H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea unor acte normative pentru implementarea Legii nr.228
din 25 noiembrie 2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr.939-XIV
din 20 aprilie 2000 cu privire la activitatea editorială
nr. 256 din 12.04.2013
Monitorul Oficial nr.83-90/311 din 19.04.2013
* * *
În temeiul art.18, 21, 22 şi 221 din Legea nr.939-XIV din 20 aprilie 2000 cu privire la activitatea editorială (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.70-72, art.511), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul cu privire la selectarea, editarea şi achiziţia cărţii naţionale din mijloacele financiare prevăzute în bugetul de stat, conform anexei nr.1;
Regulamentul cu privire la participarea Republicii Moldova la tîrgurile internaţionale de carte, conform anexei nr.2;
Regulamentul cu privire la mecanismul de finanţare a revistelor culturale din bugetul de stat, conform anexei nr.21;
Regulamentul cu privire la mecanismul de finanţare a traducerii şi editării cărţii naţionale în străinătate din bugetul de stat, conform anexei nr.22.
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.113 din 14.02.2024, în vigoare 29.03.2024]
[Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.817 din 27.10.2023, în vigoare 01.01.2024]
2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.3.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Valeriu Lazăr |
Ministrul culturii | Boris Focşa |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Chişinău, 12 aprilie 2013. | |
Nr.256. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.256din 12 aprilie 2013
REGULAMENT
cu privire la selectarea, editarea şi achiziţia cărţii naţionale
din mijloacele financiare prevăzute în bugetul de stat
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la selectarea, editarea şi achiziţia cărţii naţionale din mijloacele financiare prevăzute în bugetul de stat (în continuare – Regulament) stabileşte modul de alocare, utilizare şi evidenţă a mijloacelor financiare prevăzute în bugetul de stat pentru editarea şi achiziţia cărţii naţionale.
2. Pentru susţinerea editării cărţii naţionale şi achiziţiei de carte (în continuare – editare/achiziţie de carte), autorităţile publice centrale sau locale prevăd anual în bugetele proprii mijloace financiare, în limitele prevăzute în bugetele respective.
II. ORGANIZAREA CONCURSULUI DE SELECTARE A OFERTELOR
3. Distribuirea alocaţiilor potrivit prevederilor pct.2 se efectuează în baza selectării de oferte, care se organizează prin concurs, într-o singură sau în două sesiuni, o dată în cadrul unui exerciţiu financiar.
[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
4. Concursul de selectare a ofertelor în vederea editării/achiziţiei de carte este organizat de autoritatea publică centrală sau locală în conformitate cu legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice şi cu prezentul Regulament.
5. La concursul de editare/achiziţie a cărţilor pot participa edituri şi instituţii cu atribuţii editoriale (în continuare – edituri). Nu fac obiectul prezentului Regulament eventualele concursuri de manuscrise, prezentate de autori particulari.
6. Documentele-model obligatorii pentru concursurile de editare/achiziţie de carte sînt elaborate de către autoritatea publică centrală sau locală.
III. CERINŢELE FAŢĂ DE OFERTE
7. Ofertele ce ţin de editarea de carte se prezintă autorităţilor publice centrale sau locale sub forma unor proiecte editoriale.
Un proiect editorial semnifică realizarea unor cărţi prin elaborarea, traducerea, tehnoredactarea, ilustrarea, tipărirea şi publicarea acestora în conformitate cu priorităţile enunţate de autoritatea publică centrală sau locală.
Proiectul editorial este însoţit de o listă a cărţilor, în care se indică descrierea bibliografică şi caracteristicile tehnice, precum şi de datele cu referire la:
a) numele, prenumele autorului şi titlul cărţii;
b) volumul ediţiei în pagini;
c) preţul ofertat al ediţiei în lei/exemplare;
d) scurtă prezentare a conţinutului cărţii (adnotarea lucrării);
e) recenzii, după caz, semnate de personalităţi notorii în domeniu.
Recenziile pot fi solicitate de către comisia de selecţie în cazul în care domeniul cărţii depăşeşte competenţele membrilor comisiei. Recenziile prezentate de ofertant nu sunt relevante.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
71. Condiţiile de prezentare a proiectului editorial sunt:
a) editurile prezintă o declaraţie pe proprie răspundere privitor la tirajul suplimentar (nu mai mic de 300 de exemplare) tipărit de editură;
b) în cadrul selecţiei de oferte, o editură nu poate propune mai mult de 10 titluri de carte;
c) un autor contemporan poate fi acceptat o dată la 3 ani.
Norma respectivă se referă la opera originală a unor autori în viaţă (poezie, proză), şi nu la ediţiile îngrijite de aceştia la solicitarea editurii;
d) reeditările (inclusiv ale ediţiilor traduse în română, dar care au fost editate în Republica Moldova în alte limbi) se acceptă numai după 15 ani de la publicarea ultimei ediţii în Republica Moldova;
e) suma totală pentru un singur ofertant nu poate fi mai mare de 20% din suma totală prevăzută în bugetul de stat pentru această achiziţie/sesiune.
[Pct.71 introdus prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
72. Achiziţia de carte reprezintă cumpărarea de către autoritatea publică centrală sau locală a unui număr de titluri de carte pentru completarea gratuită a colecţiilor bibliotecilor publice.
[Pct.72 introdus prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
8. Ofertele ce ţin de achiziţia de carte se prezintă autorităţilor publice centrale sau locale şi includ:
a) lista cu adnotări la titlurile de carte editate în ultimii 5 ani, însoţite de descrierea bibliografică cu toate elementele descrierii;
b) un catalog editorial, cu preţuri, cuprinzând ultimele apariţii editoriale, în format digital/Word/pdf sau scanat, ori paginile de internet/site-urile editurilor sau linkurile cu referire la aceste informaţii.
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
9. În cazul în care editura a încălcat prevederile contractului de editare a cărţii naţionale, inclusiv nu a executat tirajul suplimentar de 300 de exemplare sau nu a respectat obligaţiile asumate printr-un alt contract de finanţare încheiat cu autoritatea publică centrală sau locală sau cu oricare altă autoritate publică finanţatoare, accesul la selectarea şi achiziţia de carte din mijloace bugetare îi este interzis pe o perioadă de 3 ani.
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
10. Data-limită de prezentare a proiectelor editoriale este 30 septembrie a anului financiar anterior. Proiectele prezentate după data-limită nu vor fi examinate.
101. Achiziţiile de carte de către autorităţile publice centrale sau locale sunt efectuate o dată în anul financiar în curs, în conformitate cu necesităţile completării fondurilor bibliotecilor publice şi cu mijloacele prevăzute în bugetele respective în aceste scopuri.
[Pct.101 introdus prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
IV. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMISIILOR DE SELECŢIE
11. Autoritatea publică centrală sau locală constituie şi aprobă comisia de selecţie pentru editarea/achiziţia de carte.
12. În componenţa comisiilor de selectare de nivel central şi local se include cîte un reprezentant al Ministerului Culturii, personalităţi notorii şi specialişti de prestigiu din domeniile de referinţă, în urma consultării editurilor, redacţiilor publicaţiilor, instituţiilor publice de cultură şi/sau uniunilor de creaţie, organizaţiilor neguvernamentale.
13. În componenţa comisiei de selecţie pentru editare/achiziţie de carte a Ministerului Culturii se include cîte un reprezentant din aparatul Ministerului Culturii, Uniunea Editorilor, Uniunea Scriitorilor, Uniunea Artiştilor Plastici, Academia de Ştiinţe a Moldovei, Asociaţia Bibliotecarilor, PEN-Club Moldova (filială a Organizaţiei Mondiale a Scriitorilor).
14. Comisiile de selecţie sînt formate din 7-9 membri, fiecare avînd calitatea de expert independent.
15. Şedinţele sînt conduse de un preşedinte, ales prin vot deschis, dintre membrii Comisiei de selecţie.
16. Secretariatul fiecărei comisii de selecţie este asigurat de autoritatea publică centrală sau locală.
17. Membrii comisiilor de selecţie, cu excepţia reprezentanţilor aparatului Ministerului Culturii, pot fi remuneraţi din bugetul uniunilor de creaţie care şi-au delegat reprezentanţii să lucreze în comisiile respective.
[Pct.17 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
18. Pentru evitarea conflictului de interese pe perioada exercitării mandatului, membrii comisiei de selecţie nu vor formula puncte de vedere şi nu vor participa la dezbateri şi la vot în cadrul şedinţelor pe marginea subiectelor în care sunt supuse analizei documentele la a căror pregătire şi/sau elaborare au participat ori în raport cu care au un anumit interes personal. În situaţiile menţionate, membrii comisiei de selecţie sunt obligaţi să semneze declaraţia de interes personal, să anunţe, la începutul dezbaterilor, despre interesul personal pe care îl au cu privire la subiectul examinat şi să părăsească sala de şedinţe pe parcursul dezbaterilor asupra acestuia. Anunţarea interesului personal şi abţinerea de la vot se consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
Adoptarea deciziei comisiei de selecţie în cazul acestor situaţii se asigură prin procedura votului, care este consemnată în procesul-verbal al şedinţei.
În cazul constatării incompatibilităţii după finalizarea procesului de evaluare, rezultatul final va fi revizuit prin excluderea punctajului acordat de membrul respectiv.
[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
19. Fiecare membru al comisiilor de selecţie evaluează individual şi confidenţial toate ofertele propuse la concurs.
20. Membrii comisiilor de selecţie poartă răspundere pentru confidenţialitatea şi corectitudinea evaluării.
21. Comisiile de selecţie examinează ofertele şi decid cu votul majorităţii membrilor aleşi asupra selectării titlurilor de carte propuse în ofertă.
22. Selectarea titlurilor de carte se efectuează în baza următoarelor criterii generale stabilite în ordine prioritară:
a) calitatea generală a cărţii editate/achiziţionate (titlu de referinţă, conţinut, calitate editorială şi poligrafică, design etc.);
b) relevanţă, utilitate publică, noutate;
c) interes public, demonstrat prin diverse testări; solicitare a bibliotecilor; stimularea unui anumit gen de carte sau a unei categorii de autori etc.;
d) valoarea şi notorietatea autorului selectat şi a lucrării prezentate;
e) oportunitatea editării/achiziţionării respectivei lucrări/titlu, în raport cu necesarul bibliotecilor publice, după caz, al bibliotecilor din instituţiile de învăţămînt;
f) executarea tehnică şi grafică a cărţii.
[Pct.22 completat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
V. SELECŢIA DE OFERTE
23. Selecţia de oferte se face în baza propunerilor comisiei de selecţie desemnată de autoritatea publică centrală sau locală.
24. Organizarea selecţiei de oferte pentru proiectele editoriale sau pentru achiziţia de carte va fi anunţată pe pagina web a autorităţilor publice centrale sau locale şi în mass-media cu 45 zile înainte de data depunerii ofertelor.
[Pct.24 completat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
25. Conţinutul anunţului public privind selecţia de oferte va conţine informaţii referitor la:
a) cuantumul total al finanţării pentru domeniu;
b) criteriile de acordare a finanţării din mijloacele bugetului de stat;
c) termenul-limită pentru înregistrarea solicitanţilor privind acordarea finanţării;
d) condiţiile de participare;
e) priorităţile de finanţare pentru anul respectiv;
f) conţinutul dosarului pentru solicitarea de finanţare.
26. La selectarea ofertelor pentru achiziţia de carte de la editurile din afara Republicii Moldova, numărul de titluri nu va depăşi 20% din numărul total de titluri achiziţionate.
[Pct.26 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
27. Numărul de titluri pentru achiziţia de carte selectate de la un singur ofertant nu va depăşi 20% din numărul total de titluri achiziţionate, iar suma totală pentru un singur ofertant nu va fi mai mare de 15% din suma totală prevăzută în bugetul de stat pentru sesiunea respectivă de achiziţie de carte.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
28. Comisia de selecţie colectează ofertele pentru achiziţie de carte prezentate în condiţiile prezentului Regulament şi alcătuieşte catalogul general al ofertei.
29. Catalogul în format tipărit sau în format electronic este expediat, în modul stabilit, bibliotecilor publice pentru elaborarea unei liste de necesităţi concrete.
30. În măsura în care titlurile ofertate sînt în bună parte necunoscute, Comisia poate solicita o expoziţie de carte cu participarea ofertanţilor, la care vor fi invitaţi reprezentanţi ai bibliotecilor pentru a lua cunoştinţă de cartea real existentă.
31. Lista de necesităţi (titluri de carte cu numărul de exemplare solicitat) a bibliotecilor este verificată şi avizată de comisia de selecţie.
32. Modificările din liste se fac de către bibliotecile solicitante, în urma eventualelor obiecţii-sugestii ale comisiei, de exemplu:
a) lista este elaborată neglijent, fără a respecta exigenţele solicitate;
b) numărul de exemplare de carte solicitate de la o singură editură depăşeşte norma stabilită;
c) numărul de titluri de carte ale unui singur autor contemporan depăşeşte norma stabilită în anunţ;
d) listele, în ansamblu, denotă o preferinţă pentru titluri ofertate în tiraje limitate. În acest sens, bibliotecile, împreună cu comisia de selecţie, vor face modificări operative în listă, schimbînd titlurile solicitate şi armonizînd cererea cu oferta.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
33. Comisiile de selecţie propun grupului de lucru pentru achiziţii al autorităţii administrative publice centrale/locale oferta cîştigătoare pentru fiecare titlu din cadrul concursurilor pentru proiectele editoriale sau pentru achiziţia de carte.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
34. Lista finală a titlurilor de carte selectate (câştigătoare) pentru proiectele editoriale şi/sau pentru achiziţia de carte se publică pe pagina web oficială a autorităţii publice centrale/locale şi/sau în mass-media în termen de o zi de la data emiterii ordinului autorităţii publice centrale/locale cu privire la aprobarea deciziei comisiei de selecţie a titlurilor de carte în cadrul proiectelor editoriale sau a comisiei de selecţie a titlurilor în cadrul achiziţiei de carte.
[Pct.34 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
35. Contestaţiile referitoare la decizia comisiei de selecţie pot fi depuse în termen de 5 zile lucrătoare de la data publicării listei finale.
VI. FINANŢAREA
36. Lista proiectelor editoriale cîştigătoare, aprobată în modul stabilit, se prezintă de către autoritatea centrală sau locală Ministerului Finanţelor/direcţiei raionale/municipale finanţe concomitent cu planul de finanţare destinat susţinerii editării cărţii naţionale pentru anul respectiv.
37. Finanţarea proiectelor editoriale/achiziţiei de carte se efectuează în baza unui contract de finanţare încheiat între autoritatea publică centrală sau locală şi editură.
[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
38. Sumele alocate din bugetul de stat, bugetul local se utilizează de către beneficiarii de mijloace exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor aferente realizării proiectelor editoriale şi/sau achiziţiei de carte.
[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
39. Sumele neutilizate în cadrul proiectelor editoriale/achiziţiei de carte se virează pe contul bugetului de stat/bugetului local până la sfârşitul anului financiar.
[Pct.39 în redacţia Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
VII. DISTRIBUIREA CĂRŢILOR
40. Editurile cîştigătoare ale proiectelor editoriale/achiziţiei de carte prezintă cărţile editate/achiziţionate din mijloacele bugetului de stat autorităţilor publice centrale/locale, pentru completarea gratuită a fondurilor bibliotecilor publice.
Editurile câştigătoare ale proiectelor editoriale prezintă autorităţilor publice centrale/locale exemplarul de control al fiecărei cărţi editate din mijloacele bugetului de stat.
[Pct.40 modificat prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
401. Livrarea cărţilor se efectuează de către editură în termenele prevăzute în graficul de livrare, cu prezentarea documentaţiei de însoţire, care include factura de expediţie (2 exemplare) şi actul de predare-primire a cărţilor la Biblioteca Naţională a Republicii Moldova (2 exemplare).
[Pct.401 introdus prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
402. Repartizarea cărţilor din cadrul proiectelor editoriale sau achiziţiilor de carte finanţate din mijloacele bugetului de stat este asigurată de către Biblioteca Naţională a Republicii Moldova în conformitate cu registrul distribuţiei, aprobat de către Ministerul Culturii. La nivel local, repartizarea cărţilor este asigurată de direcţia/secţia raională/municipală cultură, în baza registrului aprobat de către autoritatea publică locală.
[Pct.402 introdus prin Hot.Guv. nr.359 din 01.06.2022, în vigoare 03.07.2022]
41. Autoritatea publică centrală sau locală (secţia/direcţia raţională/municipală cultură) acumulează informaţia privind distribuirea cărţilor, cu menţionarea instituţiilor şi numărului de exemplare repartizate.
42. Reducerea sau majorarea tirajelor şi preţurilor cărţilor programate se efectuează cu acceptul autorităţilor publice centrale sau locale, în urma prezentării de către editură a argumentelor şi motivaţiilor respective.
VIII. EVIDENŢA ŞI CONTROLUL ASUPRA UTILIZĂRII MIJLOACELOR BUGETARE
43. Autoritatea publică centrală şi, de regulă, cea locală prezintă Ministerului Culturii raportul trimestrial care va conţine date despre editarea/achiziţia cărţii naţionale, cu indicarea tirajului şi preţului titlurilor de carte, precum şi a instituţiilor cărora li s-au distribuit cărţile şi numărul de exemplare repartizate.
44. Autorităţile publice centrale şi, de regulă, cele locale asigură evidenţa contabilă şi statistică a utilizării mijloacelor bugetare pentru editarea/achiziţia cărţii naţionale, prezentînd trimestrial, în termenele stabilite, Ministerului Finanţelor dările de seamă respective pe formulare tipizate.
45. Controlul asupra utilizării mijloacelor bugetare este exercitat de organele de control financiar şi de alte organe autorizate.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.256 din 12 aprilie 2013
REGULAMENT
cu privire la participarea Republicii Moldova la tîrgurile internaţionale de carte
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul act normativ reglementează modalitatea de participare a Republicii Moldova la tîrgurile internaţionale de carte.
2. În vederea promovării imaginii statului şi a culturii scrise peste hotarele ţării, intensificării dialogului între culturi şi schimbului cultural şi ştiinţific cu alte state, anual, în bugetul Ministerului Culturii sînt prevăzute, în mod distinct, mijloace financiare pentru participarea Republicii Moldova la tîrgurile internaţionale de carte cu un stand naţional unic.
3. Participarea Republicii Moldova la tîrgurile internaţionale de carte este susţinută financiar atît din mijloacele bugetare, cît şi din sponsorizări, sursele proprii ale participanţilor.
4. Organizarea şi participarea la tîrgurile internaţionale de carte este asigurată de Ministerul Culturii în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, de comun acord cu Uniunea Editorilor, Uniunea Scriitorilor, alte uniuni de creaţie şi alte persoane juridice şi fizice interesate.
5. La tîrgurile internaţionale vor fi expuse cărţi şi altă producţie editorial-poligrafică ale editurilor autohtone apărute preponderent în ultimii 2 ani.
6. Ministerul Culturii va asigura participarea anuală a Republicii Moldova la cel puţin un tîrg internaţional de carte.
II. ORGANIZAREA PARTICIPĂRII LA TÎRGURILE DE CARTE
7. În scopul bunei organizări a participării Republicii Moldova la tîrgurile internaţionale de carte, se va institui un comitet organizatoric, în care vor intra reprezentanţi ai Ministerului Culturii (inclusiv, preşedintele comitetului), ai Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene (vicepreşedinţi), precum şi membri ai comitetului delegaţi de către ministerele implicate, de Uniunea Editorilor şi de alte uniuni de creaţie, în funcţie de tematica tîrgului, de sarcinile şi obiectivele propuse, de titlurile care vor fi expuse.
8. Comitetul organizatoric (în continuare – Comitetul) urmează a fi instituit cu titlu de organ consultativ prin ordinul ministrului culturii.
9. Comitetul se va întruni anual în primul trimestru şi va decide la care tîrg internaţional de carte va participa Republica Moldova în anul care urmează.
10. Comitetul, în urma consultărilor cu organizatorii tîrgului, cu potenţialii participanţi, va decide mărimea spaţiului închiriat, forma standului, proporţiile şi forma de participare, va elabora programul prealabil de participare şi proiectul devizului de cheltuieli, în limitele mijloacelor prevăzute în acest scop în bugetul Ministerului Culturii.
11. În cazul participării Republicii Moldova la tîrgul internaţional de carte cu o frecvenţă stabilă, se va proiecta şi se va construi un stand original propriu permanent. În acest caz, comitetul organizatoric poate solicita acoperirea parţială a cheltuielilor din partea potenţialilor participanţi (edituri etc.) sau a unor sponsori.
12. Din contul mijloacelor bugetului de stat vor fi acoperite următoarele categorii de cheltuieli:
arenda spaţiului expoziţional;
pregătirea şi amenajarea standului naţional unic;
promovarea producţiei editoriale prin diferite acţiuni promoţionale (lansări de carte, conferinţe şi întîlniri ale editorilor şi autorilor cu vizitatorii tîrgului, conferinţe de presă, prezentări de carte la rafturile expoziţiei etc.);
elaborarea şi editarea materialelor promoţionale comune despre Republica Moldova şi despre cărţile selectate pentru a fi incluse în cataloagele tîrgului (afişe, pliante, cataloage privind titlurile de carte selectate, invitaţii etc.);
transportarea tur-retur a producţiei editoriale, utilajului necesar şi materialelor promoţionale.
13. Programul de participare şi devizul de cheltuieli va fi aprobat de Ministerul Culturii.
14. În funcţie de tematica tîrgului internaţional de carte, de strategiile de promovare ale imaginii Republicii Moldova, de mărimea spaţiului închiriat, de alte necesităţi, obiective şi posibilităţi concrete, Comitetul va solicita de la edituri producţia de carte originală, potrivit acestor obiective.
15. Comitetul va selecta, antrenînd experţi în domeniu, cărţile relevante, pe criterii clare aprobate de Ministerul Culturii, care vor fi date publicităţii. Nu vor fi selectate ediţii traduse şi preluate de la edituri străine, precum şi cărţi de calitate dubioasă şi executate prost din punct de vedere textual, editorial şi poligrafic.
16. Comitetul, în temeiul strategiilor de promovare şi al informaţiei oferite de participanţi, va alcătui lista lansărilor de carte pentru includerea acesteia în catalogul-program al tîrgului internaţional de carte.
17. În scopul promovării imaginii Republicii Moldova prin tîrgul internaţional de carte, comitetul, cu suportul editurilor, va elabora materialele promoţionale de rigoare.
18. Amenajarea standului, titlurile şi modalitatea de expunere a cărţilor va fi aprobată de Ministerul Culturii.
19. Comitetul va face un demers către Ministerul Culturii, în care se va solicita formarea delegaţiei oficiale a Republicii Moldova la tîrgul respectiv şi a programului de lucru al delegaţiei. Cheltuielile de deplasare a membrilor delegaţiei oficiale vor fi suportate de către instituţiile delegatare.
20. Editorii, autorii, difuzorii de carte, participanţi la tîrgul internaţional de carte cu producţia proprie, nu vor face parte din delegaţia oficială ori din grupul de lucru şi se vor deplasa la tîrgul internaţional de carte pe cont propriu. Ei vor organiza exportul de carte, precum şi serviciile de transport necesare.
21. Editorii şi autorii, în scopul promovării literaturii editate în Republica Moldova, sunt încurajaţi să iniţieze contacte şi contracte între edituri, editori şi cititori, scriitori şi publicul participant la tîrguri, să efectueze vînzări ale drepturilor de autor la cartea naţională peste hotarele ţării.
22. Participanţii la tîrguri vor organiza lansări de carte, conferinţe, mese rotunde, conferinţe de presă sau alte manifestări culturale menite să promoveze imaginea Republicii Moldova, să faciliteze cunoaşterea producţiei editoriale autohtone de către ţările participante şi să faciliteze încheierea contractelor cu edituri de peste hotare.
23. După încheierea tîrgului, Comitetul, cu acordul editurilor, va preda cărţile expuse în cadrul tîrgului internaţional de carte Bibliotecii Naţionale, pentru distribuire gratuită în bibliotecile publice.
III. DISPOZIŢII FINALE
24. Monitorizarea participării Republicii Moldova în cadrul tîrgului internaţional de carte va fi efectuată de Comisia interdepartamentală pentru monitorizarea activităţii expoziţionale şi de tîrguri, instituită prin Hotărîrea Guvernului nr.1331 din 15 decembrie 2005.
25. Raportul privind rezultatele participării cu stand naţional unic la tîrgul internaţional de carte va fi prezentat Ministerului Culturii de comitetul organizatoric în termen de 30 de zile de la închiderea oficială a respectivului tîrg.
26. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament atrage după sine aplicarea sancţiunilor în conformitate cu legislaţia în vigoare.
27. Prezentul Regulament intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Anexa nr.21
la Hotărârea Guvernului
nr.256 din 12 aprilie 2013
REGULAMENT
cu privire la mecanismul de finanţare a revistelor
culturale din bugetul de stat
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la mecanismul de finanţare a revistelor culturale din bugetul de stat (în continuare – Regulament) stabileşte modul de alocare, utilizare şi evidenţă a mijloacelor financiare prevăzute în bugetul de stat pentru editarea revistelor culturale.
2. Pentru editarea revistelor culturale, Ministerul Culturii prevede anual în bugetul propriu mijloace financiare în limitele prevăzute în bugetul de stat.
3. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
abonament poştal – document prin care în schimbul unei sume, achitate în prealabil, o persoană juridică obţine dreptul de a primi prin intermediul serviciului poştal revista solicitată;
beneficiar – organizaţii necomerciale şi societăţi comerciale private care desfăşoară o activitate de editare a unei reviste culturale din Republica Moldova;
revistă culturală – publicaţie serială cu apariţie la intervale regulate, tipărită în Republica Moldova, destinată promovării şi valorificării patrimoniului literar şi artistic autohton, diseminării realizărilor importante din domeniul artelor şi literaturii.
II. ORGANIZAREA CONCURSULUI DE SELECTARE A OFERTELOR
4. Distribuirea alocaţiilor potrivit prevederilor pct.2 se efectuează în baza selectării de oferte, care se organizează prin concurs o singură dată în cadrul unui exerciţiu financiar.
5. Concursul de selectare a ofertelor în vederea editării revistelor culturale este organizat de Ministerul Culturii în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice şi cu prezentul Regulament.
6. Scopul concursului este promovarea creaţiei literare scrise, a culturii muzicale, teatrale, plastice ş.a. în mass-media scrisă.
7. La concursul de editare a revistelor culturale poate participa beneficiarul care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:
1) este persoană juridică rezidentă a Republicii Moldova;
2) are genul principal de activitate editarea de reviste culturale din Republica Moldova.
3) are o experienţă de cel puţin 6 luni în domeniul editării de reviste culturale.
8. Documentele-model obligatorii pentru concursurile de editare a revistelor culturale sunt elaborate de către Ministerul Culturii.
III. CERINŢELE FAŢĂ DE OFERTE
9. Ofertele ce ţin de editarea revistelor culturale se prezintă Ministerului Culturii sub forma unor proiecte.
10. Un proiect de editare a unei reviste culturale semnifică realizarea unor publicaţii seriale prin elaborarea, redactarea, tehnoredactarea, ilustrarea şi tipărirea acestora.
Proiectul de editare a revistelor culturale, cu prezentarea a cel puţin 6 numere apărute anterior, este însoţit de o descriere a caracteristicilor tehnice:
1) denumirea revistei;
2) periodicitatea apariţiei;
3) volumul în pagini;
4) tirajul total, preţul abonamentului poştal;
5) pagina web a revistei.
Un proiect de editare a revistelor culturale poate prevedea achiziţia a cel puţin 300 de abonamente poştale pentru bibliotecile publice din Republica Moldova.
11. În cadrul selecţiei de oferte, un solicitant poate propune spre finanţare o singură revistă culturală.
12. Ofertele ce ţin de editarea revistelor culturale se prezintă Ministerului Culturii şi includ:
1) descrierea proiectelor de revistă;
2) informaţii despre echipa editorială responsabilă de proiect.
13. Cuantumul finanţării unui proiect de editare a revistelor culturale se stabileşte la maximum 85% din costul proiectului, dar nu mai mult de 300 mii de lei pentru un proiect. Contribuţia fiecărui beneficiar la realizarea proiectului este de minimum 15% din costul proiectului, asigurată din surse proprii sau prin cofinanţare din alte surse decât cele din bugetul de stat.
14. În cazul în care solicitantul a încălcat prevederile unui alt contract de finanţare încheiat cu Ministerul Culturii sau cu oricare altă autoritate finanţatoare şi nu a respectat obligaţiile contractuale privind procedurile de editare a revistelor culturale, accesul acestuia la selectarea de oferte va fi interzis.
15. Data-limită de prezentare a proiectelor de editare a revistelor culturale este 30 septembrie a anului financiar în curs. Proiectele prezentate după data-limită nu vor fi examinate.
IV. ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA COMISIEI DE SELECŢIE
16. Ministerul Culturii constituie şi aprobă Comisia de selecţie pentru editarea revistelor culturale.
17. În componenţa Comisiei de selecţie se include câte un reprezentant al Ministerului Culturii, Uniunii Editorilor din Republica Moldova, Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, al Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova, PEN Centru Moldova (filială a Organizaţiei Mondiale a Scriitorilor), Centrul pentru Jurnalism Independent Moldova, precum şi o personalitate notorie din cadrul instituţiilor publice de cultură.
Membrii Comisiei de selecţie se aleg pe o perioadă de 2 ani.
18. Comisia de selecţie este formată din 7 membri, fiecare având calitatea de expert independent.
19. Şedinţele Comisiei de selecţie sunt conduse de un preşedinte, ales, prin vot deschis, dintre membrii Comisiei de selecţie.
20. Secretariatul Comisiei de selecţie este asigurat de Ministerul Culturii. Secretarul Comisiei de selecţie nu are drept de vot.
21. Nu pot fi membri ai Comisiei de selecţie persoanele implicate în elaborarea ofertelor prezentate la concurs.
22. Fiecare membru al Comisiei de selecţie evaluează individual şi confidenţial toate ofertele propuse la concurs.
23. Membrii Comisiei de selecţie poartă răspundere civilă, contravenţională şi penală, conform legislaţiei, pentru activitatea lor şi corectitudinea evaluării.
24. Comisia de selecţie examinează ofertele, decide cu votul majorităţii membrilor asupra selectării titlurilor de reviste culturale propuse în ofertă, precum şi a numărului de abonamente poştale ale revistelor selectate care vor fi finanţate din bugetul de stat şi destinate bibliotecilor publice din Republica Moldova.
25. Membrii Comisiei de selecţie, cu excepţia reprezentanţilor aparatului Ministerului Culturii şi a unei personalităţi notorii din cadrul instituţiilor publice de cultură, pot fi remuneraţi din bugetul unităţilor care şi-au delegat reprezentanţii să activeze în comisia respectivă.
V. SELECŢIA DE OFERTE
26. Ministerul Culturii este responsabil de selecţia, evaluarea proiectelor de editare a revistelor culturale şi acordarea sprijinului financiar nerambursabil, cu respectarea prevederilor Legii nr.139/2012 cu privire la ajutorul de stat.
27. Selecţia de oferte se face în baza propunerilor Comisiei de selecţie.
28. În procesul de selecţie, evaluare şi contractare se aplică principiile bunei guvernări, transparenţei, egalităţii, eficienţei şi toleranţei zero faţă de corupţie.
29. Organizarea selecţiei de oferte, cu 35 de zile înainte de data depunerii ofertelor, va fi anunţată pe pagina web oficială a Ministerului Culturii şi în mass-media.
30. Anunţul public privind selecţia de oferte va conţine informaţii referitoare la:
1) scopul concursului;
2) condiţiile de participare;
3) conţinutul dosarului pentru solicitarea de finanţare;
4) criteriile de acordare a finanţării din mijloacele bugetului de stat;
5) modul de evaluare a ofertelor;
6) termenul-limită pentru înregistrarea solicitanţilor privind acordarea finanţării.
31. Comisia de selecţie recepţionează ofertele prezentate în condiţiile prezentului Regulament.
32. Selecţia şi evaluarea proiectelor de editare a revistelor culturale se efectuează în baza următoarelor criterii:
1) calitatea generală a proiectului de revistă (care poate fi probată cu exemplare existente): design, tehnoredactare, calitatea redactării/corecturilor, calitatea editorială şi poligrafică;
2) relevanţa, noutatea şi calitatea textelor publicate, utilitatea lor publică;
3) valoarea şi notorietatea autorilor publicaţi;
4) impactul cultural al proiectului de revistă: varietatea genurilor literar-artistice, a temelor de actualitate/evenimentelor reflectate, rubricile-semnal, susţinerea tinerilor, legătura dintre generaţii, numărul autorilor publicaţi;
5) interesul public demonstrat prin diverse testări;
6) extinderea activităţii desfăşurate de redacţiile revistelor culturale: organizarea de festivaluri şi recitaluri, lansări ale revistei, întâlniri cu cititorii, simpozioane, premii ale revistei etc.
7) bugetul proiectului de revistă;
8) promovarea şi distribuirea proiectului de revistă.
33. Lista finală a revistelor culturale selectate (câştigătoare) pentru finanţare se publică pe pagina web oficială a Ministerului Culturii în termen de 3 zile de la data desfăşurării selecţiei.
34. Nerespectarea procedurilor prevăzute de lege şi de prezentul Regulament poate fi contestată în termen de 3 zile de la data publicării listei finale. Contestaţiile se transmit prin e-mail/poştă la sediul Ministerului Culturii.
35. Contestaţiile vor fi examinate de către Comisia de contestaţii, în termen de 3 zile lucrătoare, după înregistrarea acestora. Ministerul Culturii numeşte, prin ordin, Comisia de contestaţie, formată din 3 membri, dintre care un expert va fi propus de organizaţiile necomerciale din domeniul culturii scrise şi 2 reprezentanţi ai Ministerului Culturii. Membrii Comisiei de selecţie nu fac parte din componenţa Comisiei de contestaţie.
36. După expirarea termenului de contestare şi de soluţionare a contestaţiilor, Ministerul Culturii aprobă, în maximum 5 zile calendaristice, prin ordin al ministrului, lista proiectelor selectate de Comisia de selecţie.
VI. FINANŢAREA
37. Finanţarea pentru proiectele de editare a revistelor culturale se acordă proiectelor declarate câştigătoare la concurs.
38. Lista proiectelor câştigătoare pentru anul bugetar următor, aprobată în condiţiile prezentului Regulament, se publică pe pagina web oficială a Ministerului Culturii.
39. Finanţarea proiectelor de editare a revistelor culturale se efectuează în baza unui contract de finanţare încheiat între Ministerul Culturii şi beneficiar.
40. Sumele alocate din bugetul de stat se utilizează de către beneficiarii de mijloace exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor aferente desfăşurării proiectelor de editare a revistelor culturale pentru care au fost acordate, precum şi pentru acoperirea costurilor de distribuire a revistelor culturale prin intermediul abonamentului poştal.
41. Sumele neutilizate de către beneficiarii mijloacelor financiare în cadrul proiectelor de editarea revistelor culturale se restituie la contul bugetului de stat, până la finele anului bugetar, conform rechizitelor indicate de Ministerul Culturii.
42. În cadrul selecţiei de oferte, care se organizează prin concurs, un proiect de editare a revistelor culturale eligibil poate beneficia de finanţare, în condiţiile prezentului Regulament, o singură dată în cadrul unui exerciţiu financiar.
43. Revistele culturale care beneficiază de finanţare din bugetul de stat prin alte mecanisme nu sunt eligibile pentru finanţare în condiţiile prezentului Regulament. La fel, revistele culturale care beneficiază de finanţare în temeiul prezentului Regulament nu au dreptul să obţină, pentru acelaşi proiect, finanţare din alte surse ale bugetului de stat.
VII. ABONAREA LA REVISTELE CULTURALE
ŞI DISTRIBUIREA ABONAMENTELOR
44. Tirajele revistelor culturale editate din mijloacele bugetului de stat sunt destinate completării gratuite a colecţiilor bibliotecilor publice.
45. Abonarea bibliotecilor publice la revistele culturale şi distribuirea abonamentelor se efectuează de către beneficiari, cu suportul Bibliotecii Naţionale a Republicii Moldova, în conformitate cu registrul de abonare a bibliotecilor, aprobat de către Ministerul Culturii. La nivel local, registrul de abonare este asigurat de către direcţia/secţia raională/municipală cultură şi aprobat de către autoritatea publică locală.
Abonarea se efectuează în luna decembrie a anului în curs.
46. Beneficiarii proiectelor de editare a revistelor culturale prezintă Ministerului Culturii raportul financiar şi analitic, copia abonamentelor poştale executate şi exemplarul de control al fiecărui număr de revistă editată din mijloacele bugetului de stat.
47. Ministerul Culturii acumulează informaţia privind distribuirea abonamentelor poştale, cu menţionarea instituţiilor şi a numărului de exemplare repartizate.
VIII. EVIDENŢA ŞI CONTROLUL ASUPRA UTILIZĂRII
MIJLOACELOR BUGETARE
48. Ministerul Culturii asigură evidenţa contabilă şi statistică a utilizării mijloacelor bugetare pentru editarea revistelor culturale, prezentând trimestrial, în termenele stabilite, Ministerului Finanţelor dările de seamă respective pe formulare tipizate.
49. Ministerul Culturii întocmeşte şi ţine registrul intern electronic al utilizării mijloacelor bugetare pentru editarea revistelor culturale.
50. Registrul va conţine informaţii privind beneficiarul, suma investiţiei şi suma alocaţiei bugetare, inclusiv informaţiile necesare pentru Registrul ajutoarelor de stat în conformitate cu prevederile Legii nr.71/2007 cu privire la registre şi ale actului normativ adoptat de Consiliul Concurenţei cu privire la Registrul ajutoarelor de stat.
51. Ministerul Culturii va transmite anual Consiliului Concurenţei datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional acordate beneficiarilor proiectelor de editare a revistelor culturale, în conformitate cu Legea nr.139/2012 cu privire la ajutorul de stat.
52. Raportul anual al Ministerului Culturii va conţine un capitol separat dedicat veniturilor şi cheltuielilor aferente proiectelor de editare a revistelor culturale.
53. Controlul asupra utilizării mijloacelor bugetare este exercitat de organele de control financiar şi de alte organe autorizate.
54. În cazul utilizării mijloacelor bugetare în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul Regulament, beneficiarul finanţării este obligat, în termen de 15 zile calendaristice, să restituie Ministerului Culturii resursele financiare alocate.
55. Utilizarea mijloacelor bugetare în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul Regulament atrage răspundere disciplinară, civilă, contravenţională sau penală în conformitate cu legislaţia.
[Anexa nr.21 introdusă prin Hot.Guv. nr.817 din 27.10.2023, în vigoare 01.01.2024]
Anexa nr.22
la Hotărârea Guvernului
nr.256 din 12 aprilie 2013
REGULAMENT
cu privire la mecanismul de finanţare a traducerii şi editării cărţii naţionale
în străinătate din bugetul de stat
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la mecanismul de finanţare a traducerii şi editării cărţii naţionale în străinătate din bugetul de stat (în continuare – Regulament) stabileşte modul de atribuire, utilizare şi evidenţă a mijloacelor financiare prevăzute în bugetul de stat pentru finanţarea nerambursabilă a proiectelor de traduceri literare şi editare a autorilor autohtoni peste hotarele ţării.
2. Finanţarea traducerii şi editarea cărţii naţionale în străinătate (în continuare – traducere/editare) se efectuează din contul şi în limitele alocaţiilor prevăzute anual în bugetul Ministerului Culturii.
3. Finanţarea din bugetul de stat a proiectelor de traducere/editare are drept scop susţinerea şi promovarea literaturii, culturii naţionale şi a imaginii Republicii Moldova în străinătate.
II. CONDIŢII DE ELIGIBILITATE ŞI PARTICIPARE
4. Condiţiile generale de acordare a finanţării nerambursabile pentru proiectele de traducere/editare sunt următoarele:
1) beneficiari ai finanţării pot fi doar editurile străine/editorii străini (în continuare – editurile);
2) poate fi acceptată spre finanţare doar literatura scrisă în limba română. În cazul minorităţilor naţionale din Republica Moldova, pot fi acceptate spre traducere şi lucrări scrise în limba acestor minorităţi;
3) autorul lucrării propuse pentru proiectele de traducere/editare este cetăţean al Republicii Moldova, indiferent dacă opera sa a fost publicată în Republica Moldova sau în România;
4) finanţarea se solicită doar pentru cărţile publicate în limba română sau pentru cele elaborate de editura străină până la momentul depunerii dosarului;
5) se acordă prioritate literaturii contemporane, lucrărilor autorilor laureaţi ai Premiului Uniunii Europene pentru Literatură, ai Premiului Naţional al Republicii Moldova, ai Premiului Ministerului Culturii, ai premiilor Uniunii Scriitorilor din România şi Uniunii Scriitorilor din Moldova, ai premiilor revistelor de cultură din România şi Republica Moldova;
6) lucrările autorilor, cetăţeni ai Republicii Moldova, sunt selectate de către editurile străine atât din Lista orientativă a operelor autorilor autohtoni spre a fi traduse în străinătate, publicată în Catalogul electronic (format word şi/sau pdf) al Ministerului Culturii, cât şi din cărţile publicate în limba română, la libera lor alegere.
5. Sunt eligibile pentru a fi finanţate următoarele genuri de carte:
1) ficţiune (proză, poezie, dramaturgie);
2) nonficţiune (reportaj, memorii, jurnal, biografii şi autobiografii, eseu);
3) cărţi de istorie (îndeosebi cele care vizează istoria Basarabiei);
4) albume;
5) cărţi pentru copii şi adolescenţi;
6) benzi desenate;
7) antologii de poezie, proză, dramaturgie.
6. Sunt eligibile pentru finanţare atât cărţile tipărite, cât şi cărţile în format electronic.
7. Nu se acordă finanţare editurii străine pentru proiectele de traducere/editare, în cazul în care aceasta:
1) se află în incapacitate de plată;
2) nu şi-a onorat obligaţiile pentru contractele încheiate anterior;
3) nu a utilizat resursele financiare alocate conform clauzelor contractului de finanţare încheiat anterior;
4) în momentul depunerii dosarului de solicitare a finanţării are în derulare unul sau mai multe proiecte finanţate din bugetul de stat;
5) a prezentat informaţii false în documentele furnizate.
8. Editurile care, prin alte mecanisme, deja beneficiază de finanţare din bugetul de stat pentru proiectele lor, nu sunt eligibile pentru finanţarea aceloraşi proiecte în condiţiile prezentului Regulament. La fel, editurile care beneficiază de finanţare în temeiul prezentului Regulament nu au dreptul să obţină, pentru acelaşi proiect, finanţare din alte surse ale bugetului de stat.
III. ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA CONCURSULUI
9. Distribuirea mijloacelor financiare de către Ministerul Culturii se efectuează în baza selectării de oferte, care se organizează prin concurs o singură dată în cadrul unui an bugetar.
10. Concursul de selectare a ofertelor în vederea finanţării proiectelor de traducere/editare este organizat de Ministerul Culturii în conformitate cu legislaţia privind achiziţiile publice şi cu prezentul Regulament.
11. Ministerul Culturii asigură anual procesul de organizare a concursului pentru acordarea finanţării, conform următoarelor etape:
1) întocmirea unei liste orientative a operelor autorilor autohtoni spre a fi traduse în străinătate de către Comisia de evaluare şi selectare a proiectelor (în continuare – Comisie), ţinând cont de propunerile Uniunii Scriitorilor şi ale Uniunii Editorilor din Republica Moldova, precum şi de lucrările autorilor laureaţi ai Premiului Uniunii Europene pentru Literatură, ai Premiului Naţional al Republicii Moldova, ai Premiului Ministerului Culturii, ai premiilor Uniunii Scriitorilor din România şi Uniunii Scriitorilor din Moldova, ai premiilor revistelor de cultură din România şi Republica Moldova;
2) elaborarea în limba engleză a unui catalog electronic (format word şi/sau pdf) în baza Listei orientative a operelor, care va conţine CV-ul autorilor, fragmente de texte, informaţii despre deţinătorii dreptului de autor, date tehnice despre cartea autorului (copertă, format, volum etc.);
3) lansarea anunţului cu privire la concurs şi publicarea condiţiilor de participare;
4) informarea editurilor din afara ţării, prin intermediul ambasadelor Republicii Moldova în străinătate;
5) aplicarea proiectelor la concurs (depunerea dosarului de solicitare a finanţării);
6) evaluarea şi selectarea proiectelor;
7) comunicarea rezultatelor concursului editurilor care au depus dosarul de solicitare a finanţării;
8) soluţionarea contestaţiilor;
9) negocierea/încheierea contractelor de finanţare nerambursabilă;
10) publicarea rezultatelor concursului.
12. Anunţul şi condiţiile de participare la concurs se publică în limbile română şi engleză pe pagina web oficială a Ministerului Culturii, cu cel puţin două luni înainte de data-limită pentru depunerea dosarelor de solicitare a finanţării, dar nu mai târziu de data de 30 septembrie a fiecărui an.
13. Anunţul public de lansare a concursului conţine:
1) informaţia despre Ministerul Culturii în calitate de autoritate finanţatoare;
2) catalogul electronic (format word şi/sau pdf) în limba engleză a operelor propuse spre a fi traduse;
3) cuantumul total al alocaţiilor bugetare pentru finanţarea proiectelor de traducere/editare în anul respectiv şi suma maximă per proiect;
4) condiţiile de eligibilitate şi participare în conformitate cu prevederile pct.4, 5 şi 6;
5) structura dosarului de solicitare a finanţării, criteriile de evaluare etc.;
6) termenele de depunere a proiectelor şi de desfăşurare a concursului, precum şi formularul-tip al cererii de finanţare, conform anexei nr.1.
14. Dosarul de solicitare a finanţării va conţine:
1) cererea de finanţare/formularul-tip, conform anexei nr.1;
2) copia contractului de intenţie încheiat cu deţinătorul drepturilor de autor;
3) copia contractului de intenţie încheiat cu traducătorul;
4) CV-ul traducătorului;
5) copia certificatului de înregistrare sau a altor documente confirmative ale statutului de persoană juridică, iar în cazul persoanelor fizice – copia buletinului de identitate;
6) raportul solicitantului privind apariţiile editoriale din ultimii 2 ani;
7) planul editorial al solicitantului pentru anul următor;
8) fişa de calcul economic/bugetul proiectului;
9) declaraţia pe propria răspundere privind contribuţia financiară proprie în valoare de cel puţin 30% din bugetul total al proiectului;
10) strategia de traducere, de publicare, de distribuire şi de promovare a operelor traduse şi editate în străinătate.
15. Pentru înscrierea la concurs, editura prezintă dosarul de solicitare a finanţării în conformitate cu anunţul publicat de Ministerul Culturii.
16. Dosarele de solicitare a finanţării se depun în format fizic sau electronic (cu semnătură electronică) la adresa Ministerului Culturii.
17. Dosarele de solicitare a finanţării care sunt incomplete nu sunt evaluate, iar dosarele care nu au fost depuse în termenul stabilit conform anunţului nu vor fi înregistrate.
IV. SELECTAREA ŞI EVALUAREA PROIECTELOR
18. Ministerul Culturii este responsabil de aprobarea proiectelor de traducere/editare, precum şi de acordarea sprijinului financiar nerambursabil, în baza propunerii Comisiei, aprobată prin ordin al ministrului culturii pe o perioadă de 2 ani.
19. Evaluarea, selectarea, aprobarea şi transmiterea rezultatelor către Ministerul Culturii sunt puse în sarcina Comisiei.
20. Comisia este formată din 7 membri şi include câte un reprezentant al Ministerului Culturii, Uniunii Editorilor din Republica Moldova, Uniunii Scriitorilor din Moldova, Uniunii Artiştilor Plastici din Republica Moldova, Asociaţiei Bibliotecarilor din Republica Moldova, al PEN Centru Moldova (filială a Organizaţiei Mondiale a Scriitorilor), precum şi o personalitate notorie din cadrul instituţiilor publice de cultură. Membrii Comisei nu pot activa în această calitate mai mult de 2 mandate consecutiv.
Membrii Comisiei, cu excepţia reprezentantului Ministerului Culturii şi a reprezentantului din cadrul instituţiilor publice de cultură, pot fi remuneraţi din contul bugetelor proprii şi în cuantumul stabilit de unităţile care şi-au delegat reprezentanţii.
21. Preşedintele şi secretarul Comisiei sunt numiţi de către Ministerul Culturii. Preşedintele asigură convocarea şedinţelor şi buna desfăşurare a procesului de evaluare, selectare şi aprobare a dosarelor. Secretarul Comisiei recepţionează dosarele, convoacă membrii Comisiei, asigură transmiterea rezultatelor concursului şi îndeplineşte alte sarcini specifice necesare pentru buna desfăşurare a concursului. Secretarul Comisiei de selecţie nu are drept de vot.
22. Membrii Comisiei semnează declaraţii de confidenţialitate, imparţialitate şi neadmitere a conflictelor de interes. Nu pot fi membri ai Comisiei persoanele implicate în elaborarea ofertelor prezentate la concurs.
23. Comisia examinează toate dosarele depuse conform condiţiilor şi termenelor indicate în anunţul de concurs publicat.
24. Comisia decide desfăşurarea concursului în cazul în care au fost depuse cel puţin 2 dosare pentru finanţarea nerambursabilă. În cazul depunerii unui singur dosar, se anunţă concurs repetat. Dacă în cazul concursului repetat se depune un singur dosar, Comisia decide desfăşurarea concursului.
25. Decizia de aprobare a listei proiectelor câştigătoare, conform criteriilor de evaluare, se aprobă cu votul majorităţii membrilor prezenţi la şedinţă.
26. Comisia prezintă Ministerului Culturii propunerea de atribuire a finanţării, în limitele bugetului anual alocat şi aprobat. Lista finală a proiectelor declarate câştigătoare se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi se publică pe pagina web oficială a Ministerului Culturii.
27. Propunerile de proiect ale editurilor străine sunt evaluate de către membrii Comisiei în baza următoarelor criterii:
1) valoarea estetică şi impactul cultural al operei;
2) relevanţa/CV-ul autorului;
3) relevanţa traducătorului;
4) relevanţa editurii;
5) conformitatea bugetului;
6) relevanţa planului de distribuţie;
7) relevanţa planului de promovare.
28. Calculul evaluării se efectuează prin cumularea punctajului obţinut în urma evaluării dosarului de solicitare a finanţării, conform criteriilor de evaluare a propunerii de proiect stabilite la pct.27. Rezultatele evaluării fiecărui proiect sunt introduse în fişa de evaluare, conform anexei nr.2, care este semnată de către membrii Comisiei.
V. COMUNICAREA REZULTATELOR CONCURSULUI
29. Ministerul Culturii asigură comunicarea şi publicarea rezultatelor concursului pe pagina web oficială a instituţiei în termen de 7 zile lucrătoare de la data aprobării listei proiectelor câştigătoare.
30. Ministerul Culturii comunică, prin poşta electronică, rezultatele concursului de selectare tuturor participanţilor la concurs.
31. Editurile care au depus dosarul de solicitare a finanţării au dreptul să formuleze contestaţii timp de 10 zile de la data publicării rezultatelor finale ale concursului de selectare. Contestaţiile se transmit prin poşta electronică către Ministerul Culturii.
32. Contestaţiile sunt examinate de Comisia de contestaţie în termen de 10 zile de la înregistrarea acestora. Ministrul culturii numeşte prin ordin Comisia de contestaţie, formată din 3 membri, dintre care un expert va fi propus din domeniul editorial şi doi reprezentanţi ai Ministerului Culturii.
Membrii Comisiei de evaluare nu fac parte din componenţa Comisiei de contestaţie.
Activitatea membrilor Comisiei de contestaţie nu este remunerată.
33. După expirarea termenului de contestare şi de soluţionare a contestaţiilor, ministrul culturii aprobă prin ordin, în maximum 5 zile, lista proiectelor selectate de Comisie.
VI. FINANŢAREA. PROCEDURA DE ÎNCHEIERE A CONTRACTELOR
34. Cuantumul finanţării unui proiect de traducere/editare a cărţii se stabileşte la maximum 70% din costul proiectului, dar nu mai mult de 300000 mii lei pentru un proiect.
35. Finanţarea se acordă:
1) până la 100% costuri – pentru traducerea lucrării din limba română în altă limbă;
2) până la 100% costuri – pentru drepturile de autor;
3) până la 50% costuri – pentru tipar.
36. Alocaţiile se acordă în două tranşe aferente realizării proiectului, potrivit contractului, prima tranşă fiind acordată după încheierea contractului, în cuantum de 70% din valoarea contractului.
37. A doua tranşă, în cuantum de 30% din valoarea contractului, se acordă numai după încheierea activităţii şi prezentarea documentelor justificative şi a raportului privind realizarea proiectului de traducere/editare.
38. Susţinerea financiară a proiectelor se efectuează în baza contractului de finanţare, încheiat între Ministerul Culturii şi editurile străine.
39. Ministerul Culturii încheie contracte de finanţare nerambursabilă doar cu editurile străine aprobate prin ordin al ministrului, ca urmare a deciziei Comisiei.
40. Editurile sunt obligate să încheie contractul de finanţare în termen de maximum 30 de zile de la data publicării rezultatelor concursului pe pagina web oficială a Ministerului Culturii. În cazul neprezentării în termenele stabilite, editura este exclusă din lista beneficiarilor, suma alocată fiind distribuită altor beneficiari.
41. Durata contractului de finanţare se stabileşte pe o perioadă de 2 ani, iar mijloacele financiare alocate per proiect sunt planificate în funcţie de acţiunile ce se impun pentru realizarea proiectului şi de capacitatea de asigurare a valorificării resurselor alocate în anul respectiv. Costul total de implementare a proiectului este distribuit pentru o perioadă de 2 ani, în funcţie de termenul planificat pentru implementare.
42. Sumele alocate din bugetul de stat se utilizează de către editurile beneficiare de mijloace financiare exclusiv pentru acoperirea cheltuielilor aferente desfăşurării proiectelor de traducere/editare pentru care au fost acordate.
43. Sumele neutilizate de către editurile beneficiare de mijloace financiare în cadrul proiectelor de traducere/editare, se restituie la contul bugetului de stat, conform datelor bancare indicate de Ministerul Culturii.
44. În cadrul selecţiei de oferte care se organizează prin concurs, editura eligibilă poate beneficia de finanţare, în condiţiile prezentului Regulament, o singură dată în cadrul unui an bugetar, iar proiectul ei de traducere/editare poate include, în limitele programului financiar, nu mai mult de 5 titluri de carte.
VII. IMPLEMENTAREA CONTRACTELOR DE FINANŢARE
45. Ministerul Culturii stabileşte modalitatea de examinare şi aprobare a rapoartelor narative, de implementare, financiare intermediare şi, respectiv, finale privind realizarea proiectelor şi rezultatele obţinute.
46. Ministerul Culturii efectuează verificări atât în perioada derulării contractului de finanţare, cât şi după validarea raportului financiar final, în scopul completării dosarului finanţării nerambursabile, dar nu mai târziu de un an de la expirarea termenului de implementare a proiectului.
47. Editurile câştigătoare ale proiectelor editoriale expediază Ministerului Culturii, cu titlu gratuit, 5 exemplare de carte din fiecare titlu editat din mijloacele bugetului de stat, precum şi documentele confirmative/facturile tirajului cărţilor editate din contul editurii, îndată după apariţie.
VIII. EVIDENŢA ŞI CONTROLUL ASUPRA UTILIZĂRII
MIJLOACELOR BUGETARE
48. Ministerul Culturii asigură evidenţa contabilă şi statistică a utilizării mijloacelor bugetare pentru proiectele de traducere/editare, prezentând trimestrial Ministerului Finanţelor, în termenele stabilite, dările de seamă respective pe formulare tipizate.
49. Ministerul Culturii întocmeşte şi ţine registrul intern electronic al utilizării mijloacelor bugetare pentru proiectele de traducere/editare.
50. Registrul conţine informaţii privind editura beneficiară, volumul contribuţiei şi suma alocaţiei bugetare.
51. Raportul anual al Ministerului Culturii conţine informaţii cu privire la veniturile şi cheltuielile aferente proiectelor de traducere/editare.
IX. FORMELE DE RĂSPUNDERE JURIDICĂ
52. Controlul asupra utilizării mijloacelor bugetare este exercitat de organele de control financiar şi de alte organe autorizate.
53. În cazul utilizării mijloacelor bugetare în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul Regulament, editura beneficiară de finanţare nerambursabilă este obligată, în termen de 15 zile, să restituie Ministerului Culturii resursele financiare alocate.
54. Utilizarea mijloacelor bugetare în alte scopuri decât cele prevăzute în prezentul Regulament atrage răspundere disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, în conformitate cu legislaţia.
Anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la mecanismul de finanţare a traducerii şi editării cărţii naţionale în străinătate din bugetul de stat
CERERE DE FINANŢARE Formular-tip
Informaţii despre editură Denumire: _____________________________________________________________________ Persoană de contact: ____________________________________________________________ Adresa poştală: _________________________________________________________________ Telefon: _______________________________________________________________________ Site web: ______________________________________________________________________ E-mail: ________________________________________________________________________ Numărul de titluri publicate anual: __________________________________________________ Numărul de angajaţi: _____________________________________________________________ Lanţurile de librării şi/sau distribuitorii de carte cu care editura are contracte: __________________
Informaţii despre traducător Nume, prenume: ________________________________________________________________ Adresa poştală: _________________________________________________________________ Telefon: _______________________________________________________________________ E-mail: _______________________________________________________________________ Limba în care va fi tradusă cartea: _________________________________________________ Cele mai importante titluri traduse anterior (lista detaliată a traducerilor va fi inclusă în CV-ul anexat): _____________________________________________________________________________
Informaţii despre carte Autor/autori: __________________________________________________________________ Titlu: ________________________________________________________________________ Anul publicării: ________________________________________________________________ Editura: ______________________________________________________________________ Numărul de pagini: _____________________________________________________________ Gen: _________________________________________________________________________ Scurtă prezentare a conţinutului cărţii (adnotarea lucrării): _____________________________
Descrierea proiectului Data publicării (luna, anul): ______________________________________________________ Mijloace de distribuţie: __________________________________________________________ Acţiuni de promovare: ___________________________________________________________ Bugetul total al proiectului: _______________________________________________________ Costuri de traducere: total: _________________________________________________________________________ suma solicitată: ________________________________________________________________ Costuri pentru drepturile de autor: total: _________________________________________________________________________ suma solicitată: ________________________________________________________________ total: _________________________________________________________________________ suma solicitată: ________________________________________________________________ Costuri de promovare: total: _________________________________________________________________________ suma solicitată: ________________________________________________________________ Total suma solicitată: __________________________________________________________ Datele bancare ale editurii Denumirea băncii: _______________________________________________________________ Adresa poştală: _________________________________________________________________ Numărul contului (IBAN): __________________________________________________________ SWIFT: ________________________________________________________________________ Cod BIC: _______________________________________________________________________
Documente anexate: 1) copia contractului de intenţie cu deţinătorul drepturilor de autor; 2) copia contractului de intenţie cu traducătorul; 3) CV-ul traducătorului; 4) copia certificatului de înregistrare a editurii sau a altor documente confirmative ale dobândirii personalităţii juridice; 5) un raport al solicitantului privind apariţiile editoriale din ultimii 2 ani; 6) planul editorial al solicitantului pentru anul următor; 7) fişa de calcul economic/bugetul proiectului; 8) declaraţia pe propria răspundere privind contribuţia financiară proprie de cel puţin 30% din bugetul total al proiectului.
Data ___________________________________
Semnătura/ştampila ______________________ |
Anexa nr.2 la Regulamentul cu privire la mecanismul de finanţare a traducerii şi editării cărţii naţionale în străinătate din bugetul de stat
FIŞA DE EVALUARE
Numele, prenumele membrului Comisiei_____________________________________ Titlul proiectului ________________________________________________________ Număr de înregistrare ____________________________________________________ Denumirea editurii care solicită finanţare ____________________________________
| |||
Nr. crt. | Criteriul de evaluare şi punctajul maxim | Punctaj acordat | Comentarii |
1. | Valoarea estetică şi impactul cultural al operei (scurtă prezentare a conţinutului cărţii/adnotarea lucrării) (25 puncte) | ||
2. | Relevanţa/CV-ul autorului (15 puncte) | ||
3. | Relevanţa traducătorului (10 puncte) | ||
4. | Relevanţa editurii (10 puncte) | ||
5. | Conformitatea bugetului (10 puncte) | ||
6. | Relevanţa planului de distribuţie (15 puncte) | ||
7. | Relevanţa planului de promovare (15 puncte) | ||
Punctaj total obţinut | |||
Recomandat spre finanţare (Da/Nu) (Punctajul final al fiecărui proiect este reprezentat de media aritmetică a punctajelor acordate de membrii Comisiei de evaluare şi selectare. Proiectele care acumulează o medie aritmetică a punctajului mai mică decât 65 nu se finanţează.) | |||
Data___________________________________ Semnătura______________________________
|
[Anexa nr.22 introdusă prin Hot.Guv. nr.113 din 14.02.2024, în vigoare 29.03.2024]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.256 din 12 aprilie 2012
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.813 din 19 iulie 2004 “Despre aprobarea unor acte normative privind punerea în aplicare a Legii nr.449-XV din 13 noiembrie 2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr.939-XIV din 20 aprilie 2000 cu privire la activitatea editorială” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.123-124, art.982).
2. Punctul 6 din Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1498 din 28 decembrie 2006 “Cu privire la modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.203-206, art.1596).
3. Punctul 5 din Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.1302 din 27 noiembrie 2007 “Cu privire la modificarea, completarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.188-191, art.1353).
4. Punctul 14 din Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.709 din 6 august 2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.145-147, art.792).
