O R D I N
cu privire la aprobarea Regulamentului privind repartizarea
pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare
ale bugetului de stat
nr. 154 din 01.12.2010
Monitorul Oficial nr.241-246/946 din 10.12.2010
* * *
Abrogat: 01.01.2015
Ordinul Ministerului Finanţelor nr.169 din 09.12.2014
În scopul perfecţionării modului de elaborare, aprobare şi modificare a planurilor de finanţare:
ORDON:
1. Se aprobă Regulamentul privind repartizarea pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare ale bugetului de stat (conform anexei).
2. Se abrogă Ordinul ministrului finanţelor nr.82 din 6 decembrie 2006 “Privind repartizarea pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare ale bugetului de stat”.
3. Prezentul ordin intră în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2011.
MINISTRUL FINANŢELOR | Veaceslav NEGRUŢA |
Chişinău, 1 decembrie 2010. | |
Nr.154. |
Anexă
la Ordinul ministrului finanţelor
nr.154 din 1 decembrie 2010
REGULAMENT
privind repartizarea pe luni a veniturilor, cheltuielilor
şi surselor de finanţare ale bugetului de stat
I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. Prezentul Regulament este elaborat întru realizarea prevederilor articolului 33 din Legea nr.847-XIII din 24 mai 1996 privind sistemul bugetar şi procesul bugetar (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.91-96, art.420) şi stabileşte modul de întocmire, aprobare şi modificare a repartizării pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare ale bugetului de stat.
1.2. În sensul prezentului Regulament se utilizează următoarele noţiuni:
a) Executor primar de buget – conducătorul autorităţii administraţiei publice învestit cu dreptul de aprobare a devizului de cheltuieli şi a planului de finanţare pe instituţiile publice din subordine.
b) Executor secundar de buget – conducătorul instituţiei publice cu statut de persoană juridică învestit cu dreptul de a efectua cheltuieli în conformitate cu devizul de cheltuieli şi planul de finanţare, aprobate de către executorul primar de buget.
c) Deviz de cheltuieli (în continuare – deviz) – documentul instituţiei publice finanţate de la buget, prin care se stabileşte volumul şi destinaţia cheltuielilor acesteia conform clasificaţiei bugetare.
d) Repartizare lunară a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare ale bugetului de stat – divizarea pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare ale deficitului (utilizarea excedentului) ale bugetului de stat.
e) Plan general de finanţare – sinteza repartizărilor pe luni ale veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare prevăzute în devizele de cheltuieli ale instituţiilor publice din subordinea autorităţii administraţiei publice, ce autorizează alocarea de resurse de la bugetul de stat.
f) Plan secundar de finanţare – repartizare pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare din devizul instituţiei publice, ce autorizează alocarea de resurse de la bugetul de stat.
g) Venituri ale componentei de bază – veniturile bugetului de stat, cu excepţia veniturilor din contul fondurilor speciale şi mijloacelor speciale, precum şi a granturilor destinate finanţării proiectelor finanţate din surse externe.
h) Cheltuieli ale componentei de bază – cheltuielile bugetului de stat, cu excepţia cheltuielilor efectuate din contul fondurilor speciale şi mijloacelor speciale, precum şi a granturilor şi creditelor destinate proiectelor finanţate din surse externe.
i) Proiecte finanţate din surse externe – proiectele finanţate din contul granturilor şi împrumuturilor de la organizaţiile financiare internaţionale şi alţi donatori externi, contractate de către Guvern.
j) Cifru – indice atribuit informaţiei despre alocarea resurselor de la buget care reflectă statutul de evidenţă a indicatorilor bugetului în sistemul informaţional.
k) Sursă – indice, atribuit informaţiei despre alocarea resurselor ce reflectă sursa de acoperire a cheltuielilor.
II. ELABORAREA ŞI APROBAREA DEVIZULUI DE CHELTUIELI
ŞI A PLANULUI DE FINANŢARE
2.1. Devizul se întocmeşte de fiecare instituţie publică, finanţată de la buget – persoană juridică, în corespundere cu volumul de mijloace financiare repartizate pentru anul respectiv şi clasificaţia bugetară, conform formularului nr.1, anexat la prezentul regulament.
2.2. În cazul cînd, potrivit actelor normative, instituţia publică finanţată de la buget poate dispune de fonduri speciale şi mijloace speciale, devizul se întocmeşte pe toată suma cheltuielilor, cu indicarea separată a cheltuielilor pe sursele (componentele bugetare) de care dispune instituţia.
2.3. La deviz se anexează calculele de justificare a cheltuielilor pentru fiecare tip de cheltuială în conformitate cu clasificaţia economică a cheltuielilor.
2.4. Transferurile între sursele (componentele bugetare) de care dispune instituţia publică se reflectă în devizul de cheltuieli şi în planurile de finanţare în poziţii separate, în conformitate cu clasificaţia bugetară: la partea de venituri sau de cheltuieli în funcţie dacă primeşte sau efectuează transferuri.
În coloana “Total” a devizului de cheltuieli, veniturile şi cheltuielile se prezintă consolidate, adică suma veniturilor şi a cheltuielilor se reduce cu valoarea transferurilor între surse (componente bugetare).
2.5. Executorul primar de buget organizează întocmirea şi aprobarea devizelor în termene proxime pentru prezentare Ministerului Finanţelor a planurilor de finanţare.
2.6. În baza devizelor instituţiilor publice, executorul primar de buget întocmeşte sinteza indicatorilor devizelor instituţiilor din subordine.
2.7. Repartizarea pe luni a veniturilor componentei de bază ale bugetului de stat şi modificarea acesteia se întocmeşte de către Ministerul Finanţelor, după caz, de comun cu Inspectoratul Fiscal Principal de Stat şi Serviciul Vamal.
2.8. Executorii primari de buget, în baza circularei remise anual de Ministerul Finanţelor, organizează elaborarea de către executorii secundari de buget a planurilor secundare de finanţare, le aprobă şi întocmesc planurile generale de finanţare.
2.9. Planurile generale şi secundare de finanţare se întocmesc, respectiv în 1 şi 2 exemplare, separat pentru fiecare componentă a bugetului de stat, în conformitate cu formularele nr.2 şi nr.3, anexate la prezentul regulament.
2.10. Gradul/nivelul de dezagregare a indicatorilor bugetari în planurile de finanţare se stabileşte de către Ministerul Finanţelor şi poate varia de la an la an, în funcţie de delimitarea responsabilităţilor.
2.11. Fiecare exemplar al planului secundar de finanţare conţine bar-cod, care se aplică pe fiecare pagină a documentului.
2.12. În termenul stabilit, executorii primari de buget prezintă Ministerului Finanţelor pentru examinare, planurile generale de finanţare, la care se anexează planurile secundare de finanţare şi materialele justificative (calcule, contracte, note de argumentare etc.).
2.13. În caz că la întocmirea planurilor de finanţare nu s-a ţinut cont de regulile stabilite de Ministerul Finanţelor, planurile respective se restituie executorului primar de buget pentru înlăturarea neajunsurilor.
2.14. La întocmirea planului de finanţare executorul de buget urmează să ţină cont de următoarele particularităţi generale:
a) încadrarea în limitele de cheltuieli aprobate prin legea bugetului de stat;
b) dinamica încasării impozitelor şi taxelor şi termenele de achitare a acestora în buget;
c) respectarea proporţiilor indicative de repartizare pe luni a cheltuielilor în cazul în care Ministerul Finanţelor stabileşte astfel de proporţii;
d) cheltuielile pe articole, precum şi pe luni se vor repartiza reieşind din aspectele specifice activităţii instituţiilor în scopul asigurării funcţionării normale pe parcursul anului, incluzînd achitarea datoriilor acestora şi titlurilor executorii, eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti, cu încadrarea în limita alocaţiilor aprobate;
e) nivelul de detaliere a cheltuielilor pe clasificaţia bugetară se stabileşte de Ministerul Finanţelor;
f) termenele de debursare a granturilor şi împrumuturilor, precum şi a efectuării cheltuielilor aferente proiectelor finanţate din surse externe, stabilite prin legea bugetului de stat;
g) respectarea volumelor de investiţii capitale pe fiecare obiectiv, aprobat prin legea bugetului de stat.
2.15. Particularităţile specifice pentru întocmirea planurilor de finanţare pe anul respectiv şi termenul de prezentare a acestora se elaborează de către Ministerul Finanţelor şi se remit autorităţilor publice centrale şi altor beneficiari de mijloace de la bugetul de stat.
2.16. Indicatorii planurilor de finanţare pot comporta următorii indici:
a) cifrul:
“0” – cu includere în plan
“1” – fără includere în plan
“2” – din contul veniturilor bugetului de stat, acumulate de către instituţiile diplomatice amplasate peste hotarele republicii
b) sursa:
“0” – din contul alocaţiilor aprobate iniţial prin legea bugetului de stat
“0R” – în contul modificărilor la legea bugetului de stat
“1” – din fondul de rezervă al Guvernului
“OW” – modificări în conformitate cu deciziile organelor de control
“(xx)” – codul donatorului, conform Registrului donatorilor externi.
III. GENERALIZAREA PLANURILOR DE FINANŢARE ŞI ÎNTOCMIREA
REPARTIZĂRILOR LUNARE A VENITURILOR, CHELTUIELILOR
ŞI SURSELOR DE FINANŢARE ALE BUGETULUI DE STAT
3.1. Informaţia din planurile de finanţare aprobate se procesează în sistemul informaţional al Ministerului Finanţelor şi se sistematizează în:
• Repartizarea pe luni a veniturilor componentei de bază, cheltuielilor componentei de bază şi surselor de finanţare;
• Repartizarea pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare pe fonduri speciale;
• Repartizarea pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare pe mijloace speciale;
• Repartizarea pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare pe proiecte finanţate din surse externe;
• Repartizarea generală pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare ale bugetului de stat.
3.2. Bugetul de stat se balansează cu sursele de finanţare pentru fiecare lună în parte.
3.3. Repartizarea generală pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare ale bugetului de stat, se întocmeşte pe bază de consolidare, şi se aprobă de ministrul finanţelor.
3.4. Forma electronică a repartizărilor pe luni a veniturilor, cheltuielilor şi surselor de finanţare se accesează prin sistemul informaţional al Ministerului Finanţelor pentru utilizare la gestionarea bugetului.
IV. MODIFICAREA DEVIZELOR ŞI PLANURILOR DE FINANŢARE
4.1. Modificarea devizelor şi planurilor de finanţare poate interveni în rezultatul modificării legii bugetului de stat pe anul respectiv sau alte cazuri în limitele de competenţe ale executorilor de buget.
4.2. Planurile de finanţare pot fi modificate o singură dată pe lună şi se prezintă Ministerului Finanţelor nu mai tîrziu de data de 20 a lunii. Modificările pot viza doar indicatorii lunii curente şi celor ulterioare.
4.3. Modul de modificare a planurilor de finanţare se efectuează în conformitate cu ordinea stabilită pentru elaborarea şi aprobarea acestora.
Formularul nr.1 Aprobat prin Ordinul Ministrului finanţelor nr.154 din 1 decembrie 2010 | ||||
Aprob | ||||
L.Ş. | ________________________ |
_________________________ | __________________ | |
(Executorul primar de buget)
“___” ______________200_ | (Numele, prenumele) |
(Semnătura) |
Deviz de cheltuieli pe anul 200__ | |
Codurile | |
Executorul secundar de buget _____________________________________________________ | |
Adresa, tel. ____________________________________________________________________ | |
Executorul primar de buget ________________________________________________________ | |
Grupa principală a funcţiei _________________________________________________________ | |
Grupa funcţiei ___________________________________________________________________ | |
Tipul instituţiei __________________________________________________________________ | |
Unitatea de măsură (lei – 371, mii lei – 372)__________________________________________ |
Codul arti- colu- lui | Total | inclusiv: | ||||||||
Venituri1) /cheltuieli ale com- ponentei de bază | Proiecte finanţate din surse externe | Fon- duri spe- ciale | Mij- loace spe- ciale | inclusiv: | ||||||
Ser- vicii cu plată | Chiria/ arenda bunurilor publice | Gran- turi | Alte | |||||||
1 | 2 | 3 (5+...+8) | 4 | 5 | 6 | 7 (9+…+12) | 8 | 9 | 10 | 11 |
1. Venituri | X | |||||||||
transferuri între componente | X | X | ||||||||
2. Cheltuieli, total | X | |||||||||
inclusiv pe articole | ||||||||||
3. Deficit (-) excedent (+) | X | X | ||||||||
4. Surse de finanţare (4.1.-4.4.) | X | X | ||||||||
4.1. Interne | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
4.2. Externe | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
4.3. Mijloace din vînzarea şi privatizarea bunurilor domeniului public | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
4.4. Modificarea soldurilor la conturi, inclusiv: | X | X | ||||||||
Sold de mijloace la începutul anului | X | X | ||||||||
Sold de mijloace la sfîrşitul anului | X | X | ||||||||
Conducătorul instituţiei _____________________________
L.Ş. |
_________________ (Semnătura) | |||||||||
Şeful serviciului economic (contabil) __________________
“____”__________________200__ |
_________________ (Semnătura) | |||||||||
1) Veniturile din coloana în cauză corespund volumului total al cheltuielilor de bază |
Formularul nr.2 Aprobat prin Ordinul Ministrului finanţelor nr.154 din 1 decembrie 2010 | |||
Aprobat:
| Coordonat cu Ministerul Finanţelor | ||
Executorul primar de buget ___________ |
__________ | Direcţia finanţelor de ramură ____________ | __________ |
(Numele, prenumele) |
(Semnătura) |
(Numele, prenumele) |
(Semnătura) |
L.Ş.
“___”_______________200__ |
|
Plan general de finanţare pe anul 20__
| ||||||||||||||
Componenta bugetară1) |
||||||||||||||
Venituri ale componentei de bază | Cheltuieli ale componentei de bază | Proiecte finanţate din surse externe | Fonduri speciale | Mijloace speciale |
Codurile | ||||
Tipul operaţiunii1) |
Aprobare iniţială |
Numărul | ||
Modificare | Data | |||
Cifrul (0; 1; 2;) | ||||
Sursa (0; 1; 0R;0W/Donatorul (XX)) | ||||
Executorul primar de buget ______________________________________________________ | ||||
Grupa principală a funcţiei _______________________________________________________ | ||||
Grupa funcţiei _________________________________________________________________ | ||||
Unitatea de măsură (371 – lei; 372 – mii lei) ________________________________________ | ||||
Temeiul ______________________________________________________________________ |
Codurile | Suma anu- ală | lunile | |||||||||||||
capi- tol /art. | para- graf | ianu- arie | febru- arie | mar- tie | apri- lie | mai | iu- nie | iu- lie | au- gust | sep- tem- brie | oc- tom- brie | noi- em- rie | de- cem- brie | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1. Venituri | |||||||||||||||
2. Cheltuieli | |||||||||||||||
3. Deficit (-)/ Excedent(+) | |||||||||||||||
4. Surse de finanţare (4.1.-4.4.) | |||||||||||||||
4.1. Interne | |||||||||||||||
4.2. Externe | |||||||||||||||
4.3. Mijloace din vînzarea şi privatizarea bunurilor domeniului public | |||||||||||||||
4.4. Modificarea soldurilor la conturi, inclusiv: | |||||||||||||||
Sold de mijloace la începutul anului | 75 | ||||||||||||||
Sold de mijloace la sfîrşitul anului | 76 | ||||||||||||||
Şeful Serviciului Economic/Contabilul ___________________________________ (Numele, prenumele) |
_______________________ (Semnătura) | ||||||||||||||
"___" _________________ 200___
1) Formularul se completează pentru o singură componentă bugetară şi tip de operaţiune, care se vor marca cu simbolul "X" |
Formularul nr.3 Aprobat prin Ordinul Ministrului finanţelor nr.154 din 1 decembrie 2010 | ||||
Aprobat: | ||||
L.Ş. | ________________________ |
_________________________ | __________________ | |
(Executorul primar de buget)
“___” ______________200_ | (Numele, prenumele) |
(Semnătura) |
Plan secundar de finanţare pe anul 20__
| ||||||||||||||
Componenta bugetară1) |
Înregistrat la Ministerul Finanţelor
| |||||||||||||
Venituri ale componentei de bază | Cheltuieli ale componentei de bază | Proiecte finanţate din surse externe | Fonduri speciale | Mijloace speciale | ||||||||||
Numărul _____________ Data _____________ Executorul _____________ (semnătura) |
Codurile | ||||
Tipul operaţiunii1) | Aprobare iniţială |
Cifrul (0; 1; 2;) | ||
Modificare | Sursa (0; 1; 0R;0W/ Donatorul (XX)) | |||
Executorul secundar de buget _____________________________________________________ | ||||
Executorul primar de buget _______________________________________________________ | ||||
Grupa principală a funcţiei ________________________________________________________ | ||||
Grupa funcţiei __________________________________________________________________ | ||||
Tipul instituţiei __________________________________________________________________ | ||||
Programul/subprogramul _________________________________________________________ | ||||
Fondul special/Categoria mijloacelor speciale ________________________________________ | ||||
Obiectul de investiţii în construcţie _________________________________________________ | ||||
Trezoreria teritorială _____________________________________________________________ | ||||
Contul trezorerial _______________________________________________________________ | ||||
Unitatea de măsură (371 – lei; 372 – mii lei) _________________________________________ | ||||
Temeiul _______________________________________________________________________ |
Codurile | Suma anu- ală | lunile | |||||||||||||
capi- tol /art. | para- graf | ianu- arie | febru- arie | mar- tie | apri- lie | mai | iu- nie | iu- lie | au- gust | sep- tem- brie | oc- tom- brie | noi- em- rie | de- cem- brie | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1. Venituri | |||||||||||||||
2. Cheltuieli | |||||||||||||||
3. Deficit (-) / Excedent (+) | |||||||||||||||
4. Surse de finanţare (4.1.-4.4.) | |||||||||||||||
4.1. Interne | |||||||||||||||
4.2. Externe | |||||||||||||||
4.3. Mijloace din vînzarea şi privatizarea bunurilor domeniului public | |||||||||||||||
4.4. Modificarea soldurilor la conturi, inclusiv: | |||||||||||||||
Sold de mijloace la începutul anului | 75 | ||||||||||||||
Sold de mijloace la sfîrşitul anului | 76 | ||||||||||||||
Executorul secundar de buget: | |||||||||||||||
Conducătorul instituţiei ____________________________________ (Semnătura)
L.Ş. |
__________________________ (Numele, prenumele) | ||||||||||||||
Şeful Serviciului Economic/ Contabilul ________________________ (Semnătura) |
__________________________ (Numele, prenumele) | ||||||||||||||
“___” _________________ 200___
1) Formularul se completează pentru o singură componentă bugetară şi tip de operaţiune, care se vor marca cu simbolul “X” |