miercuri, 26 iunie 1996
893/26.06.96 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la constituirea şi utilizarea fondului rutier

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la

constituirea şi utilizarea fondului rutier

 

nr. 893-XIII  din  26.06.1996

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.57/557 din 30.08.1996

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta hotărîre.

 

Art.1. – Se aprobă Regulamentul cu privire la constituirea şi utilizarea fondului rutier (se anexează).

 

Art.2. – Prevederile Regulamentului cu privire la constituirea şi utilizarea fondului rutier se pun în aplicare de la data intrării în vigoare a Legii fondului rutier.

 

Art.3. – Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Petru LUCINSCHI

 

Chişinău, 26 iunie 1996.
Nr.893-XIII.

 

REGULAMENT

cu privire la constituirea şi utilizarea fondului rutier

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Sursele de constituire a fondului rutier (denumit în continuare fond) sînt:

a) defalcările de la accizele la benzină auto şi motorină, în cuantumul stabilit în Legea bugetului de Stat pe anul respectiv;

b) taxa de trecere pe drumurile Republicii Moldova a vehiculelor neînmatriculate în republică percepută de la beneficiarii lor care nu au relaţii fiscale cu bugetul republicii şi care folosesc teritoriul ei pentru trecere cu vehicule, pentru transportul de încărcături şi de pasageri;

c) taxa de folosire a drumurilor percepută de la posesorii de vehicule înmatriculate în Republica Moldova;

d) taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru circulaţia vehiculelor cu sarcină masică pe osie şi cu gabarite care depăşesc limitele admise şi pentru lucrări în zona de protecţie a drumurilor;

e) taxa de eliberare a licenţelor pentru activităţi în transportul auto, pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale percepută de la persoane fizice şi juridice;

f) amenzile aplicate pentru deteriorarea drumurilor, construcţiilor şi utilajelor rutiere, a plantaţiilor aferente drumurilor.

2. În fond pot fi vărsate mijloacele obţinute din împrumuturile cu destinaţie specială şi din loterii, precum şi mijloacele de la bugetul de stat (conform hotărîrii Parlamentului) şi de la bugetele locale (conform deciziilor organelor administraţiei publice locale).

3. Defalcările de la accize şi toate tipurile de taxe rutiere se acumulează la un cont special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor (fiecare tip de taxe avînd un simbol distinct al Băncii Naţionale a Moldovei). Aceste mijloace se virează săptămînal, pe măsura încasării, în contul fondului, aparţinînd organului de administrare a gospodăriei rutiere.

4. Taxele enumerate la pct.1 lit.b), c) şi d) se percep conform cotelor specificate în anexele nr.1-4 la Legea fondului rutier. Cotele se aprobă anual de Parlament la examinarea Legii bugetului de Stat.

5. Guvernul publică anual dări de seamă privind cheltuirea resurselor fondului şi planurile de utilizare a acestora, indicînd obiectele principale care urmează să fie reparate şi reconstruite.

 

II. ACCIZELE LA BENZINĂ AUTO ŞI LA MOTORINĂ

6. Accizele la benzină auto şi la motorină se percep în modul şi în condiţiile stabilite de Legea cu privire la accize şi de Legea bugetului de Stat pe anul respectiv.

7. Plătitorii de accize sînt persoanele fizice şi juridice, inclusiv întreprinderile cu investiţii străine, care importă benzină auto şi motorină. Prin import de benzină auto şi motorină se înţelege aducerea în Republica Moldova din alte ţări a benzinei auto şi a motorinei pentru consum intern, indiferent de forma de livrare (cu plata contra numerar sau prin virament, tranzacţii barter sau livrări cu titlu de ajutor gratuit şi donaţii). Accizele se calculează şi se varsă de către importatorii de benzină auto şi motorină, la data vămuirii, în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor.

8. Răspunderea pentru plata la timp şi în cuantum deplin a accizelor se pune în sarcina Departamentului Controlului Vamal.

9. Departamentul Controlului Vamal prezintă lunar Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor informarea cu privire la cantităţile de benzină auto şi de motorină importate în republică, pe formularul prevăzut în anexa nr.1 la prezentul Regulament.

 

III. TAXA DE TRECERE PE DRUMURILE REPUBLICII MOLDOVA

A VEHICULELOR NEÎNMATRICULATE ÎN REPUBLICĂ

10. Plătitori ai taxei sînt persoanele fizice şi juridice beneficiare de vehicule neînmatriculate în Republica Moldova care nu au relaţii fiscale cu bugetul republicii şi care folosesc teritoriul ei pentru trecere cu vehicule, pentru transportul de încărcături şi de pasageri. În cazurile în care vehiculele sînt importate în republică pentru a fi înmatriculate de către proprietari – cetăţeni ai Republicii Moldova – taxa nu se percepe.

11. Cotele taxei depind de tipul vehiculului, capacitatea (numărul de locuri) sau capacitatea de încărcare a acestuia, de categoria încărcăturilor transportate şi de distanţa (în kilometri) parcursă într-o direcţie pe teritoriul Republicii Moldova. Cotele se stabilesc pornind de la condiţia că un autocamion se află pe teritoriul republicii timp de 24 de ore. În cazul depăşirii acestui termen se încasează suplimentar o sumă echivalentă cu 24 de dolari S.U.A. pentru fiecare 24 de ore. Constituie excepţie cazurile de reţinere din motive obiective: boală a şoferului, condiţii rutiere nesatisfăcătoare, calamităţi naturale, accident rutier. Dovada reţinerii din motive obiective se face cu un certificat eliberat de către conducătorul sectorului de exploatare a drumurilor, în a cărui administrare se află sectorul de drum pe care a avut loc reţinerea; în caz de accidente rutiere, dovada se face cu certificate eliberate de organele poliţiei rutiere.

Prevederea în cauză se aplică autocamioanelor care tranzitează Republica Moldova. În acest caz, prin tranzitare se înţelege transportul pe drumuri al încărcăturilor, ale căror staţie de expediere şi staţie de destinaţie se află peste hotarele republicii.

În cazul în care un autocamion intră în Republica Moldova pentru a fi încărcat sau pentru a executa lucrări, durata aflării acestuia în republică, fără achitarea plăţii suplimentare, se stabileşte în conformitate cu termenele stipulate în acordurile internaţionale bilaterale.

12. În cazul în care sarcina masică pe osie şi/sau gabaritul vehiculului neînmatriculat în Republica Moldova s-au modificat, depăşind limitele stabilite în anexa nr.1 la Legea fondului rutier, beneficiarul vehiculului în cauză este obligat să ia contact cu Întreprinderea de Stat “Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional” a Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor pentru a stabili ruta şi a îndeplini formalităţile legale aferente plăţii suplimentare pentru depăşirea sarcinii masice pe osie şi/sau a gabaritului.

Autovehiculele se împart în vehicule de mare tonaj şi de mare gabarit în modul prevăzut la pct.25 al prezentului Regulament.

Taxa se calculează conform cotelor indicate la poziţia “Vehiculele care depăşesc sarcinile masice pe osie şi gabaritele stabilite” din anexa nr.1 la Legea fondului rutier, utilizîndu-se formula:

 

M = 45 + 15 x (P – 36) x 0,05 x S,

în care:

M – reprezintă taxa plătită;

P – masa bruto a vehiculului;

S – distanţa de transport.

13. Pentru transportul de încărcături periculoase taxa se majorează cu 200%. Gradul de pericol al încărcăturilor se stabileşte conform Instrucţiunilor cu privire la asigurarea siguranţei la transportarea pe teritoriul Republicii Moldova a încărcăturilor periculoase cu mijloace de transport auto, aprobate de Ministerul Afacerilor Interne şi puse de acord cu Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, precum şi cu Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică.

14. Taxa se încasează la punctele de control pentru trecerea frontierei, conform cotelor indicate în anexa nr.1 la Legea fondului rutier, după cum urmează:

a) beneficiarii de vehicule plătesc taxa, la intrarea pe teritoriul Republicii Moldova, în numerar în lei moldoveneşti sau în valută liber convertibilă, la cursul stabilit de Banca Naţională a Moldovei la data trecerii frontierei. În acest caz se eliberează o chitanţă pe formular tipizat de strictă evidenţă, în care se indică taxa şi valuta în care s-a efectuat plata;

b) beneficiarii de vehicule pentru pasageri care fac curse internaţionale regulate pot plăti taxa lunar, în prealabil, virînd suma respectivă în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor. Documentul care face dovada virării se prezintă la punctele de control pentru trecerea frontierei.

15. Taxa se percepe numai de către angajaţii Întreprinderii de Stat “Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional”. Sumele vărsate se virează în conturile speciale (în lei şi în valută) ale Trezoreriei Ministerului Finanţelor.

16. Angajaţii Întreprinderii de Stat “Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional” stabilesc, de asemenea, ruta vehiculului aflat în tranzit, cu excepţia vehiculelor indicate la pct.1 lit.d) ale căror rute se stabilesc de organul de administrare a gospodăriei rutiere şi se pun de acord cu Direcţia poliţiei rutiere a Ministerului Afacerilor Interne.

17. Dacă acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte stabilesc alte taxe sau alte reguli decît cele prevăzute de Legea fondului rutier, se aplică taxele şi regulile prevăzute de acordurile internaţionale.

 

IV. TAXA DE FOLOSIRE A DRUMURILOR PERCEPUTĂ DE LA POSESORII

DE VEHICULE ÎNMATRICULATE ÎN REPUBLICA MOLDOVA

18. Plătitori ai taxei sînt persoanele fizice şi juridice posesoare de vehicule înmatriculate în Republica Moldova. Persoanele fizice şi juridice care utilizează, în alte ramuri decît în agricultură, tractoare cu roţi de tip KRАZ-700, МТZ etc. pentru transportul de încărcături pe drumurile publice sînt, de asemenea, plătitori ai acestei taxe.

19. Plătitorii calculează taxa de sine stătător, conform anexei nr.2 la Legea fondului rutier, şi o varsă o dată pe an în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor, anterior efectuării reviziei tehnice asupra vehiculelor de către organele poliţiei rutiere. Totodată, plata se efectuează pentru vehicule înscrise în bilanţul întreprinderii şi prezentate pentru a fi supuse reviziei tehnice.

Pentru achitarea taxei în cauză, capacitatea de încărcare a autospecialelor se determină pornind de la capacitatea de încărcare a unui automobil de referinţă.

20. Schimbarea posesorului vehiculului şi reînmatricularea lui în legătură cu aceasta la organele poliţiei rutiere, după efectuarea reviziei tehnice, nu atrag plata unei noi taxe în anul în curs.

21. Organele poliţiei rutiere ce efectuează revizia tehnică asupra vehiculelor ţin registrul sumelor plătite de posesorii acestor vehicule, pe formularul prevăzut în anexa nr.2 la Prezentul Regulament. Inspectoratului fiscal de stat aflat în raza teritorială a organului poliţiei rutiere, Trezoreriei Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor li se remite cîte un exemplar de registru.

22. Sînt scutiţi de plata acestei taxe invalizii care posedă vehicule speciale.

 

V. TAXA DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIILOR PENTRU CIRCULAŢIA VEHICULELOR

CU SARCINĂ MASICĂ PE OSIE ŞI GABARITE CARE DEPĂŞESC LIMITELE ADMISE

23. Plătitori ai taxei sînt persoanele fizice, inclusiv cetăţenii străini şi apatrizii, precum şi persoanele juridice, care utilizează drumurile pentru deplasarea cu vehicule cu sarcină masică pe osie şi gabarite care depăşesc limitele admise.

24. Taxa se percepe la stabilirea rutei vehiculului de către organul de administrare a gospodăriei rutiere, în cuantumurile indicate în anexa nr.3 la Legea fondului rutier.

25. Vehiculele se consideră:

de mare tonaj, dacă masa totală a acestora depăşeşte 36 de tone sau dacă sarcina masică pe o osie ordinară depăşeşte 10 tone, sau respectiv 16 şi 22 de tone pe o osie dublă şi triplă;

de mare gabarit, dacă înălţimea acestora, măsurată de la suprafaţa părţii carosabile a drumului, depăşeşte 4 metri, lăţimea depăşeşte 2,5 metri şi lungimea depăşeşte 20 de metri, pentru autotren cu remorcă (semiremorcă), şi 24 de metri, pentru autotren cu două şi mai multe remorci, precum şi dacă încărcătura iese în afara punctului care marchează limita extremă a gabaritului vehiculului mai mult decît 2 metri.

26. Sumele ce constituie taxa se virează în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor.

 

VI. TAXA DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIILOR PENTRU LUCRĂRI

ÎN ZONA DE PROTECŢIE A DRUMURILOR

27. Plătitori ai taxei sînt persoanele fizice, inclusiv cetăţenii străini şi apatrizii, precum şi persoanele juridice, care execută lucrări subterane şi supraterane de montare a comunicaţiilor inginereşti, lucrări de construcţie a acceselor laterale la drumuri, parcărilor, clădirilor şi amenajărilor, precum şi cele care amplasează panouri publicitare, obiecte de prestare a serviciilor rutiere în zona de protecţie a drumurilor.

28. Taxa se percepe conform anexei nr.4 la Legea fondului rutier.

29. Proprietarii obiectelor de prestare a serviciilor rutiere plătesc taxa pentru amplasarea acestora anual, pînă la 1 martie. Sumele se virează în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor.

Obiecte de prestare a serviciilor rutiere sînt:

a) hotelurile, motelurile, campingurile;

b) unităţile de alimentaţie (restaurantele, cafenelele, cantinele, barurile);

c) unităţile comerciale (magazinele, tarabele);

d) staţiile de alimentare a autovehiculelor (staţionare, staţiile-conteinere);

e) staţiile de asistenţă tehnică (punctele de vulcanizare).

Sectoarele de exploatare a drumurilor (S.E.D.) au dreptul să colecteze informaţia cu privire la plata taxei pentru amplasarea obiectelor de prestare a serviciilor rutiere. În cazul în care plata se efectuează cu întîrziere, Inspectoratul fiscal de stat aplică, în baza sesizării S.E.D., sancţiuni conform legislaţiei. O dată pe an, S.E.D. prezintă organului de administrare a gospodăriei rutiere şi Trezoreriei Ministerului Finanţelor informarea cu privire la existentul de obiecte de prestare a serviciilor rutiere în zona de protecţie a drumurilor şi la taxele plătite, pe formularul prevăzut în anexa nr.3 la prezentul Regulament.

 

VII. TAXELE DE ELIBERARE A LICENŢELOR PENTRU ACTIVITĂŢI ÎN TRANSPORTUL AUTO,

PENTRU LUCRĂRI DE CONSTRUCŢIE, REPARAŢIE ŞI ÎNTREŢINERE A DRUMURILOR,

PRECUM ŞI A AUTORIZAŢIILOR PENTRU TRANSPORTURI RUTIERE INTERNAŢIONALE

30. Taxele se percep de organele autorizate după cum urmează:

a) Inspectoratul transporturilor al Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor percepe taxa de eliberare a licenţelor pentru activităţi în transportul auto;

b) Direcţia generală gospodăria drumurilor a Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor percepe taxa de eliberare a licenţelor pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor;

c) Întreprinderea de Stat “Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional” percepe taxa de eliberare a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale pe teritoriul Republicii Moldova şi al statelor străine, în conformitate cu acordurile interguvernamentale.

31. Cuantumul taxei de eliberare a licenţelor se stabileşte prin hotărîre comună a Ministerului Finanţelor şi Ministerului Economiei. Cuantumul taxei de eliberare a autorizaţiilor se stabileşte de organul de administrare a gospodăriei rutiere, pornind de la cheltuielile legate de executarea formularelor de autorizaţii, de organizarea sistemului de evidenţă şi control, de activitatea serviciului transporturilor rutiere internaţionale, de la alte cheltuieli ce asigură funcţionarea în complex a sistemului de eliberare a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale.

32. Sumele încasate la eliberarea licenţelor pentru activităţi în transportul auto, pentru lucrări de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor, precum şi a autorizaţiilor pentru transporturi rutiere internaţionale, cu excepţia mijloacelor prevăzute în planul de cheltuieli, aprobat de Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, pentru întreţinerea serviciilor se virează decadal în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor.

33. Inspectoratul Transporturilor, Direcţia generală gospodăria drumurilor şi Întreprinderea de Stat “Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional” ale Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor prezintă trimestrial Ministerului Finanţelor şi organului de administrare a gospodăriei rutiere informarea cu privire la sumele încasate la eliberarea licenţelor şi autorizaţiilor şi virate în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor.

34. Răspunderea pentru calcularea şi virarea corectă şi la timp a acestor taxe se pune în sarcina organizaţiilor care eliberează licenţe şi autorizaţii. Controlul este exercitat de Serviciul Fiscal de Stat şi de organul de administrare a gospodăriei rutiere.

 

VIII. EVIDENŢA INTRĂRILOR DE MIJLOACE ÎN FOND.

REFLECTAREA TAXELOR ÎN SCRIPTELE CONTABILE

35. Evidenţa taxelor, intrate în contul special al Trezoreriei Ministerului Finanţelor, se ţine pe fiecare tip de taxe aparte. Trezoreria Ministerului Finanţelor prezintă lunar organului de administrare a gospodăriei rutiere informarea cu privire la mijloacele intrate.

36. Persoanele fizice şi juridice care practică activitatea de întreprinzător includ taxele enumerate la pct.1 lit.c), d) şi e) în cheltuielile nelegate de desfacerea producţiei, iar persoanele fizice care nu practică activitatea de întreprinzător plătesc taxele din sursele financiare proprii.

 

IX. UTILIZAREA FONDULUI

37. Fondul este utilizat pentru finanţarea:

a) lucrărilor de întreţinere, reparaţie şi reconstrucţie a drumurilor publice naţionale şi locale. Totodată, pentru finanţarea lucrărilor de întreţinere, reparaţie şi reconstrucţie a drumurilor naţionale sînt repartizate cel puţin 50% din fond;

b) proiectării de drumuri ce urmează să fie reparate şi reconstruite din contul fondului;

c) dezvoltării bazelor de producţie ale întreprinderilor care deservesc drumurile, cu majorarea respectivă a cotei patrimoniale a statului în aceste întreprinderi;

d) producerii de materiale pentru construcţii rutiere;

e) procurării de tehnică şi utilaj pentru întreţinerea drumurilor;

f) lucrărilor de cercetare ştiinţifică şi de proiectare în domeniu;

g) cheltuielilor de administrare a gospodăriei rutiere.

38. Cuantumul mijloacelor pentru întreţinerea drumurilor se stabileşte luîndu-se ca bază normativele pentru un kilometru de drum şi lungimea lor totală. Normativele se elaborează de Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor şi se avizează de Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor şi de Ministerul Finanţelor. Felul lucrărilor aferente întreţinerii, reparaţiei şi reconstrucţiei drumurilor se stabileşte prin Instrucţiunile cu privire la clasificarea lucrărilor, aprobate de Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor de comun acord cu Ministerul Finanţelor, în baza prescripţiilor tehnice de întreţinere şi de reparaţie a drumurilor.

39. Necesarul de mijloace pentru anul planificat se determină ţinîndu-se cont de necesitatea asigurării integrităţii drumurilor, menţinerii lor într-o stare corespunzătoare desfăşurării în siguranţă a circulaţiei rutiere.

40. Partea din fond repartizată pentru efectuarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică şi de proiectare în domeniu, pentru dezvoltarea bazelor de producţie ale întreprinderilor şi procurarea tehnicii şi utilajului de întreţinere a drumurilor constituie cel mult 10% din fond.

41. Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor prezintă trimestrial Guvernului informarea privind utilizarea fondului, volumul real de lucrări executate în conformitate cu programul aprobat de Parlament, pe un formular elaborat de Ministerul Finanţelor.

42. Fondul are destinaţie specială şi nu poate fi supus confiscării sau cheltuit în alte scopuri decît cele prevăzute la pct.37 din prezentul Regulament.

43. Resursele fondului neutilizate în decursul anului se reportează pentru anul următor.

 

X. CONTROLUL ŞI RĂSPUNDEREA

44. Controlul asupra virării în cuantum deplin şi la timp a accizelor şi taxelor îl exercită Serviciul Fiscal de Stat.

45. Răspunderea pentru utilizarea fondului conform destinaţiei îi revine organului de administrare a gospodăriei rutiere.

46. Controlul asupra utilizării fondului conform destinaţiei îl exercită Ministerul Finanţelor.

47. Organul de administrare a gospodăriei rutiere şi Ministerul Finanţelor dau explicaţii şi consultaţii privind aplicarea prezentului Regulament.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la

constituirea şi utilizarea fondului rutier

 

INFORMARE

cu privire la cantităţile de benzină auto şi de motorină importate

în Republica Moldova în luna______________________199__

 

Importator

Benzină auto

 Motorină

Numărul dispoziţiei

de plată

cantitatea,

tone

suma accizelor,

mii lei

cantitatea,

tone

suma accizelor,

mii lei

123 456

   

Şef

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la

constituirea şi utilizarea fondului rutier

 

REGISTRU DE EVIDENŢĂ

a vehiculelor asupra cărora a fost efectuată revizia tehnică şi a taxelor plătite

 

Denumirea vehiculului marca,

capacitatea de încărcare

Număr unităţi Periodicitatea efectuării

reviziei tehnice

Numărul documentului

de plată

TaxaMenţiuni
123 456

 

Şef

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la

constituirea şi utilizarea fondului rutier

 

INFORMARE

cu privire la existentul de obiecte de prestare a serviciilor rutiere în zona de

 protecţie a drumurilor S.E.D.________________________ şi la taxele plătite

(cu situaţia la 1 martie 199______)

 

Denumirea obiectuluiNumăr unităţi Cota taxeiTaxaNumărul documentului
de plată
123 45

 

Şef