luni, 28 noiembrie 1994
868/28.11.94 Hotărîre privind aprobarea Regulamentului Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova

H O T Ă R Î R E

privind aprobarea Regulamentului Ministerului Agriculturii

şi Alimentaţiei al Republicii Moldova

 

nr. 868  din  28.11.94

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.18/169 din 22.12.1994

 

* * *

Abrogat: 22.10.1998

Hotărîrea Guvernului nr.1070 din 22.10.1998

 

Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

Se aprobă Regulamentul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova (se anexează).

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAAndrei SANGHELI

Chişinău, 28 noiembrie 1994.
Nr.868.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr. 868 din 28 noiembrie 1994

 

REGULAMENTUL

Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei al Republicii Moldova (în continuare – Ministerul) este organul central de stat de specialitate al puterii executive responsabil pentru dezvoltarea complexului agroindustrial.

2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de Legea “Cu privire la Guvern” şi de alte legi ale Republicii Moldova, de decretele Preşedintelui Republicii Moldova, de hotărîrile Parlamentului şi ale Guvernului, de alte acte legislative, normative, precum şi de prezentul Regulament.

3. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă şi sigiliu cu denumirea sa şi Stema de Stat a Republicii Moldova.

4. Ministerul îşi desfăşoară activitatea atît în sectorul de stat, cît şi în sferele bazate pe alte forme de proprietate ale complexului agroindustrial al republicii.

Ministerul exercită dirijarea metodică a întreprinderilor şi gospodăriilor bazate pe proprietate privată, colectivă şi mixtă.

Ministerul poartă răspundere pentru elaborarea regulamentelor şi recomandărilor, organizarea privatizării patrimoniului şi reorganizării gospodăriilor, întreprinderilor şi organizaţiilor complexului agroindustrial în conformitate cu legislaţia în vigoare.

5. Ministerul, direcţiile raionale ale complexului agroindustrial, instituţiile, organizaţiile şi asociaţiile, colhozurile, întreprinderile intergospodăreşti, instituţiile de cercetări şi de învăţămînt, proiectare şi construcţie, producţie şi alte formaţiuni ale complexului agroindustrial îşi păstrează independenţa juridică.

6. Ministerul dirijează instituţiile subordonate lui, de regulă, prin intermediul direcţiilor raionale ale complexului agroindustrial; conduce asociaţiile, întreprinderile agricole şi instituţiile de învăţămînt realizînd sarcini de importanţă republicană. Direct sau prin intermediul organelor create de el, coordonează activitatea şi exercită, în limitele competenţei sale, controlul asupra gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), cooperativelor de producţie, întreprinderilor colective şi de stat, formaţiunilor de acţionari şi altor formaţiuni nestatale în vederea utilizării terenului, tehnicii, fabricării şi comercializării materiei prime şi producţiei conform standardelor şi actelor normative; tehnicii securităţii, profilaxiei bolilor la animale, combaterii bolilor şi dăunătorilor la plante.

 

II. SARCINILE ŞI FUNCŢIILE PRINCIPALE ALE MINISTERULUI

7. Ministerul are următoarele sarcini şi funcţii principale:

1) înfăptuirea reformei agrare în baza perfecţionării relaţiilor funciare, prezentarea propunerilor potrivind privatizarea patrimoniului de stat, colectiv şi mixt, organizarea întreprinderilor, instituţiilor fondate în baza legilor şi actelor normative corespunzătoare, cerinţelor economiei de piaţă, crearea unei infrastructuri de piaţă adecvate modului de producţie în complexul agroindustrial al republicii;

2) prognozarea dezvoltării complexului agroindustrial al ţării pe baza studierii şi analizei cerinţelor pieţei şi a conjuncturii de piaţă interne şi externe;

3) elaborarea şi implementarea în practică a noilor mecanisme economice bazate pe interese reciproce, pe activitatea liberă de antreprenoriat, pe relaţiile de piaţă şi concurenţă, politică antimonopolistă;

4) determinarea direcţiilor principale de efectuare a cercetărilor ştiinţifice şi utilizarea eficientă a realizărilor tehnico-ştiinţifice, realizarea măsurilor privind integrarea ştiinţei cu producţia, aplicarea noilor tehnologii intensive, valorificarea sistemelor ştiinţifice în fitotehnie şi zootehnie, organizarea muncii privind standardizarea şi calitatea producţiei;

5) utilizarea raţională a resurselor naturale şi protecţia mediului înconjurător, organizarea lucrărilor privind cadastrul funciar şi silvic monitoringul terenurilor, promovarea unei politici unice în domeniul folosirii pămîntului şi organizării agricole a teritoriului, precum şi exercitarea controlului de stat asupra folosirii şi protecţiei solurilor;

6) asigurarea condiţiilor necesare pentru dezvoltarea gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), cooperativelor, întreprinderilor de arendă, de acţionari, mixte şi altor forme de antreprenoriat, gospodăriilor auxiliare agricole ale întreprinderilor industriale, gospodăriilor auxiliare meşteşugăreşti ale cetăţenilor, întovărăşirilor pomicole şi legumicole;

7) elaborarea programelor de formare şi dezvoltare a pieţei alimentare, pieţei mijloacelor de producţie şi prestări-servicii, producţiei tehnico-ştiinţifice, muncii, capitalului, adecvat infrastructurii pieţei, şi organizarea realizării acestor programe;

8) promovarea unei politici investiţionale de stat în ceea ce priveşte dezvoltarea sferei sociale la sat şi a bazei tehnico-materiale a complexului agroindustrial;

9) elaborarea propunerilor privind reglementarea politicii creditare, impozitarea, susţinerea financiară şi asanarea economiei complexului agroindustrial;

10) asigurarea utilizării raţionale a resurselor energetice, materiale, de muncă şi financiare;

11) elaborarea şi realizarea programelor complexe de stat de dezvoltare a seminţelor ameliorate, pepinieritului, creşterii animalelor de rasă, producţiei de maşini şi unelte noi, organizarea lucrărilor pentru asigurarea agenţilor economici cu material semincer şi săditor, tineret animalier de rasă şi livrarea lor peste hotarele republicii conform contractelor încheiate şi cerinţelor în vigoare;

12) elaborarea şi realizarea programelor complexe de stat privind îmbunătăţirea funciară, alimentaţia cu apă, valorificarea rezervelor de apă minerală, reparaţia şi exploatarea sistemelor ameliorative, implementarea realizărilor ştiinţei şi experienţei înaintate în domeniul amelioraţiei funciare;

13) elaborarea şi realizarea programelor complexe de dezvoltare şi reutilare tehnică a întreprinderilor de prelucrare în baza tehnicii avansate şi a unor tehnologii moderne;

14) asigurarea utilizării raţionale a resurselor naturale pe baza respectării cerinţelor privind protecţia mediului ambiant, organizarea lucrărilor privind cadastrul funciar, reglementarea regimului proprietăţii funciare, monitoringul pămînturilor, evaluarea în bani a resurselor funciare. Promovarea unei politici unice de exploatare a pămîntului, elaborarea instrucţiilor, recomandărilor şi normelor pentru toate genurile de lucrări de organizare a teritoriului, topografice, geodezice, de exploatare etc.;

15) exercitarea controlului de stat asupra respectării cerinţelor de efectuare a lucrărilor ce ţin de protecţia plantelor, calitatea materialului semincer şi săditor, creşterea animalelor şi păsărilor de rasă, respectarea prevederilor Legii “Cu privire la activitatea veterinară”, Statului veterinar al Republicii Moldova şi realizarea măsurilor de protecţie a animalelor şi de carantină în zootehnie şi fitotehnie;

16) examinarea şi recomandarea pentru implementare a elaborărilor ştiinţifice, de proiectări şi construcţie,popularizarea şi organizarea implementării elaborărilor şi recomandărilor în practica complexului agroindustrial;

17) elaborarea programelor curente şi complexe de lungă durată privind dezvoltarea social-economică a satului. Contribuirea la realizarea programului dezvoltării sociale a colectivelor de muncă, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai ale lucrătorilor din complexul agroindustrial;

18) promovarea unei politici tehnice unice în proiectarea obiectivelor sferei sociale de producţie, orientate spre ridicarea eficacităţii investiţiilor capitale;

19) crearea, reorganizarea şi lichidarea întreprinderilor şi asociaţiilor de stat, complexelor, instituţiilor de învăţămînt, de cercetări ştiinţifice, de proiectări şi construcţie, tehnologice şi altor formaţiuni, în sectorul subordonat prin acordul Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat;

20) coordonarea activităţii agenţilor economici privind echilibrul tuturor felurilor de resurse financiare, creditare şi participarea lor la formarea bugetului statului şi a fondurilor centralizate. Realizarea măsurilor privind întărirea disciplinei financiare şi a decontărilor, sporirea eficienţei producţiei agroindustriale;

21) finanţarea lucrărilor de cercetări ştiinţifice şi de proiectare şi construcţie, incluse în comanda de stat pentru efectuarea cercetărilor ştiinţifice fundamentale şi prioritare, executate de către organizaţiile ştiinţifice din subordine sau alte formaţiuni statale cu aceeaşi destinaţie;

22) exercită conducerea metodică în organizarea evidenţei contabile în instituţiile din subordine, analizează şi organizează indicii economici, asigură prezentarea în modul stabilit a dărilor de seamă contabile şi statistice centralizate;

23) evidenţa executării devizului de cheltuieli pentru întreţinerea aparatului central al Ministerului – deschiderea în modul stabilit a conturilor de decontare, speciale şi bugetare;

24) acordarea ajutorului necesar agenţilor economici în asigurarea cu resurse tehnico-materiale, energetice şi materii prime pentru fabricarea producţiei şi construcţia capitală, crearea, renovarea bazei tehnico-materiale a instituţiilor de cercetări şi învăţămînt;

25) coordonarea activităţii subdiviziunilor interioare şi întreprinderilor subordonate întru promovarea politicii de stat şi asigurarea îndeplinirii cerinţelor în domeniul protecţiei muncii, securităţii antiincendiare şi securităţii circulaţiei rutiere, de prevenire a traumatismului în producţie, maladiilor profesionale, incediilor şi accidentelor rutiere în complexul subordonat;

26) exercitarea supravegherii de stat asupra stării tehnice şi exploatării parcului de maşini şi tractoare, a respectării regulilor de păstrare şi utilizare (consumare) a carburanţilor; organizarea acţiunilor privind efectuarea reviziilor tehnice a tractoarelor, remorcilor, eliberarea numerelor de înmatriculare; atestarea mecanizatorilor şi eliberarea permiselor de tractorist-maşinist;

27) contribuirea la sporirea activităţii de investiţii, raţionalizare brevetare şi editare, asigurarea deservirii agenţilor economici subordonaţi ministerului cu informaţie şi reclamă, coordonarea activităţii organelor de presă. Organizarea informaţiei în masă privind elaborările ştiinţei şi experienţa avansată în domeniile dirijate din ţară şi de peste hotare;

28) promovarea în viaţă a prevederilor legislaţiei şi actelor normative în vigoare privind organizarea învăţămîntului; prognozarea necesarului de cadre de diferite niveluri de calificare pentru complexul agroindustrial; determinarea conţinutului pregătirii şi reciclării cadrelor, reieşind din cerinţele producţiei şi ale standardelor mondiale organizarea lucrului de perfecţionare continuă a procesului de instruire şi educaţie; dirijarea activităţii instituţiilor de învăţămînt;

29) organizarea şi dirijarea activităţii comisiilor centrale de degustaţie ale ramurilor alimentare din sistem, ale căror funcţii de bază, constau în:

aprecierea calităţii producţiei fabricate, a producţiei ce urmează a fi expediată la export, la concursuri, expoziţii;

soluţionarea problemelor de arbitraj ale calităţii;

aprobarea noilor tipuri de produse cu denumire verificată;

30) studierea conjuncturii pieţei externe şi organizarea exportului producţiei competitive, elaborarea şi realizarea măsurilor pentru ridicarea eficienţei operaţiilor de export şi import, reglementarea importului producţiei. Atragerea investiţiilor străine în sectorul agroindustrial, crearea întreprinderilor mixte. Organizarea în scopul lărgirii exportului, a activităţii de reclamă a producţiei agricole la diferite tîrguri internaţionale. Desfăşurarea în modul stabilit a coordonării şi realizarea colaborării cu ţările străine pentru dezvoltarea legăturilor comercial-economice cu agenţii economici ai acestor ţări;

31) acordarea de ajutor în organizarea activităţii juridice la întreprinderi, organizaţii şi asociaţii, realizarea măsurilor pentru îmbunătăţirea ei, întărirea legalităţii în relaţiile economice şi îndeplinirea obligaţiilor contractuale, protejarea drepturilor şi intereselor lor patrimoniale şi nepatrimoniale, asigurarea reglementării activităţii economice externe;

32) aducerea actelor normative, modificărilor şi completărilor în legislaţia în vigoare la cunoştinţa întreprinderilor şi organizaţiilor, evidenţa, păstrarea şi sistematizarea actelor legislative în vigoare ale republicii şi a actelor normative departamentale;

33) asigurarea direcţiilor raionale ale C.A.I., întreprinderilor, organizaţiilor şi asociaţiilor, întreprinderilor agricole cu materialele metodice, instrucţiunile şi regulamentele elaborate de organele ierarhic superioare, ministere şi departamente. Elaborarea propunerilor privind operarea completărilor şi modificărilor în legile şi alte acte normative ce ţin de competenţa Ministerului;

34) promovarea politicii de stat în domeniul retribuţiei muncii, utilizării raţionale a resurselor de muncă, formării şi realizării programului complex de utilizare a forţei de muncă de la sate;

35) prognozarea beneficiului pe ramuri şi pe Minister, prezentarea informaţiei despre el organelor de directivă respective. Planificarea, finanţarea şi controlul asupra utilizării mijloacelor pentru întreţinerea instituţiilor subordonate.

 

III. CONDUCEREA MINISTERULUI

8. Conducerea Ministerului, a organizaţiilor, instituţiilor şi întreprinderilor subordonate lui este exercitată de către ministru, care în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, este desemnat şi eliberat din funcţie de Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea Prim-ministrului.

Ministrul reprezintă Ministerul în raporturile cu celelalte ministere, organizaţii din republică, şi relaţiile internaţionale.

Ministrul agriculturii şi alimentaţiei are patru adjuncţi, inclusiv un prim-viceministru, care sînt desemnaţi şi eliberaţi din funcţie de către Guvernul Republicii Moldova la propunerea ministrului.

9. Ministrul agriculturii şi alimentaţiei:

asigură executarea hotărîrilor, dispoziţiilor şi indicaţiilor Guvernului Republicii Moldova, realizarea sarcinilor ce derivă din prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru exercitarea funcţiilor atribuite Ministrului;

repartizează obligaţiunile, stabileşte gradul de responsabilitate al adjuncţilor, şefilor de direcţii şi secţii ale Ministerului pentru conducerea anumitor direcţii de activitate, a conducătorilor de instituţii şi întreprinderi subordonate Ministerului;

aprobă personalul scriptic şi salariile de funcţie pentru salariaţii aparatului central al Ministerului în limitele fondului de salarii şi în baza schemei salariilor de funcţie în vigoare. Operează în schema de personal al aparatului central modificări determinate de necesitatea perfecţionării formelor organizatorice şi de schimbare a unor funcţii în conformitate cu limitele alocate şi cu numărul stabilit de salariaţi;

aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului şi statutele organizaţiilor, instituţiilor şi întreprinderilor subordonate, stabileşte salariile, mărimea premiilor şi condiţiile de premiere, aplică sancţiuni disciplinare;

desemnează şi eliberează din funcţie lucrătorii aparatului central al Ministerului, iar pe bază de contract – conducătorii organizaţiilor, instituţiilor şi întreprinderilor subordonate;

semnează ordine, hotărîri, directive şi instrucţiuni, regulamente şi alte acte normative;

stabileşte componenţa nominală a Colegiului Ministerului, organizează şi conduce şedinţele lui.  

10. Ministrul instituie Colegiul Ministerului, constituit din 15 persoane, din componenţa căruia, în virtutea funcţiilor pe care le deţin fac parte ministrul şi adjuncţii săi, alţi lucrători ai aparatului central, conducătorii organizaţiilor, instituţiilor, întreprinderilor subordonate.

Deciziile Colegiului se execută prin hotărîrile şi ordinele Ministerului. În cazul în care între ministru şi membrii Colegiului apar divergenţe, ministrul decide, raportînd Guvernului despre disensiunile apărute. Membrii Colegiului la rîndul lor, au dreptul să aducă la cunoştinţă Guvernului opinia lor.

11. Prim-viceministru, adjuncţii ministrului sînt în drept să ia decizii şi să emită ordine, să semneze documente, în limitele competenţei stabilite de ministru şi poartă răspunderea deplină pentru activitatea de conducere a serviciilor subordonate, conform dispoziţiei ministrului.

12. Pe lîngă Minister funcţionează, pe baze obşteşti, Consiliul tehnico-ştiinţific, constituit din savanţi de seamă, specialişti de înaltă calificare, inovatori în producţie, precum şi reprezentanţi ai societăţilor tehnico-ştiinţifice şi altor organizaţii.

Regulamentul cu privire la Consiliul tehnico-ştiinţific, componenţa nominală şi conducerea sînt aprobate de ministru.

13. Ministerul este în drept să primească de la ministere, departamente, inspectorate, organe executive ale administraţiei publice locale, organizaţii, instituţii, care nu fac parte din sistemul complexului agroindustrial, informaţia necesară ce va contribui la efectuarea eficientă a funcţiilor atribuite lui.