O R D I N
privind modificarea Regulamentului cu privire la gestionarea mijloacelor
speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget
nr. 83 din 06.12.2006
Monitorul Oficial nr.195-198/678 din 22.12.2006
* * *
În scopul perfecţionării modului de gestionare a mijloacelor speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget,
ORDON:
1. Anexa la Ordinul ministrului finanţelor nr.94 din 31 decembrie 2004 “Despre aprobarea Regulamentului cu privire la gestionarea mijloacelor speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.39-41, art.125; 2006, nr.39-42, art.122) se expune în redacţia anexei la prezentul ordin.
2. Se abrogă ordinul ministrului finanţelor nr.28 din 28 februarie 2006 “Referitor la modificarea Regulamentului cu privire la gestionarea mijloacelor speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget”.
3. Prezentul ordin intră în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2007.
MINISTRUL FINANŢELOR | Mihail POP |
Chişinău, 6 decembrie 2006. | |
Nr.83. |
Anexă
la Ordinul ministrului finanţelor
nr.83 din 6 decembrie 2006
“Anexă
la Ordinul ministrului finanţelor
Regulamentul
cu privire la gestionarea mijloacelor speciale
ale instituţiilor publice finanţate de la buget
Prezentul Regulament are drept scop reglementarea realizării prevederilor articolului 12 al Legii nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar şi ale articolului 6 al Legii nr.397-XV din 16 octombrie 2003 privind finanţele publice locale şi stabileşte modul de gestionare a mijloacelor speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget.
I. Clasificarea şi monitorizarea mijloacelor speciale
1. Mijloacele speciale ale instituţiilor publice se clasifică conform următoarelor categorii:
Categoria 001 “Servicii cu plată”;
Categoria 002 “Plata pentru chiria /arenda bunurilor proprietate publică”;
Categoria 003 “Granturi, sponsorizări /filantropie şi donaţii”;
Categoria 004 “Mijloace provenite din prestarea serviciilor în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală”;
Categoria 005 “Alte mijloace speciale”.
La categoria 001 “Servicii cu plată” se atribuie mijloacele băneşti obţinute de instituţiile publice în condiţii legale de la efectuarea lucrărilor şi prestarea serviciilor contra plată.
La categoria 002 “Plata pentru chiria /arenda bunurilor proprietate publică” se atribuie mijloacele băneşti obţinute de la locaţiunea sau darea în arendă a bunurilor proprietate publică din gestiunea instituţiilor publice, dacă există dispoziţie legală că mijloacele provenite de la darea în locaţiune sau arendă sînt lăsate la dispoziţia instituţiilor publice. Tot la această categorie se atribuie şi mijloacele obţinute de către instituţiile publice ca plată pentru serviciile comunale, aferente încăperilor date în chirie.
La categoria 003 “Granturi, sponsorizări /filantropie şi donaţii” se atribuie mijloacele cu titlu gratuit, intrate în conturile instituţiilor publice sub formă de granturi, sponsorizări /filantropie şi donaţii.
La categoria 004 “Mijloace provenite din prestarea serviciilor în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală” se atribuie mijloacele băneşti ale instituţiilor medico-sanitare, finanţate de la bugetul de stat, pentru serviciile medicale, prestate prin intermediul sistemului de asigurare obligatorie de asistenţă medicală.
La categoria 005 “Alte mijloace speciale” se atribuie mijloacele intrate legal pe conturile instituţiilor publice şi neatribuite la categoriile 001-004, precum sînt:
- mijloacele încasate de la persoanele fizice (locuitorii oraşelor, satelor) în scopul realizării unor măsuri şi activităţi de interes public (amenajarea teritoriului, gazificare etc.);
- mijloacele pentru desfăşurarea activităţii cantinelor de ajutor social;
- mijloacele încasate de la împuternicirile (contractuale) de a reprezenta o persoană fizică sau juridică şi de a acţiona în numele ei, inclusiv de a efectua tranzacţii cu mijloace băneşti; plata indemnizaţiilor din fondul de şomaj;
- alte mijloace speciale intrate legal în posesia instituţiilor publice neatribuite la tipurile de mijloace, enumerate mai sus.
Mijloacele intrate temporar în posesia instituţiilor publice nu se atribuie la mijloace speciale.
II. Planificarea mijloacelor speciale
2. Estimarea veniturilor şi cheltuielilor din mijloace speciale se efectuează ţinînd cont de taxele, tarifele, volumele fizice ale serviciilor prestate, normele şi normativele stabilite în actele legislative şi normative, contractele /acordurile respective.
3. Estimările de venituri şi cheltuieli se includ în devizul de cheltuieli şi planul de finanţare /repartizarea (modificarea) pe luni a veniturilor şi cheltuielilor pe fonduri speciale /mijloace speciale, întocmite de către instituţia publică, conform formularelor aprobate de Ministerul Finanţelor.
4. În partea de venituri a devizului de cheltuieli şi planului de finanţare se includ atît veniturile proprii, care se reflectă la capitolul 151, cît şi transferurile între componentele bugetului sau de la alte bugete, care se reflectă la capitolele 361, 362 şi 363.
5. În partea de cheltuieli se includ cheltuielile aferente activităţii statutare a instituţiei publice finanţate de la buget, inclusiv şi cele legate de prestarea serviciilor, efectuarea lucrărilor sau altor activităţi în anul bugetar respectiv.
6. Suma totală de cheltuieli pe mijloace speciale nu poate depăşi suma veniturilor încasate pe parcursul anului, cu excepţia cazurilor, cînd în baza dispoziţiilor legale, instituţia publică este autorizată de a utiliza soldurile disponibile în cont, la începutul anului.
7. În cazul cînd veniturile depăşesc cheltuielile, ca urmare a faptului că veniturile care se preconizează a fi încasate pe parcursul anului sînt destinate (autorizate prin acte normative) pentru a fi utilizate şi în anul bugetar următor, această depăşire se reflectă în devizul de cheltuieli ca excedent şi respectiv sold la sfîrşitul perioadei.
8. Dacă veniturile depăşesc necesităţile de cheltuieli pentru anul bugetar respectiv, iar depăşirea respectivă nu este autorizată, în modul stabilit, pentru utilizare în anul bugetar viitor, suma depăşirii în cauză definită “Transferuri de la mijloacele speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget” se include în partea de cheltuieli a devizului şi planului de finanţare la articolul 133 alineatul 15 a clasificaţiei economice. Sumele transferurilor în cauză urmează a fi virate de către instituţiile publice, la veniturile de bază ale bugetului respectiv la capitolul 364 “Transferuri de la mijloacele speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget” a clasificaţiei veniturilor, în termenul stabilit în pct.17 al prezentului Regulament.
9. În cazul, dacă legea bugetară anuală sau decizia de aprobare a bugetului unităţii administrativ-teritoriale nu sînt adoptate pînă la data de 31 decembrie a anului precedent anului bugetar de referinţă, proiectele devizelor de cheltuieli se examinează şi se aprobă în volume ce nu depăşesc sumele aprobate pentru anul bugetar precedent.
10. Modificarea volumelor de mijloace speciale aprobate în devizele de cheltuieli poate fi operată numai în limita competenţelor legale ale executorilor (ordonatorilor) de buget.
III. Executarea mijloacelor speciale
11. Gestionarea mijloacelor speciale (cu excepţia instituţiilor amplasate în afara teritoriului Republicii Moldova), se efectuează prin conturi trezoreriale, separat pe fiecare categorie, conform Normelor Metodologice privind executarea de casă a mijloacelor bugetului public naţional prin Trezoreria de Stat a Ministerului Finanţelor.
12. Contul trezorerial se deschide pentru fiecare categorie de mijloace speciale a unei instituţii publice finanţate de la buget.
13. Executarea mijloacelor speciale ale instituţiilor publice, amplasate în afara hotarelor Republicii Moldova, se efectuează în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova prin conturile bancare deschise în conformitate cu legislaţia ţării de reşedinţă a instituţiilor publice respective.
14. În cazul, dacă pînă la începutul anului bugetar devizele de cheltuieli şi planurile de finanţare n-au fost aprobate în modul stabilit, la conturile trezoreriale respective se efectuează numai operaţiuni de încasare a veniturilor.
15. Mijloacele speciale încasate pe parcursul anului, suplimentar la suma totală prevăzută în devizul de cheltuieli şi planul de finanţare, pot fi utilizate în anul în curs numai după operarea, în modul stabilit, a modificărilor respective la devizul de cheltuieli şi planul de finanţare.
16. Excedentele de mijloace băneşti formate real la conturile de mijloace speciale la finele anului, se utilizează în condiţiile prevederilor art.12 alin.(4) al Legii nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar şi regulamentele privind utilizarea mijloacelor aprobate de Guvern.
17. Transferurile de mijloace speciale ale instituţiilor publice finanţate de la buget conform p.8 al prezentului Regulament, prevăzută în devizul de cheltuieli şi în planul de finanţare, se efectuează lunar, pînă la data de 5 a lunii imediat următoare lunii de gestiune, proporţional veniturilor încasate în perioada expirată de la începutul anului, iar în luna decembrie - în ultima zi lucrătoare a lunii, în baza documentelor de plată prezentate spre executare de către executorul secundar (terţiar) de buget.
18. În cazul nevirării de către instituţia publică în termenele şi în modul stabilit a transferurilor de mijloace speciale la veniturile de bază ale bugetului, unitatea Trezoreriei de Stat, începînd cu ziua următoare termenului stabilit suspendă operaţiunile trezoreriale ale executorilor de buget (ordonatorilor de credite) respectivi, pînă la prezentarea de către aceştia la unitatea Trezoreriei de Stat a dispoziţiilor de plată trezoreriale respective.
IV. Dispoziţii finale şi tranzitorii
19. Evidenţa contabilă a mijloacelor speciale se organizează în conformitate cu Legea contabilităţii, instrucţiunile cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice, aprobate de Ministerul Finanţelor, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
20. Executorii primari de buget (ordonatorii de credite) sînt obligaţi să prezinte Ministerului Finanţelor sau, respectiv, direcţiilor generale finanţe ale autorităţilor administraţiei publice locale, rapoarte despre executarea mijloacelor speciale potrivit formularelor şi în termenele stabilite de Ministerul Finanţelor.
21. Pentru încălcarea modului de formare, aprobare şi utilizare a mijloacelor speciale se aplică sancţiunile stabilite în legislaţie pentru încălcările respective vizînd mijloacele bugetare.”