H O T Ă R Î R E
privind aprobarea Regulamentului Curţii de Conturi a Republicii Moldova
Nr. 449-XIII din 05.05.95
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.29-30/327 din 01.06.1995
* * *
Abrogat: 08.11.2001
Hotărîrea Parlamentului nr.577-XV din 25.10.2001
Notă: Se declară neconstituţională Hotărîrea prin Hot. Curţii Constituţionale nr.40 din 15.07.99
Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul Curţii de Conturi a Republicii Moldova (Se anexează).
Art. 2 - Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI |
Chişinău, 5 mai 1995. | |
Nr. 449-XIII. |
REGULAMENTUL
CURŢII DE CONTURI A REPUBLICII MOLDOVA
Prezentul regulament este elaborat în conformitate cu Legea Republicii Moldova nr. 312-XIII din 8 decembrie 1994 privind Curtea de Conturi a Republicii Moldova şi stabileşte modul de organizare şi funcţionare, atribuţiile şi procedura de control, drepturile, obligaţiunile şi responsabilitatea membrilor Curţii de Conturi şi ale colaboratorilor ei.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Curtea de Conturi este organul suprem de control financiar şi funcţionează pe lîngă Parlament, exercită controlul asupra modului de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare publice, precum şi asupra modului de gestionare a patrimoniului public.
2. Curtea de Conturi îşi efectuează atribuţiile în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova şi cu alte acte legislative, avînd drept scop asigurarea respectării legilor şi aplicarea principiilor de economicitate, raţionalitate şi eficacitate în gestionarea mijloacelor materiale şi financiare ale statului.
3. În limitele competenţei sale, Curtea de Conturi controlează îndeplinirea şi respectarea strictă a legislaţiei şi a actelor normative în vigoare de către persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova.
4. Curtea de Conturi iniţiază controalele din oficiu şi acestea nu pot fi sistate decît de Parlament şi numai în cazul depăşirii de către Curtea de Conturi a competenţelor stabilite prin lege. Hotărîrile Parlamentului prin care se cere Curţii de Conturi efectuarea unor contrale, în limitele competenţei sale, sînt obligatorii.
Un control suplimentar asupra administrării resurselor financiare publice poate fi efectuat fără decizia Parlamentului, la cererea unei fracţiuni parlamentare (unui grup) susţinută în scris de cel puţin 20 de deputaţi.
Nici o altă autoritate publică nu poate obliga Curtea de Conturi să execute controale sau revizii.
5. Curtea de Conturi prezintă anual Parlamentului, nu mai tîrziu de 1 noiembrie, un raport asupra administrării şi întrebuinţării resurselor materiale şi financiare publice.
Raportul anual de dare de seamă a Curţii de Conturi se prezintă pentru examinare în Parlament, nu mai tîrziu de 1 martie şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Alte rapoarte pot fi prezentate de către Curtea de Conturi în Parlament în ordinea stabilită de Legea privind Curtea de Conturi.
Curtea, de asemenea, efectuează avize privind proiectele de legi şi hotărîri ale Parlamentului ce ţin de activitatea economico-financiară.
II. ORGANIZAREA ŞI MODUL DE FUNCŢIONARE A CURŢII DE CONTURI
6. Curtea de Conturi, pornind de la atribuţiile şi funcţiile sale, organizează aparatul de control în secţii şi subsecţii.
7. Numărul personalului scriptic al Curţii de Conturi, modul de salarizare şi devizul de cheltuieli se aprobă de către Parlament.
8. Distribuirea secţiilor concrete de profil între membrii Curţii se efectuează de către Curtea de Conturi. Şefii subsecţiilor şi colaboratorii Curţii se numesc în funcţie şi se distituie din funcţie de către Preşedintele Curţii de Conturi.
9. Conducerea Curţii de Conturi se execută de către Preşedintele şi vicepreşedintele acesteia.
10. În vederea organizării şi îndeplinirii atribuţiilor de control Curtea de Conturi are dreptul:
a) să introducă modificări în structura organizatorică internă, în limitele legii, fără a-şi afecta competenţele legale şi prevederile propriului buget;
b) să elaboreze şi să aprobe programul său de control şi revizii;
c) să elaboreze şi să aprobe norme metodologice şi programe de organizare şi efectuare a controalelor şi reviziilor de către colaboratorii Curţii de Conturi;
d) să creeze Consiliul metodologic şi Consiliul de expertiză;
e) să elaboreze şi să prezinte proiectul bugetului propriu în vederea includerii acestuia în bugetul de stat;
f) să sesizeze şi să studieze periodic rapoartele de activitate ale secţiilor Curţii de Conturi;
g) să examineze şi să adopte hotărîri asupra materialelor de control şi revizii în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) să facă avize la proiectul bugetului de stat, bugetului Fondului social şi al altor fonduri de asigurări sociale de stat;
i) să suspende decontările bancare ale agentului economic supus controlului, dacă s-a constatat încălcarea legislaţiei în vigoare;
j) să decidă asupra deferirii materialelor de control în organele de drept;
k) să ceară, în caz de necesitate, efectuarea controalelor şi reviziilor de către alte organe de control din republică;
l) să ia în dezbatere alte probleme legate de activitatea Curţii de Conturi.
11. Curtea de Conturi examinează şi aprobă raportul anual pentru a fi prezentat Parlamentului privind activitatea sa.
III. ATRIBUŢIILE CURŢII DE CONTURI ŞI METODELE DE CONTROL
12. În vederea îndeplinirii obligaţiunilor prevăzute de lege Curtea de Conturi va exercita atribuţiile de control asupra:
a) constituirii şi utilizării bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat;
b) formării, utilizării şi gestionării fondurilor extrabugetare precum şi a fondurilor de tezaur public (vistieria);
c) constituirii şi gestionării datoriei publice, respectării garanţiilor guvernamentale pentru creditele interne şi externe;
d) utilizării alocaţiilor bugetare pentru investiţii, a subvenţiilor şi a altor forme de asistenţă financiară din partea statului;
e) executării, raţionalităţii şi eficienţei acordurilor interguvernamentale în domeniul economico-financiar;
f) desfăşurării procesului de deetatizare şi privatizare a patrimoniului statului;
g) activităţii altor organe de control;
h) emisiunii banilor, utilizării resurselor creditare şi valutare ale statului;
i) gestionării financiare a fondurilor, asociaţiilor, concernelor, companiilor, societăţilor şi întreprinderilor monopoliste, care au un rol determinat în dezvoltarea economică a republicii;
j) altor domenii de activitate raportate prin legi organice la competenţa Curţii de Conturi.
13. În vederea realizării atribuţiilor sale Curtea de Conturi efectuează revizii asupra activităţii financiare a:
a) Aparatului Parlamentului, Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova, Cancelariei de Stat, Judecătoriei Supreme, Judecătoriei Economice, Procuraturii Generale;
b) agenţilor economici, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, privitor la utilizarea legitimă, efectivă şi la destinaţie a resurselor de stat alocate pentru realizarea programelor şi comenzilor statului.
14. Curtea de Conturi, de asemenea, efectuează controale şi revizii asupra activităţii ministerelor, departamentelor, Băncii Naţionale, băncilor comerciale în care statul are cota sa, Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Departamentului Controlului Financiar şi de Revizie, instituţiilor diplomatice, a altor autorităţi publice şi agenţi economici, în funcţie de necesitate.
15. Controlul executat de Curtea de Conturi poate fi preventiv şi ulterior.
16. Controlul prevenitv se efectuează în vederea preîntîmpinării şi stopării operaţiunilor ilicite şi abaterilor financiare ce contravin legislaţiei în vigoare, interesului statului şi societăţii.
Controlul preventiv se execută la ordonatorii principali de credite şi bugetului de stat, asigurărilor sociale şi fondurilor speciale asupra;
a) angajamentelor, din care ar deriva direct sau indirect obligaţiuni de plată în sarcina statului, conform contractelor încheiate de ministere şi departamente şi agenţi economici subordonaţi acestora;
b) efectuării unor plăţi în fondurile publice;
c) deschiderii şi distribuirii creditelor bugetare;
d) modificării situaţiei iniţiale a repartizării pe trimestre şi a subdiviziunilor de clasificaţii bugetare ale creditelor aprobate, inclusiv prin virări de credite;
e) concesionării sau închirierii de bunuri publice.
17. Curtea de Conturi prin controlul preventiv se pronunţă asupra legalităţii angajamentelor şi executării unor plăţi, precum şi asupra utilizării creditelor bugetare în limita şi conform destinaţiei stabilite prin legea bugetului de stat.
18. În conformitate cu articolul 23 al Legii privind Curtea de Conturi, Ministerele Economiei şi Finanţelor prezintă Curţii de conturi pentru contrasemnare adresarea lor către Guvern cu privire la necesitatea împrumuturilor externe ale statului.
În termen de 7 zile Curtea de Conturi examinează documentele prezentate şi contrasemnează adresarea sau înaintează un refuz motivat în scris.
Adresările Ministerelor Economiei şi Finanţelor către Guvern privind necesitatea împrumutului extern nu se examinează fără contrasemnătura Preşedintelui Curţii de Conturi sau refuzul motivat.
19. Prin controlul ulterior Curtea de Conturi constată dacă:
a) veniturile statului şi asigurările sociale de stat au fost legal stabilite şi încasate în termenele prevăzute de lege;
b) cheltuielile au fost angajate, lichidate, ordonate, plătite şi înregistrate conform reglementărilor legale şi în condiţiile legislaţiei în vigoare;
c) modificările introduse la prevederile iniţiale ale bugetului se aprobă dacă s-au efectuat potrivit legii;
d) subvenţiile şi alocaţiile pentru investiţii s-au acordat în condiţiile legii şi s-au utilizat conform destinaţiei stabilite;
e) contractarea împrumuturilor de stat, rambursarea ratelor scadente ale acestora şi plata dobînzilor aferente s-au făcut în conformitate cu legislaţia în vigoare;
f) creanţele şi obligaţiile statului sînt întemeiate şi garantate, iar activele sînt protejate potrivit legii;
g) asigurarea integrităţii patrimoniului statului şi gestionarea lui se efectuează conform cerinţelor legislaţiei în vigoare;
h) gestiunea financiară corespunde principiilor raţionalităţii şi economicităţii;
i) emisiunea banilor, utilizarea resurselor creditare şi valutare nu contravin intereselor statului;
j) alte domenii controlate de Curtea de Conturi nu contravin legislaţiei în vigoare.
20. Periodicitatea controalelor se determină în conformitate cu specificul activităţii obiectelor preconizate controlului, ce se includ în planurile trimestriale care se aprobă la şedinţa Curţii de Conturi.
21. Colaboratorii Curţii de Conturi autorizaţi efectuează controale şi revizii, întocmesc acte (rapoarte) al căror conţinut se aduce la cunoştinţă sub semnătură persoanelor oficiale ale obiectului controlat.
22. În cazul în care persoanele oficiale au obiecţii asupra faptelor depistate şi constatate în act (raport), acestea se alătură în mod obligatoriu, ţinîndu-se cont la examinarea rezultatelor controlului.
23. Explicaţiile şi obiecţiile privitor la faptele constate în act (raport) se vor prezenta de către persoanele oficiale ale obiectului controlat în termen de pînă la 5 zile de la întocmirea actului (raportului). Neprezentarea explicaţiilor şi obiecţiilor de către persoanele menţionate nu stopează examinarea şi primirea hotărîrilor.
24. Actele (rapoartele), materialele controalelor şi reviziilor se înaintează şefului secţiei respective, care va determina plenitudinea efectuării controlului respectiv şi calitatea materialelor întocmite.
IV. EXAMINAREA MATERIALELOR DE CONTROL ŞI ADOPTAREA
HOTĂRÎRILOR CURŢII DE CONTURI
25. Şeful secţiei respective înaintează materialele controalelor şi reviziilor cu proiectul hotărîrii Curţii de Conturi şi cu o notă informativă Preşedintelui sau vicepreşedintelui Curţii de Conturi.
26. Preşedintele sau vicepreşedintele Curţii de Conturi, în temeiul materialelor înaintate şi al notei informative, va decide asupra termenului de examinare şi persoanelor oficiale, prezenţa cărora este obligatorie la şedinţa Curţii.
27. Şefii de secţii prezintă proiectul hotărîrii şi materialele necesare membrilor Curţii de Conturi cu cel puţin 4 zile înainte de convocarea şedinţei.
28. Materialele controalelor şi reviziilor înaintate Curţii se examinează la şedinţa Curţii cu prezenţa a cel puţin 5 membri ai acesteia. Şedinţele Curţii de Conturi se convoacă după necesitate.
29. Rezultatele controalelor şi reviziilor se examinează în prezenţa persoanelor oficiale ale obiectului controlat în termen de 10 zile. Timpul şi locul examinării se va comunica în prealabil. Neparticiparea fără motive întemeiate a persoanelor oficiale la examinarea materialelor nu sistează adoptarea hotărîrii.
30. Pe marginea raportului şi proiectului de hotărîre prezentate persoanele oficiale ale obiectului controlat sînt obligate să prezinte la şedinţa Curţii de Conturi explicaţii.
31. Curtea de Conturi, ţinînd cont de raportul prezentat şi explicaţiile persoanelor oficiale ale obiectului controlat, poate să decidă:
a) adoptarea integrală a hotărîrii;
b) introducerea modificaţiilor şi completărilor în proiectul hotărîrii;
c) înapoierea materialelor controlului pentru o verificare suplimentară;
d) deferirea către organele de anchetă a materialelor ce conţin elemente componente ale infracţiunii;
e) remiterea, în cazul refuzului de a recupera benevol prejudiciul cauzat statului, organelor judiciare a materialelor controalelor în vederea recuperării forţate a daunei cauzate;
f) înaintarea, în măsura necesităţilor, a materialelor controlului spre expertiză Consiliului de expertiză de pe lîngă Curtea de Conturi pentru consultări şi recomandări;
g) de a cere destituirea din funcţie a persoanelor care au încălcat flagrant legislaţia în vigoare, sau nu au asigurat respectarea acesteia.
Cererea privind eliberarea din funcţie a persoanelor de decizie se înaintează organului care le-a numit în funcţie.
32. Hotărîrile Curţii de Conturi se adoptă cu majoritatea de voturi a membrilor ei numiţi.
Procedeul şedinţelor Curţii de Conturi şi adoptării hotărîrilor se stabileşte printr-un Regulament aprobat de Curtea de Conturi.
33. Despre rezultatele controalelor şi reviziilor efectuate se informează Guvernul, Parlamentul repblicii prin intermediul Comisiei respective, iar în caz de necesitate şi Preşedintele Republicii Moldova.
34. În cazul în care ordonatorii de credite ai obiectului controlat nu sînt de acord cu hotărîrea Curţii de Conturi, aceştia o pot ataca în termen de 10 zile în Judecătoria Supremă, a cărei hotărîre este definitivă.
35. Curtea de Conturi poate intenta în instituţiile de judecată acţiuni contra întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor şi altor obiecte supuse controlului, contra persoanelor fizice şi cetăţenilor privind perceperea la veniturile statului a mijloacelor dobîndite de ele în urma unor tranzacţii ilicite, privind declararea drept ilicite a actelor organelor administraţiei de stat şi autoadministrării locale, acte ce lezează dreptul de proprietate şi interesele patrimoniale ale statului.
V. DREPTURILE, OBLIGAŢIILE ŞI RĂSPUNDEREA MEMBRILOR ŞI
COLABORATORILOR CURŢII DE CONTURI
36. În procesul îndeplinirii obligaţiunilor de serviciu membrii şi colaboratorii Curţii de Conturi au dreptul:
a) să ceară orice document privind evidenţa primară, bilanţurile şi dările de seamă, devizele, contractele şi alte documente ce reflectă activitatea economico-financiară a obiectului supus controlului;
b) să extragă documente, precum şi să sigileze locurile de păstrare a documentelor, banilor şi bunurilor obiectului controlat;
c) să intre nestigherit pe teritoriul, în depozitele, magaziile, clădirile de producţie şi în alte localuri ale obiectului controlat pentru a verifica prezenţa şi utilizarea resurselor materiale şi financiare ale statului;
d) să verifice legalitatea, caracterul raţional şi eficienţa utilizării mijloacelor băneşti şi a bunurilor materiale, precum şi integritatea proprietăţii de stat la obiectele supuse controlului;
e) să ceară de la conducători, de la alţi lucrători de răspundere ai obiectului controlat explicaţii orale şi în scris, copii ale documentelor privitor la obiectul controlului;
f) să antreneze, după caz, în timpul controalelor şi reviziilor persoane oficiale din poliţia economică şi din alte servicii ale organelor de interne pentru a stabili existenţa mijloacelor financiare şi materiale şi modul de utilizare a lor, pentru a înlesni extragerea documentelor, sigilarea locurilor de păstrare a documentelor, mijloacelor băneşti şi a bunurilor materiale;
g) să obţină informaţia necesară de la serviciul de contabili-experţi care au efectuat expertiză şi de la firmele de audit care au verificat activitatea obiectului controlat, precum şi alte documente ce vizează controalele şi expertizele;
h) să ceară de la Banca Naţională şi băncile comerciale, în care statul are cota sa, copii ale documentelor privind operaţiunile financiare efectuate de obiectul supus controlului, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
37. Colaboratorii Curţii de Conturi sînt obligaţi:
a) să-şi execute obligaţiunile de serviciu în conformitate cu legea şi prezentul Regulament;
b) să respecte disciplina de muncă şi etica de comportare la serviciu şi la obiectul supus controlului;
c) să garanteze nedivulgarea secretelor de stat, de serviciu, comerciale sau individuale;
d) să informeze imediat conducerea Curţii de Conturi în caz de depistare a fraudelor ce conţin elemente componente ale infracţiunii.
38. Membrii Curţii de Conturi sînt obligaţi:
a) să-şi îndeplinească funcţia încredinţată cu obiectivitate şi în respectul Constituţiei Republicii Moldova;
b) să-şi exprime afirmativ sau negativ votul la adoptarea actelor Curţii de Conturi, abţinerea de la vot nefiind permisă;
c) să nu permită folosirea atribuţiilor pe care le îndeplinesc cu scop de reclamă comercială;
d) să se abţină de la orice activitate sau manifestaţie contrare demnităţii de membru al Curţii de Conturi.
39. Colaboratorii Curţii de Conturi poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru denaturarea rezultatelor controalelor, pentru prezentarea de date eronate atît Curţii de Conturi cît şi altor organe.
40. Încălcarea de către membrii Curţii de Conturi a vreuneia din obligaţiuni impune revocarea lor din funcţie în ordinea stabilită.
41. Preşedintele Curţii de Conturi:
a) reprezintă Curtea de Conturi în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, precum şi cu organismele de specialitate respective din republică şi cele internaţionale şi asigură stabilitatea acestor relaţii;
b) convoacă şi prezidează şedinţele Curţii de Conturi, asigură executarea hotărîrilor adoptate;
c) transmite Parlamentului rapoartele şi avizele Curţii;
d) numeşte şi eliberează din funcţie colaboratorii Curţii de Conturi în conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) asigură respectarea disciplinei şi aplică sancţiuni disciplinare, după caz, conform legislaţiei în vigoare;
f) comunică Parlamentului posturile vacante de membri ai Curţii de Conturi, aprobă lista cu posturile vacante, care urmează să fie scoase la concurs în vederea suplinirii lor;
g) hotărăşte constituirea grupurilor de control, care vor funcţiona numai pe durata realizării sarcinilor atribuite;
h) organizează efectuarea controalelor solicitate de către Parlament precum şi a altor controale ce nu sînt prevăzute în programul de control financiar anual al Curţii de Conturi;
i) organizează concursul pentru suplinirea posturilor vacante din secţiile şi subsecţiile Curţii de Conturi;
j) autorizează încheierea de contracte privind lucrările şi serviciile necesare funcţionării Curţii de Conturi.
Atribuţiile de funcţie ale Preşedintelui şi vicepreşedintelui Curţii de Conturi se stabilesc printr-un ordin al Preşedintelui.
VI. OBLIGAŢIUNILE ŞI DREPTURILE PERSOANELOR DE DECIZIE ALE OBIECTELOR
SUPUSE CONTROLULUI ŞI ALE INSTITUŢIILOR CREDITAR-BANCARE
42. În vederea asigurării unei activităţi operative şi eficiente a Curţii de Conturi conducătorii obiectelor supuse controlului sînt obligaţi să creeze colaboratorilor Curţii de Conturi şi specialiştilor antrenaţi în control condiţii adecvate de muncă, să le pună la dispoziţie încăperi de serviciu separate cu safeu, telefon şi să creeze posibilitatea de a dactilografia Actul controlului.
43. Factorii de decizie, a căror activitate urmează să fie supusă controlului, sînt obligaţi să participe la verificarea legalităţii şi veridicităţii operaţiunilor economico-financiare efectuate, integrităţii bunurilor materiale şi financiare aflate la dispoziţia lor.
44. Pentru împiedicarea efectuării controlului sau respingerea lui, persoanele de decizie ale obiectelor controlate sînt trase la răspundere administrativă conform legislaţiei în vigoare.
45. Conducătorii, contabilii-şefi şi alţi factori de decizie ai obiectului supus controlului sînt în drept să ia cunoştinţă de documentele în care au fost fixate încălcările de lege şi de ordin financiar, să prezinte explicaţii şi documente suplimentare, care se vor anexa la actul de control.
46. Conducătorii obiectelor controlate informează, în termen de o lună, Curtea de Conturi despre măsurile luate în scopul reparării prejudiciului adus sau înlăturării altor încălcări scoase la iveală.
47. Neluarea de măsuri de către persoana de decizie pentru înlăturarea încălcării legii, indicate la hotărîrea Curţii de Conturi, a cauzelor, ce au condus la pricinuirea unei pagube materiale, precum şi neinformarea Curţii de Conturi despre îndeplinirea hotărîrii atrage după sine sancţiuni de ordin administrativ.
48. În baza cererii Curţii de Conturi Guvernatorul Băncii Naţionale şi preşedinţii băncilor comerciale sînt obligaţi să suspende operaţiunile de cheltuieli de pe conturile agentului economic supus controlului, în cazul constatării fraudei.
În caz de neexecutare a hotărîrii Curţii de Conturi persoanele de decizie nominalizate mai sus sînt trase la răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
VII. DISPOZIŢII FINALE
49. Aparatul Parlamentului, Aparatul Preşedintelui Republicii Moldova Cancelaria de Stat, ministerele şi departamentele, alte autorităţi publice, Banca Naţională aduc în mod obligatoriu la cunoştinţa Curţii de Conturi actele normative aprobate privitor la utilizarea finanţelor publice şi gestionarea patrimoniului de stat.
50. Autorităţile publice şi organele afacerilor interne sînt obligate să contribuie şi să acorde sprijin persoanelor de decizie ale Curţii de Conturi în vederea îndeplinirii atribuţiilor de serviciu.
51. Pe măsura necesităţilor, Curtea de Conturi conlucrează cu Procuratura Generală, cu organele afacerilor interne şi cu alte organe de asigurare a ordinii de drept şi de control, neadmiţind imixtiunea în activitatea lor ce vizează exercitarea supravegherii de procuror, procedura de achitare şi cercetare penală şi de efectuare a justiţiei.
52. Curtea de Conturi poate colabora cu organismele internaţionale de specialitate respective şi poate exercita în numele lor controlul asupra gestionării fondurilor puse la dispoziţia Republicii Moldova, dacă prin tratate, convenţii sau alte acorduri internaţionale se stabileşte această competenţă.
53. Membrii şi colaboratorii Curţii de Conturi:
a) au dreptul la recuperarea în volum deplin a daunei materiale cauzate averii lor în legătură cu exercitarea funcţiilor de serviciu din mijloacele bugetului de stat cu încasarea ulterioară a acestei sume de la persoanele vinovate;
b) sînt supuşi asigurării persoanele de stat obligatorii din contul mijloacelor bugetare de stat în ordinea şi modalitatea stabilite.
