HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului
       Agriculturii şi  Industriei Prelucrătoare şi componenţei
          nominale a colegiului Ministerului Agriculturii şi
                       Industriei Prelucrătoare

                         Nr.1070  din  22.10.98

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-102/1035 din 12.11.1998

                                * * *
    Abrogat: 29.06.2001
    Hotărîrea Guvernului nr.541 din 28.06.2001

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul  Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare,
conform anexei nr. 1;
    componenţa nominală   a  colegiului  Ministerului  Agriculturii   şi
Industriei Prelucrătoare, conform anexei nr. 2.
    2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 868 din  28
noiembrie    1994   "Privind   aprobarea   Regulamentului   Ministerului
Agriculturii   şi   Industriei  Prelucrătoare"  (Monitorul  Oficial   al
Republicii Moldova, 1994, nr. 18, art. 169).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion CIUBUC

    Chişinău, 22 octombrie 1998.
    Nr. 1070.

                                                    Anexa nr. 1
                                            la Hotărîrea Guvernului         
                                        Republicii Moldova 
                                        nr. 1070 din 22 octombrie 1998

                             REGULAMENTUL
        MINISTERULUI AGRICULTURII ŞI INDUSTRIEI PRELUCRĂTOARE

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul   Agriculturii   şi   Industriei   Prelucrătoare   (în
continuare Ministerul) este organul central de specialitate, abilitat să
promoveze   politica  unică  a  statului  în  domeniul  agriculturii  şi
industriei  prelucrătoare, fiind responsabil de dezvoltarea acestora  şi
de infrastructura lor economică şi socială.
    2. În activitatea   sa  Ministerul  se  călăuzeşte  de   Constituţia
Republicii   Moldova,   actele  legislative,   decretele   Preşedintelui
Republicii  Moldova,  hotărîrile  Guvernului, de  alte  acte  normative,
precum şi de prezentul regulament.
    3. Pentru fundamentarea multilaterală a politicii agrare, efectuarea
analizelor  şi prognozelor dezvoltării social-economice a sectoarelor de
profil,  elaborarea actelor normative, programelor teritoriale de  stat,
argumentarea tehnico-ştiinţifică, studierea şi implementarea experienţei
mondiale  în  ramurile  de resort şi realizarea  obiectivelor  politicii
agrare,   pe  lîngă  Minister  funcţionează  instituţii  şi  organizaţii
specializate.
    4. Ministerul    gestionează   întreprinderile,   organizaţiile   şi
instituţiile  din subordine prin intermediul inspectoratelor de stat  şi
judeţene veterinare, pentru seminţe şi material săditor, pentru selecţie
şi  reproducţie în zootehnie şi pentru protecţia plantelor, precum şi al
Inspectoratului  de Stat pentru Supraveghere Tehnică "Intehagro; conduce
asociaţiile,  întreprinderile  agricole şi instituţiile  de  învăţămînt,
realizînd  sarcini de importanţă naţională; direct sau prin  intermediul
organelor  create,  coordonează  activitatea şi  exercită,  în  limitele
competenţei   sale,  controlul  gospodăriilor  ţărăneşti  (de  fermier),
agenţilor   economici   de   stat   şi   privaţi   cu   diferite   forme
organizatorico-juridice   şi  altor  formaţiuni  nestatale  în   vederea
utilizării  terenului,  seminţelor,  materialului  săditor,  vitelor  de
prăsilă,  fabricării  şi  comercializării materiei prime  şi  producţiei
prelucrate   conform  standardelor  şi  actelor  normative,  respectării
tehnicii  securităţii, executării cerinţelor veterinare de profilaxie şi
tratament  contra bolilor la animale, combaterii bolilor şi dăunătorilor
plantelor.
 [Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.1032 din 08.11.99]

    5. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de  Stat  a  Republicii  Moldova şi denumirea sa în limba  de  stat,  de
conturi bancare şi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale.

                      II. Sarcinile Ministerului

    6. Întru promovarea   politicii   agrare,   asigurarea   dezvoltării
durabile  a  agriculturii, industriei prelucrătoare şi  a  localităţilor
rurale, Ministerul exercită următoarele sarcini principale:
    executarea acţiunilor  organizatorice  şi economice  orientate  spre
realizarea  unor obiective concrete ce ar asigura dezvoltarea durabilă a
agriculturii, industriei de prelucrare, a cercetărilor şi învăţămîntului
agricol, a infrastructurii de piaţă aferente sectorului subordonat;
    perfecţionarea  permanentă  a relaţiilor  patrimoniale,  comerciale,
tehnologice,  financiare  şi  administrative dintre  agenţii  economici,
organele  administraţiei  de stat, instituţiile de stat şi private  care
activează în agricultură, industria de prelucrare, în sfera de cercetare
şi  învăţămînt, precum şi a relaţiilor respective dintre aceste domenii,
orice  agent  economic  şi  instituţie din alte  domenii  ale  economiei
naţionale şi internaţionale;
    stimularea şi  monitorizarea  folosirii  sistemelor  de  agricultură
durabilă  şi  efecientă  bazate pe menţinerea şi  sporirea  fertilităţii
solului  prin  aplicarea metodelor şi măsurilor respective  agrotehnice,
agrochimice,   de  îmbunătăţiri  funciare,  organizare  şi  amenajare  a
teritoriului,  inclusiv  prin  întreţinerea  şi  dezvoltarea  sistemelor
hidroameliorative   şi   de  conservare  a  solului,  de   menţinere   a
echilibrului  ecologic,  de valorificare a rezervelor de  apă,  inclusiv
minerală;
    dezvoltarea,   prin  aplicarea  tuturor  pîrghiilor,  a  producerii,
înmulţirii  şi comercializării materialului semincer, săditor şi a celui
de   prăsilă   certificat   ca   bază   strategică   pentru   asigurarea
competitivităţii producţiei agricole vegetale şi animaliere autohtone;
    promovarea unei politici tehnice orientate spre asigurarea folosirii
raţionale  a  resurselor  existente  energetice şi a  celor  de  tehnică
agricolă,   spre   modernizarea   parcului   în   scopul   implementării
tehnologiilor  de  agricultură  durabilă  şi  de  sporire  a  eficienţei
producţiei agricole;
    reglementarea  şi perfecţionarea continuă a procesului de formare şi
funcţionare  a mecanismelor instituţionale, financiare şi juridice întru
redistribuirea   socialmente   echitabilă   şi  economic   eficientă   a
drepturilor  de  proprietate asupra terenurilor agricole, în  special  a
componentelor  sale  -  drepturile  de folosinţă, de  dispoziţie  şi  de
posesie,  - prin diversificarea şi consolidarea legislativă a statutelor
juridico-patrimoniale  atribuite  acestor terenuri în scopul  protejării
producătorilor  agriculturii contra speculei, discriminării şi fraudelor
economico-financiare  şi patrimoniale, a producerii agricole durabile şi
prin  dezvoltarea  unei  pieţe funciare organizate, capabile  să  atragă
resurse financiare investiţionale şi de credit;
    monitorizarea  şi reglementarea în permanenţă a tuturor mecanismelor
economico-financiare  de  nivel  macroeconomic care  formează  sfera  de
activitate  a  producătorilor agricoli în scopul  asigurării  tranziţiei
sigure  şi  rapide la o autentică agricultură  comercială,  profitabilă,
consolidată  şi durabilă, capabilă să susţină dezvoltarea  comunităţilor
rurale,  precum  şi creşterea bunăstării agricultorilor şi a  familiilor
lor;
    încurajarea consolidării   potenţialului   economic  managerial   al
agricultorilor  prin implementarea programelor naţionale de  consultanţă
şi  restructurarea  corporativă  a producerii agricole,  prin  acordarea
asistenţei  speciale proprietarilor funciari care încetează  activitatea
agricolă,  prin  contribuirea  la acordarea de garanţii de  stat  pentru
consolidarea  fondurilor funciare în gestiune economică unică în vederea
sporirii eficienţei agriculturii şi competitivităţii produselor ei;
    crearea şi administrarea,   conform   legislaţiei  în   vigoare,   a
fondurilor  speciale de susţinere a agricultorilor în vederea asigurării
lor cu surse alternative de producţie, cu facilităţi suplimentare pentru
comercializarea  produselor proprii, a restructurării lor corporative şi
economico-financiare;
    administrarea folosirii economico-ecologice a potenţialului agrar al
ţării  prin  reglementarea aplicării unor proiecte-tip de  organizare  a
teritoriului  în  funcţie  de  categoria  economico-socială  a  fiecărui
agricultor concret şi de zona agroclimatică a terenurilor;
    organizarea modernizării  permanente a bazei tehnico-materiale  prin
promovarea  unei  politici investiţionale flexibile şi atractive  pentru
investitori   autohtoni  şi  străini,  prin  facilitarea  accesului   la
tehnologiile avansate de pe pieţele internaţionale şi prin stimularea pe
toate   căile   a  implementării  realizărilor  ştiinţei  naţionale   şi
internaţionale;
    elaborarea şi   implementarea  mecanismelor  juridice,   financiare,
instituţionale  şi corporative necesare pentru promovarea unei  politici
unice   şi   ferme   de  integrare  pe  verticală   a   întreprinderilor
prelucrătoare  cu  producătorii agricoli, cu structurile  comerciale  şi
financiare,  în  scopul  asigurării cît mai depline a  capacităţilor  de
prelucrare   cu  materie  primă  de  calitate,  echilibrării  relaţiilor
economico-financiare şi patrimoniale dintre agricultori şi prelucrători;
    asigurarea formării  şi  funcţionării  unei  reţele  teritoriale  de
servicii  de consultanţă, de pregătire şi de reciclare pentru  manageri,
funcţionarii  publici  şi specialiştii din agricultură şi  industria  de
prelucrare,  a  pieţei produselor lor, a serviciilor şi a factorilor  de
producţie agricolă şi agroindustrială;
    încurajarea integrării   procesului  de  instruire  cu  necesităţile
proceselor  de  producţie  şi ale celor de distribuţie a  factorilor  de
producţie  şi  a  produselor  de profil  prin  sprijinirea  desfăşurării
practicii  de  producţie şi de instruire la întreprinderile  subordonate
Ministerului  şi  la  cele private din sectoarele de  profil  în  scopul
perfecţionării    continue   a   sistemului   învăţămîntului    agricol,
agroindustrial şi agroeconomic;
    coordonarea lucrărilor  şi  determinarea direcţiilor  prioritare  de
cercetări,   precum   şi   contribuirea  la  acordarea   şi   promovarea
facilităţilor  de  ordin  financiar,  juridic  şi  instituţional  pentru
asigurarea   instituţiilor  publice  şi  private  de  cercetări  şi   de
învăţămînt  în  vederea  sporirii activităţii  de  invenţie,  brevetare,
raţionalizare   tehnică   şi   economică,  a  editării   şi   propagării
realizărilor   ştiinţifice,  elaborării  şi  implementării   programelor
tehnico-ştiinţifice şi economice;
    organizarea activităţii consiliilor speciale de evaluare a calităţii
producţiei fabricate, a producţiei pentru export, concursuri, expoziţii,
de  soluţionare a problemelor de arbitraj al calităţii, aprobarea noilor
tipuri  de  produse cu denumirea de origine verificată, a importului  şi
utilizării mijloacelor toxice, a preparatelor veterinare etc. în vederea
impulsionării    progresului   tehnico-ştiinţific,   învăţămîntului   şi
consultărilor pentru cadrele corespunzătoare din sectoarele de profil;
    monitorizarea,  cercetarea  şi  estimarea  în  complex  a  efectelor
potenţiale  ale impactului structural asupra rolului social-economic  şi
cultural  al comunităţilor rurale, generate de procesele de  consolidare
juridico-patrimonială  a producătorilor agricoli, cele de  restructurare
corporativă  şi  economico-financiară  a  întreprinderilor  agricole  şi
agroindustriale;
    promovarea unei  politici de urbanizare direcţionată a localităţilor
rurale   prin  implementarea,  de  comun  acord  cu  alte  ministere,  a
programelor   complexe   de   creare   a  reţelelor   de   drumuri,   de
telecomunicaţii,  de  aprovizionare cu energie, de epurare a  deşeurilor
menajere şi industriale, - infrastructuri proprii localităţilor urbane -
de dezvoltare a infrastructurii sociale şi a celei de asistenţă socială,
de  susţinere  şi  de dezvoltare a sectoarelor  economice  complementare
agriculturii, inclusiv a celor neagricole, în vederea creării unui cadru
ferm  de asigurare a securităţii sociale polivalente pentru agricultorii
angajaţi  în  procesele  complexe de restructurare a agriculturii  şi  a
sporirii mobilităţii socio-profesionale a agricultorilor şi a celorlalte
categorii de săteni;
    actualizarea   permanentă   a  categoriilor   economico-sociale   de
localităţi  rurale şi a clasificării lor în vederea aplicării  tipurilor
de  strategii  de dezvoltare durabilă a satelor în funcţie de  categoria
fiecăruia,   precum   şi   actualizarea  Nomenclatorului   naţional   al
localităţilor  rurale  din ţară în funcţie de tipologia dezvoltării  lor
durabile;
    elaborarea şi  implementarea, inclusiv prin companii de consultanţă,
a  unui  complex  de  proiecte individuale, regionale  şi  naţionale  de
dezvoltare durabilă a localităţilor rurale din ţară în baza atragerii de
resurse externe şi interne, publice şi private;
    monitorizarea  şi  înaintarea,  în modul  stabilit,  a  propunerilor
privind    perfecţionarea    mecanismelor   juridice,   financiare    şi
instituţionale   de  retribuire  a  muncii  agricultorilor  în   vederea
echilibrării venitului lor şi al familiilor lor cu cel al managerilor şi
proprietarilor  din  celelalte ramuri-cheie sau ramuri  care  acumulează
profiturile generate de agricultură;
    susţinerea şi  promovarea  pe toate căile a formării  organizaţiilor
neguvernamentale     ale    agricultorilor    de    toate    categoriile
social-economice,  etnoculturale şi demografice care exprimă  interesele
economice,  apără  şi  promovează interesele şi drepturile  lor  civice,
economice, sociale, culturale şi spirituale;
    elaborarea şi  implementarea  programelor  de  dezvoltare  a  pieţei
factorilor  de  producţie  a  capitalului financiar,  a  serviciilor  de
infrastructură, a realizărilor ştiinţei agricole şi economice, precum şi
a  programelor de lărgire a pieţelor de desfacere a produselor  agricole
şi agroindustriale autohtone;
    exercitarea unui  control permanent asupra calităţii produselor prin
acordare  de licenţe pentru anumite genuri de activitate economică, prin
certificare,   standardizare  şi  măsuri  metrologice,  supraveghere  şi
control   în   domeniul  construcţiilor  capitale,   reconstrucţiei   şi
reutilării    tehnice   a   capacităţilor   de   producţie,    expertiza
fundamentărilor tehnico-economice a achiziţionării utilajului de import;
    promovarea unei  politici  flexibile de atragere a investiţiilor  în
agricultură  şi industria prelucrătoare prin elaborarea şi implementarea
unor măsuri adecvate de ordin legislativ şi financiar, adoptate în modul
stabilit,  în  vederea  facilitării operaţiilor  de  dezinvestiţii  prin
asigurarea  unei lichidităţi sporite a investiţiilor făcute,  favorizînd
corporatizarea producătorilor agricoli investibili;
    combaterea proceselor de monopolizare şi reglementarea monopolurilor
naturale  prin crearea mecanismelor de monitorizare şi de contracarare a
proceselor  de  monopolizare în sectorul agrar, în  cel  agroindustrial,
precum  şi, în special, în infrastructura de aprovizionare a  sectorului
agrar  şi  de desfacere a produselor agricole proaspete  şi  prelucrate,
inclusiv prin integrarea, după caz, a propriilor funcţii corespunzătoare
cu   funcţiile  de  informare,  coordonare  şi  autorizare  ale  Camerei
Înregistrării  de  Stat,  Comisiei  de Stat pentru  Piaţa  Hîrtiilor  de
Valoare,  Bursei de Valori în ceea ce ţine de tranzacţiile cu hîrtii  de
valoare  emanate de întreprinderile din sectoarele de profil, precum  şi
prin    autorizarea    afilierilor   şi   fuziunilor    întreprinderilor
corespunzătoare;
    protejarea agricultorilor   contra   insecurităţii   informaţionale,
fiscale,  financiare, comerciale, patrimoniale, juridice şi de alt  gen,
contra  fenomenelor  de  parazitism social-economic şi  de  subminare  a
temeliilor tehnologice şi sociale ale agriculturii;
    conducerea metodologică    şi    organizarea   controlului    asupra
activităţii   economico-financiare  şi  contabile  a  instituţiilor  din
subordine,  precum  şi  asigurarea  prezentării, în  modul  stabilit,  a
dărilor de seamă privind activitatea acestora şi a Ministerului.

                     III. Funcţiile Ministerului

    7. Ministerul   Agriculturii   şi   Industriei   Prelucrătoare   are
următoarele funcţii de bază:
    asigurarea securităţii  alimentare a populaţiei în ceea ce  priveşte
calitatea, cantitatea şi accesibilitatea alimentaţiei;
    atragerea, prin  propriile  eforturi  sau  de comun  acord  cu  alte
ministere  şi  organe  de  stat, a resurselor  financiare  naţionale  şi
internaţionale,  precum  şi  crearea fondurilor, agenţiilor şi  a  altor
subdiviziuni interioare pentru elaborarea şi implementarea unor programe
concrete ce vizează realizarea obiectivelor politicii agrare a statului;
    reglementarea,  prin  acordarea  de  licenţe  şi  autorizaţii,  prin
emiterea  şi aprobarea de acte normative, prin efectuarea monitorizării,
a  controalelor  şi inspecţiilor (inclusiv prin sesizarea  organelor  de
drept),  a activităţii tuturor agenţilor economici privaţi, de stat  sau
cu proprietate mixtă care participă direct sau indirect la tranzacţii de
aprovizionare  şi  deservire  a sectorului agrar şi  agroindustrial,  la
producerea,  prelucrarea  sau  comercializarea  produselor  agricole  şi
agroindustriale, precum şi la formarea şi funcţionarea pieţei funciare;
    crearea şi implementarea      unor     condiţii     şi     mecanisme
jurdicio-administrative,    economico-financiare   şi   social-economice
necesare   pentru  asigurarea  liberei  iniţiative  de   întreprinzător,
concurenţei loiale, reducerii monopolizării, echităţii relaţiilor dintre
toţi  participanţii  la procesul agrar şi agroindustrial, indiferent  de
forma  lor de proprietate, inclusiv prin asigurarea integrării verticale
a  tuturor componentelor de structură şi infrastructură  agroindustriale
în jurul producătorilor agricoli;
    asigurarea dezvoltării   sistemului  de  pregătire  şi  reciclare  a
cadrelor,  precum  şi  răspîndirea cunoştinţelor în  sectorul  agrar  şi
agroindustrial,   inclusiv  prin  organizarea  studierii  şi  propagării
experienţei avansate din ţară şi din străinătate;
    elaborarea şi  aplicarea  cadrului  legislativ şi  normativ  necesar
pentru  realizarea  obiectivelor  politicii agrare în ceea  ce  priveşte
formarea şi funcţionarea pieţei funciare, infrastructurilor de asigurare
a  agenţilor  economici din sectorul agrar şi agroindustrial cu  resurse
financiare, informaţionale, funciare, materiale şi tehnologice;
    asigurarea monitorizării,   cercetării,  prognozării  şi   studierii
pieţei interne şi internaţionale de produse agricole, agroindustriale şi
a  factorilor  de producţie pentru sectorul agrar şi  agroindustrial  al
ţării;
    susţinerea activităţii  agenţilor  economici din sectorul  agrar  şi
agroindustrial  al  ţării pe alte pieţe, atît prin  crearea  condiţiilor
necesare   pentru   export,   cît  şi  pentru  import,   inclusiv   prin
monitorizarea tranzacţiilor internaţionale strategice pentru dezvoltarea
agriculturii;
    asigurarea condiţiilor minim necesare pentru facilitarea mobilităţii
socio-profesionale a cadrelor din sectorul agrar şi agroindustrial;
    asigurarea elaborării   şi   aplicării   standardelor,   exercitarea
controlului   asupra  respectării  acestora,  inclusiv  prin  utilizarea
mijloacelor metrologice;
    asigurarea respectării  restricţiilor de ordin ecologic în  sectorul
agrar   şi  agroindustrial,  inclusiv  prin  efectuarea  lucrărilor   de
îmbunătăţiri  funciare  şi a controlului asupra  exploatării  resurselor
funciare ale ţării;
    promovarea politicii investiţionale prin mijloace proprii, precum şi
prin  atragerea  de  resurse  locale şi străine,  în  scopul  asigurării
utilizării  eficiente  a  surselor naturale, energetice,  a  mijloacelor
tehnice şi de transport;
    dezvoltarea,  prin toate mijloacele accesibile, a bazei reproductive
a  agriculturii  naţionale  în  sfera  semenologiei,  pepinieritului  şi
reproducerii   animalelor  de  prăsilă  întru  asigurarea  necesităţilor
interne  şi  a exportului de material semincer, săditor şi a  şeptelului
animalier;
    asigurarea, prin   mijloace   proprii  şi  atrase,  a   cercetărilor
ştiinţifice  prioritare în vederea implementării sistemelor  ştiinţifice
în  fitotehnie,  zootehnie,  industria de  prelucrare,  infrastructurile
agroindustriale,  resursele  funciare,  precum  şi în  alte  ramuri  ale
sectorului agrar şi agroindustrial;
    asigurarea gestionării  eficiente  a patrimoniului de stat aflat  în
subordonarea Ministerului;
    exercitarea controlului    de   stat   în   sectoarele   agrar    şi
agroindustrial   în   vederea  exploatării  maşinilor   şi   utilajelor,
utilizării   resurselor   energetice,  desfăşurării   activităţilor   de
carantină,  protecţie  a plantelor şi animalelor, efectuării  lucrărilor
agrochimice şi de îmbunătăţiri funciare.

                     IV. Drepturile Ministerului

    8. Ministerul,  în  temeiul  prezentului  regulament  şi  în  scopul
executării  legilor  în  vigoare,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrilor  şi dispoziţiilor Guvernului, emite,  în  limitele
competenţelor  sale  ordine,  instrucţiuni,  indicaţii  metodologice  şi
dispoziţii  executorii  pentru toate întreprinderile,  organizaţiile  şi
instituţiile,  indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor
departamentală, organizează şi controlează executarea acestora.
    9. Ministerul  emite,  după  caz, în colaborare cu  alte  ministere,
departamente, servicii şi inspectorate de stat, acte normative comune.
    10. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    să solicite de    la   ministere   şi   departamente,   autorităţile
administraţiei  publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii
informaţii   referitoare   la  procesul  promovării  politicii   agrare,
materiale  necesare pentru analiza economică şi întocmirea previziunilor
şi programelor de dezvoltare social-economică;
    să beneficieze  de  bazele de date oficiale în domeniul  informaţiei
statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.;
    să aplice, în  modul  stabilit de legislaţia în vigoare,  măsuri  în
vederea  realizării direcţiilor prioritare ale programului de activitate
a Ministerului;
    să creeze, reorganizeze  şi  să lichideze întreprinderile  de  stat,
instituţiile  de cercetări, de învăţămînt, de proiectări şi construcţii,
tehnologice  şi  alte  formaţiuni  din sectorul  subordonat  cu  acordul
Ministerului Economiei şi Reformelor;
    să încheie, din    însărcinarea   Guvernului   Republicii   Moldova,
contracte  de  comerţ  exterior,  acorduri cu  privire  la  schimbul  de
mărfuri,    afectarea   creditelor,   asistenţa   tehnică,   colaborarea
tehnico-ştiinţifică şi în alte domenii, conform drepturilor delegate;
    să efectueze  controlul asupra realizării contractelor (acordurilor)
în  domeniul  relaţiilor  economice  externe de profil  şi  să  prezinte
Guvernului propuneri privind executarea, modificarea şi rezilierea lor;
    să adopte, în    limitele   competenţei   sale,   hotărîri   privind
accelerarea   implementării  măsurilor  politicii  agrare,   organizarea
elaborării  şi  realizarea  previziunilor şi programelor  de  dezvoltare
social-economică a sectorului agrar şi a industriei prelucrătoare;
    să convoace consfătuiri  cu  participarea factorilor de  decizie  ai
ministerelor,  departamentelor,  instituţiilor  ştiinţifice şi  a  altor
organe în problemele ce ţin de competenţa sa;
    să participe   la   negocierile  privind  acordurile   în   domeniul
relaţiilor  economice  externe referitoare la domeniile de activitate  a
Ministerului;
    să instituie,  din  contul  mijloacelor alocate  pentru  remunerarea
muncii  lucrătorilor aparatului central al Ministerului, un fond special
pentru  retribuirea experţilor, consultanţilor şi membrilor colectivelor
provizorii de creaţie, angajaţi prin contracte;
    să comande prin  comanda  de stat lucrări de cercetări  ştiinţifice,
programe informative şi economice în vederea realizării politicii agrare
şi  elaborărilor  privind dezvoltarea social-economică a sectoarelor  de
profil;
    să determine  direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice  în
corespundere   cu   sarcinile  politicii  agrare  şi   ale   dezvoltării
social-economice a sectorului agrar şi a industriei prelucrătoare;
    să solicite sau  să  pună  la  dispoziţie,  să  ia  sau  să  dea  în
folosinţă,  conform  legislaţiei  în  vigoare,  în  scopul  îndeplinirii
sarcinilor  sale,  fonduri  fixe şi circulante, mijloace  de  transport,
echipamente  de prelucrare, multiplicare sau transmitere a  informaţiei,
resurse informaţionale etc.;
    să efectueze   controlul  de  stat  (prin  acordarea  şi   revocarea
licenţelor,   autorizaţiilor  etc.;  prin  autenficarea  testărilor   şi
cercetărilor,  prin  elaborarea şi instituirea legislativă  a  normelor,
instrucţiunilor şi recomandărilor);
    să monitorizeze domeniile politicii agrare;
    să acorde asistenţă  de  consultanţă prin structuri de stat şi  prin
cele private;
    să elaboreze  şi  să  realizeze  programe  de  stat  orientate  spre
obţinerea unor obiective concrete în domeniile politicii agrare;
    alte drepturi şi împuterniciri necesare pentru realizarea sarcinilor
sale de bază.

                      V. Conducerea Ministerului

    11. Ministerul  este condus de ministrul agriculturii şi  industriei
prelucrătoare,   desemnat  şi  demis  în  corespundere  cu   prevederile
Constituţiei şi Legii cu privire la Guvern.
    12. Ministrul are viceminiştri, desemnaţi şi destituiţi de Guvern la
propunerea   ministrului.   Viceminiştrii  se  subordonează   nemijlocit
ministrului   şi  organizează  activitatea  în  cadrul  Ministerului  în
limitele  împuternicirilor  ce le-au fost atribuite. Viceminiştrii  sînt
din oficiu şefi ai departamentelor.
    13. Ministrul:
    conduce activitatea  Ministerului  şi  poartă  răspundere  personală
pentru realizarea sarcinilor care-i revin, pentru utilizarea raţională a
mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor
materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în
dările de seamă;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea
sarcinilor   şi  obligaţiilor  ce  decurg  din  prevederile  prezentului
regulament şi din alte acte normative;
    prezintă, în  modul stabilit, Guvernului spre examinare proiecte  de
hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative;
    delimitează obligaţiile   adjuncţilor  săi  şi  ale   conducătorilor
subdiviziunilor Ministerului;
    organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului
şi consiliului ştiinţifico-tehnic;
    angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului şi
personalul lui;
    modifică, în  limitele  fondului stabilit de retribuire a muncii  şi
numărului-limită  de personal, structura subdiviziunilor interioare  ale
aparatului central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altceva;
    aprobă regulamentele    subdiviziunilor    Ministerului    şi    ale
instituţiilor din subordonarea lui;
    emite ordine şi directive, controlează executarea lor;
    reprezintă Ministerul,  în  limitele  împuternicirilor sale  sau  în
temeiul  unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de  Guvern,
Republica  Moldova în relaţiile cu persoane juridice şi fizice din  ţară
şi  din alte state, încheie şi reziliază contracte (acorduri),  semnează
documente financiare şi de altă natură;
    exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie.
    În lipsa ministrului,  funcţiile  acestuia le exercită  unul  dintre
viceminiştri, desemnat prin ordin de către ministru.
    14. Viceminiştrii   şi  conducătorii  subdiviziunilor,  în  limitele
împuternicirilor  atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de
ei şi pentru activitatea Ministerului.
    15. Direcţiile   generale  din  aparatul  central  al  Ministerului,
inspectoratele  de  stat  şi  judeţene  sînt  principalele  subdiviziuni
structural-funcţionale  ale  departamentelor. Ele funcţionează  în  baza
propriilor  regulamente,  vizate de şeful departamentului  respectiv  şi
aprobate prin ordinul ministrului.
 [Pct.15 în redacţia Hot. Guv. nr.1032 din 08.11.99]

    16. Direcţia  administrativă se subordonează nemijlocit  ministrului
şi  poartă răspundere pentru asigurarea bunei desfăşurări a  activităţii
departamentelor  Ministerului,  inclusiv  prin organizarea  eficientă  a
fluxurilor  de documentaţie atît în cadrul Ministerului, cît şi cu  alte
organe, organizaţii, instituţii şi întreprinderi.
    17. Candidaturile   pentru  funcţiile  de  şefi  şi  specialişti  ai
direcţiilor  generale, direcţiilor şi secţiilor din aparatul central  al
Ministerului, precum şi ai tuturor inspectoratelor de stat se selectează
pe  bază  de concurs şi se numesc în funcţie prin  ordinul  ministrului.
Candidaturile  pentru  funcţiile de şefi ai inspectoratelor judeţene  se
selectează, de asemenea, pe bază de concurs şi se numesc în funcţie prin
ordinul  ministrului la propunerea şefului inspectoratului respectiv  de
stat,  coordonată  cu prefecţii judeţelor. Intrarea şefilor  direcţiilor
menţionate  în exerciţiul funcţiunii se produce în momentul  confirmării
lor în aceste funcţii prin ordinul ministrului.
 [Pct.17 în redacţia Hot. Guv. nr.1032 din 08.11.99]

    18. În cadrul  Ministerului  se  instituie un  colegiu,  compus  din
ministru  (preşedintele  colegiului),  viceminiştri, alţi  lucrători  ai
Ministerului,  precum şi din savanţi notorii în economie şi alte domenii
relevante pentru elaborarea şi promovarea unei politici agrare durabile.
Componenţa  nominală  a colegiului se aprobă de către  Guvern.  Colegiul
activează în baza propriului regulament, aprobat de ministru.
    19. În scopul  dirijării  activităţii  ştiinţifice  şi  tehnologice,
determinării  direcţiilor prioritare de cercetare-dezvoltare, examinării
proiectelor  şi  programelor pentru implementare în producţie, pe  lîngă
Minister  activează consiliul tehnico-ştiinţific, constituit din savanţi
renumiţi,  specialişti de o înaltă calificare, inovatori în producţie şi
reprezentanţi ai altor organizaţii.
    Consiliul ştiinţifico-tehnic   activează   în  baza   regulamentului
aprobat de ministru.

                      VI. Baza tehnico-materială
                    de funcţionare a Ministerului

    20. Ministerul  este  în drept să creeze şi să administreze  fonduri
provenite  din mijloace bugetare şi extrabugetare de stat, precum şi din
surse externe aprobate de Guvern.


                                                Anexa nr. 2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova 
                                    nr. 1070 din 22 octombrie 1998

                          Componenţa nominală
  a colegiului Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare
------------------------------------------------------------------------
Nr.|        Numele     |                Funcţia
d/o|                   |
------------------------------------------------------------------------
 1. Russu Ion            Ministru
 2. Bumacov Vasile       Prim-viceministru
 3. Bodiu Zosim          Viceministru
 4. Sîrghi Constantin    Viceministru
 5. Cimpoieş Gheorghe    Rectorul Universităţii Agrare de Stat
 6. Guţu Viorel          Şeful direcţiei generale restructurare,
                         economie, sinteze, politica agrară şi
                         dezvoltare rurală a Ministerului
                         Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare
 7. Micu Vasile          Directorul general al A.Ş.P. "Porumbeni"
 8. Stoicov Ilie         Şeful direcţiei agricole U.T.A.
                         Găgăuzia (Gagauz-Yeri)
 9. Muravschi Sergiu     Şeful direcţiei generale agricultură şi
                         alimentaţie a judeţului Orhei
 [Anexa nr.2 în redacţia Hot. Guv. nr.152 din 22.02.2000]