luni, 23 iunie 2008
753/23.06.2008 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la evaluarea şi selectarea manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la evaluarea şi

selectarea manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar

 

nr. 753  din  23.06.2008

 

Monitorul Oficial nr.115-116/766 din 01.07.2008

 

* * *

Abrogat: 15.01.2010

Hotărîrea Guvernului nr.921 din 31.12.2009

 

În temeiul Legii învăţămîntului nr.547-XIII din 21 iulie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.62-63, art.692), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la evaluarea şi selectarea manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar (se anexează).

2. Se instituie Consiliul Republican pentru Aprobarea Manualelor, care va activa în baza Regulamentului sus-menţionat.

3. Se stabileşte că reeditarea manualelor se efectuează o dată la 4 ani.

 

PRIM-MINISTRUZinaida GRECEANÎI

 

Contrasemnează:
Viceprim-ministruVictor Stepaniuc
Ministrul educaţiei şi tineretuluiLarisa Şavga

Chişinău, 23 iunie 2008.
Nr.753.

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.753 din 23 iunie 2008

 

REGULAMENT

cu privire la evaluarea şi selectarea manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar

 

I. CONCURSUL PENTRU EVALUAREA ŞI SELECTAREA MANUALELOR

1. Manualele pentru învăţămîntul preuniversitar se selectează prin concurs, care se organizează separat pe fiecare disciplină de studiu de către Consiliul Republican pentru Aprobarea Manualelor.

2. Pentru participare la concurs se prezintă manualul însoţit de ghidul profesorului/ învăţătorului, ca ofertă unică.

3. Anunţul privind elaborarea manuscriselor şi ghidurilor pentru profesori/ învăţători se face public prin intermediul mijloacelor de informare în masă, inclusiv prin plasarea pe pagina web a Ministerului Educaţiei şi Tineretului.

4. La concursurile de elaborare, evaluare şi selectare a manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar se anunţă manualele al căror termen de utilizare expiră peste 2 ani, precum şi manualele noi.

5. La concursul manualelor şi ghidurilor pentru profesori/ învăţători participă autori individuali şi/sau colective de autori.

6. Concursul se anunţă cu cel puţin 6 luni înainte de implementarea manualelor.

7. Autorii/ colectivul de autori vor prezenta manuscrisele manualelor pentru evaluare şi aprobare în termenele stabilite, dar nu mai tîrziu de 9 luni de la data anunţării concursului.

8. În scopul asigurării transparenţei concursului de evaluare şi selectare a manualelor şcolare, manuscrisele acceptate la concurs sînt plasate pe pagina web a Ministerului Educaţiei şi Tineretului.

 

II. CONSILIUL REPUBLICAN PENTRU APROBAREA MANUALELOR

9. În scopul organizării şi realizării proceselor de evaluare şi aprobare a manualelor pe discipline de studiu pentru învăţămîntul preuniversitar, se instituie Consiliul Republican pentru Aprobarea Manualelor (în continuare – Consiliul).

10. Consiliul este constituit din 5 membri. Componenţa nominală a Consiliului se aprobă de Guvern, la propunerea Ministerului Educaţiei şi Tineretului.

11. Preşedinte al Consiliului este, din oficiu, viceprim-ministrul.

12. Consiliul are următoarele competenţe:

a) organizează concursul pentru evaluarea şi selectarea manualelor;

b) aprobă componenţa comisiilor de concurs pentru evaluarea şi selectarea manualelor;

c) aprobă componenţa grupurilor de experţi pe discipline şcolare;

d) elaborează şi aprobă:

metodologia de evaluare a manuscriselor prezentate la concurs;

metodologia de selectare a membrilor comisiilor de concurs şi a grupurilor de experţi;

e) stabileşte criteriile minime de executare tehnică a manualelor prezentate la concurs;

f) aprobă rezultatele evaluării ofertelor unice în cadrul concursurilor de elaborare a manualelor, prezentate de către comisiile de concurs şi determină, conform metodologiei stabilite, manualul cîştigător;

g) înaintează Guvernului propuneri de modificare a criteriilor de evaluare, selectare şi editare a manualelor;

h) decide, în baza unui raport de evaluare a implementării manualului, reeditarea acestuia.

13. Şedinţele Consiliului sînt prezidate de către preşedintele acestuia şi sînt deliberative dacă la ele participă cel puţin 2/3 din numărul total al membrilor.

14. Hotărîrile Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale tuturor membrilor.

15. În cazul în care nici o ofertă din manuscrisele evaluate de comisia de concurs nu a acumulat numărul minim de puncte, stabilit prin prezentul Regulament, Consiliul decide asupra anunţării unui nou concurs.

16. Pentru fiecare şedinţă se întocmeşte un proces-verbal, care se contrasemnează de toţi membrii participanţi la şedinţă.

17. Membrii Consiliului sînt numiţi pentru o perioadă de 4 ani.

18. Membrii Consiliului, pe întreaga perioadă de numire în Consiliu, nu pot fi membri ai grupurilor de experţi, autori de manuale sau persoane implicate în editarea manualelor prezentate la concurs.

 

III. COMISIA DE CONCURS

19. În scopul organizării şi desfăşurării eficiente a concursului pentru selectarea manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar, Consiliul creează comisii de concurs pe discipline de studiu.

20. Comisia de concurs la fiecare disciplină este constituită din 7 persoane şi în componenţa acesteia intră responsabili din cadrul Ministerului Educaţiei şi Tineretului, cadre didactice şi ştiinţifice, specialişti ai direcţiilor generale raionale/ municipale învăţămînt, tineret şi sport.

21. Comisia de concurs are următoarele competenţe:

a) recepţionează cererile şi actele de participare la concurs ale autorilor/ colectivelor de autori;

b) examinează manuscrisele sub aspectul corespunderii cu cerinţele de prezentare, obiectivele de curriculum, legislaţia în vigoare şi stabileşte acceptarea acestora la concurs;

c) recepţionează şi sistematizează avizele şi fişele de evaluare parvenite de la grupul de experţi;

d) generalizează rezultatele şi le prezintă Consiliului spre examinare şi aprobare;

e) propune Consiliului, în cazul unei evaluări necalitative (incomplete, insuficiente), efectuate de către grupul de experţi, reevaluarea manuscrisului de către un alt/ alţi experţi.

22. Materialele parvenite la comisia de concurs sînt examinate în şedinţele acesteia, care sînt deliberative dacă la ele participă cel puţin de 2/3 din numărul total de membri. Deciziile comisiei de concurs se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale tuturor membrilor comisiei.

23. Deciziile se înscriu în procesele-verbale ale şedinţelor respective, care sînt semnate de către toţi membrii comisiei şi remise Consiliului în termen de 3 zile de la data desfăşurării şedinţei.

24. Comisia de concurs este responsabilă pentru corectitudinea evaluării manuscriselor, efectuate de grupul de experţi, şi prezentarea documentelor finale Consiliului.

 

IV. GRUPUL DE EXPERŢI

25. Pentru evaluarea manuscriselor prezentate la concurs se creează, pe fiecare disciplină şcolară, un grup de experţi constituit din 5 membri. Una şi aceeaşi persoană nu poate fi inclusă în componenţa a două grupuri consecutive de experţi la disciplina de studiu.

26. În componenţa grupului de experţi se numesc cadre didactice, cadre ştiinţifice, responsabili de disciplină din cadrul direcţiei raionale/ municipale învăţămînt, tineret şi sport, specialişti în domeniu din cadrul instituţiilor din sfera ştiinţei şi inovării, psihologi şi, după caz, filologi.

27. Nu pot fi membri ai grupului de experţi autorii de manuale sau alte persoane implicate în editarea manualelor prezentate la concurs.

28. Fiecare membru al grupului de experţi evaluează individual şi confidenţial toate ofertele de manuale la disciplina respectivă, înaintate la concurs. În cadrul evaluării se acordă punctaj pe fiecare criteriu de evaluare.

29. Fişele de evaluare, completate de către fiecare membru al grupului de experţi, se sigilează în plicuri separate şi se prezintă comisiei de concurs.

30. În procesul evaluării, pe manuscris nu se fac însemnări.

31. Fiecare fişă de evaluare completată pentru un anumit manual va fi însoţită de un raport final narativ (aviz), care va conţine observaţiile şi concluziile expertului, precum şi argumentarea acordării punctajului pentru fiecare criteriu.

32. Experţii poartă răspundere pentru confidenţialitatea şi corectitudinea evaluării şi perfectării documentelor.

33. Grupul de experţi activează pe tot parcursul evaluării manualului şi îşi încetează activitatea după aprobarea “Bun de tipar”, dată de Consiliu.

34. În vederea pregătirii cadrelor pentru activitatea de evaluare şi expertizare a ofertelor prezentate la concursul de selectare şi aprobare a manualelor pentru învăţămîntul preuniversitar, se organizează, în cadrul instituţiilor de profil, programe de formare continuă corespunzătoare.

35. Ministerul Educaţiei şi Tineretului va crea şi va administra baza de date (pe discipline şcolare) referitoare la persoanele care au realizat formarea în domeniul elaborării, evaluării, expertizării manualelor şcolare.

 

V. CERINŢELE FAŢĂ DE MANUSCRISE

36. Fiecare participant la concurs va prezenta comisiei de concurs 5 exemplare de manuscris.

37. Manuscrisul trebuie să întrunească următoarele cerinţe:

a) să corespundă legislaţiei în vigoare;

b) să asigure realizarea obiectivelor învăţămîntului;

c) să corespundă curriculum-ului şcolar la disciplina de studiu.

38. Autorii/ colectivul de autori prezintă la concurs manuscrisul în volum de 100%, incluzînd toate componentele unui manual: noţiuni teoretice, exerciţii practice, repere de studii şi utilizare a manualului, imagini, fotografii, planşe, scheme, recapitulare, evaluare, finalităţi etc.

39. Manualele se prezintă în varianta alb-negru, tipărite pe coli de hîrtie de formatul A 4.

40. Cerinţele înaintate faţă de forma de prezentare a manuscrisului sînt următoarele:

a) numerotarea paginilor va fi vizibilă;

b) pe pagina de titlu a manuscrisului se va înscrie titlul disciplinei şi nivelul de studiu, clasa, numărul total de pagini ale manuscrisului (ofertă unică).

 

VI. CRITERIILE DE EVALUARE A OFERTELOR
DE MANUALE ÎNAINTATE LA CONCURS

 

41. Evaluarea manualelor înaintate la concurs se face în baza unui set de criterii care vizează corespunderea cu obiectivele curriculare, corectitudinea ştiinţifică, metodologică şi psihologică, limbajul.

42. În calitate de criteriu eliminatoriu se stabileşte corespunderea manualelor înaintate la concurs cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, ale altor legi.

43. Evaluarea manuscriselor se va realiza conform următoarelor criterii, cu acordarea punctajului respectiv:

 

Nr.
crt.

Criterii de evaluare

Punctaj
(0-10)
Ponderea
(1-100%)
Rezultatul
ponderat
ABA x B : 100
1.Corespunderea curriculum-ului20%
2.Corectitudinea ştiinţifică20%
3.Conţinutul şi consecutivitatea20%
4.Orientarea metodologică şi psihologică a manualului15%
5.Limbajul manualului15%
6.Concordanţa între ghidul profesorului/ învăţătorului şi manual10%
Total-100%.

 

44. Experţii evaluează manuscrisele conform criteriilor de evaluare şi le apreciază prin acordarea de puncte de la 0 la 10.

45. Pentru selectarea manuscrisului învingător se aplică metoda ponderării componentelor şi criteriilor de evaluare, stabilite în pct.44.

46. Ponderarea şi totalizarea rezultatelor lor se efectuează de către comisia de concurs.

47. Se va considera învingător manualul care a acumulat punctajul maxim.

48. Editarea manualelor se va face în bază de concurs, organizat conform legislaţiei privind achiziţiile publice.