D E C I Z I E
de inadmisibilitate a sesizării nr.23a/2018 privind controlul constituţionalităţii
Hotărârii Guvernului nr.970 din 15 noiembrie 2017 cu privire la aprobarea
circumscripţiilor uninominale permanente
(circumscripţiile uninominale)
nr. 27 din 29.03.2018
Monitorul Oficial nr.176-180/96 din 01.06.2018
* * *
Curtea Constituţională, judecând în componenţa:
Dlui Mihai POALELUNGI, preşedinte,
Dlui Aurel BĂIEŞU,
Dlui Igor DOLEA,
Dlui Veaceslav ZAPOROJAN, judecători,
cu participarea dlui Gheorghe Reniţă, grefier,
Având în vedere sesizarea depusă la 16 februarie 2018,
Înregistrată la aceeaşi dată,
Examinând admisibilitatea sesizării menţionate,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
Deliberând la 29 martie 2018 în camera de consiliu,
Pronunţă următoarea decizie:
ÎN FAPT
1. Pe 16 februarie 2018, dl Grigore Cobzac, deputat în Parlament, i-a adresat Curţii Constituţionale o sesizare, prin care solicită controlul constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr.970 din 15 noiembrie 2017 cu privire la aprobarea circumscripţiilor uninominale permanente.
A. Motivele sesizării
2. Motivele sesizării, aşa cum au fost prezentate de autorul acesteia, pot fi rezumate după cum urmează.
3. Pe 15 noiembrie 2017, Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotărârea nr.970 cu privire la aprobarea circumscripţiilor uninominale permanente.
4. Prin hotărârea menţionată s-a luat act de Decizia Comisiei naţionale pentru constituirea circumscripţiilor uninominale permanente nr.1 din 30 octombrie 2017. Totodată, prin aceeaşi hotărâre s-au aprobat 51 de circumscripţii uninominale permanente, după cum urmează: 1) pe teritoriul Republicii Moldova aflat sub controlul autorităţilor constituţionale ale statului – 46 de circumscripţii uninominale; 2) pe teritoriul Republicii Moldova din stânga Nistrului (aşa numita „Transnistrie”), temporar în afara controlului autorităţilor constituţionale ale statului – 2 circumscripţii uninominale: nr.47 – oraşele Camenca, Rîbniţa, Dubăsari şi Grigoriopol; nr.48 – oraşul Slobozia, municipiul Tiraspol şi Bender; 3) peste hotarele Republicii Moldova – 3 circumscripţii uninominale: nr.49 – la est de Republica Moldova; nr.50 – la vest de Republica Moldova; nr.51 – Statele Unite ale Americii şi Canada.
5. Autorul sesizării pretinde că la adoptarea Hotărârii contestate a Guvernului s-a încălcat articolul 1 alin.(3) din Constituţie, care prevede că Republica Moldova este un stat de drept, democratic, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme şi sunt garantate.
B. Legislaţia pertinentă
6. Prevederile relevante ale Constituţiei sunt următoarele:
Articolul 1
Statul Republica Moldova
„[…]
(3) Republica Moldova este un stat de drept, democratic, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile lui, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme şi sunt garantate.”
Articolul 38
Dreptul de vot şi dreptul de a fi ales
„(1) Voinţa poporului constituie baza puterii de stat. Această voinţă se exprimă prin alegeri libere, care au loc în mod periodic prin sufragiu universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
(2) Cetăţenii Republicii Moldova au drept de vot de la vârsta de 18 ani, împliniţi până în ziua alegerilor inclusiv, excepţie făcând cei puşi sub interdicţie în modul stabilit de lege.
(3) Dreptul de a fi aleşi le este garantat cetăţenilor Republicii Moldova cu drept de vot, în condiţiile legii.”
Articolul 60
Parlamentul, organ reprezentativ suprem
şi legislativ
„(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova şi unica autoritate legislativă a statului.
(2) Parlamentul este compus din 101 deputaţi.”
Articolul 61
Alegerea Parlamentului
„(1) Parlamentul este ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
(2) Modul de organizare şi de desfăşurare a alegerilor este stabilit prin lege organică.
[…]”
Articolul 114
Înfăptuirea justiţiei
„Justiţia se înfăptuieşte în numele legii numai de instanţele judecătoreşti.”
Articolul 134
Statutul
„(1) Curtea Constituţională este unica autoritate de jurisdicţie constituţională în Republica Moldova.
(2) Curtea Constituţională este independentă de orice altă autoritate publică şi se supune numai Constituţiei.
(3) Curtea Constituţională garantează supremaţia Constituţiei, asigură realizarea principiului separării puterii de stat în putere legislativă, putere executivă şi putere judecătorească şi garantează responsabilitatea statului faţă de cetăţean şi a cetăţeanului faţă de stat.”
Articolul 135
Atribuţiile
„(1) Curtea Constituţională:
a) exercită, la sesizare, controlul constituţionalităţii legilor şi hotărârilor Parlamentului, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului, precum şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
[…]”
7. Prevederile relevante ale Codului electoral al Republicii Moldova nr.1381 din 21 noiembrie 1997 sunt următoarele:
Articolul 1
Noţiuni generale
„În sensul prezentului cod se definesc următoarele noţiuni generale:
[…]
circumscripţie uninominală – circumscripţie electorală în care se organizează şi se desfăşoară alegerile unui singur mandat de deputat în Parlament în baza votului majoritar;
[…]”
Articolul 80
Circumscripţiile electorale
„(1) Alegerile parlamentare se organizează în baza unei circumscripţii naţionale, care cuprinde întreg teritoriul Republicii Moldova şi secţiile de votare din străinătate, precum şi în baza a 51 de circumscripţii uninominale, inclusiv constituite pentru localităţile din stânga Nistrului (Transnistria) şi peste hotare.
[…]
(4) La constituirea circumscripţiilor uninominale se va ţine cont de următoarele criterii teritorial-demografice:
a) circumscripţiile electorale de pe teritoriul Republicii Moldova aflat sub jurisdicţia autorităţilor constituţionale vor avea la bază un număr relativ egal de alegători şi vor cuprinde între 55000 şi 60000 de alegători cu drept de vot;
b) devierea numărului de alegători între circumscripţiile electorale uninominale nu trebuie să depăşească 10%;
c) baza de calcul pentru formarea circumscripţiilor uninominale constituie numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale la fiecare secţie de votare de la ultimele alegeri generale;
d) circumscripţia uninominală se formează din localităţile unei unităţi administrativ-teritoriale de nivelul doi sau, în scopul unei organizări optimale, din localităţile mai multor unităţi de acelaşi nivel;
e) în cazul în care numărul alegătorilor dintr-o localitate este mai mare decât cel mediu calculat pentru o circumscripţie uninominală, în această localitate se formează mai multe circumscripţii uninominale. Nu se admite trasarea hotarelor circumscripţiilor uninominale pe interiorul unei unităţi administrativ-teritoriale de nivelul întâi;
f) circumscripţiile uninominale în care locuiesc compact minorităţile naţionale vor fi constituite luându-se în considerare interesele acestora şi ţinându-se cont de hotarele unităţilor administrativ-teritoriale respective;
g) circumscripţiile uninominale de pe teritoriul unităţii teritoriale autonome Găgăuzia se vor constitui în aşa fel încât să nu depăşească hotarele administrative ale autonomiei, totodată aceste circumscripţii nu vor putea fi completate cu localităţi din afara autonomiei, luându-se în considerare riscul diluării minorităţii naţionale.
(5) La constituirea circumscripţiilor uninominale peste hotarele Republicii Moldova se va ţine cont, în particular, de următoarele criterii:
a) informaţiile deţinute de către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale Republicii Moldova din ţările de reşedinţă;
b) informaţiile deţinute de către autorităţile publice centrale, inclusiv datele statistice oficiale relevante;
c) informaţiile obţinute în rezultatul înregistrării prealabile a cetăţenilor aflaţi în străinătate, conform procedurii stabilite prin regulamentul aprobat de Comisia Electorală Centrală;
d) numărul de alegători care au participat la scrutinul precedent;
e) alte date relevante, obţinute de autorităţile publice centrale, la solicitare, din partea autorităţilor ţării gazdă în condiţiile legii;
f) la stabilirea hotarelor circumscripţiilor constituite peste hotare, Comisia va acţiona în conformitate cu regulamentul aprobat de Guvern şi va ţine cont de zonele geografice relevante precum: ţările membre ale Uniunii Europene, Norvegia, Islanda, Elveţia, Liechtenstein, San Marino, ţările din Europa de Sud-Est care nu sunt membre ale Uniunii Europene, Turcia, Israel; ţările membre ale Comunităţii Statelor Independente, Ucraina, Georgia, Asia, Orientul Mijlociu; America de Nord, America de Sud, Africa, Australia, Noua Zeelandă, luându-se în considerare hotarele statelor care nu vor putea fi intersectate pe interior.
(6) La constituirea circumscripţiilor uninominale pentru localităţile din stânga Nistrului (Transnistria) se va ţine cont, în particular, de următoarele criterii:
a) hotarele administrative ale unităţilor administrativ-teritoriale de pe malurile drept şi stâng ale Nistrului, conform Legii privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova;
b) datele din Registrul de stat al alegătorilor, inclusiv de cele în baza înregistrării prealabile, conform procedurii stabilite prin regulamentul aprobat de Comisia Electorală Centrală.
[...]”
8. Prevederile relevante ale Legii nr.239 din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional sunt următoarele:
Articolul 8
Etapele asigurării transparenţei
Etapele principale ale asigurării transparenţei procesului de elaborare a deciziilor sunt:
a) informarea publicului referitor la iniţierea elaborării deciziei;
b) punerea la dispoziţia părţilor interesate a proiectului de decizie şi a materialelor aferente acestuia;
c) consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate;
[...]”
Articolul 11
Consultarea părţilor interesate
„(1) Consultarea cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate se asigură de către autoritatea publică responsabilă de elaborarea proiectului de decizie prin următoarele modalităţi: dezbateri publice, audieri publice, sondaj de opinie, referendum, solicitarea opiniilor experţilor în domeniu, crearea grupurilor de lucru permanente sau ad-hoc cu participarea reprezentanţilor societăţii civile.
[…]”
Articolul 12
Recepţionarea şi examinarea recomandărilor
„(1) Recomandările cetăţenilor, asociaţiilor constituite în corespundere cu legea, altor părţi interesate vor fi recepţionate de către autoritatea publică responsabilă de elaborarea proiectului de decizie în modul următor:
a) recomandările în formă verbală şi scrisă, prezentate în cadrul consultărilor vor fi reflectate în procesele-verbale ale şedinţelor respective, perfectate în modul stabilit;
b) recomandările în formă scrisă, primite în mod individual, inclusiv pe cale electronică, vor fi înregistrate conform legislaţiei.
[…]”
9. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr.970 din 15 noiembrie 2017 cu privire la aprobarea circumscripţiilor uninominale permanente sunt următoarele:
„[...]
1. Se ia act de Decizia Comisiei naţionale pentru constituirea circumscripţiilor uninominale permanente nr.1 din 30 octombrie 2017.
2. Se aprobă 51 de circumscripţii uninominale permanente, după cum urmează:
1) pe teritoriul Republicii Moldova aflat sub controlul autorităţilor constituţionale ale statului – 46 de circumscripţii uninominale, conform anexei nr.1;
2) pe teritoriul Republicii Moldova din stânga Nistrului (Transnistria), temporar în afara controlului autorităţilor constituţionale ale statului – 2 circumscripţii uninominale:
nr.47 – or.Camenca, Rîbniţa, Dubăsari şi Grigoriopol;
nr.48 – or.Slobozia, mun.Tiraspol şi Bender;
3) peste hotarele Republicii Moldova – 3 circumscripţii uninominale:
nr.49 – la est de Republica Moldova;
nr.50 – la vest de Republica Moldova;
nr.51 – SUA, Canada.
3. Tabelul totalizator privind constituirea circumscripţiilor uninominale şi hărţile cu repartizarea circumscripţiilor uninominale pe teritoriul Republicii Moldova se expun în anexa nr.2.
[...]”
ÎN DREPT
A. Argumentele autorului sesizării
10. Potrivit autorului sesizării, Guvernul a adoptat Hotărârea nr.970 din 15 noiembrie 2017 cu privire la aprobarea circumscripţiilor uninominale permanente încălcând mai multe prevederi legislative, fapt care echivalează cu încălcarea principiului statului de drept.
11. În particular, acesta susţine că nu s-a ţinut cont de prevederile articolului 80 alin.(4) literele a) şi b) din Codul electoral, potrivit cărora „circumscripţiile electorale de pe teritoriul Republicii Moldova aflat sub jurisdicţia autorităţilor constituţionale vor avea la bază un număr relativ egal de alegători şi vor cuprinde între 55000 şi 60000 de alegători cu drept de vot; devierea numărului de alegători între circumscripţiile electorale uninominale nu trebuie să depăşească 10%”. Acest fapt se datorează împrejurării potrivit căreia mai multe circumscripţii uninominale cuprind peste 60000 de alegători cu drept de vot.
12. De asemenea, autorul sesizării susţine că Hotărârea contestată a Guvernului contravine articolului 80 alin.(4) literele d) şi e) teza a II-a din Codul electoral, în conformitate cu care circumscripţia uninominală este alcătuită din localităţile unei unităţi administrativ-teritoriale de nivelul doi sau, în scopul unei organizări optimale, din localităţile mai multor unităţi de acelaşi nivel. Totodată, nu este permisă trasarea hotarelor circumscripţiilor uninominale în interiorul unei unităţi administrativ-teritoriale de nivelul întâi. Totuşi, doar câteva circumscripţii uninominale au fost create dintr-o singură unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea. Totodată, în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întâi au fost create mai multe circumscripţii uninominale.
13. În cele din urmă, autorul sesizării a apreciat că Hotărârea contestată a fost adoptată şi cu încălcarea Legii nr.239 din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional.
B. Aprecierea Curţii
14. Examinând admisibilitatea sesizării, Curtea reţine următoarele.
15. Curtea remarcă faptul că articolele 25 lit.g) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi 38 alin.(1) lit.g) din Codul jurisdicţiei constituţionale îi conferă deputatului din Parlamentul Republicii Moldova dreptul de a sesiza Curtea Constituţională.
16. În conformitate cu articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, controlul constituţionalităţii hotărârilor Guvernului ţine de competenţa Curţii Constituţionale.
17. Curtea constată că obiectul controlului constituţionalităţii îl constituie Hotărârea Guvernului nr.970 din 15 noiembrie 2017 cu privire la aprobarea circumscripţiilor uninominale permanente (în continuare – Hotărârea Guvernului nr.970/2017).
18. Prin hotărârea menţionată s-a luat act de Decizia Comisiei naţionale pentru constituirea circumscripţiilor uninominale permanente nr.1 din 30 octombrie 2017. Totodată, s-au aprobat 51 de circumscripţii uninominale permanente, după cum urmează: 1) pe teritoriul Republicii Moldova aflat sub controlul autorităţilor constituţionale ale statului – 46 de circumscripţii uninominale; 2) pe teritoriul Republicii Moldova din stânga Nistrului (aşa numita „Transnistrie”), temporar în afara controlului autorităţilor constituţionale ale statului – 2 circumscripţii uninominale: nr.47 – oraşele Camenca, Rîbniţa, Dubăsari şi Grigoriopol; nr.48 – oraşul Slobozia, municipiul Tiraspol şi Bender; 3) peste hotarele Republicii Moldova – 3 circumscripţii uninominale: nr.49 – la est de Republica Moldova; nr.50 – la vest de Republica Moldova; nr.51 – Statele Unite ale Americii şi Canada.
19. Potrivit autorului sesizării, Guvernul a adoptat Hotărârea Guvernului nr.970/2017 încălcând mai multe legi. În particular, acesta susţine că hotărârea în discuţie contravine prevederilor articolului 80 alin.(4) lit.a), b), d) şi e) şi alin.(5) din Codul electoral, norme care stabilesc criteriile de constituire a circumscripţiilor uninominale. În acelaşi timp, autorul sesizării a menţionat că Hotărârea Guvernului nr.970/2017 contravine şi prevederilor articolelor 8 [Etapele asigurării transparenţei], 11 [Consultarea părţilor interesate] şi 12 [Recepţionarea şi examinarea recomandărilor] din Legea nr.239 din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional.
20. Potrivit competenţelor care i-au fost atribuite prin Constituţie, Curtea Constituţională exercită controlul constituţionalităţii hotărârilor de Guvern, pe lângă cel al altor acte normative.
21. Curtea observă că autorul sesizării solicită, de fapt, un control al legalităţii Hotărârii Guvernului nr.970/2017, şi nu unul al constituţionalităţii acesteia.
22. Curtea reţine că hotărârile Guvernului sunt acte de reglementare secundară (secundum legem), care sunt emise în vederea executării legilor şi, prin urmare, trebuie să nu contravină acestora.
23. Totuşi, controlul legalităţii unei hotărâri de Guvern excede rolului constituţional al Curţii Constituţionale. Controlul de legalitate al unor asemenea acte le revine, prin definiţie, instanţelor de judecată. Această concluzie decurge din articolul 114 din Constituţie, potrivit căruia justiţia este înfăptuită în numele legii numai de instanţele judecătoreşti. Totodată, conform articolului 134 alin.(3) din Legea fundamentală, Curtea Constituţională garantează supremaţia Constituţiei.
24. Mai mult, în jurisprudenţa sa anterioară, Curtea a stabilit că hotărârile Guvernului (cu caracter normativ) sunt susceptibile de controlul legalităţii, care ţine de competenţa instanţelor de drept comun (Decizia Curţii Constituţionale nr.1 din 14 iulie 2011; Decizia Curţii Constituţionale nr.7 din 30 decembrie 2011, §35; Decizia Curţii Constituţionale nr.16 din 9 februarie 2018, §21).
25. Aşadar, în baza celor menţionate supra, Curtea conchide că sesizarea este inadmisibilă şi nu poate fi acceptată pentru examinare în fond.
Din aceste motive, în conformitate cu prevederile articolului 26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, articolelor 61 alin.(3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
DECIDE:
1. Se declară inadmisibilă sesizarea dlui Grigore Cobzac, deputat în Parlament, privind controlul constituţionalităţii Hotărârii Guvernului nr.970 din 15 noiembrie 2017 cu privire la aprobarea circumscripţiilor uninominale permanente.
2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTE | Mihai POALELUNGI
|
Nr.27. Chişinău, 29 martie 2018. |