H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din
salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum
şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate
de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări
[Titlul modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
nr. 697 din 22.08.2014
Monitorul Oficial nr.256-260/745 din 29.08.2014
* * *
În scopul executării prevederilor art.151, art.88 şi art.92 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări (se anexează).
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 septembrie 2014.
3. Se abrogă:
Hotărîrea Guvernului nr.10 din 19 ianuarie 2010 “Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului şi a formularelor ce atestă reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.11-12, art.53), cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU | Iurie LEANCĂ
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Anatol Arapu
|
Nr.697. Chişinău, 22 august 2014. |
Aprobat
la Hotărîrea Guvernului
nr.697 din 22 august 2014
Notă: Pe tot parcursul textului Regulamentului şi al anexelor, cuvîntul „invalid”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „persoană cu dizabilităţi”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017
Notă: În denumirea Regulamentului, precum şi pe tot parcursul textului, cuvîntul „patron”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „angajator”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017
Notă: Pe tot parcursul textului, dar şi în anexele la Regulament, cuvintele „organ fiscal”, „organ fiscal teritorial” şi „Inspectoratul Fiscal de Stat”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017
REGULAMENT
cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate
de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul
persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător
pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Obiectivul Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări (în continuare – Regulament) constă în reglementarea modului de calculare, reţinere şi achitare la buget a impozitului pe venit reţinut din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări în conformitate cu prevederile Codului fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997.
2. Subiecţi ai impunerii la sursa de plată, conform art.88 din Codul fiscal, sînt:
1) angajaţii care prestează o muncă conform unei anumite specialităţi, calificări sau într-o anumită funcţie în schimbul unui salariu, pe bază de contract individual de muncă;
2) persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări;
3) persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri).
[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
3. Obiect al impunerii este:
1) pentru angajaţi – venitul sub formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare în folosul acestora sub formă de salarii (inclusiv primele şi facilităţile), exceptînd scutirile şi deducerile la care au dreptul angajaţii, precum şi venitul îndreptat spre achitare sub formă de alte surse de venit impozabile, indicate la art.18 din Codul fiscal;
2) pentru persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări – venitul în formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare de către angajator în folosul acestora pentru prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor în baza convenţiilor civile, precum şi facilităţile acordate, exceptînd deducerile la care au dreptul acestea.
4. Angajatorul care plăteşte angajatului salariu (inclusiv prime şi facilităţi) este obligat să calculeze, ţinînd cont de scutirile solicitate de angajat şi de deducerile la care are dreptul acesta, să reţină din aceste plăţi şi să transfere la buget un impozit conform modului stabilit.
5. Agenţii economici a căror activitate de bază este realizarea de programe, care corespunde activităţilor din anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, la achitarea salariului angajaţilor care activează conform specialităţilor indicate în anexa nr.2 la legea menţionată, calculează şi reţin impozitul pe venit în modul stabilit la art.24 alin.(21) din legea menţionată.
6. Impozitul pe venit se reţine din veniturile angajaţilor, ale altor persoane fizice terţe care nu practică activitate de întreprinzător, calculate şi îndreptate spre achitare sub orice formă: salarii, sporuri la salariu, prime (inclusiv cu ocazia jubileelor, sărbătorilor etc.), recompense, onorarii, comisioane, ajutoare materiale, plăţi achitate pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări şi alte venituri, precum şi veniturile membrilor consiliului sau comisiei de cenzori a întreprinderilor, cu excepţia surselor de venit calificate ca neimpozabile de legislaţia fiscală.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
Capitolul II
FACILITĂŢILE ACORDATE DE ANGAJATOR
7. Facilităţile acordate de angajator care reprezintă surse de venit impozabile sînt expuse la art.19 din Codul fiscal.
8. În componenţa facilităţilor acordate angajatului de către angajator se includ:
1) plăţile acordate angajatului de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale şi plăţile în favoarea angajatului efectuate altor persoane, cu excepţia plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat şi la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală, a plăţilor menţionate la art.24 alin.(20) din Codul fiscal, precum şi a plăţilor aferente cheltuielilor suportate şi determinate de angajator pentru transportul, hrana şi studiile profesionale ale angajatului, conform modului stabilit de Guvern.
Ca plăţi acordate angajatului de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale sînt considerate plăţile pentru tratamentul angajatului, soţiei (soţului) acestuia (acesteia) sau a rudei sale, întreţinerea copiilor angajatului într-o instituţie preşcolară sau şcolară, compensarea cheltuielilor pentru procurarea sau întreţinerea de către angajator a locuinţei, automobilului şi a altor bunuri ale acestuia etc.
Nu se consideră facilităţi impozabile acordate angajatului cheltuielile suportate şi determinate de angajator pentru transportul, hrana şi studiile profesionale ale angajatului, conform modului stabilit prin Hotărîrea Guvernului nr.693/2018, precum şi cheltuielile anuale suportate de angajator pentru primele de asigurare facultativă de asistenţă medicală ale angajatului, în mărime de pînă la 50% din prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, calculată ca sumă fixă în valoare absolută, stabilită pe anul respectiv, potrivit art.19 lit.a) din Codul fiscal;
11) valoarea tichetelor de masă, în partea în care aceasta depăşeşte valoarea nominală deductibilă stabilită la art.4 alin.(1) din Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă.
2) suma anulată a datoriei angajatului faţă de angajator.
La aceste venituri se atribuie anularea sumelor nerambursate de angajat ale creditelor sau împrumuturilor, a dobînzilor pentru credite şi împrumuturi, precum şi a altor datorii ale angajatului;
3) suma plătită suplimentar de către angajator la orice plată a angajatului pentru locuinţa acordată de către angajator;
4) suma dobânzii, determinată reieşind din diferenţa pozitivă dintre rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, şi rata dobânzii calculată pentru împrumuturile acordate de către angajator salariatului. Prevederile prezentului punct nu se aplică creditelor acordate de bănci şi organizaţii de creditare nebancare angajaţilor acestora în condiţiile generale în care acestea acordă credite persoanelor terţe.
Venitul de la acordarea împrumutului se determină lunar. După rambursarea unei părţi a împrumutului, suma facilităţii se calculează, în mod analogic, conform formulei, ţinând cont de sumele rambursate în contul stingerii împrumutului.
Venitul de la acordarea împrumutului se calculează conform următoarei formule:
unde:
F – suma facilităţii acordată de către angajator;
S – suma împrumutului;
Nzl – numărul de zile în luna pe parcursul căreia angajatul s-a folosit de împrumut;
Rd – rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei;
Rdc – rata dobânzii calculată pentru împrumutul acordat de către angajator.
Prevederile respective se vor aplica inclusiv pentru împrumuturile acordate şi nerambursate în perioadele fiscale până în anul 2019 inclusiv la calcularea sumei facilităţii acordate.
5) cheltuielile angajatorului pentru darea proprietăţii în folosinţă angajatului în scopuri personale:
în cazul în care bunurile sînt proprietate a angajatorului, cheltuielile acestuia sînt determinate în mărime de 0,0373% din baza valorică, pentru fiecare bun dat în folosinţă, pentru fiecare zi de folosinţă;
în cazul în care bunurile nu sînt proprietate a angajatorului, facilitatea acordată angajatului reprezintă cheltuielile suportate de angajator pentru obţinerea dreptului de folosinţă asupra bunurilor, pentru fiecare zi de folosinţă;
în cazul în care angajatorul transmite în folosinţă angajaţilor săi proprietatea contra plată, care este mai mică decît suma cheltuielilor angajatorului de la darea în folosinţă a acesteia, diferenţa dintre suma plăţii şi suma cheltuielilor se consideră, de asemenea, facilitate acordată de angajator.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
Capitolul III
SCUTIRILE
9. Scutirile la care are dreptul contribuabilul rezident al Republicii Moldova se acordă fie la locul de muncă de bază, fie la locul de muncă prin cumul.
Munca prin cumul reprezintă îndeplinirea de către salariat, pe lîngă munca de bază, a unei alte munci, permanente sau temporare, în afara orelor de program, pe baza unui contract individual de muncă distinct.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]
91. Persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii şi/sau lucrări sînt în drept să beneficieze de acordarea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal la locul prestării serviciilor şi/sau lucrărilor, cu condiţia neutilizării scutirilor pe parcursul perioadei respective la un alt loc.
[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]
92. Persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) nu sunt în drept să beneficieze de scutirile prevăzute în titlul II capitolul 4 din Codul fiscal.
[Pct.92 introdus prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
10. Fiecare angajat are dreptul la una din scutirile personale prevăzute la art.33 alin.(1) şi (2) din Codul fiscal.
101. Dreptul la scutirea personală în mărimea stabilită la art.33 din Codul fiscal îl au persoanele fizice rezidente care au un venit anual impozabil mai mic de 360000 de lei, cu excepţia veniturilor prevăzute la art.901 din Codul fiscal.
[Pct.101 introdus prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]
11. Persoana fizică rezidentă aflată în relaţii de căsătorie cu orice persoană specificată la art.33 alin.(2) din Codul fiscal are dreptul la o scutire suplimentară în mărimea indicatorului prevăzut la art.34 alin.(2) din Codul fiscal pentru perioada fiscală respectivă, cu condiţia că soţia (soţul) nu beneficiază de scutire personală.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
12. Suma scutirilor anuale se transmite în cuantum întreg, în mărimea indicatorului prevăzut la art.34 alin.(2) din Codul fiscal, fără a fi divizată între contribuabil şi soţia (soţul) acestuia.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
13. Dacă pe parcursul anului fiscal soţii întrerup relaţiile de căsătorie, în cazul în care unul dintre ei a beneficiat de scutirea pentru soţ (soţie), la prezentarea declaraţiei, fiecare dintre ei se va folosi numai de scutirea personală, cu recalcularea respectivă a obligaţiei privind impozitul pe venit.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
14. Angajatul are dreptul la o scutire suplimentară pentru fiecare persoană întreţinută, în mărimea stabilită la art.35 alin.(1) din Codul fiscal, corespunzător categoriei acesteia.
[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
15. Persoana întreţinută se consideră persoana care întruneşte toate cerinţele stipulate la art.35 alin.(2) din Codul fiscal, indiferent de vîrsta acesteia.
În scopul aplicării prevederilor art.35 alin.(2) lit.a) din Codul fiscal, rudele de gradul al doilea, în linie colaterală, sînt fraţii şi surorile persoanei întreţinute-persoanei cu dizabilităţi din copilărie.
La calcularea venitului persoanei întreţinute nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate, reglementate prin Legea nr.499/1999 privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni.
[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
16. Indiferent de faptul dacă contribuabilul beneficiază de scutirea personală sau o transmite soţului (soţiei), acesta continuă să beneficieze de scutirea pentru persoanele întreţinute în condiţiile prevăzute la art.35 alin.(2) din Codul fiscal.
161. Persoanele fizice care, pe parcursul perioadei fiscale, au obţinut venituri impozitate conform art.881 şi titlului X capitolul 1 din Codul fiscal sunt private de dreptul de a folosi scutirile conform art.33, 34 şi 35 din Codul fiscal pentru perioada în care încasează venituri impozitate conform regimului special de impozitare. Scutirile se aplică proporţional lunilor de activitate în regimul standard de impozitare.
Utilizarea scutirilor se va permite pentru lunile în care s-au obţinut venituri din activitatea în regimul standard de impozitare. În cazul în care în aceeaşi lună se obţin venituri impozitate conform art.881 şi titlului X capitolul 1 din Codul fiscal şi conform regimului standard de impozitare, pentru luna respectivă persoana fizică nu va fi în drept să utilizeze scutirile.
[Pct.161 în redacţia Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
[Pct.161 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]
17. În scopul determinării mărimii şi categoriei scutirii care urmează a fi acordată angajatului, ultimul, nu mai tîrziu de data stabilită pentru începerea lucrului în calitate de angajat, trebuie să prezinte angajatorului cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu la care are dreptul (în continuare – cerere), anexînd la ea documentele ce confirmă acest fapt.
Modelul cererii e prezentat în anexa nr.6 la prezentul Regulament.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
18. Scutirile la care are dreptul angajatul se acordă sau se anulează începînd cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea. Scutirea la care are dreptul persoana fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii şi/sau lucrări se va calcula pe o lună calendaristică, ca 1/12 din mărimea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal.
[Pct.18 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]
[Pct.181 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
[Pct.181 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]
19. În cazul decesului angajatului, scutirea personală sau scutirea personală majoră, după caz, se acordă pentru lunile în care contribuabilul a fost în viaţă, inclusiv pentru luna în care a avut loc decesul.
20. Angajatul care nu-şi schimbă locul de muncă nu este obligat să prezinte angajatorului anual cererea şi copiile (extrasele) din documentele corespunzătoare, cu excepţia cazurilor în care angajatul obţine dreptul la scutiri suplimentare sau pierde dreptul la anumite scutiri. Copiile (extrasele) documentelor angajatului prezentate anterior se compară de către angajator pînă la începutul fiecărui an fiscal cu originalele pentru a verifica dacă nu intervenit unele schimbări în acestea.
Fără a depune cererea, angajatul trebuie să prezinte, anual, documentele cu termen de valabilitate limitat (de exemplu, confirmarea privind neutilizarea de către soţ (soţie) a scutirii în temeiul art.34 din Codul fiscal), conform art.34 din Codul fiscal, etc.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
21. În cazurile în care angajatul n-a prezentat cererea, n-a indicat corect în cerere scutirile la care pretinde sau n-a anexat la cerere documentele justificative, precum şi în cazurile în care îşi retrage cererea, se consideră că angajatul nu pretinde la scutiri, iar angajatorul calculează şi reţine impozitul din veniturile îndreptate spre achitare, fără acordarea scutirilor.
22. Dacă pe parcursul anului fiscal se schimbă suma scutirilor la care are dreptul angajatul sau intervin anumite modificări în datele generale privind angajatul (modificarea numelui, a codului fiscal, a domiciliului etc.), acesta este obligat să prezinte angajatorului, în termen de 10 zile de la data efectuării schimbării, o nouă cerere semnată de el, anexînd documentele justificative corespunzătoare.
Noua cerere se prezintă pe parcursul anului fiscal în cazurile în care angajatul:
1) obţine dreptul la scutiri sau a decis să beneficieze de scutirile la care are dreptul, însă de care nu a beneficiat pînă la prezentarea cererii noi;
2) pierde dreptul sau renunţă benevol la scutirea pentru soţ (soţie) ori la scutirile pentru persoanele întreţinute;
3) obţine sau pierde dreptul la scutirea personală majoră prevăzută la art.33 alin.(2) din Codul fiscal;
4) îşi schimbă numele şi/sau Codul fiscal.
23. Noua cerere depusă de angajat trebuie să conţină informaţia privind scutirile la care i s-a păstrat dreptul şi scutirile suplimentare la care a obţinut dreptul.
24. Dacă angajatul pe parcursul anului fiscal obţine dreptul la scutiri ca urmare a dobîndirii statutului de rezident în scopuri fiscale, acesta prezintă angajatorului o cerere, în forma stabilită la anexa nr.6. În cazul dat, angajatorul nu efectuează recalcularea impozitului pe venit de la începutul anului. Angajatul poate să utilizeze toată scutirea anuală la impozitul pe venit prin prezentarea Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.
În cazul în care, pe parcursul anului, angajatul renunţă benevol la scutirile la impozitul pe venit, acesta prezintă angajatorului o cerere în formă liberă, în care va solicita neacordarea scutirilor respective pînă la finele anului de gestiune.
[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
25. Angajatul pierde dreptul la scutire pentru persoana întreţinută dacă aceasta a obţinut venit în mărime ce depăşeşte suma specificată la art.35 alin.(2) lit.b) din Codul fiscal.
[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]
[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
26. Prezentarea de către angajat, cu bună ştiinţă, în cerere şi în documentele care confirmă dreptul la scutiri a unor informaţii false sau care induc în eroare atrage după sine răspunderea în conformitate cu Codul fiscal.
[Pct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
[Pct.28 abrogat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
29. Salariul pentru luna decembrie a anului fiscal de gestiune achitat în luna ianuarie a anului care urmează după anul de gestiune, în conformitate cu prevederile art.44 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, se impozitează la cota impozitului valabilă la data achitării salariului, acordînd scutirile care sînt în vigoare la data achitării salariului.
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
Confirmarea drepturilor la scutiri
30. Statutul de rezident al Republicii Moldova se confirmă prin următoarele documente:
1) copia actului de identitate. La această categorie de documente se atribuie: buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu, permisele de şedere, actul de identitate provizoriu (formularul nr.9), iar pentru copii – certificatul de naştere al copilului; sau
2) copia paşaportului cetăţeanului străin sau al apatridului;
3) Certificatul de rezidenţă – pentru cetăţenii străini.
[Pct.30 completat prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
31. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(1) din Codul fiscal se justifică prin documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova.
32. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(2) din Codul fiscal se justifică prin:
1) documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova; şi
2) unul dintre documentele corespunzătoare categoriei cetăţeanului, indicate în coloana 1 din tabelul 1.
Tabelul 1
| |
Categoriile de cetăţeni care au dreptul la scutirea personală în mărimea stabilită în art.33 alin.(2) din Codul fiscal | Documentele care servesc drept temei pentru acordarea scutirii |
1 | 2 |
Persoanele care au contactat boala actinică în urma participării la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl | - legitimaţia participantului la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl şi certificatul privind gradul de dizabilitate şi capacitatea de muncă eliberat de către Consiliul Naţional de Determinare a Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau structurile sale teritoriale |
Persoanele a căror dizabilitate este cauzată de avaria de la C.A.E. Cernobîl; persoane cu dizabilităţi de pe urma războiului; persoane cu dizabilităţi din copilărie; persoane cu dizabilităţi severe şi accentuate; persoanele cu dizabilităţi survenite ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, precum şi la acţiunile de luptă din Republica Afganistan | - legitimaţia de pensionar cu indicarea cauzei
dizabilităţii; - certificatul privind dizabilitatea şi capacitatea de muncă, eliberat de Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale |
Părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova sau în acţiunile de luptă din Republica Afganistan | - legitimaţia care confirmă dreptul la înlesniri |
Pensionarii-victime ale represiunilor politice, ulterior reabilitate | - legitimaţia de pensionar şi certificatul de reabilitare |
[Pct.32 (tabelul 1) modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
321. Persoana fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii şi/sau lucrări prezintă, suplimentar la actele menţionate în pct.30 şi 32, confirmarea privind neutilizarea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal, conform anexei nr.71 la prezentul Regulament.
[Pct.321 introdus prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]
33. Dreptul la scutirea acordată soţiei (soţului) se confirmă prin:
1) documentele indicate la pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilii (soţul şi soţia) sînt rezidenţi ai Republicii Moldova;
2) copia certificatului de căsătorie al contribuabilului;
3) confirmarea privind neutilizarea scutirii personale, conform anexei nr.7 la prezentul Regulament.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
34. Dreptul la scutire pentru persoanele întreţinute se confirmă prin documentele prezentate în tabelul 2.
Tabelul 2
| |
Categoria persoanei întreţinute | Documentele care confirmă dreptul la scutirea pentru persoana întreţinută |
1 | 2 |
Persoana întreţinută este un descendent (inclusiv şi înfiat) al contribuabilului sau un ascendent (inclusiv şi înfietor) al contribuabilului | - documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care
atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova; - copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) sau copia certificatului de naştere (înfiere) al contribuabilului (în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent al contribuabilului); - copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute; - copia certificatului de căsătorie al contribuabilului (în cazul în care acesta are un alt nume de familie decît cel indicat în certificatul de naştere); - copia legitimaţiei de pensionar sau a documentului care confirmă mărimea bursei (în cazul în care persoana întreţinută este student învaţă peste hotarele Republicii Moldova) |
Persoana întreţinută este un descendent (inclusiv şi înfiat) al soţiei (soţului) contribuabilului, precum şi un ascendent (inclusiv şi înfietor) al soţiei (soţului) contribuabilului | - documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;
- copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) al soţiei (soţului) a contribuabilului sau copia certificatului de naştere (înfiere) al soţiei (soţului) contribuabilului, în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent; - copia certificatului de căsătorie al contribuabilului; - copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute |
Persoana întreţinută - persoană cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoană cu dizabilităţi severe şi accentuate | - documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care confirmă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;
- copia certificatului de naştere al persoanei întreţinute, iar în cazul în care persoana întreţinută este o rudă a contribuabilului în linie colaterală, de gradul al doilea inclusiv copia certificatului de naştere al contribuabilului; - copia certificatului eliberat de către Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale; - copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute |
Persoana întreţinută se află sub tutela (curatela) contribuabilului | - documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova; - copia documentului care atestă că contribuabilul are statut de tutore sau de curator (hotărîrea autorităţii administraţiei publice locale aferentă instituirii tutelei sau curatelei). |
[Pct.34 (tabelul 2) modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
35. Fiecărui angajat care a depus cererea privind acordarea scutirilor i se atribuie categoria corespunzătoare scutirilor solicitate, conform tabelului 3.
Tabelul 3
Modul de determinare a categoriei scutirilor acordate
| |||
Tipul scutirii | Codul scutirii | Mărimea scutirii | |
anuale | lunare | ||
Scutirea personală | P | Indicatorul din art.33 alin.(1) din Codul fiscal | 1/12 a indicatorului din alin.(1) art.33 din Codul fiscal |
Scutirea personală majorată | M | Indicatorul din art.33 alin.(2) din Codul fiscal | 1/12 a indicatorului din alin.(2) art.33 din Codul fiscal |
Scutirea pentru soţ (soţie) majorată | Sm | Indicatorul din art.34 alin.(2) din Codul fiscal | 1/12 a indicatorului din alin.(2) art.34 din Codul fiscal |
Scutirea pentru persoanele întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate | Nx | Indicatorul din art.35 alin.(1) din Codul fiscal | 1/12 a indicatorului din art.35 alin.(1) din Codul fiscal |
Scutirea pentru persoanele întreţinute – persoane cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoane cu dizabilităţi severe şi accentuate | Hx | Indicatorul din art.35 alin.(1) din Codul fiscal | 1/12 a indicatorului din art.35 alin.(1) din Codul fiscal |
Notă: x – numărul de persoane întreţinute (spre exemplu, N2 – scutirea pentru două persoane întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate). Categoria scutirii se obţine prin îmbinarea tuturor codurilor scutirilor acordate angajatului. |
[Pct.35 (tabelul 3) modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.35 (tabelul 3) modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
Capitolul IV
MODUL DE CALCULARE ŞI REŢINERE A IMPOZITULUI
36. Impozitul pe venit se calculează şi se reţine de către angajator la momentul îndreptării venitului impozabil spre plată, determinat ca diferenţa dintre venitul obţinut de angajat sub formă de salarii (inclusiv prime, facilităţi etc.) şi suma deducerilor permise de legislaţie (prime de asigurări obligatorii de asistenţă medicală), precum şi a scutirilor la care are dreptul angajatul, conform legislaţiei fiscale.
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]
361. Impozitul pe venit aferent venitului salarial al angajaţilor rezidentului parcului pentru tehnologia informaţiei este inclus în impozitul unic datorat de rezidentul parcului şi, respectiv, nu generează obligaţii adiţionale de calculare, reţinere, achitare şi raportare pentru rezidentul parcului.
Veniturile salariale calculate angajaţilor în perioada de aplicare a regimului standard, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului special vor fi impozitate la data plăţii acestora potrivit prevederilor regimului standard.
Veniturile salariale calculate angajaţilor în perioada de aplicare a regimului reglementat în titlul X capitolul 1 din Codul fiscal, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului standard, nu vor fi supuse impozitării la data plăţii acestora, întrucît impozitul pe venit aferent este inclus în impozitul unic.
[Pct.361 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
[Pct.361 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]
37. Cota impozitului pe venit este stabilită la art.15 lit.a) şi a1) din Codul fiscal.
[Pct.37 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]
[Pct.37 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
38. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată se efectuează prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care angajatul s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent, de la data angajării.
Determinarea scutirilor acordate angajatului se efectuează, prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care angajatul s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent, din luna următoare celei în care a fost depusă cererea privind acordarea scutirilor.
39. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit al angajaţilor ale căror funcţii corespund ocupaţiilor prevăzute în anexa nr.2 la Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din legea menţionată.
40. Numărul de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică se consideră angajat, în scopul impozitării, se determină:
1) în cazurile în care persoana fizică este angajată din anul fiscal precedent – începînd cu luna ianuarie;
2) în cazurile în care persoana fizică s-a angajat pe parcursul anului fiscal – începînd cu luna în care el s-a angajat.
Luna pe parcursul căreia angajatul se eliberează se ia în considerare la determinarea numărului de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică este angajată.
41. În scopul determinării impozitului pe venit din toate sursele de venit impozabile, angajatorul completează pentru fiecare angajat fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului pe anul gestionar, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi (în continuare – fişa personală).
Fişa personală se completează de către angajator anual, de la începutul fiecărui an fiscal, sau, în cazul în care persoana fizică s-a angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal, de la data angajării.
Modelul fişei personale este prezentat în anexa nr.8 la prezentul Regulament.
În cazul în care angajaţii cumulează două funcţii la una şi aceeaşi entitate din domeniul tehnologiilor informaţionale, angajatorul urmează să completeze două fişe personale:
1) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute din activitatea în calitate de programator sau în alte funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale, funcţii specificate în anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007);
2) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute ca urmare a exercitării altei funcţii decît cea de programator sau altor funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale.
[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
411. Pentru perioada aplicării impozitului unic, rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei nu au obligaţia de a completa fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi alteplăţi efectuate de rezident în folosul angajaţilor săi.
[Pct.411 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]
42. Venitul impozabil şi suma impozitului calculat pe parcursul anului fiscal gestionar se indică în fişa personală, în coloanele respective, numai cu valori întregi, iar ultima înscriere în aceste coloane se efectuează cu zecimale.
Dacă entitatea utilizează sisteme automatizate de ţinere a evidenţei contabile, calculul indicatorilor menţionaţi se admite de a fi efectuat cu zecimale.
43. În cazul în care pe parcursul lunii sau în aceeaşi zi angajatorul achită angajatului cîteva tipuri de plăţi salariale, inclusiv plăţi în avans, fiecare plată se indică în fişa personală separat, cu calcularea, prin metoda cumulativă, a scutirii care revine lunii respective.
44. Acordarea scutirilor şi calcularea impozitului pe venit se efectuează de către angajator lunar, prin metoda cumulativă, cu excepţia salariilor angajaţilor a căror impozitare se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997, indiferent de faptul dacă a fost sau nu achitat venitul în luna gestionară.
45. La efectuarea plăţilor angajatului după încetarea contractului individual de muncă, pe parcursul anului fiscal în care au fost încetate raporturile de muncă, indiferent pentru ce perioadă are loc calcularea acestora (pînă sau după încetarea contractului individual de muncă), suma impozitului pe venit se calculează, prin metoda cumulativă, ţinînd cont atît de numărul de luni pe parcursul cărora acesta s-a considerat angajat, cît şi de suma totală a scutirilor care urmau a fi acordate pînă la data încetării contractului individual de muncă.
46. În cazul în care angajatului cu care a fost încetat contractul individual de muncă i se achită restanţa la plăţile salariale în anul fiscal următor celui în care au fost încetate raporturile de muncă, impozitul pe venit se calculează şi se reţine la data achitării. În scopul determinării venitului impozabil şi, respectiv, a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată, angajatorul trebuie să completeze fişa personală a angajatului la începutul anului următor celui în care a fost încetat contractul individual de muncă cu acesta.
[Pct.46 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
47. La efectuarea achitărilor în urma eliberării ilegale a angajatului din serviciu şi a restabilirii lui ulterioare la serviciu, conform hotărîrii instanţei de judecată prin care angajatorul este obligat să achite angajatului plăţi pentru perioada unei astfel de concedieri, impozitul pe venit se calculează şi se reţine la momentul achitării.
[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
48. La efectuarea ultimei plăţi impozabile (salariu, premiu etc.) către angajata care pleacă în concediu de maternitate (ce include concediul prenatal şi postnatal), reţinerea impozitului pe venit se efectuează cu acordarea scutirilor solicitate:
1) dacă persoana se consideră angajat de la începutul anului fiscal – pentru 12 luni;
2) dacă persoana s-a angajat pe parcursul anului fiscal – pentru numărul de luni pe perioada cărora se considera angajat, începînd cu luna următoare celei în care acesta s-a angajat şi a depus cererea privind acordarea scutirilor şi pînă la sfîrşitul anului fiscal.
În cazul în care persoana respectivă revine la serviciu în anul fiscal în care au fost achitate plăţile pentru concediul de maternitate, impozitul pe venit din plăţile achitate ulterior se reţine reieşind din suma totală a scutirilor acordate la achitarea plăţilor pentru concediul de maternitate.
În cazul în care persoana care se află în concediu de maternitate îşi retrage cererea privind acordarea scutirilor pînă la sfîrşitul anului fiscal, angajatorul trebuie să efectueze recalculul impozitului pe venit reţinut, acordînd persoanei respective numai suma scutirii la care ea are dreptul de facto.
[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
481. În cazurile în care impozitul pe venit la momentul îndreptării venitului spre plată nu a fost reţinut în urma efectuării plăţilor sub formă de avans, eliberării de bunuri materiale şi altele, pentru determinarea sumei venitului îndreptat spre plată şi în scopul calculării corecte a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut din aceste plăţi, se aplică următoarea formulă:
unde:
Vt – venitul total îndreptat spre achitare de la începutul anului, inclusiv venitul plăţii curente (în lei);
Va – suma salariului achitat în luna curentă, fără reţinerea impozitului pe venit (în lei);
R – suma diverselor reţineri în luna curentă, cu excepţia impozitului pe venit şi altor deduceri la care are dreptul contribuabilul (în lei);
Vîn an – suma venitului îndreptat spre achitare de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);
St – suma totală a scutirilor, inclusiv scutirile pentru luna curentă (în lei);
Iîn an – suma impozitului reţinut de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);
K2 – mărimea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;
K3 – mărimea reţinerilor (în procente), conform titlurilor executorii, împărţită la 100;
P1 – cota impozitului, împărţită la 100.
[Pct.481 modificat prin Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Pct.481 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Pct.481 modificat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Pct.481 introdus prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
482. În situaţia în care, ca urmare a acordării scutirilor la care are dreptul angajatul sau a aplicării cotei de impozitare, se constată faptul că au fost admise erori în calcularea impozitului pe venit, pînă în ultima zi a perioadei fiscale angajatorul are obligaţia de a recalcula impozitul pe venit aferent.
[Pct.482 introdus prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
49. La restituirea de către angajat a sumelor plăţilor salariale calculate şi achitate eronat, precum şi la recalcularea spre micşorare a sumelor facilităţilor acordate de angajator ca rezultat al calculării lor greşite se efectuează recalculul impozitului pe venit, iar suma venitului calculată eronat se marchează în fişa personală a angajatului cu semnul “–”. Ca rezultat, angajatul restituie angajatorului, doar suma diminuată cu impozitul pe venit reţinut în plus, dar nu toată suma plăţilor calculată eronat.
50. În cazul în care serviciile sînt prestate de către persoana fizică în baza unei convenţii civile, fără a fi încheiat cu angajatorul un contract individual de muncă, plăţile achitate acesteia se consideră plăţi salariale, din care se reţine impozitul pe venit conform art.88 din Codul fiscal şi cotei stabilite la art.15 lit.a) din Codul fiscal.
[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
51. Achitarea impozitelor reţinute la sursa de plată, precum şi prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat şi contribuabili a documentelor privind plăţile şi/sau impozitele reţinute se efectuează conform prevederilor art.92 din Codul fiscal.
Modelele formularelor dărilor de seamă prin care se declară obligaţiile aferente impozitului pe venit reţinut la sursa de plată, informaţia ce confirmă veniturile achitate în folosul contribuabililor şi impozitul pe venit reţinut, precum şi modul de completare a acestora se aprobă de către Ministerul Finanţelor.
[Pct.51 completat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Anexa nr.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
[Anexa nr.5 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]
[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
Anexa nr.6 la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări
CEREREA angajatului privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu pe anul ____________
PARTEA I. Se completează de către angajat
Numele, prenumele _____________________________________________________ Codul fiscal ___________________________________________________________ Domiciliu _____________________________________________________________
SOLICIT URMĂTOARELE SCUTIRI:
| ||
P | Scutirea personală | |
M | Scutirea personală majorată | |
Sm | Scutirea pentru soţ/soţie majorată | |
Nx | Scutirea pentru persoana întreţinută, cu excepţia persoanelor
întreţinute-persoanelor cu dizabilităţi din copilărie
Numărul persoanelor întreţinute | |
Hx | Scutirea pentru persoana întreţinută-persoana cu dizabilităţi din copilărie | |
În pătrăţelul scutirii alese se pune semnul “v”.
Informaţia despre soţ (soţie): Numele, prenumele ______________________________________ Codul fiscal ____________________________________________ Domiciliu ______________________________________________ |
Informaţia despre persoane întreţinute
| |
Numele, prenumele | Codul fiscal |
În tabelul ce urmează se indică documentele, copiile sau extrasele din acestea care se anexează la cerere.
| ||
Denumirea documentului | Denumirea organizaţiei care a eliberat documentul | Seria, numărul şi data eliberării documentului |
______________________ (data) |
____________________ (semnătura) |
PARTEA II. Se completează de către angajator
Denumirea angajatorului___________________________________________________________
Codul fiscal __________________________________________________________________
Numele, prenumele, codul fiscal al angajatului şi suma anuală a scutirii care corespunde categoriei scutirilor ________ sînt verificate.
Cererea este înregistrată în registru sub numărul_____________________________________
| |
______________________
(data) | ____________________
(semnătura) |
======================================================================
Se înmînează persoanei care a depus cererea
Serveşte drept confirmare a faptului că lucrătorul a cerut scutirile corespunzătoare.
Denumirea angajatorului _____________________________________________________
Codul fiscal _________________________________________________________
Numele, prenumele persoanei care a depus cererea __________________________________
Codul fiscal al persoanei care a depus cererea ______________________________________
Suma totală a scutirilor cerute __________________________________________________lei (scris cu litere) Categoria scutirii acordate ______________________________________________________
| |
___________________
(data) | _________________ (semnătura) |
[Anexa nr.6 modificată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
Anexa nr.7 la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări
Приложение № 7 к Положению об удержании подоходного налога с заработной платы и других выплат, осуществленных работодателем в пользу работника а также выплат в пользу физических лиц, не осуществляющих предпринимательскую деятельность, предоставляющих услуги и/или выполняющих работы
CONFIRMARE privind neutilizarea de către soţ (soţie) a scutirii în temeiul art.34 din Codul fiscal pentru anul________________
ПОТВЕРЖДЕНИЕ о факте неиспользования освобождения на основании ч.(1) и ч.(2) ст.34 Налогового кодекса за ____________ год
Prin prezenta, subsemnatul (a) ______________________________________________________ (numele, prenumele/фамилия, имя) Настоящим я, _____________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________ (codul fiscal/ фискальный код) | |
confirm neutilizarea scutirii în temeiul la art.34 din Codul fiscal. подтверждаю факт неиспользования освобождения, на основании ч.(1) и ч.(2) ст.34 Налогового кодекса. | |
Data_______ Дата | Semnătura____________ Подпись |
[Anexa nr.7 modificată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Anexa nr.7 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
Anexa nr.71 la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări
Прилoжение № 71 к Пoлoжению oб удержании пoдoхoднoгo налoга с зарабoтнoй платы и других выплат, oсуществленных рабoтoдателем в пoльзу рабoтника а также выплат в пoльзу физических лиц, неoсуществляющих предпринимательскую деятельнoсть, предoставляющих услуги и/или выпoлняющих рабoты
CONFIRMARE privind neutilizarea scutirii personale în temeiul art.33 din Codul fiscal pentru perioada prestării serviciilor şi/sau lucrărilor ______________ a anului _____
ПOТВЕРЖДЕНИЕ o факте неиспoльзoвания личного oсвoбoждения на oснoвании статьи 33 Налoгoвoгo кoдекса за период для предоставления услуг и/или работ ____________________ года
Prin prezenta, subsemnatul (a)___________________________________________________ | |
Настoящим я, |
(numele, prenumele/фамилия, имя) |
____________________________________________________________________________________ (codul fiscal/фискальный кoд)
confirm neutilizarea scutirii personale în temeiul art.33 din Codul fiscal пoдтверждаю факт неиспoльзoвания личного oсвoбoждения, на oснoвании статьи 33 Налoгoвoгo кoдекса pentru luna __________________________________________________________________________ за месяц
| |
Data_______ Дата |
Semnătura____________. Пoдпись |
[Anexa nr.71 introdusă prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]
Anexa nr.8 la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări
Model
FIŞA PERSONALĂ de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului pe anul ________, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi
| ||||||||||||
1. Date generale privind angajatorul | ||||||||||||
1.1. Denumirea angajatorului | ||||||||||||
1.2. Codul fiscal al angajatorului | ||||||||||||
1.3. Denumirea angajatorului reorganizat | ||||||||||||
1.4. Codul fiscal al angajatorului reorganizat | ||||||||||||
2. Date generale privind angajatul | ||||||||||||
2.1. Numele şi prenumele | ||||||||||||
2.2. Codul fiscal | ||||||||||||
2.3. Domiciliul | ||||||||||||
2.4. Codul fiscal al soţului (soţiei) | ||||||||||||
2.5. Data angajării la serviciu | ||||||||||||
2.6. Data concedierii din serviciu | ||||||||||||
2.7. Data restabilirii la serviciu | ||||||||||||
3. Suma restanţei la plăţile salariale pentru anul precedent | ||||||||||||
4. Informaţia privind suma scutirilor care se acordă conform legislaţiei pentru anul curent | ||||||||||||
Data prezentării cererii privind acordarea scutirii | ||||||||||||
Suma scutirii | ||||||||||||
5. Suma scutirilor aferentă fiecărei luni a anului curent | ||||||||||||
Lunile anului fiscal | I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
Suma lunară a scutirilor | ||||||||||||
6. Suma totală a scutirilor pentru anul curent | ||||||||||||
7. Suma restanţei la plăţile salariale la finele anului curent |
Data efectuării plăţii în folosul angajatului | Suma venitului îndreptat spre achitare sau plăţii efectuate în folosul angajatului | Numărul de luni | Suma scutirilor | Suma venitului cumulativ de la care se determină primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală | Primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală | Venitul impozabil | Impozitul calculat din venitul impozabil | Impozitul pe venit aferent reţinerii/ restituirii (+/-) | |
curentă | cumulativ de la începutul perioadei fiscale | ||||||||
7.1. | 7.2. | 7.3. | 7.4. | 7.5. | 7.6. | 7.7. | 7.8. | 7.9. | 7.10. |
ÎNDRUMARUL DE COMPLETARE A FIŞEI PERSONALE
Fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi se completează de către angajator pentru fiecare angajat. În fişa personală se duce evidenţa veniturilor sub formă de salariu (inclusiv prime, facilităţi etc.) îndreptate spre achitare angajatului, se calculează şi se duce evidenţa impozitului pe venit reţinut din aceste venituri. Fişa personală se întocmeşte anual, de la începutul fiecărui an fiscal sau, în cazul în care angajatul s-a angajat la serviciu pe parcursul anului fiscal, de la data angajării.
| |
Nr. | Modul de completare |
Se indică: | |
1.1. | Denumirea completă a angajatorului |
1.2. | Codul fiscal al angajatorului |
1.3. | Denumirea angajatorului reorganizat, adică a întreprinderii (instituţiei, organizaţiei etc.) căreia, în urma reorganizării, i-au fost acordate toate drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii (instituţiei, organizaţiei etc.) supuse reorganizării |
1.4. | Codul fiscal al angajatorului reorganizat |
2.1. | Numele şi prenumele angajatului |
2.2. | Codul fiscal al angajatului |
2.3. | Domiciliul permanent al angajatului |
2.4. | Codul fiscal al soţului (soţiei) (acest rând se completează numai în cazul în care angajatul beneficiază de scutirea pentru soţ (soţie)) |
2.5. | Data angajării persoanei la serviciu (dacă angajatul se consideră angajat din anul precedent, se înscrie data de 1 ianuarie, iar dacă acesta s-a angajat pe parcursul anului fiscal curent – data angajării) |
2.6. | Data concedierii angajatului |
2.7. | Data restabilirii la serviciu a angajatului (acest rând se completează numai în cazul restabilirii la serviciu, în baza hotărârii instanţei de judecată, a angajatului care a fost concediat ilegal) |
3. | Suma restanţei la plăţile salariale pentru anul precedent, care reprezintă datoria neachitată faţă de salariat la sfârşitul anului precedent |
4. | Informaţia privind suma scutirilor care se acordă conform legislaţiei pentru anul curent |
5. | Suma scutirilor aferentă fiecărei luni a anului curent |
6. | Suma totală a scutirilor pentru anul curent |
7. | Suma restanţei la plăţile salariale la finele anului curent |
7.1. | Data şi luna efectuării plăţii curente în folosul angajatului (în lipsa plăţilor într-o anumită lună, se indică numai luna) |
7.2. | Suma venitului îndreptat spre achitare sau a plăţii efectuate în folosul angajatului în luna curentă (sursele neimpozabile nu se reflectă) |
7.3. | Suma venitului îndreptat spre plată angajatului de la data angajării lui şi până la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ de la începutul anului, care se determină ca suma tuturor veniturilor din coloana 7.2 |
7.4. | Numărul de luni de la data angajării salariatului şi până la momentul plăţii curente inclusiv: a) dacă persoana este angajată din anul fiscal precedent, numărul de luni se determină începând cu luna ianuarie a anului fiscal curent; b) dacă persoana a fost angajată pe parcursul anului fiscal curent, numărul de luni se determină începând cu luna în care acesta a fost angajat |
7.5. | Suma scutirilor care se acordă angajatului de la data angajării şi până la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ, care se determină prin sumarea scutirilor lunare corespunzătoare lunilor pe parcursul cărora salariatul se consideră angajat |
7.6. | Suma venitului cumulativ de la care se determină primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală |
7.7. | Suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală permisă deducerii conform art.36 alin.(6) din Codul fiscal, care se determină prin înmulţirea cotei primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală la indicatorul indicat în coloana 7.6 |
7.8. | Suma venitului impozabil de la data angajării şi până la momentul achitării curente inclusiv, calculat prin metoda calculului cumulativ: coloana 7.8 = coloana 7.3 – (coloana 7.5 + coloana 7.7) (în cazul în care venitul impozabil este mai mic decât zero, se înscrie „0”) |
7.9. | Suma impozitului calculat din venitul impozabil de la data angajării şi până la momentul achitării curente, indicat în coloana 7.8 cu repartizarea pe luni |
7.10. | Suma impozitului aferent reţinerii (rambursării) din (la) plata curentă a venitului angajatului, care se determină ca diferenţa dintre indicatorii ultimei şi penultimei înscrieri din coloana 7.9 |
Particularităţile completării fişei personale în cazul angajaţilor din domeniul tehnologiilor informaţionale, al căror venit se impozitează în modul stabilit prin art.24 alin.(21) din Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal: 1) coloana 7.5 din fişa personală nu se completează; 2) indicatorul din coloana 7.7 din fişa personală nu se ia în considerare la determinarea impozitului pe venit ce urmează a fi reflectat în coloana 7.9; 3) în coloana 7.8 se reflectă venitul impozabil, a cărui mărime nu depăşeşte două salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv; 4) în coloana 7.9 se reflectă impozitul calculat de la venitul impozabil lunar, a cărui mărime nu depăşeşte două salarii medii lunare pe economie prognozate pe anul respectiv. |
[Anexa nr.8 în redacţia Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]
[Anexa nr.8 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Anexa nr.8 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
Anexa nr.9 la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru
CERERE privind reportarea scutirilor nefolosite pe parcursul anului _______ |
[Anexa nr.9 abrogată prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]
[Anexa nr.9 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]
