MINISTERUL FINANŢELOR Regulamentul privind statutul, drepturile şi obligaţiile executorilor de buget din 02.12.2002 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.178-181/407 din 27.12.2002 * * * Abrogat: 16.02.2007 Ordinul Ministerului Finanţelor nr.2 din 03.01.2007 APROBAT: ÎNREGISTRAT: Ministerul Finanţelor Ministerul Jusiţiei Ministru________Z.Grecianîi Ministru_______I.Morei Ordinul nr.109 din 2 decembrie 2002 nr.310 din 10.12.2002 1. Dispoziţii generale 1.1. Regulamentul privind statutul, drepturile şi obligaţiile executorilor de buget (în continuare - Regulamentul) este elaborat în temeiul prevederilor art. 32 alin. (5) al Legii nr. 847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar. 1.2. Prezentul Regulament defineşte statutul executorilor de buget, precum şi drepturile şi obligaţiile acestora în procesul de elaborare, aprobare, executare, raportare şi control al indicatorilor bugetului de stat, fondurilor şi mijloacelor extrabugetare. 1.3. Prevederile prezentului Regulament au acţiune asupra executorilor de buget care conform legislaţiei beneficiază de mijloace de la bugetul de stat şi/sau de fonduri şi de mijloace extrabugetare. 1.4. Statutul, drepturile şi obligaţiile executorilor de buget, care beneficiază de mijloace de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, sînt stabilite prin Legea nr. 491-XIV din 9 iulie 1999 privind finanţele publice locale. 2. Statutul executorilor de buget 2.1. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni: 2.1.1. Executor de buget este conducătorul autorităţii (instituţiei) publice, împuternicit cu dreptul de a efectua cheltuieli de la buget sau din contul fondurilor şi mijloacelor extrabugetare pentru îndeplinirea funcţiilor şi atribuţiilor puse în seama autorităţii (instituţiei) publice; 2.1.2. Executor primar de buget este conducătorul unui minister, departament sau a altei autorităţi publice centrale; 2.1.3. Executor secundar de buget este conducătorul unei instituţii subordonate autorităţii publice centrale. 3. Drepturile executorilor de buget 3.1. Executorii primari de buget au dreptul: 3.1.1. să înainteze, în termenii stabiliţi, propuneri pentru alocaţii, fonduri şi mijloace extrabugetare pe anul următor şi pe anii ulteriori, reieşind din strategiile guvernamentale şi ramurale de dezvoltare; 3.1.2. să formuleze propuneri şi obiecţii la proiectul de lege a bugetului pe anul respectiv; 3.1.3. să stabilească reguli de planificare şi utilizare de către executorul secundar de buget a alocaţiilor bugetare, a fondurilor şi mijloacelor extrabugetare conform normativelor în vigoare; 3.1.4. să centralizeze o parte din alocaţiile aprobate în buget la grupa funcţională (ramura) respectivă pentru îndeplinirea unor scopuri specifice; 3.1.5. să efectueze, după caz, redistribuirea alocaţiilor anuale aprobate, de la o instituţie la alta, în cazul cînd se formează economii în urma modificărilor structurii sau a indicatorilor de performanţă şi în situaţii cu caracter imprevizibil, asigurînd revizuirea condiţiilor contractuale cu furnizorii de mărfuri şi servicii; 3.1.6. să aprobe, la cererile întemeiate ale executorilor secundari de buget, modificări în devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare, în limita alocaţiilor anuale aprobate, precum şi modificări la devizele de venituri şi cheltuieli pe mijloacele extrabugetare, cu condiţia că la articolele (alineatele) de cheltuieli, care se micşorează, nu sînt datorii creditoare. 3.2. Executorii secundari de buget au dreptul: 3.2.1. să posede conturi trezoreriale pentru alocaţii bugetare, fonduri şi mijloace extrabugetare, deschise în unităţile Trezoreriei de Stat sau, în cazuri excepţionale, conturi bancare, care se deschid cu autorizaţia Ministerului Finanţelor; 3.2.2. să propună redistribuirea alocaţiilor pe luni în planurile de finanţare, în funcţie de termenii de efectuare a cheltuielilor în anumite scopuri; 3.2.3. să solicite şi să utilizeze pentru scopurile preconizate în devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare, economiile de alocaţii bugetare din lunile precedente, dacă legea bugetară nu prevede altfel sau dacă nu sînt stabilite alte proceduri de folosire a mijloacelor bugetare neutilizate; 3.2.4. să folosească soldurile de alocaţii neutilizate la unele articole (alineate) de cheltuieli, la alte articole (alineate) de cheltuieli pentru acoperirea unor necesităţi ale instituţiei, propunînd modificările de rigoare în devizele de cheltuieli, planurile de finanţare şi contractele de achiziţie încheiate, cu condiţia că pe articolele (alineatele) de chletuieli, care se micşorează, nu sînt datorii creditoare. 4. Obligaţiile executorilor de buget 4.1. Executorii primari de buget sînt obligaţi: 4.1.1. să elaboreze şi să prezinte în termenii stabiliţi, conform cerinţelor Ministerului Finanţelor, estimările de venituri şi cheltuieli necesare pentru elaborarea proiectului bugetului pe anul respectiv, să justifice propunerile de buget prin calcule şi note explicative; 4.1.2. să organizeze elaborarea şi prezentarea în termenii stabiliţi, a calculelor şi propunerilor respective de către instituţiile subordonate şi să verifice calculele prezentate. Structura şi volumul materialelor aferente propunerilor de buget pentru executorii primari de buget se determină de către Ministerul Finanţelor, iar pentru executorii secundari de buget - de autorităţile publice centrale respective; 4.1.3. să distribuie şi să aducă, în termenii stabiliţi, la cunoştinţa executorilor secundari de buget, limitele de alocaţii bugetare şi particularităţile gestionării bugetului pe anul respectiv; 4.1.4. să asigure întocmirea de către executorii secundari de buget a devizelor de cheltuieli, planurilor de finanţare şi a devizelor de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare şi să le aprobe, în termen de 10 zile după publicarea legii bugetare anuale; 4.1.5. să elaboreze, planuri generale de finanţare şi să le prezinte, în termen de 20 de zile după publicarea legii bugetare anuale Ministerului Finanţelor pentru aprobare şi întocmirea Repartizării lunare a veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat pe anul respectiv; 4.1.6. să asigure prezentarea, în termenii stabiliţi, Ministerului Finanţelor spre aprobare devizele de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare; 4.1.7. să efectueze controlul planificării şi utilizării conform destinaţiei de către executorii secundari de buget a alocaţiilor aprobate şi respectarea de către aceştia a normativelor de cheltuieli stabilite; 4.1.8. să întocmească şi să prezinte Ministerului Finanţelor, în termenii stabiliţi, dări de seamă centralizate despre executarea devizelor de cheltuieli, devizelor de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare, note explicative şi alte informaţii adiţionale; 4.1.9. să asigure repartizarea, de către executorii secundari de buget, a alocaţiilor bugetare şi, după caz, a mijloacelor extrabugetare în scopul executării titlurilor executorii conform hotărîrilor definitive ale instanţelor judecătoreşti, a dispoziţiilor incasso, precum şi pentru achitarea amenzilor şi altor sancţiuni, aplicate de organele abilitate, operînd modificările de rigoare în devizele de cheltuieli, în planurile de finanţare, în devizele de venituri şi cheltuieli pe fonduri şi mijloace extrabugetare în caz dacă iniţial nu s-au prevăzut mijloace în aceste scopuri; 4.1.10. să asigure înlăturarea neajunsurilor şi încălcărilor depistate de organele de control. 4.2. Executorii secundari de buget sînt obligaţi: 4.2.1. să repartizeze alocaţiile bugetare pe articole şi alineate de cheltuieli conform clasificaţiei bugetare, în funcţie de atribuţiile instituţiei, şi pe luni - în funcţie de perioada de efectuare a cheltuielilor; 4.2.2. să întocmească şi să prezinte în termenul stabilit, pentru aprobare executorului primar de buget devizele de cheltuieli, planurile de finanţare, devizele de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare, întocmite în strictă conformitate cu clasificaţia bugetară şi însoţite de calcule şi note explicative; 4.2.3. să prezinte în termenii stabiliţi, unităţii Trezoreriei de Stat documente de plată trezoreriale pentru alocarea mijloacelor aprobate în planurile de finanţare. Executorii de buget vor putea folosi mijloace de la buget numai după aprobarea de către Ministerul Finanţelor a planurilor generale de finanţare ale executorului primar de buget pe anul respectiv; 4.2.4. să asigure utilizarea eficientă şi conform destinaţiilor stabilite a alocaţiilor de la buget, fondurilor şi mijloacelor extrabugetare intrate în posesie; 4.2.5. să efectueze cheltuieli pe parcursul anului bugetar numai în limita alocaţiilor aprobate în devizele de cheltuieli, planurile de finanţare (respectînd prevederile lunare), devizele de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare şi să nu admită datorii creditoare; 4.2.6. să prezinte pentru înregistrare la unitatea Trezoreriei de Stat deserventă contractele încheiate cu furnizorii de mărfuri şi servicii pe anul în exerciţiu, precum şi alte documente necesare pentru justificarea tranzacţiilor din conturile trezoreriale şi pentru eliberarea numerarului; 4.2.7. să prezinte în cazul rectificării bugetului de stat pe anul respectiv, spre aprobare executorilor primari de buget, modificările care se impun în devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare; 4.2.8. să revadă relaţiile contractuale cu furnizorii de mărfuri şi servicii şi să reducă consumurile din contul alocaţiilor de la buget, dacă în perioada exerciţiului bugetar, Ministerul Finanţelor a efectuat limitarea sau suspendarea cheltuielilor sau dacă în rezultatul rectificărilor legii bugetare anuale, limitele de alocaţii au fost reduse; 4.2.9. să ţină evidenţa contabilă a cheltuielilor bugetare, veniturilor şi cheltuielilor din contul fondurilor şi mijloacelor extrabugetare conform normelor stabilite şi clasificaţiei bugetare aprobate; 4.2.10. să prezinte, în termenii stabiliţi, dări de seamă despre executarea devizelor de cheltuieli, devizelor de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare, alte dări de seamă adiţionale; 4.2.11. să transfere la contul bugetului de stat, în ultima zi bancară a anului, soldurile mijloacelor bugetare neutilizate din conturile bancare ale executorilor de buget, care se deservesc în bănci; 4.2.12. să asigure executarea titlurilor executorii conform hotărîrilor definitive ale instanţelor judecătoreşti prin prezentarea la unitatea Trezoreriei de Stat deserventă a dispoziţiilor de plată respective; 4.2.13. să înlăture neajunsurile şi încălcările depistate de organele de control; 4.2.14. să prezinte, la solicitarea Ministerului Finanţelor sau a organelor de control, orice informaţie sau explicaţii legate de elaborarea şi aprobarea devizelor de cheltuieli, repartizării lunare a cheltuielilor, devizelor de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare. 5. Dispoziţii finale 5.1. Executorii de buget poartă responsabilitate administrativă sau penală, conform legislaţiei în vigoare pentru: 5.1.1. denaturarea calculelor de stabilire a necesarului de mijloace bugetare; 5.1.2. formarea de surplusuri de mijloace bugetare sau de bunuri materiale; 5.1.3. neprezentarea spre aprobare sau neaprobarea, în termenul stabilit, a devizelor de cheltuieli şi planurilor de finanţare; 5.1.4. utilizarea contrar destinaţiei a mijloacelor bugetare; 5.1.5. contractarea de lucrări, de servicii şi de bunuri materiale în sume ce depăşesc prevederile devizelor de cheltuieli aprobate; 5.1.6. neînregistrarea în unităţile Trezoreriei de Stat a contractelor de lucrări, servicii şi bunuri materiale; 5.1.7. efectuarea de cheltuieli reale în sume ce depăşesc limitele alocaţiilor bugetare; 5.1.8. formarea şi utilizarea contrar legislaţiei a mijloacelor extrabugetare; 5.1.9. neprezentarea în termen şi conform cerinţelor a rapoartelor contabile şi dărilor de seamă despre executarea devizelor de cheltuieli, devizelor de venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare; 5.1.10. neasigurarea integrităţii mijloacelor băneşti şi bunurilor materiale; 5.1.11. alte neajunsuri şi încălcări (pentru care legislaţia prevede responsabilitate administrativă şi penală).