H O T Ă R Î R E

privind aprobarea limitei efectivului organelor afacerilor interne

şi a Regulamentului Ministerului Afacerilor Interne

 

nr. 781  din  01.12.92

 

* * *

 

Abrogat: 13.08.1998

Hotărîrea Guvernului nr.844 din 30.07.1998

 

Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

1. Se stabileşte:

limita efectivului Ministerului Afacerilor Interne, subdiviziunilor şi organelor lui, în număr de 9250 unităţi, exceptînd trupele de carabinieri, inclusiv 1800 salariaţi civili, finanţarea cărora se va efectua din contul bugetului de stat.

[Alin.2 al pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.337 din 18.06.96]

 

limita maximă a aparatului central al Ministerului în procent de 2,5-3,5 la sută din efectivul total al subdiviziunilor şi organelor afacerilor interne din republică (cu excepţia serviciului pază).

2. Ministrul Afacerilor Interne se investeşte cu dreptul să aprobe în limitele efectivului de personal şi mijloacelor alocate din buget pentru întreţinerea organelor afacerilor interne, structura organizatorică a aparatului central al Ministerului şi subdiviziunilor lui.

3. Ministerul Afacerilor Interne i se permite: de a avea 5 viceminiştri, inclusiv un prim-viceministru, viceministru – şef al departamentului poliţie criminală; viceministru – şef al departamentului informaţie şi documentare a populaţiei; viceministru – comandant al departamentului trupelor de carabinieri şi un colegiu al Ministrului în număr de 11 persoane.

[Alin.2 al pct.3 în redacţia Hot. Guv. nr.32 din 06.02.97]

[Alin.2 al pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.337 din 18.06.96]

[Alin.2 al pct.3 în redacţia Hot. Guv. nr.199 din 02.04.96]

[Alin.2 al pct.3 în redacţia Hot. Guv. nr.583 din 17.08.95]

 

să menţină, supra limita stabilită a efectivului aparatului central, personalul încadrat în structurile de dirijare a serviciilor tehnice şi de producţie, care este întreţinut din contul mijloacelor extrabugetare şi autogestionare;

[Alin.3 al pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.361 din 30.05.94]

 

să menţină salariile de funcţie avute anterior pentru colaboratorii aparatului central al Ministerului, desemnaţi potrivit modificărilor structurii aparatului central în funcţii cu salarii mai mici.

 

4. Se aprobă:

Regulamentul Ministerului Afacerilor Interne (anexa nr.1);

Lista funcţiilor aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne şi subdiviziunilor lui, subrogate de generali (anexa nr.2).

 

5. Se abrogă:

hotărîrea Guvernului R.S.S. Moldova din 13 septembrie 1990 nr.321-j "Cu privire la reforma organelor Ministerului afacerilor interne al R.S.S. Moldova";

punctul 5 din hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 13 februarie 1992 nr.81 "Cu privire la reorganizarea Direcţiei din Moldova a Ministerului Afacerilor Interne al U.R.S.S. pentru Transport în Departamentul Afacerilor Interne pentru Transport al Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova".

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI

 

Anexa nr.1

la hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.781 din 1 decembrie 1992

 

REGULAMENTUL

Ministerului Afacerilor Interne

1. Ministerul Afacerilor Interne (în continuare – M.A.I.) este organul central al puterii executive din republică, menit, în baza respectării stricte a legilor, să apere viaţa, integritatea corporală, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, toate formele de proprietate, interesele societăţii şi statului conform atentatelor criminale şi altor acţiuni ilegale, să menţină ordinea de drept şi securitatea publică.

M.A.I. se formează şi se desfiinţează de Preşedintele Republicii Moldova cu aprobarea ulterioară a Parlamentului şi poartă răspundere în faţa Preşedintelui şi Parlamentului republicii pentru soluţionarea sarcinilor ce ţin de competenţa lui.

2. Baza juridică a activităţii M.A.I. o constituie: Constituţia Republicii Moldova, Legile Republicii Moldova: "Cu privire la Guvern", "Cu privire la poliţie", "Cu privire la trupele de carabinieri (trupele interne) ale Ministerului Afacerilor Interne", alte acte normative, hotărîri şi dispoziţii ale Parlamentului, Preşedintelui şi Guvernului Republicii Moldova, tratatele şi convenţiile internaţionale între Guvernul Republicii Moldova şi guvernele altor state, acordurile încheiate de M.A.I. al Republicii Moldova cu M.A.I. ale altor state, precum şi prezentul Regulament.

3. M.A.I. în limitele competenţei sale, în baza şi întru executarea actelor juridice indicate, emite ordine, instrucţiuni şi dă dispoziţii, pe care le semnează Ministrul sau viceminiştrii M.A.I. Actele juridice departamentale ale M.A.I. sînt executorii pentru organele afacerilor interne şi trupele de carabinieri, iar în problemele securităţii antiincendiare şi securităţii circulaţiei rutiere, precum şi în alte chestiunii, atribuite de legislaţie, pentru toate întreprinderile, organizaţiile, instituţiile şi cetăţenii republicii. În caz de necesitate, M.A.I. emite acte juridice departamentale în colaborare cu alte ministerele şi departamente de stat.

4. M.A.I. îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu principiile legalităţii, respectării personalităţii, umanismului şi echităţii sociale, colegialităţii în îmbinare cu conducerea unică, colaborarea cu cetăţenii şi colectivele de muncă, asigurării transparenţei şi respectării secretului profesional.

5. Principalele sarcini ale M.A.I. sînt:

1) participarea la elaborarea şi realizarea politicii de stat privind apărarea drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, asigurării legalităţii, menţinerii ordinii de drept şi combaterii criminalităţii;

2) organizarea şi perfecţionarea activităţii organelor afacerilor interne în vederea îndeplinirii misiunilor puse în sarcina lor;

3) asigurarea legalităţii şi disciplinei în activitatea organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri, nivelului înalt de pregătire profesională a colaboratorilor;

4) asigurarea protecţiei juridice şi sociale a efectivului organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri;

5) dezvoltarea şi consolidarea bazei tehnico-materiale a organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri.

6. În corespundere cu sarcinile sale de bază, M.A.I.:

1) defineşte, în baza examinării situaţiei criminogene în republică, direcţiile prioritare ale activităţii organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri, elaborează şi realizează programe complexe ale activităţii lor; participă la întocmirea şi realizarea programelor de stat de întărire a ordinii de drept şi luptei cu infractorii;

2) organizează şi desfăşoară cercetări ştiinţifice în problemele de menţinere a ordinii de drept, de combatere a criminalităţii, de aplicare a pedepselor penale, securităţii circulaţiei rutiere şi securităţii antiincendiare, efectuează lucrări experimentale în construcţie şi de proiectare tehnologică, asigură aplicarea rezultatelor ştiinţifice şi experienţei pozitive în activitatea organelor afacerilor interne;

3) generalizează practica aplicării legislaţiei referitoare la competenţa M.A.I., elaborează şi înaintează organelor respective propuneri privind perfecţionarea ei, pregăteşte proiecte de acte legislative şi normative privind activitatea organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri, acordă organelor afacerilor interne subordonate ajutor metodic în privinţa perfecţionării asistenţei juridice a activităţii lor, asigură participarea organelor afacerilor interne la propagarea cunoştinţelor juridice în rîndul populaţiei;

4) elaborează propuneri în vederea întăririi legalităţii şi ordinii de drept în republică şi le prezintă în modul stabilit spre examinare Preşedintelui şi Guvernului Republicii Moldova, organelor de stat corespunzătoare;

5) organizează pe teritoriul republicii activitatea operativă de urmărire, criminalistică de expertiză a organelor afacerilor interne, cercetarea dosarelor penale, ce ţin de competenţa organelor afacerilor interne; exercită activitatea de relevare, descoperire şi cercetare a celor mai grave infracţiuni şi a infracţiunilor cu caracter interregional, îşi dă concursul la descoperirea şi cercetarea infracţiunilor complicate;

6) organizează căutarea persoanelor, care au comis infracţiuni, care se ascund de organele de cercetare prealabilă, de anchetă şi juridică, care se sustrag de la executarea pedepsei penale, persoanelor dispărute fără urmă şi altor persoane în cazurile, prevăzute de legislaţie, precum şi a mijloacelor de transport auto şu moto;

7) coordonează activitatea organelor afacerilor interne de profilaxie a infracţiunilor, de protecţie a ordinii publice, de executare a cercetărilor sistematice de paşapoarte şi permise, le acordă ajutorul metodic necesar; exercită conducerea subdiviziunilor de poliţie cu destinaţia specială, conducerea operativă a unităţilor militare de carabinieri; organizează menţinerea ordinii publice la desfăşurarea acţiunilor de masă de proporţii republicane; exercită conducerea operativă a forţelor şi mijloacelor afacerilor interne, atrase la lichidarea efectivelor avariilor, catastrofelor, calamităţilor, incendiilor, precum şi în alte situaţii deosebite;

8) conduce activitatea poliţiei de stat auto, în colaborare cu alte organe republicane, întreprinde măsuri în vederea perfecţionării traficului rutier optim în republică şi preîntîmpinarea accidentelor rutiere;

9) exercită conducerea inspectorului de stat antiincendiar, organizează în cadrul republicii activitatea de relevare şi înlăturare a cauzelor şi condiţiilor de izbucnire a incendiilor; organizează nemijlocit stingerea incendiilor de proporţii mari; exercită conducerea subdiviziunilor speciale de pază antiincendiară şi detaşamentelor specializate ale serviciului antiincendiar militarizat;

10) asigură exercitarea de către organele afacerilor interne a legislaţiei de executare a sentinţelor penale, organizează paza, transferul sub escortă şi escortarea condamnaţilor; exercită conducerea instituţiilor penitenciare, conducerea operativă a unităţilor de escortă, subdiviziunilor trupelor de carabinieri, care păzesc unităţile penitenciare; în cooperare cu alte organe de stat, întreprinde măsuri în vederea perfecţionării activităţii pentru reabilitare a persoanelor, care şi-au ispăşit pedeapsa, precum şi care au rămas în afara cadrului social;

11) elaborarea şi avansează Guvernului Republicii Moldova propuneri referitoare la efectivul numeric şi finanţarea subdiviziunilor afacerilor interne, din contul bugetului republican, crează, reorganizează şi lichidează subdiviziunile respective, stabileşte statele şi structura lor, elaborează normativele efectivului de state şi cheltuielilor pentru subdiviziunile organelor afacerilor interne;

12) elaborează şi asigură realizarea programelor de încadrare în organele afacerilor interne, organizează pregătirea, perfecţionarea şi ridicarea nivelului de calificare a cadrelor, conduce şi coordonează activitate instituţiilor de învăţămînt din cadrul M.A.I.;

13) organizează activitatea de educare a colaboratorilor organelor afacerilor interne, de protecţie a drepturilor, intereselor legitime, onoarei şi demnităţii lor;

14) asigură constituirea şi dezvoltarea băncii informaţionale de date şi evidenţe, necesare activităţii organelor afacerilor interne; organizează statistica departamentală a infracţiunilor şi delictelor administrative;

15) asigură dotarea cu mijloace de transport speciale şi militare, care necesită o panificare şi aprovizionare la nivel republican;

16) elaborează şi exercită întregul ansamblu de măsuri în vederea mobilizării, organizării activităţii organelor afacerilor interne pe timp de război şi în situaţii excepţionale pe timp de pace;

17) asigură dotarea centralizată a organelor afacerilor interne cu materiale şi mijloace tehnice necesare din contul bugetului republican; exercită controlul asupra utilizării de către organele afacerilor interne a mijloacelor băneşti şi resurselor alocate;

18) asigură organizarea evidenţei primare contabile şi statistice în organele şi subdiviziunile afacerilor interne exercită controlul asupra organizării şi veridicităţii ei, efectuează revizii privind activitatea financiară şi economică;

19) întreprinde măsuri de ameliorare a condiţiilor sociale şi de trai ale efectivului, organizează activitatea instituţiilor medicale, elaborează planuri vizînd construcţiile capitale în cadrul M.A.I., asigură realizarea lor;

20) organizează examinarea sesizărilor, declaraţiilor, reclamaţiilor cetăţenilor parvenite la Minister, precum şi publicaţiilor în presă, comunicărilor la radio şi televiziune vizînd activitatea organelor afacerilor interne;

21) stabileşte în conformitate cu standardele republicane cerinţe unice vizînd organizarea lucrărilor de securitate şi activităţii din domeniul arhivelor în cadrul organelor afacerilor interne.

7. Conducerea M.A.I. se exercită de către Ministru, care este desemnat şi eliberat din funcţie de Preşedintele Republicii Moldova şi confirmat de Parlamentul Republicii Moldova.

8. Ministrul afacerilor interne (în continuare – Ministrul) poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor încredinţate M.A.I.

9. Ministrul în limitele competenţei M.A.I.:

1) conduce întreaga activitate a M.A.I. şi organelor afacerilor interne subordonate cu excepţia Departamentului pentru Combaterea Crimei Organizate şi Corupţiei, pe care îl conduce în mod operativ; stabileşte împuternicirile organelor afacerilor interne subordonate vizînd soluţionarea independentă a chestiunilor organizatorice, structurile şi de state, încadrarea în serviciile financiar, economic şi de producţie, precum şi altor chestiuni;

[Subpct.1 al pct.9 completat prin Hot. Guv. nr.479 din 26.05.97]

 

2) defineşte lista funcţiilor suplinite de persoanele corpului de comandă al organelor afacerilor interne şi trupelor de carabinieri, inclusiv pînă la gradul de colonel;

3) reprezintă M.A.I. în raporturile cu organele puterii şi conducerii de stat, cu organizaţiile, instituţiile, întreprinderile, asociaţiile publice şi partide, cu colectivele de muncă, populaţia din ţară, precum şi cu organismele similare din alte ţări;

4) conduce şi coordonează activitatea trupelor de carabinieri, organizează dotarea lor tehnică şi materială;

5) în baza şi întru executarea legislaţiei în vigoare emite ordine, instrucţiuni şi dispoziţii executorii în cadrul M.A.I.; în caz de necesitate, adoptă acte normative departamentale în cooperare cu alte ministere şi departamente de stat;

6) în domeniul competenţei acordate de M.A.I., emite acte normative departamentale vizînd chestiunile securităţii antiincendiare şi securităţii circulaţiei rutiere şi alte chestiuni stabilite de legislaţia în vigoare, care sînt executorii pentru întreprinderi, organizaţii, instituţii, independent de subordonarea lor departamentală, precum şi pentru cetăţeni;

7) conferă grade speciale persoanelor corpului de comandă al organelor afacerilor interne pînă la gradul de colonel de poliţie, colonel al serviciului intern, precum şi grade militare, inclusiv pînă la gradul de colonel, prezintă în faţă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri cu privire la conferirea de grade speciale şi militare de general;

8) anulează ordinele, instrucţiunile şi directivele conducătorilor organelor din subordine, ce contravin legilor Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, precum şi ordinelor şi instrucţiunilor M.A.I.;

9) distribuie obligaţiile între locţiitorii Ministrului, coordonează executarea lor;

10) încheie acorduri cu ministerele afacerilor interne, alte organe de stat din străinătate vizînd chestiunile, ce se raportă la activitatea organelor afacerilor interne;

11) prezintă în faţa Preşedintelui Republicii Moldova propuneri cu privire la decorarea lucrărilor organelor afacerilor interne şi militarilor trupelor de carabinieri cu ordine şi medalii ale Republicii Moldova, privind conferirea de titluri onorifice ale Republicii Moldova, acordă, în ordine stabilită, medalii şi insigne de onoare, diplome de onoare şi alte distincţii colaboratorilor organelor afacerilor interne şi cetăţenilor care s-au evidenţiat în activitatea de sprijun a organelor afacerilor interne la realizarea sarcinilor încredinţate;

12) aplică în măsură deplină metodele de sancţionare disciplinară faţă de colaboratorilor organelor afacerilor interne şi a militarilor in trupele de carabinieri;

 

13) numeşte şi destituie din funcţie conducătorii de departamente, direcţii, secţii şi servicii ale M.A.I., instituţiilor de învăţămînt, comisari de poliţie şi în conformitate cu nomenclatura M.A.I. alţi conducători ai organelor din subordine, cu excepţia şefului Departamentului pentru Combaterea Crimei Organizate şi Corupţiei, care se numeşte în funcţie şi se destituie din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Primului-ministru, contrasemnată de către ministrul afacerilor interne.

[Subpct.13 completat prin Hot. Guv. nr.479 din 26.05.97]

 

13/1) numeşte şi destituie din funcţie şeful Direcţiei afacerilor interne a Găgăuziei la propunerea Guvernatorului Găgăuziei cu acordul Adunării Populare a Găgăuziei.

[Subpct.13/1 introdus prin Hot. Guv. nr.583 din 17.08.95]

 

14) angajează în cadrul M.A.I. şi trece în rezervă persoanele din corpul de comandă al organelor afacerilor interne şi militarii trupelor de carabinieri, inclusiv cu drept de a purta uniformă, stabileşte pensii generalilor, persoanelor din corpul de comandă, de ofiţeri şi membrilor familiilor acestora în conformitate cu legislaţia în vigoare;

15) aprobă regulamentele departamentelor, direcţiilor, secţiilor şi organizaţiilor netitulare ale M.A.I., precum şi dispoziţiile şi instrucţiunile cu privire la serviciile M.A.I.

10. În cazul, în care Ministrul este absent, funcţiile lui sînt exercitate de către prim-viceministru al afacerilor interne.

11. Viceminiştrii afacerilor interne sînt numiţi şi destituiţi din funcţie de către Guvernul Republicii Moldova în baza raportului Ministrului.

În conformitate cu atribuţiile lor viceminiştrii exercită conducerea domeniilor concrete de activitate ale M.A.I.

12. În scopul soluţionării în comun a problemelor de importanţă majoră din domeniul activităţii organelor afacerilor interne şi exercităţii funcţiilor, în cadrul M.A.I. se creează un colegiu, care include în componenţa sa: Ministrul (preşedinte al colegiului), viceminiştrii (conform funcţiei), precum şi alţi colaboratori cu funcţii de conducere din cadrul M.A.I.

Membrii colegiului M.A.I., exceptînd persoanele, care deţin această calitate, conform funcţiei, sînt desemnaţi de Guvernul Republicii Moldova la propunerea Ministrului.

Colegiul se întruneşte cel puţin o dată în trimestru şi este convocat de Ministru. la cererea a 1/3 din numărul de membri ai colegiului sau din iniţiativa preşedintelui colegiului pot fi convocate şedinţe extraordinare ale colegiului.

Hotărîrile colegiului adoptate prin majoritate de voturi a membrilor lui sînt aduse la cunoştinţă prin ordinele Ministrului.

În caz de divergente, apărute între Ministru şi colegiu, Ministrul realizează hotărîrea sa, raportînd despre disensiunile apărute Guvernului Republicii Moldova.

Hotărîrile adoptate la şedinţele mixte ale colegiului M.A.I. şi alte ministere şi departamente de stat sînt aduse la cunoştinţă prin ordinele comun ale M.A.I. şi ale conducătorilor ministerelor şi departamentelor respective.

Regulamentul cu privire la colegiul şi programul lui de muncă sînt aprobate de către Ministru.

13. Conducerea colectivă a activităţii operative a M.A.I. şi asigurarea executării hotărîrilor colegiului cade în sarcina biroului executiv.

Biroul executiv este organul, consultativ, constituit din Ministru şi viceminiştri.

În dependenţă de caracterul şi importanţa sarcinilor abordate, la şedinţa biroului executiv pot fi invitate persoane din corpul de conducere şi specialişti ai aparatului M.A.I., precum şi alţi colaboratori ai organelor subordonate.

14. Efectivul colaboratorilor aparatului central al M.A.I. şi al subdiviziunilor din subordonarea lui nemijlocită, precum şi suma alocaţiilor pentru întreţinerea acestora este aprobată de Guvern.

Structura, statele de personal, condiţiile de remunerare a muncii, de asigurare tehnico-materială şi socială, de trai a colaboratorilor aparatului central al M.A.I. şi subdiviziunilor din subordine nemijlocită sînt stabilite de către Ministru în limita efectivului şi alocaţiilor pentru întreţinere, precum şi schemelor de funcţie, aprobate de Guvern.

Aparatul central al M.A.I. şi subdiviziunilor din subordine nemijlocit se completează cu personal din corpul de comandă, ofiţeri şi angajaţi civili, dotaţi cu calităţi morale şi profesionale adecvate pentru executarea funcţiilor şi atribuţiilor M.A.I.

15. M.A.I. colaborează în ordinea stabilită cu organele de apărare a ordinii de drept din alte ţări, participă la pregătirea acordurilor şi convenţiilor internaţionale, organizează realizarea acestor în partea ce se referă la competenţa M.A.I.

16. M.A.I. este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de stat a Republicii Moldova şi denumirea lui.

 

 

Anexa nr.2

la hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.781 din 1 decembrie 1992

 

LISTA

funcţiilor aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne

şi ale subdiviziunilor lui, subordonate de generali

 

Ministru

Prim-viceministru

Viceminiştri

Prim locţiitor al şefului Departamentului trupelor de carabinieri

Şefii Departamentelor

 

[Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.786 din 15.08.97]

[Anexa nr.2 completată prin Hot. Guv. nr.479 din 26.05.97]

[Anexa nr.2 completată prin Hot. Guv. nr.447 din 06.08.96]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.337 din 18.06.96]

[Anexa nr.2 completată prin Hot. Guv. nr.326 din 22.05.95]