HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Cu privire la retribuirea muncii personalului din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale în baza Reţelei tarifare unice Nr.287 din 24.05.93 * * *
Abrogat: 28.04.2006 Hotărîrea Guvernului nr.381 din 13.04.2006 Întru realizarea hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova "Privind aplicarea "Legii salarizării", Guvernul Republicii Moldova hotărăşte: 1. Se aprobă, cu începere de la 1 martie 1993, trecerea personalului din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale la condiţiile de remunerare specificate în Reţeaua tarifară unică de salarizare. 2. Se aprobă Modul şi condiţiile de salarizare a personalului din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale din Republica Moldova conform anexei nr. 1 şi Indicii şi modul de atribuire a categoriilor pentru instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale conform anexei nr. 2. 3. Se stabileşte pentru medicii încadraţi în unităţile sanitare şi de asistenţă socială volumul maxim de muncă prin cumul în limita a 1,5 salarii. În cazuri de exepţie Ministerul Sănătăţii este în drept să majoreze volumul maxim de muncă prin cumul pentru medici pînă la două salarii. 4. Pentru stimularea muncii şi acordarea de ajutor material lucrătorilor din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale, la formarea fondurilor de remunerare a personalului din instituţiile respective se vor prelimina suplimentar mijloace în mărimea fondului de salarizare pentru o lună, calculat în baza tarifelor şi salariilor de funcţie ţinîndu-se cont de sporurile şi suplimentele stabilite în conformitate cu legislaţia.
[în redacţia Hot. Guv. nr.628 din 19.11.96] [în redacţia Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95] 5. Acordarea suplimentelor la salarii pentru cumulul de funcţii, extinderea zonelor de deservire sau majorarea volumului de muncă, pentru exercitarea, în paralel cu funcţia de bază, a obligaţiunilor salariaţilor care temporar lipsesc, pentru programul de lucru divizat (cu întrerupere de peste două ore), altor suplimente cu caracter compensatoriu, a sporurilor la salarii pentru aplicarea realizărilor ştiinţei medicale şi metodelor progresiste de lucru, pentru complexitatea şi calitatea înaltă a mincii sau pentru executarea unor lucrări de importanţă deosebită, precum şi premierea şi acordarea ajutorului material personalului sus-enumerat, inclusiv conducătorilor, se efectuează în modul stabilit pentru toate instituţiile finanţate de la buget. 6. Salarizarea medicilor, a personalului medical cu studii medii şi a personalului medical inferior pentru suplinirea în afara orelor de program a personalului corespunzător, care lipseşte temporar (din cauza bolii, deplasării, concediului etc.) se efectuează conform orelor efectiv lucrate în funcţia angajatului în cauză absent, în mărime ordinară, fără a considera această suplinire drept cumul de funcţii. 7. În cazul depistării unor deficienţe serioase în activitatea personalului medical şi farmaceutice, personalului cu funcţii de conducere din organele şi instituţiile ocrotirii sănătăţii i se acordă dreptul să prezinte, de comun acord cu comitetele sindicale respective, comisiei de atestare de profil demersuri privind reducerea gradului de calificare a angajaţilor, indiferent de data atestării lor. 8. În cazurile cînd salariile de funcţie (tarifare) aprobate prin prezenta hotărîre pentru personalul încadrat în sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale, inclusiv coeficienţii, sporurile şi suplimentele aplicate, vor fi mai mici decît salariile de funcţie (tarifare) în vigoare, inclusiv coeficienţii, sporurile şi suplimentele la aceste salarii, acordate personalului în perioada de activitate în instituţia sau organizaţia respectivă în aceeaşi funcţie sau într-o funcţie superioară, se va plăti diferenţa de salariu respectivă (ţinîndu-se cont de înlesnirile aferente). 9. Se preconizează că la remunerarea personalului din instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale precum sînt învăţătorii, logopezii, profesorii, educatorii şi alţi lucrători din învăţămîntul de profil, bibliotecarii şi alţi lucrători ai culturii, categoriile de salarizare, mărimea sporurilor şi a suplimentelor se determină în modul şi în condiţiile stabilite de legislaţia în vigoare pentru personalul din ramurile respective ale economiei naţionale. Categoriile de salarizare pentru inginerii, tehnicienii, specialiştii şi funcţionarii cu diverse profiluri, precum şi pentru bucătarii şi ceilalţi angajaţi din reţeaua alimentaţiei publice, lucrătorii telecomunicaţiilor, şoferii şi alt personal din transportul auto şi din cadrul serviciilor publice, pentru muncitorii ocupaţi cu reparaţia şi deservirea utilajelor, clădirilor şi construcţiilor se stabilesc în modul şi în mărimile prevăzute de Condiţiile unice de salarizare a personalului din unităţile bugetare în baza Reţelei tarifare unice, aprobate prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 24 mai 1993 nr. 286 "Cu privire la Condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare în baza Reţelei tarifare unice". 10. Se acordă organelor autoadministrării locale dreptul de a majora salariile personalului medical şi celui cu funcţii de conducere al instituţiilor ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale din contul fondurilor de rezervă, soldurilor bugetare disponibile, precum şi din veniturile obţinute la executarea bugetului local. 11. Se recomandă administraţiei unităţilor economice (asociaţiilor) şi organizaţiilor din sfera productivă şi din alte ramuri ale economiei naţionale, precum şi conducerii colhozurilor să efectueze din contul fondului lor de stimulare materială (fondului de salarizare) premierea şi remunerarea personalului din secţiile medico-sanitare, punctele sanitare, din policlinici şi alte instituţii de ocrotire a sănătăţii în cazul obţinerii unor rezultate pozitive în profilaxia şi reducerea morbidităţii angajaţilor conform totalurilor muncii şi în cuanturile stabilite pentru personalul antrenat în procesul de producţie. 12. Condiţiile de remunerare a muncii aprobate prin prezenta hotărîre se extind şi asupra personalului medical şi farmaceutic din toate instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile, independent de subordonarea lor departamentală. Remunerarea pesonalului, încadrat în instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale situate în afara hotarelor Republicii Moldova, se efectuează în modul şi în condiţiile de retribuţie, stabilite în ţările angajatoare pentru categoriile respective de salariaţi. 13. Conducătorii instituţiilor sînt responsabili conform legislaţiei pentru remunerarea corectă şi în termen a personalului. La depistarea cazurilor de remunerare incorectă, ei sînt obligaţi să corecteze imediat eroarea comisă şi să achite personalului sumele datorate pentru perioada în cauză. 14. Se abrogă hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 14 ianuarie 1992 nr. 8 "Cu privire la salarizarea personalului din domeniul sănătăţii şi asistenţei sociale din Republica Moldova". Prim-ministru al Republicii Moldova Andrei SANGHELI Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.287 din 24 mai 1993 MODUL ŞI CONDIŢIILE de salarizare a personalului din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale din Republica Moldova 1. Categoriile de remunerare a muncii şi coeficienţii tarifari pentru medici, personalul medical cu studii medii, personalul farmaceutic, personalul medical inferior, personalul cu funcţii de conducere al instituţiilor bugetare din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale se stabilesc conform tabelelor nr.1-4 la prezenta anexă, potrivit rezultatelor atestării şi retarificării fiecărui angajat. 2. Atestarea personalului medical şi farmaceutic se efectuează conform regulamentelor în vigoare de atestare a medicilor, farmaciştilor lucrătorilor cu studii medii medicale şi farmaceutice, iar a funcţionarilor di instituţiile sus-enumerate - conform "Principiilor de bază cu privire la modul de atestare a funcţionarilor instituţiilor şi organizaţiilor finanţate din buget". Retarificarea lucrăorilor medicali şi farmaceutici se efectuează în baza cerinţelor de calificare respective, aprobate de Ministerul Sănătăţii de comun acord cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi sindicatul de ramură, iar pentru categoriile de personal cu funcţii complexe, personalul din învăţămînt, cultură, alimentaţie publică, transport, telecomunicaţii şi alt personal încadrat în instituţiile sus-enumerate, ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale tarificarea se efectuează în baza cerinţelor de calificare ramurale respective. 3. Salariul de funcţie corespunzător categoriei de remunerare, ce i-a fost conferită salariatului în baza Reţelei tarifare unice, constituie garanţia socială de stat a nivelului minim de retribuire a muncii angajaţilor din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale, cu condiţia respectării executării calitative de către aceştia în orele de program, stabilite de legislaţia în vigoare, a normelor de muncă (volumului de lucrări) prevăzute în contractul colectiv de muncă. 4. Cuantumul salariului angajatului se formează din salariul tarifar conform categoriei de salarizare specificată în Reţeaua tarifară unică, şi sporurile, majorările, suplimentele, alte plăţi cu caracter de stimulare şi compensatoriu, prevăzute de legislaţia în vigoare. Mărimea retribuţiei salariaţilor în limitele mijloacelor repartizate în aceste scopuri nu este limitată. 5. Salariile de funcţie, care corespund categoriei de salarizare stabilite în baza Reţelei tarifare unice, se majorează astfel: personalului încadrat în instituţiile şi subdiviziunile din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale în care se tratează bolnavi de SIDA, alcoolism şi narcomanie, bolnavii psihici, salariaţii din alte instituţii şi subunităţile acestora, care lucrează în condiţii foarte grele de muncă, periculoase sau dăunătoare - cu 150; 135; 120; 105; 90 şi 75 lei conform Listelor respective, aprobate de Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale de comun acord cu sindicatul de ramură; personalului din spitalul pentru tratarea invalizilor celui de-al doilea război mondial şi secţiile spitaliceşti (în cazul folosirii a cel puţin 80 la sută din capacităţile acestor secţii pentru tratarea invalizilor de război şi persoanelor asimilate lor la acordarea înlesnirilor) precum urmează: personalului medical şi farmaceutic - cu 15 la sută; celuilalt personali - cu 10 la sută; personalului medical şi farmaceutic din unităţile medicale clinice - cu 10 la sută; personalului din casele copilului, casele pentru copii, şcolile internat pentru copiii orfani şi copiii fără tutela părinţelor, centrului de plasament şi reabilitare a copiilor de vîrstă fragedă, azilului republican pentru invalizi şi pensionari şi centrului republican de reabilitare a invalizilor, veteranilor muncii şi războiului - cu 20 la sută; personalului internatelor psihoneurologice, caselor-internat pentru copii cu deficienţe mintale, pentru persoanele deţinute sub arest, medicilor psihiatri cu statut de experţi judiciari, care activează în secţia psihiatrie legală pentru persoane nearestate şi în biroul de expertiză psihiatrică legală ambulatorie, cu exepţia experţilor judiciari, precum şi personalului medical din secţiile anatomopatologice şi secţiile de expertiză medico-legală - cu 30 la sută; recepţionarilor de aur din policlinicile stomatologice - cu 15 la sută. În toate cazurile de majorare a salariilor în procente, mărimea concretă a fiecărei majorări se calculează din salariul de funcţie (tarifar) fără să se ia în consideraţie alte majorări.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1148 din 18.10.04, în vigoare 22.10.04] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1603 din 30.12.03, în vigoare 23.01.04] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.537 din 03.05.2002] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.307 din 13.03.2002] [Pct.5 completat prin Hot.Guv. nr.901 din 29.08.2000] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.628 din 19.11.96] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.800 din 27.12.93] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.586 din 14.09.93] 6. Suplimentele de plată se stabilesc: personalului din instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale, inclusiv şoferilor de transporturi sanitare din schema de state a întreprinderilor auto şi altor organizaţii pentru munca prestată noaptea în mărime de 50 la sută din salariul de funcţie (tarifar) pentru fiecare oră lucrată noaptea. pentru personalul medical ce acordă asistenţă medicală de urgenţă, cel din staţiile (secţiile) de salvare, din echipele itinerante, precum şi pentru personalul angajat la deservirea telecomunicaţiilor staţiilor (secţiilor) de salvare suplimentul constituie 100 procente din salariul de funcţie (tarifar) pentru fiecare oră lucrată. Lista acestor subdiviziuni se aprobă de către conducătorul instituţiei de comun acord cu comitetul sindical. Timp de noapte se consideră timpul între orele 22 şi 6; pentru mobilizarea la domiciliu, în vederea efectuării serviciilor seara sau pe timp de noapte, în zilele de odihnă şi de sărbători medicilor şi personalului medical cu studii medii din instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei soiale, indiferent de timpul şi locul asistenţei, li se acordă o retribuţie difirenţiată în funcţie de specialitate în mărime de 50 la sută din salariul de funcţie, calculat pe oră, pentru fiecare oră prestată la domiciliu, fără să li se acorde careva sporuri pentru serviciile în zile de sărbători şi de timp de noapte. În cadrul cînd lucrătorul medical este chemat în instituţie pentru a acorda asistenţa medicală covenită, timpul efectiv folosit pentru deplasarea lui la destinaţie şi acordarea asistenţei medicale se plăteşte, luîndu-se în calcul salariul de funcţie al lucrătorului medical. Aceste servicii se prestează în plus la normele lunare stabilite. 7. Medicilor cu funcţii de conducere din instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale şi adjuncţilor (medici) li se permite să lucreze în specialitate în instituţiile în care sînt încadraţi, în limita timpului de muncă prevăzut de funcţia de bază cu achitarea pînă la 25 la sută din salariul medicului cu categoria respectivă de salarizare. Evidenţa muncii prestate de conducători şi adjuncţii lor, indiferent de caracterul şi volumul ei, se reflectă în documentele corespunzătoare. În aceste cazuri nu li se va permite cumulul de funcţii şi adjuncţiunea. 8. Se acordă personalului cu funcţii de conducere din instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale dreptul de a stabili de comun acord cu comitetele sindicale sporuri la salarii: medicilor din spitalele de circumscripţie şi raionale, din ambulatoriile rurale, medicilor terapeuţi şi pediatri de circumscripţie, medicilor generalişti (de familie), şefilor secţiilor terapeutice şi pediatrice din policlinicile orăşeneşti, şefilor secţiilor de salvare, medicilor şi personalului cu studii medii speciale din echipele itinerante ale staţiilor şi secţiilor de salvare şi asistenţei medicală urgenţă, staţiilor de aviaţie sanitară şi secţiilor de ajutor consultativ planificat şi urgent, medicilor superiori din staţiile (secţiile) de salvare şi de urgenţă, precum şi surorilor superioare şi surorilor medicale de circumscripţie din sectoarele de terapie şi pediatrie. Moaşelor şi surorilor de patronaj de la sate, surorilor medicale ale medicilor generalişti (de familie), terapeuţilor şi surorile medicale de secţie din întreprinderi şi medicilor din Consiliul de Expertiză Medicală a Vitalităţii (inclusiv preşedintele şi expertul principal), medicilor din secţiile anatomopatologice ţinîndu-se cont de condiţiile şi calitatea muncii, pentru durata muncii în instituţiile respective şi sectoarele teritoriale şi de secţii, pentru primii 3 ani de muncă neîntreruptă şi pentru fiecare 2 ani următori de muncă neîntreruptă - în mărime de pînă la 10 la sută din salariul de funcţie. Cuantumul maxim al sporului în dependenţă de condiţiile de muncă, nu poate depăşi 40 la sută din salariul de funcţie (tarifar), iar pentru personalul ocupat nemijlocit cu profilaxia şi combaterea SIDA - 60 la sută din salariul de funcţie (tarifar); personalului din subdiviziunile care combat infecţiile extrem de periculoase, indiferent de postul pe care-l ocupă - în mărime de 10 la sută din salariul de funcţie (tarifar) pentru fiecare an de muncă. Cuantumul maxim al sporului, în dependenţă de condiţiile de muncă, nu poate depăşi 40 la sută din salariul de funcţie (tarifar); Medicilor, medicilor cu funcţii de conducere, personalului medical cu studii medii speciale şi farmaciştilor, pentru categoriile de calificare superior, I şi II - în mărime de, respectiv, 50, 40 şi 30 la sută din salariul de funcţie. Sporurile la salariu se calculează lunar conorm funcţiei de bază, funcţiile cumulate şi suplinite, fără să se ia în consideraţie careva majorări, sporuri şi suplimente la salariu.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1148 din 18.10.04, în vigoare 22.10.04] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.307 din 13.03.2002] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.628 din 19.11.96] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.119 din 22.03.94] [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.586 din 14.09.93] 9. Remunerarea medicilor-consultanţi, neîncadraţi în statele instituţiei în care acordă consultaţii, se efectuează după tarifele de salarizare pe oră, stabilite de sine stătător de către aceste instituţii reieşind din calificarea medicului-consultant şi timpul lucrat efectiv. Remunerarea maximă a medicilor pentru consultaţii nu poate depăşi tariful de salarizare pentru 24 ore. 10. Medicilor din spitalele de circumscripţie şi raionale şi din ambulatoriile rurale, terapeuţilor şi pediatrilor de circumscripţie, medicilor generalişti (de familie), personalului medical din secţiile anatomopatologice şi secţiile de expertiză medico-legală, şefilor secţiilor de terapie şi pediatrie din policlinicile orăşeneşti, şefilor secţiilor de salvare, medicilor şi personalului cu studii medii speciale din echipele itinerante ale staţiilor şi secţiilor de salvare şi serviciilor de urgenţă ale staţiilor de aviaţie sanitară şi secţiilor de ajutor consultativ planificat şi urgent, medicilor superior din staţiile (secţiile) de salvare şi de urgenţă, precum şi surorilor superioare şi surorilor medicale de circumscripţie din sectoarele de terapie şi pediatrie, surorilor medicale care asistă medici generalişti (de familie) li se stabileşte, ţinînd cont de condiţiile şi calitatea muncii un concediu suplimentar plătit de odihnă cu o durată de trei zile pentru muncă neîntreruptă prestată peste trei ani în instituţiile, subdiviziunile şi funcţiile sus-enumerate.
[în redacţia Hot. Guv. nr.628 din 19.11.96] 11. Pentru lucrătorii medical cu studii medii speciale, încadraţi în echipele itinerante de la staţiile (secţiile) de salvare şi asistenţă medicală de urgenţă, care au fost transferaţi în funcţia de felceri (surori medicale) la înregistrarea chemărilor şi repartizarea lor brigăzilor itinerante sau în funcţia de felceri superiori la staţiile (secţiile) de salvare şi asistenţă medicală de urgenţă, se menţine mărimea sporului de salariu pentru durata serviciului şi dreptul la concediul suplimentar de 3 zile.
[Pct. 11 în redacţia Hotărîrii Guvernului nr.586 din 14.09.93] 12. Se stabilesc suplimente lunare la salarizare de funcţie după cum urmează: medicilor şi farmrciştilor din instituţiile de ocrotire a sănătăţii şi din consiliile de expertiză medicală a vitalităţii, avînd titlul de doctor în medicină, farmacologie, biologie, chimie - în mărime de 3 salarii minime, iar pentru titlul de doctor habilitat în medicină, farmacologie, biologie, chimie - în mărime de 4 salarii minime lunare;
[în redacţia Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95 (se substituie cifrele)] medicilor distinşi cu titlul onorific "Medic al poporului din U.R.S.S." - în mărime de 1,5 din salariul minim lunar, iar personalului cu titlul onorific "Medic emerit al republicii", "Farmacist emerit al republicii" şi "Lucrător emerit al ocrotirii sănătăţii - în mărime de 1 din salariul minim lunar.
[în redacţia Hot. Guv. nr.152 din 03.03.95 (se substituie cifrele)] [Pct. 12 introdus prin Hot. Guv. nr.800 din 27.12.93] 13. Conducătorilor din instituţiile de ocrotire a sănătăţii şi asistenţa socială li se acordă dreptul să aplice, de comun acord cu comitetele sindicale, forma de brigadă de organizare şi remunerare a muncii pentru personalul medical şi farmacist cu studii medii de specialitate, personalul medical inferior şi muncitori. Modul de aplicare a formei de brigadă de organizare şi remunerare a muncii salariaţilor din instituţiile de ocrotire a sănătăţii şi asistenţă socială este stabilit în anexa nr. 3 la prezenta hotărîre.
[Pct. 13 introdus prin Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95] Tabelul 1 la anexa nr.1 CATEGORIILE de salarizare şi coeficienţii tarifari, stabiliţi pentru personalul medical în baza R.T.U. ------------------------------------------------------------------------ Funcţia |Categoria de|Coeficientul | salarizare | tarifar ----------------------------------------------+------------+------------ 1 | 2 | 3 ------------------------------------------------------------------------ I. Medici Medic-intern, rezident anul I de studii 11 4.24 Medic-intern care a absolvit instituţia de în- văţămînt cu menţiune, medic-stagiar, rezident anul II şi III de studii 12 4.67 Medic-specialist cu profilul necesar pentru ca- sele de odihnă, şcoli şi instituţii sportive, pansionate şi instituţii de învăţămînt, centre- le de recuperare medicală cu vechimea în spe- cialitate: pînă la 5 ani 12-13 4.67;5.14 de la 5 pînă la 10 13-14 5.14;5.65 peste 10 ani 14-15 5.65;6.21 Medic-specialist cu vechimea în specialitate: pînă la 5 ani 14-15 5.65;6.21 de la 5 pînă la 10 ani 15-16 6.21;6.83 de la 10 pînă la 15 ani 16-17 6.83;7.51 peste 15 ani 17-18 7.51;8.26 II. Personalul medical cu studii medii de specialitate: Registrator medical, instructor ergoterapie, dezinfector 6 2,36 Sora medicală, laborant, laborant-radiolog, in- structor de cultură fizică medicală, inctructor- dezinfector, statistician medical cu vechime în specialitate: pînă la 5 ani 7-8 2,69;3,07 de la 5 pînă la 10 ani 9-10 3,50;3,85 de la 10 pînă la 15 ani 10-11 3,85;4,24 peste 15 ani 11-12 4,24;4,67 Felcer, moaşă, felcer-laborant, ajutor de mediс, dentist, tehnician-dentist cu vechime în specia- litate: pînă la 5 ani 8-9 3,07;3,50 de la 5 pînă la 10 ani 10-11 3,85;4,24 de la 10 pînă la 15 ani 11-12 4,24;4,67 peste 15 ani 12-13 4,67;5,14
[Pct. II în redacţia Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95] [Pct. II în redacţia Hot. Guv. nr.119 din 22.03.94] III. Personalul medical inferior: Infermieră şi alt personal medical inferior - dădacă, doică 5 2.07 Infermieră pentru îngrijirea bolnavilor, soră-econoamă 6 2.36 ------------------------- Note: 1.Salariile de funcţie ale medicilor care conduc secţii, cabinete, laboratoare, grupuri şi alte subdiviziuni, precum şi ale specialiştilor orăşeneşti şi raionali - pediatri, terapeuţi, chirurgi şi obstetricieni-ginecologi; ale medicilor superior din staţiile (secţiile) salvare şi medicilor-conducători din consiliile de expertiză medicală a vitalităţii se stabilesc prin majorarea cu 10-3- la sută a salariilor de funcţie pentru medicii de categoria respectivă conform Reţelei tarifare unice. 2.Pentru personalul subdiviziunilor cu studii medii speciale şi cu funcţii de conducere (inclusiv felcer, moaşă şi soră superioară) salariile de funcţie se stabilesc cu 10-20 la sută mai mari decît salariile de bază ale personalului medical cu studii medii speciale fixate conform categoriei respective de calificare. 3.Salariile de funcţie pentru biologii, zoologii, psihologii şi entomologii din instituţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale se stabilesc la nivelul salariilor de funcţie ale medicilor, conform categoriilor de calificare. 4.Salariile în acord pentru munca prestată de tehnicienii-dentari, surorile medicale cosmeticiene şi dezinfectorii pentru dezinfecţia profilactică se stabilesc reieşind din salariul tarifar pe oră, calificat din salariul lunar al personalului asimilat avînd categoria corespunzătoare de remunerare a muncii. Tabelul 2 la anexa nr.1 CATEGORIILE de salarizare şi coeficienţii tarifari stabiliţi pentru conducătorii instituţiilor ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale în baza R.T.U. --------------------------------------------+------------+-------------- Funcţia deţinută, categoria instituţiei |Categoria de| Coeficientul | salarizare | tarifar --------------------------------------------+------------+-------------- 1 | 2 | 3 --------------------------------------------+------------+-------------- Medic-şef al instituţiei spitaliceşti, dis- pensarului cu staţionar, maternităţii casei copilului şi al staţiei de transfuzie a sîn- gelui de categoria: V 16 6.83 IV 17 7.51 III 18 8.26 II 19 9.09 I 20 10.00 Medic-şef al instituţiei ambulator-policlini- ce, dispensarului fără staţionar, centrului de diagnosticare, Centrului de igienă şi epi- demiologie, staţiei de asistenţă medicală ur- gentă, al biroului de: expertiză medico-lega- lă statistică medicală anatomopatologie; al centrului de profilaxie şi combatere SIDA de categoria: V 15 6.21 IV 16 6.83 III 17 7.51 II 18 8.26 I 19 9.09 Medic-şef al centrului sănătăţii, sanatoriu- lui şi sanatoriului-profilactoriu de catego- ria: V 14 5.65 IV 15 6.21 III 16 6.83 II 17 7.51 I 18 8.26 Director al azilului şi casei de invalizi, casei-internat de copii, centrului terito- rial de asistenţă socială pentru pensionari, de categoria: V 14 5.65 IV 15 6.21 III 16 6.83 II 17 7.51 I 18 8.26 Soră medicală principală a instituţiei de ca- tegoria: V 12 4.67 IV 13 5.14 III 14 5.65 II 15 6.21 I 16 6.83 ------------------------------------------------------------------------ Note: 1. Medicul-şef al instituţiei curative cu staţionar pînă la 50 paturi sau cu pînă la 7 funcţii de medici încadraţi, al staţiei de dezinfecţie sanitară se remunerează conform categoriei 15 de salarizare specificată în R.T.U. 2. Preşedintele Consiliului Republican de Expertiză Medicală a Vitalităţii se remunerează conform categoriei 16 a R.T.U. 3. Salariile de funcţie pentru conducătorii instituţiilor ocrotirii sănătăţii şi adjuncţii lor - medici şi surori medicale principale - se stabilesc în mărimea prevăzută de categoriile de salarizare, însă nu mai mici decît cele fixate medicilor şi surorilor medicale - conducătorilor de subdiviziuni, iar în cazul cînd în instituţia respectivă lipsesc subdiviziunile - nu vor fi mai mici decît salariile de funcţie prevăzute pentru medici şi surorile medicale conform categoriei lor de calificare. 4. Salariile de funcţie pentru conducătorii-adjuncţi medici ai instituţiilor ocrotirii sănătăţii se stabilesc cu 10 la sută mai mici decît salariile de funcţie prevăzute pentru conducătorii respectivi. 5. Salariile de funcţie pentru inginerii-şefi, contabilii-şefi, şefii secţiilor economice, alţi specialişti-şefi se vor stabili conform prevederilor anexei nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.286 din 24 mai 1993 "Cu privire la Condiţiile de salarizare a personalului din unităţile bugetare în baza Reţelei tarifare unice", ţinîndu-se cont de categoria instituţiei. 6. Salariile de funcţie pentru şefii de secţii şi servicii se stabilesc cu 30 la sută mai mici decît salariile de funcţie prevăzute pentru conducătorii instituţiilor în cauză. Salariile conducătorilor- adjuncţi de secţii şi servicii se stabilesc cu 15 procente mai mici decît salariile de funcţie prevăzute pentru conducătorii acestor secţii şi servicii. 7. Salariile pentru conducătorii instituţiilor ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale se majorează cu 5-10 la sută, în dependenţă de volumul muncii prestat în cazul cînd instituţiile au la balanţă ateliere ergoterapice de producţie sau gospodării agricole auxiliare şi secţii de acordare a ajutorului social la domiciliu cetăţenilor singuri, de vîrstă înaintată şi inapţi de muncă. 8. Salariile de funcţie pentru şefii adjunctului şi contabilii-şefi ai instituţiilor de asigurări sociale se stabilesc cu 10 - 30 la sută mai mici decît salariile de funcţie prevăzute pentru conducători.
[Tabelul 2 modificat prin Hot. Guv. nr.537 din 03.05.2002] [Tabelul 2 modificat prin Hot. Guv. nr.628 din 19.11.96] [Tabelul 2 modificat prin Hot. Guv. nr.586 din 14.09.93] Tabelul 3 la anexa nr. 1 C A T E G O R I I L E de salarizare şi corficienţii tarifari, stabiliţi pentru farmaciştii instituţiilor bugetare în baza R.T.U. ------------------------------------------------------------------------ Funcţia deţinură, categoria farmaciei |Categoria|Coeficientul |de sala- | tarifar | rizare | ------------------------------------------------------------------------ Şef de farmacie - farmacist cu studii suprioare în farmaciile de categoria: V 14 5,65 IV 15 6,21 III 16 6,83 II 17 7,51 I 18 8,26 Şef de farmacie - laborant - farmacist în far- maciile de categoria: V 11 4,24 IV 12 4,67 III 13 5,14 II 14 5,65 I 15 6,21 Şef de chiosc farmaceutic 8-9 3,07;3,50 Farmacist-stagiar 10-11 3,85;4,24 Farmacist cu vechime în specialitate: pînă la 5 ani 12-13 4,67;5,14 de la 5 pînă la 10 ani 14-15 5,65;6,21 de la 10 pînă la 15 ani 15-16 6,21;6,83 peste 15 ani 16-17 6,83;7,51 Laborant-farmacist cu vechime în specialitate: pînă la 5 ani 7-8 2,69;3,07 de la 5 pînă la 10 ani 9-10 3,50;3,85 de la 10 pînă la 15 ani 10-11 3,85;4,24 peste 15 ani 11-12 4,24;4,67
[Poziţiile 5 şi 6 în redacţia Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95] Preambalator, infirmieră-spălătoreasă 5 2,07 ---------------------------- Notă: Salariile de funcţie ale şefilor adjuncţi de farmrcii se stabilesc cu 10-15 la sută mai mici decît salariul şefului respectiv de farmacie.
[Tabelul 3 în redacţia Hot. Guv. nr.119 din 22.03.94] [Tabelul 3 în redacţia Hotărîrii Guvernului nr.586 din 14.09.93] Tabelul 4 la anexa nr.1 CATEGORIILE DE SALARIZARE şi coeficienţii tarifari, stabiliţi pentru unele categorii de specialişti şi funcţionari din institu- ţiile ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale în baza R.T.U. ------------------------------------------------------------------------ Funcţia |Categoria de|Coeficientul | salarizare | tarifar ---------------------------------------------+------------+------------- 1 | 2 | 3 ------------------------------------------------------------------------ Ingineri asistenţă tehnică la aparate, utilaje şi aparatură: Roentgen, radiologică, radiomet- rică, dozimetrică, radiochimică, lazer, elect- ronică, telemetrică, plasmică, cu compresiune, cu vid, cu ultrasunet, cu utilizare a prepara- telor radioactive: coordonator 14-15 5.65;6.21 categoria I 13-14 5.14;5.65 categoria II 12-13 4.67;5.14 fără categorie 10-11 3.85;4.24 Tehnicieni asitenţă tehnică la aparate, utilaje şi aparatură:Roentgen, radiologică, radiometri- că, dozimetrică, radiochimică, laser, plasmică, electronică, telemetrică, cu compresiune, cu vid, cu ultrasunet, cu utilizarea preparatelor radioactive: categoria I 9 3.50 categoria II 8 3.07 Redactor la centrele sănătăţii 9-10 3.50;3.85 Şef secţie ajutor social 12-15 4,67;5,14 5,65;6,21 Lucrător al asistenţei sociale: categoria I 10-11 3,85;4,24 categoria II 9-10 3,50;3,85 fără categorie 8 3,07
[Poziţiile 4 şi 5 în redacţia Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95] Specialist în problemele asistenţei sociale: categoria superioară 13-14 5.14;5.65 categoria I 12-13 4.67;5.14 categoria II 10-11 3.85;4.24 fără categorie 8-9 3.07;3.50 ------------------------- Note: 1. Categoriile de salarizare pentru inginerii ocupaţi în procesul tehnologic la staţiile de transfuzie a sîngelui, care prelucrează anual peste 5 t de plasmă, se stabilesc la nivelul prevăzut pentru inginerii de diverse specialităţi cu categoriile I şi II de calificare, iar pentru tehnicienii acestor staţii - la nivelul categoriilor de salarizare pentru tehnicienii de toate specialităţile cu categoria I şi II de calificare. 2. Lucrătorii asistenţei sociale li se stabilesc categorii de salarizare cu condiţia să deservească cel puţin 4 persoane solitare inapte de muncă din localităţile rurale sau cel puţin 8 persoane din alte localităţi. La deservirea unui număr mai mic de persoane inapte de muncă, remunerarea se va face în corespundere cu categoria stabilită şi proporţional volumului şi complexităţii muncii prestate. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.287 din 24 mai 1993 INDICII ŞI MODUL de atribuire a categoriilor pentru instituţiile din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale ------------------------------------------------------------------------ |Indicii de| Categoria şi mărimea indicilor |clasifica-|------------------------------------- Instituţiile | re pe | I | II | III | IV | V |categorii | | | | | -----------------------+----------+--------+-------+-------+------+----- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 ------------------------------------------------------------------------ Spitale, dispensare cu Numărul peste 600- 250- 100- 51- paturi de spital, ma- paturilor 1000 1000 599 249 99 ternităţi, spitale mi- de spital litare, secţii medico- sanitare cu paturi de spital Ambulatorii, policli- Numărul peste 151- 96- 41- 8- nici independente,dis- medicilor 250 250 150 95 40 pensare fără paturi de în sta- spital; birouri: ana- tele de tomopatologic, statis- personal tică medicinală; cen- trul pentru combaterea SIDA, centre ale sănă- tăţii
[Alin. modificat prin Hot. Guv. nr.307 din 13.03.2002] Centre medicale de Unităţi de peste 800 mii 650- 500- pînă diagnosticare observaţie 1 mln. 1 mln. 800 650 500 (cercetare) mii mii mii Case de copii Numărul 251- 101- pînă paturilor - - 500 250 la 100 Centre de igienă şi Numărul mai mult 101- 41- 21- pînă epidemiologie populaţiei de 500 500 100 40 la 20 deservite (mii)
[în redacţia Hot. Guv. nr.628 din 19.11.96] Staţii de salvare şi de Numărul Numărul 51- 26- 16- 5-15 asistenţă medicală ur- anual de anual de 100 50 25 gentă chemări chemări (mii) (mii) Staţie de cantitatea peste 6000- 4000- 2000- pînă transfuzie a de sînge 9000 9000 6000 4000 la sîngelui colectat cu 2000 prelucrarea în conmpo- nente şi preparate cel puţin de 85% (litri) sau cantitatea 10001- 5001- 2500- de plasmă 15000 10000 5000 prelucrată în blocul de fracţio- nare(litri)
[Poziţia 7 în redacţia Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95] Aziluri şi case de in- Numărul de peste 751- 451- 251- pînă valizi, case-internat locuitori 1000 1000 750 450 la de copii, centre teri- prevăzut 250 toriale de asistenţă în deviz socială pentru pensio- nari
[în redacţia Hot. Guv. nr.119 din 22.03.94] Sanatorii, sanatorii- Numărul de peste 701- 461- 261- pînă preventorii (discipli- paturi pre- 950 950 700 460 la nare) văzut în 260 deviz Farmaciile instituţii- Numărul de peste 751- 501- 251- pînă lor curative paturi din 1000 1000 750 500 la instituţii- 250 le deservite ---------------------------- Note: 1. La stabilirea categoriilor de salarizare pentru şefii instituţiilor spitaliceşti, ai maternităţilor şi dispensarelor cu staţionar, ce au în subordine instituţii policlinice (subdivisiuni) şi alte subdiviziuni, care conform indicilor (numărul de medici, chemări) sînt raportate la o categorie superioară, salariile de funcţie ale conducătorilor acestor instituţii se stabilesc în baza categoriei superioare de salarizare. La stabilirea indicelui de raportare la categoria de salarizare "numărul de paturi prevăzut în deviz" este necesar să se ţină cont de numărul mediu planificat de bolnavi pe an, aflaţi la tratament în staţionarele de zi. 2. La determinarea salariilor pentru personalul cu fiuncţii de conduducere al sanatoriilor pentru copii, categoria de salarizare se fixează categoria imediat superioară celei stabilite. 3. La stabilirea categoriilor de salarizare pentru medicii-şefi ai spitalelor raionale centrale se ia în consideraţie numărul paturilor din toate spitalurile, situate pe teritoriul raionului, care sînt subordonate spitalului raional.
[Nota 3 introdusă prin Hotărîrea Guvernului nr.586 din 14.09.93] 4. Pentru determinarea categoriei de retribuire a muncii cadrelor de conducere din aziluri şi case de invalizi, case-internat pentru copii cu deficienţe mintare, centre teriotoriale de asistenţă socială pentru pensionari, numărul de locuri prevăzut în deviz se calculează aplicînd coeficientul 2,75, iar pentru sanatorii şi sanatorii-preventorii numărul de paturi prevăzut în deviz se calculează aplicînd coeficientul 1,5.
[în redacţia Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95] [în redacţia Hot. Guv. nr.119 din 22.03.94] [Nota 4 introdusă prin Hot. Guv. nr.800 din 27.12.93] Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 287 din 24 mai 1993 M O D U L de aplicare a formei de brigadă de organizare şi remunerare a muncii salariaţilor din instituţiile de ocrotire a sănătăţii şi asistenţă socială 1. Forma de brigadă de ogranizare şi remunerare a muncii poate fi aplicată în instituţiile de ocrotire a sănătăţii şi asistenţă socială, inclisiv în farmacii, cu autorizarea conducătorului instituţiei şi acordul organului sindical pentru personalul medical şi farmacist cu studii medii de specialitate, personalul medical inferior şi muncitori. Nu se admite includerea în brigăzi a medicilor cu funcţii de răspundere, a medicilor, farmaciştilor, specialiştilor, funcţionarilor şi şoferilor. 2. Brigăzile pot fi create pentru executarea lucrărilor de îngrigire a bolnavilor, dereticarea încăperilor şi a teritoriului şi asigurarea funcţionării la nivelul tehnic cuvenit al utilajului, reţelelor energetice, sanitare, de alimentare cu apă şi canalizare, spălătoriilor, cazangeriilor, etc., precum şi brigăzii complexe. Brigăzile pot fi constituite din salariaţi ce fac parte dintr-o singură categorie de perconal sau din lucrătorii din diferite categorii de personal (brigăzi complexe), spre exemplu, din infirmiere, bufetiere şi muncitori. Personalul medical şi farmacist cu studii medii de specialitate în brigăzi complexe cu alte grupe de personal nu se include. 3. Fiecare brigadă este condusă de un brigadier ales din rîndurile membrilor brigăzii şi confirmat prin ordinul conducătorului instituţiei. Brigadierul nu este eliberat de exercitarea obligaţiunilor sale de baza conform funcţiei deţinute. 4. Volumul şi caracterul lucrărilor efectuate de brigadă şi raporturile dintre brigadă şi administraţia instituţiei (subdiviziunii) se perfectează prin contractul (în forma liberă) care se întocmeşte în numele administraţiei şi brigăzii, respectiv, de către conducătorul instituţiei (subdiviziunii) şi brigadier. În contract se va prevedea, în mod obligatoriu evidenţa lucrărilor real îndeplinite şi calitatea lor, precum şi modalităţile de reducere a cuantumului salariului pentru lacune şi neajunsuri în muncă, încălcarea disciplinei de muncă şi alte elemente, care influeiţează negativ asupra calităţii muncii. 5. Pentru plata muncii lucrătorilor brigăzii se formează fondul de salarii reieşind din numărul de unităţi şi funcţii incluse în brigadă, indiferent de numărul de persoane fizice care real lucrează în brigadă. Acest fond se constituie din salariile de funcţie sau tarifare corespunzătoare categoriilor de salarizare stabilite pe unitaţile de personal incluse în brigadă, ţinînd cont de toate majorările tarifare (majorările prevăzute în punctul 5 al anexei nr.1 la prezenta hotărîre; majorările cu aplicarea coeficienţilor stabiliţi de majorare şi de complexitate a lucrărilor îndeplinite; majorările procentuale pentru personalul medical mediu cu funcţii de răspundere; sporurile de compensare pentru muncitorii ce activează în condiţii nefavorabile). Se includ în fondul de salariu al brigăzii, dar nu sînt supuse repartizării între membrii ei sporurile, adaosurile şi suplimentele ce poartă caracter personal şi se plătesc independent de aportul lucrătorului în brigadă (pentru categoriile de calificare; pentru vechimea neîntreruptă în muncă în instituţii şi subdiviziuni cu condiţii speciale; pentru înaltă eficacitate în muncă; pentru orele prestate în timp de noapte; pentru munca cu program divizat în două părţi; alte suplimente cu caracter stimulator şi de compensare). 6. În cazul îndeplinirii volumului de lucrări stabilit de brigadă, cu asigurarea calităţii cuvenite, brigada beneficiază de o plată suplimentară în mîrime de pînă la 50 la sută din suma salariilor de funcţie sau tarifare, calculate membrilor brigăzii pentru timpul real prestat, dar nu mai mare decît suma economiei fondului lunar de salarii al brigăzii, format în conformitate cu punctul 5 al prezentei anexe. Pe lîngă aseacta, în cazul disponibilităţii de economie nefolosită a fondului de salarii stabilit brigăzii poate fi înfăptuită premierea membrilor brigăzii, în funcţie de aportul lor personal la rezultatele muncii brigăzii, îm mărime de pînă la 25 la sută din salariul lor de funcţie (tarifar), pentru timpul real prestat. 7. Repartizarea plăţii suplimentare şi a premiului între membrii brigăzii se efectuează în funcţie de aportul fiecărui lucrător la rezultatele muncii brigăzii cu aplicarea coeficientului prestaţiei de muncă (GPM). Modul de stabilire a coeficienţilor prestaţiei de muncă şi de repartizare a plăţilor indicate între membrii brigăzii se stabileşte în regulamentul respectiv, elaborat şi aprobat de Ministerul Sănătăţii în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. 8. Salarizarea membrilor brigăzii care lucrează prin cumul, se efectuează în acelaş mod ca şi pentru ceilalţi membri ai brigăzii, conform prezentei anexe. 9. Salariaţilor incluşi în brigadă nu li se stabilesc suplimente pentru cumulare de profesii (funcţii) sau lărgirea zonei de deservire. 10. Brigaderilor din rîndul membrilor brigăzii li se stabileşte un supliment în mărime de pînă la 0,5 din salariul minim în cazul conducerii unei brigăzi cu un efectiv de la 5 pînă la 10 lucrători şi în mărime de 1 salariu minim pentru conducerea unei brigăzi cu un efectiv de peste 10 salariaţi. 11. Aplicarea formei de brigadă de organizare şi remunerare a muncii nu lipsrşte membrii brigăzilor de dreptul la sporuri, adaosuri, premii şi alte plăţi, prevăzute în prezenta hotărîre pentru personalul din sfera ocrotirii sănătăţii şi asistenţei sociale.
[Anexa 3 introdusă prin Hot. Guv. nr.525 din 24.07.95]