vineri, 17 iunie 2005
541/28.06.2001 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi
 efectivului-limită ale aparatului central al Ministerului Agriculturii
                        şi Industriei Alimentare

                        Nr.541  din  28.06.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.68-71/554 din 29.06.2001

                                * * *
    Abrogat: 17.06.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.578 din 15.06.2005

    Întru executarea  prevederilor  Legii nr.75-XV din 18  aprilie  2001
pentru  modificarea şi completarea Legii cu privire la Guvern  nr.64-XII
din  31  mai  1990  (Monitorul  Oficial  al  Republicii  Moldova,  2001,
nr.44-45, art.192) şi în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova  nr.266  din  28 aprilie 2001 "Privind unele măsuri  ce  ţin  de
reorganizarea  unor  ministere şi departamente ale  Republicii  Moldova"
(Monitorul  Oficial  al  Republicii Moldova, 2001,  nr.49-50,  art.300),
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul  Ministerului  Agriculturii şi  Industriei  Alimentare,
conform anexei nr.1;
    Structura aparatului   central   al  Ministerului  Agriculturii   şi
Industriei Alimentare, conform anexei nr.2.
    Componenţa nominală   a  Colegiului  Ministerului  Agriculturii   şi
Industriei Alimentare, conform anexei nr.3;
    Lista întreprinderilor,  instituţiilor şi organizaţiilor subordonate
Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, conform anexei nr.4.
 [Pct.1 completat prin Hot.Guv. nr.993 din 13.08.03, în vigoare 15.08.03]

    2. Se stabileşte   efectivul-limită   al   aparatului   central   al
Ministerului  Agriculturii  şi  Industriei  Alimentare în  număr  de  83
unităţi,  cu fondul anual de retribuire a muncii, conform legislaţiei în
vigoare.
 [Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.439 din 27.04.04, în vigoare 30.04.04]
 [Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.801 din 18.06.2002]

    3. Ministerul  Agriculturii şi Industriei Alimentare este succesorul
de drepturi al Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare.
    4. Se permite  Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare să
aibă  patru viceminiştri, inclusiv doi prim-viceministri, şi un  colegiu
constituit din 15 persoane.
 [Pct.4 modif. prin Hot.Guv. nr.304 din 14.03.03, în vigoare 21.03.03]

    5. Se acordă  Ministerului  Agriculturii  şi  Industriei  Alimentare
dreptul   de  a  modifica  structura  aparatului  central  în   limitele
efectivului  şi structurii aprobate de Guvern, precum şi ale fondului de
remunerare a muncii.
    6. Ministerul  Agriculturii  şi  Industriei Alimentare va  prelua  5
unităţi  din  cele  18 unităţi de personal reduse  din  cadrul  fostului
Departament  al  privatizării şi administrării proprietăţii de stat,  cu
funcţiile de gestionare a patrimoniului de stat în domeniul agriculturii
şi industriei alimentare şi cu alocaţiile respective pentru întreţinerea
acestora, care le revin din contul bugetului de stat.
    7. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.577 din 15 iunie 1998 "Cu
privire  la aprobarea structurii şi funcţiilor de bază ale  Ministerului
Agriculturii   şi   Industriei  Prelucrătoare"  (Monitorul  Oficial   al
Republicii Moldova, 1998, nr.62-65, art.634; 2000, nr.24-26, art.235);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr.1070 din  22  octombrie
1998  "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului  Agriculturii
şi   Industriei  Prelucrătoare  şi  componenţei  nominale  a  colegiului
Ministerului   Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare"   (Monitorul
Oficial   al  Republicii  Moldova,  1998,  nr.100-102,  art.1035;  2000,
nr.24-26, art.235).

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul agriculturii şi
    industriei alimentare                       Dmitrii Todoroglo
    Ministrul finanţelor                        Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 28 iunie 2001.
    Nr. 541.

                                                Anexa nr.1
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr.541
                                            din 28 iunie 2001

                             REGULAMENTUL
          MINISTERULUI AGRICULTURII ŞI INDUSTRIEI ALIMENTARE

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (în continuare -
Ministerul)  este organul central de specialitate, abilitat să promoveze
politica  unică  a  statului  în  domeniul  agriculturii  şi  industriei
alimentare,  fiind  responsabil  de  dezvoltarea acestor  ramuri  şi  de
infrastructura lor economică şi socială.
    2. În activitatea   sa,  Ministerul  se  călăuzeşte  de  Constituţia
Republicii   Moldova,   actele  legislative,   decretele   Preşedintelui
Republicii  Moldova, hotărîrile şi ordonanţele Guvernului, de alte  acte
normative, precum şi de prezentul regulament.
    3. Pentru fundamentarea multilaterală a politicii agrare, efectuarea
analizelor  şi prognozelor dezvoltării social-economice a sectorului  de
profil,   elaborarea  actelor  normative,  programelor  teritoriale   şi
ramurale   de  stat,  argumentarea  tehnico-ştiinţifică,  studierea   şi
implementarea  experienţei  mondiale  în  acest  domeniu  şi  realizarea
obiectivelor politicii agrare, pe lîngă Minister funcţionează instituţii
şi organizaţii specializate.
    4. Ministerul    administrează,    de   regulă,   instituţiile    şi
organizaţiile   din  subordine  prin  intermediul  direcţiilor  raionale
agricultură   şi   alimentaţie,  dirijează   activitatea   asociaţiilor,
întreprinderilor  agricole  de  stat şi instituţiilor de  învăţămînt  de
profil,  realizînd  sarcini  de importanţă naţională;  direct  sau  prin
intermediul  organelor  create, coordonează activitatea şi exercită,  în
limitele   competenţei  stabilite  prin  lege,  controlul  gospodăriilor
ţărăneşti  (de  fermier),  agenţilor economici, indiferent de  tipul  de
proprietate  şi  forma  juridică de organizare,  în  vederea  utilizării
terenurilor,  seminţelor,  materialului  săditor,  vitelor  de  prăsilă,
fabricării  şi comercializării materiei prime şi producţiei  prelucrate,
conform  standardelor  şi  normelor  în  vigoare,  respectării  tehnicii
securităţii, executării cerinţelor veterinare de profilaxie şi tratament
ale  bolilor  la animale, precum şi a normelor stabilite de protecţie  a
plantelor.
    5. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de  Stat  a  Republicii  Moldova şi denumirea sa în limba  de  stat,  de
conturi bancare şi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale.

                      II. Sarcinile Ministerului

    6. Întru promovarea   politicii   agrare,   asigurarea   dezvoltării
agriculturii,   industriei   alimentare  şi  a   localităţilor   rurale,
Ministerul exercită următoarele sarcini principale:
    1) executarea  acţiunilor organizatorice şi economice orientate spre
realizarea   unor   obiective   concrete  ce  ar   asigura   dezvoltarea
agriculturii,  industriei  alimentare, a cercetărilor şi  învăţămîntului
agricol, a infrastructurii de piaţă, aferente sectorului subordonat;
    2) perfecţionarea  permanentă a relaţiilor patrimoniale, comerciale,
tehnologice,  financiare  şi  administrative dintre  agenţii  economici,
organele  administraţiei  publice, instituţiile de stat şi private  care
activează  în sfera agriculturii şi industriei alimentare, de  cercetare
şi învăţămînt, precum şi a relaţiilor dintre aceste domenii;
    3) stimularea  şi monitorizarea folosirii sistemelor de  agricultură
durabilă  şi  eficientă, bazată pe menţinerea şi  sporirea  fertilităţii
solului  prin  aplicarea metodelor şi măsurilor respective  agrotehnice,
agrochimice   de   îmbunătăţiri  funciare,  organizarea  şi   amenajarea
teritoriului,  inclusiv  prin  întreţinerea  şi  dezvoltarea  sistemelor
hidroameliorative   şi   de  conservare  a  solului,  de   menţinere   a
echilibrului  ecologic,  de valorificare a rezervelor de  apă,  inclusiv
minerală;
    4) dezvoltarea,  prin  aplicarea  tuturor pîrghiilor,  a  procedurii
înmulţirii  şi comercializării materialului semincer, săditor şi a celui
de   prăsilă,   certificat   ca  bază   strategică   pentru   asigurarea
competitivităţii producţiei agricole vegetale şi animaliere autohtone;
    5) promovarea   unei  politici  tehnice  orientate  spre  asigurarea
folosirii  raţionale  a resurselor energetice ale parcului  existent  de
maşini  agricole  şi  tractoare, în scopul  implementării  tehnologiilor
moderne în agricultură şi pentru sporirea eficienţei producţiei agricole;
    6) reglementarea  şi  perfecţionarea  neîntreruptă a  procesului  de
formare  continuă a mecanismelor instituţionale, financiare şi juridice,
întru  redistribuirea  socialmente  echitabilă şi economic  eficientă  a
drepturilor  de  proprietate  asupra  terenurilor  agricole,  în  scopul
protejării  producătorilor  agricoli contra discriminării  şi  fraudelor
economico-financiare  şi  patrimoniale  şi  al  dezvoltării  unei  pieţe
funciare    organizate,   capabile   să   atragă   resurse   financiare,
investiţionale şi de credit;
    7) încurajarea  consolidării  potenţialului economic  managerial  al
agricultorilor  prin implementarea programelor naţionale de  consultanţă
şi  restructurarea  corporativă  a producerii agricole,  prin  acordarea
asistenţei  speciale proprietarilor funciari care încetează  activitatea
agricolă,  prin  contribuirea  la acordarea garanţiilor de  stat  pentru
consolidarea fondurilor funciare în gestiune economică unică, în vederea
eficientizării agriculturii şi competitivităţii produselor ei;
    8) crearea şi  administrarea,  conform  legislaţiei  în  vigoare,  a
fondurilor speciale de susţinere a agricultorilor, în vederea asigurării
lor cu surse alternative de producţie, cu facilităţi suplimentare pentru
comercializarea     produselor    proprii,    a    restructurării    lor
economico-financiare;
    9) administrarea folosirii economico-ecologice a potenţialului agrar
al  ţării prin reglementarea aplicării unor proiecte-tip de organizare a
teritoriului,  în  funcţie  de categoria  economico-socială  a  fiecărui
agricultor în parte şi de zona agroclimatică a terenurilor;
    10) organizarea  modernizării  permanente a bazei  tehnico-materiale
prin  promovarea  unei  politici investiţionale flexibile  şi  atractive
pentru  investitorii străini, prin facilitarea accesului la tehnologiile
avansate  de  pe  pieţele internaţionale şi prin  stimularea,  pe  toate
căile, a implementării realizărilor ştiinţei naţionale şi internaţionale;
    11) elaborarea şi implementarea mecanismelor juridice, financiare şi
instituţionale   necesare  pentru  promovarea  unei  politici  unice  de
interacţiune    dintre   întreprinderile   din   industria   alimentară,
producătorii  de materie primă şi structurile comerciale şi  financiare,
în  scopul  asigurării depline a capacităţilor de prelucrare cu  materie
primă  de  calitate,  echilibrării  relaţiilor  economico-financiare  şi
patrimoniale dintre agricultori şi prelucrători;
    12) asigurarea  formării şi funcţionării unei reţele teritoriale  de
servicii  de  consultanţă pentru pregătirea şi  reciclarea  managerilor,
funcţionarilor  publici,  specialiştilor  din agricultură  şi  industria
alimentară,  precum şi a pieţei produselor, serviciilor şi factorilor de
producţie agricolă şi agroindustriali;
    13) încurajarea  armonizării procesului de instruire cu necesităţile
proceselor  de  producere prin sprijinirea practicii de producere şi  de
instruire la întreprinderile subordonate Ministerului şi la cele private
din sectoarele de profil, în scopul perfecţionării continue a sistemului
învăţămîntului agricol, agroindustrial şi agroeconomic;
    14) coordonarea lucrărilor şi determinarea direcţiilor prioritare de
cercetări,   precum   şi   contribuirea  la  acordarea   şi   promovarea
facilităţilor  de  ordin  financiar,  juridic  şi  instituţional  pentru
stimularea   instituţiilor  publice  şi  private  de  cercetări  şi   de
învăţămînt,  în  vederea  sporirii activităţii de  invenţii,  brevetare,
raţionalizare   tehnică   şi   economică,  a  editării   şi   propagării
realizărilor   ştiinţifice,  elaborării  şi  implementării   programelor
tehnico-ştiinţifice şi economice;
    15) organizarea  activităţii  organismelor acreditate de evaluare  a
conformităţii   producţiei,  proceselor  şi  serviciilor  din   sectorul
agroalimentar,  a  producţiei destinate exportului pentru concursuri  şi
expoziţii,  de  soluţionare  a  problemelor de  arbitraj  al  calităţii,
aprobare  a  noilor  tipuri  de  produse  cu  denumirea  de  origine,  a
importului  şi utilizării mijloacelor toxice, a preparatelor  veterinare
etc.,   în   vederea   impulsionării   progresului   tehnico-ştiinţific,
învăţămîntului  şi  consultărilor  pentru  cadrele  corespunzătoare  din
sectoarele de profil;
    16) elaborarea   şi   implementarea   unui   complex   de   proiecte
individuale, regionale şi naţionale de dezvoltare a localităţilor rurale
din  ţară,  în baza atragerii de resurse externe şi interne, publice  şi
private;
    17) monitorizarea  şi înaintarea, în modul stabilit, a  propunerilor
privind    perfecţionarea    mecanismelor   juridice,   financiare    şi
instituţionale   de  retribuire  a  muncii  agricultorilor,  în  vederea
echilibrării venitului lor şi al familiilor lor cu cel al managerilor şi
proprietarilor  din  celelalte ramuri-cheie sau ramuri  care  acumulează
profiturile generate de agricultură;
    18) elaborarea   şi   implementarea  programelor  de  dezvoltare   a
factorilor   de   producţie,  capitalului  financiar,   serviciilor   de
infrastructură, realizărilor ştiinţei agricole şi economice, precum şi a
programelor  de extindere a pieţelor de desfacere a produselor  agricole
şi agroindustriale autohtone;
    19) promovarea  unei politici flexibile de atragere a  investiţiilor
în agricultură şi industria alimentară, prin elaborarea şi implementarea
unor măsuri adecvate de ordin legislativ şi financiar, adoptate în modul
stabilit;
    20) protejarea  agricultorilor contra insecurităţii  informaţionale,
fiscale,  financiare, comerciale, patrimoniale, juridice şi de alt  gen,
contra  fenomenelor  de  parazitism social-economic şi  de  subminare  a
temeliilor tehnologice şi sociale ale agriculturii;
    21) dirijarea   metodologică   şi  organizarea  controlului   asupra
activităţii   economico-financiare  şi  contabile  a  instituţiilor  din
subordine,  precum  şi  asigurarea  prezentării, în  modul  stabilit,  a
dărilor de seamă privind activitatea acestora şi a Ministerului.

                      III. Funcţiile Ministerului

    7. Ministerul  Agriculturii şi Industriei Alimentare are următoarele
funcţii de bază:
    1) elaborarea   şi   promovarea  politicii  statului   în   domeniul
agriculturii şi industriei alimentare;
    2) asigurarea   securităţii  alimentare  a  populaţiei  în  ceea  ce
priveşte calitatea, cantitatea şi accesibilitatea alimentaţiei;
    3) atragerea, prin eforturile proprii sau în comun cu alte ministere
şi  organe de stat, a resurselor financiare naţionale şi internaţionale,
pentru  elaborarea  şi implementarea unor programe concrete  ce  vizează
realizarea obiectivelor politicii agrare a statului;
    4) asigurarea  dezvoltării  sistemului de pregătire şi  reciclare  a
cadrelor,  precum  şi  răspîndirea cunoştinţelor în  sectorul  agrar  şi
agroindustrial,   inclusiv  prin  organizarea  studierii  şi  propagării
experienţei avansate din ţară şi din străinătate;
    5) elaborarea   şi  aplicarea  cadrului  legislativ  necesar  pentru
realizarea obiectivelor politicii agrare în ceea ce priveşte formarea şi
funcţionarea pieţei funciare, infrastructurilor de asigurare a agenţilor
economici  din  sectorul agrar şi agroindustrial cu resurse  financiare,
informaţionale, funciare, materiale şi tehnologice;
    6) asigurarea  monitorizării,  cercetării, prognozării şi  studierii
pieţei interne şi internaţionale de produse agricole, agroindustriale şi
a factorilor de producţie pentru sectorul agrar şi agroindustrial;
    7) susţinerea  activităţii agenţilor economici din sectorul agrar şi
agroindustrial  al  ţării pe alte pieţe, atît prin  crearea  condiţiilor
necesare   pentru   export,   cît  şi  pentru  import,   inclusiv   prin
monitorizarea tranzacţiilor internaţionale strategice pentru dezvoltarea
agriculturii;
    8) asigurarea  elaborării reglementărilor tehnice în agricultură  şi
industria    alimentară,    supravegherea   conformităţii    produselor,
proceselor,  serviciilor  certificate cu cerinţele actelor normative  în
vigoare;
    9) asigurarea   respectării  restricţiilor  de  ordin  ecologic   în
sectorul agrar şi agroindustrial, inclusiv prin efectuarea lucrărilor de
îmbunătăţiri  funciare  şi a controlului asupra  exploatării  resurselor
funciare ale ţării;
    10) promovarea  politicii investiţionale prin mijloacele proprii  şi
ale  agenţilor economici din ramură, precum şi prin atragerea de resurse
locale   şi  străine,  în  scopul  asigurării  utilizării  eficiente   a
resurselor naturale, energetice, mijloacelor tehnice şi de transport;
    11) dezvoltarea,   prin   toate  mijloacele  accesibile,   a   bazei
reproductive   a   agriculturii   naţionale   în   sfera   semenologiei,
pepinieritului  şi reproducerii animalelor de prăsilă, întru  asigurarea
necesităţilor interne şi exportului cu material semincer;
    12) asigurarea,  prin  mijloace  proprii (prevăzute anual  în  legea
bugetului) şi mijloace atrase, a cercetărilor ştiinţifice prioritare, în
vederea  implementării sistemelor ştiinţifice în fitotehnie,  zootehnie,
industria   alimentară,   infrastructurile  agroindustriale,   resursele
funciare,   precum   şi   în  alte  ramuri  ale  sectorului   agrar   şi
agroindustrial;
    13) asigurarea  gestionării eficiente a patrimoniului de stat  aflat
în subordinea Ministerului şi a întreprinderilor din ramură;
    14) exercitarea   controlului   de  stat  în  sectoarele  agrar   şi
agroindustrial,   în  vederea  exploatării  eficiente  a  maşinilor   şi
utilajelor,  utilizării raţionale a resurselor energetice,  desfăşurării
activităţilor  pentru  carantină,  protecţia  plantelor  şi  animalelor,
efectuării lucrărilor agrochimice şi de îmbunătăţiri funciare.

                      IV. Drepturile Ministerului

    8. Ministerul,  în  temeiul  prezentului  regulament  şi  în  scopul
executării prevederilor legislaţiei în vigoare, decretelor Preşedintelui
Republicii   Moldova,   hotărîrilor,   ordonanţelor   şi   dispoziţiilor
Guvernului, emite, în limitele competenţelor sale, ordine, instrucţiuni,
indicaţii   metodologice   şi   dispoziţii   executorii   pentru   toate
întreprinderile,  organizaţiile şi instituţiile ramurale, indiferent  de
tipul  de proprietate şi de subordonarea lor departamentală, organizează
şi controlează executarea acestora.
    9. Ministerul  emite,  după  caz, în colaborare cu  alte  ministere,
departamente,  servicii şi inspectorate de stat, acte normative  comune,
în condiţiile legii.
    10. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    1) să solicite   de  la  ministere  şi  departamente,   autorităţile
administraţiei  publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii
informaţii   referitoare  la  promovarea  politicii  agrare,   materiale
necesare   pentru  analiza  economică,  întocmirea  pronosticurilor   şi
programelor de dezvoltare social-economică;
    2) să beneficieze de bazele de date oficiale în domeniul informaţiei
statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.;
    3) să aplice,  în modul stabilit de legislaţia în vigoare, măsuri în
vederea  realizării direcţiilor prioritare ale programului de activitate
a Ministerului;
    4) să încheie,  din porunca Guvernului Republicii Moldova, contracte
şi  acorduri  cu  privire  la schimbul de  mărfuri,  asistenţa  tehnică,
colaborarea  tehnico-ştiinţifică şi în alte domenii, conform drepturilor
delegate;
    5) să exercite     controlul    asupra    realizării    contractelor
(acordurilor)  în domeniul relaţiilor economice externe de profil şi  să
prezinte   Guvernului  propuneri  privind  executarea,  modificarea   şi
rezilierea lor;
    6) să adopte,   în  limitele  competenţei  sale,  hotărîri   privind
accelerarea   implementării  măsurilor  politicii  agrare,   organizarea
elaborării  şi  realizarea pronosticurilor şi programelor de  dezvoltare
social-economică a sectorului agrar şi a industriei alimentare;
    7) să convoace  consfătuiri cu participarea factorilor de decizie ai
ministerelor,  departamentelor,  instituţiilor ştiinţifice şi  ai  altor
organe în problemele ce ţin de competenţa sa;
    8) să participe   la   negocierile  privind  acordurile   în   sfera
relaţiilor  economice  externe referitoare la domeniile de activitate  a
Ministerului;
    9) să comande  (prin  comanda de stat) studii ştiinţifice,  programe
informative şi economice, în vederea realizării politicii agrare, precum
şi  elaborărilor  privind dezvoltarea social-economică a sectoarelor  de
profil;
    10) să determine  direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice
în  corespundere  cu  sarcinile  politicii  agrare  şi  ale  dezvoltării
social-economice a sectorului agrar şi a industriei alimentare;
    11) să exercite controlul de stat, prin autentificarea testărilor şi
cercetărilor,  prin  elaborarea şi instituirea legislativă  a  normelor,
instrucţiunilor   şi  recomandărilor  şi,  în  cazul  constatării   unor
încălcări,   să  înainteze  propuneri  de  suspendare  sau  retragere  a
licenţelor, inclusiv neacordarea autorizaţiilor;
    12) să monitorizeze domeniile politicii agrare;
    13) să acorde servicii de consultanţă;
    14) să elaboreze  şi  să realizeze programe de stat  orientate  spre
atingerea unor obiective concrete în domeniul politicii agrare;
    15) să numească,  pe bază de concurs, managerii întreprinderilor  de
stat şi să încheie contracte cu aceştia;
    16) să permită,  conform  legislaţiei,  darea  în  arendă  a  averii
întreprinderilor de stat din ramură;
    17) să fondeze   întreprinderi  de  stat  şi,  în  conformitate   cu
legislaţia  în  vigoare, să prezinte Guvernului spre aprobare  proiectul
hotărîrii respective;
    18) să reorganizeze  şi  să  lichideze întreprinderile de  stat,  în
conformitate cu legislaţia în vigoare;
    19) să propună  spre  aprobare,  în modul  stabilit  de  legislaţie,
candidaturile  managerilor  şi  ale altor reprezentanţi în  organele  de
conducere  ale  societăţilor  economice,  în  care  statul  deţine  cota
respectivă de acţiuni (cote-părţi de proprietate);
    20) numeşte reprezentanţii  statului  în societăţile  economice  din
ramura  în care statul deţine cota respectivă de acţiuni (cote-părţi  de
proprietate);
    21) să intenteze   acţiuni   în  instanţa  de  judecată  în   numele
întreprinderilor  de  stat  şi societăţilor economice,  în  care  statul
deţine  cota  respectivă de acţiuni (cote-părţi de  proprietate),  întru
apărarea  intereselor patrimoniale ale acestora, precum şi de contestare
a  hotărîrilor  instanţelor  judecătoreşti  adoptate  asupra  acţiunilor
menţionate;
    22) să coordoneze    şi   să   monitorizeze   activităţile   tuturor
programelor  investiţionale,  proiectelor  de  asistenţă  umanitară  din
ramură;
    23) să administreze  mijloacele  bugetare şi extrabugetare  de  care
dispune, conform legislaţiei în vigoare;
    24) alte drepturi   şi  împuterniciri  necesare  pentru   realizarea
sarcinilor sale de bază.

                      V. Conducerea Ministerului

    11. Ministerul   este   condus   de   viceprim-ministru,   ministrul
agriculturii şi industriei alimentare, desemnat şi demis în corespundere
cu  prevederile  Constituţiei Republicii Moldova şi Legii cu privire  la
Guvern.
    12. Ministrul  are  adjuncţi, desemnaţi şi destituiţi de Guvern,  la
propunerea ministrului. Adjuncţii se subordonează nemijlocit ministrului
şi  îşi  organizează  activitatea  în cadrul  Ministerului  în  limitele
împuternicirilor ce le-au fost atribuite.
    13. Ministrul:
    1) conduce activitatea  Ministerului şi poartă răspundere  personală
pentru  realizarea sarcinilor ce-i revin, pentru utilizarea raţională  a
mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor
materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în
dările de seamă;
    2) asigură executarea  legilor, decretelor Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului,  precum
şi  îndeplinirea  sarcinilor şi obligaţiilor ce decurg  din  prevederile
prezentului regulament şi din alte acte normative;
    3) prezintă,  în modul stabilit, Guvernului spre examinare  proiecte
de hotărîri, dispoziţii ale Guvernului, programe şi alte acte normative;
    4) delimitează  obligaţiunile adjuncţilor săi şi ale  conducătorilor
subdiviziunilor Ministerului;
    5) organizează   activitatea   Ministerului  şi  conduce   şedinţele
colegiului şi consiliului tehnico-ştiinţific;
    6) angajează     şi    concediază    conducătorii    şi    adjuncţii
întreprinderilor,    instituţiilor,   şi   organizaţiilor    subordonate
Ministerului;
    7) modifică, în limitele fondului stabilit de remunerare a muncii şi
efectivului-limită de personal, structura subdiviziunilor interioare ale
aparatului central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altfel;
    8) aprobă regulamentele    subdiviziunilor   Ministerului   şi   ale
instituţiilor din subordinea lui;
    9) emite ordine şi directive, controlează executarea lor;
    10) reprezintă  republica, Ministerul, în limitele  împuternicirilor
sale sau în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele Republicii
Moldova sau de Guvern, în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din
ţară şi din alte state, încheie şi reziliază contracte (acorduri);
    11) semnează  documente  financiare şi de altă natură,  exercită  şi
alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie.
    În lipsa ministrului,  funcţiile  acestuia le exercită  unul  dintre
viceminiştri, desemnat prin ordin de către ministru.
    14. Viceminiştrii   şi  conducătorii  subdiviziunilor,  în  limitele
împuternicirilor  atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi
pentru activitatea Ministerului.
    15. Subdiviziunile structural-funcţionale ale Ministerului activează
în  baza propriilor regulamente, vizate de viceministru şi aprobate prin
ordinul ministrului.
    16. Direcţia  administrativ-organizatorică  şi direcţia juridică  şi
serviciul resurse umane se subordonează nemijlocit ministrului şi poartă
răspundere  pentru asigurarea juridică şi buna desfăşurare a activităţii
Ministerului,   inclusiv  în  relaţiile  cu  alte  organe,  organizaţii,
instituţii şi întreprinderi.
    17. Şefii direcţiilor  generale,  şefii direcţiilor şi  funcţionarii
aparatului  central  al Ministerului, în baza rezultatelor  concursului,
sînt numiţi şi demişi prin ordinul ministrului.
    18. În cadrul  Ministerului  se  instituie un  colegiu,  compus  din
ministru  (preşedintele  colegiului),  viceminiştri, alţi  lucrători  ai
Ministerului,  precum  şi reprezentanţi ai patronatelor, conducători  de
gospodării  agricole,  savanţi  notorii din sectorul agrar şi  din  alte
domenii relevante pentru elaborarea şi promovarea politicii agrare şi un
student  de  la  Universitatea Agrară de Stat  din  Moldova.  Componenţa
nominală  a  colegiului se aprobă de Guvern. Colegiul activează în  baza
propriului regulament, aprobat de ministru.
    19. În scopul  dirijării  activităţii  ştiinţifice  şi  tehnologice,
determinării  direcţiilor prioritare de cercetare-dezvoltare, examinării
proiectelor  şi  programelor pentru implementare în producţie, pe  lîngă
Minister  activează consiliul tehnico-ştiinţific, constituit din savanţi
renumiţi,  specialişti de o înaltă calificare, inovatori în producţie şi
reprezentanţi ai altor organizaţii.
    Consiliul tehnico-ştiinţific   activează   în  baza   regulamentului
aprobat de ministru.
 [Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.993 din 13.08.03, în vigoare 15.08.03]


                                                     Anexa nr.2
                                                la Hotărîrea Guvernului 
                                                nr.541 din 28 iunie 2001

                              STRUCTURA
                  aparatului central al Ministerului
                Agriculturii şi Industriei Alimentare

    Departamentul tehnologii şi cercetări în agricultură
        Direcţia generală politici agroalimentare
        Direcţia generală medicină veterinară cu Inspectoratul de Stat
        Direcţia zootehnie cu Inspectoratul de Stat
        Direcţia agrochimie şi ecologie cu Inspectoratul de Stat
    Departamentul industrie alimentară
        Direcţia generală tehnologii industriale
        Direcţia relaţii internaţionale şi programe investiţionale
        Direcţia standardizare şi evaluare a conformităţii
    Departamentul economie şi relaţii bugetare
        Direcţia generală organizare a teritoriului şi structuri rurale
        Direcţia economie şi gestionarea patrimoniului de stat
        Direcţia financiar-creditară şi contabilitate
    Direcţia administrarea generală şi controlul executării
    Direcţia juridică
 [Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.439 din 27.04.04, în vigoare 30.04.04]
 [Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.993 din 13.08.03, în vigoare 15.08.03]
 [Anexa nr.2 modificată prin Hot. Guv. nr.801 din 18.06.2002]

                                                      Anexa nr.3
                                              la Hotărîrea Guvernului
                                              Republicii Moldova nr.541
                                              din 28 iunie 2001

                          Componenţa nominală
               a Colegiului Ministerului Agriculturii şi
                         Industriei Alimentare

    1. Dmitrii Todoroglo   - viceprim-ministru, ministrul agriculturii şi
                             industriei alimentare
    2. Valeriu Mironescu   - prim-viceministru
    3. Tudor Iasinschi     - viceministru
    4. Gheorghe Sandulachi - viceministru
    5. Valentina Furdui    - şef adjunct al direcţiei
                             administrativ-organizatorice
    6. Gheorghe Lungu      - şef adjunct al drecţiei agricultură şi mediu
                             a Cancelariei de Stat a Republicii Moldova
    7. Nicolae Bodur       - vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor 
                             din Republica Moldova, director general al
                             S.A. "Viorica-Cosmetic"
    8. Ivan Semeniuc       - vicepreşedintele patronatului din
                             agricultură
    9. Ivan Gargalîc       - şeful Direcţiei Generale Agricultură şi
                             Alimentaţie a U.T.A. Găgăuzia
    10. Vasile Micu        - directorul Institutului de Cercetări 
                             ştiinţifice pentru Porumb şi Sorg
    11. Valeriu Obreja     - preşedintele cooperativei agricole,
                             s.Ciobalaccia, r-nul Cantemir
    12. Ion Nasalciuc      - vicepreşedintele raionului Orhei
    13. Claudia Bunescu    - conducătorul S.A. "Minjir-Agro"
    14. Ana Rudenco        - preşedintele colhozului "Puti Lenina",
                             r-nul Ştefan Vodă
    15. Ion Scutari        - preşedintele S.A. "Balasineşti", r-nul
                             Briceni
    16. Vitalie Potoroacă  - student la Universitatea Agrară de Stat
 [Anexa nr.3 introdusă prin Hot.Guv. nr.993 din 13.08.03, în vigoare 15.08.03]

                                                   Anexa nr.4
                                             la Hotărîrea Guvernului
                                             Republicii Moldova nr.541
                                             din 28 iunie 2001


         Lista întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor 
      subordonate Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare

              I. Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile 
                        finanţate totalmente din buget

----------------------------------------------------------------------- 
 Nr.|                       Denumirea      
 d/o|
----+------------------------------------------------------------------
 1  |                          2
----+------------------------------------------------------------------
 1.   Institutul pentru Protecţia Plantelor, Chişinău
 2.   Institutul de Economie şi de Perfecţionare în domeniul Agro-
      aliumentar, Chişinău
 3.   Universitatea Agrară de Stat, Chişinău
 4.   Colegiul Agricol din Ţaul, Donduşeni
 5.   Colegiul de Zootehnie din Brătuşeni, Edineţ
 6.   Colegiul Tehnic Agricol din Svetlîi, U.T.A. Găgăuzia
 7.   Colegiul Tehnic Agricol din Soroca, or.Soroca
 8.   Colegiul Naţional de Viticultură şi Vinificaţie Chişinău,
      com.Stăuceni, Chişinău
 9.   Colegiul Agroindustrial din Rîşcani, Rîşcani
10.   Colegiul Agroindustrial din Grinăuţi, Donduşeni
11.   Liceul Teoretic Agricol din Chişinău
12.   Serviciul Antigrindină al Republicii Moldova
13.   Inspectoratul de Stat pentru Produsele Cerealiere şi de
      Panificaţie
14.   Inspectoratul Veterinar de Stat
15.   Serviciul Sanitar Veterinar de Stat pentru Frontieră şi 
      Transport, Chişinău
16.   Centrul Republican de Diagnostică Veterinară, Chişinău
17.   Inspectoratul de Stat pentru Seminţe al Republicii Moldova
18.   Comisia de Stat a Republicii Moldova pentru Încercarea 
      Soiurilor de Plante, Chişinău
19.   Inspectoratul de Stat Republican pentru Protecţia plantelor,
      Chişinău
20.   Întreprinderea de Stat "AT PROLIN", Ceadîr-Lunga  

            II. Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile 
                care funcţionează în regim de autogestiune şi
                sînt finanţate parţial din bugetul de stat
                             (comanda de stat)

21.   Întreprinderea de Stat "Institutul de Cercetări pentru Cul-
      turile de Cîmp "Selecţia"", Bălţi 
22.   Întreprinderea de Stat "Institutul de Cercetări Ştiinţifice
      pentru Porumb şi Sorg", s. Paşcani,Chişinău
23.   Filiala pentru plante aromatice şi medicinale a Institutului 
      de Cercetări Ştiinţifice pentru Porumb şi Sorg, Chişinău
24.   Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie
      "N.Dimo", Chişinău
25.   Întreprinderea de Stat "Institutul de Cercetări pentru Pomi-
      cultură", Chişinău
26.   Institutul de Cercetări Ştiinţifice, Construcţii Tehnologice
      pentru Tutun şi Produse din Tutun, com.Grătieşti, Chişinău 
27.   Institutul Naţional pentru Zootehnie şi Medicină Veterinară,
      Maximovca, chişinău
28.   Filiala pentru creşterea porcinelor a Institutului Naţional 
      pentru Zootehnie şi Medicină Veterinară, Orhei
29.   Întreprinderea de Stat "Institutul de Cercetări pentru Me-
      canizarea şi Electrificarea Agriculturii "Mecargo"", Chi-
      şinău
30.   Întreprinderea de Stat "Institutul de Cercetări Stiinţifice
      şi Proiectări Tehnologice în Industria Alimentară", Chişinău
31.   Staţia de Stat pentru Încercarea Maşinilor a MAIA R.M.,
      Chişinău
32.   Întreprinderea de Stat "Staţiunea de Cercetări Ştiinţifice
      în Domeniul Pisciculturii a MAIA R.M.", Chişinău
33.   Centrul Ştiinţific de Producţie "Tehnologii Informaţionale
      şi Sisteme", Chişinău
34.   Întreprinderea de Stat "Centrul Ştiinţific de Producţie
      pentru Deservire Agrochimică", Chişinău
35.   Concernul Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele 
      Moldovei", Chişinău
36.   Filiala Cahul a Institutului pentru Cercetări Ştiinţifice
      pentru Porumb şi Sorg
37.   Întreprinderea de Stat "Publicaţia Periodică "Agricultura 
      Moldovei"", Chişinău
38.   Departamentul Agroindustrial "Moldova-Tutun", Chişinău  

           III. Întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile 
                  care funcţionează în regim de autogestiune

39.   Întreprinderea de Stat "Serele din Chişinău", Chişinău
40.   Gospodăria Agricolă de Stat "Flori", Sîngera, Chişinău
41.   Întreprinderea Interraională de Stat "Seminţe", Bălţi
42.   Întreprinderea Interraională de Stat "Seminţe- Grădină",
      Ceadîr-lunga
43.   Întreprinderea de Stat "Pomvit", Chişinău
44.   Întreprinderea Agricolă de Stat "Vivaflora", Chişinău
45.   Întreprinderea de Stat "Fflora-Sera", Ungheni
46.   Întreprinderea de Stat "Moldresurse", Chişinău
47.   Combinatul de instruire nr.7, Chişinău
48.   Întreprinderea de Stat "Protecţia Plantelor", Durleşti,
      Chişinău
49.   Întreprinderea Piscicolă de Stat "Cubolta", s.Maramonovca
50.   Întreprinderea de Stat "Pepiniera Piscicolă Taraclia"
51.   Întreprinderea de Stat "Combinatul Piscicol din Teleneşti"
52.   Întreprinderea de Stat "Avicola Moldova", Chişinău
53.   Direcţia de Completare cu Producţie Industrială şi Tehno-
      logică (DCPT) ARPC "Agroindregmontaj", Chişinău
54.   Întreprinderea de Stat "Institutul de Proiectări "Indalproiect", 
      Chişinău
55.   Inspectoratul de Stat pentru Supravagerea Tehnică "Intehagro",
      Chişinău
56.   Întreprinderea de Stat "Întreprinderea de Reparare şi Exploa-
      tare Auto", Chişinău
57.   Întreprinderea de Stat "Moldagroteh", Chişinău
58.   Întreprinderea de Stat "Centru Republican de Informaţie şi 
      Calcul pentru Colectarea şi Prelucrarea Cerealelor", Chişinău
59.   Centrul de Standardizare şi Stabilire a Calităţii Nutreţurilor
      şi Produselor Cerialiere, Chişinău
60.   Întreprinderea de Stat "Uzina Experimentală Mecanică de Repa-
      raţii din Străşeni"
61.   Institutul de Proiectare a Sistemelor de Gospodărire a Apelor
      "Acvaproiect", Chişinău
62.   Întreprinderea de Stat "Laboratorul Zonal Biologic", Soroca
63.   Întreprinderea de Stat "Staţia Elever Republicană SUINTEST",
      Orhei
64.   Întreprinderea de Stat "Întreprinderea agricolă "Dumbrava 
      Vest", Chişinău
65.   Direcţia pentru exploatarea clădirii MAIA, Chişinău
66.   Întreprinderea de Stat "Centrul de Verificare a Calităţii
      Materiei Prime şi Producţiei Industriei Cărnii şi Laptelui",
      Chişinău
67.   Întreprinderea de Stat "Centrul de Standardizare şi Experi-
      mentare a Calităţii Producţiei de Conserve", Chişinău
68.   Întreprinderea de Stat "Anina", Gîrbovăţ
69.   Întreprinderea de Stat "Tipografia Universităţii Agrare", 
      Chişinău
 [Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.993 din 13.08.03, în vigoare 15.08.03]