H O T Ă R Î R E
cu privire la introducerea Schemei de închiriere a manualelor pentru învăţămîntul liceal
nr. 777 din 30.06.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.135-137/818 din 04.07.2003
* * *
Abrogat: 15.01.2010
Hotărîrea Guvernului nr.921 din 31.12.2009
În scopul asigurării cu manuale a elevilor din învăţămîntul liceal, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se acceptă propunerea Ministerului Educaţiei de a introduce, începînd cu anul de studii 2003-2004, sistemul de închiriere a manualelor pentru elevii din învăţămîntul liceal.
2. Se aprobă, conform anexei, schema de închiriere a manualelor pentru învăţămîntul liceal.
3. Gestionarea Schemei de închiriere a manualelor pentru învăţămîntul liceal se va realiza de către Ministerul Educaţiei prin intermediul Fondului extrabugetar pentru manuale.
4. Se stabileşte că prima ediţie a manualelor se va efectua din contul mijloacelor editurilor cîştigătoare ale concursurilor de manuale pentru învăţămîntul liceal, care vor împrumuta manualele respective Ministerului Educaţiei.
5. Mijloacele financiare provenite din colectarea plăţilor pentru închirierea manualelor pentru liceu se vor acumula la contul trezorerial al Fondului extrabugetar pentru manuale.
6. Rambursarea cheltuielilor pentru prima ediţie se va efectua în termen de trei ani, prin intermediul Fondului extrabugetar pentru manuale, din plăţile pentru închirierea acestora, stabilite de Ministerul Educaţiei de comun acord cu editurile.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul educaţiei | Gheorghe Sima |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul culturii | Veaceslav Madan |
Chişinău, 30 iunie 2003. | |
Nr.777. |
Anexă
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.777 din 30 iunie 2003
Schema
de închiriere a manualelor pentru învăţămîntul liceal
I. Dispoziţii generale
Prezentele reguli asigură funcţionarea Schemei de închiriere contra plată a manualelor pentru învăţămîntul liceal (în continuare - Schema de închiriere), precum şi modalităţile de finanţare durabilă a editării şi înlocuirii acestora.
1. Schema de închiriere are drept obiectiv introducerea unui sistem de recuperare a costurilor manualelor, care prevede stabilirea şi încasarea unei plăţi pentru închirierea unui set de manuale.
2. Schema de închiriere a manualelor se aplică în învăţămîntul liceal începînd cu anul de studii 2003 - 2004. În Schemă se introduc manualele noi, declarate cîştigătoare ale concursurilor de editare a manualelor pentru învăţămîntul liceal, organizate de Ministerul Educaţiei.
3. Finanţarea procesului de editare şi difuzare a manualelor pentru învăţămîntul liceal (prima ediţie) se efectuează din contul editurilor.
4. Editurile vor împrumuta, în bază de contract, Ministerului Educaţiei manualele primei ediţii pe termen de trei ani.
5. În următorii ani de utilizare, după răscumpărarea lor, manualele devin proprietate a Ministerului Educaţiei.
6. Termenul de utilizare a manualelor în învăţămîntul liceal este stabilit de către Ministerul Educaţiei şi, de regulă, constituie 6 ani.
II. Taxa de închiriere
7. În primii 3 ani plata de închiriere pentru fiecare manual în parte se stabileşte anual de către Ministerul Educaţiei, de comun acord cu editurile implicate în procesul de asigurare cu manuale a elevilor din învăţămîntul liceal.
8. Cota maximă a plăţii pentru închiriere în primii trei ani de utilizare a manualelor va constitui: în primul an - 40%, în al doilea an - 35% şi în al treilea an - 25% din preţul manualului.
9. Ministerul Educaţiei anunţă stabilirea şi mărimea plăţii pentru închiriere cu cel puţin trei luni înainte de începutul anului şcolar.
10. Cuantumurile plăţilor se vor stabili prin indexarea preţului de cost iniţial al manualului cu diferenţa dintre rata inflaţiei anuale reale faţă de obiectivul anual aprobat de Guvern.
11. În următorii ani de utilizare, Ministerul Educaţiei va stabili plata pentru fiecare manual închiriat conform regulamentului aprobat de Ministerul Educaţiei şi coordonat cu Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor.
III. Realizarea Schemei de închiriere
12. Fiecare liceu va colecta taxele de închiriere şi va transfera în modul stabilit sumele acumulate pe contul trezorerial al Fondului extrabugetar pentru manuale cu destinaţia "Plata pentru închirierea manualelor de liceu".
13. În următorii ani mijloacele financiare, acumulate în contul Fondului extrabugetar pentru manuale cu taxe de închiriere a manualelor pentru liceu, vor fi cheltuite numai în scopul înlocuirii manualelor de liceu pentru care au fost achitate taxe.
14. Toate instituţiile de învăţămînt vor ţine registre detaliate ale taxelor colectate de la fiecare elev şi de la fiecare clasă.
15. Instituţiile de învăţămînt sînt obligate să achite taxa de închiriere pentru toate manualele comandate pînă la data de 1 octombrie a fiecărui an.
16. Ministerul Educaţiei determină anual preţul de înlocuire pentru manualele substanţial deteriorate sau pierdute.
17. Conducătorii instituţiilor de învăţămînt:
cel mult cu 4 luni înainte de începerea anului de studii, depun o precomandă la Ministerul Educaţiei, indicînd cantităţile suficiente de manuale pentru furnizare în cadrul Schemei de închiriere a manualelor, în vederea asigurării tuturor elevilor cu seturile respective de manuale;
determină suma exactă, care urmează să fie colectată de la fiecare clasă şi de la fiecare elev, în corespundere cu plata pentru închiriere, stabilită de Ministerul Educaţiei, şi informează despre aceasta părinţii înainte de începutul fiecărui an şcolar;
ţin registrele taxelor colectate în fiecare şcoală şi în fiecare clasă, prezintă, la solicitare, rapoarte şi registre detaliate Ministerului Educaţiei, editurilor, direcţiilor învăţămînt şi Fondului extrabugetar pentru manuale;
încasează pentru manualele extrem de deteriorate sau pierdute taxele de înlocuire, stabilite de Ministerul Educaţiei, şi depun o precomandă de înlocuire a lor în limitele mijloacelor băneşti colectate în acest scop.
18. Ministerul Educaţiei:
realizează administrarea generală a Schemei de închiriere şi asigură direcţiile învăţămînt şi instituţiile în învăţămînt cu instrucţiuni adecvate pentru administrarea Schemei;
anual, cu cel puţin 5 luni înainte de începerea anului de învăţămînt, anunţă lista manualelor incluse în Schema de închiriere;
organizează distribuirea manualelor către direcţiile învăţămînt;
coordonează cu editurile implicate în asigurarea cu manuale comenzile de manuale depuse de către instituţiile de învăţămînt;
fixează modalităţile şi termenele de decontare a plăţilor între Fondul extrabugetar pentru manuale şi edituri.
