HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare şi componenţei nominale a colegiului Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare Nr.1070 din 22.10.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-102/1035 din 12.11.1998 * * *
Abrogat: 29.06.2001 Hotărîrea Guvernului nr.541 din 28.06.2001 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, conform anexei nr. 1; componenţa nominală a colegiului Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, conform anexei nr. 2. 2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 868 din 28 noiembrie 1994 "Privind aprobarea Regulamentului Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr. 18, art. 169). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 22 octombrie 1998. Nr. 1070. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1070 din 22 octombrie 1998 REGULAMENTUL MINISTERULUI AGRICULTURII ŞI INDUSTRIEI PRELUCRĂTOARE I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare (în continuare Ministerul) este organul central de specialitate, abilitat să promoveze politica unică a statului în domeniul agriculturii şi industriei prelucrătoare, fiind responsabil de dezvoltarea acestora şi de infrastructura lor economică şi socială. 2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, actele legislative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Guvernului, de alte acte normative, precum şi de prezentul regulament. 3. Pentru fundamentarea multilaterală a politicii agrare, efectuarea analizelor şi prognozelor dezvoltării social-economice a sectoarelor de profil, elaborarea actelor normative, programelor teritoriale de stat, argumentarea tehnico-ştiinţifică, studierea şi implementarea experienţei mondiale în ramurile de resort şi realizarea obiectivelor politicii agrare, pe lîngă Minister funcţionează instituţii şi organizaţii specializate. 4. Ministerul gestionează întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile din subordine prin intermediul inspectoratelor de stat şi judeţene veterinare, pentru seminţe şi material săditor, pentru selecţie şi reproducţie în zootehnie şi pentru protecţia plantelor, precum şi al Inspectoratului de Stat pentru Supraveghere Tehnică "Intehagro; conduce asociaţiile, întreprinderile agricole şi instituţiile de învăţămînt, realizînd sarcini de importanţă naţională; direct sau prin intermediul organelor create, coordonează activitatea şi exercită, în limitele competenţei sale, controlul gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), agenţilor economici de stat şi privaţi cu diferite forme organizatorico-juridice şi altor formaţiuni nestatale în vederea utilizării terenului, seminţelor, materialului săditor, vitelor de prăsilă, fabricării şi comercializării materiei prime şi producţiei prelucrate conform standardelor şi actelor normative, respectării tehnicii securităţii, executării cerinţelor veterinare de profilaxie şi tratament contra bolilor la animale, combaterii bolilor şi dăunătorilor plantelor.
[Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.1032 din 08.11.99] 5. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, de conturi bancare şi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale. II. Sarcinile Ministerului 6. Întru promovarea politicii agrare, asigurarea dezvoltării durabile a agriculturii, industriei prelucrătoare şi a localităţilor rurale, Ministerul exercită următoarele sarcini principale: executarea acţiunilor organizatorice şi economice orientate spre realizarea unor obiective concrete ce ar asigura dezvoltarea durabilă a agriculturii, industriei de prelucrare, a cercetărilor şi învăţămîntului agricol, a infrastructurii de piaţă aferente sectorului subordonat; perfecţionarea permanentă a relaţiilor patrimoniale, comerciale, tehnologice, financiare şi administrative dintre agenţii economici, organele administraţiei de stat, instituţiile de stat şi private care activează în agricultură, industria de prelucrare, în sfera de cercetare şi învăţămînt, precum şi a relaţiilor respective dintre aceste domenii, orice agent economic şi instituţie din alte domenii ale economiei naţionale şi internaţionale; stimularea şi monitorizarea folosirii sistemelor de agricultură durabilă şi efecientă bazate pe menţinerea şi sporirea fertilităţii solului prin aplicarea metodelor şi măsurilor respective agrotehnice, agrochimice, de îmbunătăţiri funciare, organizare şi amenajare a teritoriului, inclusiv prin întreţinerea şi dezvoltarea sistemelor hidroameliorative şi de conservare a solului, de menţinere a echilibrului ecologic, de valorificare a rezervelor de apă, inclusiv minerală; dezvoltarea, prin aplicarea tuturor pîrghiilor, a producerii, înmulţirii şi comercializării materialului semincer, săditor şi a celui de prăsilă certificat ca bază strategică pentru asigurarea competitivităţii producţiei agricole vegetale şi animaliere autohtone; promovarea unei politici tehnice orientate spre asigurarea folosirii raţionale a resurselor existente energetice şi a celor de tehnică agricolă, spre modernizarea parcului în scopul implementării tehnologiilor de agricultură durabilă şi de sporire a eficienţei producţiei agricole; reglementarea şi perfecţionarea continuă a procesului de formare şi funcţionare a mecanismelor instituţionale, financiare şi juridice întru redistribuirea socialmente echitabilă şi economic eficientă a drepturilor de proprietate asupra terenurilor agricole, în special a componentelor sale - drepturile de folosinţă, de dispoziţie şi de posesie, - prin diversificarea şi consolidarea legislativă a statutelor juridico-patrimoniale atribuite acestor terenuri în scopul protejării producătorilor agriculturii contra speculei, discriminării şi fraudelor economico-financiare şi patrimoniale, a producerii agricole durabile şi prin dezvoltarea unei pieţe funciare organizate, capabile să atragă resurse financiare investiţionale şi de credit; monitorizarea şi reglementarea în permanenţă a tuturor mecanismelor economico-financiare de nivel macroeconomic care formează sfera de activitate a producătorilor agricoli în scopul asigurării tranziţiei sigure şi rapide la o autentică agricultură comercială, profitabilă, consolidată şi durabilă, capabilă să susţină dezvoltarea comunităţilor rurale, precum şi creşterea bunăstării agricultorilor şi a familiilor lor; încurajarea consolidării potenţialului economic managerial al agricultorilor prin implementarea programelor naţionale de consultanţă şi restructurarea corporativă a producerii agricole, prin acordarea asistenţei speciale proprietarilor funciari care încetează activitatea agricolă, prin contribuirea la acordarea de garanţii de stat pentru consolidarea fondurilor funciare în gestiune economică unică în vederea sporirii eficienţei agriculturii şi competitivităţii produselor ei; crearea şi administrarea, conform legislaţiei în vigoare, a fondurilor speciale de susţinere a agricultorilor în vederea asigurării lor cu surse alternative de producţie, cu facilităţi suplimentare pentru comercializarea produselor proprii, a restructurării lor corporative şi economico-financiare; administrarea folosirii economico-ecologice a potenţialului agrar al ţării prin reglementarea aplicării unor proiecte-tip de organizare a teritoriului în funcţie de categoria economico-socială a fiecărui agricultor concret şi de zona agroclimatică a terenurilor; organizarea modernizării permanente a bazei tehnico-materiale prin promovarea unei politici investiţionale flexibile şi atractive pentru investitori autohtoni şi străini, prin facilitarea accesului la tehnologiile avansate de pe pieţele internaţionale şi prin stimularea pe toate căile a implementării realizărilor ştiinţei naţionale şi internaţionale; elaborarea şi implementarea mecanismelor juridice, financiare, instituţionale şi corporative necesare pentru promovarea unei politici unice şi ferme de integrare pe verticală a întreprinderilor prelucrătoare cu producătorii agricoli, cu structurile comerciale şi financiare, în scopul asigurării cît mai depline a capacităţilor de prelucrare cu materie primă de calitate, echilibrării relaţiilor economico-financiare şi patrimoniale dintre agricultori şi prelucrători; asigurarea formării şi funcţionării unei reţele teritoriale de servicii de consultanţă, de pregătire şi de reciclare pentru manageri, funcţionarii publici şi specialiştii din agricultură şi industria de prelucrare, a pieţei produselor lor, a serviciilor şi a factorilor de producţie agricolă şi agroindustrială; încurajarea integrării procesului de instruire cu necesităţile proceselor de producţie şi ale celor de distribuţie a factorilor de producţie şi a produselor de profil prin sprijinirea desfăşurării practicii de producţie şi de instruire la întreprinderile subordonate Ministerului şi la cele private din sectoarele de profil în scopul perfecţionării continue a sistemului învăţămîntului agricol, agroindustrial şi agroeconomic; coordonarea lucrărilor şi determinarea direcţiilor prioritare de cercetări, precum şi contribuirea la acordarea şi promovarea facilităţilor de ordin financiar, juridic şi instituţional pentru asigurarea instituţiilor publice şi private de cercetări şi de învăţămînt în vederea sporirii activităţii de invenţie, brevetare, raţionalizare tehnică şi economică, a editării şi propagării realizărilor ştiinţifice, elaborării şi implementării programelor tehnico-ştiinţifice şi economice; organizarea activităţii consiliilor speciale de evaluare a calităţii producţiei fabricate, a producţiei pentru export, concursuri, expoziţii, de soluţionare a problemelor de arbitraj al calităţii, aprobarea noilor tipuri de produse cu denumirea de origine verificată, a importului şi utilizării mijloacelor toxice, a preparatelor veterinare etc. în vederea impulsionării progresului tehnico-ştiinţific, învăţămîntului şi consultărilor pentru cadrele corespunzătoare din sectoarele de profil; monitorizarea, cercetarea şi estimarea în complex a efectelor potenţiale ale impactului structural asupra rolului social-economic şi cultural al comunităţilor rurale, generate de procesele de consolidare juridico-patrimonială a producătorilor agricoli, cele de restructurare corporativă şi economico-financiară a întreprinderilor agricole şi agroindustriale; promovarea unei politici de urbanizare direcţionată a localităţilor rurale prin implementarea, de comun acord cu alte ministere, a programelor complexe de creare a reţelelor de drumuri, de telecomunicaţii, de aprovizionare cu energie, de epurare a deşeurilor menajere şi industriale, - infrastructuri proprii localităţilor urbane - de dezvoltare a infrastructurii sociale şi a celei de asistenţă socială, de susţinere şi de dezvoltare a sectoarelor economice complementare agriculturii, inclusiv a celor neagricole, în vederea creării unui cadru ferm de asigurare a securităţii sociale polivalente pentru agricultorii angajaţi în procesele complexe de restructurare a agriculturii şi a sporirii mobilităţii socio-profesionale a agricultorilor şi a celorlalte categorii de săteni; actualizarea permanentă a categoriilor economico-sociale de localităţi rurale şi a clasificării lor în vederea aplicării tipurilor de strategii de dezvoltare durabilă a satelor în funcţie de categoria fiecăruia, precum şi actualizarea Nomenclatorului naţional al localităţilor rurale din ţară în funcţie de tipologia dezvoltării lor durabile; elaborarea şi implementarea, inclusiv prin companii de consultanţă, a unui complex de proiecte individuale, regionale şi naţionale de dezvoltare durabilă a localităţilor rurale din ţară în baza atragerii de resurse externe şi interne, publice şi private; monitorizarea şi înaintarea, în modul stabilit, a propunerilor privind perfecţionarea mecanismelor juridice, financiare şi instituţionale de retribuire a muncii agricultorilor în vederea echilibrării venitului lor şi al familiilor lor cu cel al managerilor şi proprietarilor din celelalte ramuri-cheie sau ramuri care acumulează profiturile generate de agricultură; susţinerea şi promovarea pe toate căile a formării organizaţiilor neguvernamentale ale agricultorilor de toate categoriile social-economice, etnoculturale şi demografice care exprimă interesele economice, apără şi promovează interesele şi drepturile lor civice, economice, sociale, culturale şi spirituale; elaborarea şi implementarea programelor de dezvoltare a pieţei factorilor de producţie a capitalului financiar, a serviciilor de infrastructură, a realizărilor ştiinţei agricole şi economice, precum şi a programelor de lărgire a pieţelor de desfacere a produselor agricole şi agroindustriale autohtone; exercitarea unui control permanent asupra calităţii produselor prin acordare de licenţe pentru anumite genuri de activitate economică, prin certificare, standardizare şi măsuri metrologice, supraveghere şi control în domeniul construcţiilor capitale, reconstrucţiei şi reutilării tehnice a capacităţilor de producţie, expertiza fundamentărilor tehnico-economice a achiziţionării utilajului de import; promovarea unei politici flexibile de atragere a investiţiilor în agricultură şi industria prelucrătoare prin elaborarea şi implementarea unor măsuri adecvate de ordin legislativ şi financiar, adoptate în modul stabilit, în vederea facilitării operaţiilor de dezinvestiţii prin asigurarea unei lichidităţi sporite a investiţiilor făcute, favorizînd corporatizarea producătorilor agricoli investibili; combaterea proceselor de monopolizare şi reglementarea monopolurilor naturale prin crearea mecanismelor de monitorizare şi de contracarare a proceselor de monopolizare în sectorul agrar, în cel agroindustrial, precum şi, în special, în infrastructura de aprovizionare a sectorului agrar şi de desfacere a produselor agricole proaspete şi prelucrate, inclusiv prin integrarea, după caz, a propriilor funcţii corespunzătoare cu funcţiile de informare, coordonare şi autorizare ale Camerei Înregistrării de Stat, Comisiei de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, Bursei de Valori în ceea ce ţine de tranzacţiile cu hîrtii de valoare emanate de întreprinderile din sectoarele de profil, precum şi prin autorizarea afilierilor şi fuziunilor întreprinderilor corespunzătoare; protejarea agricultorilor contra insecurităţii informaţionale, fiscale, financiare, comerciale, patrimoniale, juridice şi de alt gen, contra fenomenelor de parazitism social-economic şi de subminare a temeliilor tehnologice şi sociale ale agriculturii; conducerea metodologică şi organizarea controlului asupra activităţii economico-financiare şi contabile a instituţiilor din subordine, precum şi asigurarea prezentării, în modul stabilit, a dărilor de seamă privind activitatea acestora şi a Ministerului. III. Funcţiile Ministerului 7. Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare are următoarele funcţii de bază: asigurarea securităţii alimentare a populaţiei în ceea ce priveşte calitatea, cantitatea şi accesibilitatea alimentaţiei; atragerea, prin propriile eforturi sau de comun acord cu alte ministere şi organe de stat, a resurselor financiare naţionale şi internaţionale, precum şi crearea fondurilor, agenţiilor şi a altor subdiviziuni interioare pentru elaborarea şi implementarea unor programe concrete ce vizează realizarea obiectivelor politicii agrare a statului; reglementarea, prin acordarea de licenţe şi autorizaţii, prin emiterea şi aprobarea de acte normative, prin efectuarea monitorizării, a controalelor şi inspecţiilor (inclusiv prin sesizarea organelor de drept), a activităţii tuturor agenţilor economici privaţi, de stat sau cu proprietate mixtă care participă direct sau indirect la tranzacţii de aprovizionare şi deservire a sectorului agrar şi agroindustrial, la producerea, prelucrarea sau comercializarea produselor agricole şi agroindustriale, precum şi la formarea şi funcţionarea pieţei funciare; crearea şi implementarea unor condiţii şi mecanisme jurdicio-administrative, economico-financiare şi social-economice necesare pentru asigurarea liberei iniţiative de întreprinzător, concurenţei loiale, reducerii monopolizării, echităţii relaţiilor dintre toţi participanţii la procesul agrar şi agroindustrial, indiferent de forma lor de proprietate, inclusiv prin asigurarea integrării verticale a tuturor componentelor de structură şi infrastructură agroindustriale în jurul producătorilor agricoli; asigurarea dezvoltării sistemului de pregătire şi reciclare a cadrelor, precum şi răspîndirea cunoştinţelor în sectorul agrar şi agroindustrial, inclusiv prin organizarea studierii şi propagării experienţei avansate din ţară şi din străinătate; elaborarea şi aplicarea cadrului legislativ şi normativ necesar pentru realizarea obiectivelor politicii agrare în ceea ce priveşte formarea şi funcţionarea pieţei funciare, infrastructurilor de asigurare a agenţilor economici din sectorul agrar şi agroindustrial cu resurse financiare, informaţionale, funciare, materiale şi tehnologice; asigurarea monitorizării, cercetării, prognozării şi studierii pieţei interne şi internaţionale de produse agricole, agroindustriale şi a factorilor de producţie pentru sectorul agrar şi agroindustrial al ţării; susţinerea activităţii agenţilor economici din sectorul agrar şi agroindustrial al ţării pe alte pieţe, atît prin crearea condiţiilor necesare pentru export, cît şi pentru import, inclusiv prin monitorizarea tranzacţiilor internaţionale strategice pentru dezvoltarea agriculturii; asigurarea condiţiilor minim necesare pentru facilitarea mobilităţii socio-profesionale a cadrelor din sectorul agrar şi agroindustrial; asigurarea elaborării şi aplicării standardelor, exercitarea controlului asupra respectării acestora, inclusiv prin utilizarea mijloacelor metrologice; asigurarea respectării restricţiilor de ordin ecologic în sectorul agrar şi agroindustrial, inclusiv prin efectuarea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare şi a controlului asupra exploatării resurselor funciare ale ţării; promovarea politicii investiţionale prin mijloace proprii, precum şi prin atragerea de resurse locale şi străine, în scopul asigurării utilizării eficiente a surselor naturale, energetice, a mijloacelor tehnice şi de transport; dezvoltarea, prin toate mijloacele accesibile, a bazei reproductive a agriculturii naţionale în sfera semenologiei, pepinieritului şi reproducerii animalelor de prăsilă întru asigurarea necesităţilor interne şi a exportului de material semincer, săditor şi a şeptelului animalier; asigurarea, prin mijloace proprii şi atrase, a cercetărilor ştiinţifice prioritare în vederea implementării sistemelor ştiinţifice în fitotehnie, zootehnie, industria de prelucrare, infrastructurile agroindustriale, resursele funciare, precum şi în alte ramuri ale sectorului agrar şi agroindustrial; asigurarea gestionării eficiente a patrimoniului de stat aflat în subordonarea Ministerului; exercitarea controlului de stat în sectoarele agrar şi agroindustrial în vederea exploatării maşinilor şi utilajelor, utilizării resurselor energetice, desfăşurării activităţilor de carantină, protecţie a plantelor şi animalelor, efectuării lucrărilor agrochimice şi de îmbunătăţiri funciare. IV. Drepturile Ministerului 8. Ministerul, în temeiul prezentului regulament şi în scopul executării legilor în vigoare, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, emite, în limitele competenţelor sale ordine, instrucţiuni, indicaţii metodologice şi dispoziţii executorii pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor departamentală, organizează şi controlează executarea acestora. 9. Ministerul emite, după caz, în colaborare cu alte ministere, departamente, servicii şi inspectorate de stat, acte normative comune. 10. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi: să solicite de la ministere şi departamente, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii informaţii referitoare la procesul promovării politicii agrare, materiale necesare pentru analiza economică şi întocmirea previziunilor şi programelor de dezvoltare social-economică; să beneficieze de bazele de date oficiale în domeniul informaţiei statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.; să aplice, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, măsuri în vederea realizării direcţiilor prioritare ale programului de activitate a Ministerului; să creeze, reorganizeze şi să lichideze întreprinderile de stat, instituţiile de cercetări, de învăţămînt, de proiectări şi construcţii, tehnologice şi alte formaţiuni din sectorul subordonat cu acordul Ministerului Economiei şi Reformelor; să încheie, din însărcinarea Guvernului Republicii Moldova, contracte de comerţ exterior, acorduri cu privire la schimbul de mărfuri, afectarea creditelor, asistenţa tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică şi în alte domenii, conform drepturilor delegate; să efectueze controlul asupra realizării contractelor (acordurilor) în domeniul relaţiilor economice externe de profil şi să prezinte Guvernului propuneri privind executarea, modificarea şi rezilierea lor; să adopte, în limitele competenţei sale, hotărîri privind accelerarea implementării măsurilor politicii agrare, organizarea elaborării şi realizarea previziunilor şi programelor de dezvoltare social-economică a sectorului agrar şi a industriei prelucrătoare; să convoace consfătuiri cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor, instituţiilor ştiinţifice şi a altor organe în problemele ce ţin de competenţa sa; să participe la negocierile privind acordurile în domeniul relaţiilor economice externe referitoare la domeniile de activitate a Ministerului; să instituie, din contul mijloacelor alocate pentru remunerarea muncii lucrătorilor aparatului central al Ministerului, un fond special pentru retribuirea experţilor, consultanţilor şi membrilor colectivelor provizorii de creaţie, angajaţi prin contracte; să comande prin comanda de stat lucrări de cercetări ştiinţifice, programe informative şi economice în vederea realizării politicii agrare şi elaborărilor privind dezvoltarea social-economică a sectoarelor de profil; să determine direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice în corespundere cu sarcinile politicii agrare şi ale dezvoltării social-economice a sectorului agrar şi a industriei prelucrătoare; să solicite sau să pună la dispoziţie, să ia sau să dea în folosinţă, conform legislaţiei în vigoare, în scopul îndeplinirii sarcinilor sale, fonduri fixe şi circulante, mijloace de transport, echipamente de prelucrare, multiplicare sau transmitere a informaţiei, resurse informaţionale etc.; să efectueze controlul de stat (prin acordarea şi revocarea licenţelor, autorizaţiilor etc.; prin autenficarea testărilor şi cercetărilor, prin elaborarea şi instituirea legislativă a normelor, instrucţiunilor şi recomandărilor); să monitorizeze domeniile politicii agrare; să acorde asistenţă de consultanţă prin structuri de stat şi prin cele private; să elaboreze şi să realizeze programe de stat orientate spre obţinerea unor obiective concrete în domeniile politicii agrare; alte drepturi şi împuterniciri necesare pentru realizarea sarcinilor sale de bază. V. Conducerea Ministerului 11. Ministerul este condus de ministrul agriculturii şi industriei prelucrătoare, desemnat şi demis în corespundere cu prevederile Constituţiei şi Legii cu privire la Guvern. 12. Ministrul are viceminiştri, desemnaţi şi destituiţi de Guvern la propunerea ministrului. Viceminiştrii se subordonează nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului în limitele împuternicirilor ce le-au fost atribuite. Viceminiştrii sînt din oficiu şefi ai departamentelor. 13. Ministrul: conduce activitatea Ministerului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor care-i revin, pentru utilizarea raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă; asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiilor ce decurg din prevederile prezentului regulament şi din alte acte normative; prezintă, în modul stabilit, Guvernului spre examinare proiecte de hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative; delimitează obligaţiile adjuncţilor săi şi ale conducătorilor subdiviziunilor Ministerului; organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului şi consiliului ştiinţifico-tehnic; angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului şi personalul lui; modifică, în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi numărului-limită de personal, structura subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altceva; aprobă regulamentele subdiviziunilor Ministerului şi ale instituţiilor din subordonarea lui; emite ordine şi directive, controlează executarea lor; reprezintă Ministerul, în limitele împuternicirilor sale sau în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern, Republica Moldova în relaţiile cu persoane juridice şi fizice din ţară şi din alte state, încheie şi reziliază contracte (acorduri), semnează documente financiare şi de altă natură; exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie. În lipsa ministrului, funcţiile acestuia le exercită unul dintre viceminiştri, desemnat prin ordin de către ministru. 14. Viceminiştrii şi conducătorii subdiviziunilor, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de ei şi pentru activitatea Ministerului. 15. Direcţiile generale din aparatul central al Ministerului, inspectoratele de stat şi judeţene sînt principalele subdiviziuni structural-funcţionale ale departamentelor. Ele funcţionează în baza propriilor regulamente, vizate de şeful departamentului respectiv şi aprobate prin ordinul ministrului.
[Pct.15 în redacţia Hot. Guv. nr.1032 din 08.11.99] 16. Direcţia administrativă se subordonează nemijlocit ministrului şi poartă răspundere pentru asigurarea bunei desfăşurări a activităţii departamentelor Ministerului, inclusiv prin organizarea eficientă a fluxurilor de documentaţie atît în cadrul Ministerului, cît şi cu alte organe, organizaţii, instituţii şi întreprinderi. 17. Candidaturile pentru funcţiile de şefi şi specialişti ai direcţiilor generale, direcţiilor şi secţiilor din aparatul central al Ministerului, precum şi ai tuturor inspectoratelor de stat se selectează pe bază de concurs şi se numesc în funcţie prin ordinul ministrului. Candidaturile pentru funcţiile de şefi ai inspectoratelor judeţene se selectează, de asemenea, pe bază de concurs şi se numesc în funcţie prin ordinul ministrului la propunerea şefului inspectoratului respectiv de stat, coordonată cu prefecţii judeţelor. Intrarea şefilor direcţiilor menţionate în exerciţiul funcţiunii se produce în momentul confirmării lor în aceste funcţii prin ordinul ministrului.
[Pct.17 în redacţia Hot. Guv. nr.1032 din 08.11.99] 18. În cadrul Ministerului se instituie un colegiu, compus din ministru (preşedintele colegiului), viceminiştri, alţi lucrători ai Ministerului, precum şi din savanţi notorii în economie şi alte domenii relevante pentru elaborarea şi promovarea unei politici agrare durabile. Componenţa nominală a colegiului se aprobă de către Guvern. Colegiul activează în baza propriului regulament, aprobat de ministru. 19. În scopul dirijării activităţii ştiinţifice şi tehnologice, determinării direcţiilor prioritare de cercetare-dezvoltare, examinării proiectelor şi programelor pentru implementare în producţie, pe lîngă Minister activează consiliul tehnico-ştiinţific, constituit din savanţi renumiţi, specialişti de o înaltă calificare, inovatori în producţie şi reprezentanţi ai altor organizaţii. Consiliul ştiinţifico-tehnic activează în baza regulamentului aprobat de ministru. VI. Baza tehnico-materială de funcţionare a Ministerului 20. Ministerul este în drept să creeze şi să administreze fonduri provenite din mijloace bugetare şi extrabugetare de stat, precum şi din surse externe aprobate de Guvern. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1070 din 22 octombrie 1998 Componenţa nominală a colegiului Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare ------------------------------------------------------------------------ Nr.| Numele | Funcţia d/o| | ------------------------------------------------------------------------ 1. Russu Ion Ministru 2. Bumacov Vasile Prim-viceministru 3. Bodiu Zosim Viceministru 4. Sîrghi Constantin Viceministru 5. Cimpoieş Gheorghe Rectorul Universităţii Agrare de Stat 6. Guţu Viorel Şeful direcţiei generale restructurare, economie, sinteze, politica agrară şi dezvoltare rurală a Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare 7. Micu Vasile Directorul general al A.Ş.P. "Porumbeni" 8. Stoicov Ilie Şeful direcţiei agricole U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri) 9. Muravschi Sergiu Şeful direcţiei generale agricultură şi alimentaţie a judeţului Orhei
[Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.152 din 22.02.2000]