H O T Ă R Î R E
cu privire la modificarea, completarea şi abrogarea
unor hotărîri ale Guvernului
nr. 921 din 31.12.2009
Monitorul Oficial nr.2-4/13 din 15.01.2010
* * *
Abrogat: 15.01.2016
Hotărîrea Guvernului nr.876 din 22.12.2015
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.448 din 9 aprilie 1998 “Cu privire la asigurarea cu manuale a elevilor din învăţămîntul primar şi gimnazial”, conform anexei nr.1;
lista hotărîrilor Guvernului ce se abrogă, conform anexei nr.2.
2. Se stabileşte că cheltuielile privind punerea în aplicare a prezentei hotărîri vor fi acoperite în limitele alocaţiilor prevăzute în bugetele respective.
PRIM-MINISTRU | Vladimir FILAT |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru | Ion Negrei |
Ministrul educaţiei | Leonid Bujor |
Ministrul finanţelor | Veaceslav Negruţa |
Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei | Valentina Buliga |
Chişinău, 31 decembrie 2009. | |
Nr.921. |
Anexă nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.921 din 31 decembrie 2009
MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.448 din 9 aprilie 1998
Hotărîrea Guvernului nr.448 din 9 aprilie 1998 “Cu privire la asigurarea cu manuale a elevilor din învăţămîntul primar şi gimnazial” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.62-65, art.578), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
în titlul hotărîrii sintagma “învăţămîntul primar şi gimnazial” se substituie cu sintagma “învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal”;
în textul hotărîrii şi în anexele nr.1 şi nr.2 sintagmele “Ministerul Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului”, “Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei”, “Fondul extrabugetar pentru manuale”, “Ministerul Economiei şi Reformelor” şi “Ministerul Economiei” se substituie cu sintagmele “Ministerul Educaţiei”, “Fondul special pentru manuale” şi “Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”, la cazul gramatical respectiv;
în punctul 2 subpunctul 4, sintagma “învăţămîntul primar şi gimnazial” se substituie cu sintagma “învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal”;
la punctul 2 subpunctul 5, sintagma “învăţămîntul gimnazial” se substituie cu sintagma “învăţămîntul gimnazial şi liceal”;
punctul 7 va avea următorul cuprins:
“7. Se aprobă:
Regulamentul fondului extrabugetar pentru manuale, conform anexei nr.1;
Schema de închiriere a manualelor, conform anexei nr.2;
“Regulamentul cu privire la asigurarea elevilor claselor I-IV cu manuale gratuite, conform anexei nr.3;
Regulamentul cu privire la evaluarea şi selectarea manualelor pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal, conform anexei nr.4.”.
la punctul 8, după cuvintele “aferente evaluării manuscriselor” se completează cu cuvintele “şi organizării studiilor de vivacitate şi impact a manualelor”, iar după cuvintele “vor fi acoperite” se completează cu textul “după cum urmează: pentru manualele destinate învăţămîntului primar de către Ministerul Educaţiei, iar pentru manualele destinate învăţămîntului gimnazial şi liceal” mai departe după text.
la anexa nr.2 punctele 4 şi 7, sintagma “învăţămîntul gimnazial” se substituie cu sintagma “învăţămîntul gimnazial şi liceal”;
hotărîrea se completează cu anexele nr.3 şi nr.4 cu următorul cuprins:
“Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
REGULAMENTUL
cu privire la asigurarea elevilor claselor I-IV cu manuale gratuite
1. Elevii claselor I-IV din toate şcolile, indiferent de tipul, forma de proprietate şi statutul lor juridic, se asigură cu manuale şcolare pe gratis.
2. Tirajele ediţiilor de manuale pentru învăţămîntul primar se formează în baza comenzilor de manuale pentru elevii claselor I-IV, înaintate de unităţile şcolare Ministerului Educaţiei. În comenzile de manuale pentru elevii claselor I-IV se includ şi rezervele de stoc în mărime de 10% de la contingentul maxim al elevilor pentru toţi anii de utilizare a manualului.
3. Termenul de utilizare a manualelor pentru elevii claselor I-IV se aprobă de Ministerul Educaţiei şi, de regulă, constituie patru ani. Ministerul Educaţiei este în drept să modifice termenul de utilizare a manualelor. Anunţul referitor la modificarea termenului de utilizare a manualelor se face cu cel puţin şase luni înainte de expirarea termenului de utilizare a titlului de manual.
4. Periodicitatea editării manualelor pentru elevii claselor I-IV coincide cu termenul lor de utilizare.
5. Manualele “Abecedar” şi “Bukvari” pentru clasa I se vor edita anual şi se oferă cadou elevilor ca fiind primul lor manual.
6. Asigurarea elevilor din clasele I-IV cu manuale se realizează gratis, prin intermediul bibliotecilor şcolare. Numărul de manuale pentru învăţămîntul primar se include în numărul total de manuale, pentru care se stabileşte plată suplimentară pentru bibliotecari sau alte categorii de personal care deservesc Schema de închiriere a manualelor, conform legislaţiei în vigoare.
7. Manualele pentru clasele I-IV se eliberează elevilor gratis, în utilizare pentru un an de studii, după care urmează a fi restituite bibliotecii unităţii şcolare.
8. Manualele pierdute sau deteriorate de către elevi, pe parcursul utilizării în anul de studii respectiv, se înlocuiesc de către părinţi cu manuale de acelaşi titlu. În cazuri excepţionale, manualul pierdut sau deteriorat poate fi înlocuit cu alt titlu de carte pentru copii de vîrsta respectivă, la preţ echivalent cu preţul de achiziţie al manualului.
9. Se consideră manual deteriorat acela în care, la finele anului şcolar, lipsesc pagini sau a cărui uzură nu permite utilizarea lui în continuare.
10. În lista manualelor gratuite pentru elevii claselor I-IV se includ numai manualele de bază, aprobate de Ministerul Educaţiei.
11. Sînt definite ca manuale de bază, manualele aprobate de către Ministerul Educaţiei şi livrate în şcoli.
În lista manualelor de bază nu se includ:
a) manualele alternative;
b) orice manual care nu a fost proiectat pentru folosirea lor în decurs de cel puţin 4 ani (învăţămîntul primar);
c) caietele poligrafice tipizate, culegerile de texte, culegerile de teste şi orice alte lucrări elaborate suplimentar la manualele în uz.
Obligativitatea utilizării lucrărilor menţionate la lit.a) – c) poate fi asigurată numai cu acordul tuturor părinţilor elevilor din clasa respectivă.
12. Evidenţa biblioeconomică a manualelor pentru elevii claselor I-IV se ţine în conformitate cu actele normative ce reglementează activitatea bibliotecilor.
13. Evidenţa contabilă a manualelor pentru elevii claselor I-IV se ţine de contabilitatea autorităţii publice în a cărei gestiune se află unitatea şcolară.
14. Finanţarea procesului de elaborare, editare şi distribuire a manualelor gratuite pentru elevii claselor I-IV se efectuează din mijloacele bugetului de stat, alocate anual Ministerului Educaţiei.
15. Direcţiile teritoriale de învăţămînt şi unităţile şcolare vor prezenta rapoarte anuale referitor la utilizarea manualelor pentru elevii claselor I-IV, conform cerinţelor Ministerului Educaţiei.
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
REGULAMENTUL
cu privire la evaluarea şi selectarea manualelor pentru
învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Manualele pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal se selectează prin concurs, care se organizează, separat pe fiecare disciplină de studiu, de către Ministerul Educaţiei.
2. Prezentul Regulament stabileşte modalitatea de evaluare şi selectare a manualelor pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal anunţate pentru concurs.
3. Manualele pentru învăţămîntul primar şi gimnazial sînt însoţite de ghidul profesorului/învăţătorului şi se prezintă pentru concurs ca ofertă unică (în continuare – ofertă).
4. Pentru concursul de elaborare, editare şi achiziţionare a manualelor pentru învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal se anunţă manualele al căror termen de utilizare expiră în următorul an, precum şi manualele noi, care încă nu au fost editate.
5. Termenul de utilizare a manualelor pentru elevii din învăţămîntul primar, gimnazial şi liceal se aprobă de Ministerul Educaţiei şi, de regulă, constituie patru ani pentru învăţămîntul primar şi cinci ani pentru învăţămîntul gimnazial şi liceal. Ministerul Educaţiei este în drept să modifice termenul de utilizare a manualelor. Anunţul referitor la modificarea termenului de utilizare a manualelor se face cu cel puţin şase luni înainte de expirarea termenului de utilizare a titlului de manual.
6. Pentru manualele aflate în uz, ca fiind cîştigătoare a concursurilor precedente, Ministerul Educaţiei organizează studii de evaluare, care apreciază vivacitatea şi impactul manualelor în utilizare. Studiile se organizează pentru învăţămîntul primar în anul 3, iar pentru învăţămîntul gimnazial şi liceal în anul 4 de utilizare a manualului. Studiile se organizează pe un eşantion reprezentativ de şcoli.
7. Manualele care au acumulat, în cadrul studiului de evaluare, mai puţin de 80% din punctajul oferit de către instrumentul de evaluare aplicat sînt înaintate la un nou concurs. Manualele care au acumulat, în cadrul studiului de evaluare, mai mult de 80% din punctajul oferit de către instrumentul de evaluare aplicat şi corespund curriculumului sînt propuse spre reeditare cu eventuale corectări, actualizări etc.
8. Concursurile de selectare a ofertelor în vederea elaborării, editării şi achiziţionării manualelor sînt organizate de Ministerul Educaţiei, în conformitate cu legislaţia în vigoare privind achiziţiile publice.
9. Documentele-model obligatorii pentru concursurile de elaborare, editare şi achiziţie a manualelor sînt elaborate de Ministerul Educaţiei, coordonate cu Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor şi aprobate de Agenţia Achiziţii Publice.
10. Concursul se anunţă, de regulă, cu 18 luni înainte de implementarea manualelor. Termenul de prezentare a ofertelor se stipulează în documentele de licitaţie sau în alte documente de atragere a propunerilor şi ofertelor.
11. La concursul de elaborare, editare şi achiziţie a manualelor şcolare pot participa edituri /autori /colective de autori.
II. CERINŢELE FAŢĂ DE OFERTE
12. Pentru concurs se prezintă oferte care sînt compuse din 100% de manual şi ghidul profesorului /învăţătorului, model “bun de tipar” în opinia ofertanţilor.
13. Manuscrisul manualului trebuie să asigure realizarea obiectivelor învăţămîntului şi a curriculumului şcolar la disciplina de studiu.
14. Manuscrisul manualului nu va prevedea folosirea de către elev a niciunuia dintre materialele complementare aferente manualului.
15. Ofertele se prezintă tipărite în formatul şi condiţiile manualului solicitat, incluzînd toate componentele unui manual: noţiuni teoretice, exerciţii practice, repere de studii şi utilizare a manualului, imagini, fotografii, planşe, scheme, recapitulare, evaluare, finalităţi etc.
16. Pentru evaluare vor fi acceptate oferte ce corespund următoarelor cerinţe:
a) manualul va fi legat (cusut), îndosariat cu şină sau cu spirală, astfel încît să poată fi evaluat pe pagini dublu deschise; nu se admit file de manual introduse în folii de plastic;
b) manualul va fi depersonalizat (fără numele editurii, sigle, numele autorilor, semne particulare sau date care ar putea conduce la identificarea acestora). Dacă pe parcursul evaluării se constată că această prevedere nu a fost respectată, oferta este retrasă din procesul de evaluare prin decizia Consiliului Naţional pentru Aprobarea Manualelor;
c) numerotarea paginilor va fi vizibilă;
d) pe coperta manualului (varianta albă) şi pe pagina de gardă a manualului va fi scris: titlul disciplinei de învăţămînt, clasa, formatul (lungimea şi lăţimea în cm), numărul total de pagini ale manuscrisului.
17. Cerinţele (specificaţiile) tehnice faţă de manual şi ghidul profesorului /învăţătorului sînt stabilite de către Ministerul Educaţiei şi se anunţă în documentele de licitaţie.
III. EVALUAREA OFERTELOR
18. Pentru evaluarea manualelor, Ministerul Educaţiei desemnează comisii de experţi pe discipline şcolare, selectate şi pregătite pentru activitatea de evaluare.
19. Criteriile de evaluare a calităţii manuscriselor se stabilesc de Ministerul Educaţiei, în baza cerinţelor psihopedagogice şi editorial-poligrafice generale.
20. Evaluarea ofertelor de manuale propuse la concurs se realizează pe 2 componente: “Calitatea manualului” şi “Preţul ofertei”. Evaluarea ofertelor se efectuează pe componente, separat.
21. Componenta “Calitatea manualului” se apreciază de comisiile de experţi, iar ponderarea scorurilor şi totalizarea lor se face de Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor.
22. Ofertele care la componenta “Calitatea manualului” au acumulat mai puţin de 70 de puncte (după ponderarea scorurilor) nu vor fi evaluate la componenta “Preţul ofertei”.
23. Componenta “Preţul ofertei” se evaluează de Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor, în baza criteriului “cel mai mic preţ”, prin aplicarea formulei:
Scor (preţ) = (P1 (cel mai mic preţ ofertat)/P2 (preţul ofertei evaluate)) × 100.
24. Pentru a determina oferta cîştigătoare, Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor aplică formula:
Scor (general) = 0,5 × Scor (calitatea manualului) + 0,5 × Scor (preţul ofertei).
25. În cadrul concursului pentru elaborarea, editarea şi achiziţionarea manualelor se va desemna cîştigătoare doar o singură ofertă pentru un titlu de manual şcolar.
26. Ministerul Educaţiei aprobă instrumentarul ce asigură calitatea evaluării ofertelor pentru fiecare concurs.
IV. COMISIILE DE EXPERŢI
27. Pentru fiecare concurs şi pentru fiecare disciplină şcolară Ministerul Educaţiei constituie şi aprobă cîte o comisie de experţi. Una şi aceeaşi persoană nu poate fi inclusă în componenţa a două comisii de experţi consecutive la disciplina de studiu respectivă.
28. Componenţa numerică a comisiilor este de 5-7 persoane.
29. În componenţa comisiilor de experţi se includ cadre ştiinţifice, didactice, pedagogi cu experienţă, deţinători ai gradelor didactice.
30. Nu pot fi membri ai comisiilor de experţi autorii de manuale sau alte persoane implicate în elaborarea ofertelor prezentate la concurs.
31. Fiecare membru al comisiei de experţi evaluează individual şi confidenţial toate ofertele propuse la concurs pentru disciplina respectivă.
32. Evaluarea şi expertiza ofertelor de manuale propuse pentru concurs se realizează de către experţi în 2 etape:
a) fiecare membru al comisiei de experţi (individual) analizează ofertele şi apreciază cu puncte fiecare criteriu de evaluare, aplicînd instrumentele de evaluare aprobate de Ministerul Educaţiei. Fişele de evaluare, completate pe criterii de evaluare se sigilează în plicuri separate şi se prezintă Consiliului Naţional pentru Aprobarea Manualelor;
b) fiecare membru al comisiei de experţi (individual) elaborează avize competente, corecte şi clare, care să conţină aprecieri, propuneri şi concluzii pentru fiecare ofertă separat. Avizele se sigilează în plicuri separate şi se prezintă Consiliului Naţional pentru Aprobarea Manualelor.
33. Fiecare membru al comisiei de experţi evaluează manuscrisele primite de la Minister, respectînd toate instrucţiunile de rigoare, în perioada stabilită.
34. În timpul evaluării, pe manuscris nu se fac însemnări.
35. Experţii poartă răspundere pentru confidenţialitatea şi corectitudinea evaluării şi perfectării documentelor.
36. În cazul în care apar divergenţe (între aprecierile experţilor) de tipurile: diferenţă considerabilă de punctaj acordat ofertelor, la prima etapă a evaluării; şi /sau principii /interpretări /abordări ştiinţifice (în avizele experţilor) cu referire la anumite erori de conţinut, la a doua etapă a evaluării Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor este în drept să organizeze o nouă evaluare sau să coopteze noi membri în cadrul comisiei de experţi pentru oferta respectivă.
Decizia definitivă asupra declarării ofertei cîştigătoare, în asemenea cazuri, aparţine Consiliului Naţional pentru Aprobarea Manualelor.
37. Comisia de experţi îşi încetează activitatea după aprobarea de către Minister a fiecărui manual.
V. CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU APROBAREA MANUALELOR
38. Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor este un organ colegial care activează permanent sub egida Ministerului Educaţiei.
39. Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor se constituie prin ordinul ministrului educaţiei şi este compus din 11 persoane (5 persoane cu statut permanent şi 6 persoane care se cooptează în funcţie de disciplina propusă pentru evaluare):
A. Cu statut permanent:
a) ministrul sau viceministrul;
b) directorul sau directorul adjunct al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei;
c) şeful Direcţiei învăţămînt general, Ministerul Educaţiei;
d) reprezentantul Academiei de Ştiinţe a Moldovei;
e) directorul Fondului special pentru manuale;
B. prin cooptare:
a) responsabilii de disciplină din cadrul Direcţiei învăţămînt general, Ministerul Educaţiei;
b) specialiştii în metodologia disciplinei;
c) specialiştii în domeniu de la Academia de Ştiinţe a Moldovei sau de la o instituţie superioară de învăţămînt;
d) funcţionarii din cadrul direcţiilor generale raionale/municipale de învăţămînt, tineret şi sport;
e) psihologii şi pedagogii experimentatori din învăţămîntul preuniversitar.
40. Membrii Consiliului Naţional pentru Aprobarea Manualelor, pe întreaga perioadă de activitate în Consiliu, nu pot fi membri ai comisiilor de experţi, autori ai manualelor sau persoane implicate în editarea manualelor prezentate la concurs. Activitatea în Consiliu nu se remunerează.
41. Preşedinte al Consiliului Naţional pentru Aprobarea Manualelor este, din oficiu, ministrul sau viceministrul.
42. Consiliul Naţional pentru Aprobarea Manualelor are următoarele competenţe:
a) decide asupra organizării concursului de elaborare, editare şi achiziţionare a manualelor şi ghidurilor profesorilor /învăţătorilor;
b) generalizează rezultatele evaluării ofertelor de manuale efectuate de către comisiile de experţi şi determină oferta cîştigătoare;
c) propune Ministerului Educaţiei pentru aprobare oferta cîştigătoare pentru fiecare titlu din cadrul concursului;
d) decide asupra ofertei cîştigătoare în cazurile în care apar divergenţe considerabile (stipulate în pct.36 al prezentului Regulament) între aprecierile experţilor la evaluarea ofertelor;
e) propune Grupului de lucru pentru achiziţii al Ministerului Educaţiei oferta cîştigătoare pentru fiecare titlu din cadrul concursului;
f) are dreptul să propună modificări ale criteriilor de evaluare a manualelor.
g) decide asupra reevaluării ofertelor ori anunţării unui nou concurs, în cazul în care nici o ofertă evaluată de comisia de experţi nu poate fi declarată cîştigătoare.
43. Şedinţele Consiliului sînt prezidate de către preşedintele acestuia şi sînt deliberative, dacă la ele participă simpla majoritate din numărul total al membrilor. Hotărîrile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale tuturor membrilor prezenţi la şedinţă.
44. Se stabilesc următoarele proceduri de aprobare a manualelor:
a) manualele originale şi ghidul profesorului /învăţătorului, cu modificările operate în urma observaţiilor şi sugestiilor propuse de către comisia de experţi, se aprobă de Ministerului Educaţiei;
b) manuscrisele în traducere (în limba rusă) ale manualului şi ghidului profesorului /învăţătorului se prezintă Ministerului Educaţiei, pentru evaluarea calităţii traducerii şi pentru comentarii, numai după aprobarea manualelor originale. Editurile sînt responsabile de calitatea manuscriselor traduse;
c) “ediţia şcolară” şi orice “ediţie comercială” a manualelor trebuie să difere prin copertă. Ministerul Educaţiei va evalua şi va aproba conţinuturile (nu design-ul şi/sau calităţile /caracteristicile grafice) copertei “ediţiei şcolare” a manualului. Coperta manualului, în mod obligatoriu, urmează să conţină stema de stat a Republicii Moldova şi denumirea Ministerului, numele şi prenumele autorilor, titlul complet al manualului, clasa, editura producătoare.
45. Ministerul aprobă manualul şi ghidul profesorului/învăţătorului numai după avizele pozitive ale specialiştilor în psihologie, filologie şi design al manualelor, prezentate de editura cîştigătoare.
46. Editura va da curs tipăririi manualului şi ghidului profesorului /învăţătorului numai după avizul “Bun de tipar” al Ministerului Educaţiei.
47. În caseta tehnică a manualului se va scrie:
a) în partea de sus:
“Elaborat în baza curriculumului disciplinar în vigoare şi aprobat prin Ordinul ministrului nr. … din ... 20...”
Editat din mijloacele financiare ale ...;
b) în centrul casetei:
“Comisia de experţi: …”.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.921 din 31 decembrie 2009
LISTA
hotărîrilor Guvernului ce se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.777 din 30 iunie 2003 “Cu privire la introducerea Schemei de închiriere a manualelor pentru învăţămîntul liceal” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.135-137, art.818 ).
2. Hotărîrea Guvernului nr.753 din 23 iunie 2008 “Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la evaluarea şi selectarea manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.115-116, art.766).
3. Hotărîrea Guvernului nr.887 din 21 iulie 2008 “Cu privire la componenţa nominală a Consiliului Republican pentru Aprobarea Manualelor” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.134-137, art.889).