COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE

 

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de acordare

şi retragere a licenţelor pentru activitatea profesionistă

 pe piaţa valorilor mobiliare

 

nr. 53/12  din  31.10.2008

 

Monitorul Oficial nr.3-6/1 din 16.01.2009

 

* * *

Abrogat: 14.03.2015

Hot. CNPF nr.56/11 din 14.11.2014

 

ÎNREGISTRAT:

Ministrul justiţiei

___________ Vitalie Pîrlog

nr.632 din 30 decembrie 2008

 

Întru executarea Legii nr.249-XVI din 22 noiembrie 2007 „Pentru modificarea şi completarea Legii nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998 cu privire la piaţa valorilor mobiliare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.37-39, art.100), în temeiul art.1 alin.(1), art.8 lit.b), art.20 alin.(1), art.21 alin.(1), art.22 alin.(1) şi alin.(2) din Legea nr.192-XIV din 12 noiembrie 1998 „Privind Comisia Naţională a Pieţei Financiare” (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.117-126), art.52 alin.(6) din Legea nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998 „Cu privire la piaţa valorilor mobiliare” (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.183-185, art.655), Legii nr.451-XV din 30 iulie 2001 „Privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.108-109, art.836) şi în scopul reglementării procedurii de acordare a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare, Comisia Naţională a Pieţei Financiare

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare.

2. Se abrogă Hotărîrea Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.12/1 din 28 octombrie 1999 „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea pe piaţa valorilor mobiliare”.

3. Controlul asupra executării prezentei Hotărîri se pune în sarcina Departamentului valori mobiliare a Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare.

 

PREŞEDINTELE COMISIEI
NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIAREMihail CIBOTARU

Chişinău, 31 octombrie 2008.
Nr.53/12.

 

 

REGULAMENTUL

privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru

activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul privind modul de acordare şi retragere a licenţelor pentru activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare (în continuare – Regulament) este elaborat în baza Legii privind reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător nr.451-XV din 30 iulie 2001, Legii cu privire la piaţa valorilor mobiliare nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998 (în continuare – Legii) şi altor acte normative care reglementează piaţa valorilor mobiliare.

2. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile de acordare, suspendare şi retragere a licenţelor pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare.

3. Acordarea de licenţe se efectuează în scopul asigurării controlului de stat asupra activităţii participanţilor profesionişti la piaţa valorilor mobiliare (în continuare – participant profesionist) şi protejării intereselor investitorilor.

4. Participanţii profesionişti, cu excepţia băncilor, estimatorilor de valori mobiliare şi a activelor ce se referă la ele şi emitenţilor care ţin registrul deţinătorilor de valori mobiliare de sine stătător, desfăşoară activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare ca fiind exclusivă.

 

Capitolul II

ACORDAREA DE LICENŢE PENTRU DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII

PROFESIONISTE PE PIAŢA VALORILOR MOBILIARE

5. Desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare se admite numai în baza licenţei, eliberate de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare (în continuare – Comisia Naţională) persoanelor juridice sub forma juridică de organizare de societăţi pe acţiuni.

6. Băncile, activitatea cărora este reglementată de Legea instituţiilor financiare, obţin de la Comisia Naţională licenţă pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare conform prezentului Regulament, la prezentarea licenţei Băncii Naţionale a Moldovei.

7. Comisia Naţională acordă licenţă pentru activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare, în temeiul căreia pot fi desfăşurate următoarele activităţi de bază şi conexe:

a) activitatea de brokeraj de bază cu activitatea conexă de consulting investiţional;

b) activitatea de dealer de bază cu activităţi conexe de brokeraj, de underwriting şi consulting investiţional;

c) activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor de bază cu activitatea conexă de consulting investiţional;

d) activitatea de ţinere a registrului de bază cu activitatea conexă de consulting;

e) activitatea de depozitare de bază cu activitatea conexă de consulting;

f) activitatea bursieră pe piaţa valorilor mobiliare de bază cu activităţi conexe de clearing şi decontare şi de consulting;

g) activitatea depozitarului central de valori mobiliare acordă titularului ei dreptul de a desfăşura activităţile de depozitare, de clearing şi decontare, de ţinere a registrului ca activităţi de bază şi activitatea de consulting ca activitate conexă;

h) activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele de bază cu activitatea conexă de consulting;

i) activitatea de consulting investiţional;

j) activitatea de fond de investiţii.

O persoană juridică poate să deţină o singură licenţă pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare.

 

Capitolul III

CERINŢE UNICE FAŢĂ DE ACTIVITATEA PARTICIPANŢILOR

PROFESIONIŞTI LA PIAŢA VALORILOR MOBILIARE

8. Comisia Naţională stabileşte cerinţe unice faţă de modul de desfăşurare a activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare care sînt obligatorii pentru participanţii profesionişti.

9. Normativele privind suficienţa capitalului propriu minim al participanţilor profesionişti şi normativele fondului de garanţie, precum şi fondul de risc al participanţilor Depozitarului central de valori mobiliare, se stabilesc prin anexe la prezentul Regulament şi pot fi modificate.

10. Participanţii profesionişti sînt obligaţi să dispună de două persoane cu funcţii de răspundere, inclusiv conducătorul (administratorul) şi o persoană care poate exercita atribuţiile acestuia în lipsa lui, ce deţin certificate de calificare eliberate de către Comisia Naţională.

11. Conducătorul (administratorul) participantului profesionist, conducătorul filialei (reprezentanţei) acestuia şi persoanele, care vor exercita atribuţiile în lipsa acestora, trebuie să dispună de studii superioare în domeniul economic sau juridic şi să aibă o experienţă de lucru în aceste domenii de cel puţin 2 ani şi să se bucure de o reputaţie bună.

12. Contabilul-şef al participantului profesionist şi persoana, care va exercita atribuţiile în lipsa acestuia, trebuie să dispună de studii superioare financiar-economice şi să aibă o experienţă de lucru pe specialitate de cel puţin 2 ani.

13. În afară de persoanele specificate în punctul 10, participantul profesionist este obligat să dispună în statele sale de cel puţin doi specialişti cu certificat de calificare, eliberat de către Comisia Naţională.

14. Angajaţii cu certificat de calificare pot activa numai într-o singură societate cu rol de participant profesionist.

15. Prin derogare de la prevederile punctelor 10 şi 13 se stabileşte, că emitenţii ce deţin de sine stătător registrul deţinătorilor de valori mobiliare sînt obligaţi să dispună în statele lor de cel puţin un specialist cu certificat de calificare eliberat de către Comisia Naţională.

16. Pentru a primi copiile legalizate ale licenţei pentru filiale şi reprezentanţe, participantul profesionist trebuie să dispună de cel puţin o persoană cu funcţie de răspundere şi un specialist cu certificat de calificare eliberat de Comisia Naţională, care vor activa în cadrul filialei (reprezentanţei) respective, precum şi de încăpere operaţională, tehnică de calcul şi reguli interne de activitate.

17. Participantul profesionist este obligat să informeze în termen de 10 zile Comisia Naţională referitor la modificările efectuate în lista specialiştilor care deţin certificate de calificare.

 

Capitolul IV

MODUL DE ELIBERARE A LICENŢEI

18. Licenţa pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare este eliberată în baza cererii pentru eliberarea licenţei (în continuare – cerere).

19. În cazul în care activitatea pentru care este solicitată licenţa va fi practicată şi de către filialele şi/sau reprezentanţele teritoriale, solicitantul de licenţă, pentru a primi copiile legalizate ale licenţei, indică acest fapt în cerere.

20. Cererea-model cuprinde informaţia stabilită de prezentul Regulament (Anexa nr.1).

21. Cererea se va întocmi în limba de stat pe blancheta organizaţiei, care intenţionează să desfăşoare activitate profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare, conform art.3 alin.(9) din Legea privind societăţile pe acţiuni, se va semna de conducător, se va autentifica prin ştampila organizaţiei şi se va indica numărul de înregistrare şi data de ieşire.

22. Pentru primirea licenţei privind desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare, solicitantul de licenţă anexează la cerere:

a) copia certificatului de înregistrare a întreprinderii la Camera Înregistrării de Stat;

b) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice;

c) copia statutului, în două exemplare, cu toate modificările şi completările înregistrate la data prezentării documentelor. În statutul solicitantului de licenţă, cu excepţia băncilor şi altor instituţii financiare, va fi indicată activitatea de bază pentru care se solicită licenţa;

d) documentul ce confirmă alegerea sau numirea organului executiv al solicitantului de licenţă;

e) bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare, întocmite la ultima dată de gestiune, confirmate de expertiza de audit. În cazul în care persoana juridică a fost constituită înainte de data stabilită pentru întocmirea dărilor de seamă financiare, se prezintă bilanţul contabil intermediar, confirmat de comisia de cenzori;

f) documentele bancare şi alte documente, care confirmă formarea de către persoana juridică respectivă a capitalului propriu minim şi a fondului de garanţie;

g) copiile certificatelor de calificare ale conducătorilor (managerului) şi specialiştilor solicitantului de licenţă, eliberate de către Comisia Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu înscrierile respective;

h) cazierul judiciar al conducătorului (administratorului) solicitantului de licenţă, precum şi adjunctului acestuia, eliberat cu cel mult 60 de zile calendaristice pînă la data depunerii cererii pentru eliberarea licenţei;

i) lista persoanelor afiliate ale solicitantului de licenţă, întocmită conform prevederilor legislaţiei în vigoare;

j) informaţia privind deţinerea de către solicitantul de licenţă individual sau împreună cu persoanele sale afiliate, direct sau indirect, a cotei de 5% şi mai mult în capitalul social al altor participanţi profesionişti;

k) documentele care confirmă existenţa condiţiilor necesare pentru realizarea activităţii respective (cerinţe faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul);

l) confirmarea privind dispunerea de programul soft care corespunde cerinţelor stabilite de legislaţie şi de actele normative ale Comisiei Naţionale faţă de modul de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare nominative de către registrator şi deţinătorul nominal;

m) regulile interne de activitate şi regulile privind modul şi condiţiile creării şi utilizării fondului de garanţie;

n) copia licenţei Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci şi alte instituţii financiare);

o) procedurile şi măsurile de control intern îndreptate spre prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării actelor de terorism;

p) copia bonului de plată a taxei pentru eliberarea licenţei în mărimea stabilită de legislaţie;

q) copia contractului cu auditul independent;

r) alte documente prevăzute de lege şi prezentul Regulament în dependenţă de particularităţile activităţii licenţiate.

Documentele specificate la lit.a) şi c) se prezintă în copii legalizate notarial.

Semnatarul cererii poartă răspundere pentru veridicitatea informaţiei expuse în cerere şi documentele anexate.

23. Documentele prezentate pentru primirea licenţei se înregistrează în Direcţia secretariat a Comisiei Naţionale.

24. Cererea nu se acceptă în cazul în care:

a) aceasta a fost semnată de către o persoană care nu are atribuţiile respective;

b) documentele sînt perfectate cu încălcarea cerinţelor prezentului Regulament şi nerespectarea cerinţelor legislaţiei cu privire la piaţa valorilor mobiliare.

25. Despre neacceptarea cererii solicitantul de licenţă este informat în scris, cu cel puţin 5 zile înainte de expirarea termenului de examinare a cererii, indicîndu-se temeiurile.

26. După înlăturarea cauzelor ce au servit temei pentru neacceptarea cererii, solicitantul de licenţă poate prezenta o nouă cerere, care se examinează în modul şi termenul stabilit în pct.27.

27. Termenul de examinare a cererii nu va depăşi 30 de zile calendaristice de la data depunerii acesteia cu toate documentele necesare anexate la ea.

28. Licenţa se eliberează după publicarea hotărîrii Comisiei Naţionale în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, pe formularul tipizat al licenţei, conform legislaţiei în vigoare. Formularele de licenţă sînt documente de strictă evidenţă. Formularele tipizate au serie şi numerotare continuă.

29. Licenţa se semnează de către preşedintele Comisiei Naţionale, iar în lipsa lui – de către vicepreşedinte şi se autentifică prin ştampila Comisiei Naţionale.

30. La eliberarea licenţei, pe unul din exemplarele statutului prezentat de către participantul profesionist, care apoi i se restituie, se imprimă ştampila Comisiei Naţionale – "LICENŢA A FOST PRIMITĂ" – cu indicarea activităţii de bază, numărului, datei eliberării şi termenului de valabilitate a licenţei. Pe acelaşi exemplar al statutului se indică informaţia privind copiile legalizate ale licenţei, eliberate persoanei în cauză.

31. Al doilea exemplar al statutului se păstrează la Comisia Naţională pe parcursul întregii perioade de valabilitate a licenţei.

32. Licenţele se acordă pentru un termen de 5 ani, şi la expirarea termenului de valabilitate, licenţa devine nulă. Mărimea taxei pentru eliberarea licenţei este de 2500 lei. Taxa pentru eliberarea licenţei se transferă pe contul Comisiei Naţionale.

33. Datele privind participantul profesionist care a primit licenţa se introduc în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate şi retrase, ţinerea căruia se efectuează de către Comisia Naţională.

34. Participantul profesionist care a obţinut licenţă, este obligat, în termen de 30 de zile de la data publicării hotărîrii Comisiei Naţionale privind eliberarea licenţei, să instaleze pe clădirea în care se află sediul, filiala sau reprezentanţa acestuia un panou cu denumirea sa.

35. În cazul în care participantul profesionist intenţionează să desfăşoare activitatea de bază indicată în licenţă după expirarea termenului ei de valabilitate, acesta este obligat să obţină o nouă licenţă în modul stabilit de lege şi prezentul Regulament. Pentru primirea licenţei participantul profesionist va depune la Comisia Naţională documentele prevăzute în prezentul Regulament cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a licenţei respective. O nouă licenţă se eliberează nu mai devreme de ultima zi lucrătoare pentru care a fost valabilă licenţa precedentă.

36. Participantul profesionist care a obţinut licenţa respectivă nu este în drept să transmită licenţa sau copia acesteia altei persoane.

37. În cazul deteriorării sau pierderii licenţei, participantul profesionist este obligat în termen de 10 zile lucrătoare să depună la Comisia Naţională o cerere pentru obţinerea duplicatului licenţei. În cazul în care licenţa este deteriorată, la cerere se anexează licenţa deteriorată. În cazul în care licenţa a fost pierdută, participantul profesionist va publica un anunţ despre pierderea licenţei în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

38. Comisia Naţională, în termen de 5 zile lucrătoare de la data recepţionării cererii respective, eliberează participantului profesionist duplicatul licenţei, cu înscrierea menţiunii "Duplicat".

39. Dacă participantul profesionist îşi schimbă denumirea şi modifică alte date ce se conţin în licenţă, el este obligat, în termen de 10 zile lucrătoare, să depună la Comisia Naţională o cerere de reperfectare a licenţei, împreună cu originalul licenţei care necesită reperfectare şi documentele (sau copiile de pe acestea, autentificate în modul stabilit) ce confirmă modificările datelor în cauză.

40. Comisia Naţională, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii şi a documentelor respective, va elibera licenţa reperfectată pe un formular nou, ţinînd cont de modificările indicate în cerere, precum şi copiile necesare de pe această licenţă.

41. În cazul în care nu se respectă termenul de prezentare a documentelor pentru reperfectarea licenţei, persoanelor cu funcţii de răspundere ale deţinătorului de licenţă li se vor aplica sancţiuni conform legislaţiei în vigoare. Admiterea repetată a acestor încălcări va servi temei pentru suspendarea şi/sau retragerea licenţei.

42. Termenul de valabilitate a duplicatului licenţei sau a licenţei reperfectate nu poate depăşi termenul indicat în licenţa deteriorată, pierdută sau cea precedentă.

43. Taxa pentru eliberarea duplicatului licenţei, a licenţei reperfectate şi a copiei legalizate a licenţei se stabileşte în proporţie de 10 la sută din taxa pentru licenţă.

44. La lichidarea activităţii participantului profesionist, licenţa primită de către acesta îşi pierde puterea juridică şi se remite Comisiei Naţionale pînă la momentul excluderii participantului profesionist din Registrul participanţilor profesionişti.

45. În caz de lichidare a filialei sau a altei subdiviziuni a participantului profesionist, care activa în baza copiei legalizate a licenţei respective, participantul profesionist este obligat, în termen de 7 zile lucrătoare de la data lichidării, să expedieze Comisiei Naţionale o înştiinţare scrisă.

46. Procedura lichidării participantului profesionist, a activităţii lui pe piaţa valorilor mobiliare, se efectuează în conformitate cu prezentul Regulament şi alte acte normative în vigoare.

 

Capitolul V

PARTICULARITĂŢILE ACORDĂRII LICENŢELOR DUPĂ ACTIVITATEA DE BAZĂ

 

Secţiunea 1

Activitatea de brokeraj de bază cu activitatea conexă de consulting investiţional

47. La primirea licenţei pentru activitatea de brokeraj de bază cu activitatea conexă de consulting investiţional, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

1) procedurile interne pentru desfăşurarea activităţii de bază şi conexe, care prevăd şi:

a) modul de deschidere şi ţinere a conturilor clienţilor, inclusiv descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar;

b) modul de verificare periodică de către persoana cu funcţii de răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor;

c) modul de examinare şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor de către persoana cu funcţii de răspundere;

d) modul de examinare a adresărilor clienţilor;

e) modul de verificare a autenticităţii semnăturilor clienţilor pe certificatele şi procurile pentru transmiterea valorilor mobiliare, precum şi constatarea faptelor de grevare cu obligaţiuni a valorilor mobiliare indicate;

f) modul de efectuare a operaţiilor cu mijloace băneşti, valorile mobiliare, inclusiv cu extrasele din registru şi procurile pentru transmiterea valorilor mobiliare, care sînt necesare pentru efectuarea decontărilor la tranzacţii şi la recepţionarea dispoziţiilor (ordinelor) clienţilor;

g) modul de prestare a serviciilor de consulting investiţional şi consulting;

h) modul de ţinere a registrului clienţilor deţinătorilor nominali de valori mobiliare;

2) contractul-tip de servicii de brokeraj şi de consulting investiţional.

 

Secţiunea 2

Activitatea de dealer de bază cu dreptul de a desfăşura activităţi conexe:

de brokeraj, de underwriting şi de consulting investiţional

48. La primirea licenţei pentru activitatea de dealer de bază cu dreptul de a desfăşura activităţi conexe: de brokeraj, de underwriting şi de consulting investiţional, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

1) regulile interne pentru activităţile de bază şi conexe care prevăd şi:

a) modul de aprobare a deciziilor de tranzacţionare a valorilor mobiliare;

b) modul de examinare şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor de către persoana cu funcţii de răspundere;

c) modul de examinare a adresărilor clienţilor;

e) modul de ţinere a registrelor;

f) modul de ţinere a evidenţei adecvate a documentelor care servesc drept bază pentru efectuarea operaţiunilor cu valorile mobiliare şi mijloacele băneşti;

2) procedurile privind prestarea serviciilor de underwriting şi de consulting investiţional;

3) contractul-tip de prestare a serviciilor de brokeraj, underwriting şi de consulting investiţional.

 

Secţiunea 3

Activitatea de ţinere a registrului de bază cu activitatea conexă de consulting

49. Licenţa pentru activitatea de ţinere a registrului poate fi eliberată:

a) registratorului – pentru ţinerea registrelor deţinătorilor de valori mobiliare a emitenţilor;

b) emitentului valorilor mobiliare – pentru ţinerea de sine stătătoare a registrului deţinătorilor de valori mobiliare.

Emitentul indică în cerere faptul că va desfăşura activitatea de ţinere de sine stătătoare a registrului deţinătorilor de valori mobiliare plasate.

50. La primirea licenţei pentru activitatea de ţinere a registrului de bază cu activitatea conexă de consulting, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

a) regulile de lucru cu clientul, care cuprind lista, modul şi termenele de executare a operaţiunilor, termenul şi modul de prezentare a răspunsurilor la cereri şi alte cerinţe faţă de perfectarea documentelor. Regulile trebuie să fie accesibile pentru client;

b) regulile de circulaţie a documentelor şi de evidenţă internă a operaţiunilor. Aceste reguli trebuie să conţină formele documentelor interne, obligaţiile persoanelor oficiale privind termenele de examinare, păstrare a documentelor şi asigurarea controlului asupra executării lor;

c) regulile controlului intern pentru asigurarea integrităţii datelor şi confidenţialităţii informaţiei, destinate uzului intern de către angajaţii deţinătorului registrului (care conţin informaţia privind modul de înregistrare, păstrare şi arhivare a documentelor; privind accesibilitatea la arhivele respective; privind formele de păstrare a arhivelor fişierelor electronice ale datelor; privind stabilirea parolelor la folosirea programului de ţinere a registrului; privind modul de verificare a datelor introduse în programul de ţinere a registrului; privind modul de restabilire a datelor în cazul dispariţiei lor; privind măsurile antiincendiare etc.);

d) instrucţiunile privind funcţiile personalului, care dezvăluie detaliat obligaţiile şi răspunderea angajaţilor registratorului;

e) lista angajaţilor registratorului, care au acces la registru. În lista respectivă nu pot fi incluşi angajaţii registratorului, care, concomitent, sînt angajaţi la emitentul deservit sau dacă sînt rude ale persoanelor cu funcţie de răspundere ale emitentului;

f) lista serviciilor şi taxelor;

g) documentele ce confirmă păstrarea copiilor informaţiei din registru pe fişier electronic;

h) contractul-tip de ţinere a registrului;

i) regulile cu privire la prestarea serviciilor de consulting.

Solicitantului de licenţă pentru activitatea de ţinere a registrului i se recomandă să deschidă filiale (reprezentanţe) în zona de nord şi/sau de sud a republicii cu amplasarea acestora în localităţile unde densitatea persoanelor pentru care ţine conturi de evidenţă în registrele sale este maximală.

 

Secţiunea 4

Activitatea de depozitare de bază cu activitatea conexă de consulting

51. La primirea licenţei pentru activitatea de depozitare de bază cu activitatea conexă de consulting, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

1) regulile interne pentru activitatea de bază şi activitatea conexă;

2) contractul-tip de prestare a serviciilor de depozitare.

 

Secţiunea 5

Activitatea Depozitarului central de valori mobiliare

52. Licenţa pentru activitatea Depozitarului central de valori mobiliare (în continuare DCVM) acordă titularului ei dreptul de a desfăşura activităţile de depozitare, de clearing şi decontare, de ţinere a registrului ca activităţi de bază şi activitatea de consulting ca activitate conexă.

53. La primirea licenţei pentru activitatea DCVM, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

a) regulile şi procedurile de organizare şi desfăşurare a activităţii DCVM;

b) regulile interne pentru activităţile de bază şi activitatea conexă;

c) procedura închiderii şi deschiderii conturilor depozitare investitorilor individuali;

d) regulile interne privind formarea şi utilizarea fondului de risc al participanţilor depozitarului;

e) măsurile privind micşorarea riscurilor în activitatea de clearing şi decontare;

f) regulile privind stabilirea mărimii comisioanelor şi tarifelor percepute pentru serviciile DCVM;

g) contractul-tip de prestare a serviciilor de depozitare;

h) contractul-tip de prestare a serviciilor de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare;

i) lista angajaţilor, soţii, rudele şi afinii lor pînă la gradul II, deţinerea de către aceştia a cotelor în capitalul social al DCVM şi din alte valori mobiliare ale participanţilor profesionişti;

j) regulile privind prestarea serviciilor de consulting.

 

Secţiunea 6

Activitatea bursieră pe piaţa valorilor mobiliare de bază cu

activităţi conexe de clearing şi decontare, de consulting

54. La primirea licenţei pentru activitatea bursieră pe piaţa valorilor mobiliare de bază cu activităţi conexe de clearing şi decontare, de consulting, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

a) regulile bursiere care stabilesc condiţiile şi procedurile prevăzute de Lege;

b) procedurile privind calcularea mărimii şi modul de percepere a defalcărilor în contul Bursei de valori din tranzacţiile bursiere şi a altor plăţi achitate pentru serviciile prestate de bursă;

c) regulile interne pentru activitatea de bază şi activităţile conexe.

 

Secţiunea 7

Activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor

ce se referă la ele de bază cu activitatea conexă de consulting

55. La primirea licenţei pentru activitatea de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele ca activitate de bază cu activitatea conexă de consulting, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

a) regulile interne privind prestarea serviciilor de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele;

b) regulile interne privind prestarea serviciilor de consulting;

c) contractul-tip de prestare a serviciilor de estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele.

 

Secţiunea 8

Activitatea de consulting investiţional ca activitate de bază

56. La primirea licenţei pentru activitatea de consulting investiţional ca activitate de bază, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

a) regulile interne privind prestarea serviciilor de consulting investiţional şi consulting;

b) modul de ţinere a evidenţei materialelor şi a sursei de informare utilizate;

c) contractul-model privind prestarea serviciilor de consulting investiţional şi consulting.

 

Secţiunea 9

Activitatea de administrare fiduciara a investiţiilor ca activitate

de bază cu activitatea conexa de consulting investiţional

57. La primirea licenţei pentru activitatea de administrare fiduciară a investiţiilor ca activitate de bază cu activitatea conexa de consulting investiţional, suplimentar la documentele indicate în pct.22, solicitantul de licenţă va prezenta Comisiei Naţionale:

1) contractul – tip de administrare fiduciară a investiţiilor clientului;

2) regulile interne de activitate a solicitantului de licenţă, care prevăd următoarele:

a) modul de deschidere şi ţinere a conturilor clienţilor, inclusiv descrierea procedurii de efectuare a controlului intern necesar;

b) modul de verificare periodică de către persoana cu funcţii de răspundere a corectitudinii ţinerii conturilor clienţilor;

c) modul de examinare şi aprobare în scris a tuturor tranzacţiilor de către persoana cu funcţii de răspundere;

d) procedura luării deciziilor investiţionale;

e) modul de prezentare fondatorului contractului şi beneficiarului a dărilor de seamă privind executarea contractului;

f) modul de determinare a cuantumului remuneraţiei pentru administrarea fiduciară a investiţiilor;

g) modul de efectuare a operaţiunilor cu mijloace băneşti şi valori mobiliare;

h) modul de examinare a adresărilor clienţilor.

 

Secţiunea 10

Activitatea de fond de investiţii ca activitate de bază

58. La primirea licenţei pentru activitatea fondurilor de investiţii, solicitantul de licenţă, suplimentar la documentele indicate în pct.22, trebuie să prezinte regulamentele fondului de investiţii, stabilite în legislaţia care reglementează activitatea acestuia.

Fondul de investiţii îşi începe activitatea sa numai după încheierea contractelor cu administratorul fiduciar al investiţiilor, depozitarul, registratorul şi auditorul.

 

Capitolul VI

RESPINGEREA CERERII DE ELIBERARE A LICENŢEI

59. Comisia Naţională este în drept să adopte hotărîrea cu privire la respingerea cererii de eliberare a licenţei pentru activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare. Hotărîrea cu privire la respingerea cererii de eliberare a licenţei se adoptă în termen de cel mult 30 de zile calendaristice, din data prezentării ultimului document anexat la cerere cu indicarea motivului.

60. Motive pentru respingerea cererii de a elibera licenţa sînt:

a) existenţa în documentele prezentate a datelor eronate sau falsificate;

b) neprezentarea tuturor documentelor, indicate în prezentul Regulament;

c) necorespunderea documentelor prezentate cerinţelor legislaţiei în vigoare, prezentului Regulament şi altor acte normative ale Comisiei Naţionale;

d) necorespunderea solicitantului cerinţelor prevăzute la art.53 alin.(3) din Lege;

e) lipsa unui sistem de evidenţă şi raportare internă, care ar corespunde cerinţelor stabilite de Comisia Naţională şi Ministerul Finanţelor;

f) lipsa procedurilor şi măsurilor de control intern pentru asigurarea prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării actelor de terorism;

g) depistarea în procesul licenţierii a unor fapte de încălcare de către solicitantul de licenţă a cerinţelor legislaţiei cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi actelor normative ale Comisiei Naţionale.

61. În cazul adoptării de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la respingerea cererii de a elibera licenţa, Comisia Naţională, în termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării hotărîrii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, va remite documentele prezentate solicitantului de licenţă.

62. Refuzul de eliberare a licenţei nu împiedică depunerea repetată de către aceeaşi persoană a cererii pentru eliberarea licenţei după înlăturarea motivelor care au servit drept temei pentru refuz, cu excepţia cazurilor cînd cererea de eliberare a licenţei a fost respinsă din motivul prevăzut în pct.60 lit.a). În cazul dat, o nouă cerere de eliberare a licenţei se poate depune nu mai devreme de expirarea a 6 luni de la data adoptării hotărîrii cu privire la respingerea cererii precedente.

 

Capitolul VII

SUSPENDAREA LICENŢEI

63. Motive pentru suspendarea acţiunii licenţei sînt:

a) participantul profesionist a încălcat prevederile legislaţiei cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi a actelor normative ale Comisiei Naţionale stabilite pentru desfăşurarea activităţii licenţiate;

b) nerespectarea de către participantul profesionist a cerinţelor stabilite de către Comisia Naţională faţă de mărimea capitalului propriu minim şi a fondului de garanţie;

c) neprezentarea, în termenul stabilit, a înştiinţării privind modificarea datelor specificate în documentele anexate la cererea de eliberare a licenţei;

d) nerespectarea termenelor stabilite de Comisia Naţională pentru înlăturarea încălcărilor depistate;

e) încălcarea termenelor, modului şi formelor stabilite de legislaţie pentru dezvăluirea informaţiei, inclusiv includerea în dările de seamă prezentate Comisiei Naţionale a unor informaţii eronate sau incomplete;

f) opunerea efectuării controalelor asupra activităţii participantului profesionist şi/sau eschivarea de la prezentarea informaţiei şi a documentelor solicitate în cadrul controlului;

g) micşorarea numărului de angajaţi ce necesită în mod obligatoriu să dispună de atestatul de calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare;

h) cererea licenţiatului de a suspenda temporar acţiunea licenţei, cu indicarea cauzei şi a deciziei organului împuternicit de a lua astfel de decizie;

i) nerespectarea prevederilor legislaţiei privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării actelor de terorism.

64. Termenul de suspendare a acţiunii licenţei se stabileşte prin hotărîrea Comisiei Naţionale, dar nu poate depăşi 6 luni. Termenul de valabilitate a licenţei nu se prelungeşte pe perioada de suspendare a acesteia.

65. Suspendarea acţiunii licenţei la cererea solicitantului de licenţă nu se consideră măsură de sancţionare faţă de solicitant.

66. În cazul comiterii repetate a încălcărilor care au servit drept motiv pentru suspendarea acţiunii licenţei, licenţa se retrage.

67. După adoptarea hotărîrii cu privire la suspendarea licenţei, Comisia Naţională introduce înscrierea respectivă în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate şi retrase.

 

Capitolul VIII

CONSECINŢELE ADOPTĂRII HOTĂRÎRII CU

PRIVIRE LA SUSPENDAREA LICENŢEI

68. Suspendarea acţiunii licenţei duce la interzicerea temporară de a desfăşura activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare pînă la adoptarea de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la reluarea valabilităţii acţiunii licenţei sau cu privire la retragerea licenţei.

69. Participantul profesionist, acţiunea licenţei căruia a fost suspendată, este obligat să întreprindă toate măsurile necesare pentru asigurarea protecţiei intereselor clienţilor săi şi altor persoane, drepturile cărora pot fi lezate prin suspendarea acţiunii licenţei.

70. Participantul profesionist faţă de care a fost adoptată hotărîrea cu privire la suspendarea acţiunii licenţei este obligat, în termenul stabilit în hotărîre, să înlăture încălcarea şi consecinţele ei şi să prezinte Comisiei Naţionale darea de seamă în formă scrisă.

71. În baza dării de seamă prezentate, Comisia Naţională este în drept:

1) să adopte hotărîrea cu privire la reluarea valabilităţii licenţei;

2) să adopte hotărîrea cu privire la efectuarea controlului executării măsurilor, indicate în hotărîre;

3) să adopte hotărîrea cu privire la retragerea licenţei.

Comisia Naţională examinează şi adoptă hotărîrea respectivă în 5 zile lucrătoare după prezentarea de către participantul profesionist a dării de seamă menţionate în punctul 70 al prezentului Regulament.

 

Capitolul IX

RETRAGEREA LICENŢEI

72. Licenţa se retrage în următoarele cazuri:

a) retragerea licenţei este solicitată benevol de participantul profesionist în baza cererii depuse de către conducătorul acestuia;

b) nu au fost înlăturate, în termenele stabilite de Comisia Naţională, încălcările şi consecinţele acestora care au servit drept temei pentru adoptarea hotărîrii cu privire la suspendarea acţiunii licenţei;

c) licenţa a fost obţinută în baza unor informaţii neveridice, oferite de solicitant;

d) au fost comise încălcări grave şi/sau repetate ale prevederilor Legii sau ale actelor normative ale Comisiei Naţionale;

e) titularul de licenţă a desfăşurat, în mod ilicit, alte activităţi;

f) filiala şi/sau reprezentanţa titularului de licenţă a desfăşurat activitatea licenţiată fără copia autorizată a licenţei;

g) titularul de licenţă se reorganizează sau se lichidează;

h) titularul de licenţă a fost declarat insolvabil prin hotărîre a instanţei de judecată;

i) titularul de licenţă nu şi-a început activitatea în termen de un an de la data eliberării licenţei;

j) a fost retrasă licenţa băncii (pentru instituţiile financiare);

k) efectuarea tranzacţiilor interzise de legislaţie;

l) manipularea pe piaţa valorilor mobiliare.

73. În cazul cînd licenţa se retrage conform pct.71 lit.a), la cerere vor fi anexate următoarele documente:

a) copia publicaţiei în Monitorul Oficial al Republicii Moldova privind încetarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare şi înaintarea pretenţiilor faţă de participantul profesionist;

b) confirmarea privind lipsa pretenţiilor din partea clienţilor participantului profesionist;

c) confirmarea privind rezilierea contractelor încheiate şi neexecutate anterior;

d) originalul licenţei eliberate anterior;

e) registratorii independenţi suplimentar vor prezenta informaţia privind transmiterea registrelor emitenţilor, cu care au avut încheiate contracte de ţinere a registrului, şi a documentelor legate de ţinerea acestora, altor registratori independenţi, iar deţinătorii nominali vor prezenta informaţia privind lipsa deţinerii de valori mobiliare în deţinere nominală ale foştilor clienţi.

74. După intrarea în vigoare a hotărîrii privind retragerea licenţei, Comisia Naţională introduce înscrierile respective în Registrul de stat al licenţelor eliberate, suspendate şi retrase.

 

Capitolul X

CONSECINŢELE ADOPTĂRII HOTĂRÎRII CU

PRIVIRE LA RETRAGEREA LICENŢEI

75. Retragerea licenţei duce la interzicerea de a desfăşura activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a Hotărîrii Comisiei Naţionale.

76. Participantul profesionist, faţă de care a fost adoptată hotărîrea cu privire la retragerea licenţei, este obligat:

a) să înceteze imediat desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare;

b) să remită licenţa Comisiei Naţionale în termen de două zile de la data adoptării de către Comisia Naţională a hotărîrii cu privire la retragerea licenţei;

c) să întreprindă toate măsurile necesare întru asigurarea protecţiei drepturilor clienţilor săi şi a altor persoane, drepturile cărora pot fi lezate prin retragerea licenţei.

77. De la data intrării în vigoare a hotărîrii Comisiei Naţionale de retragere forţată a licenţei de bază, participantul profesionist nu este în drept să se angajeze în alte activităţi pe piaţa valorilor mobiliare, fiind obligat să-şi înstrăineze activele în termen cît mai restrîns (în cazul lichidării participantului profesionist) şi să-şi onoreze obligaţiile faţă de clienţi săi.

78. În cazul retragerii licenţei pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare la cererea titularului de licenţă, persoana respectivă este în drept să depună o cerere de eliberare a unei noi licenţe numai după expirarea termenului de un an după retragerea licenţei cu condiţia că au fost onorate toate obligaţiile faţă de clienţi săi.

79. Hotărîrea Comisiei Naţionale privind radierea titularului de licenţă din Registrul participanţilor profesionişti se adoptă după confirmarea stingerii de către acesta a tuturor obligaţiilor contractuale, asumate în cadrul prestării serviciilor în domeniul pieţei valorilor mobiliare.

80. În cazul retragerii licenţei de către Comisia Naţională, cu excepţia cazurilor în care retragerea licenţei şi, respectiv, lichidarea participantului profesionist sau a activităţii lui profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare are loc benevol, Comisia Naţională va iniţia procedura de lichidare a participantului profesionist sau a activităţii lui profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare, în corespundere cu actele legislative şi normative în vigoare.

81. Suspendarea şi retragerea licenţelor eliberate instituţiilor financiare se efectuează de Comisia Naţională cu informarea ulterioară a Băncii Naţionale a Moldovei.

82. În cazul în care titularul de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de ţinere a registrului nu întreprinde măsuri de conformare a activităţii sale în termenul stabilit de Comisia Naţională, retragerea licenţei se efectuează expres, fără suspendarea prealabilă a acţiunii licenţei.

83. Hotărîrea Comisiei Naţionale privind suspendarea acţiunii sau retragerea licenţei participantului profesionist poate fi atacată în instanţa de judecată. Contestarea sau acţiunea în instanţa de judecată nu suspendă executarea hotărîrii Comisiei Naţionale pînă la soluţionarea definitivă a cauzei de către instanţa de judecată.

 

Anexa nr.1

la Regulamentul privind modul

de acordare şi retragere a licenţelor

pentru activitatea profesionistă

pe piaţa valorilor mobiliare

 

CERERE

de primire a licenţei pentru activitatea profesionistă pe piaţa valorilor mobiliare

_______________________________________________________________________________________

(denumirea genului de activitate de bază)

_______________________________________________________________________________________

1. Denumirea completă a solicitantului ________________________________________________________

2. Sediul solicitantului, numărul de telefon, fax __________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

(În cazul în care activitatea pentru care este solicitată licenţa va fi practicat în mai multe

subdiviziuni teritoriale (filiale şi/sau reprezentanţe), solicitantul indică şi sediul acestora)

 

3. Data şi numărul înregistrării de stat, codul fiscal ______________________________________________

4. Mărimea capitalului social ________________________________________________________________

5. Persoanele ce deţin mai mult de 5 la sută din capitalul social al solicitantului:

 

Denumirea (numele şi prenumele) persoaneiCota parte în capitalul social, %
 
 

 

6. Lista persoanelor afiliate ale solicitantului:

 

Denumirea (numele şi prenumele)Descrierea legăturii de afiliere
 
  

 

7. Componenţa consiliului societăţii:

 

Numele şi prenumele membrului consiliului Numărul şi data adoptării hotărîrii despre alegerea în funcţieFuncţia în componenţa consiliuluiStudiile şi locul de muncă în ultimii cinci aniNumărul şi data eliberării atestatului de calificare de către CNPF
A B C D E
 
 

 

8. Componenţa organului executiv:

 

Numele şi prenumele membrului organului executivNumărul şi data adoptării hotărîrii despre alegerea (numirea) în funcţie Funcţia în componenţa organului executiv Studiile şi locul de muncă în ultimii cinci ani Numărul şi data eliberării atestatului de calificare al CNPF
ABCDE
 
 

 

9. Lista specialiştilor obligaţi să deţină atestate de calificare cu dreptul de a activa pe piaţa valorilor mobiliare.

 

Numele şi prenumele specialistuluiNumărul şi data adoptării hotărîrii privind desemnarea (alegerea) în funcţieFuncţia deţinută Funcţiile de serviciu de bazăNumărul şi data eliberării atestatului de calificare al CNPF
ABCDE
 
 

 

10. Solicitantul ____________________________________________________________________________

(este, nu este)

membru al organizaţiei de autoreglementare__________________________________________________________.

(dacă da, atunci se indică denumirea organizaţiei şi data intrării în ea)

11. Solicitantul se obligă:

a) să prezinte C.N.P.F., în termen de cel puţin 10 zile, informaţii privind modificarea datelor, ce se conţin în prezenta cerere şi documentele anexate la ea;

b) să nu angajeze la serviciu în calitate de persoane oficiale şi specialişti – persoane ce nu corespund prevederilor legislaţiei cu privire la piaţa valorilor mobiliare şi cu antecedente penale;

c) să prezinte licenţa la cererea contragenţilor solicitantului şi altor persoane interesate.

 

12. Declaraţie:

Subsemnatul confirmă că:

a) informaţiile incluse în această cerere şi anexele ei corespund realităţii;

b) persoanele cu funcţii de răspundere şi specialiştii solicitantului corespund cerinţelor legislaţiei cu privire la piaţa valorilor mobiliare (art.52 şi art.53 din Legea nr.199-XIV din 18 noiembrie 1998 "Cu privire la piaţa valorilor mobiliare").

 

Conducătorul organizaţiei

 

 

L.Ş.

 

_______________

(semnătura)

 

_________________________

(numele şi prenumele)

 

"____"________________20__

 

Se anexează următoarele documente semnate de solicitant:

a) copia certificatului de înregistrare a întreprinderii la Camera Înregistrării de Stat;

b) extrasul din Registrul de stat al persoanelor juridice;

c) copia statutului în două exemplare cu toate modificările şi completările înregistrate la data prezentării documentelor. În statutul solicitantului de licenţă, cu excepţia băncilor şi a altor instituţii financiare, va fi indicată activitatea de bază pentru care se solicită licenţa;

d) procesul-verbal ce confirmă alegerea organului executiv al solicitantului de licenţă;

e) bilanţul contabil şi darea de seamă cu privire la rezultatele financiare întocmite la ultima dată de gestiune confirmate de expertiza de audit. În cazul în care persoana juridică a fost constituită înainte de data stabilită pentru întocmirea dărilor de seamă financiare se prezintă bilanţul contabil intermediar, confirmat de comisia de cenzori;

f) documentele bancare şi alte documente, care confirmă formarea de către persoana juridică dată a capitalului propriu minim şi a fondului de garanţie;

g) copiile atestatelor de calificare ale conducătorilor (managerului) şi specialiştilor organizaţiei solicitante de licenţă, eliberate de către Comisia Naţională şi copiile carnetelor de muncă cu înscrierile respective;

h) cazierul judiciar al conducătorului (administratorului) solicitantului de licenţă, precum şi adjunctului acestuia, eliberat cu cel mult 60 de zile calendaristice pînă la data depunerii cererii pentru eliberarea licenţei;

i) lista persoanelor afiliate ale solicitantului de licenţă, întocmită conform prevederilor legislaţiei în vigoare;

î) informaţia privind deţinerea de către solicitantul de licenţă individual sau împreună cu persoanele sale afiliate, direct sau indirect a cotei de 5% şi mai mult în capitalul social al altor participanţi profesionişti;

j) documentele care confirmă existenţa condiţiilor necesare pentru realizarea activităţii respective (cerinţe faţă de încăpere, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul);

k) confirmarea privind dispunerea de programul soft care corespunde cerinţelor stabilite de legislaţie şi de actele normative ale Comisiei Naţionale, faţă de modul de ţinere a registrului deţinătorilor de valori mobiliare nominative de către registrator şi deţinătorul nominal;

l) regulile interne de activitate şi regulile privind modul şi condiţiile creării şi utilizării fondului de garanţie;

m) copia licenţei Băncii Naţionale a Moldovei (pentru bănci şi alte instituţii financiare);

n) procedurile şi măsurile de control intern îndreptate spre prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării actelor de terorism;

o) copia bonului de plată a taxei pentru eliberarea licenţei în mărimea stabilită de legislaţie;

p) copia contractului cu auditul independent;

q) informaţia privind corespunderea exigenţelor stabilite de legislaţia cu privire la piaţa valorilor mobiliare faţă de persoanele cu funcţii de răspundere şi angajaţii solicitantului de licenţă;

r) alte documente prevăzute de lege şi prezentul Regulament în dependenţă de particularităţile activităţii licenţiate.

 

Documentele specificate în subpunctele a) şi c) se prezintă în copii legalizate notarial.

Semnatarul cererii poartă răspundere pentru veridicitatea informaţiei expuse în cerere şi documentele anexate.

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul privind modul de

acordare şi retragere a licenţelor

pentru activitatea profesionistă pe

piaţa valorilor mobiliare

 

Cerinţele minime

faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de calcul

pentru activitatea participanţilor profesionişti pe piaţa valorilor mobiliare

 

I. Cerinţele minime faţă de încăperi şi echipament pentru participanţii profesionişti
ce desfăşoară activităţi de bază – de brokeraj, de dealer, de administrare
fiduciară a investiţiilor şi fonduri de investiţii mutuale sau pe intervale

1. Participantul profesionist ce desfăşoară activităţi de bază – de brokeraj, de dealer, de administrare fiduciară a investiţiilor şi fonduri de investiţii mutuale sau pe intervale trebuie să dispună de încăpere cu suprafaţa operaţională minimă de 30 m2 şi să asigure accesul liber al clienţilor pentru obţinerea informaţiei necesare. Încăperile pot fi amplasate în următoarele obiecte:

a) clădiri ce nu sînt case de locuit;

b) clădiri ce sînt case de locuit, în acest caz în mod obligatoriu încăperile oficiului urmează:

- să fie excluse din fondul locativ;

- să fie plasate la primul etaj;

- să dispună de intrare separată;

- să fie izolate de încăperile de locuit.

2. Pentru asigurarea integrităţii informaţiei încăperea trebuie să fie izolată de celelalte încăperi de serviciu sau auxiliare şi să dispună de pereţi capitali şi planşeuri trainice ale podelii şi tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici.

3. Încăperile trebuie să fie amenajate cu alarma de pază şi antiincendiară.

4. Încăperea destinată pentru păstrarea documentelor trebuie să fie amenajată cu safeuri şi/ sau dulapuri metalice.

5. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică, fax şi poştă electronică.

6. Participantul profesionist, care ţine registrul deţinătorilor de valori mobiliare în baza licenţei ce îi oferă calitatea de deţinător nominal, este obligat să respecte şi cerinţele stabilite în cap.II, punctele 3, 4 şi 6 ale prezentei anexe.

 

II. Cerinţele minime faţă de încăperi, echipament şi înzestrarea cu tehnică electronică de
calcul pentru participanţii profesionişti ce desfăşoară activităţile de bază – de ţinerea
registrului deţinătorilor de valori mobiliare, de depozitare,
de depozitar central şi bursieră

1. Încăperile (oficiile) destinate pentru ţinerea şi păstrarea registrelor deţinătorilor de valori mobiliare (cu excepţia încăperilor emitenţilor, care ţin registrul deţinătorilor de valori mobiliare de sine stătător), evidenţei depozitare, de clearing şi decontare, trebuie să dispună de suprafaţă operaţională minimă de 50 m2, (pentru filiale o suprafaţă operaţională minimă de 30 m2, pentru reprezentanţe – 10m2), iar pentru activitatea bursieră de minim 200 m2 şi să asigure accesul liber al clienţilor, deţinătorilor de valorilor mobiliare pentru obţinerea informaţiei necesare şi pot fi amplasate în următoarele obiecte:

a) clădiri ce nu sînt case de locuit;

b) clădiri care sînt case de locuit, în acest caz în mod obligatoriu încăperile oficiului urmează:

- să fie excluse din fondul locativ;

- să fie plasate la primul etaj;

- să dispună de intrare separată;

- să fie izolate de încăperile de locuit.

2. Pentru asigurarea integrităţii informaţiei, încăperea trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:

a) să fie izolată de celelalte încăperi de serviciu sau auxiliare;

b) să dispună de pereţi capitali şi planşeuri trainice ale podelei şi tavanului, planşeuri şi pereţi interiori trainici;

c) să se închidă cu două uşi;

d) să fie întărite golurile pentru ferestre cu grilaje, în cazul cînd încăperea este amplasată la primul etaj;

e) să dispună de safeuri şi dulapuri metalice pentru păstrarea documentelor;

f) să dispună de mijloace antiincendiare în stare de funcţionare, alarmă de pază.

3. Încăperile se amenajează cu alarmă de pază şi antiincendiară, ţinînd cont de următoarele cerinţe:

a) se protejează instalaţiile de construcţii ale perimetrelor încăperilor, golurilor pentru uşi şi ferestre, tabacherile, canalele de ventilare, racordurile termice, pereţii despărţitori subţiri şi alte elemente ale încăperilor, accesibile din exterior, inclusiv cele utilate cu gratii de oţel;

b) alarma de pază şi antiincendiară se conectează la pupitrul pazei departamentale, postul personalului de gardă, concentratori de capacitate mică sau semnalizatoare autonome. Se admite conectarea la paznicul, meseriaşul care lucrează la domiciliu sau la o altă persoană care a încheiat contract scris de pază a încăperii date. Locurile de gardă ale tuturor acestor persoane trebuie să fie asigurate cu legătură telefonică sau radio cu departamentul orăşenesc, raional al afacerilor interne.

4. Sistemul alarmei de pază şi antiincendiară trebuie să corespundă cerinţelor SNIP "Automatica antiincendiară a clădirilor şi construcţiilor" şi listei departamentale a obiectelor care se utilează cu alarmă de pază şi antiincendiară şi permanent se află în stare de funcţionare.

5. Pentru ţinerea registrului deţinătorilor de valori mobiliare de către emitent de sine stătător trebuie să fie utilizat un computer personal separat, destinat numai acestui scop, necesar pentru ţinerea registrului. Acest computer trebuie să satisfacă următoarele cerinţe minime: configuraţia minimă a computerului: Pentium IV 1.6GHz (sau AMD Athlon 2000), RAM – 128 Mb, HDD – 20 Gb, Video 64Mb, CD R-RW.

6. Echipamentul utilizat de către registrator, depozitar, bursa de valori trebuie să se bazeze pe computerele cu cel puţin următoarele configuraţii minimale, independent de faptul dacă se utilizează computere separate sau conectate la reţeaua locală (LAN): Pentium IV 1.6GHz (sau AMD Athlon 2000), RAM – 128 Mb, HDD – 20 Gb, Video 64Mb, CD R-RW.

7. Este necesar ca fiecare registrator, depozitar, bursă de valori să dispună de cel puţin o imprimantă largă matricială specializată rapidă (formatul A3) sau o imprimantă laser analogică după productivitate HP Laser Jet 4.

8. Organizaţia trebuie să dispună de legătura telefonică şi fax.

9. Încăperile filialelor şi reprezentanţelor trebuie să asigure accesul liber al clienţilor pentru obţinerea informaţiei necesare şi pot fi amplasate în obiecte, care corespund criteriilor indicate în punctul 1 şi să fie amenajate cu:

a) safeu sau dulap metalic pentru păstrarea documentelor;

b) un computer şi o imprimantă;

c) legătură telefonică şi fax.

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul privind modul

de acordare şi retragere a licenţelor

pentru activitatea profesionistă

pe piaţa valorilor mobiliare

 

1. Normativele obligatorii de suficienţă a capitalului propriu minim pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa valorilor mobiliare de bază

 

Nr.
d/o

Denumirea activităţii de bază

Valoarea minimă a
capitalului propriu (lei)
1.Brokeraj400000
2.Dealer800000
3.Ţinere a registrului700000
4.Depozitarului central de valori mobiliare700000
5.Depozitare300000
6.Bursieră1000000
7.Estimare a valorilor mobiliare şi a activelor ce se referă la ele200000
8.Consulting investiţional100000
9.Activitatea fondurilor de investiţii mutuale şi pe intervale1000000
10.Administrare fiduciară a investiţiilor: 
- pentru fondurile de investiţii mutuale şi pe intervale- 0,9% din valoarea activelor aflate în administrare, dar nu mai puţin de 600000 lei.
- pentru alte persoane decît fondurile de investiţii- 0,5% din valoarea activelor aliate în administrare, dar nu mai puţin de 200000 lei

 

2. Cerinţele normativului obligatoriu minim faţă de capitalul propriu se stabilesc pentru toţi participanţii profesionişti, cu excepţia băncilor şi a emitenţilor care ţin de sine stătător registrul deţinătorilor de valori mobiliare.

3. Patrimoniul solicitantului de licenţă poate fi format din:

a) mijloace băneşti;

b) valori mobiliare lichide;

c) alte active necesare pentru activitatea nemijlocită a acestuia.

4. În cazul reducerii capitalului propriu al participantului profesionist sub normativul stabilit, participantul profesionist este obligat, în termen de 2 luni, să întreprindă măsurile necesare pentru conformarea acestuia normativului stabilit, cu prezentarea informaţiei respective la Comisia Naţională.

 

 

Anexa nr.4

la Regulamentul privind modul de

acordare şi retragere a licenţelor

pentru activitatea profesionistă

pe piaţa valorilor mobiliare

 

Modul de formare

a fondului de garanţie pentru desfăşurarea activităţii profesioniste pe piaţa

valorilor mobiliare şi limitarea riscului legat de operaţiuni cu valorile mobiliare

1. Fondul de garanţie se creează în scopul limitării riscului în procesul activităţii participanţilor profesionişti şi protecţiei drepturilor şi intereselor acţionarilor, investitorilor şi clienţilor participanţilor profesionişti.

2. Pentru participanţii profesionişti (cu excepţia băncilor, a emitenţilor care ţin de sine stătător registrul deţinătorilor valorilor mobiliare şi a DCVM) se stabilesc normativele obligatorii ale fondului de garanţie în mărime de 30 la sută din capitalul propriu minim stabilit de Comisia Naţională.

3. Pentru DCVM se stabileşte normativul obligatoriu al fondului de risc al participanţilor în mărime de 500000 lei.

4. Participantul profesionist este obligat să plaseze mijloacele fondului de garanţie în valori mobiliare de stat, şi/sau în monedă naţională în depozite bancare, şi/sau în certificate bancare de depozit.

5. Modul de formare şi utilizare a fondului de garanţie al participanţilor profesionişti şi fondului de risc al participanţilor depozitarului se stabilesc în documentele interne de activitate a acestora.

6. În cazul necesităţii utilizării fondului de garanţie, participantul profesionist se va adresa la Comisia Naţională pentru a primi acordul acesteia.

7. Dacă în urma utilizării mijloacelor fondului de garanţie mărimea fondului devine mai mică decît normativul stabilit, participantul profesionist aduce mărimea fondului de garanţie la normativul necesar în termen de 90 de zile.