miercuri, 20 noiembrie 2024
Hotărâre nr.290 din 14.11.2024 pentru modificarea Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale, aprobat prin Hotărârea Consiliului de adm...

H O T Ă R Â R E

pentru modificarea Regulamentului cu privire la clasificarea activelor şi

angajamentelor condiţionale, aprobat prin Hotărârea Consiliului de

administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.231/2011

 

nr. 290  din  14.11.2024

 

Monitorul Oficial nr.481/913 din 20.11.2024

 

* * *

În temeiul art.27 alin.(1) lit.c) din Legea nr.548/1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544) şi al art.83 din Legea nr.202/2017 privind activitatea băncilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.434-439, art.727), Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei

HOTĂRĂŞTE:

1. Regulamentul cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale, aprobat prin Hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.231/2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.216-221, art.2007), înregistrat la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova la 1 decembrie 2011 cu nr.856, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) La punctul 1:

a) după cuvintele „către bănci” se completează cu cuvintele „în scopuri prudenţiale”;

b) subpunctul 1):

la litera c) cuvintele „păstrate până la scadenţă” se substituie cu cuvintele „la cost amortizat”;

litera d) va avea următorul cuprins:

„d) deţinerile băncilor în capitalul întreprinderilor;”;

la litera e) după textul „overdrafturile temporare permise,” se completează cu textul „ overdrafturile neautorizate ce depăşesc suma de 100 de lei,”;

la litera i) cuvântul „posesiune” se substituie cu cuvântul „posesie”;

c) subpunctul 2):

în primul alineat textul „(cu excepţia celor care conform prevederilor contractelor încheiate între client şi bancă pot fi anulate/revocate necondiţionat de către bancă)” se substituie cu textul „(cu excepţia celor care conform punctului 4 din anexa nr.1 la Regulamentul cu privire la tratamentul riscului de credit pentru bănci potrivit abordării standardizate, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.111/2018 (în continuare – Regulamentul nr.111/2018), sunt distribuite la categoria cu risc scăzut)”;

la litera a) cuvintele „cotelor de participare la capital” se substituie cu cuvintele „deţinerilor băncilor în capitalul întreprinderilor”;

se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:

„c1) obligaţii de plasare a depozitelor în viitor;”;

litera f) se abrogă;

2) La punctul 2 litera g) textul „la art.29 din Legea contabilităţii” se substituie cu textul „de Legea contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017”;

3) La punctul 7 textul „capitalul de gradul I se diminuează cu diferenţa respectivă” se substituie cu textul „diferenţa respectivă se deduce din fondurile proprii de nivel 1 de bază”;

4) La punctul 8 textul „asigurărilor enumerate în punctul 2, subpunctul 5) din Regulamentul cu privire la expunerile „mari”” se substituie cu textul „garanţiilor menţionate la punctul 36 subpunctele 3) şi 6) din Regulamentul cu privire la expunerile mari, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.109/2019 (în continuare – Regulamentul nr.109/2019), dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de aceste subpuncte.”;

5) La punctul 9:

a) litera a) se completează cu textul:

„Situaţia financiară curentă a persoanelor juridice se va evalua cel puţin în baza bilanţului contabil, a situaţiei de profit şi pierdere, a situaţiei modificărilor capitalului propriu şi a situaţiei fluxurilor de numerar, actualizate semestrial, cu excepţia debitorilor, la care suma tuturor creditelor (suma specificată în contract):

- depăşeşte echivalentul sumei de 5 milioane de lei, pentru care obţinerea, analiza şi monitorizarea informaţiei privind situaţia financiară va fi cu o periodicitate trimestrială;

- nu depăşeşte echivalentul sumei de 1 milion de lei, pentru care obţinerea, analiza şi monitorizarea informaţiei privind situaţia financiară va fi cu o periodicitate anuală.

Pentru persoanele juridice banca va obţine situaţiile financiare trimestriale/semestriale în termen de 60 de zile şi cele anuale în termen de 120 de zile de la ultima zi a perioadei de gestiune.

Situaţia financiară curentă a persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, a întreprinderilor individuale, a gospodăriilor ţărăneşti, a persoanelor fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi a birourilor înfiinţate de acestea, precum şi a cabinetelor individuale ale medicilor de familie se va evalua cu periodicitatea prevăzută pentru persoanele juridice în baza situaţiilor financiare prescurtate sau simplificate sau, după caz, în baza indicatorilor, stabiliţi de către bancă, privind situaţia patrimonială şi financiară a acestora, dar care vor include obligatoriu informaţii privind veniturile din vânzări, profitul net înregistrat, situaţia mişcărilor de numerar, creanţele, capitalul propriu şi datoriile acestora. Pentru persoanele menţionate în prezentul alineat banca va obţine situaţiile financiare semestriale în termen de 60 de zile şi cele anuale în termen de 120 de zile de la ultima zi a perioadei de gestiune.

Situaţia financiară curentă a persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător se va evalua cel puţin anual în baza indicatorilor stabiliţi de bancă privind situaţia patrimonială şi financiară a acestora care se va obţine în termen de 120 de zile de la ultima zi a perioadei de gestiune;”;

b) la litera c) cuvântul „şi” se substituie cu textul „şi/sau”;

c) litera h) după cuvântul „asigurătorului” se completează cu textul „ , cu excepţia creditelor acordate persoanelor fizice în sumă (suma specificată în contract) cumulativă de până la 400 mii de lei şi a creditelor acordate persoanelor juridice, persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, întreprinderilor individuale, gospodăriilor ţărăneşti, persoanelor fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi birourilor înfiinţate de acestea, precum şi cabinetelor individuale ale medicilor de familie în sumă (suma specificată în contract) cumulativă de până la 1 milion de lei.

În cazul debitorilor – persoane fizice, situaţia financiară a fidejusorilor se va evalua cel puţin anual, indiferent de tipul fidejusorului.

În cazul debitorilor – persoane juridice şi al debitorilor – persoane fizice care practică activitate de întreprinzător, al întreprinderilor individuale, al gospodăriilor ţărăneşti, al persoanelor fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi al birourilor înfiinţate de acestea, precum şi al cabinetelor individuale ale medicilor de familie, situaţiile financiare ale fidejusorilor se vor evalua cel puţin semestrial, cu excepţia fidejusorilor – persoane fizice care nu practică activitate de întreprinzător, a căror situaţie financiară se va evalua cel puţin anual, indiferent de tipul debitorului”;

6) La punctul 10 textul „în conformitate cu cerinţele Băncii Naţionale a Moldovei aferente raportării privind evaluarea suficienţei capitalului ponderat la risc” se substituie cu textul „în conformitate cu cerinţele punctelor 6 şi 7 din Regulamentul nr.111/2018”;

7) Punctul 12 va avea următorul cuprins:

12. Nu se supun clasificării şi nu se calculează reduceri pentru pierderi la:

a) elementele de active/angajamente condiţionale menţionate la punctul 6 din Regulamentul nr.109/2019;

b) elementele de active/angajamente condiţionale menţionate la punctul 36 subpunctele 1)–6) şi 8)–10) din Regulamentul nr.109/2019;

c) overdrafturile neautorizate ce nu depăşesc suma de 100 de lei.”;

8) La punctul 13 litera e) textul „(cel puţin trimestrial) şi privind sursele de rambursare a datoriilor, precum şi alte documente aferente activităţii contrapărţii” se substituie cu textul „şi a persoanei care constituie o garanţie personală (fidejusiune) pentru datoriile contrapărţii, cu excepţia cazurilor când fidejusiunea constituie:

- o garanţie suplimentară care nu reprezintă tipul principal de garanţie a creditului;

- o garanţie a creditelor acordate persoanelor fizice în sumă (suma specificată în contract) cumulativă de până la 400 mii de lei;

- o garanţie a creditelor acordate persoanelor juridice, persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, întreprinderilor individuale, gospodăriilor ţărăneşti, persoanelor fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi birourilor înfiinţate de acestea, precum şi cabinetelor individuale ale medicilor de familie în sumă (suma specificată în contract) cumulativă de până la 1 milion de lei;”;

9) Punctul 14:

a) se completează cu litera a1) cu următorul cuprins;

„a1) asupra garanţiei este aplicat sechestru sau interdicţie, altele decât cele aplicate în favoarea băncii. Prevederea nu se aplică în cazul în care la un activ există garanţii suficiente în afară de cele sechestrate sau cu interdicţii. Verificarea existenţei sechestrelor/interdicţiilor asupra garanţiei se efectuează periodic, după cum urmează: pentru bunurile imobile – cel puţin anual, pentru celelalte tipuri de garanţii – în conformitate cu politicile şi procedurile interne ale băncii;”;

b) se completează cu litera e1) cu următorul cuprins:

„e1) activul este utilizat în alte scopuri decât cele prevăzute în contract, în valoare ce nu depăşeşte 5% din suma activului iniţial (suma specificată în contract), cu excepţia creditelor prevăzute la punctul 33;”;

10) Punctul 15:

a) în primul alineat cuvintele „şi persistă” se substituie cu cuvintele „provocat de”;

b) litera b) va avea următorul cuprins:

„b) garanţia este insuficientă sau se înrăutăţeşte (ca rezultat al actualizării valorii de gaj nu se respectă gradul de acoperire cu gaj, stabilit de Consiliul băncii în reglementările interne ale băncii);

c) la litera c) textul „(cel puţin trimestrial),” se substituie cu cuvântul „şi”, iar după textul „personală (fidejusiune)” se completează cu textul „pentru datoriile contrapărţii”;

d) litera c1) se completează cu textul „ , în valoare ce depăşeşte 5% din suma activului iniţial (suma specificată în contract), cu excepţia creditelor prevăzute la punctul 33”;

e) se completează cu litera c2) cu următorul cuprins:

„c2) graficul de rambursare a sumei de bază a activului nu corespunde specificului de activitate a debitorului sau scopului activului şi nu există o justificare în acest sens;”;

f) se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:

„d1) contrapartea admite plăţi expirate de la 31 de zile până la 90 de zile cel puţin de două ori pe parcursul ultimelor 6 luni până la data clasificării;”;

11) Punctul 16:

a) se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) contrapartea admite plăţi expirate de la 91 de zile cel puţin de două ori pe parcursul ultimelor 9 luni până la data clasificării;”;

b) litera e) după cuvântul „activul” se completează cu textul „/angajamentul condiţional”;

12) Punctul 21 va avea următorul cuprins:

21. În cazul în care contrapartea băncii dispune de mai multe active/angajamente condiţionale acordate de aceeaşi bancă şi oricare dintre acestea sunt clasificate ca neperformante, toate datoriile contrapărţii vor fi clasificate în cea mai dură categorie de active/angajamente condiţionale neperformante, în care a fost clasificată cel puţin una din datoriile contrapărţii.

În cazul debitorilor ce fac parte dintr-un grup de clienţi aflaţi în legătură (conform noţiunii „grup de clienţi aflaţi în legătură” definite în Regulamentul nr.109/2019) cu contrapartea, activele/angajamentele condiţionale acordate debitorilor din acest grup se clasifică în cea mai dură categorie în care sunt clasificate datoriile contrapărţii, daca se întrunesc cumulativ următoarele criterii:

a) banca are expuneri neperformante faţă de contraparte care sunt clasificate într-o categorie mai dură faţă de expunerile altor debitori din grupul de clienţi aflaţi în legătură;

b) debitorul se află în relaţie de strânsă legătură pe baza dependenţei economice stabilită în conformitate cu prevederile Secţiunii 3 Capitolului 1 din anexa nr.2 la Regulamentul nr.109/2019 (debitorii care urmează a fi clasificaţi mai dur sunt dependenţi economic de contrapartea neperformantă).”;

13) Punctul 211 se abrogă;

14) Punctul 22 va avea următorul cuprins:

22. În cazul în care satisfacerea creanţelor băncii aferente anumitor active/angajamente condiţionale evaluate conform punctelor 13-17 poate fi influenţată şi de circumstanţele, şi de condiţiile existente într-o ţară străină ca urmare a evaluării activelor/angajamentelor condiţionale respective, acestea se vor include în una din următoarele categorii (conform nivelului de calitate a creditului prevăzut în anexa nr.4 la Regulamentul nr.111/2018):

1) Standard – corespunde cu nivelul 1 sau 2 de calitate a creditului;

2) Supravegheat – corespunde cu nivelul 3 de calitate a creditului;

3) Substandard – corespunde cu nivelul 4 de calitate a creditului;

4) Dubios (îndoielnic) – corespunde cu nivelul 5 de calitate a creditului;

5) Compromis (pierderi) – corespunde cu nivelul 6 de calitate a creditului.”;

15) La punctul 23 cuvintele „agenţie” şi „agenţiei” se substituie în ambele cazuri cu textul „ECAI”;

16) La punctul 24 cuvintele „una dintre agenţiile menţionate la” se substituie cu textul „ECAI în condiţiile”;

17) La punctele 25 şi 27 textul „ , 211” se exclude;

18) Capitolul V se abrogă;

19) La punctul 30:

a) primul alineat, după cuvintele „liniilor de credit” se completează cu textul „ , inclusiv revolving,” şi după cuvintele „plăţile sînt achitate” se completează cu textul „şi situaţia financiară atestă capacitatea de executare a angajamentelor de către debitor”;

b) la subpunctul 1) ultima propoziţie se substituie cu următorul alineat:

„În cazul în care activul a fost prelungit de două ori şi mai mult din cauza situaţiei financiare instabile, acesta se reclasifică nu mai sus de categoria „substandard” pe parcursul următoarelor 12 luni sau până la scadenţa activului, în cazul în care maturitatea reziduală este mai mică de 12 luni. Ulterior prelungirii, dacă dobânda activului/angajamentului condiţional va fi achitată regulat (cel puţin lunar), iar suma de bază va fi achitată cel puţin trimestrial în rate aproximativ egale în decursul a 12 luni consecutive şi situaţia financiară atestă capacitatea de executare a angajamentelor de către debitor, acestea pot fi clasificate mai favorabil în funcţie de circumstanţe, dar nu mai sus de categoria „supravegheat”. În caz contrar, se face o clasificare mai dură.”;

20) Punctul 33:

a) primul alineat va avea următorul cuprins:

„Creditul de consum, creditul acordat salariatului băncii (negarantat prin gaj sau alte mijloace de garantare) în valoare (suma specificată în contract) de până la 400 mii de lei şi creditul acordat persoanei juridice, persoanei fizice care practică activitate de întreprinzător, întreprinderii individuale, gospodăriei ţărăneşti, persoanei fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi birourilor înfiinţate de acestea, precum şi cabinetelor individuale ale medicilor de familie în valoare (suma specificată în contract) de până la 1 milion de lei care nu este garantat cu gaj sau prin alte mijloace de garantare, a căror rambursare se bazează numai pe obligaţia debitorului şi pe procedurile asiguratorii interne ale băncii, precum şi datoriile debitoare ale persoanelor fizice şi juridice în valoarea respectivă se clasifică în felul următor:”;

b) se completează cu textul „În cazul în care suma tuturor creditelor (suma specificată în contract) acordate în condiţiile acestui punct unui debitor depăşeşte valorile creditelor indicate în prezentul punct, clasificarea acestora se efectuează în conformitate cu punctele 14–17.”;

21) La punctul 331 în primul alineat textul „de pînă la 100 mii lei, cu excepţia celor de consum” se substituie cu textul „(suma specificată în contract) de până la 400 mii de lei în cazul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător şi de până la 1 milion de lei în cazul persoanelor juridice, persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, întreprinderilor individuale, gospodăriilor ţărăneşti, persoanelor fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi birourilor înfiinţate de acestea, precum şi cabinetelor individuale ale medicilor de familie, cu excepţia creditelor prevăzute la punctul 33”;

22) La punctul 34 în propoziţia a doua cuvintele „se ţine cont şi de situaţia financiară a acestora” se substituie cu textul „ , persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, întreprinderilor individuale, gospodăriilor ţărăneşti, persoanelor fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi birourilor înfiinţate de acestea, precum şi cabinetelor individuale ale medicilor de familie se ţine cont şi de situaţia financiară a acestora, iar în cazul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător şi care pe parcursul ultimelor 6 luni au înregistrat plăţi expirate – de veniturile confirmate (noţiune prevăzută de Regulamentul privind creditarea responsabilă a consumatorilor de către bănci, aprobat prin Hotărârea Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei nr.101/2022)”;

23) La punctul 351:

a) litera a), după cuvintele „a căror valoare” se completează cu textul „(suma specificată în contract)”;

b) litera b), după cuvintele „în proprietatea debitorului” se completează cu textul „sau a asociatului care exercită controlul asupra acestuia, sau a beneficiarului efectiv al debitorului, în cazul în care debitorul este o persoană juridică”;

24) La punctul 37 în prima propoziţie cuvintele „cotelor de participare la capital” se substituie cu cuvintele „deţinerilor băncilor în capitalul întreprinderilor”, iar cuvintele „ai agentului economic în care banca deţine cote de participare la capital” se substituie cu cuvintele „al întreprinderii în care banca are deţineri”;

25) Punctul 39:

a) la subpunctele 1) şi 2) cuvintele „propriilor reglementări” se substituie cu cuvintele „reglementărilor interne”;

b) la subpunctul 2) textul „creditelor acordate Guvernului Republicii Moldova,” se exclude;

c) la subpunctul 3):

în prima propoziţie după cuvintele „decizii de acordare” se completează cu textul (maximum 30 de zile) şi textul „dea acceptul de a prezenta informaţia la birourile istoriilor de credite” se substituie cu textul „prezinte alte informaţii relevante privind istoria sa de credit”;

ultima propoziţie se exclude;

d) subpunctul 4) se completează cu textul:

„Prevederile respective nu se aplică creditelor acordate persoanelor fizice în sumă (suma specificată în contract) cumulativă de până la 400 mii de lei şi creditelor acordate persoanelor juridice, persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, întreprinderilor individuale, gospodăriilor ţărăneşti, persoanelor fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei şi birourilor înfiinţate de acestea, precum şi cabinetelor individuale ale medicilor de familie în sumă (suma specificată în contract) cumulativă de până la 1 milion de lei.”;

e) se completează cu subpunctul 5) cu următorul cuprins:

„5) Angajamentele condiţionale noi de acordare a creditelor se clasifică conform prevederilor capitolului III, cu excepţia prevederilor aferente gajului/garanţiei prevăzute la punctele 13-17, dacă acordarea sumei integrale sau a fiecărei tranşe a creditului aferent angajamentului condiţional este determinată de constituirea gajului/garanţiei suficiente pentru acoperirea creditului care va fi eliberat şi dacă este oferit de către bancă un termen, ce nu depăşeşte 60 de zile de la data debursării sumei iniţiale a creditului sau a tranşei acestuia, pentru înregistrarea gajului/garanţiei.”;

26) La punctele 40 şi 401 cuvântul „posesiune” se substituie cu cuvântul „posesie”;

27) La punctul 42 cuvintele „băncii până la achitarea impozitelor şi a altor plăţi obligatorii” se substituie cu textul „anului curent sau, în caz de insuficienţă, din profitul anilor precedenţi”;

28) Punctul 43, după cuvintele „nedistribuit al” se completează cu textul „anului curent şi/sau profitul anilor precedenţi al”, iar cuvintele „capitalul de gradul I” se substituie cu cuvintele „fondurile proprii de nivel 1 de bază”;

29) Punctul 45 va avea următorul cuprins:

45. Banca nu acordă mijloace băneşti, inclusiv mijloace băneşti suplimentare, în scopul achitării de către contraparte a datoriilor (suma de bază a activului şi/sau angajamentului condiţional, dobânzile, penalităţile şi/sau alte plăţi aferente acestuia) sale faţă de bancă sau a datoriilor faţă de bancă ale persoanelor afiliate sau aflate în legătură cu contrapartea, cu excepţia:

1) cazurilor de răscumpărare a datoriei debitorului de la altă bancă, de la o organizaţie de creditare nebancară şi de la asociaţia de economii şi împrumut;

2) cazurilor de consolidare a datoriilor debitorului băncii – persoană fizică ce nu practică activitate de întreprinzător cu posibilitatea majorării limitei de creditare, respectând, cumulativ, următoarele condiţii:

a) pe durata vieţii creditelor se admite doar o singură consolidare;

b) scadenţa datoriei consolidate nu va depăşi cea mai mare scadenţă a datoriilor consolidate;

c) cea mai mare datorie pe care o înregistrează debitorul la data consolidării nu depăşeşte 50% din valoarea datoriei consolidate;

d) debitorul nu a reţinut plăţile aferente datoriilor înregistrate mai mult de 30 de zile pe parcursul ultimelor 6 luni până la data consolidării;

e) limita datoriei consolidate va fi stabilită în conformitate cu capacitatea de rambursare curentă şi viitoare a datoriei de către debitor, pornind de la politicile şi procedurile băncii de administrare a riscurilor de credit.”;

30) Se completează cu punctul 451 cu următorul cuprins:

451. Datoria contrapărţii rezultată din consolidarea mai multor datorii ale acesteia va fi clasificată, la data consolidării, nu mai sus de categoria cea mai dură în care a fost clasificată cel puţin una dintre datoriile contrapărţii până la consolidare.”.

2. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.

 

PREŞEDINTELE COMITETULUI EXECUTIVAnca-Dana DRAGU

 

Nr.290. Chişinău, 14 noiembrie 2024.