MINISTERUL FINANŢELOR
             Regulamentul privind statutul, drepturile şi
                  obligaţiile executorilor de buget

                           din  02.12.2002

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.178-181/407 din 27.12.2002

                                * * *
    Abrogat: 16.02.2007
    Ordinul Ministerului Finanţelor nr.2 din 03.01.2007

    APROBAT:                                 ÎNREGISTRAT:
    Ministerul Finanţelor                    Ministerul Jusiţiei
    Ministru________Z.Grecianîi              Ministru_______I.Morei
    Ordinul nr.109 din 2 decembrie 2002      nr.310 din 10.12.2002


    1. Dispoziţii generale
    1.1. Regulamentul   privind  statutul,  drepturile  şi   obligaţiile
executorilor  de  buget (în continuare - Regulamentul) este elaborat  în
temeiul  prevederilor art. 32 alin. (5) al Legii nr. 847-XIII din 24 mai
1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar.
    1.2. Prezentul  Regulament defineşte statutul executorilor de buget,
precum  şi drepturile şi obligaţiile acestora în procesul de  elaborare,
aprobare,  executare, raportare şi control al indicatorilor bugetului de
stat, fondurilor şi mijloacelor extrabugetare.
    1.3. Prevederile    prezentului   Regulament   au   acţiune   asupra
executorilor  de buget care conform legislaţiei beneficiază de  mijloace
de la bugetul de stat şi/sau de fonduri şi de mijloace extrabugetare.
    1.4. Statutul, drepturile şi obligaţiile executorilor de buget, care
beneficiază     de     mijloace     de    la     bugetele     unităţilor
administrativ-teritoriale,  sînt stabilite prin Legea nr. 491-XIV din  9
iulie 1999 privind finanţele publice locale.

    2. Statutul executorilor de buget
    2.1. În sensul  prezentului  Regulament  se  utilizează  următoarele
noţiuni:
    2.1.1. Executor de buget este conducătorul autorităţii (instituţiei)
publice, împuternicit cu dreptul de a efectua cheltuieli de la buget sau
din  contul fondurilor şi mijloacelor extrabugetare pentru  îndeplinirea
funcţiilor  şi  atribuţiilor  puse în  seama  autorităţii  (instituţiei)
publice;
    2.1.2. Executor  primar  de buget este conducătorul  unui  minister,
departament sau a altei autorităţi publice centrale;
    2.1.3. Executor  secundar de buget este conducătorul unei instituţii
subordonate autorităţii publice centrale.

    3. Drepturile executorilor de buget
    3.1. Executorii primari de buget au dreptul:
    3.1.1. să înainteze,   în   termenii  stabiliţi,  propuneri   pentru
alocaţii,  fonduri şi mijloace extrabugetare pe anul următor şi pe  anii
ulteriori,  reieşind  din  strategiile  guvernamentale  şi  ramurale  de
dezvoltare;
    3.1.2. să formuleze  propuneri  şi obiecţii la proiectul de  lege  a
bugetului pe anul respectiv;
    3.1.3. să stabilească  reguli  de planificare şi utilizare de  către
executorul  secundar  de buget a alocaţiilor bugetare, a  fondurilor  şi
mijloacelor extrabugetare conform normativelor în vigoare;
    3.1.4. să centralizeze  o parte din alocaţiile aprobate în buget  la
grupa  funcţională (ramura) respectivă pentru îndeplinirea unor  scopuri
specifice;
    3.1.5. să efectueze,  după  caz, redistribuirea  alocaţiilor  anuale
aprobate, de la o instituţie la alta, în cazul cînd se formează economii
în  urma modificărilor structurii sau a indicatorilor de performanţă  şi
în  situaţii cu caracter imprevizibil, asigurînd revizuirea  condiţiilor
contractuale cu furnizorii de mărfuri şi servicii;
    3.1.6. să aprobe,  la cererile întemeiate ale executorilor secundari
de   buget,  modificări  în  devizele  de  cheltuieli  şi  planurile  de
finanţare,  în limita alocaţiilor anuale aprobate, precum şi  modificări
la  devizele  de venituri şi cheltuieli pe mijloacele extrabugetare,  cu
condiţia   că   la  articolele  (alineatele)  de  cheltuieli,  care   se
micşorează, nu sînt datorii creditoare.
    3.2. Executorii secundari de buget au dreptul:
    3.2.1. să posede  conturi  trezoreriale  pentru  alocaţii  bugetare,
fonduri  şi mijloace extrabugetare, deschise în unităţile Trezoreriei de
Stat  sau,  în cazuri excepţionale, conturi bancare, care se deschid  cu
autorizaţia Ministerului Finanţelor;
    3.2.2. să propună redistribuirea alocaţiilor pe luni în planurile de
finanţare,  în  funcţie  de  termenii de efectuare  a  cheltuielilor  în
anumite scopuri;
    3.2.3. să solicite  şi să utilizeze pentru scopurile preconizate  în
devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare, economiile de alocaţii
bugetare  din  lunile precedente, dacă legea bugetară nu prevede  altfel
sau  dacă  nu  sînt stabilite alte proceduri de folosire  a  mijloacelor
bugetare neutilizate;
    3.2.4. să folosească  soldurile  de  alocaţii neutilizate  la  unele
articole  (alineate)  de  cheltuieli,  la alte  articole  (alineate)  de
cheltuieli  pentru acoperirea unor necesităţi ale instituţiei, propunînd
modificările   de  rigoare  în  devizele  de  cheltuieli,  planurile  de
finanţare  şi  contractele  de achiziţie încheiate, cu  condiţia  că  pe
articolele  (alineatele)  de  chletuieli, care se  micşorează,  nu  sînt
datorii creditoare.

    4. Obligaţiile executorilor de buget
    4.1. Executorii primari de buget sînt obligaţi:
    4.1.1. să elaboreze  şi  să prezinte în termenii stabiliţi,  conform
cerinţelor Ministerului Finanţelor, estimările de venituri şi cheltuieli
necesare  pentru elaborarea proiectului bugetului pe anul respectiv,  să
justifice propunerile de buget prin calcule şi note explicative;
    4.1.2. să organizeze   elaborarea   şi   prezentarea   în   termenii
stabiliţi, a calculelor şi propunerilor respective de către instituţiile
subordonate şi să verifice calculele prezentate.
    Structura şi  volumul  materialelor aferente propunerilor  de  buget
pentru  executorii  primari  de buget se determină de  către  Ministerul
Finanţelor,  iar pentru executorii secundari de buget - de  autorităţile
publice centrale respective;
    4.1.3. să distribuie   şi  să  aducă,  în  termenii  stabiliţi,   la
cunoştinţa   executorilor  secundari  de  buget,  limitele  de  alocaţii
bugetare şi particularităţile gestionării bugetului pe anul respectiv;
    4.1.4. să asigure  întocmirea de către executorii secundari de buget
a  devizelor  de cheltuieli, planurilor de finanţare şi a  devizelor  de
venituri şi cheltuieli pe fondurile şi mijloacele extrabugetare şi să le
aprobe, în termen de 10 zile după publicarea legii bugetare anuale;
    4.1.5. să elaboreze,   planuri  generale  de  finanţare  şi  să   le
prezinte,  în termen de 20 de zile după publicarea legii bugetare anuale
Ministerului  Finanţelor  pentru  aprobare  şi  întocmirea  Repartizării
lunare  a  veniturilor  şi  cheltuielilor  bugetului  de  stat  pe  anul
respectiv;
    4.1.6. să asigure  prezentarea, în termenii stabiliţi,  Ministerului
Finanţelor spre aprobare devizele de venituri şi cheltuieli pe fondurile
şi mijloacele extrabugetare;
    4.1.7. să efectueze  controlul  planificării şi  utilizării  conform
destinaţiei  de  către  executorii  secundari  de  buget  a  alocaţiilor
aprobate  şi  respectarea de către aceştia a normativelor de  cheltuieli
stabilite;
    4.1.8. să întocmească  şi  să prezinte Ministerului  Finanţelor,  în
termenii   stabiliţi,  dări  de  seamă  centralizate  despre  executarea
devizelor   de  cheltuieli,  devizelor  de  venituri  şi  cheltuieli  pe
fondurile   şi  mijloacele  extrabugetare,  note  explicative  şi   alte
informaţii adiţionale;
    4.1.9. să asigure  repartizarea,  de către executorii  secundari  de
buget,  a alocaţiilor bugetare şi, după caz, a mijloacelor extrabugetare
în   scopul   executării  titlurilor  executorii   conform   hotărîrilor
definitive  ale  instanţelor  judecătoreşti,  a  dispoziţiilor  incasso,
precum  şi  pentru achitarea amenzilor şi altor sancţiuni,  aplicate  de
organele  abilitate,  operînd  modificările de rigoare  în  devizele  de
cheltuieli,  în  planurile  de  finanţare, în devizele  de  venituri  şi
cheltuieli  pe fonduri şi mijloace extrabugetare în caz dacă iniţial  nu
s-au prevăzut mijloace în aceste scopuri;
    4.1.10. să asigure   înlăturarea   neajunsurilor   şi   încălcărilor
depistate de organele de control.
    4.2. Executorii secundari de buget sînt obligaţi:
    4.2.1. să repartizeze alocaţiile bugetare pe articole şi alineate de
cheltuieli  conform  clasificaţiei bugetare, în funcţie  de  atribuţiile
instituţiei,  şi  pe  luni  -  în funcţie de  perioada  de  efectuare  a
cheltuielilor;
    4.2.2. să întocmească  şi  să prezinte în termenul stabilit,  pentru
aprobare  executorului primar de buget devizele de cheltuieli, planurile
de  finanţare,  devizele  de  venituri şi  cheltuieli  pe  fondurile  şi
mijloacele   extrabugetare,   întocmite  în  strictă   conformitate   cu
clasificaţia bugetară şi însoţite de calcule şi note explicative;
    4.2.3. să prezinte  în  termenii stabiliţi, unităţii Trezoreriei  de
Stat   documente  de  plată  trezoreriale  pentru  alocarea  mijloacelor
aprobate în planurile de finanţare. Executorii de buget vor putea folosi
mijloace de la buget numai după aprobarea de către Ministerul Finanţelor
a  planurilor generale de finanţare ale executorului primar de buget  pe
anul respectiv;
    4.2.4. să asigure  utilizarea  eficientă  şi  conform  destinaţiilor
stabilite   a  alocaţiilor  de  la  buget,  fondurilor  şi   mijloacelor
extrabugetare intrate în posesie;
    4.2.5. să efectueze  cheltuieli pe parcursul anului bugetar numai în
limita  alocaţiilor  aprobate  în devizele de cheltuieli,  planurile  de
finanţare  (respectînd  prevederile  lunare), devizele  de  venituri  şi
cheltuieli  pe  fondurile  şi mijloacele extrabugetare şi să  nu  admită
datorii creditoare;
    4.2.6. să prezinte  pentru  înregistrare la unitatea Trezoreriei  de
Stat  deserventă  contractele  încheiate  cu furnizorii  de  mărfuri  şi
servicii  pe anul în exerciţiu, precum şi alte documente necesare pentru
justificarea   tranzacţiilor   din  conturile  trezoreriale  şi   pentru
eliberarea numerarului;
    4.2.7. să prezinte  în cazul rectificării bugetului de stat pe  anul
respectiv,  spre  aprobare executorilor primari de  buget,  modificările
care se impun în devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare;
    4.2.8. să revadă  relaţiile contractuale cu furnizorii de mărfuri şi
servicii  şi  să reducă consumurile din contul alocaţiilor de la  buget,
dacă  în perioada exerciţiului bugetar, Ministerul Finanţelor a efectuat
limitarea   sau   suspendarea  cheltuielilor  sau  dacă  în   rezultatul
rectificărilor  legii  bugetare  anuale, limitele de  alocaţii  au  fost
reduse;
    4.2.9. să ţină   evidenţa   contabilă  a   cheltuielilor   bugetare,
veniturilor  şi  cheltuielilor  din  contul  fondurilor  şi  mijloacelor
extrabugetare  conform  normelor  stabilite  şi  clasificaţiei  bugetare
aprobate;
    4.2.10. să prezinte,  în  termenii stabiliţi, dări de  seamă  despre
executarea  devizelor de cheltuieli, devizelor de venituri şi cheltuieli
pe fondurile şi mijloacele extrabugetare, alte dări de seamă adiţionale;
    4.2.11. să transfere  la  contul  bugetului de stat,  în  ultima  zi
bancară   a  anului,  soldurile  mijloacelor  bugetare  neutilizate  din
conturile bancare ale executorilor de buget, care se deservesc în bănci;
    4.2.12. să asigure    executarea   titlurilor   executorii   conform
hotărîrilor definitive ale instanţelor judecătoreşti prin prezentarea la
unitatea  Trezoreriei  de  Stat  deserventă  a  dispoziţiilor  de  plată
respective;
    4.2.13. să înlăture   neajunsurile   şi  încălcările  depistate   de
organele de control;
    4.2.14. să prezinte,  la  solicitarea Ministerului Finanţelor sau  a
organelor   de  control,  orice  informaţie  sau  explicaţii  legate  de
elaborarea  şi aprobarea devizelor de cheltuieli, repartizării lunare  a
cheltuielilor,  devizelor  de  venituri şi cheltuieli  pe  fondurile  şi
mijloacele extrabugetare.

    5. Dispoziţii finale
    5.1. Executorii  de buget poartă responsabilitate administrativă sau
penală, conform legislaţiei în vigoare pentru:
    5.1.1. denaturarea calculelor de stabilire a necesarului de mijloace
bugetare;
    5.1.2. formarea  de  surplusuri de mijloace bugetare sau  de  bunuri
materiale;
    5.1.3. neprezentarea  spre  aprobare  sau neaprobarea,  în  termenul
stabilit, a devizelor de cheltuieli şi planurilor de finanţare;
    5.1.4. utilizarea contrar destinaţiei a mijloacelor bugetare;
    5.1.5. contractarea  de lucrări, de servicii şi de bunuri  materiale
în sume ce depăşesc prevederile devizelor de cheltuieli aprobate;
    5.1.6. neînregistrarea   în   unităţile   Trezoreriei  de   Stat   a
contractelor de lucrări, servicii şi bunuri materiale;
    5.1.7. efectuarea  de cheltuieli reale în sume ce depăşesc  limitele
alocaţiilor bugetare;
    5.1.8. formarea  şi  utilizarea  contrar legislaţiei  a  mijloacelor
extrabugetare;
    5.1.9. neprezentarea  în termen şi conform cerinţelor a  rapoartelor
contabile şi dărilor de seamă despre executarea devizelor de cheltuieli,
devizelor   de  venituri  şi  cheltuieli  pe  fondurile  şi   mijloacele
extrabugetare;
    5.1.10. neasigurarea  integrităţii mijloacelor băneşti şi  bunurilor
materiale;
    5.1.11. alte neajunsuri şi încălcări (pentru care legislaţia prevede
responsabilitate administrativă şi penală).