/canale pe reţele sociale;

g) panourilor informative;

h) altor modalităţi (întâlniri, prezentări de rapoarte sau dări de seamă etc.).

 

Capitolul III

COMUNICAREA INFORMAŢIILOR DE INTERES

PUBLIC LA CERERE

Articolul 13. Cererea de comunicare a informaţiilor de interes public

(1) Orice persoană fizică sau juridică (în continuare – solicitant) are dreptul să solicite şi să obţină informaţii de interes public în condiţiile legii, prin înaintarea unei cereri de comunicare a informaţiilor de interes public (în continuare – cerere).

(2) Furnizorii de informaţii sunt obligaţi să comunice informaţiile de interes public solicitate, în condiţiile legii.

(3) Prevederile Codului administrativ se aplică numai în măsura în care nu contravin prevederilor prezentei legi.

 

Articolul 14. Înaintarea cererii

(1) Cererea se înaintează furnizorului de informaţii şi poate fi:

a) transmisă în formă electronică;

b) depusă în scris sau expediată prin poştă;

c) adresată verbal (direct sau prin telefon).

(2) Pentru cererea transmisă în formă electronică nu este necesară întrunirea cerinţelor legale stabilite pentru documentele electronice.

 

Articolul 15. Înregistrarea cererii

(1) Furnizorii de informaţii sunt obligaţi să primească cererile înaintate conform art.14 alin.(1) lit.a) şi b) şi să le înregistreze cel târziu în următoarea zi lucrătoare. Primirea sau înregistrarea cererii nu poate fi refuzată. Furnizorii de informaţii prevăzuţi la art.5 lit.a)–c) înregistrează cererile şi în registrul cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public, conform modelului şi în modul stabilite de Guvern.

(2) În cazul cererii transmise în formă electronică, furnizorul de informaţii este obligat să comunice solicitantuluicel târziu în următoarea zi lucrătoare, prin aceleaşi mijloace, numărul şi data înregistrării cererii.

(3) Cererea expediată prin poştă se consideră a fi depusă din momentul înregistrării acesteia de către furnizorul de informaţii.

(4) În cazul cererii depuse în scris la sediul furnizorului de informaţii, furnizorul este obligat să elibereze dovada înregistrării cererii.

(5) Cererile adresate verbal nu sunt înregistrate, cu excepţia cazului prevăzut la art.73 alin.(6) din Codul administrativ nr.116/2018.

 

Articolul 16. Conţinutul cererii

(1) Cererea conţine următoarele elemente obligatorii:

a) numele şi prenumele sau denumirea solicitantului;

b) adresa poştală a solicitantului, precum şi adresa poştei electronice dacă se solicită răspuns pe această cale;

c) denumirea furnizorului de informaţii;

d) specificarea informaţiei de interes public solicitate, cu detalii suficiente şi concludente, care să permită identificarea acesteia de către furnizorul de informaţii.

(2) În cerere, solicitantul poate indica modalitatea preferată de comunicare a informaţiei, conform art.20 alin.(1).

(3) Solicitantul nu este obligat să motiveze sau să justifice cererea sa.

(4) Semnarea olografă sau electronică a cererii nu este obligatorie.

 

Articolul 17. Sancţiuni pentru lipsa elementelor obligatorii ale cererii

(1) Cererea care nu conţine unul dintre elementele prevăzute la art.16 alin.(1) lit.a) sau b) nu se examinează.

(2) Dacă în cerere nu este specificată informaţia solicitată sau dacă, din conţinutul cererii, nu este posibilă identificarea informaţiei solicitate, solicitantului i se indică asupra neajunsului şi i se oferă un termen de cel puţin 5 zile lucrătoare pentru înlăturarea acestuia. Furnizorul de informaţii acordă asistenţa şi sprijinul necesare solicitantului pentru specificarea informaţiei.

(3) Termenul prevăzut la alin.(2) pentru înlăturarea neajunsurilor de către solicitant nu se include în termenul de examinare şi soluţionare a cererii specificat la art.19. În cazul în care solicitantul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, cererea nu se examinează, fapt despre care este informat solicitantul.

 

Articolul 18. Conexarea cererilor

În cazul în care solicitantul înaintează unui furnizor de informaţii mai multe cereri, furnizorul de informaţii poate să le conexeze şi să ofere solicitantului un singur răspuns, care va face referire la toate cererile înaintate.

 

Articolul 19. Termenul de examinare şi soluţionare a cererii

(1) Informaţiile de interes public se comunică solicitantului din momentul în care sunt disponibile pentru a fi comunicate, dar nu mai târziu de 10 zile de la data înregistrării cererii.

(2) Termenul stabilit la alin.(1) poate fi prelungit cu cel mult 7 zile în cazul în care cererea este complexă sau se solicită un volum mare de informaţii, care necesită timp suplimentar pentru prelucrare. Prelungirea are efect doar dacă solicitantul este informat despre aceasta în scris, în interiorul termenului prevăzut la alin.(1) şi cu indicarea motivelor prelungirii.

(3) În cazul conexării cererilor conform art.18, termenul de examinare şi soluţionare curge de la data înregistrării primei cereri înaintate de către solicitant.

(4) Cererile adresate verbal se soluţionează imediat, în ziua înaintării, dacă informaţiile solicitate sunt disponibile pentru a fi comunicate imediat. În cazul în care informaţiile solicitate nu sunt disponibile pentru a fi comunicate imediat sau acestea sunt cu accesibilitate limitată, solicitantul este îndrumat să înainteze o cerere în formă electronică sau în scris, care va fi examinată şi soluţionată în termenele prevăzute la alin.(1)–(3).

 

Articolul 20. Modalitatea de comunicare a informaţiilor de interes public

(1) Informaţiile de interes public sunt comunicate solicitantului în modalitatea indicată în cerere, cu excepţiile prevăzute la alin.(3), după cum urmează:

a) furnizarea informaţiei în formă electronică;

b) expedierea informaţiei prin poştă, pe suport de hârtie;

c) eliberarea informaţiei la sediul furnizorului de informaţii;

d) examinarea informaţiei în original, la sediul furnizorului de informaţii;

e) expunerea informaţiei în formă verbală, în cazul cererilor adresate verbal.

(2) Furnizarea informaţiei în formă electronică presupune furnizarea, prin intermediul poştei electronice, a documentelor electronice, a înscrisurilor în format electronic, a copiilor scanate în format electronic de pe documentele pe suport de hârtie, după caz, precum şi a informaţiilor exprimate în orice formate digitale care pot fi transmise prin intermediul poştei electronice (text, imagine, audio, video etc.).

(3) Informaţiile de interes public pot fi comunicate într-o altă modalitate decât cea indicată în cerere în cazul în care:

a) informaţiile sunt disponibile în internet şi pot fi comunicate solicitantului printr-o referinţă la pagina web relevantă;

b) furnizorul de informaţii nu dispune de capacităţi tehnice pentru convertirea informaţiilor în forma solicitată;

c) convertirea informaţiilor în forma solicitată implică un volum excesiv de lucru, care ar afecta funcţionalitatea obişnuită a furnizorului de informaţii;

d) comunicarea informaţiilor în forma solicitată nu este posibilă din cauza unor restricţii legale sau din cauza unor prevederi normative care stabilesc o altă modalitate de comunicare a informaţiilor solicitate.

(4) În cazurile prevăzute la alin.(3), solicitantul este informat despre motivul comunicării informaţiilor într-o altă modalitate decât cea indicată în cerere.

(5) În cazul în care solicitantul nu a indicat în cerere modalitatea preferată de comunicare a informaţiilor, acestea sunt comunicate în cea mai rapidă modalitate posibilă.

 

Articolul 21. Limba în care sunt comunicate informaţiile de interes public

Informaţiile de interes public sunt comunicate solicitantului în limba în care sunt disponibile.

 

Articolul 22. Plăţile pentru comunicarea informaţiilor de interes public

(1) Comunicarea informaţiilor de interes public este gratuită, cu excepţiile prevăzute în actele normative, dacă se realizează prin:

a) furnizarea informaţiei în formă electronică;

b) expedierea informaţiei prin poştă, pe suport de hârtie, şi volumul nu depăşeşte 20 de pagini;

c) eliberarea informaţiei la sediul furnizorului de informaţii, pe suport de hârtie, şi volumul nu depăşeşte 20 de pagini;

d) examinarea informaţiei în original, la sediul furnizorului de informaţii;

e) expunerea informaţiei în formă verbală, în cazul cererilor adresate verbal.

(2) În cazul în care volumul informaţiei depăşeşte volumul prevăzut la alin.(1) lit.b) sau c), furnizorul de informaţii are dreptul să solicite o plată de 0,02 unităţi convenţionale pentru fiecare pagină adiţională. O unitate convenţională constituie 50 de lei.

(3) Dacă informaţiile solicitate sunt înregistrate în altă formă decât pe suport de hârtie sau în formă electronică, furnizorul de informaţii are dreptul să solicite o plată care nu poate depăşi costurile pentru reproducerea informaţiilor şi, după caz, pentru expedierea acestora solicitantului.

(4) Plăţile pentru comunicarea informaţiilor de interes public nu pot depăşi cheltuielile efective suportate de furnizorul de informaţii.

(5) În cazul în care, conform actelor normative, comunicarea informaţiilor de interes public presupune achitarea unor plăţi, solicitantul este informat, în termenul prevăzut la art.19, despre suma totală care urmează a fi achitată pentru comunicarea informaţiilor solicitate, precum şi despre modalitatea achitării acesteia. În acest caz, informaţiile de interes public sunt comunicate în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data recepţionării dovezii de achitare a plăţii.

(6) Dacă informaţia pusă la dispoziţia solicitantului conţine inexactităţi sau date incomplete, furnizorul de informaţii este obligat să efectueze rectificările şi completările respective.

 

Articolul 23. Respingerea cererii

(1) Cererea se respinge, integral sau parţial, în cazul în care:

a) furnizorul de informaţii nu deţine informaţia solicitată, nu cunoaşte dacă aceasta se află în posesia unui alt furnizor de informaţii şi nu există circumstanţe pentru readresare;

b) în privinţa informaţiei solicitate furnizorul de informaţii a oferit deja un răspuns. În acest caz se face referire la numărul şi data răspunsului oferit anterior.

(2) Respingerea integrală sau parţială a cererii este motivată în scris şi comunicată solicitantului în termenul prevăzut la art.19.

(3) În cazul în care nu deţine informaţia solicitată, furnizorul de informaţii care a înregistrat cererea va readresa cererea, integral sau parţial, unui alt furnizor de informaţii, dacă cunoaşte că informaţia solicitată se află în posesia acestuia. În acest caz, originalul sau copia cererii se expediază pentru examinare furnizorului de informaţii relevant în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, fapt despre care este informat solicitantul.

(4) Pentru examinarea şi soluţionarea cererii readresate începe un nou termen, conform art.19, care curge de la data înregistrării cererii readresate.

(5) Refuzul de a înregistra sau a examina o cerere se consideră drept respingere a cererii. Aceeaşi regulă se aplică şi în cazul nesoluţionării unei cereri în termen legal.

 

Articolul 24. Refuzul de a comunica informaţiile de interes public

(1) Comunicarea informaţiilor de interes public este refuzată, integral sau parţial, dacă informaţiile solicitate constituie informaţii cu accesibilitate limitată conform art.8.

(2) Refuzul se face în scris şi trebuie să conţină:

a) denumirea furnizorului de informaţii;

b) numele şi prenumele sau denumirea solicitantului;

c) data emiterii refuzului;

d) temeiul şi motivarea refuzului, conform art.8;

e) modalitatea de contestare a refuzului (denumirea şi adresa instanţei de judecată, precum şi termenul de contestare);

f) numele, prenumele şi semnătura olografă/electronică a conducătorului furnizorului de informaţii sau a altei persoane împuternicite de conducător ori de lege pentru emiterea refuzului.

(3) În cazul în care numai o parte din informaţiile solicitate constituie informaţii cu accesibilitate limitată, furnizorul de informaţii refuză parţial comunicarea informaţiilor, conform alin.(1) şi (2), şi este obligat să comunice informaţiile la care accesul nu poate fi limitat.

(4) Furnizorii de informaţii nu pot refuza comunicarea informaţiilor de interes public pe motiv că informaţiile solicitate se găsesc în diferite documente sau pe diferite suporturi de stocare ori pe motiv că informaţiile solicitate nu sunt sistematizate.

 

Capitolul IV

CONTESTAREA ACŢIUNILOR SAU INACŢIUNILOR

FURNIZORILOR DE INFORMAŢII

Articolul 25. Modalitatea de contestare

(1) Orice persoană care revendică dreptul de acces la informaţiile de interes public poate contesta în instanţa de judecată orice acţiune sau inacţiune a furnizorilor de informaţii prin care s-au încălcat prevederile prezentei legi.

(2) Contestarea acţiunilor sau inacţiunilor furnizorilor de informaţii se realizează prin depunerea unei acţiuni în contencios administrativ, care se înaintează şi se examinează în conformitate cu prevederile Codului administrativ, fără respectarea procedurii prealabile, cu excepţiile şi completările stabilite de prezenta lege. În partea ce ţine de procedura contenciosului administrativ, toţi furnizorii de informaţii sunt asimilaţi autorităţilor publice.

(3) Acţiunea în contencios administrativ se înaintează în decurs de 30 de zile de la data comunicării răspunsului furnizorului de informaţii. Dacă furnizorul de informaţii nu soluţionează cererea în termenul prevăzut la art.19, acţiunea în contencios administrativ poate fi înaintată în decursul unui an de la data expirării termenului.

 

Articolul 26. Prevederi speciale privind examinarea şi soluţionarea cauzelor de contencios administrativ

(1) Cauzele de contencios administrativ, intentate conform art.25, se examinează şi se soluţionează în procedură scrisă, în termen de cel mult 3 luni de la data acceptării acţiunii.

(2) Judecătorul poate dispune citarea participanţilor la proces dacă apreciază acest fapt ca fiind necesar sau dacă admite solicitarea reclamantului de a examina acţiunea în şedinţă publică. Judecătorul poate respinge o astfel de solicitare în cazul în care consideră că, ţinând cont de împrejurările cauzei, nu sunt necesare dezbateri publice. Respingerea se dispune printr-o încheiere motivată, care poate fi atacată odată cu fondul.

(3) Dacă există temeiuri rezonabile, judecătorul, prin încheiere motivată, poate prelungi termenul de judecare a cauzei cu cel mult 3 luni. Încheierea de prelungire a termenului de judecare a cauzei poate fi contestată odată cu fondul.

(4) Dacă instanţa de judecată constată o încălcare a prevederilor prezentei legi, aceasta aplică furnizorului de informaţii o amendă în modul prevăzut la art.28 şi 29, prin hotărârea sau decizia în fond, indiferent dacă reclamantul a solicitat sau nu aplicarea acesteia.

(5) Reclamanţii au dreptul de a solicita şi repararea prejudiciului material şi/sau moral.

(6) Hotărârea judecătorească poate fi atacată cu apel, care se examinează în condiţiile prezentului articol. Deciziile instanţei de apel nu se supun recursului, fiind definitive şi irevocabile de la pronunţare.

 

Capitolul V

RĂSPUNDEREA JURIDICĂ

Articolul 27. Răspunderea juridică

Încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public atrage răspunderea potrivit prezentei legi şi, după caz, răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, conform legislaţiei.

 

Articolul 28. Faptele ce constituie încălcări ale legislaţiei privind accesul la informaţiile de interes public, pasibile de sancţiune pecuniară

Constituie încălcări ale legislaţiei privind accesul la informaţiile de interes public, pasibile de sancţiune pecuniară, următoarele fapte:

a) nepublicarea informaţiilor de interes public prevăzute la art.10;

b) comunicarea incompletă a informaţiilor de interes public;

c) solicitarea unor plăţi ilegale pentru comunicarea informaţiilor de interes public;

d) respingerea sau readresarea neîntemeiată a cererii;

e) refuzul neîntemeiat de a comunica informaţiile de interes public.

 

Articolul 29. Amenda aplicată furnizorului de informaţii

(1) Pentru încălcările prevăzute la art.28, instanţa de judecată aplică furnizorului de informaţii o sancţiune pecuniară sub formă de amendă.

(2) Amenda se stabileşte în unităţi convenţionale. O unitate convenţională constituie 50 de lei.

(3) La aplicarea amenzii se ţine cont de:

a) gravitatea şi durata încălcării constatate;

b) consecinţele încălcării constatate pentru reclamant;

c) alte circumstanţe relevante.

(4) Instanţa de judecată aplică furnizorului de informaţii:

a) pentru încălcarea prevăzută la art.28 lit.a) – amendă de la 5 la 60 de unităţi convenţionale;

b) pentru încălcările prevăzute la art.28 lit.b)-d) – amendă de la 10 la 100 de unităţi convenţionale;

c) pentru încălcarea prevăzută la art.28 lit.e) – amendă de la 20 la 200 de unităţi convenţionale.

(5) Amenda se încasează din contul furnizorului de informaţii şi se virează în bugetul de stat.

(6) Amenda se execută potrivit prevederilor Codului administrativ.

 

Capitolul VI

MONITORIZARE ŞI CONTROL

Articolul 30. Autorităţile publice competente

Monitorizarea şi controlul implementării prezentei legi sunt exercitate de către:

a) Avocatul Poporului;

b) Cancelaria de Stat;

c) alte autorităţi publice.

 

Articolul 31. Atribuţiile Avocatului Poporului

Avocatul Poporului asigură respectarea dreptului la accesul la informaţiile de interes public în conformitate cu Legea nr.52/2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul).

 

Articolul 32. Atribuţiile Cancelariei de Stat

(1) Anual, până la sfârşitul lunii martie, Cancelaria de Stat elaborează şi publică pe pagina sa web oficială raportul privind examinarea şi soluţionarea cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public de către autorităţile publice.

(2) Raportul prevăzut la alin.(1) cuprinde analiza datelor statistice generalizate din registrele cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public ale următoarelor autorităţi şi instituţii publice:

a) Parlamentul;

b) Preşedintele Republicii Moldova;

c) Guvernul;

d) instituţiile publice din subordinea Guvernului;

e) autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate;

f) autorităţile publice autonome;

g) autorităţile unităţilor teritoriale autonome cu statut juridic special;

h) autorităţile administraţiei publice locale;

i) Consiliul Superior al Magistraturii, Consiliul Superior al Procurorilor, instanţele de judecată şi procuraturile;

j) Curtea Constituţională.

(3) Autorităţile publice prevăzute la alin.(2) sunt obligate să prezinte Cancelariei de Stat, la cerere, orice informaţii cuprinse în registrele cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public.

(4) Raportul prevăzut la alin.(1) este expediat pentru informare Parlamentului şi Avocatului Poporului.

 

Articolul 33. Atribuţiile altor autorităţi publice

Autorităţile publice prevăzute la art.32 alin.(2) includ în rapoartele lor anuale de activitate datele statistice din registrele cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public.

 

Capitolul VII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 34. Dispoziţii finale

(1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

(2) La data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr.982/2000 privind accesul la informaţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.88–90, art.664), cu modificările ulterioare, se abrogă.

(3) Guvernul, în termen de 6 luni de la data publicării prezentei legi:

a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

c) va aproba modelul registrului cererilor de comunicare a informaţiilor de interes public şi va stabili modul de înregistrare în acesta a cererilor.

 

Articolul 35. Dispoziţii tranzitorii

(1) Cererile de solicitare a accesului la informaţiile oficiale depuse până la intrarea în vigoare a prezentei legi se examinează şi se soluţionează conform legislaţiei în vigoare la data depunerii cererii.

(2) Acţiunile în contencios administrativ şi cererile de chemare în judecată înaintate până la intrarea în vigoare a prezentei legi se examinează şi se soluţionează conform legislaţiei în vigoare la data înaintării acţiunii.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.148. Chişinău, 9 iunie 2023.