H O T Ă R Î R E
privind aprobarea Regulamentului cu privire la modul
de utilizare a aplicaţiei “Lista electorală”
nr. 2099 din 30.07.2013
Monitorul Oficial nr.187-190/1324 din 30.08.2013
* * *
Abrogat: 19.11.2014
Hotărîrea CEC nr.2974 din 19.11.2014
În scopul asigurării unui proces uniform de verificare a listelor electorale de bază şi oferirea posibilităţii persoanelor responsabile de listele electorale din cadrul autorităţilor publice locale să menţină, actualizeze şi să rectifice periodic şi în mod centralizat listele electorale de bază şi în temeiul art.18, 22 lit.c) din Codul electoral nr.1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Comisia Electorală Centrală
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de utilizare a aplicaţiei “Lista electorală”, conform anexei.
2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTELE COMISIEI | |
ELECTORALE CENTRALE | Iurie CIOCAN |
Secretar | Andrei Volentir |
Chişinău, 30 iulie 2013. | |
Nr.2099. |
Aprobat
prin hotărîrea Comisiei
Electorale Centrale
nr.2099 din 30 iulie 2013
REGULAMENT
cu privire la modul de utilizare a aplicaţiei “Lista electorală”
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament determină conţinutul, regulile de gestionare şi utilizare a aplicaţiei “Lista electorală” (în continuare – aplicaţie).
2. În sensul prezentului Regulament se definesc următorii termeni:
aplicaţie – instrument specializat, centralizat şi comun de lucru cu listele electorale de bază la nivel local;
gestionare a aplicaţiei – proces care include asigurarea funcţionării aplicaţiei şi respectării condiţiilor de operare;
persoană autorizată responsabilă de listele electorale – persoană responsabilă de listele electorale care este împuternicită de către autoritatea publică locală şi autorizată de Comisia Electorală Centrală să opereze cu datele şi informaţiile din aplicaţie.
3. Aplicaţia este creată în scopul verificării listelor electorale de bază pentru a detecta şi înlătura erorile din ele. Aplicaţia poate servi şi ca bază de date despre alegătorii cu drept de vot.
4. Prezenta aplicaţie este gestionată de Comisia Electorală Centrală, iar prin utilizarea aplicaţiei persoanele responsabile de listele electorale vor avea posibilitatea să menţină, actualizeze şi să rectifice periodic şi în mod centralizat listele electorale de bază.
5. Datele şi informaţiile din aplicaţie sînt destinate exclusiv organizării şi desfăşurării alegerilor şi referendumurilor.
6. Datele cu caracter personal din aplicaţie sînt protejate de Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal şi Hotărîrea Guvernului nr.1123 din 14 decembrie 2010 privind aprobarea cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal şi nu pot fi prelucrate decît în condiţiile prevăzute de acestea.
7. Aplicaţia se ţine, prelucrează şi completează în limba de stat, în conformitate cu art.10 din Legea nr.3465-XI din 1 septembrie 1989 cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul RSS Moldoveneşti.
Capitolul II
CONŢINUTUL APLICAŢIEI “LISTA ELECTORALĂ”
8. Aplicaţia conţine următoarele funcţii şi opţiuni:
a) selectorul “Raion”, “Primărie”, “Listă”;
b) căutarea datelor de identificare ale cetăţenilor cu drept de vot în informaţia-extras din Registrul de Stat al Populaţiei (RSP), conform numărului de identificare de stat a persoanei fizice (IDNP)1;
____________________
1 După punerea în aplicare a Registrului de Stat al Alegătorilor (RSA) datele de identificare ale cetăţenilor cu drept de vot vor fi căutate în RSA.
c) introducerea datelor de identificare ale cetăţenilor cu drept de vot din RSP în lista electorală care conţin: IDNP, numele şi prenumele, sexul şi anul naşterii, adresa de domiciliu/reşedinţa, seria şi numărul actului de identitate;
d) statutul înregistrărilor, care indică dacă informaţiile au fost verificate, neverificate, radiate temporar/permanent sau eronate;
e) regim de modificare/redactare/ştergere a unei înregistrări existente;
f) filtrare după statutul înregistrării;
g) export Excel şi tipărirea listei electorale.
9. Aplicaţia este structurată pe unităţi administrativ-teritoriale şi pe secţii de votare constituite în cadrul acestora, în conformitate cu Legea nr.764-XV din 27 decembrie 2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova. Persoana autorizată lucrează doar cu listele electorale ce le are în răspundere.
Capitolul III
CERINŢELE DE BAZĂ FAŢĂ DE PRELUCRAREA
DATELOR CONŢINUTE ÎN APLICAŢIE
10. În procesul de gestionare a aplicaţiei Comisia Electorală Centrală se obligă:
a) să asigure prelucrarea datelor de identificare ale cetăţenilor în mod corect, conform prevederilor legale şi prezentului Regulament;
b) să asigure exactitatea datelor alegătorilor şi efectuarea actualizărilor;
c) să garanteze confidenţialitatea şi securitatea datelor şi să prevină accesul neautorizat la informaţie, furturile, riscurile de producere a incendiilor, inundaţiilor şi alte posibile riscuri;
d) sa asigure disponibilitatea aplicaţiei pentru acces de către persoanele autorizate.
11. Administraţia publică locală şi persoana autorizată sînt obligate:
a) să prelucreze şi să actualizeze datele alegătorilor în mod corect, conform prevederilor legale şi prezentului Regulament;
b) să prelucreze datele doar în scopul determinat de aplicaţie;
c) să nu extragă datele şi să nu efectueze copii de pe acestea în alte scopuri, decît cel stabilit de prezentul Regulament.
Capitolul IV
MODUL DE GESTIONARE ŞI UTILIZARE A APLICAŢIEI
12. Gestionarea aplicaţiei se realizează de către Direcţia tehnologii informaţionale şi gestionarea listelor electorale din cadrul Comisiei Electorale Centrale.
13. Înregistrarea cetăţenilor cu drept de vot şi actualizarea datelor de identificare în aplicaţie se efectuează de către persoana autorizată de Comisia Electorală Centrală.
14. Procedura de autorizare constă în următorii paşi:
a) autoritatea publică locală desemnează o persoană sau un grup de persoane responsabile de listele electorale, stabilind condiţiile de înscriere a alegătorilor în listele electorale, termenul de întocmire şi de prezentare a listelor electorale pentru semnare (vezi modelul din anexa nr.1);
b) autoritatea publică locală, în persoana primarului sau secretarului consiliului local, în fiecare an, pînă la data de 15 ianuarie, aduce la cunoştinţă prin scrisoare Comisiei Electorale Centrale numele, prenumele, datele de contact ale persoanelor responsabile de listele electorale, totodată solicitînd Comisiei Electorale Centrale să asigure accesul acestora la aplicaţie (vezi modelul din anexa nr.2);
c) la scrisoare se anexează copiile autentificate de pe dispoziţia primarului şi de pe buletinul de identitate al persoanei/persoanelor responsabile de listele electorale.
15. Dacă condiţiile pct.14 sînt respectate, Comisia Electorală Centrală autorizează persoana desemnată de autoritatea publică locală, creînd nume de utilizator, parolă şi permisiune de acces la aplicaţie pentru fiecare persoană separat şi transmite aceste date persoanelor respective contra semnătură. Prin aplicarea semnăturii, persoana autorizată îşi asumă răspunderea personală de respectare a confidenţialităţii datelor cu caracter personal şi îşi asumă obligaţia de a nu transmite informaţia la care a obţinut accesul sau oricare parte a acesteia (inclusiv numele de utilizator şi parola de acces) către terţi.
16. La primirea numelui de utilizator şi parolei, persoanele autorizate accesează aplicaţia la adresa https://alegător.md/liste şi, prin indicarea raionului şi primăriei, verifică posibilitatea de a opera cu datele din listele electorale de care sînt responsabile.
17. În cazul: a) eşecului accesării aplicaţiei la adresa indicată în punctul 16 al prezentului regulament, b) descoperirii unor suspiciuni de acces neautorizat, c) de pierdere sau divulgare voluntară/involuntară a numelui şi a parolei de acces, persoanele autorizate vor informa de îndată Comisia Electorală Centrală la adresa liste@cec.md sau prin alte căi de comunicaţie, urmată de o explicaţie în scris. Comisia va bloca sau, după caz, debloca accesul utilizatorului şi va aloca o altă parolă.
Capitolul V
PROCEDURA DE PRELUCRARE A DATELOR DIN APLICAŢIE
18. Procedura de prelucrare, actualizare, modificare şi transmitere a datelor din aplicaţie se efectuează în conformitate cu prevederile capitolului II al Regulamentului privind întocmirea, administrarea, transmiterea şi actualizarea listelor electorale. Modul de lucru cu datele din aplicaţie este descris în Manualul utilizatorului.
19. Editarea, validarea şi radierea înregistrărilor în liste electorale se face prin setarea statutului înregistrărilor, şi anume:
a) introducere înregistrări: înregistrarea nou introdusă primeşte automat statutul “Spre verificare”;
b) confirmarea corectitudinii datelor alegătorului: se face prin setarea de către persoana autorizată a statutelor “Verificat: corect” (cînd toate datele despre alegător sînt corecte) sau “Verificat: date incomplete” (cînd datele prezente sînt corecte, dar unele atribute de date lipsesc). Dacă persoana autorizată setează statutul “Verificat: corect” pentru o înregistrare în care unele atribute ale alegătorului lipsesc, aplicaţia îi resetează această înregistrare, în mod automat, cu statutul “Date incomplete”;
c) radiere alegător: radierea se face indicînd unul din statutele “Persoana a decedat”, “Plecat/Radiat permanent”, “Plecat temporar”, “Plecat temporar: Militar”, “Plecat temporar: Student”, “A pierdut dreptul electoral”, “În baza declaraţiei de şedere”;
d) radiere erori: radierea erorilor se face setînd statutul “Eroare” pentru înregistrarea ce nu corespunde cu realitatea.
20. Lista electorală de bază e formată în baza înscrisurilor verificate ale căror statute sînt: “Verificat: corect”, “Verificat: date incomplete”.
21. Persoana autorizată va analiza neconcordanţele identificate de aplicaţie, va identifica motivele acestora şi, după caz, va opera corectări.
22. După efectuarea rectificărilor în aplicaţie persoana autorizată va întocmi şi va transmite, pînă la 15 martie, Comisiei Electorale Centrale o notă informativă privind modificările operate şi numărul de alegători în lista de bază, prin care confirmă veridicitatea înscrisurilor şi a numărului de alegători din lista electorală.
23. Comisia Electorală Centrală este în drept să solicite explicaţii în scris de la persoana autorizată cu privire la erori şi divergenţe, precum şi referitor la alte nereguli.
24. În urma verificării corectitudinii datelor înscrise în aplicaţie Comisia Electorală Centrală va informa publicul, electoratul, presa şi autorităţile administraţiei publice locale despre calitatea acestora.
Capitolul VI
DISPOZIŢII FINALE
25. Datele privind cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot introduse în aplicaţie au caracter personal. Accesul la ele este restricţionat, iar păstrarea şi transmiterea acestora se efectuează în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare. Prelucrarea datelor cu caracter personal cu încălcarea legislaţiei se sancţionează în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova.
26. Pentru neefectuarea înregistrărilor în aplicaţie şi neprezentarea informaţiei solicitate de Comisia Electorală Centrală, conform termenelor stabilite, persoanele autorizate vor purta răspundere în conformitate cu prevederile Codului contravenţional al Republicii Moldova.
27. Începînd cu 1 martie 2014, Comisia Electorală Centrală va accepta listele electorale doar în baza aplicaţiei.
Anexa nr.1
Model
DISPOZIŢIE PRIMĂRIA ________________________________ (Unitatea administrativ-teritorială) | |
Nr. ______________ |
din________________ |
Cu privire la desemnarea persoanei responsabile de listele electorale
În scopul întocmirii şi actualizării periodice a listelor electorale, în temeiul art.39 din Codul electoral şi art.32 alin.(1) şi art.39 alin.(2) din Legea nr.436-XVI din 28 decembrie 2006 privind administraţia publică locală, DISPUN: 1. Se desemnează în calitate de persoană responsabilă de listele electorale dl/dna ________________________ ______________________________________________________________________________________________. (numele, prenumele, funcţia) 2. Dl/dna ________________________________________:
2.1. Va întocmi listele electorale în perioada electorală, în conformitate cu prevederile Codului electoral, Regulamentului Comisiei Electorale Centrale privind întocmirea, administrarea, transmiterea şi actualizarea listelor electorale şi Regulamentului Comisiei Electorale Centrale cu privire la aplicaţia “Lista electorală”;
2.2. Va actualiza anual în perioada dintre alegeri, între 01 ianuarie – 01 martie, listele electorale, în baza informaţiei-extras din Registrul de Stat al Populaţiei (RSP), precum şi din alte surse aflate în gestiune2;
2.3. Va transmite, către 15 martie, Comisiei Electorale Centrale, o notă informativă privind modificările efectuate în urma precizării listelor;
2.4. Va asigura respectarea cerinţelor privind păstrarea listelor electorale şi protecţia datelor cu caracter personal, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
3. Controlul asupra îndeplinirii prezentei dispoziţii mi-l asum.
Primar
____________________ 2 După punerea în aplicare a Registrului de Stat al Alegătorilor (RSA) actualizarea listelor electorale se va efectua în baza informaţiei din RSA. |
Anexa nr.2
Modelul scrisorii de solicitare a accesului la aplicaţia “Lista electorală”
Preşedintelui Comisiei Electorale Centrale
Prin prezenta, vă aduc la cunoştinţă că în scopul întocmirii şi actualizării listelor electorale din cadrul __________ ______________________________________________________________________________________________ (denumirea localităţii) raionul _______________________________________________________________________________________, (denumirea raionului)
prin dispoziţia nr.______ din ___________________ (se anexează) în calitate de persoană responsabilă de listele electorale a fost desemnat/desemnată ________________________________ şi solicit să-i acordaţi accesul la aplicaţie. (numele, prenumele)
Datele de contact ale persoanei desemnate: tel.
Anexă:
Primar
Ex.: ___________ Tel.: ___________ |
Anexa nr.3
Model
Act de transmitere-recepţionare a informaţiei extrase din Registrul de Stat al Populaţiei
| |
__________________ (ziua, luna, anul) |
__________________________ (unitatea administrativ-teritorială) |
Prezentul Act de transmitere-recepţionare este întocmit în temeiul Contractului de prestări servicii informaţionale nr.___ , încheiat la data de 22.01.2013, între Comisia Electorală Centrală şi Întreprinderea de Stat “Centrul Resurselor Informaţionale de Stat “Registru”. OBIECTUL Actului constituie transmiterea-recepţionarea informaţiei extrase din Registrul de Stat al Populaţiei (modificările şi completările survenite în perioada 25.01.2012-15.01.2013) în scopul actualizării Registrului de Stat al Alegătorilor, parte integrantă a SIAS “Alegeri”, şi actualizării anuale a listelor electorale. PĂRŢILE Actului sînt: Comisia Electorală Centrală, reprezentată de ____________________________________________________________. (numele, prenumele) preşedinte al Comisiei Electorale Centrale _______________________________________________________________. (funcţia pe care o deţine) şi ___________________________________________________________________________________ reprezentată de (denumirea autorităţii publice locale) ____________________________________________________________________________________________________ (numele, prenumele, funcţia pe care o deţine)
Conform Actului de transmitere-recepţionare, reprezentantul Comisiei Electorale Centrale TRANSMITE cu titlu gratuit, iar reprezentantul ______________________________________________________________ RECEPŢIONEAZĂ (denumirea autorităţii publice locale)
informaţia-extras din Registrul de Stat al Populaţiei privind: cetăţenii cu drept de vot care au domiciliul/reşedinţa în raza teritorială a Autorităţii publice locale sus-menţionate, inclusiv: cetăţenii care au atins vîrsta de 18 ani; cetăţenii care vor împlini vîrsta de 18 ani conform situaţiei din 01.03.2014; persoanele decedate; cetăţenii care şi-au schimbat actele de identitate; cetăţenii care şi-au înregistrat domiciliul/reşedinţa; şi cetăţenii care şi-au retras înregistrarea de la domiciliu/reşedinţă. Prezentul act este întocmit în 2 exemplare şi este însoţit de: Declaraţia de confidenţialitate şi CD-ul cu informaţia din Registrul de Stat al Populaţiei.
| |
A transmis: Comisia Electorală Centrală _____________________________ (numele, prenumele) _____________________________ (semnătura) |
A recepţionat: APL _____________________________ (numele, prenumele) _____________________________ (semnătura) |
Anexa nr.4
Modelul declaraţiei de confidenţialitate
DECLARAŢIE DE CONFIDENŢIALITATE
_____________________ 2013 (ziua, luna, anul)
În conformitate cu Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal şi Hotărîrea Guvernului nr.1123 din 14 decembrie 2010 privind aprobarea Cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal, precum şi în scopul precizării/actualizării listelor electorale, subsemnatul/a ______________________________________________________________________________________ (numele, prenumele, funcţia deţinută în cadrul APL) ___________________________________________________________________________________________________,
mă angajez să respect întocmai normele legale, să păstrez în deplină confidenţialitate informaţiile pe care le voi primi şi le voi prelucra, să nu le utilizez decît în scopul precizării şi actualizării listelor electorale şi să nu divulg aceste informaţii şi nici documentele elaborate/prelucrate către terţi, inclusiv după încetarea activităţii care presupune accesul la aceste informaţii.
Sînt conştient/ă că în cazul în care voi încălca prevederile prezentei declaraţii şi a legislaţiei în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal, voi purta răspunderea prevăzută de art.741 ”Prelucrarea datelor cu caracter personal cu încălcarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal” al Codului contravenţional al Republicii Moldova.
_______________________________ (numele, prenumele reprezentantului)
_______________________________ (semnătura) |
Anexa nr.5
Modelul Notei informative
NOTĂ INFORMATIVĂ privind modificările operate în listele electorale de bază în urma precizării acestora __________________________________________________________________ satul (comuna), oraşul, municipiul, raionul, UTA Găgăuzia
| ||||||||||
Nr. d/o | Denumirea unităţii administrativ-teritoriale | Total alegători în lista de bază | Au fost incluse persoane în perioada | Au fost excluse persoane în perioada | Persoane care şi-au schimbat actele de identitate | Total alegători în lista de bază | Notă | |||
care au împlinit vîrsta de 18 ani | care şi-au înregistrat domiciliul/ reşedinţa | decedate | persoane care şi-au retras înregis- trarea de la domiciliu/ reşedinţă | persoane care au fost recunoscute incapabile prin hot. definit. a instanţei de judecată | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 (10=3+4+5-6-7-8) | 11 |